Mercedes-Benz Trucks kehittää määrätietoisesti uuden sukupolven polttoaineita ja turvallisuusteknologioita

12.07.2018 10.20

Kuorma-auton, sen energialähteiden, turvallisuusteknologioiden ja koko kuljetussektorin tulevaisuus olivat monipuolisesti esillä Saksassa kesäkuun lopulla järjestetyssä FutureLab@Mercedes-Benz Trucks -työpajatapahtumassa.

Daimler kulkee monessa suhteessa kehityksen eturintamassa, mikä takaa selkeät teknologiset hyödyt ja etumatkan kaikille Mercedes-Benzin suomalaisillekin kuorma-autoasiakkaille.

Sähkö, vety ja kaasu: Mercedes-Benzin monikärkinen strategia

Autonvalmistajilla ja poliittisilla päättäjillä on yhteinen tavoite: riippuvuutta fossiilisista polttoaineista on vähennettävä ja kasvihuonekaasujen päästöjä alennettava keskimäärin 30 prosenttia vuoden 2005 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Mercedes-Benz Trucks lähestyy tätä tavoitetta monen kärjen strategialla: kehittämällä sähköisiä voimalinjoja, muita vaihtoehtoisia polttoaineratkaisuja sekä myös perinteisen dieselmoottorin suorituskykyä ja taloudellisuutta.

Mercedes-Benz Trucks oli vuonna 2016 ensimmäinen ajoneuvovalmistaja maailmassa, joka esitteli raskaan painoluokan Urban eTruck –kuorma-autokonseptin. Seuraava askel on uusi eActros, josta pian tulee ensimmäinen raskas, asiakkaiden käyttötesteihin yltänyt täyssähköinen kuorma-automalli. Käyttö- ja taloudellisuustestit alkavat tämän vuoden aikana 18:n ja 25 tonnin painoluokkiin sijoittuvilla Actros-malleilla. Pitkän tähtäimen tavoitteena on sähkökuorma-autojen sarjatuotanto ja paikallisesti päästövapaa tavara- ja jakeluliikenne kaupunkiympäristöissä.

Täyssähköteknologiaa kehitetään samaan aikaan niin, että se sopisi myös pitkän matkan reitti- ja jakeluliikenteeseen. Yhdysvalloissa ensimmäiset 30 täyssähköistä Freightliner eCascadia- ja Freightliner eM2 106 –mallin kuorma-autoja luovutetaan asiakkaiden kokeilukäyttöön tämän vuoden aikana. Kevyen FUSO eCanter –sähkökuorma-auton käyttötestit jatkuvat niin ikään Euroopassa ja Yhdysvalloissa.

Sähköistymisen ohella myös muihin energiavaihtoehtoihin kiinnitetään huomiota. Vuodesta 2014 saatavilla on ollut Econic NGT (Natural Gas Technology), joka toimii maa- ja biokaasulla. Toinen kiinnostuksen kohde on polttokennoteknologia eli prosessi, jossa vedyn ja hapen kemiallinen reaktio tuottaa energiaa sähkömoottorille. Näin päästään jopa 55 prosentin tehoon eli korkeammalle kuin ajettaessa polttomoottorilla. Daimler on yhdessä yhteistyökumppaniensa kanssa mukana liittoumassa, jonka päämäärä on toteuttaa Saksaan 400 vetytankkausaseman verkosto vuoteen 2023 mennessä.

Dieselmoottorit kehittyvät jatkossakin: tuntuvat kustannussäästöt mahdollisia

Keskipitkällä aikavälillä pitkän matkan kuljetuskalusto on edelleen riippuvainen polttomoottorista ja sen kehittämisestä. Asiakkaan kannalta katsottuna polttomoottorin kulutuksen vähentäminen on puolestaan nopein ja tehokkain tapa pienentää yrityksen kuluja ja parantaa toiminnan kannattavuutta. Pienilläkin toimilla on tässä vaikutusta.

Esimerkki: dieselkäyttöisen kuorma-auton kulutusta onnistutaan pienentämään aerodynamiikkaa parantamalla ja voimanlähteen toimintaa kehittämällä 3 prosenttia. Jos kuorma-autolla ajetaan 120 000 kilometriä vuodessa, dieselin hinta on 1,20 euroa/litra ja keskikulutus 30 litraa/100 km, 3 prosentin ”kulukuri” merkitsee 1290 euron säästöä autoa kohti vuodessa. Polttoaineen hinnan noustessa myös säästöön jäävä summa kohoaa. Jos autoja on yrityksen käytössä kymmeniä, yhteenlasketut säästöt ilmoitetaan 5- tai jopa 6-numeroisin luvuin. Samalla kaluston aiheuttama ympäristökuormitus ja päästöt vähenevät.

Yrityksen apuna kaluston kulutuksen ja toiminnan tehokkuuden arvioimisessa ovat Daimlerin tuottamat kulutussimulaatiot ja taloudellisuuslaskelmat. Ne on 30 vuoden aikana kehitetty entistä yksilöllisemmiksi ja realistisemmiksi vastaamaan paremmin sitä todellisuutta ja niitä olosuhteita, joissa kutakin autoa käytetään. Raskaan kaluston osalta tämä on erityisen haasteellista, koska moottori-, vaihteisto- ja akselivaihtoehtoja on runsaasti, kori- ja perävaunumallit vaihtelevat ja kalustoa käyttää joukko ajotavoiltaan erilaisia kuljettajia.

”Teemme tätä työtä siksi, että voimme tarjota Mercedes-Benz Trucksin asiakkaille taloudellisia ajoneuvoja, joilla he voivat tienata rahaa ja parantaa kannattavuuttaan. Samalla kun polttoaineen kulutus vähenee, autot myös täyttävät tiukimmatkin päästö- ja ympäristönormit”, Daimlerin laskentatiimiä johtava Wolfgang Sülzer painottaa.

Simulaatioiden ja testipenkkien lisäksi kulutusta mitataan vaativilla maantietesteillä erilaisilla alustoilla ja vaihtelevissa olosuhteissa. Erityyppiset testit täydentävät toisensa niin, että ne tarjoavat kattavan ja oikean kuvan ajoneuvon käytöksestä ja kulutustasosta. Yksin nykyinen Actros-mallisto on läpikäynyt 20 miljoonan testikilometrin mittaisen kehitysohjelman todellisissa ajo-olosuhteissa, ja sitä on edelleen täydennetty laboratorio- ja ajodynamometritesteillä.

Turvallisuus keskiössä: Mercedes-Benz Trucks on turvateknologian pioneeri

EU:n liikenneturvallisuustavoite on kunnianhimoinen: vuonna 2050 käytännössä kenenkään ei enää pitäisi kuolla maantieliikenteessä. Mercedes-Benz Trucks pyrkii tätä tavoitetta kohti täysillä ja haluaa muuttaa vision onnettomuusvapaasta ajamisesta täydeksi todeksi jo lähivuosikymmenien aikana. Tällä toiminnalla on pitkä historia, sillä turvallisuusvisio on oleellinen osa Daimlerin DNA:ta. Lähes kaikki kuorma-autoihin saatavilla olevat turvallisuusjärjestelmät on ensiesitelty Mercedes-Benzin kuorma-autoissa. Yhtenä esimerkkinä tästä on ABA eli aktiivinen jarruavustin, jonka esittely tapahtui jo 10 vuotta sitten. Monet näistä turvajärjestelmistä kuten omalla ajokaistalla pysymistä tukeva kaista-avustin ovat nykyisin myös pakollisia EU:n alueella rekisteröitävissä ajoneuvoissa.

Vuonna 2016 esitelty Active Brake Assist 4 (ABA 4) –jarruavustin merkitsi uutta tasoa kuorma-autojen turvallisuudessa, sillä järjestelmään on ensi kertaa integroitu jalankulkijan tunnistus. Se on ensimmäinen kuorma-auton aktiivinen turvajärjestelmä, joka kykenee oleellisesti vähentämään kuorma-auton riskiä törmäämisestä jalankulkijaan. Samaan aikaan esitelty Sideguard Assist - sivuvalvonta-avustin puolestaan oli ensimmäinen turvallisuusjärjestelmä, joka vähentää jalankulkijan ja pyöräilijän riskiä jäädä ”kuolleeseen kulmaan” ja siten kääntyvän ajoneuvon alle.

Viimeisimpien tutkimusten mukaan 13 prosenttia kuljettajista tuntee stressioireita joutuessaan ajamaan ruuhkissa. Todellinen luku voi olla vieläkin korkeampi. Tämä on yksi niistä kannustimista, joiden pohjalta Mercedes-Benz Trucks kehittää johdonmukaisesti automaattisen ajamisen teknologioita seuraavan sukupolven kuorma-autoihin. Uudet järjestelmät tulevat mahdollistamaan puoliautomaattisen ajamisen kaikilla nopeusalueilla. Ne ovat loogisia jatkeita mukautuvalle vakionopeussäätimelle ja sen stop-and-go–toiminnolle ja tarkoitettu avustamaan kuljettajaa stressaavissa ja yksitoikkoisissa ajotilanteissa.

Turvallisuusjärjestelmien ja –toimintojen kehittämisessä juuri Daimlerilla on puolellaan eräs kiistaton etu: kuorma-autot, pakettiautot, linja-autot ja viime kädessä myös henkilöautot toimivat läheisessä yhteistyössä keskenään sekä Daimlerin tutkimus- ja kehityskeskuksen kanssa. Näin jokainen yksikkö hyötyy kaikkien muiden tuotekehityksestä ja osaamisesta. Tämä on myös Mercedes-Benz Trucksin tae siitä, että tähtikeulaiset kuorma-autot pysyvät vastaisuudessakin teknologisen kehityksen ehdottomassa kärjessä.

Mercedes-Benz Fleetboard ja Uptime: kaikki digitaalisuuden hyödyt käyttöön

Logistiikka- ja kuljetusalan tulevaisuutta määrittävät energiavaihtoehtojen lisäksi myös maailmantalouden ja teknologian suuret voimat kuten digitalisaatio, lohkoketjujen kehittyminen, Big Data, keinoäly sekä asioiden ja palvelujen internet.

Liitettävyys on integroitu osaksi jokaista Mercedes-Benzin toimittamaa kuorma-autoa jo vuodesta 2013 lähtien. Ajoneuvojen välinen kommunikaatio perustuu Fleetboard-telematiikkapalveluihin. Nykyaikainen kuorma-auto tuottaa jopa 400 sensorillaan ja anturillaan valtavan määrän hyödyntämiskelpoista tietoa. Koodirivejä syntyy jopa 100 miljoonaa, enemmän kuin nykyaikaisessa matkustajalentokoneessa. Tiedon pohjalta voidaan optimoida kuljetus- ja logistiikkaprosesseja entistä tuottavimmiksi ja esimerkiksi kehittää kuljettajan ajotapaa taloudellisemmaksi.

Mercedes-Benz Uptime on puolestaan hyödyllinen ajoneuvojen käytön ja kuljetusten aikataulutuksen kehittämiseen. Palvelu lanseerattiin 1,5 vuotta sitten, ja sitä on sen jälkeen jo kehitetty käyttäjäkokemuksista kerätyn tiedon perusteella. Uptimeen on viimeksi lisätty perävaunun tekniset parametrit, mikä parantaa kaluston käyttöastetta ja auttaa välttämään huolloista aiheutuvia seisokkipäiviä. Mercedes-Benz Uptime myös seuraa jatkuvasti kuorma-auton kuntoa ja toimintaa autoon asennetun Truck Data Center -modeemin avulla. Näin tulevat huollot ja korjaukset voidaan ennakoida ja sovittaa paremmin auton muuhun käyttöaikatauluun.

01.12.2020 14.44Metsä Board keskittyy kasvuun kartongissa
01.12.2020 13.33Uusien autojen ensirekisteröintien syöksykierre syvenee entisestään - Kevyt kuorma-autot vuoden valopilkku
01.12.2020 10.33Metsä Fibren toimitusjohtaja Ismo Nousiainen puhuu Kemin ja Rauman investoinneista
01.12.2020 10.02EPEC lanseeraa täysin uuen PDU-ohjausyksikön työkone- ja hyötyajoneuvokäyttöön
01.12.2020 9.36Volvo Trucks ja Renault Trucks tukemassa kaasukuorma-autohankintaa merkittävällä lisäedulla
01.12.2020 8.33SNOBI-innovaatiohanke lupaa vauhtia yritystoiminnan kehittämiseen
30.11.2020 16.01Metsäkonepalvelu vahvistaa asemaansa Ruotsissa ostamalla Reko Gallringsentreprenad AB:n päätehakkuutoiminnot
30.11.2020 15.00Mercedes-Benz eActros ja Mercedes-Benz GenH2 voittivat vuoden 2021 Truck Innovation Award -palkinnon
30.11.2020 10.30TTS Työtehoseura: Uusi täydennyskoulutuskonsepti talousmetsien luonnonhoitoon ja jatkuvan kasvatuksen hakkuisiin
30.11.2020 9.55Koneosapalvelulla meneillään varastontyhjennys - katso tästä joulukuun tarjoukset
30.11.2020 9.50Kaasukäyttöisten kuorma-autojen hankintatukea ja Henkilöautojen romutuspalkkiota koskevat lait voimaan 1.12.
30.11.2020 9.32Reilu Teko -keräyksessä liki 800 000 kiloa muovia talteen
30.11.2020 8.30Suurten yritysten liikevaihdoissa aaltoliikettä
29.11.2020 14.03AMMATTILEHTI KOEAJAA: Ford Transit Custom PHEV - Vaihtoehto dieselille
29.11.2020 11.30Puutavara-autoilijat luottaa kotimaisiin vetolaitteisiin
28.11.2020 13.30Teemu Tiitinen - harvennusekspertti Hammaslahdelta
27.11.2020 23.20KATSO TÄSTÄ 27.11. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
27.11.2020 9.45Renault Trucksilla huipputarjous Master pakettiautoista
27.11.2020 9.03Puun kuiva-aineiden kulutus ylti vuonna 2019 lähes 40 miljoonaan tonniin
26.11.2020 16.55HCT-tutkimusten uusimpia tuloksia
26.11.2020 14.05Suomen Autoteknillinen Liitto ry:n vuoden 2020 jälkimarkkinabarometri - Haasteiden vuosi
26.11.2020 10.11Helsingin Vene 21 Båt -messut ajautui karille - näyttely jatkuu verkossa
26.11.2020 8.18Mustang Mach 1 Suomeen
25.11.2020 11.15"Simply the Best": MAN TGX - Vuoden kuorma-auto 2021
25.11.2020 9.15Pukkilan eritasoliittymä ja uusi Tuulissuontie avataan liikenteelle Turussa 26.11.
25.11.2020 9.00DAF tuo tuo uusia varustelupaketteja CF ja XF -sarjan autoihin
24.11.2020 16.20Suvanto Trucksin DAF-myyntiin Vesa Nurmi
24.11.2020 11.47Uuden Volkswagen Caddyn myynti vauhtiin
24.11.2020 9.40Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 13.000 tykkääjää ja yli 14.000 seuraajaa - määrä kasvaa huimaa tahtia!
24.11.2020 8.30Klaukkalan kehätie avataan liikenteelle 26.11.2020
23.11.2020 16.55Nimitykset: Arto Matinlassi on uusi Renault Trucks kuorma- ja pakettiautomyyjä Volvo Truck Center Tampereella
23.11.2020 14.10Ensimmäinen puukuorma matkalla Stora Enson Oulun kartonkitehtaalle
23.11.2020 12.54Levypyörä nousi työturvallisuudessa Nokian Renkaiden mallioppilaaksi
23.11.2020 12.00Valutec toimittaa neljä OTC-kanavakuivaamoa Saksaan
23.11.2020 11.00Suomen Autokierrätys Oy:n uudeksi toimitusjohtajaksi on nimitetty Juha Kenraali
22.11.2020 16.51Naaran Kuljetushuolto Oy: Puutavaranosturihuoltojen ammattilainen
22.11.2020 11.34Uittokalusto Oy tarjoaa laatutuotteet urakointiin
21.11.2020 17.31AMMATTILEHTI KOEAJAA: Ford Transit 350 L2 Trend 2.0 TDCI EcoBoost 130 hv A6 - Rahalle vastinetta
21.11.2020 12.11Puunkorjuu Juha Holm Oy: Mielenkiinnolla uusia teloja kokeilemaan
20.11.2020 22.00KATSO TÄSTÄ 20.11. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
20.11.2020 14.33Stora Ensolta tunnustuksia yhteistyökumppaneille - Turvallisuutta luodaan yhdessä
20.11.2020 11.40Uusi kemikaali maastopalojen sammutukseen
20.11.2020 9.25Autoliitto: Tiedätkö mitä eroa on määräaikaishuollolla, vuosihuollolla ja kausihuollolla?
20.11.2020 9.12Uuden Ford Kuga täyshybridin tuotanto käynnistyy - ensimmäiset autot Suomessa heti alkuvuodesta
20.11.2020 8.35Nimitykset: Panu Pettinen Metsänhoitoyhdistys Kymenlaakson uudeksi johtajaksi
19.11.2020 13.11Mercedes-Maybach S-sarja jatkaa kohta satavuotista perinnettä
19.11.2020 11.11Yaran investointi vähentää merkittävästi kasvihuonekaasupäästöjä Uudenkaupungin tehtaalla
18.11.2020 14.33Koneosapalvelu Vilppulan korjaamosta Hiab-huoltopiste
18.11.2020 10.15Nokian E-Truck -rengasvalikoima täydentyi jakeluautoluokan uutuuksilla
18.11.2020 10.00KOME sopimushuolto Seinäjoelle: E-P Truck Service Oy
18.11.2020 9.14RAM Trucks palkittiin toistamiseen Best Truck Brand -arvonimellä
17.11.2020 17.55Vuoden 2020 Ammattina Sankari palkinnon sai tänä vuonna Anita Paasikontu
17.11.2020 17.00Nimitykset: Miika Soininen Ponsse Oyj:n johtoryhmään
17.11.2020 10.40Lannoitteiden hinnat laskussa
17.11.2020 9.44Uusi Hyundai Tucson sai lisää tehoa ja huippuluokan varustelun
16.11.2020 20.01Bioenergiasta eväitä Suomen kestävään kasvuun
16.11.2020 15.55Renault Trucks D WIDE 320 voitti Sustainable Truck of the Year -2021 palkinnon Italiassa
16.11.2020 11.57Kuorma- ja linja-autonkuljettajien perustason ammattipätevyyden voi jatkossa suorittaa myös pelkällä kokeella
16.11.2020 8.45Maataloustuotteiden tuottajahinnat laskussa
16.11.2020 8.22Stora Enson turvallisuusviikko keskittyy puunhankinnassa liikenneturvallisuuteen
15.11.2020 17.11Uusia Eschlböck Biber -hakkureita toimitettu Suomeen ja Baltiaan
14.11.2020 14.21Tamtron One Timber - uuden sukupolven puutavaranosturivaaka
13.11.2020 22.41KATSO TÄSTÄ 13.11. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
13.11.2020 19.23Muoviset teipit ovat myrkkyä Metsäteollisuudelle.
13.11.2020 10.40Uusimmat metsävaratiedot maakunnittain
13.11.2020 8.11Ford esittelee uuden E‑Transitin - maailman myydyimmän pakettiauton täyssähköisen version
12.11.2020 9.45Prätkämessut ensi vuonna verkossa
12.11.2020 9.08Renault esittelee uuden sukupolven Kangoon ja sen rinnalle edullisemmaksi vaihtoehdoksi Expressin
11.11.2020 16.00PONSSE Palonsammutuslaitteisto kuormatraktoriin
11.11.2020 15.55Pakettiautojen tonniluokka sähköistyy - PSA Yhtymä asetti kehityksen suuntaviitat
11.11.2020 13.30Kuljetusliike L. Kulmala Oy: Alumiinivanteet vakuuttaneet vuosikymmenten käytössä
11.11.2020 8.29Laaja toimijakenttä edistämään autoalan huolto- ja korjaamotoiminnan työturvallisuutta
11.11.2020 8.12Täyssähköautoilla vahva edustus Vuoden Auto Suomessa 2021 -finaalissa
10.11.2020 8.36Suomalaiset ahkeria netin käyttäjiä - medioiden seuranta vahvassa kasvussa
10.11.2020Huonokuntoiset iskunvaimentimet vaihtoon!
09.11.2020 9.04Avaa ja lue: Järvi-Suomen kalatalouspalveluiden Uutisrysä-tiedotuslehden tuorein numero
09.11.2020 8.41Volvon ja Renault Trucksin Maastokoeajot Kuopiossa tänään ja huomenna 9.-10.11.
09.11.2020 8.34Naiset työskentelevät miehiä useammin kriittisillä aloilla - metsätyöntekijät korkeimmalla tasolla
09.11.2020 8.10Päivittyneen Toyota Hiluxin ennakkomyynti vauhtiin
08.11.2020 17.15Iveco Trakker F-Kone ritilällä: Järkivaihtoehto järeiden metsäkoneiden kuljetukseen
08.11.2020 10.11Luke on aloittanut metsänkäsittelymenetelmiä vertailevan tutkimuksen Lapissa
07.11.2020 16.00KP-Harvennus tekee harvennushakkuuta Kanta-Hämeen alueella
06.11.2020 21.40KATSO TÄSTÄ 6.11. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
06.11.2020 10.25Stihl tuo markkinoille kierrosherkän ketjusaha-uutuuden
06.11.2020 9.12Volkswagen tuo markkinoille Golfista 320 hv tehohirviön
05.11.2020 14.47Ensimmäisen Viafin GAS kaasutankkausasema käyttöön 6.11. Tuusulassa
05.11.2020 13.44Toyota Material Handling Europe jatkaa EU-OSHA-kumppanuutta - Turvallisuus ennen kaikkea
05.11.2020 11.44ELY-Keskus: Erilaiset talvet edellyttävät erilaisia tienhoitotoimia
05.11.2020 9.38Volvo Trucksin sähkökuorma-autot ensi vuonna markkinoille
04.11.2020 16.10Italialaismedia myönsi IVECO S-Way NP 460:lle Sustainable Truck of the Year 2021 -palkinnon
04.11.2020 13.00Volvo Truck Center Jyväskylän uudet tilat käyttöön 9.11.
04.11.2020 8.06Helsingin Messukeskus palaamassa normaaliin - Caravan-messut järjestetään tammikuussa
04.11.2020 8.00Geenimuuntelusta ase kasviviruksia vastaan
03.11.2020 15.18Uusiutuvilla polttoaineilla tuotettiin 2019 ensimmäistä kertaa enemmän kaukolämpöä kuin fossiilisilla polttoaineilla
03.11.2020 13.30Nimitykset: Mikko Kovanen Veljekset Hokkanen Oy:lle operaatioesimieheksi
03.11.2020 11.40Renault tuo uutuuksia henkilökuljetusluokkaan
03.11.2020 11.31Uusi Kemppi Master 315 - tavallista parempaa hitsausta
03.11.2020 9.20Nesteen Suomen polttoainekuljetuksista valtaosa kulkee Neste MY uusiutuvalla dieselillä
03.11.2020 9.00Unimogin ensiesittelystä 70 vuotta
03.11.2020 8.33Puoli vuosisataa turvallisuuden puolesta: Volvon onnettomuustutkimustyöryhmä täyttää 50 vuotta

Näytä lisää »