Sisu Polar Timber & Loglift 118S - Luotettava parivaljakko energiapuun kustannustehokkaaseen kuljetukseen24.08.2020 14.35
Riihimäkeläinen HKT-Yhtiö Hämeen Kalkkitukku Oy on keskittynyt kalkinajon ohella bioenergia-asiakkaiden palveluun Uudenmaan alueella. Yrityksen tuore Sisu Polar Timber -risuauto ja Loglift 118S -nosturi ovat tehokas ja toimintavarma taistelupari kantojen, rankojen ja risujen kuljettamisessa. (kuva yllä: Loglift 118S on osoittautunut erittäin hyväksi nosturiksi energiapuun kuljetuksessa. Ulottuvuutta löytyy riittävästi ja liikkeet ovat tarkkoja ahtaissa paikoissa operoitaessa.) Tammikuussa 2020 Karjaalta valmistunut Sisu Polar Timber 625:n jatkaa HKT-Yhtiöllä vaihdossa annetun ja luotettavasti palvelleen Mercedes-Benz Arocsin jalanjäljissä risuautona. - Meillä on Sisu taustaa aikaisemminkin SR:n kautta ja uutta autoa suunniteltaessa Kaihun Ville Sisu-Autolta lähti heti ensi metreiltä viemään uuden auton hankintaa aktiivisesti eteen päin. Risun ajossa kilometrit jäävät usein vähäisiksi, mutta käyttötunteja tulee sitäkin enemmän. Lisäksi työkohteet saattavat sijaita mielenkiintoisissa paikoissa, missä Sisun tukeva rakenne ja nerokkaat alustaratkaisut, kakkosakselin painatuksineen ja telikeventimineen pääsevät oikeuksiinsa, sanoo toisen polven yrittäjä Ville Paju. (kuva: Ville Paju on mättänyt risuja jo liki 15 vuoden ajan. Ja kiirettä pitänyt koko alkuvuoden - auto on ollut ajossa noin puoli vuotta ja mittarissa on jo reilut 1820 tuntia. - Onneksi ei sentään tarvitse yksin kaikkea tehdä. Veljen poika ja veljet auttavat tarvittaessa, eli usein, Ville naurahtaa.) Sisun vaihteistoksi Paju valitsi 18+4 -vaihteisen ja ryöminnällä varustetun Eaton Fuller keppivaihteiston: - Fuller pelaa kuin ajatus. Aina on haluttu pykälä silmässä, eikä tarvitse sen enempää nollata tai päivitellä ohjelmistoja. Kokonaisvälityskin osui kerrasta nappiin, mikä tietysti sujuvoittaa vaihteiston käyttöä. Pajun mukaan tehdasvalmista Sisu Polar Timberiä ei tarvinnut liioin räätälöidä nykyistä työtehtävää ajatellen; sen verran että vedettiin jäähdytysvesilinjasta putket nosturin lämmitystä varten. Työtehoa nosturioptioilla Auton vaihdon yhteydessä Paju hankki Sisun perään uuden Loglft 118S -nosturin. Kaupat käteltiin Hiabin Janna Wolinin kanssa. - Tämä on järjestyksessään jo neljäs satakasitoistanen, Paju sanoo ja jatkaa: - Edellinen oli vasta parin vuoden ikäinen, mutta ajattelin että nyt joutaa aloittaa kokonaan uudella työkalulla. Ja toisekseen tässä on muuttuvatilavuuksinen hydrauliikka, mikä osaltaan ohjasi uuteen nosturiin. (kuva: Ville Pajun arkeen tutustuttiin pikaisesti Espoon ja Helsingin tonttityömailla. Kaksi paikkaa kolmessa tunnissa; mukaan sopi kuorman siirto urakoiden välissä autosta kärryyn. Auton risukontti on omavalmiste ja sen saa tarvittaessa nopeasti irti Sisun päältä.) Kuten aikasemmin mainittiin HKT Yhtiön Sisussa tuntimittaria seurataan matkamittaria tarkemmin. - Välillä on ajanjaksoja, että kone käy usean kuskin voimin lähes kellon ympäri. Siksi työkalut on valittava tehtävän mukaan. Nosturivian takia meillä ei ole auto seissyt vielä päivääkään. Kokemusteni mukaan Loglift on luotettavuudessa täysin omassa sarjassaan. Lisäksi Hiabin kanssa on mukava asioida, kun asiakkaan toiveita maltetaan kuunnella loppuun saakka. Tämä on ensimmäinen nosturi, missä meillä on vesilämmitys ja ilmastointi. Täytyy sanoa että molempiin olen poikkeuksellisen tyytyväinen, vaikka ilmastoinnin hinta vähän aluksi pisti miettimään. Se on kuitenkin jo kesäkuun helteissä kuitattu. Ilmastoinnin ansiosta pysyn paljon pidempään virkeänä ja kait se on työn tekokin samalla tuottavampaa. Myös vesilämmitykseen siirtyminen oli askel eteenpäin. Polttoaine- lämmitintä sai, kovasta käytöstä johtuen, olla jatkuvasti rukkaamassa. Nyt sekin haitta jäi pois. Sisulla letkujen veto nosturille ei tuottanut minkäänlaisia tuotannollisia esteitä, Paju kertoo. Logfit 118S -puunosturiin on saatavilla ulottumavaihtoehtoja 7,9 metristä aina 10,1 metriin. HKT Yhtiön nosturin ulottuma on pisimmästä päästä. Paju kiittää nosturin vipu- ja poljinohjausta, mikä tarjoaa hyvän tuntuman ja pehmeät, mutta samalla myös tarkat liikeradat: - Jos otetaan vaikkapa puiden latvoja kiinni ja metsuri on siinä puolen metrin päässä, niin nosturin ohjaamissa pitää olla hyvä tuntuma, että tietää mitä tekee. Hyvän ulottuman lisäksi Loglift on myös ketterä, mistä on hyvän näkyvyyden ohella erityistä hyötyä ahtaissa tonttikohteissa työskenneltäessä. - Lisäksi tarvitaan myös raakaa voimaa. Aikaisemmassa autossa varsinkin kuumilla keleillä hydrauliikka oli kovilla. Siksi tähän autoon asennettiin jämerä lauhdutin, toteaa Paju.
(kuva: Sisu Polar Timber puuauton varusteita ovat mm. 18+4 vaihteinen ryöminnällä varustettu Eaton Fuller -manuaalivaihteisto, Servotwin-ohjausvaihde, 2. akselin painatus ja 6-lehtinen telijousitus keventimellä. Ohjaamoviihtyvyyden takaa Sisu 7.1 Sound System äänentoistojärjestelmä kosketusnäytöllisellä multimediaradiolla.) Kesällä tonteilta, talvella metsästä HKT-Yhtiö Hämeen Kalkkitukku Oy:llä on oma parin hehtaarin kokoinen terminaali Riihi- mäellä sekä pienempiä alueita asiakkaiden toimpisteissä. Suurimpia ja pitkäaikaisimpia asiakkaita ovat lähikuntien energialaitokset sekä energiapuun ammattilaiset: L&T Biowatti ja Metsäpalvelu Taikatyö sekä metsäyhtiöistä UPM. - Tärkeisiin asiakkaisiin lukeutuvat myös Loimua ja Kankaanmäki Hakeyhtymä. Lisäksi teemme jonkin verran omahankintaa- ja myyntiä. Haketuspalvelut hankitaan yhteistyökumppaneilta, Paju lisää. Sisun ohella yrityksellä on kalustoa kalkin kuljetukseen ja levitykseen sekä Hyundai 220 kaivukone ja Valmet 860 ajokone. - Ajokone ajaa risua kasalle ja kaivukone nostaa kantoa. Lisäksi teemme energiakouralla pellon reunoja ja tien siivouksia. Kalkin ajoa on noin 4-5 kertaa viikossa, kertoilee Paju. Paju sanoo korona-epidemian tuoneen jopa lisää töitä: - Ainakin aluksi oli näin, kun ihmisillä oli aikaa touhuta kotona. Nyt kun taloyhtiöissä ei olla päästy pitämään perinteisiä yhtiökokouksia, ovat sen puolen työt vähentyneet. Töitä kuitenkin on yhä runsaasti; kesällä haemme tonteilta ja talvella lemikoilta hakkuutähteitä. |