Volvo Trucksin uudet FH ja FM LNG kaasukuorma-autot pienentävät CO2-päästöjä jopa 100 %
03.10.2017 11.10
Volvo Trucks julkistaa Euro 6 yhteensopivia raskaisiin alue- ja kaukokuljetuksiin tarkoitettuja Volvo FH LNG- ja Volvo FM LNG kuorma-autoja, jotka tulevat myyntiin vuoden 2018 aikana. Uudet autot ovat suorituskyvyltään, ajettavuudeltaan ja polttoaineenkulutukseltaan Volvon dieselkäyttöisten mallien veroisia. Uusien kuorma-autojen hiilidioksidipäästöt ovat valitun polttoaineen mukaan kuitenkin 20–100 prosenttia dieselkäyttöisiä pienemmät.
Uudet Volvo FH LNG- ja Volvo FM LNG (Liquefied Natural Gas) kuorma-autot toimivat sekä biokaasulla, joka pienentää hiilidioksidipäästöjä jopa 100 prosenttia, että nesteytetyllä maakaasulla, joka pienentää hiilidioksidipäästöjä 20 prosenttia dieseliin verrattuna. Tällä tarkoitetaan ajoneuvon käytönaikaisia päästöjä, joista käytetään nimitystä ”tankista pyöriin”.
Markkinoiden nykyisiin kaasukäyttöisiin kuorma-autoihin verrattuna Volvo Trucksin uudet ajoneuvot kuluttavat kaasupolttoainetta 15–25 prosenttia vähemmän. Parhaan mahdollisen käyttösäteen turvaamiseksi kuorma-autojen käyttövoimana toimii nesteytetty maakaasu (LNG).
– Uusien nesteytetyllä maakaasulla tai biokaasulla toimivien kuorma-autojemme ilmastojalanjälki on huomattavasti dieselkuorma-autoja pienempi. Ne ovat myös huomattavasti polttoainetehokkaampia kuin markkinoiden tämänhetkiset kaasukäyttöiset kuorma-autot. Siksi kaasu onkin erittäin hyvä vaihtoehto dieselille myös raskaissa kaukokuljetuksissa, kertoo Mats Franzén, joka toimii Volvo Trucksin moottoriyksikön tuotepäällikkönä.
– Koska uudet kuorma-automme toimivat nesteytetyllä maakaasulla tai biokaasulla, tarjolla on nyt ilmastovaikutuksiltaan merkittävästi kevyempi vaihtoehto joka kuitenkin täyttää korkeat suorituskyky-, polttoainetalous- ja toimintasädevaatimukset. Alue- ja kaukokuljetusasiakkaillemme tämä on välttämätön yhdistelmä, kertoo Volvo Trucksin ympäristö- ja innovaatiojohtaja Lars Mårtensson.
Kuljetusyritys, joka ajaa raskaita kuljetuksia 120 000 km vuodessa, voi pienentää hiilidioksidipäästöjä 18–20 tonnia vuodessa käyttämällä dieselin sijaan maakaasua.
Pelkästään viime vuonna EU:ssa rekisteröitiin 264 000 raskasta kuorma-autoa, joten mahdollisuudet pienentää raskaan hyötyajoneuvoliikenteen päästöjä ovat globaalilla tasolla valtavia. Maakaasun saatavuus on erinomainen, ja se on hinnoiteltu monissa maissa kilpailukykyisesti. LNG-infrastruktuuria laajennetaan kaikkialla Euroopassa – pitkän aikavälin energiansaannin turvaamiseen tarkoitettujen Euroopan komission ja jäsenmaiden toimintasuunnitelmien mukaisesti.
– Tämän vuoksi pidämme LNG:tä parhaana pitkän aikavälin vaihtoehtona dieselille niin alue- kuin kaukokuljetuksissakin, joissa polttoainetalouden, hyötykuorman ja tuottavuuden merkitys on huomattava. Biokaasun osuutta lisäämällä ilmastovaikutuksia voidaan pienentää entisestään. Kaupunkiympäristöjen kuljetuksissa, joissa toimintasäde ei ole ratkaiseva tekijä, sähköajoneuvot ovat tulevaisuudessa entistäkin tärkeämmässä asemassa. Visiomme mukaan Volvon kuorma-autot ovat tulevaisuudessa täysin päästöttömiä. Siihen ei kuitenkaan päästä millään yksittäisellä ratkaisulla vaan soveltamalla monia ratkaisuja rinnakkain. LNG on eräs niistä, kertoo Volvo Trucksin ympäristö- ja innovaatiojohtaja Lars Mårtensson.
Volvo FM LNG ja Volvo FH LNG: Raskaita kuorma-autoja käyttävät yritykset voivat pienentää ilmastovaikutuksia merkittävästi
Kaasukäyttöisissä ajoneuvoissa perinteisesti käytettävän otto-työkierrolla toimivan moottorin sijaan Volvo FH LNG- ja Volvo FM LNG kuorma-autojen voimanlähteenä on diesel-työkierrolla toimiva kaasumoottori. Tämä tarkoittaa, että kuljetusyritys voi valita kaasun ajettavuudesta, polttoainetaloudesta tai luotettavuudesta tinkimättä. Volvon 460-hevosvoimainen kaasumoottori tuottaa 2 300 Nm:n enimmäisväännön, kun taas 420-hevosvoimainen versio tuottaa 2 100 Nm. Luku on sama kuin Volvon vastaavissa dieselmoottoreissa.
Myös polttoaineenkulutus on Volvon dieselmoottoreiden veroinen mutta 15–25 prosenttia perinteisiä kaasumoottoreita pienempi. Polttoaineena käytetään nesteytettyä LNG (Liquefied Natural Gas) maakaasua tai biokaasua eli bio-LNG:tä. Molemmat polttoaineet koostuvat metaanista.
Toimintasäteen maksimoimiseksi säiliöihin tankataan LNG:tä, jota säilytetään 4–10 baarin paineessa lämpötilassa, joka on välillä –140 ja –125 °C. Suurin LNG-säiliömalli mahdollistaa jopa tuhannen kilometrin toimintasäteen. LNG:n tankkaaminen kestää kutakuinkin yhtä kauan kuin dieselpolttoaineen. Ajettaessa polttoaine lämmitetään, paineistetaan ja muutetaan kaasuksi ennen ruiskuttamista moottoriin. Kaasu sytytetään pienellä dieselmäärällä, joka lisätään ruiskutushetkellä. Jos hiilidioksidipäästöjä halutaan pienentää 100 prosenttia, fossiilinen dieselpolttoaine on korvattava HVO:lla (Hydrogenated Vegetable Oil) ja sitä on käytettävä yhdessä bio-LNG:n kanssa.
Volvo Trucks pyrkiikin nyt laajentamaan LNG-infrastruktuuria tekemällä yhteistyötä kaasuntoimittajien ja asiakkaiden kanssa eri puolilla Eurooppaa.
– Maakaasun käytöllä on selkeitä ilmastoetuja, se on monessa maassa kilpailukykyisesti hinnoiteltua, ja myös maakaasuvarannot riittävät laajamittaiseen käyttöön. Samalla raskaita kuorma-autoja käyttävät yritykset voivat pienentää ilmastovaikutuksiaan merkittävästi, Mårtensson toteaa.
Volvo FH LNG ja Volvo FM LNG lyhyesti
Saatavana olevat mallit: Vetoautot (4x2, 6x2 ja 6x4) ja tasakuorma-autot (4x2, 6x2 ja 6x4) – sekä kokonaisyhdistelmäpaino jopa 64 tonnia alue- ja kaukokuljetuksissa.
Moottori: Volvo G13C Euro 6. Yhteispaineruiskutuksella varustettu 6-sylinterinen ja 13-litrainen rivimoottori, suuttimet kaasulle ja dieselille. Saatavana: 420 hv / 2 100 Nm ja 460 hv / 2 300 Nm.
Vaihteisto: Volvo I-Shift automaattivaihteisto
Polttoainesäiliöt: Saatavana 115 kg:n (275 l:n), 155 kg:n (375 l:n) tai 205 kg:n (495 l:n) LNG-säiliöllä, joka turvaa jopa 1 000 km:n toimintasäteen. Ajoneuvoon asennetaan myös pieni dieselsäiliö.
Pakokaasun jälkikäsittely: SCR ja hiukkassuodatin.
Volvo FH LNG- ja Volvo FM LNG ‑kuorma-autoilla on koko ajoneuvoa koskeva tyyppihyväksyntä sekä eurooppalainen ECE R110 ‑hyväksyntä.