Polestar 1 myyntiin Suomessa30.06.2021 10.22
Polestarin kaikkien aikojen ensimmäinen malli Polestar 1 myyntiin Suomessa. 2+2-paikkainen, nelivetoinen, suorituskykyinen lataushybridi, jossa 609 hevosvoimaa ja 1000 Nm vääntöä. Toimintamatka sähköisenä 124 km (WLTP), joka on enemmän kuin yhdellekään toisella hybridillä. Mallin hinta Suomessa on 169 900 euroa ja vuosittainen maksimivalmistusmäärä 500 yksilöä.
Polestar 1:ssä on kolme sähkömoottoria ja 2.0-litrainen bensiinimoottori. Sähkömoottoreista kaksi (2 x 116 hv) on sijoitettu taka-akselille, ja yhdessä 34 kWh:n akkukapasiteetin kanssa ne mahdollistavat pelkällä sähköllä ajettaessa 124 kilometrin (WLTP) toimintamatkan. Se on yksi kaikkein pisimmistä toimintamatkoista lataushybrideillä. Sähkömoottoreita hyödynnetään myös älykkääseen torque vectoring -voimanjakoon – ne tarjoavat kaarreajossa enemmän tehoa sitä enemmän tarvitsevalla takarenkaalle ja varmistavat näin äärimmäisen kontrolloidun ja täsmällisen ajonautinnon. Tarvittaessa tai haluttaessa taka-akselin sähkömoottoreita avustaa sekä mekaanisesti että turboahdettu 309-hevosvoimainen bensiinimoottori, joka tuottaa tehoa eturenkaille tehden autosta nelivetoisen. Kolmas sähkömoottori on kampiakseliin integroitu starttimoottori, joka avustaa polttomoottoria tarvittaessa. Polestar 1:n moottoreissa on voimaa yhteensä 609 hevosvoimaa ja vääntöä 1 000 Nm. Kiihdytys 0-100 km/h sujuu jopa 4,2 sekunnissa. Polestar 1:n kori on valmistettu kevyestä, hiilikuituvahvisteisesta polymeerikomposiitista. Hiilikuidun ansiosta kori on kevyt mutta samalla jäykkä. Alustassa on erityinen sudenkorennon muotoa muistuttava hiilikuitupalkki, joka jäykistää ja vahvistaa modifioitua SPA-alustaa (Scalable Product Architecture) entisestään. Painopiste on materiaalivalintojen ja akkujen sijoittelun ansiosta matalalla, mikä parantaa auton ajettavuutta. Ajodynamiikkaa korostavat erityisesti Polestar 1 -mallia suunnitellut Öhlinsin manuaalisesti säädettävät iskunvaimentimet ja Akebonon kuusimäntäiset, erittäin tehokkaat etujarrut. Takaspoileri nousee mekaanisesti yli 100 km/h tuntinopeudessa pitäen auton tiiviimmin tiessä.
|