IVECOn Nordic Biogas Tour - 3 460 kilometriä 910 kaasukilolla26.08.2022 11.23
IVECO kokeili Nordic Biogas Tour -kiertueelle, kuinka paljon taloudellinen ajotapa voi vähentää ympäristövaikutuksia ja kuinka paljon polttoainetta 40-tonnisella biokaasuyhdistelmällä kuluu 3500 km matkalla. IVECOn kokenut testikuljettaja Jørgen Andreassen ajoi LBG:llä tankatun IVECO S-Wayn Kööpenhaminasta Trondheimiin, Ruotsin Haaparannan kautta Helsinkiin ja lopuksi Tukholman kautta takaisin Tanskaan viidessä påivässä. Kokonaismatkaa kertyi 3 460 kilometriä vaihtelevassa maastossa. – Halusimme käytännössä testata, kuinka paljon voimme pienentää ympäristövaikutuksia taloudellisella ajotyylillä. Lisäksi halusimme näyttää, että pohjoisessa selviää hyvin, vaikka polttoainesäiliössä olisikin dieselin sijaan nestemäistä biokaasua, Jørgen Andreassen sanoo. Testiajoneuvo kulki LBG:llä, joten matkan hiilijalanjälki oli Ivecon mukaan noin 95 prosenttia pienempi dieselautoon verrattuna. Polttoainetta matkalla kului 910 kg ja matkan aiheuttamat laskennalliset hiilidioksidipäästöt jäivät 195 kilogrammaan, kun vastaavanlaisen dieselajoneuvon päästöt olisivat olleet IVECOn laskelmien mukaan jopa 2 658 kg. Testiajoneuvona toiminut S-WAY oli varustettu ennakoivalla HI CRUISE GPS -ajojärjestelmällä, 12-nopeuksisella HI-TRONIX -automatisoidulla vaihteistolla sekä polttoainetaloudellisuutta tehostavalla IVECO ECO MODE PLUS -toiminnolla. Ajotapa keskiössä Ajoneuvon teknisistä apuvälineistä huolimatta kuljettajan ajotekniikka on yhä ratkaisevin tekijä. Ennakoivalla ajotyylillä ja yleisesti alentamalla keskinopeutta noin 5 km/h Jørgen Andreassen säästi polttoaineen kulutuksessa noin 10 prosenttia koko matkalla. Jørgen Andreassen neuvoo, että ajamisen tulisi olla joustavaa ja tasaista, jotta polttoainetta ei tuhlaantuisi nopeisiin kiihdytyksiin. Lisäksi vaihde kannattaa vaihtaa hieman tavallista aikaisemmin. Ajaessa tulisi myös säilyttää riittävä etäisyys edessä oleviin jarrutusten välttämiseksi. - Useat ovat todennäköisesti kohdanneet kuljettajia, jotka lopettavat ajonsa uupuneina ja olkapäät korvissa. Se on merkki siitä, että he ovat tehneet liikaa kiihdytyksiä ajon aikana ja heidän on ollut pakko jarruttaa jatkuvasti, sanoo Jørgen Andreassen ja jatkaa, jos sen sijaan ajaa tasaisella nopeudella ja pitää etäisyyttä muihin, liikenne ikään kuin katoaa. Silloin keskittyy vain omaan ajamiseensa. Ennätyskorkeat polttoaineiden hinnat motivoivat taloudelliseen ajoon Jørgen Andreassenin mukaan edellä mainituilla pienillä säädöillä useimpien kuljettajien on mahdollista vähentää polttoaineen kulutustaan noin 10 prosenttia pidemmillä matkoilla. Kyseessä on siis merkittävä vähennys sekä ympäristön että kustannusten kannalta. Pohjoismaiden kiertueella näkyi jatkuvasti ennätyksiä rikkovia lukemia jakeluasemien hintatolpissa. Nykyinen hintataso varmasti jo itsessään inspiroi monia parantamaan ajotyyliään: – Polttoaineen hinta on vahva liikkeellepaneva voima, ja olen vakuuttunut siitä, että kiinnostus ympäristöystävälliseen ajamiseen tulee lisääntymään koko kuljetusalalla. Se on myönteistä sekä liikenneturvallisuuden että ympäristön kannalta, Jørgen Andreassen summaa. |