Volvon raskaat kuorma-autot uudistuvat kuljettajan ehdoilla25.04.2020 17.04
Volvo Trucks tuo vielä tämän vuoden kuluessa markkinoille kaikkiaan neljä uudistunutta kuorma-autoa: Volvo FH, FH16, FM ja FMX -mallit. Koko mallistoa yhdistää yhteneväinen muotoilu ja huippuunsa viety kuljettajamukavuus. (kuva yllä: Uuden Volvo FH16:n tunnistaa uudesta pystyrivallisesta etusäleiköstä ja ajovaloista, joissa on nyt entistä vahvemmin esillä valmistajan nimen etukirjaimeen viittaavat päiväajovalot. Uutta on myös se että haluttaessa FH:ssä etumaski voidaan tilata jo tehtaalta auton väriin maalattuna kun se on tähän asti pitänyt maalauttaa erikseen.) Volvon mukaan kuorma-auto on usein kaukokuljetuksia tekevän kuljettajan toinen koti. Aluekuljetuksissa se toimii usein myös liikkuvana toimistona, kun taas puutavaranajossa tai maansiirtokäytössä olevilta kuorma-autoilta vaaditaan erityistä kestävyyttä ja käytännöllisyyttä. Siksi näkyvyys, mukavuus, ergo- nomia, melutaso, ohjattavuus ja turvallisuus olivat keskeisessä asemassa uusia kuorma-automalleja kehitettäessä. Myös kuorma-autojen ulkopuolta on uusittu vastaamaan uusia ominaisuuksia. Siloteltu lippulaiva Uuden FH -malliston hytit ovat uudistuneet. Entiseen verrattuna uutta ovat mm. ulkoasua korostavat V-malliset ajovalot ja FH16:n pystyrivoitettu säleikkö, joka Volvon mukaan korostaa valmistajan lippulaivamallin vahvaa luonnetta ja perimää. Tarkkasilmäinen huomaa myös puskurien kulmien pyöristyneen, ovien ja luukkujen välisten rakojen pienentyneen ja vilkkujen siirtyneen etupuskurin kulmista oviin. (kuva: Raskaiden Volvojen kojelautaan sisältyy jatkossa 12-tuumainen korkearesoluutioinen mittaristo, jonka käyttäjäystävällisen käyttöliittymän avulla kuljettaja näkee ajotilanteen mukaan tarvittavat tärkeät tiedot neljästä eri näkymästä. Volvon uudistuneeseen Infotainment -näyttöön ulottuu vaivattomasti kuljettajan paikalta. Vuorovaikutukseen on monia keinoja: ohjauspyörän intuitiivisesti sijoitetuilla painikkeilla, äänikomennoilla tai suoraan kosketusnäytön ja näytön hallintapaneelin kautta.) Kuljettajaa ajatellen Uuden Volvo FH16:n sisustus on suunniteltu kuljettajia ajatellen. Uudessa kojetaulussa on käytännöllistä säilytystilaa ja täysin digitaalinen, 12-tuumainen korkearesoluutioinen mittaristo, joka on vakiona kaikissa mallivaihtoehdoissa. Kuljettaja voi valita neljästä eri näyttötilasta ajotilanteen ja tarvittavien tietojen mukaan. Digitaalimittariston tarjoamaa informaatiovirtaa tukee Suomessa vakiovarusteena oleva 9-tuuman sivunäyttö, jossa on infotainment, navigointijärjestelmä, kuljetusten tietojärjestelmä ja kameroiden seuranta. Erityisen mielenkiintoiseksi uuden infotainment -järjestelmän tekee se että siihen voidaan kytkeä jopa kahdeksan kameraa. Ja mikä parasta näytöllä voidaan samanaikaisesti katsoa jopa neljän kameran kuvaa. (kuva: Uusien kuorma-autojen I-Shift -vaihteenvalitsin on uudistettu huipputason vakiovarusteeksi. Siinä on nyt valaistut vaihteenvalintasymbolit ja suorituskyvyn optimoivat uudet ajotilat.) Volvon sähköjärjestelmään on luotu oma huippunopea väylä kameroita varten, mikä takaa häiriöttömän ja viiveettömän katselukokemuksen. Volvon Infotainment -käyttöjärjestelmä on jatkossa Android-pohjainen, mikä mahdollistaa jatkossa esimerkiksi päällerakenteiden ja lisälaitteiden liittämisen suoraan auton järjestelmään. Toimintoja voidaan ohjata ohjauspyörän painikkeilla, äänikomennoilla tai kosketusnäytön ja näytön hallintapaneelin kautta. - Uutta on myös kuorma-auton sivua apukuljettajan puolelta kuvaava kamera. Peilin varren alaosaan sovitettu kamera on vakiona Suomen mallistossa ja sen laajakulmakamera antaa kuvaa myös auton keulan edestä, Volvo Finland Ab:n tuotepäällikkö Mikko Aules lisää. Huippumukava ohjaamo Uudessa Volvo FM:ssä ja Volvo FMX:ssä on täysin uusi ohjaamo ja malleihin on tuotu kaikki samat mittaritoiminnot kuin FH -sarjaan. Sisätilaa on lisätty makuuohjaamomallissa kokonainen kuutiometri ja päiväohjaamossakin 800 litran edestä, mikä parantaa käyttömukavuutta ja tuo lisää työtilaa. Näkyvyys on nyt entistäkin parempi suurempien ikkunoiden, madalletun ovilinjan ja uusien peilien ansiosta. - Volvo FM:ssä on nyt vakiona FH:sta lainatut sivupeilit. Volvo FMX:n peilit jätettiin entiselleen. Ne kun sopivat paremmin raskaisiin ja haastaviin työtehtäviin. Molemmat sivupeilivaihtoehdot ovat saatavilla sekä Volvo FM että FMX malliin, Aules kertoo. Uudistuneessa ohjauspyörässä on nyt entistä laajemmat sää- tömahdollisuudet, jotta ajoasentoa voi säätää yhä yksilöllisemmin. Makuuohjaamon alempi vuode on aiempaa ylempänä, mikä parantaa käyttömukavuutta ja lisää vuoteen alla olevaa säilytystilaa. Päiväohjaamossa on uusi 40 litran säilytyslokero ja sisävalaistus takaseinässä. Ohjaamon mukavuutta on tehostettu uudella eristyksellä, joka pitää kylmän, lämmön ja melun poissa. Hiilisuodattimella varustettu anturiohjattu ilmastointilaite pitää puolestaan ilmanlaadun hyvänä kaikissa olosuhteissa. (kuva: Uusi makuuohjaamo on päivittynyt ylös nostettavalla vuoteella ja aiempaa runsaammilla säilytysvaihtoehdoilla, joihin kuuluvat vuoteen alla oleva suuri säilytyslokero ja takaseinällä oleva ylempi säilytystila. Ohjaamon jakolevyissä on myös LED-paneelit.) Parannetut turvajärjestelmät Turvallisuutta on parannettu entisestään uusilla led-ajovaloilla, jotka ovat Auleksen mukaan vakiona Suomen mallistossa. Perinteiset halogeenit on saatavilla erikseen pyydettäessä. Kuorma-autopuolella uutta ovat Volvo FH ja FH16 -malleihin lisähinnasta tarjottavat mukautuvat led-kaukovalot, jollaisia on aikaisemmin ollut tarjolla vain henkilöautomalleihin. Tuotepäällikkö Mikko Auleksen mukaan adaptiivisessa led-ajovaloumpiossa on kaikkiaan 12 tehokasta led-valoyksikköä. Kaukovaloa säädetään, kun kamera ja tutka havaitsevat muita ajoneuvoja tai kun kamera havaitsee muutoksia kuorma-autoa ympäröivän valon määrässä. Ajamista helpottavat myös aiempaa parempi, jopa pysähdykseen saakka toimiva mukautuva vakionopeudensäädin (ACC) ja alamäkiavustin joka aktivoi pyörien jarrut automaattisesti, kun alamäkinopeutta on kontrolloitava lisäjarrutusvoimalla. Raskaissa Volvoissa on jatkossa vakiona elektronisesti ohjattu jarrujärjestelmä (EBS), jota esimerkiksi hätäjarrulla varustettu törmäysvaroitin ja ESC-ajonvakautusjärjestelmä tarvitsevat. Suositut Volvo Dynamic Steering ja kaistallapitoavustin sekä ajonvakautustoiminto ovat entiseen tapaan tarjolla tehdaslisävarusteina. Liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä tunnistaa merkit, kuten ohituskiellot, tietyyppimerkinnät ja nopeusrajoitukset ja näyttää ne mittaristossa. Edistyksellistä moottoritekniikkaa Volvo FH ja Volvo FM ovat saatavilla dieselin ohella myös kaasukäyttöisillä moottorivaihtoehtoina. FH16 ja FMX -mallisto nojaa jatkossakin Volvon polttoainetaloudelliseen dieselmoottorivalikoimaan. Uuteen Volvo FH -autoon voidaan asentaa myös I-Save -pakettiin kuuluva vääntävä ja polttoainetehokas 13-litran Turbo Compoundmoottori. Kaukoliikenteen palvelukseen suunniteltu paketti säästää polttoainetta ja vähentää hiilidioksidipäästöjä merkittävästi. Esimerkiksi kaukoliikenteessä uusi Volvo FH ja I-Save voivat uuden D13TC -moottorin ja ominaisuuspaketin yhdistelmällä säästää polttoainetta jopa 7 prosentilla. 38 tonnin teliakseli Volvo uutta on myös kaikista raskaimpiin työtehtäviin, kuten kaivosautoiihin ja lavettialustoihin tarkoitettu 38 tonnin teli, jolla auton yhdistelmämassa voi olla jopa 150 tonnia. Nykymallistossa tukevin teli kantaa 32 tonnia ja uusi, yhdessä Volvo CE:n kanssa suunniteltu akselisto on ainoastaan 400 kg nykyistä raskaampi, joten uuden telin myötä kantavuus kasvaa jopa 5,6 tonnilla. - Myös etupään ilmajousitus on päivitetty: etuakselipaino voi olla jopa 10 tonnia tai 20 tonnia kahdella etuakselilla varustetuissa kuorma-autoissa, Aules lisää ja jatkaa: kanto- ja pusher-akseleilla varustettujen kuorma-autojen ohjauskulmat ovat nyt aiempaa suuremmat, mikä parantaa ohjattavuutta ja vähentää renkaiden kulumista. Uudistuksilla kasvatetaan maansiirtotehtävien tuottavuutta ja kustannustehokkuutta. (kuva: Volvo Trucks tuo markkinoille neljä uutta kuorma-autoa, jotka painottavat kuljettajan työympäristöä, turvallisuutta ja tuottavuutta. Volvo Trucksin toimituksista noin kaksi kolmasosaa koostuu neljästä raskaasta kuorma-autosta: Volvo FH, FH16, FM ja FMX.)
|