AMMATTILEHTI KOEJAA: Volvo FE Electric ja FL Electric - Vakuuttavia täyssähköautoja kuorma-autoluokkaan

03.05.2020 13.00

sahko0.jpg

Volvo on aloittanut  kaupunkikuljetuksiin  tarkoitettujen sähkökuorma-autojen myynnin Euroopassa. Suomeen Volvo FE ja FL Electric -täyssähköautot saapuvat ensi vuoden vaihteessa. Otimme ennalta tuntumaa Volvon nollapäästö-uutuudesta Vantaan Volvo Truck Centerissä järjestetyn asiakastilaisuuden yhteydessä.

Reilun parin vuoden aikajaksolla tarkasteltuna yleinen ilmapiiri vaihtoehtoisia käyttövoimavaihtoehtoja kohtaan on kääntynyt vähättelevästä puhtaaksi uteliaisuudeksi. Maa- ja biokaasumoottorit ovat jo tätä päivää raskaalla puolella. Uusiutuvista raaka-aineista valmistettavien polttoaineiden saamaa vastaanottoa ammattiliikenteen harjoittajien puolella voi luonnehtia penseäksi. Saatavuus, säilyvyys ja pakkaskestävyys sekä hinnoittelu ovat seikkoja, jotka nousevat nopeasti esiin keskusteluissa. 

Henkilöautovalmistajat ovat jo hyvän tovin ajan kiihdyttäneet sähkövoima-avusteisia että täyssähköautojen markkinoille tuloa, eikä uusien mallijulkistusten valossa vauhti näytä hiipuvan. Isossa kuvassa akkukäyttöisten ajoneuvojen määrän kasvu tuo mukanaan tuloja maamme kaivosteollisuudelle. 

Uuden vuosikymmenen alun kunniaksi myös merkittävimmät hyötyautovalmistajat ovat esitelleet markkinoille tuotantovalmiita täyssähkökuorma-autoja lähijakeluliikenteen tarpeisiin. Ja kiinnostus sähköisiä vaihtoehtoja kohtaan vaikuttaa näennäisen korkealle myös hankintapäätöksistä vastaavien asiakkaiden suunnalla. 

Teknologian kehittymisen myötä akkujen kapasiteettia on saatu kohennettua ja nousujohteinen hintakehitys on jossain määrin hiipunut. Volvo Trucks uskoo, että täyssähköisellä voimalinjalla on paikkansa polttomoottorin rinnalla kuorma-autopuolella. Parrasvaloihin Volvo Trucks astuu Volvo FL ja FE -malleilla, joiden asiakastoimitukset käynnistyvät päämarkkina-alueilla vielä tämän kesän aikana. Suomeen ensimmäisten sähkökuorma-autojen kaavaillaan saapuvan vuoden 2021 alkupuolella. 

sahko5.jpg

Sopiva lähiliikenteeseen

Kevyempi FL Electric sijoittuu 16 tonnin kokonaispainoluokkaan ja raskaampi kolmiakselinen FE Electric yltää jo 27 tonnin kokonaispainoon. Uudet mallit on tarkoitettu vaativiin kaupunkikuljetuksiin kuten jätehuoltoon, kevyisiin maansiirtokuljetuksiin ja toimituksiin. Kaukoliikenteen ajoneuvoissa sähköiset voimalinjaratkaisut tullaan näkemään lähitulevaisuudessa, ja ennen polttokennoteknologian kehittymistä, korkeintaan dieselmoottoria avustavina hybridi-järjestelminä. Tosin Volvo Groupiin kuuluvan Renault Trucksin puolella on jo esitelty täyssähköisen Renault Trucks T -rekanvetäjän kuvia. ”Sähkö-T:n” asiakkaat löytynevät Keski-Euroopasta, missä elintarvikeketjujen lähijakelu tapahtuu paljolti puoliperävaunuyhdistelmien voimin. Volvolla ollaan vielä vaitonaisia FM ja FH -sarjojen sähköistämisestä.

- Nyt esiteltävät täyssähköautomme eivät missään tapauksessa tarkoita että olisimme lopettamassa tai edes vähentämässä olemassa olevan dieseltekniikan kehitystyötä. Vaihtoehtoisia käyttövoimavaihtoehtoja tarvitaan ja niillä on etuja tietyissä kuljetustehtävissä. Ne ovat tulleet jäädäkseen dieselvoimalinjavaihtoehtojen rinnalle, sanoo Volvo Finland Ab:n toimitusjohtaja Magnus Björklund.

sahko4.jpg

(kuva: Akusto ja ajomoottorit on sijoitettu auton keskipisteen tuntumaan. Moottoritilan täyttää latauslaitteet, 24 V akut sekä erilaiset ohjainlaitteet.)

Sähköinen voimalinja on Volvo Groupin valmistama ja se on käytössä useissa eri ajoneuvokategorioissa. Nyt koeajettava FE Eletric jakaa saman tekniikan paitsi bussipuolen myös Renault Trucks D Wide Z.E. kuorma- automallin kanssa.

Voimalinjan ytimenä on sähkömoottori ja 2-vaihteinen vaihteisto; sillä erotuksella että FE Electricissä on yhden sijasta kaksi sähkömoottoria. Yhteisteholtaan 400 kW sähkömoottoriparin tuottama suurin vääntömomentti on 850 Nm. Kevyemmän FL Electricin kulusta vastaa parhaalta teholtaan 200 kW / 425 Nm sähkömoottori. Volvon sähkömoottori antaa täyden tehon korkeintaan 45 sekunnin sykleissä. Jatkuvasti tarjolla olevat teholukemat ovat noin 80 prosenttia huipputehosta.

Akustona käytetään molemmin puolin runkoa sovitettuja litium-ioni-akkuja. Modulaarisen akkujärjestelmän jännite on 600 Volttia ja kapasiteetti 100 - 300 kWh. Toimintamatka voi olla jopa 260 km.

- Modulaarisen rakenteen ansiosta asiakas voi valita auton akkukapasiteetin työtehtäväkohtaisesti, millä voidaan saavutetaa sekä kustannussäästöä että enem- män kantavuutta, Volvo Trucksin tuotepäällikkö Mikko Aules lisää ja jatkaa: Auton sisäistä AC -laturia käytettäessä akuston voi ladata käytännössä missä tahansa Type 2 -latauspistokkeella varustetussa ja latauspisteessä. Lisäksi Volvon voi ladata ulkoisissa DC-latauspisteissä. 

Sisäistä laturia käytettäessä suurin latausteho on 22 kW. Ulkoista latausasemaa käytettäessä voidaan hyödyntää jopa 150 kW lataustehoa. Latausajat, tyhjästä täyteen, ovat akuista ja latauslaitteista riippuvaisia. 

- AC latauksella latausajat ovat 5-10,5 tuntia, DC latauksella latausajat ovat 1-2 tuntia akuston koosta ja lataustehosta riippuen, Aules toteaa.

Täyssähkökuorma-autossa myös kaikki päällirakenteen toiminnot saavat virtaa erillisestä, hydraulipumppua käyttävästä sähkömoottorista. Moottorivaihtoehtoja on kaksi: 240 Nm ja 70 kW, tai 530 Nm ja 100 kW.

Alustarakenteet ovat tupaten täynnä tekniikkaa, sillä jarrujärjestelmän ja jousituksen tarvitsema paineilma on tuotettava sähkökompressorein. Ohjaamon alla, perinteisen polttomoottorin paikalle on sovitettu 24 Voltin akut, jotka vastaavat ajovalojen, ohjaustehostimen ynnä muiden sähkölaitteiden virtatarpeista. Akkujen lisäksi etuakselin päällä ovat latauslaitteet inverttereineen päivineen. Jäähdytys hoituu sähköisellä ilmastointijärjestelmällä, lämmitys toimii vesikierrolla joka saa lämmön sähkövastuksista. 

sahko22.jpg

(kuva: Volvo Trucksin tuotepäällikkö Mikko Aules sanoo Volvo Trucks huoltoverkoston olevan täydessä valmiudessa täyssähkökuorma-autoja varten. - Tekniikka ja menetelmät ovat tuttuja bussipuolelta, joten homma on silläkin puolella kaikin puolin paketissa.)

Hiljaisuuden ylistys

Sähkö-Volvolla ajo on metka kokemus. Liikkeellelähtö sujuu täysin viiveettä, mutta myös lähes äänettömästi. Keskellä Kehä III:n ruuhkaa ajettaessa Volvon hytissä on hiljaista kuin Kuusamon korpimailla kaamosaikaan. Hyvin eristettyyn ohjaamoon kantautuu ainostaan etäistä tuulen suhinaa. 

Vaihtotapahtuma sujuu lähes huomaattomasti ja peruustuvaihteen voi kytkeä konsolin nappulasta päälle suoraan hitaasta vauhdista. Näppärä asia, jos auto jää kiinni.  Kaksivaihteisella vaihteistolla moottorin tuotto voidaan hyödyntää mahdollisimman tehokkaasti. 

- Vaihteiston välityssuhteen muutoksen ansiosta saadaan vetopyörille korkeampi vääntömomentti pienemmällä sähkömoottorilla ja sitä kautta vähemmällä virrankulutuksella luokkaa suuremman moottorin työtuloksen. Aivan kuten Volvon polttomoottorivaihtoehdoissakin, Aules tarkentaa.

Kehuja ansaitsee myös ohjaus joka on tehostettu sopivan kevyeksi nurkkapyöritykseen. Myös päällerakenteeksi valitun Hiab koukkulaitteen käyttö on lähes äänetöntä. Häiritsevää melua syntyy käytännössä vain vaihtolavan käsittelystä. Vaihtolava-auton kuljettajaa tietysti kiinnostaa kuinka monta nostoa vaihtolavalaitteella voi päivässä tehdä. tarkkaa vastausta kysymykseen ei nyt saatu, mutta jotain osviittaa kuitenkin. 

- Virrankulutus riippuu ajotehtävästä. Ruotsissa käytännön olosuhteissa tehtyjen testien perusteella puhutaan luokasta 0,8 - 1,6 kWh/km lukemasta. Suurin kulutus voisi olla esimerkiksi jätepakkarissa ja pienin jakeluautossa. Suurimmilla akkupaketeilla, mitkä ovat saatavilla Volvo FE Electric malliin 5,3 metrin akselivälillä realistinen toimintamatka voisi olla jopa yli 250 km. Tässä, lyhyemmällä 3,9 metrin akselivälillä varustetussa autossa puhutaan noin 90 - 120 km toimintamatkasta ja enimmilläänkin, jakeluautona, noin 200 kilometristä, kertoo Aules.

sahko33.jpg

(kuva: - Ohjaamon puolelta ”Sähkö-FE” eroaa dieselsisarestaan vain mittaritaulun osalta, totesi Ammattilehden toimituspäällikkö Tero Lahtinen.)

Sähköllä taajamien jakeluliikenteeseen?

Koeajolla käyneen Storemen Logistics Oy:n toimitusjohtaja Jari Jokinen kokee Volvo FE Electric täyssähkökuorma-auton erittäin positiivisena ja tarpeellisena vaihtoehtona pääkaupunkiseudun jakeluliikenteessä:

- Helsingissä ja pk-seudulla yleensäkin jakeluautojen reiteillä on paljon tunneleita ja parkkihalleja, missä pakokaasut ja moottorien tuottama melu ovat poikkeuksetta haitaksi. Nyt tehdyn lyhyen koeajon perusteella voin sanoa että täyssähköauton äänettömyys ja vaivattomuus on omiaan laskemaan kuljettajan stressitasoa, joka taas kohentaa työhyvinvointia ja sitä kautta nostaa työtehokkuutta. 

Niinkin kaukaa kuin 1970 luvun alkuvuosista lähtien erilaisia kuorma-autoja ja ajoneuvoyhdistelmiä pääkaupunkiseudulla ajanut Jokinen uskoo täyssähköisten kuorma-autojen menestymismahdollisuuksiin Suomessa. 

- Uusien teknologioiden tarjoamat mahdollisuudet kannattaa ottaa nopeasti hyötykäyttöön, sikäli kun ne ovat taloudellisesti kannattavia. Paremman taksan toivossa vaihtoehtoisiin voimalinjavaihtoehtoihin kannattaa suhtautua varauksella. Esimerkiksi täyssähköauton kohdalla hyvä kehitysaskel voisi olla vaikkapa eri terminaaleihin järjestetty latausinfra raskaan liikenteen sähköautoille. Näin toimimalla kevennettäisiin kuljetusyrittäjien kustannuskuormaa ja saataisiin hallituksen kaavailemat ilmastotalkoot oikeasti vauhtiin myös kumipyöräkuljetusten puolella, sanoo Jokinen. 

Järkevin toimin kaupan kuljetukset voitasiin toteuttaa taajamissa pian täysin päästöttömästi, eikä vain sillä paljon puhutulla viimeisellä maililla.

sahko6.jpg

(kuva: Storemen Logistics Oy:n toimitusjohtaja Jari Jokinen on vakuuttunut täyssähköisten kuorma-autojen mahdollisuuksista taajamien jakeluliikenteessä:  - Ympäristön ja työhyvinvoinnin kannalta katsottuna edut ovat merkittäviä. Myös ajokilometrin hinta on houkutteleva. Tässähän voisi oikeasti olla ajatusta...)

13.02.2024 11.00Talvitiepäivillä suomalaista talvikunnossapidon kalustoa ja tiealan asiantuntijaseminaari 14.2.-15.2.2024
13.02.2024 8.00Neste avaa ensimmäisen, valtatie 3:n varrelle sijoittuvan raskaan liikenteen suurteholatauspalvelunsa Janakkalan Linnatuulen liikenneasemalle
13.02.2024 7.50Kangasalalaiselle metsäasiantuntija Heikki Haralalle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
12.02.2024 17.10Metsä Group suunnittelee merkittävää investointiohjelmaa pehmopaperitehtaalleen Mänttään
12.02.2024 17.00Kuusenkuoren varastointitapa vaikuttaa niiden sisältämien yhdisteiden hyödynnettävyyteen
12.02.2024 11.00Panssarilaiva Ilmarisen hylyn saneerauksen kilpailutus käynnistyy
12.02.2024 9.11Haminan akkumateriaalitehtaalle myönnettiin ympäristölupa
12.02.2024 8.00Gasum hoitamaan Wasalinen päästöoikeussalkkua
12.02.2024 7.55Vaihtotase oli tasapainossa vuoden 2023 joulukuussa - tavaraviennin arvo laski 19 % vuodentakaisesta
11.02.2024 10.00Kaasu nostaa suosiotaan raskaan kaluston käyttövoimana
10.02.2024 13.00Selvitys vaarallisten aineiden kuljetuksista julkaistu
10.02.2024 11.00Kasvatuskokeiden hoitotoimenpiteitä ja uuden kokeen perustamistöitä Solbölen tutkimusmetsässä
10.02.2024 9.00Teollisuustuotanto väheni joulukuussa 2023 sekä vuodentakaisesta että edellisestä kuukaudesta
09.02.2024 20.00KATSO TÄSTÄ 9.2. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
09.02.2024 16.01Veho luopumassa autovuokrausliiketoiminnasta
09.02.2024 11.00Pankkitunnuksia kalastellaan OmaKanta-palvelun ja suomi.fin nimissä - Älä klikkaa viesteissä olevia linkkejä
08.02.2024 11.40Fiat Professionalin päivitetty hyötyajoneuvomallisto sai Suomen hinnat
08.02.2024 11.30Metsänomistaja! näin erilaiset tulot ilmoitetaan verotuksessa
08.02.2024 11.22Pajero nostettiin Japanin autoteollisuuden Hall of Fameen
08.02.2024 11.00Hakkuut jäivät 69 miljoonaan kuutiometriin - kasvu oli poistumaa suurempi
08.02.2024 8.00MAN kasvatti myyntiä merkittävästi vuonna 2023
07.02.2024 15.15"Pyrypeltihousut" ja "pyrypeltiautot"
07.02.2024 12.00Uudistushakkuissa kaadettu puusto on Etelä-Suomessa aiempaa järeämpää
07.02.2024 11.00Nimitykset: Pasi Nieminen nimitetty Kesla Oyj:n toimitusjohtajaksi
07.02.2024 9.00Oy Kati Ab luottaa Maxilift-nostureihin kairauksen tukitoiminnoissa
06.02.2024 16.00Hyundai toimittaa täysin sähköisen kevyen hyötyajoneuvon Ivecolle
06.02.2024 14.00Koskelainen testasi ensimmäisten joukossa Scanian ProCare -​​palvelua
06.02.2024 9.10Valtioneuvosto kannattaa komission tavoitetta yhdistettyjen kuljetusten lisäämisestä
06.02.2024 8.00Tammikuussa 2024 ensirekisteröitiin 6 589 uutta henkilöautoa
05.02.2024 18.00MP 24 -messut houkutteli nuorisoa paikalle, kaupallisuus kohdillaan
05.02.2024 11.40Valtakunnallinen metsävisa järjestetään 7.2. yli 300 koulussa
05.02.2024 11.30Viime jahtikaudella hirvenmetsästykseen osallistui noin 100 000 metsästäjää
04.02.2024 10.00Kivihiilen kulutus väheni 42 % vuonna 2023
03.02.2024 14.00Tehopäivät Lahden myymälässä ja huoltokorjaamolla 14.2.
03.02.2024 12.00Onko tässä Suomen kansainvälisin jälleenmyyjäkokous?
02.02.2024 23.00KATSO TÄSTÄ 2.2. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
01.02.2024 14.55MAN on sähkölinja-autojen markkinajohtaja Euroopassa
01.02.2024 12.00Iveco tuomassa markkinoille täysin uuden sähköpakettiautomallin Dailyn rinnalle
01.02.2024 10.49Autovalmistajien ja asiakkaiden näkemyserot autoilun suuntaviivoista näkyy uusien autojen kaupassa
01.02.2024 9.28Nimitykset: Jari Mennala John Deere Forestry Oy:n uudeksi toimitusjohtajaksi
31.01.2024 16.20Vihreällä kierrätystä - Sennebogen 825E
31.01.2024 10.44EU:n tyyppihyväksyntäsäännöt vaikuttavat myös kuljetusyrittäjiin
31.01.2024 10.17Ponsselta uuden sukupolven digitaalisten palveluiden alusta ja metsäkoneiden hallintajärjestelmä
31.01.2024 10.10Volvolta uusi FM Low Entry - Tarjolla vain sähköautona
31.01.2024 10.02Hiabille merkittäviä kuormausnosturi- ja ajoneuvotrukkitilauksia Yhdysvalloissa
31.01.2024 8.00Metsien muutosten vaikutukset korostuvat Itä- ja Pohjois-Suomessa
30.01.2024 12.00LUE TÄSTÄ! Talven jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
30.01.2024 9.00SKAL Kuljetusbarometri: Yritykset seuraavat polttoaineen kulutusta, päästöjen raportointi ei kovin yleistä
29.01.2024 17.03Janne Loponen nimitetty Ponsse Latin America Ltda:n toimitusjohtajaksi
29.01.2024 13.52Ponsse toivottaa kaikki tervetulleiksi 31.1. järjestettävään Ponsse Studio ‑verkkotapahtumaan
29.01.2024 13.44Työttömiä työnhakijoita joulukuussa liki 300 000
29.01.2024 11.23Finnair peruu noin 550 lentoa poliittisen lakon vuoksi 1.-2. helmikuuta
29.01.2024 10.01Volvo esittelee uuden FH Aeron kaukoliikennemallin
28.01.2024 15.00Laadukas ritiläauto tehostaa metsäkone urakointia
27.01.2024 10.00Energian tuonnin arvo laski 40 % vuoden 2023 tammi-syyskuussa
26.01.2024 22.00KATSO TÄSTÄ 26.1. LÄHETYS! Kooste Kuopion Konepäiviltä - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
26.01.2024 14.00Työnantajien selvitys: Perusosaamista sekä panostuksia vientiteollisuuden kriittisiin osaajatarpeisiin on vahvistettava nopeasti
26.01.2024 7.55Japanilainen Marubeni Corporation ja espoolainen Nordic Bioproducts Group Oy solmineet yhteistyösopimuksen ? tarkoituksena edistää biomassan kestävää käyttöä
25.01.2024 16.00Koneosapalvelun Mertala pätevöityi - Nosturitarkastukset nyt myös Lappeenrannan alueella
25.01.2024 13.456-tiellä Korian kohta -hanke käyntiin helmikuussa
25.01.2024 12.35Merialueen kaupallisten kalastajien kokonaissaalis kasvoi edellisvuodesta
25.01.2024 9.44Metsäliitto Osuuskunnan hallituksen puheenjohtajana jatkaa Jussi Linnaranta
25.01.2024 9.00Kirsi Karlamaa Liikenne- ja viestintäviraston teknologia- ja strategiajohtajaksi
24.01.2024 13.22MAN sanoo akkukäyttöisen kaukoliikenneauton lanseerauksen alkaneen menestyksekkäästi
24.01.2024 10.45VW juhlistaa 50-vuotiasta Golfia juhlapäivityksellä - uutuudet Suomeen alkukesäksi
24.01.2024 9.11Tutkijoiden ja metsäteollisuuden yhteistyö tähtää päästöttömän paperimassan valmistukseen
24.01.2024 8.44Opelin uusi täyssähköinen SUV on nimeltään Frontera
24.01.2024 8.00Metka-laki astui voimaan 1.1.2024 - Metsätalouden tukien haku avautuu maaliskuun alussa
23.01.2024 18.00Pentep Oy Parolassa on nyt osa Colmecia
23.01.2024 11.00Puutuhkan hyötykäyttöä edistetään 700 000 eurolla Jamkin, JYU:n ja Metsäkeskuksen yhteishankkeella
23.01.2024 10.10Metsäteollisuuden Lehtomäki mukana pääministereiden tavatessa Ursula Von der Leyenin
23.01.2024 9.22Veneiden hankinnat hiipuivat selvästi vuonna 2023
23.01.2024 8.00Myönnettyjen rakennuslupien kuutiomäärä väheni vuoden 2023 syys-marraskuussa 17 % vuodentakaisesta
22.01.2024 14.00Vuoden 2023 heinä-syyskuussa toiminnan lopettaneita yrityksiä oli 12% enemmän kuin vuotta aiemmin
22.01.2024 8.10Metsävaratietoja päivitetään nyt hakkuukoneilta saatavilla tiedoilla
21.01.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Ford Ranger Double Cab Platinum 3.0 EcoBlue A10 e-4WD - Markkinajohtajan matkassa
21.01.2024 10.00Suomen lentokenttien kautta lensi 1,8 miljoonaa matkustajaa joulukuussa 2023
19.01.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 19.1. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.01.2024 17.00Nisula Forest ja Toyota Gazoo Racing WRT:n yhteistyö saa jatkoa myös kaudella 2024
19.01.2024 9.30Janne Mäihäniemi mukaan Aari Rahoituksen tiimiin
18.01.2024 12.15Kuorma-automarkkinassa tasaista vaihtelua eri valmistajien kesken 2015 - 2023
18.01.2024 9.15Sähköauto alle 25 000 eurolla - Totta se on!
18.01.2024 9.00Ponsse-konserniin kuuluva teknologiayhtiö Epec avaa vastuullisen ja älykkään tehtaan
18.01.2024 7.55Metsätuhoja paikannusta tarkkojen satelliittikuvien avulla
17.01.2024 18.12Merkkiuskollisuus voi seurata hautaan saakka
17.01.2024 17.11John Deere Forestry Oy ostaa metsäkoneiden huoltoliiketoiminnan Nastola Forest Huolto Oy:ltä
17.01.2024 13.00Vuosi 2023 oli menestys Mercedes-Benzille
17.01.2024 12.00Tenon lohikannat hälyttävän matalalla
17.01.2024 11.00Valmet Automotiven muutosneuvottelut päätökseen - 115 henkilöä lomautusten ja irtisanomisten piirissä
17.01.2024 10.00Konkursseja enemmän kuin 2009 finanssikriisin aikaan
17.01.2024 9.03Metsäteollisuus ja tiedeyhteisö yhteistyöhön selluntuotannon päästöjen vähentämiseksi
16.01.2024 19.45KATSO VIDEO! Junnikkala Oulun Laanila on Suomen modernein sahalaitos
16.01.2024 16.00Biotalouden yrityskiihdyttämössä ratkotaan alan haasteita - tavoitteena 50 innovaatiohaastetta
16.01.2024 13.40Finnair voitti maakuntakenttien lentoliikenteen kilpailutuksen kaikilla viidellä reitillä
16.01.2024 13.33Stora Enso investoi sahakuivaamoon Ruotsissa
15.01.2024 17.00Hirvivahinkokorvausten määrä laski viime vuodesta
15.01.2024 12.00Teollisuuden liikevaihto väheni 13,5 % vuoden 2023 marraskuussa
15.01.2024 9.45Luonnonvarakeskus päivitti maankäyttösektorin ilmastosuunnitelman - kehitysennuste kohti vuotta 2035 on osoittautunut liian optimistiseksi
14.01.2024 16.00Komatsu WA475-10 Tool linkage -puomistolla - Suunniteltu sahoille
13.01.2024 9.00Sisävesikuljetusten kehittäminen osana Itä-Suomen puulogistiikkaa

Näytä lisää »