Vaihtoehtoiset käyttövoimat kuljetusyritysten kasvun mahdollistajina

12.03.2021 18.03

gas12.jpg

Valtion kaasukäyttöisille kuorma-autoille myöntämä hankintatuki on saanut kuljetusyritysten päättäjien mielenkiinnon hetkeksi kaasukäyttöisten hyötyautojen puoleen. Mitä mieltä kaasuauton kannattavuudesta ovatkaan useilla kaasukäyttöisillä Iveco kuorma-autoilla pääkaupunkiseudulla liikennöivät Ossi ja Kim Tiilikainen?

(kuva yllä: K&O Tiilikainen Oy:n ja K Tiilikainen Oy:n kaasuautokalusto ja osa henkilökunnasta Vantaalla DB Schenkerin terminaalilla kuljettajavaihdon aikaan. Kuvassa vasemmalta lukien Henri Mäkinen, Joakim Kuisma, Jere Ojanen, Seppo Harinen, Kim Tiilikainen, Ossi Tiilikainen ja Miro Ohvo.)

Maakaasukäyttöisten kuorma- autojen rekisteröinnit ovat asettuneet parin viime vuoden rekisteröintitilastojen perusteella noin 75 auton vuositasolle. Tänä vuonna kaasukäyttöisten kuorma-autojen määrän uskotaan kasvavan. Ja on vähän pakkokin, mikäli valtio aikoo pysyä tavoitteessaan liikenteen päästöjen merkittävässä vähtentämisessä vuoteen 2030 mennessä. 

Vähäpäästöiseksi luokiteltujen liikennekaasujen käyttöä edistetään EU-vetoisesti ja rahoitteisesti koko Euroopan kattavan ja satoja miljoonia maksavan Blue Corridor -kaasuväylähankkeen muodossa.

Kaasun käyttöä puoltavat matalat lähipäästöt ja etenkin haitallisten  pienhiukkaspäästöjen osalta, joita kaasun poltosta ei muodostu nimeksikään. Myynnin vauhdittamiseksi valtion omistama kaasuyhtiö Gasum on laajentanut osittain edellä mainitun EU-tukirahan voimin sekä paineistetun (CNG) että nesteytetyn (LNG) maakaasun jakeluverkostoa Suomessa ja Ruotsissa. Lisäksi liikennekaasujen sopimushinnoittelu on tehty kuljetusyrityksille houkuttelevaksi.

Uusimpana kannustimena valtio on alkanut jakaa kaasukuorma-autoille kuluvan vuoden loppuun saakka 5 000 - 12 000 euron edestä hankintatukea, jota on mahdollista saada myös pitkäaikaisiin vuokrasopimuksiin.

Edellä mainitut toimet ja etenkin joulukuussa 2020 vauhtiin saatu hankintatuki ovatkin saaneet aikaan toivottua pöhinää kuljetusyrityksissä.  

- Hankintatuen vaikutukset näkyvät merkittävänä nousuna kaasuautojen kysynnässä ja kaupassa. Ainakin Ivecon osalta se tulee näkymään positiivisena kehityksenä kevään ja kesän rekisteröinneissä, paljastaa Iveco Finland Oy:n kuorma-automyyjä Juhani Havia.

gas22.jpg

(kuva: Yrittäjät Ossi (oik.) ja Kim Tiilikainen sekä autonkuljettaja Tursun Nizamutdinov näkevät kaasun liikennekäytössä mielummin mahdollisuutena kuin uhkana.)

Toimivaa tekniikkaa

Helsinkiläisellä K&O Tiilikainen Oy:llä on nimissään kaikkiaan kolme kaasukäyttöistä Iveco Stralis kuorma-autoa. Näistä ensimmäinen Iveco Stralis S 440 NP rekanvetäjä hankittiin yhti- öön vuonna 2017. 

Yrittäjä Ossi Tiilikaisen mukaan kaasukäyttöiseen kuljetuskalustoon siirtyminen on sujunut mutkattomasti ja autot ovat täyttäneet valmistajan antamat lupaukset:

- Kyllähän se on myönnettävä, että aluksi mietitytti oikein kovasti. Saimme kuitenkin autolle aikaan kuljetussopimuksen yhdessä DB Schenkerin kanssa, joten lähdimme luottavaisin mielin matkaan uuden tekniikan kanssa. Iveco oli meille sikäli luonnollinen valinta, kun kaikki yrityksen raskaat autot ovat olleet Ivecoja jo yli kahden vuosikymmenen ajan. 

Toisen vähäpäästöisen Iveco Stralis S 440 NP kaasuauton Tiilikainen hankki noin vuotta myöhemmin ja sittemmin taloon hankittiin myös kolmas auto. Ja jatkoa seuraa, sillä tilauksessa on tulevalle kesälle valmistuva uusi Iveco X-Way kaasuauto, joka tulee nykyisten Stralisten rinnalle terminaalien välisiin kuljetustehtäviin. 

- Maa- ja biokaasussa ja miksei myös muissa vaihtoehtoisissa käyttövoimissa on runsaasti hyödyntämätöntä potentiaalia. Ne eivät vielä nykyisellään sovi tai ole kustannustehokkaita vaihtoehtoja kaikkiin työtehtäviin, mutta ainakin meidän kohdallamme ne ovat avanneet ovia uusiin asiakkuuksiin ja sitä kautta kuljetussopimuksiin, toteaa Ossi Tiilikainen. 

gas32.jpg

(kuva: Iveco Stralis S 440 NP:n voimanlähteenä oleva 9 litran maakaasumoottorin suurin teho on 400 hv. Polttoainetaloudellista moottoria ruokitaan sekä paineistetulla että nesteytetyllä maakaasulla. Käytettävän säiliön valinta käy ohjaamon puolelta.)

Samaa mieltä Ossi Tiilikaisen kanssa on K Tiilikainen Oy:n yrittäjä Kim Tiilikainen. Neljän pakettiauton ja yhden kuorma- auton yrityksen jakelukorilla varustettu kuorma-auto vaihtui joulukuun alussa dieselistä Iveco Eurocargo ML 160 E maakaasumalliin, joka on vastannut täydellisesti omistajien ja kuljettajien odotuksia.

- Noin 5 000 kilometrin käyttökokemuksella ei ole enemmin kaipuuta takaisin entiseen. Ajamme paljon taajamassa, missä liikenteestä syntyvien lähipäästöjen vähentäminen on keskeisessä roolissa. Ajoltaan kaasuauto on täysin samanlainen kuin dieselkoneinen ja tankata pitää yhtä lailla päivittäin. Joskaan nyt ei tarvitse pelailla adblue-liuoksen kanssa. 

Nuoremman eli Kim Tiilikaisen kokonaispainoltaan 16-tonnisen Iveco Eurocargon voimanlähteenä on parhaalta teholtaan 210 hevosvoimainen moottori. Sen polttoaineena käytettävä CNG/BNG kaasu kulkee alustaan sovitetuissa, yhteistilavuudeltaan 480 litran kaasusäiliöissä:

- Päivittäiset noin 250-300 km ajot menee sujuvasti yhdellä tankkauksella. Vaikka asemien peitto on nyt entistä parempi, täytyy tämän kanssa kuitenkin olla tarkkana kaasun riittävyyden suhteen.

K&O Tiilikainen Oy:n raskaissa Stralis rekanvetäjissä on sekä LNG- että CNG/BNG -kaasusäiliöt. 

- Niin näissä on säiliöt molemmille vaihtoehdoille. Ojan puolella on tilavuudeltaan 190 kilon LNG-säiliö ja tien puolella 400 litran CNG-säiliöt, Ossi Tiilikainen kertoo ja jatkaa: ajamme pääsääntöisesti LNG:llä, joka on pidemmän päälle CNG:tä kustannustehokkaampi vaihtoehto. Ihanneolosuhteissa tällaisella pitäisi päästä jopa 1 500 kilometriä, mutta silloin pitäisi varmasti ajaa molemmat puolet tyhjiksi. 

gas42.jpg

(kuva: Iveco Eurocargo ML160E NP:n polttoaineena käytettävä maakaasu on ihanteellinen ja ympäristöystävällinen polttoainevaihtoehto jakeluautoon. Kaasumoottorin typen oksidi eli NOx-päästöt ovat hyvin alhaiset ja niiden aiheuttama hiukkaskuormitus on jopa 95 % pienempi dieseliin verrattuna.)

Kannattavuudesta

Kohta neljän vuoden ajan sekä diesel- että kaasukäyttöisen kuorma-autokaluston omistamiseen liittyviä kustannuksia keskenään verrannut Ossi Tiilikainen sanoo yrityksensä panostavan jatkossakin maakaasuun.

- Molemmissa on puolensa, emmekä ole hukkaamassa nykyisiä dieselautoja mihinkään. Itse asiassa tilasimme juuri uuden telivetoisen Iveco X-Wayn HCT -yhdistelmän keulille. Olisimme toki ottaneet kaasuauton, jos sellainen olisi ollut tarjolla sopivan tehokkaalla moottorilla. Ehkäpä sellaisia on tulevaisuudessa tarjolla Ivecon mallistossa, Tiilikainen aprikoi.

Oman kiitoksensa Tiilikaisilta saavat myös autovalmistaja ja maahantuontiorganisaatio:

- Me olemme erittäin tyytyväisiä Ivecolta saatavaan palveluun ja tukeen sekä tietenkin valmistajan tuoteperheeseen. Kaasuautojen tekniikka on toiminut siinä missä dieselitkin. Konerikkoja tai muuta odottamatonta ei ole reilun parinkymmenen vuoden rinnakkaiseloon mahtunut. Autokaupat kätellään, ja viime aikoina jopa melko usein Havian Jussin kanssa. Jussissa yhdistyy kokemus ja asiantuntemus. Hän on tehnyt jo pitkään töitä kaasuautojen kanssa.

Tiilikaiset kokevat kaasuautoihin siirtymisen vieneen sekä omien että asiakkasyritysten toimintaa kokonaisuutena positiivisesti eteen päin:

- Ennen vaihtoehtoisilla käyttövoimilla kulkevaan kalustoon siirtymistä asiaa kannattaa tunnustella asiakkaiden puolelta. Valon värisävy on yleensä vihreä, mutta sävy tahtoo helposti haalistua tai jopa kokonaan vaihtua, kun puhe kääntyy kustannuspuoleen. 

Selkeitä sudenkuoppia Tiilikaiset eivät kaasuautoissa näe, mutta jonkin sortin asiakaslähtöisyyttä ja yhteispeliä kuljetusten tilaajan kanssa uuteen tekniikkaan siirtyminen vaatii

- LNG:n hinnoittelua voi luonnehtia kohtuulliseksi ja sitä kautta tietyissä ajotehtävissä voidaan saavuttaa jopa säästöjä. Fakta on kuitenkin se että kaasuauton hankintahinta on merkittävästi dieseliä suurempi. Lisäksi autoa on huollettava dieseliä useammin. Pitkässä juoksussa ja etenkin korkeilla ajosuoritteilla hintaero on mahdollista kuroa kiinni ja kääntää jopa tulopuolelle, toteaa yrittäjä Ossi Tiilikainen.

gas52.jpg

(kuva: K&O Tiilikainen Oy:ssä kuljetuksia tarjotaan työtehtävään sopivimmalla kalustolla. Portista terminaaliin kaartavan Iveco Straliksen voimanlähteenä on teholtaan 570 hv Cursor 13 dieselmoottori.)

27.01.2022 12.00Nimitykset: Matti Lintala DAF-kuorma-automyyjäksi Pohjanmaalle
27.01.2022 7.00Vienti vetää vetolaitemarkkinoilla - TAV kasvaa Euroopan lisäksi Venäjällä
26.01.2022 18.01LUE TÄSTÄ! Järkälemäinen 264-sivuinen Kivirock maarakennus- ja kaivosalan ammattilehti on ilmestynyt
26.01.2022 14.33HUOMIO: Onko yrityksellä hyviä uutisia tai tärkeää tiedotettavaa..?
26.01.2022 12.11Roteri Oy:n uusi Bruks 1006PT: Tehokasta haketusta yhdellä voimanlähteellä
26.01.2022 10.10Puukauppa kävi viime vuonna vilkkaana - myyjän pitää ilmoittaa puun myyntitulot verotuksessa
26.01.2022 10.00Nesteellä maan kattavin dieselajoneuvojen typen oksidipäästöjä vähentävän AdBlue-tuotteen verkosto - yli 220 asemaa Suomessa
26.01.2022 10.00Termaterin liiketoiminta siirtyy LapWallin omistukseen
26.01.2022 8.11Selvitys: Bioenergialla vahvat talous- ja ympäristöhyödyt EU:n energiamurroksessa
25.01.2022 17.20Erkki Hannula Oy: Puunkorjuuta Pohjois-Pohjanmaalla tehtävään optimoidulla kalustolla
25.01.2022 10.10Uusi ainutlaatuinen turvatoiminto Volvon sähkökuorma-autoihin
25.01.2022 10.00Teollisuuden tuottajahinnat nousivat 23,3 prosenttia edellisvuoden joulukuusta
24.01.2022 19.03Lisää tehokkuutta Haketuspalvelu Pesosen hakekuljetuksiin
24.01.2022 8.00Uuteen Rangeriin on saatavilla yli 150 tehdasvalinnaisvarustetta
23.01.2022 17.00Rottne F10D kuormatraktori: Järkiratkaisu ajokoneurakointiin
23.01.2022 12.55Keskitolppa-Z Logliftit vakuuttaneet kestävyydellään ja ominaisuuksillaan
22.01.2022 14.00Cobbgreen Oy: Puunkorjuuta punaisilla koneilla Päijät-Hämeen leimikoilla
22.01.2022 12.14Ketjut tukkiauton tiellä pitää - Metsätyöltä huippuketjut suoraan varastosta
21.01.2022 23.55KATSO TÄSTÄ 21.1. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
21.01.2022 14.23Kolmivuotinen TES-ratkaisu turvaa työt kaikilla Keiteleen tehdaspaikkakunnilla ja alihankintaverkostossa
21.01.2022 8.16Venäläinen Luzales-sahakonsernilta jo kolmas investointipäätös TC-kanavakuivaamoihin
21.01.2022 6.32"Terminator-tekniikkaa"
20.01.2022 15.05Savonlinnan kaupunki tukee 15 - 17-vuotiaiden nuorten työllistymistä kesätyöseteleillä
20.01.2022 15.00Öljylämmityksen vaihtajien avustuspäätöksiin tauko - EU:n elvytysrahaa odotetaan käyttöön
20.01.2022 14.20Lambi matkustaa Postin kyydissä uusiutuvalla biokaasulla - päästösäästö vastaa 19 kierrosta maapallon ympäri
20.01.2022 13.01Valmet toimittaa kartonkikoneuudistuksen tuotannon lisäämiseksi Stora Enson Skoghallin tehtaalle Ruotsiin
20.01.2022 12.28Fiat 500 kahmii palkintoja Euroopassa
20.01.2022 10.12Näin toimit oikein liikenneonnettomuuspaikalla: vauhti pois ja katse eteenpäin
20.01.2022 9.43Liikennekuolemien määrä laskussa
20.01.2022 9.12Stora Enso ja Tornator aloittavat yhteistyön suoalueiden ennallistamiseksi
19.01.2022 17.00Bensiinikäyttöisen auton voi muuttaa kaasu- tai etanolikäyttöiseksi - muuttamiseen voi hakea tukea Traficomilta
19.01.2022 13.20Valmet toimittaa automaation Baltian ensimmäiseen kotitalouksien ja kauppojen biojätteitä käsittelevään biokaasulaitokseen
19.01.2022 11.11Kuitupuun painomittauksessa on mahdollista käyttää nyt myös uusia sääperusteisia ennustemalleja
19.01.2022 9.40Uusi Suomen ennätys renkaiden kierrättämisessä
19.01.2022 8.00Eränkävijöiden hatut valokeilassa Suomen Metsästysmuseolla
18.01.2022 11.22Valio lisää kaasuautojen määrää kuljetuslogistiikassaan
18.01.2022 11.00Renault Groupin vuosi 2021 - Tavoitteena tuottavuus ja sähköistyminen
18.01.2022 10.12Rautajärven Konehuolto mukaan KESLA-autonostureiden huoltoverkostoon
18.01.2022 8.20Ponsse ja Epec perustavat tuotekehitysyksikön Turkuun
17.01.2022 14.55Koura ratkaisee kuormauksen sujuvuuden
17.01.2022 10.20Suomessa voimaan poikkeuksia kuljettajan ajo- ja lepoaikasäädöksiin 17.1.2022 alkaen
17.01.2022 10.10Hämeenlinnasta terästä maailmalle jo 50 vuoden ajan
17.01.2022 9.15Uusi Volkswagen Amarok - valmiina myös Suomen talveen
17.01.2022 9.00Maailman ensimmäinen 100 % puupohjainen kalustelevy on Koskisen ja Stora Enson yhteistyönä syntynyt kiertotaloustuote
16.01.2022 19.29Terminator vaihtokamppanja 1/2022.
16.01.2022 17.30Metsäsuunnittelu Hollanti Oy: Jatkuva kasvatus on tulevaisuuden metsänhoitoa
15.01.2022 13.00Lukessa haussa 150 harjoittelu- ja kausityöpaikkaa toimipaikoille ympäri Suomen
15.01.2022 11.11Kaupan liikevaihto kasvoi 10,5 prosenttia marraskuussa
14.01.2022 22.21KATSO TÄSTÄ 14.1. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
14.01.2022 17.00Flowertrucksin ensimmäinen kaasukäyttöinen vetoauto on nyt liikenteessä - lisää on tulossa
14.01.2022 8.33John Deere Forestry Oy investoi varaosamyymälään Mikkelissä
13.01.2022 11.22MAN hyötyajoneuvojen myynti kehittyi positiiviseen suuntaan vuonna 2021
13.01.2022 9.44Talvikalastaja! Merkitse pyydyksesi oikein
13.01.2022 9.36SKAL jäsenyritysten kannattavuusennusteet vahvassa laskussa
13.01.2022 9.00Jyväskylän Kuljetusmessujen aikataulua siirretään jälleen - tapahtumaa kaavaillaan vuodelle 2023
12.01.2022 15.45Puuhakkeesta lämmöksi - lähellä tuotettua ilmastoystävällistä lämpöä
12.01.2022 12.30Veho kasvaa ja kansainvälistyy
12.01.2022 11.15Ponsse avasi uuden huoltopalvelukeskuksen Joensuuhun
12.01.2022 10.00Koskitraktori mukaan Top Truck -ketjuun
11.01.2022 9.32520 taksiliikennelupaa peruttu puuttuneen y-tunnuksen takia
11.01.2022 9.15Stora Enso Suomessa jo 150 vuotta
11.01.2022 9.00Työkyky ja työkuormituksesta palautuminen: Työn vaatimukset ja voimavarat muuttuneessa metsänhakkuutyössä
11.01.2022Voiko kuusipankkoinen vaunu "haukkua hintansa" käyttöaikanaan.
10.01.2022 16.30Puoli vuosisataa ja liki 20 000 tuotetta - VAK juhlistaa 50-vuotistaivaltaan
10.01.2022 11.00Ostamassa uutta täyssähköautoa? 2000 euron hankintatukea voi hakea Traficomista
10.01.2022 10.33Teollisuuden uudet tilaukset kasvoivat marraskuussa 38,5 prosenttia vuodentakaisesta
10.01.2022 10.16Onnisen toimitukset asiakaskohteisiin kulkevat myös biokaasulla
10.01.2022 8.22Niemi Palvelut ja Ab Stormossen Oy kierrätysyhteistyöhön Vaasan talousalueella
09.01.2022 14.40Ammattilehti.fi uutissivulla noin 50.000 erillistä kävijää vuorokaudessa - lähde mukaan bannerilla & uutisoinnilla vuodeksi 2022
09.01.2022 11.40TGB traktorimönkijät on tehty kovaan työkäyttöön
08.01.2022 15.44Uusi Isuzu D-Max: Takarivistä johtoportaaseen
07.01.2022 23.55KATSO TÄSTÄ 7.1. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
07.01.2022 12.12Metsäkiinteistöjen hinnat rajussa kasvussa vuonna 2021
06.01.2022 15.20West Coast Road Masters tekee työtä paremman tiestön eteen
06.01.2022 9.00Volvo Carsin autonominen ajojärjestelmä Ride Pilot esitellään Kaliforniassa
05.01.2022 17.10Ennätykset uusiksi puun syötössä: vuodessa ajettu noin 8000 tuntia 8,5 vuoden ajan - puuta menee kouran läpi noin kolme miljoonaa kiintokuutiota vuodessa
05.01.2022 14.00Kontiotuote Oy ja Oy Haka-Wood Ab liittyivät vuodenvaihteessa Sahateollisuus ry:n jäseniksi
05.01.2022 10.59Stadin Brankkarille uusi ensihoidon johtoauto
05.01.2022 10.06Takalaitanostimet käyvät kaupaksi USA:ssa
04.01.2022 18.00Citroën ë-Jumpy nousi myydyimmäksi täyssähköpakettiautoksi Suomessa
04.01.2022 13.00Kaupunkilaiset pitävät lähimetsien hoitoa tärkeänä
04.01.2022 8.00Ford kolmatta vuotta peräkkäin Suomen ostetuin pakettiautomerkki
03.01.2022 16.01Brigaden järjestelmillä liikkuvan kaluston turvallisuus uudelle tasolle
03.01.2022 13.31Volvo Trucks nousi markkinajohtajaksi lähes kaikissa kuorma-autojen painoluokissa
03.01.2022 11.30Hyötyautojen ensirekisreröinnit kasvoivat edellisvuodesta
03.01.2022 11.15Mietityttääkö matkapuhelinsopimuksesi voimassaolo? - Traficomin uusi palvelu kertoo määräaikaisen sopimuksen voimassaoloajan
03.01.2022 10.01Nurminen Logistics ja Valmet Automotive solmivat viiden vuoden yhteistyösopimuksen
03.01.2022 9.00Volkswagen Transporter vuonna 2021 kymmenettä kertaa peräkkäin Suomen ostetuin pakettiauto
02.01.2022 15.00B-K Karlqvist Ay: Ritiläauto on pitkän ajan investointi
02.01.2022 11.00Timo Oksanen Nordic Traction Groupin myynti- ja markkinointijohtajaksi
02.01.2022 10.33Teboil pursuaa nyt sähköä - Pirkanhoviin rakentui sähköautojen suurteholatausjärjestelmä
02.01.2022 5.31Artikkeli 26.09.2020: Kuormansidonta puhuttaa ja sen ohjeistusta ollaan laatimassa. Ryhmän ajatukset alkoivat näkyä lehdistössä jo syksyn 2017 aikana. - Uusi sidontalaki tullee voimaan 2021.
01.01.2022 16.00Liikennealan järjestöt: Talvi yllätti autoilijat - ja teiden ylläpitäjät?
01.01.2022 10.11Teollisuuden tuottajahinnat nousivat 21,1 prosenttia edellisvuoden marraskuusta
31.12.2021 19.00KATSO TÄSTÄ VUODEN VIIMEINEN 31.12. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
31.12.2021 12.22Miikka Ahonen KOME Oy:n vaihtoperävaunumyyjäksi
31.12.2021 10.24ELY-keskus: Jäänpaksuudet kasvaneet tasaisesti Etelä-Savon järvillä
31.12.2021 9.41Keski-Pohjanmaan ja Pietarsaaren pelastuslaitokselle uusi monitoimiauto
30.12.2021 13.24MAN TGE Individual Lion S -erikoismallit suomeen kesällä 2022
30.12.2021 9.22Kuormakoreista ja kuorman varmistamisesta annettua määräystä muutettu - vaatimuksia raakapuukuorman varmistamiseen sovelletaan vasta 1.7.2022 alkaen

Näytä lisää »