Väkivahva V8 - yllättävän usein se looginen valinta

13.06.2017 9.05

Scania_v8.jpg

Ajoneuvoyhdistelmien kokonaismassojen nostaminen on monessa sovelluksessa ja monella alalla luonnollinen tapa laskea suhteellista hiilidioksidikuormaa ja nostaa kuljetusten tehokkuutta.

Ajoneuvoyhdistelmien enimmäismassoja ja -pituuksia koskevia lakeja muutetaan ja samalla esimerkiksi tiestöt ja kuorma-autoissa käytetty tekniikka kehittyvät nopeasti tonnikilometrikohtaisten päästöjen rajoittamisen noustessa yhä tärkeämmäksi. Scania V8:n kaltainen voimakas moottori on alhaista kulutusta, maksimaalista tuottavuutta ja kestävää kehitystä arvostavan kuljetustoimijan selkeä ykkösvalinta.

“Scania V8 -moottorin valitseminen on käyttöiän aikaisten kokonaiskustannusten optimointiin perustuva looginen valinta, ja tässä suhteessa yksikään kuljetustoimija, jonka ajoneuvoyhdistelmien kokonaismassa on yli 30 tonnia, ei pety", sanoo tuotehallintajohtaja Björn Fahlström, Scania Trucks. "Parantunutta tuottavuutta voi mitata suoraan, samoin alhaisempaa polttoaineenkulutusta tonnikilometriä kohti. Muut parannukset, kuten parantunut mukavuus, kasvanut käytettävyys ja erinomainen jälleenmyyntiarvo, käyvät ilmeisemmiksi ajan myötä."

Pohjoismaat tiennäyttäjinä

Euroopassa Pohjoismaat ovat näyttäneet tietä suuria kokonaismassoja ja pituuksia sallivine lainsäädäntöineen ja laajoine tutkimuksineen siitä, mitä uudet ajoneuvoyhdistelmät merkitsevät sekä taloudelle että haitallisten kasvihuonekaasupäästöjen kannalta.

Ruotsissa on perinteisesti sallittu pitkien ja raskaiden yhdistelmien käyttö ilman erikoislupaa. Vuonna 1972 säädettiin laki, jonka mukaan ajoneuvoyhdistelmä saa olla 24 metriä pitkä; nykyään sallitaan 25,25 metrin pituus ja 64 tonnin kokonaismassa. Vuonna 2017 Ruotsissa astuu voimaan säännös, jonka mukaan määrätyillä teillä sallitaan 74 tonnin kokonaismassa. Tilanne on vielä parempi Ruotsin naapurimaassa Suomessa, jossa voidaan käyttää jopa 76 tonnin yhdistelmämassa edellyttäen, että tien kantavuusluokka riittää ja yhdistelmä täyttää akseleiden lukumäärään ja teho-/massasuhteeseen kohdistuvia vaatimukset.

"Pohjoismaat ovat Scanian kotimarkkina-aluetta, joten meillä on runsaasti kokemusta raskaista ja pitkistä ajoneuvoyhdistelmistä", Fahlström sanoo. "Muuallakin maailmassa voimakkaiden, luotettavien ja energiatehokkaiden kuorma-automoottoreiden tarve kasvaa."

EU:ssa suuntauksena on, että säilytetään nykyiset perussäännöt, jotka sallivat kokonaismassaltaan 40-tonniset ja pituudeltaan 16,5-metriset puoliperävaunuyhdistelmät. Säännösten höllentämistä koskevat neuvottelut on kuitenkin aloitettu, ja on selvä, että muualla maailmassa päättäjät näkevät nykyaikaisen tekniikan mahdollisuudet vähentää kuljetusten ympäristövaikutuksia ja lisätä kuljetusten taloudellisuutta.

“Scanian uuden sukupolven V8-moottorit ovat aluksi tarjolla ainoastaan Euro 6 -versiona, mutta päästötasotarjontamme laajenee lanseerauksen edetessä", Fahlström sanoo.

Useilta sektoreilta saatujen kokemusten mukaan suurempien yhdistelmien käytöllä on selkeästi myönteisiä vaikutuksia ja hyvin vähän haittoja, edellyttäen, että ajoneuvolainsäädäntö on laadittu asialliseksi. On mm. todettu, että yhdistelmämassojen nostamisesta on vain vähän hyötyä, ellei samalla sallita pitempiä yhdistelmiä ja päinvastoin.

HCT-kokeiluja

Eräs esimerkki tästä on Scanian kuljetuslaboratorio, joka usean vuoden ajan on kuljettanut tavaraa yhtiön Ruotsin tehtaille ja tehtailta käyttäen 31,5-metrisiä yhdistelmiä (V8-moottorilla varustettu vetoauto ja kaksi maksimimittaista perävaunua, yhteensä 10 akselia) erittäin hyvin tuloksin. Polttoaineenkulutus tonnikilometriä kohti väheni noin 30 prosenttia, erinomainen tulos, joka olisi vaikea saavuttaa muilla keinoin.

Scania on myös osallistunut pitkien ja raskaiden yhdistelmien kokeiluihin Pohjoismaissa; ne ovat usein liittyneet metsätalousalan kuljetuksiin. Tulokset puhuvat puolestaan: polttoaineenkulutus tonnikilometriä kohti laski dramaattisesti ilman mitään suoraan havaittavia haittoja, esim. teiden kulumista tai liikenneturvallisuuden heikennystä.

Uusi suosikki

Nyt esiteltävästä DC16 650 -moottorista, joka tuo V8-sarjaan uuden teholuokan, muodostuu todennäköisesti monen raskaita kuormia kuljettavan asiakkaan uusi suosikki. Moottori tuottaa kaikilla vaihteilla hyödynnettävän täyden vääntömomentin, 3 300 Nm, käyntinopeudesta 950 r/min alkaen.

Siksi autoon voi valita nopean vetopyörästövälityksen ja hyödyntää vääntöä laskemalla moottorin käyntinopeutta ja siten myös polttoaineenkulutusta. Viime vuonna Scania esitteli uuden ja erityisen nopean vetopyörästön, jonka välityssuhde on 2,35:1; se on kaukokuljetustehtävissä ihanteellinen yhdistettynä vääntävään V8-moottoriin.

Twinscroll.png

Scanian uuden V8-sukupolven moottoreissa on järeä kiinteäsiipinen turbo (FGT), jossa turbiinia pyörittävät kahdesta suunnasta vihreällä merkittyjen pakokaasuohjainten kautta tulevat pakokaasut (järjestely tunnetaan nimellä twin scroll).

Kaikki autoilijat eivät tietenkään ole kiinnostuneita raskaista ajoneuvoyhdistelmistä. Nekin, jotka harjoittavat tavanomaisempaa liikennettä muualla Euroopassa, voivat hyvällä syyllä harkita Scania V8 -moottoria. Siitä lähtien, kun ensimmäinen sukupolvi, teholtaan tuolloin hämmästyttävät 350 hevosvoimaa, esiteltiin vuonna 1969, Scanian V8-moottorit ovat olleet luotettavan ja vahvan moottorin maineessa – todisteena pitkät ajosuoritteet ja alan parhaat jälleenmyyntiarvot.

Asiakkaat, jotka ostavat uuden 520-hevosvoimaisen moottorin (DC16 116), jossa on käytetty edistynyttä moottoritekniikkaa – Miller-nokka-akselia – saavat käyttöönsä ominaisuuksia, jotka harvoin esiintyvät samanaikaisesti.

"On aivan erityinen tunne istua 40-tonnisessa yhdistelmässä käskemässä 2 700 Nm vääntömomenttia tuottavaa moottoria, joka jaksaa pitää yllä korkeaa ja tasaista matkanopeutta mäkisilläkin tieosuuksilla, kun tietää, että samaisen moottorin polttoaineenkulutus on sama tai alhaisempi kuin muiden valmistajien 450 hevosvoiman moottoreiden", Fahlström sanoo. 

"Kun vielä lisäät siihen tietoisuuden siitä, että kuorma-autosi sydän toimii luotettavasti vuodesta toiseen, että kuljettajat pitävät sellaisen auton ajamista luontaisetuna ja että todennäköisesti saat hyvän hinnan autosta, jos päätät myydä sen, tiedät miksi Scania V8 on legendaarinen."

Scania_V8_1.jpg

Scania V8 on jo vuosikymmenien ajan ollut looginen moottorivaihtoehto haastaviin olosuhteisiin. Samalla on pakko tunnustaa, että asiakkaat pitävät niistä myös muista syistä: äänestä, voimasta, tunteesta, jonka kuljettaja kokee ohjaajan paikalla. Tai, kuten Björn Fahlström asian ilmaisee myöntäessään, että sekä logiikka että tunteet vaikuttavat asioihin:

"Meillä Scanialla on valtava tarve parantaa asiakkaidemme kannattavuutta tarjoamillamme ratkaisuilla. Jokainen keskustelu asiakkaamme kanssa on prosessi, jossa käymme ensin yhdessä läpi sovellukseen liittyvät ainutkertaiset olosuhteet ja sen jälkeen analysoimme sen, miten asiakas saavuttaa parhaan käyttötalouden tuotteidemme ja palvelujemme avulla. Kun kaikki parametrit on otettu huomioon, Scania V8 on usein optimaalisen ratkaisun osa silloin, kun olosuhteet ovat tavanomaista haastavammat – arvostusta ja tunnetta unohtamatta."

26.05.2021 10.22Ponsselta uudet kuormaimet tehokkaaseen kuormankäsittelyyn
25.05.2021 13.33Ford Ranger Raptorista Special Edition -malli
25.05.2021 10.55Daimler Truck itsenäiseksi yhtiöksi: Tavoitteena sähköisen kuljetusliikealan markkinajohtajuus
25.05.2021 10.04Miikka Ahonen vahvistamaan KOMEn myyntiryhmää
25.05.2021 8.33Logset ja Green Projects tekivät jälleenmyyntisopimuksen Etelä-Afrikassa
24.05.2021 17.12Teroituspäivät Lustossa 1.-6.6.2021 - metsä- ja käsityökalut kätevästi iskuun
24.05.2021 8.22Stora Enso ja Tornator istuttavat tänä vuonna 14 miljoonaa uutta puuta suomalaismetsiin
24.05.2021 8.00Gasum ja IKEA Suomi vahvistavat yhteistyötään - Tampereelle rakennetaan jakelukalustoa ja henkilöautoliikennettä palveleva tankkausasema
24.05.2021 6.11Mistä johtuu pankkopinta-alojen suuret erot?
23.05.2021 10.40Uittokalusto tarjoaa laadukkaat GB Titanium motolaipat järkihintaan
23.05.2021 10.18Vielä saat varastosta Terminator XXL pankkoja 2020 hinnoilla 1.6. saakka
22.05.2021 18.11Szepaniak-yhtiöt: Murskainvestoinnilla lisää toimitusvarmuutta ja kapasiteettia
21.05.2021 23.55KATSO TÄSTÄ 21.5. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
21.05.2021 16.01Aino Lamminpää valtakunnallisen Metsävisan voittajaksi
21.05.2021 14.39Ponsse tuo markkinoille uudet tehokkaat kuormaimet tehokkaaseen kuormankäsittelyyn
21.05.2021 11.00Neste testaa uusiutuvaa bensiiniä Ruotsissa
20.05.2021 18.04Stora Enson Oulun pakkauskartonkitehdas vihittiin käyttöön
20.05.2021 10.15Stora Enso: Yli puolet puukaupoista hoituu jo täysin digitaalisesti
20.05.2021 9.41Mercedeksen vetykuorma-auton tuotekehitys laajenemassa maantietesteihin
19.05.2021 11.44Uusi PONSSE Frame ja Crane -runkoturva huoltosopimusasiakkaille tehokkaaseen ja tuottavaan puunkorjuuseen.
19.05.2021 9.29Suomen kasvillisuuden inventointi käyntiin
19.05.2021 9.08Metsä Group ottaa käyttöön uuden hinnoittelumenetelmän harvennuksilla
18.05.2021 17.27Ponssen vuoden 2020 tytäryhtiöksi Ponsse OOO ja jälleenmyyjäksi Wahlers Forsttechnik
18.05.2021 15.34Renault Trucks Optifuel Lab 3 -konseptiauto lupaaviin tuloksiin polttoaineenkulutuksen vähentämisessä
18.05.2021 11.22Sokerijuurikkaan kuljetustuki ja kasvihuonetuotannon tuen loppumaksu maksuun 3.6. alkaen
18.05.2021 10.27Litiumioniakkupaloon tarkoitettuja käsisammuttimia testattu - katso video aiheesta
18.05.2021 9.39Uusiutuvaa dieseliä yli sadalta asemalta Suomessa
18.05.2021 9.00Continentalin perustamisesta 150 vuotta
17.05.2021 17.30Kaavilaiselle hakkuukoneenkuljettaja Juho Kettuselle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
17.05.2021 16.21Kuusamossa sorateillä poikkeuksellisen paha kelirikko
17.05.2021 15.22Joutoalueiden metsitysten aloitus siirtyy pääosin ensi vuoteen
17.05.2021 9.49Metsähallitus lisää erävalvontaa Saimaalla
17.05.2021 9.11DAF maahantuoja Nordic Truckcenter syksyllä uusiin tiloihin
17.05.2021 8.20DKV-kortti käy nyt maksuvälineenä Gasumin tankkausasemilla
17.05.2021 7.27Museovirastolta avustuksia kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden liikennevälineiden restaurointiin
16.05.2021 15.50Hinausautot K. Sulingon uusi Scania 730 S: Hinausautojen kuningas
15.05.2021 16.30Hakkuukoneen kuljettajilla kovat odotukset kuljettajaa avustavia järjestelmiä kohtaan
15.05.2021 11.33John Deere Forestry tukee nuoria lupaavia urheilijoita
14.05.2021 22.23KATSO TÄSTÄ 14.5. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
14.05.2021 21.00Varastossamme on vielä auto-,ja perävaunusarjoja edullisella 2020 hinnaston hinnoittelulla.
14.05.2021 9.33Akaan raakapuuterminaalin rata sähköistetätään 21.5.2021
14.05.2021 9.12Puunpoistot maanteiden varsilta jatkuvat Keski-Suomessa
14.05.2021 8.10Euroopan metsät 2020 -raportti julkaistu - metsien pinta-ala ja puuston määrä ovat kasvaneet edelleen
13.05.2021 13.00Raskaspari kehittää toimintaansa asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin
13.05.2021 11.00Teollisuuden liikevaihto kasvoi maaliskuussa 4,7 prosenttia
12.05.2021 18.10KOMATSU 100 JA METSÄKONEET 60 VUOTTA: Komatsu Forest rakentaa juhlavuotena uuden tehtaan, esittelee uuden ilmeen ja tuo markkinoille uutta teknologiaa
12.05.2021 11.16MAN TGX palkittiin muotoilusta
12.05.2021 9.13Moottoriajoneuvojen luvattomat käytöt ja varkaudet ovat vähentyneet huomattavasti
12.05.2021 9.00Tutkimus: Avohakkuiden metsäojituksilla haitallisia vaikutuksia
11.05.2021 17.00Uusi työkalu laskee ohjaavien ja vetoakseleiden renkaiden CO2-päästöt
11.05.2021 10.36Einari Vidgrén Säätiö palkitsee jälleen ansioituneita metsäalan osaajia
11.05.2021 10.00Tukes kehottaa välttämään kyllästetyn puun turhaa käyttöä
11.05.2021 9.48Kaikki tavarat EU:n ulkopuolelta tullattava 1.7.2021 alkaen
11.05.2021 8.00Stora Enso ja Pulpex ryhtyvät valmistamaan puukuitupohjaisia pulloja teollisessa mittakaavassa
10.05.2021 15.55Metsäalan yhteistyö tiivistyy Pohjois-Karjalan ja Japanin välillä
10.05.2021 14.22Concept EQT konsepti tuo sähköä pienten tila-autojen luokkaan
10.05.2021 8.0040. Metsävisan finaali järjestetään verkossa - 50 yläkoululaista osallistuu kouluiltaan käsin ja kaikki kiinnostuneet ovat tervetulleet seuraamaan lähetystä
10.05.2021 7.33HUOMIO ILMOITTAJAT: Metsäalan Ammattilehden 35-v. juhlanumero ilmestyy toukokuussa!
08.05.2021 12.24Veljekset Reinikainen Oy: Telavalmistajan uutuusketjut vakuuttaneet ominaisuuksillaan
07.05.2021 23.33KATSO TÄSTÄ 7.5. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
07.05.2021 11.00Komatsu Smart Crane - digitaalisesti parempi
07.05.2021 8.33Seuraa suoraa lähetystä Kemin biotuotetehtaan satamavaraston rakentamisesta
06.05.2021 11.00Toyotalta uusi täyssähkö-pakettiauto vuonna 2022
06.05.2021 10.38Uudenkaupungin akkutehtaan tuotantolinjojen asennukset vauhtiin
05.05.2021 11.44Metsänomistajat istuttaneet satoja miljoonia puita Suomeen
05.05.2021 10.12Ponsselta uusi harvesteripää eukalyptuspuun käsittelyyn
04.05.2021 13.44Pohjois-Karjalan uuden maaseutusuunnitelman kommentointi käynnistyi
04.05.2021 8.01Neste ja Jetflite tuovat vähäpäästöisemmät liikelennot Suomeen - ensimmäinen lento toukokuussa 2021
03.05.2021 11.02Autoalalla elpymisen merkkejä - Ensirekisteröinnit kasvussa
03.05.2021 9.22Volvo Älykäs Rengaspalvelulle omat verkkosivut
03.05.2021 7.00Suomalaisyritysten liikevaihto ulkomailla yli 200 miljardia euroa vuonna 2019
02.05.2021 17.50AMMATTILEHTI KOEAJAA: Ford Ranger Raptor kevyt kuorma-auto - Kovaa kyytiä lumirännissä
01.05.2021 11.00SKAL ry:n toimitusjohtajaksi Anssi Kujala
30.04.2021 23.03KATSO TÄSTÄ 30.4. VAPPULÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
30.04.2021 11.00Syksystä 2021 alkaen kattavampaa tietoa valkohäntäpeurakannasta
29.04.2021 10.36Valmet Automotiven vuosikatsaus 2020: Tulos positiivisella puolella
29.04.2021 10.00Iveco Trakker on nyt T-WAY
29.04.2021 9.44John Deere Forestry Oy investoi uuteen asiakaspalvelukeskukseen Rovaniemellä
28.04.2021 13.45Metsäteollisuuden tuotantomäärät kasvoivat alkuvuonna paperia lukuun ottamatta
28.04.2021 10.44Jyväskylän kaupungin metsäohjelman toteutus eteni viime vuonna myös koronapandemian keskellä
28.04.2021 9.40Yöradio on valvonut ammattikuljettajien seurana koko kevään
28.04.2021 8.00Metsänhoidon PEFC-standardiin merkittäviä muutoksia
27.04.2021 13.22eActros: Testit loppusuoralla Münchenissä - tuotanto käyntiin loppuvuonna
27.04.2021 11.00Valmetin toimittama maailman ensimmäinen virtuaalinen paperitehdas kouluttaa Mondin henkilöstöä ennen tehtaan käyttöönottoa
27.04.2021 9.22LÄHDE MUKAAN VAPUN LÄHETYKSEEN - tulossa mielenkiintoisia Hyviä uutisia!
27.04.2021 8.00Gasum ja Stora Enso ainutlaatuiseen yhteistyöhön Ruotsin Nymöllassa - sellu- ja paperitehtaan prosessivedestä tehdään biokaasua
26.04.2021 17.04Toplift Finland tarjoaa kotimaiset ratkaisut metsäteollisuuden kuljetuksiin
26.04.2021 10.12Finnair lentää kesällä yli 60 kohteeseen
26.04.2021 7.33Nettiostaminen EU:n ulkopuolelta muuttuu kahden kuukauden kuluttua - jatkossa löydät ohjeita Tullin uudelta infosivulta
25.04.2021 11.30Seppo Pulkkinen, Metsänkorjuu Pulkkinen Oy: Ketjuilla pärjää useimmilla leimikoilla - toki teloillekin on paikkansa
24.04.2021 16.20AMMATTILEHTI KOEAJAA: Volvo FH16 750 Wood Pro - Uutta puhtia raakapuukuljetuksiin
24.04.2021 12.11Metsäkonevalmistaja Logsetin vuosi 2020 oli yllätyksellinen - uusi hallitus valittu
23.04.2021 22.40KATSO TÄSTÄ 23.4. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
23.04.2021 12.22Scanian uudet V8-mallit ovat koeajossa tänä keväänä Suomessa - Katso aikataulu tästä
23.04.2021 8.04PEFC-metsäsertifioinnin kestävyys vahvistui entisestään
22.04.2021 15.13UB Nordic Forest Fund III -rahasto on päätetty sulkea uusilta sijoituksilta
21.04.2021 12.02Täysperävaunuyhdistelmien kuljetussuorite kasvanut selvästi
21.04.2021 7.00PEFC:n metsästandardin päivitys loppusuoralla
20.04.2021 17.54Lähde mukaan mainosjuonnolla tämän viikon lähetykseen - tulossa mielenkiintoisia Hyviä uutisia!
20.04.2021 17.52Metsäkoneiden Windows XP-tuki loppui - tarjolla järkevä ratkaisu ongelmaan

Näytä lisää »