Korjuun ja kuljetuksen päästövähennystavoitteiden ja -keinojen katsaus päivitetty12.03.2021 16.00
Metsäteho Oy:n selvityksessä kartoitettiin kotimaisen puun korjuun ja kuljetuksen päästöjen nykytilaa, päästöjen vähentämiseksi asetettuja tavoitteita EU:ssa ja Suomessa sekä jo käytössä että kehitysvaiheessa olevia keinojen päästöjen vähentämiseksi. Selvitys päivittää edellisen, vuonna 2019 julkaistun selvityksen tuloksia. Vuonna 2019 kotimaisen puun korjuun CO2-ekv.-päästöt olivat 292 000 tonnia ja kaukokuljetuksen 294 000 tonnia. EU-tasolla tuoreita tavoitteita liikenteen päästöjen vähentämiseksi on esitetty mm. Euroopan vihreän kehityksen ohjelmassa (Green Deal), jonka mukaan liikenteen päästöjä tulisi vähentää 90 %:lla vuoteen 2050 mennessä. Älykkään ja kestävän liikenteen strategiassa on puolestaan asetettu useita päästövähennystavoitteita (mm. nollapäästöisten ajoneuvojen määrä) vuoteen 2030 mennessä. Suomessa liikenteen päästöjen keskeiset vähennystavoitteet on kuvattu hiljattain lausunnoilla olleessa Fossiilittoman liikenteen tiekartassa. Sen rinnalla eri toimialat ovat laatineet omia tiekarttojaan päästövähennyskeinoista. Työkoneiden energiatehokkuuden kehittämistavoitteita on määritellyt energiatehokkuustyöryhmä. Suomessa on ollut esillä viime aikoina useita uusiutuviin ja biopolttoaineisiin sekä vaihtoehtoisiin käyttövoimiin liittyviä päästövähennyskeinoja: markkinoille on tullut uusiutuva polttoöjy, biopolttoaineiden jakeluvelvoitetta ehdotetaan laajennettavan biokaasuun ja sähköpolttoaineisiin, ja Suomeen on laadittu biokaasuohjelma sekä perustettu kansallinen vetyklusteri. Eri kuljetusmuotojen päästöjen vähentämiseksi esillä ovat olleet mm. HCT-ajoneuvoyhdistelmät, eri kuljetusmuotojen osuudet kokonaiskuljetuksista ja tien kunnossapidon taso. Digitalisaation (mm. tiedonkulku kuljetusketjuissa, infrastruktuuridatan hallinta, automaation eri asteet) mahdollisuuksia myös päästövähennyskeinona on nostettu esille mm. logistiikan digitalisaatio- ja automaatiostrategioissa. www.metsateho.fi |