Vermeerin hakkurimallisto laajenee odotetulla uutuudella13.03.2021 17.34
Markkinoiden odotetuimpiin hakkuriuutuuksiin lukeutuva Vermeer BC200 oksahakkuri tarjoaa paremman haketuksen tuoton edeltävään BC190XL-hakkuriin verrattuna. Stage V -päästötason sähköohjatulla bensiinimoottorilla varustettu uutuus saapuu Suomeen nyt keväällä 2021. (kuva yllä: Uusi Vermeer BC200 on varustettu Stage V -päästötason sähköohjatulla moottorilla ja se tarjoaa paremman haketuksen tuottavuuden edeltäjäänsä, BC190XL -malliin verrattuna.) Käyttövalmiina alle 1500 kg painoinen Vermeer BC200 oksahakkuri on sovitettu valmiiksi tehtaalla vain tätä mallia varten suunniteltuun ylikokoiseen traileriin, joten se kulkee työkohteesta toiseen vaivattomasti pakettiauton perässä. Hakkuri edustaa yhdysvaltalaisen Vermeerin uusinta, Eurooppalaisille puiden hoidon ammattilaisille kehitettyä mallistoa. - Vermeer BC200 valmistetaan Hollannissa. Merkittävin ero eri mantereille tarkoitettujen koneiden välillä tulee fyysistä mitoista. Käytännössä Euroopan mallit ovat hieman kapeampia ja pienempiä, yltäen kuitenkin samaan huippuluokan tuottavuuteen. Uusi BC200:n täyttää onnistuneesti mallistosta poistuneen BC190XL:n jättämän tyhjiön ja tarjoaa uuden tekniikan avuin tämän kokoluokan koneelle ennen näkemättömän haketustuoton, kertoo Henrik Hedberg Vermeeriä maahantuovalta Several Oy:ltä. (kuva: Vermeer BC200 -hakkurin trailerin 1.800 kg:n akselikapasiteetti tarjoaa vakautta ja kestävyyttä haketuksen ja kuljetuksen aikana; etenkin kuoppaisissa tieolosuhteissa.) Tehokas ja tuottava Vermeer BC200 on kehitetty erityisesti oksamateriaalien haketukseen, mutta se sopii yhtälailla myös paksumpien puunrunkojen haketukseen. Sen 203 mm korkuiseen ja 305 mm levyi- seen syöttöaukkoon voi syöttää halkaisijaltaan jopa 20 cm puunrunkoja. BC200:n voimanlähteeksi on valittu vähäpäästöinen ja tehokas Kubota WG1605 bensiinimoottori. Nelisylinterinen ja nestejäähdytteinen moottori on varustettu edistyksellisellä ja säädettävällä Ecoldle-järjestelmällä, joka säästää polttoainetta ja vähentää melua vähentämällä moottorin kierroslukua automaattisesti yhden tai viiden minuutin käyttämättömyyden jälkeen. - Bensiinimoottorin ansiosta hakkurin hankintahinta on saatu erittäin kilpailukykyiseksi. Diesel oli vaihtoehtona vielä suunnittelupöydällä, mutta se olisi tarkoittanut tilaa vievien ja kustannuksia merkittävästi nostavien pakokaasujen jälkikäsittelylaitteistojen sovittamista koneeseen. Lisäksi suuri osa tämän kokoluokan hakkureista päätyy erilaisten konevuokraamojen valikoimiin ja sillä sektorilla bensiinimoottori on ainakin kuluttajapuolella yhä käytön kannalta vaivattomin vaihtoehto, toteaa Hedberg. (kuva: Suurihalkaisijat syöttörullat yhdistettynä 390 kg: n puristusvoimaan mahdollistavat tiheästi haarautuneen materiaalin tehokkaan vetämisen sisään. Hieman edellä oleva alarulla auttaa parantamaan hyvin lyhyiden kappaleiden syöttöä ja tarjoaa maksimaalisen otteen hankalasti muotoillusta materiaalista.) Valmistaja ilmoittaa BC200 oksahakkurin suurimmaksi polttoaineenkulutukseksi seitsemän litraa tunnissa, mitä voi pitää varsin kohtuullisena arvona tämän kokoiselle, suoravetojärjestelmällä varustetulle hakkurille. Hedbergin mukaan Vermeer BC200:n korkea tuottavuus perustuu uuden voimanlähteen lisäksi edelleen kehitettyyn prosessihierakŕkiaan: - Uuden kaksivaiheisen käynnistysprosessin sekä täysin uuden ohjauspaneelin ansiosta hakkurin käyttö voidaan aloittaa aikaisempaa nopeammin ja turvallisemmin. Uusien syöttöpainikkeiden takana olevien toimintojen omaksuminen käy nopeasti ja optimaalisesti sijoitetut, omien hydraulimoottorien voimin pyörivät syöttörullat takaavat tehokkaan syötön, mikä on hyvä asia kun otetaan huomioon, että voimakas vetokyky ja ylisuuri syöttöaukko houkuttelee käyttäjiä syöttämään koneeseen yhä enemmän materiaalia. Lisäksi SmartFeed-järjestelmä valvoo moottorin kierroslukua ja tarvittaessa pysäyttää tai peruuttaa rullat. Yhteen lauseeseen kiteytettynä voisi sanoa että suoravetojärjestelmällä koneen tehokkuus maksimoituu, samalla kun Ecoldle-moottorin ohjausjärjestelmä huolehtii optimaalisesta polttoainetehokkuudesta, minimoiden samalla hakkurin melutasot. (kuva: Selkeät syöttöpainikkeet ja ohjauspaneeli tekevät koneen käytön vaivattomaksi.) Kevään aikana Suomeen Ensimmäiset uuden mallisukupolven Vermeer BC200 oksahakkurit saadaan tämän hetkisen tiedon mukaan Suomeen maaliskuun aikana eli sopivasti sesongin alkuun. - Vaikka Vermeerillä on tunne- tusti lyhyet toimitusajat, niin kannattaa olla hieman etupainotteisesti liikenteessä tämän hakkurimallin suhteen, sillä kevät on parasta myyntisesonkia myös muualla Euroopassa, Henrik Hedberg huomauttaa. Hinnaltaan uusi Vermeer BC200:n asemoituu noin 30 000 euron tasolle. - Lopullinen hinta on tietenkin pitkälti kiinni mahdollisista lisävarusteista. Se pitää myös mainita, että Euroopassa valmistettavien perässä vedettävien hakkurien suunnittelussa on painotettu myös korroosionestoa. Esimerkiksi maalatut osat ovat nyt pulverimaalattuja, extra-paksulla pinnalla ja nyt koneen voi tilata lisähinnasta myös suoraan oman yrityksen värisävyyn maalattuna, ilmoittaa Hedberg. Vermeer BC200 oksahakkurilla on kolmen vuoden takuu ja mahdollisuus pidentää jopa viiteen vuoteen / 5000 tuntiin. Ammattilehti kokeilee uuden Vermeer BC200:n tehokkuutta käytännössä, mihin palaamme lehtiartikkelin muodossa tulevan kevään-kesän aikana. |