JE Team teetti puutavara-autovarustelun juuri omiin tarpeisiin

08.03.2021 19.05

je1.jpg

JE Team Oy on raakapuun kuljetukseen erikoistunut yritys Nivalasta. Loppuvuodesta ajoon otettiin uusi näyttävästi varusteltu Volvo FH16 750 puutavara-auto.

- Aloitin puutavara-autonkuljettajana Metsäliiton autoilla vuonna 2002 joita isäni Pekka ajoi suuren osan työurastaan. Vuoden päästä kun Metsäliitto luopui omista autoistaan siirryin sieviläisen Metsäkuljetus Pinolan palvelukseen. Yrittäjäksi lähteminen oli ollut pitkään mielessä; kun siihen tuli vuonna 2008 mahdollisuus perustin JE Teamin, ostin Pinolalta käytetyn Scanian ja aloitin puunajon Metsä Groupille, kertoilee Jorma Ekdahl.

je2.jpg

(kuva: JE Team Oy:n uusi puutavarayhdistelmä on näyttävä kokonaisuus. Päällerakenteet ja lisävarustelu on toteutettu juuri käyttötarpeeseen.)

Volvoon vahva luotto

Ensimmäinen Volvo tuli JE Teamille ”vahingon kautta”.

- Scania meni kolarissa lunastuskuntoon mutta onneksi suuremmilta henkilövahingoilta vältyttiin. Tilalle piti saada nopeasti auto ja tein kaupat Keslan esittelykäytössä olleesta Volvo FH:sta, mikä sitten vaihtui vuonna 2015 uuteen FH16 750 malliin. Kun ajoa tuntui olevan Metsä Groupilla enemmän tarjolla, ostin 2018 toiseksi autoksi uuden FH16 750:n ja nyt vanhempi Volvo päivittyi uuteen FH16 750:een. Kaupat Volvoista on väännetty hyvässä hengessä Wetteri Powerin Topi Myllykankaan kanssa. Uusiin autoihin on otettu huoltosopimukset ja huollot käymme tekemässä yleensä Wetteri Powerilla Oulussa samalla keikalle kun saa heittää vieraskuorman Stora Enson tehtaalle, sanoo Ekdahl.

Huippukuljettajat

JE Teamin autot ajavat kahdessa vuorossa neljän kuljettajan voimin.

- Palveluksessa on todella ammattitaitoiset kaverit mistä pitää olla kiitollinen sillä ilman motivoituneita tekijöitä nämä hommat ei pyöri, kehuu Ekdahl.

je5.jpg

(kuva: JE Teamin kuljetusmatkat on lyhyitä ja lastausta on todella paljon. Uuteen autoon valittiin nosturiksi kätevästi perään taittuva Kesla 2114Z keskipylväsmalli sähköohjauksella ja 10,1 metrin ulottuvuudella.)

Nosturi kovassa käytössä

Suurin osa ajosta on lyhyttä siirtoa metsäpinolta puolenkymmenelle eri juna-asemalle.

- Lähiliikennettä on varmaan jotain 98 % ajoistamme ja keskikuljetusmatka vain 40-50 kilometrin paikkeilla - kuitenkin vuodessa molempien autojen mittareihin kertyy noin 150-170 000 kilometriä. Päivässä ajetaan 3-6 kuormaa per auto kahdessa työvuorossa. Ja kun puut puretaan nostureilla juniin niin se tarkoittaa 6-12 lastauskertaa päivässä per auto, laskeskelee Ekdahl.

je8.jpg(kuva: Teräksinen todella kevyt päällerakenne on Metaldon Oy:n valmistama ja se asennettiin Haittamäki Oy:llä Nivalassa.)

Kun lastaamista on paljon asettaa se omat vaatimuksensa nosturille.

- Voimaa ja nopeutta pitää olla riittävästi ja rakenteiden pitää kestää mättämistä. Tähän uuteen autoon valittiin nosturiksi Kesla 2114ZT keskipylväsmalli sähköohjauksella, mistä tehtiin kaupat Kongan Konepajan Jarkko Kongan kanssa joka on mies paikallaan. Jarkolta olen ostanut perässä kulkevan 5-akselisen Närkön vaununkin. Toisessa autossa on nosturina Loglift 105Z - sekin sähköisenä sillä vipuohjaukset siirsimme historiaan puoli vuosikymmentä sitten. Kesla on osoittautunut heti startista todella hyväksi nosturiksi ja ohjaamo on viihtyisä työpaikka. Nosturissamme on 10,1 metrin ulottuma ja vakiota jämerämpi tukijalkapalkki. Ja keskipylväsmallilla onnistuu myös kahden kolmosnipun ajo sillä auto on pitkärunkoinen 8,2 metrin kuormatilalla ja 5,1 metrin akselivälillä. Silti sillä pystyy sompailemaan ahtaissakin paikoissa, sanoo Ekdahl.

Matalarunkoiset autot

Z-mallin nosturin ja pitkän runkopituuden lisäksi JE Teamin Volvossa on pyritty suurempaan kuormatilaan auton matalalla medium-korkeuden rungolla.

- Auton runko on reilut 6 cm FH:n normaalirunkoa matalampi, siihen päälle on asennettu Metaldonin apurunko mikä on sekin matalarakenteinen ja kun alla on 70-sarjan 315 leveät Michelinin vetopyörät niin ollaan yli 10 cm normirunkoista Volvoa matalammalla. Vielä kun ForestKing teräspankoissa on hyvä kuormatila niin puuta siirtyy joka kuormassa mahdollisimman paljon ja matala painopiste tekee yhdistelmästä paremman ajettavan. Alcoan alumiinivanteet autossa ja kärryssä säästävät kiloja, ovat tyylikkäät sekä kestävät kovaa menoa, toteaa Ekdahl.

je3.jpg

(kuva: Keslan Z-keskipylväsmallilla onnistuu myös kahden kolmosnipun ajo sillä auto on pitkärunkoinen 8,2 metrin kuormatilalla ja 5,1 metrin akselivälillä.)

Keveyttä erikoisteräksillä

Uuden Volvon apurunkorakenteessa Jorma Ekdahl päätyi Metaldonin teräksiseen runkorakenteeseen ja etusermiin sekä Wintersteelin nosturitelineeseen.

- Laskeskelin että erikoisteräksestä valmistetusta paketista saadaan alumiinisia kevyempi ja niin siitä lopulta tulikin, kun vertaamme painoja identtisten alustojemme välillä joista toisessa on alumiinirakenteet. Päällerakennevarustelun teki Haittamäki Oy Nivalassa jolla on vankka kokemus raskaan kaluston, maatalouskoneiden ja puutavaranostureiden huolloista joten myös hydrauliikka on hallussa samoin kuin laadukas pintakäsittely. Syksyllä oli ajossa hiljaisempaa joten ehdin itse osallistua aktiivisesti varusteluun, joten jokainen asia saatiin kerrankin tehtyä juuri niin kuin halusin. Kun seuraavat viisi vuotta ajaa autolla melkein joka päivä niin on tärkeää, että kaikki työssä tarvittavat asiat on sijoitettu oikeaan paikkaan. Haittamäellä tehtiin myös sähköt täysin valmiiksi, joten autolla sai lähteä heti ajoon eikä tarvinnut ajella asennuspaikasta toiseen, kertoo Ekdahl.

Toimiva hydrauliikka

Hydrauliikasta saatiin toimiva kokonaisuus; Keslan IQAN-ohjatussa nosturissa on Parkerin venttiili ja autoon asennettiin Rexroth 107 säätötilavuuspumppu.

- Kovin hydraulisäiliöön asensimme sisään vastuksen ja öljy lämpenee nosturiohjaamon nestelämmityksen paluuvirtauksella, joten öljy saadaan peruslämpöön pakkaskeleillä mikä tehostaa kuormaamisen aloittamista, sanoo Ekdahl.

je4.jpg

(kuva: RST-Steel toimitti valoraudat auton ja nosturin katoille. Kaikki työ- ja lisävalot ovat Lazer laatua joista löytyy hurja LED-valoteho ilman että silmät väsyy ja kestävyys on omalla tasollaan.)

Valovoimaa

Pienistä varustelun yksityiskohdista mainittakoon etusermin päälle sijoitettu kamera mikä näyttää koko putken ja valoratkaisuiden kokonaistoteutus:

- RST-Steel toimitti valoraudat auton ja nosturin katoille sekä karjapuskurin lisävaloilla juuri visiomme mukaan. Kaikki yhdistelmän työ- ja lisävalot ovat Lazer laatua joista löytyy hurja LED-valoteho ilman että silmät väsyy ja kestävyys on omalla tasollaan, kehuu Ekdahl.

je7.jpg

(kuva: Myös tyylikkäästi keulan alaosaan istuva karjapuskuri on RST-Steelin käsialaa ja lisävalot Lazeria.)

23.01.2022 17.00Rottne F10D kuormatraktori: Järkiratkaisu ajokoneurakointiin
23.01.2022 12.55Keskitolppa-Z Logliftit vakuuttaneet kestävyydellään ja ominaisuuksillaan
22.01.2022 14.00Cobbgreen Oy: Puunkorjuuta punaisilla koneilla Päijät-Hämeen leimikoilla
22.01.2022 12.14Ketjut tukkiauton tiellä pitää - Metsätyöltä huippuketjut suoraan varastosta
21.01.2022 23.55KATSO TÄSTÄ 21.1. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
21.01.2022 14.23Kolmivuotinen TES-ratkaisu turvaa työt kaikilla Keiteleen tehdaspaikkakunnilla ja alihankintaverkostossa
21.01.2022 8.16Venäläinen Luzales-sahakonsernilta jo kolmas investointipäätös TC-kanavakuivaamoihin
21.01.2022 6.32"Terminator-tekniikkaa"
20.01.2022 15.05Savonlinnan kaupunki tukee 15 - 17-vuotiaiden nuorten työllistymistä kesätyöseteleillä
20.01.2022 15.00Öljylämmityksen vaihtajien avustuspäätöksiin tauko - EU:n elvytysrahaa odotetaan käyttöön
20.01.2022 14.20Lambi matkustaa Postin kyydissä uusiutuvalla biokaasulla - päästösäästö vastaa 19 kierrosta maapallon ympäri
20.01.2022 13.01Valmet toimittaa kartonkikoneuudistuksen tuotannon lisäämiseksi Stora Enson Skoghallin tehtaalle Ruotsiin
20.01.2022 12.28Fiat 500 kahmii palkintoja Euroopassa
20.01.2022 10.12Näin toimit oikein liikenneonnettomuuspaikalla: vauhti pois ja katse eteenpäin
20.01.2022 9.43Liikennekuolemien määrä laskussa
20.01.2022 9.12Stora Enso ja Tornator aloittavat yhteistyön suoalueiden ennallistamiseksi
19.01.2022 17.00Bensiinikäyttöisen auton voi muuttaa kaasu- tai etanolikäyttöiseksi - muuttamiseen voi hakea tukea Traficomilta
19.01.2022 13.20Valmet toimittaa automaation Baltian ensimmäiseen kotitalouksien ja kauppojen biojätteitä käsittelevään biokaasulaitokseen
19.01.2022 11.11Kuitupuun painomittauksessa on mahdollista käyttää nyt myös uusia sääperusteisia ennustemalleja
19.01.2022 9.40Uusi Suomen ennätys renkaiden kierrättämisessä
19.01.2022 8.00Eränkävijöiden hatut valokeilassa Suomen Metsästysmuseolla
18.01.2022 11.22Valio lisää kaasuautojen määrää kuljetuslogistiikassaan
18.01.2022 11.00Renault Groupin vuosi 2021 - Tavoitteena tuottavuus ja sähköistyminen
18.01.2022 10.12Rautajärven Konehuolto mukaan KESLA-autonostureiden huoltoverkostoon
18.01.2022 8.20Ponsse ja Epec perustavat tuotekehitysyksikön Turkuun
17.01.2022 14.55Koura ratkaisee kuormauksen sujuvuuden
17.01.2022 10.20Suomessa voimaan poikkeuksia kuljettajan ajo- ja lepoaikasäädöksiin 17.1.2022 alkaen
17.01.2022 10.10Hämeenlinnasta terästä maailmalle jo 50 vuoden ajan
17.01.2022 9.15Uusi Volkswagen Amarok - valmiina myös Suomen talveen
17.01.2022 9.00Maailman ensimmäinen 100 % puupohjainen kalustelevy on Koskisen ja Stora Enson yhteistyönä syntynyt kiertotaloustuote
16.01.2022 19.29Terminator vaihtokamppanja 1/2022.
16.01.2022 17.30Metsäsuunnittelu Hollanti Oy: Jatkuva kasvatus on tulevaisuuden metsänhoitoa
15.01.2022 13.00Lukessa haussa 150 harjoittelu- ja kausityöpaikkaa toimipaikoille ympäri Suomen
15.01.2022 11.11Kaupan liikevaihto kasvoi 10,5 prosenttia marraskuussa
14.01.2022 22.21KATSO TÄSTÄ 14.1. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
14.01.2022 17.00Flowertrucksin ensimmäinen kaasukäyttöinen vetoauto on nyt liikenteessä - lisää on tulossa
14.01.2022 8.33John Deere Forestry Oy investoi varaosamyymälään Mikkelissä
13.01.2022 11.22MAN hyötyajoneuvojen myynti kehittyi positiiviseen suuntaan vuonna 2021
13.01.2022 9.44Talvikalastaja! Merkitse pyydyksesi oikein
13.01.2022 9.36SKAL jäsenyritysten kannattavuusennusteet vahvassa laskussa
13.01.2022 9.00Jyväskylän Kuljetusmessujen aikataulua siirretään jälleen - tapahtumaa kaavaillaan vuodelle 2023
12.01.2022 15.45Puuhakkeesta lämmöksi - lähellä tuotettua ilmastoystävällistä lämpöä
12.01.2022 12.30Veho kasvaa ja kansainvälistyy
12.01.2022 11.15Ponsse avasi uuden huoltopalvelukeskuksen Joensuuhun
12.01.2022 10.00Koskitraktori mukaan Top Truck -ketjuun
11.01.2022 9.32520 taksiliikennelupaa peruttu puuttuneen y-tunnuksen takia
11.01.2022 9.15Stora Enso Suomessa jo 150 vuotta
11.01.2022 9.00Työkyky ja työkuormituksesta palautuminen: Työn vaatimukset ja voimavarat muuttuneessa metsänhakkuutyössä
11.01.2022Voiko kuusipankkoinen vaunu "haukkua hintansa" käyttöaikanaan.
10.01.2022 16.30Puoli vuosisataa ja liki 20 000 tuotetta - VAK juhlistaa 50-vuotistaivaltaan
10.01.2022 11.00Ostamassa uutta täyssähköautoa? 2000 euron hankintatukea voi hakea Traficomista
10.01.2022 10.33Teollisuuden uudet tilaukset kasvoivat marraskuussa 38,5 prosenttia vuodentakaisesta
10.01.2022 10.16Onnisen toimitukset asiakaskohteisiin kulkevat myös biokaasulla
10.01.2022 8.22Niemi Palvelut ja Ab Stormossen Oy kierrätysyhteistyöhön Vaasan talousalueella
09.01.2022 14.40Ammattilehti.fi uutissivulla noin 50.000 erillistä kävijää vuorokaudessa - lähde mukaan bannerilla & uutisoinnilla vuodeksi 2022
09.01.2022 11.40TGB traktorimönkijät on tehty kovaan työkäyttöön
08.01.2022 15.44Uusi Isuzu D-Max: Takarivistä johtoportaaseen
07.01.2022 23.55KATSO TÄSTÄ 7.1. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
07.01.2022 12.12Metsäkiinteistöjen hinnat rajussa kasvussa vuonna 2021
06.01.2022 15.20West Coast Road Masters tekee työtä paremman tiestön eteen
06.01.2022 9.00Volvo Carsin autonominen ajojärjestelmä Ride Pilot esitellään Kaliforniassa
05.01.2022 17.10Ennätykset uusiksi puun syötössä: vuodessa ajettu noin 8000 tuntia 8,5 vuoden ajan - puuta menee kouran läpi noin kolme miljoonaa kiintokuutiota vuodessa
05.01.2022 14.00Kontiotuote Oy ja Oy Haka-Wood Ab liittyivät vuodenvaihteessa Sahateollisuus ry:n jäseniksi
05.01.2022 10.59Stadin Brankkarille uusi ensihoidon johtoauto
05.01.2022 10.06Takalaitanostimet käyvät kaupaksi USA:ssa
04.01.2022 18.00Citroën ë-Jumpy nousi myydyimmäksi täyssähköpakettiautoksi Suomessa
04.01.2022 13.00Kaupunkilaiset pitävät lähimetsien hoitoa tärkeänä
04.01.2022 8.00Ford kolmatta vuotta peräkkäin Suomen ostetuin pakettiautomerkki
03.01.2022 16.01Brigaden järjestelmillä liikkuvan kaluston turvallisuus uudelle tasolle
03.01.2022 13.31Volvo Trucks nousi markkinajohtajaksi lähes kaikissa kuorma-autojen painoluokissa
03.01.2022 11.30Hyötyautojen ensirekisreröinnit kasvoivat edellisvuodesta
03.01.2022 11.15Mietityttääkö matkapuhelinsopimuksesi voimassaolo? - Traficomin uusi palvelu kertoo määräaikaisen sopimuksen voimassaoloajan
03.01.2022 10.01Nurminen Logistics ja Valmet Automotive solmivat viiden vuoden yhteistyösopimuksen
03.01.2022 9.00Volkswagen Transporter vuonna 2021 kymmenettä kertaa peräkkäin Suomen ostetuin pakettiauto
02.01.2022 15.00B-K Karlqvist Ay: Ritiläauto on pitkän ajan investointi
02.01.2022 11.00Timo Oksanen Nordic Traction Groupin myynti- ja markkinointijohtajaksi
02.01.2022 10.33Teboil pursuaa nyt sähköä - Pirkanhoviin rakentui sähköautojen suurteholatausjärjestelmä
02.01.2022 5.31Artikkeli 26.09.2020: Kuormansidonta puhuttaa ja sen ohjeistusta ollaan laatimassa. Ryhmän ajatukset alkoivat näkyä lehdistössä jo syksyn 2017 aikana. - Uusi sidontalaki tullee voimaan 2021.
01.01.2022 16.00Liikennealan järjestöt: Talvi yllätti autoilijat - ja teiden ylläpitäjät?
01.01.2022 10.11Teollisuuden tuottajahinnat nousivat 21,1 prosenttia edellisvuoden marraskuusta
31.12.2021 19.00KATSO TÄSTÄ VUODEN VIIMEINEN 31.12. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
31.12.2021 12.22Miikka Ahonen KOME Oy:n vaihtoperävaunumyyjäksi
31.12.2021 10.24ELY-keskus: Jäänpaksuudet kasvaneet tasaisesti Etelä-Savon järvillä
31.12.2021 9.41Keski-Pohjanmaan ja Pietarsaaren pelastuslaitokselle uusi monitoimiauto
30.12.2021 13.24MAN TGE Individual Lion S -erikoismallit suomeen kesällä 2022
30.12.2021 9.22Kuormakoreista ja kuorman varmistamisesta annettua määräystä muutettu - vaatimuksia raakapuukuorman varmistamiseen sovelletaan vasta 1.7.2022 alkaen
30.12.2021 8.22VIELÄ EHDIT! Lähde mukaan vuodenvaihteen Hyviä Uutisia! lähetykseen uutisella tai vuoden 2022 tervehdyksellä
29.12.2021 19.00Metsätuholain muutokset tulevat voimaan vuoden 2022 alussa
29.12.2021 16.00Edistykselliset työkalut etätukeen, kenttätyöhön ja koulutukseen
29.12.2021 12.33Valmet toimittaa fleksopainokoneen laadunhallintajärjestelmän Lamipak (Kunshan) Co. Ltd:lle Kiinaan
28.12.2021 9.44Suomalaiset merikartat uudistuvat -ensimmäiset N2000-merikartat jo saatavilla
28.12.2021 9.00Sitran Timo Lehesvirta: Suomen metsäkeskustelu polarisoitunutta ja ohipuhumista - Jokamiehenoikeus ei anna oikeutta metsien näennäisomistajuuteen
27.12.2021 14.01Metsäteollisuus ry: AKT:n lakosta aiheutumassa suuret menetykset metsäteollisuudessa - toimimatonta työrauhajärjestelmää uudistettava
27.12.2021 13.00FLEETBook digitalisoi kaluston uudella, kustannustehokkaalla tavalla
27.12.2021 10.33Ensimmäinen erikoisluja teräsjauhe valmistettu SSAB:n Oxelösundin tehtaalla
27.12.2021 8.10Yhteinen hyvä houkutti kansalaiset Pyykkijahtiin
26.12.2021 11.00Valoa kansalle - käytä pitkiä valoja oikein
26.12.2021 10.44Eforan kunnossapidon toiminnot siirtyvät osaksi Stora Ensoa 1.1.2022
25.12.2021 11.00Metsä Group lahjoittaa Helsingin ja Oulun yliopistoille yhteensä 500 000 euroa
25.12.2021 8.00UPM ja WEPA edistävät yhdessä luonnon monimuotoisuutta

Näytä lisää »