AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S21H retkeilyauto - liikkuva työmaaruokala28.04.2020 17.15
Iveco Daily uudistui viime vuoden puolella. Malliuudistus toi uutta myös Suomen markkinoille räätälöidyn Daily retkeilyauton valinnaisvarusteisiin. Vetokyky säilyi entisellään 3,5 tonnissa, millä Daily pitää paikkansa autoluokan kärjessä. (kuva yllä: 1+4 paikkaisen Iveco Daily retkeilyauton ulkoisia tunnusmerkkejä ovat koko helman pituudelta asennetut astinlaudat ja äärivalot sekä useimmiten myös maskiin sovitetut Lazer-lisäpitkät, jotka ovat tässä mallissa viety tuulilasin yläpuolelle näyttävään rautaan.) Iveco Finlandin ja Verhoomo Sorsan yhdessä kehittämä Iveco Daily -retkeilyautokonsepti on nauttinut vuosien saatossa suurta suosiota monilla eri toimialoilla työskentelevien ammattilaisten keskuudessa. Eikä ihme, sillä auto tarjoaa paitsi ylenpalttiset tilat ja korkean mukavuuden myös kokoluokkansa parhaimmistoon yltävän kantavuuden ja vetokyvyn. Tutustuimme viime vuoden puolella uudistuneen Dailyn tuoreimpaan retkeilyautovarianttiin ja totesimme että tuotekehitys on vienyt jo entisestään erittäin hyvää konseptia jälleen merkittävin askelein eteen päin. Kommenttiin on jotain pohjaakin sillä Ammattilehdellä on kokemusta Iveco Daily retkeilyautoista yli kolmen vuoden ajalta ja kahdesta edellisesti päivitysversiosta, mitkä ovat palvelleet Mediamobiileina asiakkaiden keskuudessa liikkumisessa sekä messukäytössä. (kuva: Jääkaappi, mikro ja pöytä sekä kunnolliset istuimet tilavassa ja valoisassa matkustamossa. Mitä muuta työmaaruokalalta voisi toivoa kenttäolosuhteissa? Lisäilmalämmittimen ansiosta matkustamossa on inhimilliset oltavat kovillakin pakkasilla.) Dailyn hyvä perusrakenne säilynyt ennallaan Voimanlähdevalikoiman selkärankana ovat päivitetyt 2,3- ja 3,0 -litran nelisylinteriset dieselmoottorit, joista on tarjolla runsaasti vaihtoehtoja teholuokissa 116 - 210 hv. Lisäksi mallistossa on dieselmoottorista jalostettu maakaasumoottori. Sen suurin teho on 136 hv. Vaihteistovalikoimassa on kuusivaihteisen manuaalivaihteiston rinnalla suuren suosion saavuttanut ja kestäväksi kehuttu kahdeksanvaihteinen Hi-Matic automaatti. Nyt ajettavan retkiksen koneena on tehokkain eli 210 hv vaihtoehto, mikä on 180 heppaisen moottorin kanssa suosituin moottorivaihtoehto retkeilyautokäytössä. Uudet WLTP -päästömittaustavan mukaiset Iveco moottorit yltävät valmistajan mukaan jopa 10 prosenttia edellisen sukupolven moottoreita pienempään polttoaineenkulutukseen. Kokonaispainovaihtoehtoina ovat 3,5 tonnisen lisäksi kuorma-autovaihtoehdot, mitä saa aina 7-tonniin saakka. Kuormatilaa on tarjolla aina liki 20 kuutiometriin saakka, mikä tekee Ivecosta joustavimman ja kattavimman malliston retkeilyautokäyttöön tarjoavista hyötyautovalmistajista. - Kuorma-autovariantit tuovat mukavasti lisää joustavuutta mallistoon. B-kortilla ajettavia retkeilyautomalleja koskevat eri määräykset kuin C- eli kuorma-autokortilla ajettavia vaihtoehtoja, sanoo Ivecolla suurasiakasmyynnistä vastaava Raimo Haavikko. (kuva: Ivecon uudistunut sisäilme on kaikin puolin onnistunut. Ohjauspyörä on entistä sirompi ja nyt mittaristo näkyy ratin takaa ilman venkoilua.) Kohta kaksi vuotta takaperin, matkailuautomaahantuojien aloitteesta voimaan astuneen lakimuutoksen myötä kokonaispainoltaan alle 3,5 tonnisissa retkeilyautoissa tulee nyt olla makuupaikkojen lisäksi vähintään 140 cm pitkä ja 40 cm leveä ”käytävä” sekä kylmäsäilytystila. - Lakia valmisteltaessa ei ehkä ole otettu aivan kaikkia asianhaaroja huomioon. Esimerkiksi tässä 16 kuutiometrin kuormatilan omaavassa autossa jouduimme viemään matkustamon ja tavaratilan välistä seinää muutaman kymmentä senttimetriä entistä taaemmaksi, jotta asetuksen mukainen 140 cm käytävä syntyy. Miinuksena on se että nyt auto on 1+5 paikkaisen asemesta 1+4 paikkainen. Samalla kuormatilan pituus lyhenee, mikä johtaa siihen että asiakkaamme joutuvat nyt usein valitsemaan pykälää pidemmän koripituuden, jotta saavat entisen määrän kuormaa ja matkustajia kyytiin. Pidemmän auton toimitus ei ole meille mikään haaste, mutta isompi auto tarkoittaa suurempia päästöjä, mikä ei tietenkään ole ihan linjassa nykyisen hallituksen ajoneuvopäästöjen vähentämiseen tähtäävän suunnitelman kanssa. Jos ajokortti antaa myöden niin suuremmissa kuljetustarpeissa kannattaakin harkita kuorma-autoksi rekisteröidyn retkiksen soveltuvuutta. Se tarjoaa paitsi merkittävästi suuremman kantavuuden myös mahdollisuuden matkustamon rakenteluun, sillä kuorma-autoissa ei tarvita makuupaikkoja ja istuimien asettelu on merkittävästi vapaampaa, Haavikko jatkaa. (kuva: Tavaratila on verhoiltu kauttaaltaan. Suurin kuormapituus on 3,2 metriä. Väliseinän luukku avattuna kyytiin sopii lähes 5 metriset putket yms.) Kuorma-autoksi rekisteröidyn retkeilyauton kuljettamiseen riit-tää C1-luokan ajokortti. - Sen hankinta on vaivatonta ja kustannustehokasta. Kortin taitaa saada tänä päivänä noin 1000 eurolla, Haavikko arvioi. Katsaus rekisteriotteen tietosarakkeisiin paljastaa koeajokkimme kantavuudeksi noin 600 kg, mikä ei ole kovinkaan juhlavasti tämän kokoluokan autolle, mutta täysin linjassa muiden vastaavien kanssa. Kuormatilan pituus on lattia- tasosta mitattuna 3,2 metriä ja sisäkorkeus reilut 1,95 metriä. Kyytiin siis sopii vaivatta rakennuslevyt tai vaikkapa lyhyt-telainen kelkka. Väliseinässä on pit- kälti toista metriä leveä ja noin 40 cm korkea luukku, mikä mahdollistaa pidempien esineiden kuljettamisen. Helsinkiläisen Verhoomo Sorsa Oy:n osaavissa käsissä auton kaikki seinäpinnat ovat saaneet asianmukaisen lämpöeristyksen. Lämpöä Dailystä ei tule puuttumaan, sillä moottorin ja ohjaamon lämmityksestä vastaavan ajastimella varustetun polttoainekäyttöisen lisälämmittimen lisäksi matkustamossa on lisäilmalämmitin, jonka tuottama lämpö on mahdollista kääntää myös kuormatilan puolelle. Eristyksen ansiosta Daily on paitsi lämmin, myös erittäin hiljainen auto. Ajomelu ja muut auton ulkopuoliset äänet pysyvät hyvin loitolla, mikä on positiivista, jos autossa on tarkoitus yöpyä. (kuva: Sisustaa leimaa korkeatasoinen viimeistely. Makuulaveri taittuu esiin takaistuimien selkänojat taittamalla. Istuimien päälliset ovat hyvin kulutusta kestävää nahkaa. Lakimuutoksen takia yksi istuin on pitänyt jättää pois laskuista. Väliseinää noin puoli metriä taakse päin viemällä istuimen voi asentaa takaisin. Sellaiset ovat säännöt!.) Kehitystä ulkonäköön ja ajettavuuteen Malliuudistuksen myötä Iveco sai uutta muotoa keulaan sekä täysin uuden sisustuksen, joka noudattelee kohteliaasti edeltävän mallin suuntaviivoja. Täysin uusi ohjauspyörä näyttää ja tuntuu hyvältä. Italialaiset taitavat muotoilun, mikä näkyy myös kojelaudan ja täysin uuden mittariston ilmeessä. Mielenkiintoinen uutuus on tehdaslisävarusteena tarjottava sähkötoiminen seisontajarru, mikä korvaa etuistuimien välissä törröttävän vivun. Samalla se mahdollistaa lisähinnasta tarjolla olevien ja selkä menosuuntaan nähden kääntyvien ns. kapteeni-istuimien hankinnan. Iveco-uutta on myös vajaan 10-tuumaisella näytöllä varustettu multimediakeskus. Valmistajan raskaista kuorma-autoista tuttu laite tuo mukanaan Ivecon monipuoliset lisäpalvelut pakettiautoasiakkaiden saataville. Teräväpiirtonäyttö toimii kaiken muun lisäksi myös peruutuskameran näyttönä. (kuva: Sähkökäyttöinen käsijarru on tätä päivää. Lisähinnasta tarjottava vipu tuo lisätilaa etuistuimien väliin ja mahdollistaa kääntyvien etuistuimien valinnan.) Merkittävin ajettavuuteen vaikuttanut kehitysaskel on uusi sähkökäyttöinen ohjaustehostin, jossa on erityinen ohjaustuntumaa merkittävästi taajamaolosuhteissa keventävä City -toiminto. Samalla alustaan on tuotu jämäkämmät vakaajatangot ja uudet etujouset. Parannusten ansioista Daily on nyt havaittavasti vakaampi ja vaivattomampi ajettava. Onneksi Iveco ei ole sen enempää uudistanut Dailyn alustaratkaisuja, sillä perinteisen tikapuurunkorakenteen ja päällekäisiin kolmiotukivarsiin perustuvan pyöräntuennan ansiosta Ivecon etupyöräkoteloissa on runsaasti tilaa, mikä ulosmitataan auton ulkomittoihin nähden poikkeuksellisen pienenä kääntöympyränä, joka on nyt koeajettavan ja 4,1 m akselivälin omaavassa autossa 14 metrin luokkaa. Reippaan takaylityksen johdosta peräkärryn kanssa peruuttelusta voi tulla mielenkiintoista, ainakin jos kärryssä on pitkä puomi. Onneksi Sorsan retkeilyautovarustukseen sisältyy kameran lisäksi tehokkaat, katon rajaan, taakse päin asennetut työvalot, joita voi hyödyntää työtehtävien lisäksi myös peruuttamisessa. Rahalle vastinetta? Uudistunut Iveco Daily retkeilyauto täyttää onnistuneesti tehtävänsä. Reilun kokoinen jääkaappi imee sisuksiinsa vaivatta viisihenkisen työporukan muonat työpäivää kohden ja tehokas mikroaaltouuni käy keittiöstä. Molemmat tervetulleita uudistuksia auton varustelussa. Jääkaappi pelaa auton omalla virralla, mikro tarvitsee ulkoisen virtalähteen, joka voi olla vaikkapa erikseen myytävä invertteri. Nyt koeajettavaan autoon ei ole sellaista asennettu, joskin valmiudet ovat pistorasioita myöten mitkä toimivat kun auto kytketään verkkovirtaan. Laadukas invertteri kustantaa noin tuhannen euroa auton hinnan päälle. Ja mikä auton hinta olikaan? - Konseptin mukaisten Iveco Daily retkeilyautojen verolliset hinnat alkavat, 210 hv moottorilla ja Hi-Matic automaattivaihteistolla noin 69 000 eurosta. Tässä autossa on lisäksi tehokkaat lisävalot katolla sekä muuta pientä kivaa, mikä nostaa hinnan hieman yli 70 000 euron, ilmoittaa Haavikko. |