Serforestin tyylikkään tumma tukkijuna - puuta ajettu vuodesta 1969

18.08.2020 19.11

ser1.jpg

Pertunmaan Uotisilla on pitkät perinteet puunajossa. Hannu Uotinen osti ensimmäisen puutavara-auton vuonna 1969 ja tukki kulki 90-luvun alkuun jolloin vaihdettiin lajia hiekka-autoihin; myös Hannun veljekset olivat puutavara-autoilijoita. Hannun poika Mikko tuli mukaan yrittäjäksi uuden vuosituhannen alussa aloittaen jälleen puunajon vuonna 2005 Stora Ensolle, mikä jatkuu tänäkin päivänä Serforest Oy:n nimissä. 

(kuva yllä: Serforest Oy otti kesäkuun lopulla ajoon uuden tummanpuhuvan Mercedes-Benz Arocs 3363 8x4 puutavara-auton. Kuvassa ollaan pinolla Heinolan kulmilla.)

- Pertunmaalla oli aikanaan puolenkymmentä puutavara-autoilijaa - nyt meitä on jäljellä kaksi eli minä sekä serkkuni Jari Uotinen ja Sami Uotinen joilla molemmilla on puutavara-autot joten yritämme pitää suvun puun ajon perinteitä voimissaan, kertoilee Serforest Oy:n Mikko Uotinen jonka kanssa yrityksen toisena omistajana on Jarno Salonen, jolla on lisäksi ajossa omia autojaan.

Serforestin autot hakevat puut pääasiassa Pertunmaan, Joutsan, Heinolan ja Sysmän metsistä.

 - Ajomatkat sahoille ja tehtaille on melko pitkät eli keskimäärin yli 100 kilometriä suuntaansa, toteaa Uotinen.

ser2.jpg

(kuva: Pertunmaan Uotisten puunajon pitkät perinteitä kunnioitetaan uuden Arocsin kylkiteippauksissa: - Isäni Hannu aloitti kuljetusyrittämisen vuonna 1969, esittelee Mikko Uotinen.)

Serforestilla nyt jo kolmas Mercedes-Benz 

Ensimmäinen Mercedes-Benz puutavara-auto tuli Serforestille vuonna 2010 ja se vaihtui uuteen Arocsiin 2015. 

- Jo ensimmäinen Mersumme oli hyvä mutta uusi Actros nosti merkin uudelle tasolle puutavara-autona. Sillä ajettiin yli 750 000 kilometriä ja auto pelasi kaikin puolin luotettavasti; myös polttoaineenkulutus oli alhainen eli viikkotasolla se pysyi koko viiden vuoden ajan alle 65 litrassa per sata kilometriä, mikä osaltaan vaikutti merkissä pysymiseen. Ja tässä uudessa Arocsissa kulutus on entistäkin pienempi: ensimmäiset keikat on menty noin 55 litran kulutuksella vaikka autosta ei ole vielä kitkat hioutuneet ja kuuma kelikin on nostanut kulutusta. Mutta kaikkein tärkein asia uudelleenvalinnassa oli Vehon Lahden huolto: siellä palvelu pelaa silloin kun sitä tarvitsee ja asentajat ovat tulleet vuosikymmenen aikana tutuiksi, joten he tietävät tapamme toimia, kehuu Uotinen.

ser4.jpg

(kuva: Mercedes-Benz toi ensimmäisenä markkinoille kamerapeilit, mitkä toimivat hienosti puunajossa. Aerodynaamiikka on parantunut mikä vaikuttaa positiivisesti polttoainetalouteen.)

Kaupat uudesta Arocsista tehtiin Espoon Vehon myyjän Heikki Aholan kanssa:

- Ostimme Heikiltä jossain vaiheessa Viton pakettiauton ja hyvinhän se sujui kuorma-autokauppakin. Hyvin palvellut Arocsimme meni Veholle vaihdossa.

ser3.jpg

(kuva: Kakkosakselin telinnoston Weckman toteutti hydraulisylintereillä. Nyt teli nousee helposti myös täydellä kuormalla.)

Uusi Arocs on nyt entistäkin parempi

Serforestin uusi Arocs 3263 8x4 on 2+2 akselinen kuten edeltäjänsäkin ja se varusteltiin A. Weckmanilla niin kuin kaikki aiemmatkin tähtikeulat.

ser8.jpg- 2+2 alusta sopii parhaiten ajotehtäviimme ja tähän uuteen autoon hioimme päällerakenteiden mittasuhteita A. Weckmanin kanssa vielä paremmiksi akselipainojen ja kuormatilan suhteen. Apurunko on nyt levitetty koko matkalta nosturitelineestä keulaan saakka, mikä lisää kestävyyttä. Weckmanin Matti Heimanin ajatusta oleva uudenlainen etusermi (kuva) antaa lisää tilaa kahdelle kolmosnipulle ja sen aerodynaaminen muotoilu jatkaa auton kylkien muotoilua niin että sermin ja takaseinän väliin ei pääse syntymään pyörteitä joten ohjaamossa ei enää humise. Siihen vaikuttaa varmasti myös se että Arocsissa ei ole enää isoja peilejä vaan ne on korvattu kameroilla. Ensikokemukset kamerapeileistä ovat oikein positiiviset ja niihin tottuu yllättävän nopeasti, kommentoi Uotinen.  

ser5.jpg

(kuva: A. Weckmanin teräksinen apurunkorakenne on optimoitu käyttötarkoitukseen. Nosturisylinterin 2550 mm pitkä siirtosylinteri mahdollistaa nosturin siirron hyvään painopistekohtaan ja helpottaa perään otossa.)

Serforestin Arocsissa on rautajouset varustettuna neljännen akselin ilmakevennyksellä.

- Kakkosakselin telinnoston Weckman toteutti sähköhydraulisesti kun aiemmassa autossa se toimi ilmalla. Nyt teli nousee helposti myös täydellä kuormalla. Saksan insinöörit ovat tehneet hyvää työtä alustan suhteen sillä tämä uusi auto menee paljon pehmeämmin kuin edellinen - auto on myös todella tarkka ajaa ja se kulkee kuin juna, toteaa Uotinen.

ser7.jpg

(kuva: Serforestin kuljettaja Antti Mäkinen on tyytyväinen uuden Arocsin ajo-ominaisuuksiin.)

Entistä paremmat ajo-ominaisuudet pitää muistaa ottaa huomioon ratin takana:

- Vaikka massaa on 76 tonnia niin yhdistelmän tilannenopeudet saattavat yllättää koska ajaminen on todella helppoa, varoittelee Uotinen.

Myös Arocsin PowerShift 3 -vaihdeautomatiikka saa Serforestin miehiltä kehuja:

- Ohjelmat ovat kehittyneet ja laatikko vaihtaa nyt todella hienosti kaikissa tilanteissa. Se pelaa hyvin yhteen maastontuntevan vakionopeudensäätimen kassa ja auto heittää mm. oikeassa kohtaa vapaalle mikä säästää polttoainetta.

ser9.jpg

(kuva: Tyylikäs rosterinen karjapuskuri ja valoraudat on kotimaisen Hio-Mexin toteutusta.)

Koulutuksessa oppii uuden auton niksit

Kesän aikana Veho järjestää uuden auton perehdytyksen Serforestin kuljettajille:

- Koulutus on todella hyvä juttu ja siinä oppii hyödyllisiä asioita mitä uusi teknologia tuo tullessaan. Kaikkia asioita ei millään voi kokenutkaan kuski tietää - esimerkkinä viime auton koulutuksesta se että kun autoon ottaa kuorman pitää jarrupoljinta painaa kolme kertaa jolloin PowerShift osaa ottaa käyttöön oikean vaihtamisohjelman.

ser6.jpg

(kuva: Serforestin Arocsin perässä kulkee 5-akselinen siirtopankkoinen Karlavagen, mikä on pelannut kaikin puolin hyvin. Kuormat tehdään väkevällä Keslan nosturilla.)

Liian hyvä nosturi...

Serforestin uuteen Arocsiin siirrettiin Kesla 2112Z -nosturi vanhasta autosta.

- Viisi vuotta vanha nosturi on pelannut niin hyvin, että sanoinkin Kongan Konepajan Jarkko Kongalle että taisit myydä meille liian hyvän nosturin kun se ei pehmene ollenkaan, naurahtaa Uotinen.

ser10.jpg

(kuva: Jo ensimmäiset keikat ovat osoittaneet että Saksan insinöörit ovat tehneet jälleen hyvää työtä: uusi Arocs on entistäkin mallia parempi ajaa ja polttoainetaloudellisempi.)

 
 
 

25.01.2024 16.00Koneosapalvelun Mertala pätevöityi - Nosturitarkastukset nyt myös Lappeenrannan alueella
25.01.2024 13.456-tiellä Korian kohta -hanke käyntiin helmikuussa
25.01.2024 12.35Merialueen kaupallisten kalastajien kokonaissaalis kasvoi edellisvuodesta
25.01.2024 9.44Metsäliitto Osuuskunnan hallituksen puheenjohtajana jatkaa Jussi Linnaranta
25.01.2024 9.00Kirsi Karlamaa Liikenne- ja viestintäviraston teknologia- ja strategiajohtajaksi
24.01.2024 13.22MAN sanoo akkukäyttöisen kaukoliikenneauton lanseerauksen alkaneen menestyksekkäästi
24.01.2024 10.45VW juhlistaa 50-vuotiasta Golfia juhlapäivityksellä - uutuudet Suomeen alkukesäksi
24.01.2024 9.11Tutkijoiden ja metsäteollisuuden yhteistyö tähtää päästöttömän paperimassan valmistukseen
24.01.2024 8.44Opelin uusi täyssähköinen SUV on nimeltään Frontera
24.01.2024 8.00Metka-laki astui voimaan 1.1.2024 - Metsätalouden tukien haku avautuu maaliskuun alussa
23.01.2024 18.00Pentep Oy Parolassa on nyt osa Colmecia
23.01.2024 11.00Puutuhkan hyötykäyttöä edistetään 700 000 eurolla Jamkin, JYU:n ja Metsäkeskuksen yhteishankkeella
23.01.2024 10.10Metsäteollisuuden Lehtomäki mukana pääministereiden tavatessa Ursula Von der Leyenin
23.01.2024 9.22Veneiden hankinnat hiipuivat selvästi vuonna 2023
23.01.2024 8.00Myönnettyjen rakennuslupien kuutiomäärä väheni vuoden 2023 syys-marraskuussa 17 % vuodentakaisesta
22.01.2024 14.00Vuoden 2023 heinä-syyskuussa toiminnan lopettaneita yrityksiä oli 12% enemmän kuin vuotta aiemmin
22.01.2024 8.10Metsävaratietoja päivitetään nyt hakkuukoneilta saatavilla tiedoilla
21.01.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Ford Ranger Double Cab Platinum 3.0 EcoBlue A10 e-4WD - Markkinajohtajan matkassa
21.01.2024 10.00Suomen lentokenttien kautta lensi 1,8 miljoonaa matkustajaa joulukuussa 2023
19.01.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 19.1. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.01.2024 17.00Nisula Forest ja Toyota Gazoo Racing WRT:n yhteistyö saa jatkoa myös kaudella 2024
19.01.2024 9.30Janne Mäihäniemi mukaan Aari Rahoituksen tiimiin
18.01.2024 12.15Kuorma-automarkkinassa tasaista vaihtelua eri valmistajien kesken 2015 - 2023
18.01.2024 9.15Sähköauto alle 25 000 eurolla - Totta se on!
18.01.2024 9.00Ponsse-konserniin kuuluva teknologiayhtiö Epec avaa vastuullisen ja älykkään tehtaan
18.01.2024 7.55Metsätuhoja paikannusta tarkkojen satelliittikuvien avulla
17.01.2024 18.12Merkkiuskollisuus voi seurata hautaan saakka
17.01.2024 17.11John Deere Forestry Oy ostaa metsäkoneiden huoltoliiketoiminnan Nastola Forest Huolto Oy:ltä
17.01.2024 13.00Vuosi 2023 oli menestys Mercedes-Benzille
17.01.2024 12.00Tenon lohikannat hälyttävän matalalla
17.01.2024 11.00Valmet Automotiven muutosneuvottelut päätökseen - 115 henkilöä lomautusten ja irtisanomisten piirissä
17.01.2024 10.00Konkursseja enemmän kuin 2009 finanssikriisin aikaan
17.01.2024 9.03Metsäteollisuus ja tiedeyhteisö yhteistyöhön selluntuotannon päästöjen vähentämiseksi
16.01.2024 19.45KATSO VIDEO! Junnikkala Oulun Laanila on Suomen modernein sahalaitos
16.01.2024 16.00Biotalouden yrityskiihdyttämössä ratkotaan alan haasteita - tavoitteena 50 innovaatiohaastetta
16.01.2024 13.40Finnair voitti maakuntakenttien lentoliikenteen kilpailutuksen kaikilla viidellä reitillä
16.01.2024 13.33Stora Enso investoi sahakuivaamoon Ruotsissa
15.01.2024 17.00Hirvivahinkokorvausten määrä laski viime vuodesta
15.01.2024 12.00Teollisuuden liikevaihto väheni 13,5 % vuoden 2023 marraskuussa
15.01.2024 9.45Luonnonvarakeskus päivitti maankäyttösektorin ilmastosuunnitelman - kehitysennuste kohti vuotta 2035 on osoittautunut liian optimistiseksi
14.01.2024 16.00Komatsu WA475-10 Tool linkage -puomistolla - Suunniteltu sahoille
13.01.2024 9.00Sisävesikuljetusten kehittäminen osana Itä-Suomen puulogistiikkaa
12.01.2024 21.30KATSO TÄSTÄ 12.1. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
12.01.2024 12.02Nimitykset: Gregor van der Mark DAF Trucksin Pohjoismaiden toimintojen johtajaksi
12.01.2024 11.56Nokian Tyres Tractor King saa kolme uutta kokoa
12.01.2024 9.00SKAL Kuljetusbarometri 1/2024: Kuljetuskustannuksia hillitsevät päätökset kohentavat kuljetusalan kannattavuutta, työvoiman tarve vähenemässä
11.01.2024 11.30Autokannan ikääntyminen kiihtyy - autoala korjaisi tilanteen vanhoilla lääkkeillä
11.01.2024 8.00SKAL polttoainejakelun päästökaupasta: lisää kuljetuskustannuksia - ammattidiesel saatava käyttöön
11.01.2024 7.50Valmet toimittaa avainteknologiaa Shandong Jin Tian He Paperille Kiinaan
10.01.2024 15.55Täysin uusi Mitsubishi Colt esitellään Suomessa tulevana viikonloppuna
10.01.2024 9.45Metsätalouden tukien käyttö kasvoi edellisvuodesta - erityisesti pienpuun keruu lisääntyi
10.01.2024 9.00Valmet toimittaa IQ-vianilmaisujärjestelmän Yueyang Forest & Paper Co., Ltd. -yhtiölle Kiinaan
10.01.2024 8.00Kalmarin hybridikonttilukit vähentämään Katoen Natien laitteiden polttoaineenkulutusta ja päästöjä Montevideon terminaalissa
09.01.2024 18.00Jani Leppä on nimitetty Nisula Forest Oy:n aluemyyntipäälliköksi
09.01.2024 10.30Tampereelle rakenteilla uusiutuvan metaanin tuotantolaitos - hanat avataan 2026
09.01.2024 8.00CES 2024 Las Vegas: Kia käynnistää hyötyajoneuvojen tuotannon 2025
08.01.2024 15.30Merikarvian sahalle lopetuspäätös - liki 80 irtisanomisuhan alla
08.01.2024 11.20Nimitykset: Kalle Virtala Metsätyölle metsäkonealan aluemyyntipäälliköksi
08.01.2024 10.01Kalmar ja Wallenius Wilhelmsen vahvistavat vuosikymmeniä kestänyttä yhteistyötään uudella tilauksella, joka sisältää täyssähköisiä haarukkatrukkeja ja konttikurottajia
08.01.2024 8.00Merikuljetusten määrä väheni 12 % marraskuussa 2023
08.01.2024 7.00Nopea lauhtuminen lisää kiinteistöjen laiterikkojen riskiä
07.01.2024 13.00Risupeto + Hyundai = Tehokas paketti energiapuun korjuuseen
07.01.2024 8.00Meriliikenne osaksi EU:n päästökauppajärjestelmää 1.1.2024 alkaen
06.01.2024 9.00Joulukuussa 2023 ensirekisteröitiin 5 800 uutta henkilöautoa
05.01.2024 18.00KATSO TÄSTÄ 5.1. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.01.2024 12.00Hollolassa Kosken silta suljetaan 15.1.-1.6.2024 sillan uusimisen vuoksi - liikenne kiertotielle
05.01.2024 8.00Metsäkiinteistömarkkina vuonna 2023: Vuositasolla hintataso piti pintansa, vaikka jälkimmäisellä vuosipuoliskolla kauppaa käytiinkin jo edellisvuotta matalammin hinnoin
04.01.2024 13.39DB Schenker rakentaa uuden terminaalin Seinäjoen Roveksen yritysalueelle
04.01.2024 10.33Rautateillä kuljetetun rahdin määrä laski 20 % vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä
04.01.2024 10.00Sisävesikuljetusten kehittäminen osana Itä-Suomen puulogistiikkaa
04.01.2024 8.00Volvo henkilöautoilla ennätyskorkea markkinaosuus Suomessa vuonna 2023
03.01.2024 19.00Peter Sirkka aloitti ProSilva metsäkoneiden myyjänä
03.01.2024 9.25Aari Rahoitus Oy vahvisti tiimiään
03.01.2024 8.30Chile nosti Suomen puurakentamisen mallimaaksi - suomalainen yritysdelegaatio tapasi chileläisen klusterin toimijoita
02.01.2024 14.55Taksivalvonnan karu tulos - laiminlyönnit kasvoivat entisestään
02.01.2024 14.44Volvo säilytti johtopaikkansa kuorma-autojen rekisteröinneissä
02.01.2024 12.33Range Rover kaikkien aikojen ennätykseen Suomessa
02.01.2024 11.00Raskaiden kuorma-autojen ensirekisteröinnit kasvoivat viidenneksellä edellisvuodesta
01.01.2024 15.001 360 456 kertaa kiitos!
01.01.2024 13.00John Deere Forestryn palvelu pelaa pohjoisessa
01.01.2024 12.00Metka-laki voimaan 1.1.2024 - Metsätalouden tukien haku avautuu maaliskuun alussa
01.01.2024 9.00Ahmakanta kasvussa Suomessa
31.12.2023 13.00Uusi päällerakenne vaihtoehto vakuuttanut puutavara-autoilijat
31.12.2023 9.00Kalastonhoitomaksun ikäraja nousee 69 ikävuoteen
30.12.2023 16.00Vimelcolta tehokkaat laitteet energiapuun käsittelyyn
30.12.2023 10.00Teollisuuden liikevaihto väheni 14,1 % vuoden 2023 marraskuussa
29.12.2023 18.00KATSO TÄSTÄ 29.12. VUODENVAIHTEEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
28.12.2023 12.00Finnveran pääekonomisti Mauri Kotamäki: Vuosi 2025 on taas kasvun vuosi, jos talous kehittyy odotetusti
28.12.2023 7.00Valmet vahvistaa puunkäsittelyteknologiaansa ja -palveluitaan Etelä-Amerikassa ostamalla Demuthin
27.12.2023 13.40Keskuskauppakamari: Yrityksille ja omistajille tiedossa ennakoitavuutta verovuodelle 2024 - merkittäviä kevennyksiä tai kiristyksiä ei ole tulossa
27.12.2023 13.33Ruukki Construction irtisanoo 182 työntekijää
27.12.2023 10.00Neste kaksinkertaisti prosessoimansa jätemuovin määrän vuonna 2023
27.12.2023 9.33Metsä Group tutkii hiilidioksidin talteenottolaitoksen rakentamista
27.12.2023 8.00Suomi sai EU:lta merkittävän rahoituksen muun muassa raskaan liikenteen sähköistymistä ja biokaasun käyttöä vauhdittavalle hankkeelle
26.12.2023 13.00Jenz HEM 583 Hybrid + Sisu Polar 8x4 + Kesla 1200T: Hyväksi todettu kokonaisuus
25.12.2023 15.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Volkswagen Amarok - Näyttävä paluu lava-automarkkinaan
24.12.2023 12.00Metsähakkeen ajossa vetoauton ominaisuudet punnitaan joka päivä
24.12.2023 9.00Logsetin uusi metsäkoneiden karttaohjelmisto julkaistaan 2024
22.12.2023 21.00KATSO TÄSTÄ - Hyviä uutisia! joululähetys 2023 - mukavia tarinoita kuljetus, maarakennus ja metsäalan alan toimijoilta
22.12.2023 13.00Mikkeliläiselle korjuuyrittäjä Olli-Pekka Vauhkoselle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi

Näytä lisää »