Katso video! Uusi TATRA PHOENIX "KRAB" tarjoaa täydellistä ohjauskontrollia27.09.2017 10.10
Tsekkiläinen Tatra tunnetaan erittäin maastokelpoisista, keskusputkirungolla varustetuista kuorma-automalleistaan. Nyt valmistaja on kehittänyt sveitsiläiselle erikoispäällerakentaja Hodel Betriebe Ag:lle erityisen Tatra Phoenix 8x8 nosturiautoalustan, jossa kaikki pyörät sekä vetävät että ohjaavat. Akselien ohjaus on toteutettu mekaanisesti, hydraulisesti ja sähköisesti, niin että eri akseleita voidaan ohjata yksittäin. Tietyissä ajotehtävissä etuakseli voidaan kytkeä kiinteäksi ja ohjaus siirtää takimmaiselle akselille. FACEBOOK VIDEO Tatran ohjausjärjestelmästä Lainsäädännöllisistä ja turvallisuussyistä ohjausmoodit on jaettu kahteen ryhmään: ON-ROAD-tila ja OFF-ROAD-tila. ON-ROAD-tila on oletusajotila, jossa ajoneuvo on aina paikallaan jokaisen käynnistyksen jälkeen. Se on tarkoitettu käytettäväksi tavanomaisilla teillä. Tässä tilassa kolmannen akselin ohjaus on lukittu suorakäyttöasentoon. Neljättä akselia ohjataan etummaisesta akselista riippuen, kääntyen siitä hetkestä, kun ajoneuvo saavuttaa 30 km / h. Kuitenkin, kun nopeus on 50 km / h, akseli keskitetään automaattisesti ja ohjaus lukittuu. Kolme erityistä ajotapaa kuuluvat OFF-ROAD-tilaan. Ne on suunniteltu toimimaan yleisen tieliikenteen ulkopuolella ja rajoitettuina sallittuun enimmäisnopeuteen. ALL-WHEEL STEERING -moodi eli kaikkien pyörien ohjaus perustuu mahdollisuuteen kääntää kolmas ja neljäs akselipyörä etupyörien asennon mukaan. Tavoitteena on saavuttaa minimi kääntymiskulma. CRAB STEERING -moodi perustuu kykyyn kiertää kolmas ja neljäs akseli 0-21 astetta etupyörien suuntaan. Viimeinen erityinen ohjaustila on MANUAL STEERING, joka mahdollistaa kolmannen ja neljännen akselin pyörien ohjauksen etupyörän sijainnista riippumatta. Kuljettaja voi muuttaa ajoneuvon ajosuunnan säätämällä kolmannen ja neljännen akselin mihin tahansa suuntaan. Taka-akselit kääntyvät hydraulisesti elektronisen ohjausjärjestelmän avuin, jonka ohjauspääte sijaitsee auton ohjaamossa, vaihdevivun vieressä. Paneelin kahdeksaa toimintonäppäintä käytetään ohjaustilan valintaan sekä kolmannen ja neljännen akselin ohjaukseen. Korkea liikenneturvallisuus
Ohjausjärjestelmä kytkeytyy noin 15 sekunnissa siitä kun auto on käynnistetty. Ajoneuvon ohjaustila voidaan valita ajoneuvon ollessa paikallaan tai alle 5 km / h nopeudella. Jokaisen OFF-ROAD-tilan käytön jälkeen kuljettajan on kytkettävä ohjaus ON-ROAD-tilaan ja suoritettava ns. System sync -turvalllisuustoiminto. Vain silloin autolla voi mennä julkisilla teillä. Järjestelmä pystyy arvioimaan virheen tilan omassa testaus- ja synkronointitilassaan, kirjoittamaan vikakoodin näytölle ja varoittamaan kuljettajaa äänimerkillä.
Tatran mukaan sveitsiläiselle nosturoautoasiakkaalle kehitetty OFF-ROAD-tila tarjoaa poikkeuksellisia mahdollisuuksia ja etenemiskykyä Sveitsin vuoristoisissa maastoissa.
Ohjaamalla puoli kuormausraijasta tai muusta reunasta kääntämällä auto minimaalisella pyörimisnopeudella tai purkamalla raskasta maastoa koskevasta kriittisestä tilanteesta menemällä syvälle radalle tai alamäkeen tai alamäkeen, mikä on täysin mahdotonta vakioautoille. Koska sveitsiläinen asiakas käyttää ajoneuvoa, kun se on valmistettu liikkuvassa nosturissa, sitä voidaan olettaa käytettäväksi mäkeillä tai jopa vuoristoalueilla. voi parhaiten osoittaa sen ainutlaatuisen ajo-ominaisuuden.
|