Keinoäly mukaan liikenteen päästövähennystalkoisiin29.03.2022 14.00
Prototyyppi Helsingin Kalasatamassa Suomalaiset MarshallAI ja Dynniq Finland etenivät kolmanteen vaiheeseen EU:n rahoittamassa kolmivuotisessa AI4Cities-projektissa. Projektin tavoitteena on kehittää Euroopan johtavien kaupunkien liikkuvuuden ja energian haasteisiin tekoälyratkaisuja, joilla voidaan karsia hiilidioksidipäästöjä ja edistää ilmastotavoitteiden toteutumista. Suomalaisyritykset ovat mukana ratkaisulla, joka vähentää kaupunkiliikenteen päästöjä merkittävästi poistamalla turhat pysähdykset, tinkimättä liikenteen käyttäjän turvallisuudesta. Kyseessä on kuuden kuukauden mittainen vaihe, jossa valitut toimittajat testaavat prototyyppejään kahdessa Euroopan kaupungissa. Kolmanteen vaiheeseen edenneet toimittajat saavat kukin vajaan neljännesmiljoonan euron rahoituksen laajamittaisen testin toteuttamiseen. MarshallAI ja Dynniq aloittavat Ix3:n pilotoinnin Pariisissa ja Helsingissä. Tarkoituksena on näyttää toteen edeltävien vaiheiden mitattu noin 5% päästövähennys sujuvamman liikenteen avulla. Ix3-ratkaisulla voidaan vähentää kaupunkiliikenteen hiilidioksidipäästöjä ilman negatiivisia lieveilmiöitä. Toisin sanoen, liikennettä pystytään optimoimaan poistamalla kuolleita sekunteja, joiden aikana kukaan ei liiku risteyksessä, vaarantamatta kuitenkaan liikenteen turvallisuutta. Käytännössä tämä tarkoittaa vihreän liikennevalon lyhentämistä todellisen kysynnän ja reaaliaikaisen tilanteen mukaan. Näin ollen optimoitu liikenteenohjaus vähentää merkittävästi kaupunkiliikenteen hiilidioksidipäästöjä heikentämättä yhdenkään liikenteen käyttäjän kokemusta. Päästövähennykset perustuvat todellisiin ajoneuvopysähdyksiin, jotka aiheuttavat kiistatta merkittävän osan liikenteen CO2-ekvivalenttipäästöistä kaupunkialueella. Toiseen vaiheen aikana kerätty data osoittaa, että parhaimmillaan päästöjen vähennyspotentiaali nousisi jopa 8 prosenttiin, mikä vastaa joka kuudennen nykyisin tapahtuvan pysähdyksen poistamista. |