Puutavaryhdistelmien massat kasvaa - pankkojen kuormatila ratkaiseva tekijä

05.06.2017 21.58

Puutavara-auto yhdistelmien kokonaismassat ovat Skandinaviassa Euroopan suurimmat. Ruotsissa kokonaispainot nousevat nyt 74 tonniin ja Suomessa on ajettu jo useamman vuoden ajan maksimissaan 76 tonnin kokonaispainoilla. Lisäksi molemmissa maissa on tehty kokeita tätäkin suurempien yhdistelmien käytöstä raakapuun maantiekuljetuksissa - Ruotsissa En Trave Till -yhdistelmät (ETT) ja Suomessa High Capacity Transport -yhdistelmät (HCT). Kokonaismassojen kasvatuksen tavoitteena on tehostaa metsäteollisuuden kuljetuksia, vähentää kuorma-autojen määrää teillä ja pienentää kuljetuksista aiheutuvia ympäristölle haitallisia päästöjä.

Kuljetuskaluston massat ja mitat ovat aina osaltaan ohjanneet puutavarapankkojen kehitystyötä. Aikanaan ykkösasia on ollut pankkojen keveys millä on haettu säästöä yhdistelmän omamassaan ja sitä kautta suurempia hyötykuormia. Keveyden varjolla on jopa jätetty muut rakenteelliset asiat vuosikymmenten takaiselle tasolle. Yhdistelmien viime aikainen kehitys on kuitenkin johtanut moniin muihinkin tärkeisiin asioihin puutavarapankkojen rakenteessa - keveys on siinä vain yksi itsestäänselvä asia.

Kuormatilan koko ratkaiseva tekijä

Kun puutavarayhdistelmien kokonaismassat nousevat ilman mahdollisuutta niiden pituuden lisäämiseen, tarkoittaa se sitä että kuormakorkeus nousee. Ruotsissa on käytössä ilman asetusta määritelty ns. asennuskorkeus mikä on yleensä 4,4 metriä. Suomessa kun massat nousivat 60 tonnista 76 tonniin niin laissa määritelty korkeus 4.2, metriä nousi 4,4 metriin. Tämän korkeuden täysimääräistä hyväksikäyttöä rajoittaa usein kuljetusreiteillä olevat matalat sillat.

Perinteisillä korkearunkoisilla ja pienikuormatilaisilla pankoilla kuormien kasvattaminen aiheuttaa useita ongelmia yhdistelmälle. Kun tolppamittaa kasvatetaan maksimiin ja puuta lastataan kyytiin aiempaa enemmän, nousee yhdistelmän kuorman painopiste oleellisesti ylemmäs. Tämä tarkoittaa yhdistelmän ajo-ominaisuuksien muuttumista kiikkeräksi mikä huonontaa oleellisesti liikenneturvallisuutta ja kuljettajan työ muuttuu entistä raskaammaksi. Myös yhdistelmän rakenteille ja renkaille painopisteen nousu on haitallista. Ja vaikka huonokuormatilaiset pankot lastataan aivan täyteen kuormaan ajetaan usein alikuormilla, jolloin koko ajatus suuremmista hyötykuormista valuu hukkaan. Tämä on suuri ongelma erityisesti kuivalla puulla.

Terminator XXL -pankot ovat vastaus tarpeeseen

Suomi lähti edelläkävijänä nostamaan pysyvästi kuorma-autoyhdistelmien painoja. Jo paljon ennen sitä aloitettiin uuden sukupolven teräksisen Terminator XXL -puutavarapankkomalliston kehitystyö, minkä ensimmäiset mallit tuotiin markkinoille vuonna 2012. Kehitystyön taustalla on yli 40 vuoden kokemus puutavarapankkojen valmistuksesta. Terminator XXL -pankkomalliston luonut insinööri Heikki Jokela toi vuonna 1976 markkinoille mullistavan kevyet Alukarikka alumiinipankot ja sitten alumiiniset päällerakenteet, joiden valmistus siirtyi Alu-Botnialle Maxmoon vuonna 1978. Silloin kehitetyt alumiinituotteet elävät edelleen vahvana markkinoilla. Heikki Jokela on suunnitellut ainutlaatuisella urallaan yhteensä lähes 40 erilaista puutavarapankkomallia jotka on otettu sarjatuotantoon.

- Ultralujasta, säänkestävästä SSAB Strenx 960W -erikoisteräksestä valmistetut Terminator XXL -pankot vastaavat tietenkin perusasiaan eli keveyteen; ne ovat keveimpien alumiinipankkomallien kanssa samalla painotasolla. Muut ominaisuudet ovatkin sitten näissä 2010-luvun tuotteissa aivan omalla tasollaan. Uudenlaisen muotoilun ja korkealle kehitetyn valmistustekniikan ansiosta Terminator XXL -pankojen runkokorkeus on jopa 10 cm perinteisiä puutavarapankkoja matalampi ja kapeiden tolppien välinen kuormatila on lähes 25 cm leveämpi. Tämä tarkoittaa sitä että puukuorman painopiste on oleellisesti alempana kuin perinteisillä pankkomalleilla. Terminator XXL -pankoilla yhdistelmään saadaan kuormattua tarpeeksi puuta niin että pystytään hyödyntämään uudet kokonaismassat, sanoo Heikki Jokela.

Kuorman painopisteen laskeminen vaikuttaa oleellisesti yhdistelmän ajettavuuteen ja sitä kautta liikenneturvallisuuteen.- Onhan painokorotuksista tullut yhdistelmän kolmen nippun päälle kahden tonnin lisäpaino yli neljän metrin korkeuteen! 

- Terminator XXL -pankkomallistossa on lisäksi lukuisia liikenneturvallisuutta parantavia ratkaisuja. Uusissa kuorma-autoissa on automaattiset suurtehojarrut, jotka ovat lisänneet lyhyessä ajassa jarrutustehoja jopa 50 %. Se asettaa puutavaranippujen kuormansidonnalle aivan uudet vaatimukset. Terminator XXL -pankoissa on liukuestepinnat tolpissa ja rautahampaat rungossa, joiden ansiosta puunippu saadaan sidottua tiukasti paikoilleen kuormankiristimillä. Ja kun niput ovat tiukasti kiinni eivätkä ne pääse liikkumaan parantaa sekin yhdistelmän ajettavuutta jämäkämmäksi. Suomessa Terminator XXL -pankoissa käytetään aina perävaunun ensimmäisessä pankossa tupla kiinnikkeitä, sillä se ottaa vastaan suuren osan jarrutusvoimista, sanoo Jokela.

Aerodynaamiikka tärkeässä roolissa


Erittäin modernin malliset Terminator XXL -pankot on suunniteltu ulkomuodoltaan uusimpiin kuorma-automalleihin istuviksi. Kokonaisuuden ja korkean laadun viimeistelee 3-kerros pintakäsittely; ensin erikoisteräs teräskuulapuhalletaan, sitten sinkkipohjamaalataan jonka jälkeen tulee asiakkaan valitsema väri ja päälle vielä lakkaus. Saatavilla on kaikki mahdolliset värit juuri asiakkaan toiveen mukaan.

- Eikä muotoilulla ole haettu vain hienoa ulkonäköä vaan tärkein asia siinä on ollut optimaalinen aerodynamiikka. Terminator XXL -pankkojen hyvä aerodynamiikka säästää polttoainetta ja vähentää yhdistelmän taakse nousevaa vesi, lumi ja pölypilveä mikä on liikenneturvallisuuden kannalta erittäin tärkeää, lisää Jokela joka on keskittynyt puutavaravarusteiden aerodynamiikan parantamiseen vuodesta 1986 lähtien.

Lisää kuormatilaa maailmalle


Terminator XXL -pankot ovat olleet todellinen menestys ja niitä on myyty suuria määriä Suomen vaativille markkinoille sekä myös vientiin ympäri Eurooppaa.

- Suomessa ne ovat osoittaneet kestävyytensä rankassa ajossa 76 tonnisilla yhdistelmillä. Markkinoiden ylivoimaisesti isoin kuormatila on tehnyt niistä halutuimmat tuotteet uusille massoille. Niinpä myös suurin osa Suomessa testikäytössä olevista HCT-yhdistelmistä joilla ajetaan jopa 104 tonnin kokonaismassoilla, on varustettu Terminator XXL -pankoilla, kertoo Jokela.  

Liukuestepinnat ja kuormansidonta.

  

Koiviston kommentti : -Terminatoreitten yksi suosion salaisuus on niitten tehokkaasti puuhun pureutuvat liukuestesermit rautahammastuksineen. Ne ovat apuna kuormansidonnassa ja ovat saavuttaneet nopeasti suosiota keskieuroopan alppiserpentiinien laskuissa ja jarrutuksissa.
- Nyt puut pysyvät kyytissä, kertoo Terminatorpankkojen viennistä vastaava Jari Koivisto.

26.05.2021 10.22Ponsselta uudet kuormaimet tehokkaaseen kuormankäsittelyyn
25.05.2021 13.33Ford Ranger Raptorista Special Edition -malli
25.05.2021 10.55Daimler Truck itsenäiseksi yhtiöksi: Tavoitteena sähköisen kuljetusliikealan markkinajohtajuus
25.05.2021 10.04Miikka Ahonen vahvistamaan KOMEn myyntiryhmää
25.05.2021 8.33Logset ja Green Projects tekivät jälleenmyyntisopimuksen Etelä-Afrikassa
24.05.2021 17.12Teroituspäivät Lustossa 1.-6.6.2021 - metsä- ja käsityökalut kätevästi iskuun
24.05.2021 8.22Stora Enso ja Tornator istuttavat tänä vuonna 14 miljoonaa uutta puuta suomalaismetsiin
24.05.2021 8.00Gasum ja IKEA Suomi vahvistavat yhteistyötään - Tampereelle rakennetaan jakelukalustoa ja henkilöautoliikennettä palveleva tankkausasema
24.05.2021 6.11Mistä johtuu pankkopinta-alojen suuret erot?
23.05.2021 10.40Uittokalusto tarjoaa laadukkaat GB Titanium motolaipat järkihintaan
23.05.2021 10.18Vielä saat varastosta Terminator XXL pankkoja 2020 hinnoilla 1.6. saakka
22.05.2021 18.11Szepaniak-yhtiöt: Murskainvestoinnilla lisää toimitusvarmuutta ja kapasiteettia
21.05.2021 23.55KATSO TÄSTÄ 21.5. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
21.05.2021 16.01Aino Lamminpää valtakunnallisen Metsävisan voittajaksi
21.05.2021 14.39Ponsse tuo markkinoille uudet tehokkaat kuormaimet tehokkaaseen kuormankäsittelyyn
21.05.2021 11.00Neste testaa uusiutuvaa bensiiniä Ruotsissa
20.05.2021 18.04Stora Enson Oulun pakkauskartonkitehdas vihittiin käyttöön
20.05.2021 10.15Stora Enso: Yli puolet puukaupoista hoituu jo täysin digitaalisesti
20.05.2021 9.41Mercedeksen vetykuorma-auton tuotekehitys laajenemassa maantietesteihin
19.05.2021 11.44Uusi PONSSE Frame ja Crane -runkoturva huoltosopimusasiakkaille tehokkaaseen ja tuottavaan puunkorjuuseen.
19.05.2021 9.29Suomen kasvillisuuden inventointi käyntiin
19.05.2021 9.08Metsä Group ottaa käyttöön uuden hinnoittelumenetelmän harvennuksilla
18.05.2021 17.27Ponssen vuoden 2020 tytäryhtiöksi Ponsse OOO ja jälleenmyyjäksi Wahlers Forsttechnik
18.05.2021 15.34Renault Trucks Optifuel Lab 3 -konseptiauto lupaaviin tuloksiin polttoaineenkulutuksen vähentämisessä
18.05.2021 11.22Sokerijuurikkaan kuljetustuki ja kasvihuonetuotannon tuen loppumaksu maksuun 3.6. alkaen
18.05.2021 10.27Litiumioniakkupaloon tarkoitettuja käsisammuttimia testattu - katso video aiheesta
18.05.2021 9.39Uusiutuvaa dieseliä yli sadalta asemalta Suomessa
18.05.2021 9.00Continentalin perustamisesta 150 vuotta
17.05.2021 17.30Kaavilaiselle hakkuukoneenkuljettaja Juho Kettuselle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
17.05.2021 16.21Kuusamossa sorateillä poikkeuksellisen paha kelirikko
17.05.2021 15.22Joutoalueiden metsitysten aloitus siirtyy pääosin ensi vuoteen
17.05.2021 9.49Metsähallitus lisää erävalvontaa Saimaalla
17.05.2021 9.11DAF maahantuoja Nordic Truckcenter syksyllä uusiin tiloihin
17.05.2021 8.20DKV-kortti käy nyt maksuvälineenä Gasumin tankkausasemilla
17.05.2021 7.27Museovirastolta avustuksia kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden liikennevälineiden restaurointiin
16.05.2021 15.50Hinausautot K. Sulingon uusi Scania 730 S: Hinausautojen kuningas
15.05.2021 16.30Hakkuukoneen kuljettajilla kovat odotukset kuljettajaa avustavia järjestelmiä kohtaan
15.05.2021 11.33John Deere Forestry tukee nuoria lupaavia urheilijoita
14.05.2021 22.23KATSO TÄSTÄ 14.5. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
14.05.2021 21.00Varastossamme on vielä auto-,ja perävaunusarjoja edullisella 2020 hinnaston hinnoittelulla.
14.05.2021 9.33Akaan raakapuuterminaalin rata sähköistetätään 21.5.2021
14.05.2021 9.12Puunpoistot maanteiden varsilta jatkuvat Keski-Suomessa
14.05.2021 8.10Euroopan metsät 2020 -raportti julkaistu - metsien pinta-ala ja puuston määrä ovat kasvaneet edelleen
13.05.2021 13.00Raskaspari kehittää toimintaansa asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin
13.05.2021 11.00Teollisuuden liikevaihto kasvoi maaliskuussa 4,7 prosenttia
12.05.2021 18.10KOMATSU 100 JA METSÄKONEET 60 VUOTTA: Komatsu Forest rakentaa juhlavuotena uuden tehtaan, esittelee uuden ilmeen ja tuo markkinoille uutta teknologiaa
12.05.2021 11.16MAN TGX palkittiin muotoilusta
12.05.2021 9.13Moottoriajoneuvojen luvattomat käytöt ja varkaudet ovat vähentyneet huomattavasti
12.05.2021 9.00Tutkimus: Avohakkuiden metsäojituksilla haitallisia vaikutuksia
11.05.2021 17.00Uusi työkalu laskee ohjaavien ja vetoakseleiden renkaiden CO2-päästöt
11.05.2021 10.36Einari Vidgrén Säätiö palkitsee jälleen ansioituneita metsäalan osaajia
11.05.2021 10.00Tukes kehottaa välttämään kyllästetyn puun turhaa käyttöä
11.05.2021 9.48Kaikki tavarat EU:n ulkopuolelta tullattava 1.7.2021 alkaen
11.05.2021 8.00Stora Enso ja Pulpex ryhtyvät valmistamaan puukuitupohjaisia pulloja teollisessa mittakaavassa
10.05.2021 15.55Metsäalan yhteistyö tiivistyy Pohjois-Karjalan ja Japanin välillä
10.05.2021 14.22Concept EQT konsepti tuo sähköä pienten tila-autojen luokkaan
10.05.2021 8.0040. Metsävisan finaali järjestetään verkossa - 50 yläkoululaista osallistuu kouluiltaan käsin ja kaikki kiinnostuneet ovat tervetulleet seuraamaan lähetystä
10.05.2021 7.33HUOMIO ILMOITTAJAT: Metsäalan Ammattilehden 35-v. juhlanumero ilmestyy toukokuussa!
08.05.2021 12.24Veljekset Reinikainen Oy: Telavalmistajan uutuusketjut vakuuttaneet ominaisuuksillaan
07.05.2021 23.33KATSO TÄSTÄ 7.5. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
07.05.2021 11.00Komatsu Smart Crane - digitaalisesti parempi
07.05.2021 8.33Seuraa suoraa lähetystä Kemin biotuotetehtaan satamavaraston rakentamisesta
06.05.2021 11.00Toyotalta uusi täyssähkö-pakettiauto vuonna 2022
06.05.2021 10.38Uudenkaupungin akkutehtaan tuotantolinjojen asennukset vauhtiin
05.05.2021 11.44Metsänomistajat istuttaneet satoja miljoonia puita Suomeen
05.05.2021 10.12Ponsselta uusi harvesteripää eukalyptuspuun käsittelyyn
04.05.2021 13.44Pohjois-Karjalan uuden maaseutusuunnitelman kommentointi käynnistyi
04.05.2021 8.01Neste ja Jetflite tuovat vähäpäästöisemmät liikelennot Suomeen - ensimmäinen lento toukokuussa 2021
03.05.2021 11.02Autoalalla elpymisen merkkejä - Ensirekisteröinnit kasvussa
03.05.2021 9.22Volvo Älykäs Rengaspalvelulle omat verkkosivut
03.05.2021 7.00Suomalaisyritysten liikevaihto ulkomailla yli 200 miljardia euroa vuonna 2019
02.05.2021 17.50AMMATTILEHTI KOEAJAA: Ford Ranger Raptor kevyt kuorma-auto - Kovaa kyytiä lumirännissä
01.05.2021 11.00SKAL ry:n toimitusjohtajaksi Anssi Kujala
30.04.2021 23.03KATSO TÄSTÄ 30.4. VAPPULÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
30.04.2021 11.00Syksystä 2021 alkaen kattavampaa tietoa valkohäntäpeurakannasta
29.04.2021 10.36Valmet Automotiven vuosikatsaus 2020: Tulos positiivisella puolella
29.04.2021 10.00Iveco Trakker on nyt T-WAY
29.04.2021 9.44John Deere Forestry Oy investoi uuteen asiakaspalvelukeskukseen Rovaniemellä
28.04.2021 13.45Metsäteollisuuden tuotantomäärät kasvoivat alkuvuonna paperia lukuun ottamatta
28.04.2021 10.44Jyväskylän kaupungin metsäohjelman toteutus eteni viime vuonna myös koronapandemian keskellä
28.04.2021 9.40Yöradio on valvonut ammattikuljettajien seurana koko kevään
28.04.2021 8.00Metsänhoidon PEFC-standardiin merkittäviä muutoksia
27.04.2021 13.22eActros: Testit loppusuoralla Münchenissä - tuotanto käyntiin loppuvuonna
27.04.2021 11.00Valmetin toimittama maailman ensimmäinen virtuaalinen paperitehdas kouluttaa Mondin henkilöstöä ennen tehtaan käyttöönottoa
27.04.2021 9.22LÄHDE MUKAAN VAPUN LÄHETYKSEEN - tulossa mielenkiintoisia Hyviä uutisia!
27.04.2021 8.00Gasum ja Stora Enso ainutlaatuiseen yhteistyöhön Ruotsin Nymöllassa - sellu- ja paperitehtaan prosessivedestä tehdään biokaasua
26.04.2021 17.04Toplift Finland tarjoaa kotimaiset ratkaisut metsäteollisuuden kuljetuksiin
26.04.2021 10.12Finnair lentää kesällä yli 60 kohteeseen
26.04.2021 7.33Nettiostaminen EU:n ulkopuolelta muuttuu kahden kuukauden kuluttua - jatkossa löydät ohjeita Tullin uudelta infosivulta
25.04.2021 11.30Seppo Pulkkinen, Metsänkorjuu Pulkkinen Oy: Ketjuilla pärjää useimmilla leimikoilla - toki teloillekin on paikkansa
24.04.2021 16.20AMMATTILEHTI KOEAJAA: Volvo FH16 750 Wood Pro - Uutta puhtia raakapuukuljetuksiin
24.04.2021 12.11Metsäkonevalmistaja Logsetin vuosi 2020 oli yllätyksellinen - uusi hallitus valittu
23.04.2021 22.40KATSO TÄSTÄ 23.4. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
23.04.2021 12.22Scanian uudet V8-mallit ovat koeajossa tänä keväänä Suomessa - Katso aikataulu tästä
23.04.2021 8.04PEFC-metsäsertifioinnin kestävyys vahvistui entisestään
22.04.2021 15.13UB Nordic Forest Fund III -rahasto on päätetty sulkea uusilta sijoituksilta
21.04.2021 12.02Täysperävaunuyhdistelmien kuljetussuorite kasvanut selvästi
21.04.2021 7.00PEFC:n metsästandardin päivitys loppusuoralla
20.04.2021 17.54Lähde mukaan mainosjuonnolla tämän viikon lähetykseen - tulossa mielenkiintoisia Hyviä uutisia!
20.04.2021 17.52Metsäkoneiden Windows XP-tuki loppui - tarjolla järkevä ratkaisu ongelmaan

Näytä lisää »