Szepaniak-yhtiöt: Kuljetustehtäviin optimoidut kustannustehokkaat kokonaisratkaisut

06.03.2021 16.11

szep1.jpg

Szepaniak-yhtiöt tarjoavat yksilöityjä materiaalinkäsittely- ja logistiikkapalveluja mekaaniselle ja kemialliselle metsäteollisuudelle sekä energialaitoksille, joille tehdään myös hakkeen valmistusta. Vaikka vuosi 2020 oli monella tapaa haasteellinen niin uuteen kuljetuskalustoon on tehty jälleen merkittäviä investointeja.  

- Toimintamme on muuttunut viime aikoina yhä enemmän energiateollisuuden palveluihin, mikä johtuu mm. sahapuolen kysynnän vähentymisestä, puunajon tiukasta tarjouskisasta ja energiapoliittista ratkaisuista turpeen käytön alasajossa. Muutos näkyy tietenkin myös kalustossamme eli turveautot muuttuvat hakkeen ajoon optimoiduiksi samoin kun puutavara-autoja on siirretty hakkeen ajoon, sanoo Szepaniak-yhtiöiden Pekka Szepaniak.  

szep3.jpg

(kuva: Pitkärunkoinen tridem-akselinen Actros 3563 8x4 menee maantiellä niin kuin juna ja lähes 28 metrisen yhdistelmän kulku on rauhallista mikä on tärkeä asia liikenneturvallisuudenkin kannalta.)

Yhdistelmien hyötykuorman maksimointia

Szepaniak-yhtiöillä on tällä hetkellä ajossa 24 kuorma-autoyhdistelmää sekä lisäksi suuri määrä materiaalinkäsittelykoneita, trukkeja, kurottajia, pyöräkuormaajia ym. niin että yksikköjen kokonaismäärä nousee yli sataan.

- Kaikki kuorma-autoyhdistelmät alkavat olla 76 tonnisia niin että autoissa on neljä akselia ja vaunuissa viisi akselia paripyörillä. Yhdistelmien pituuksia on kasvatettu mutta pidämme ne hieman alle 28 metrissä jolloin ei tarvitse lisätä yhtä akselia eikä asentaa peräkameroita; silti tilavuutta saadaan 170-180 kuutiota ja hyötykuormaa reilut 50 tonnia yhdistelmän omapainon ollessa kohtuullinen. Hakeautoissa suositaan tridem-akselistoa, mikä mahdollistaa pidemmän kuormakorin ja lisäksi ajossa on muutama trippeli-akselinen, joilla pääsee pahempiin paikkoihin akselin painonsiirron ansiosta. Puutavara-autot ovat meillä 2+2 akselisia, kertoilee Szepaniak.

szep4.jpg

(kuva: Uudessa Actroksessa perinteiset peilit on korvattu kamerajärjestelmällä, mikä vähentää myös polttoaineenkulutusta ja pitää sivulasit puhtaina parantuneen aerodynamiikan ansiosta.)

Uuteen kalustoon investoidaan

Vuoden 2020 aikana ajoon otettiin seitsemän uutta kuorma-autoa. 

- Autojen vaihtoväli on kolmisen vuotta ja vuodessa mittariin kertyy keskimäärin noin 240 000 kilometriä. Scania on meillä päämerkki mutta Mercedes-Benz on kasvanut viime vuosina hyväksi haastajaksi suhteen ollessa tällä hetkellä 60/40. Lisäksi hankimme pari vuotta sitten Sisu Polar puutavara-auton Fuller-vaihteistolla, missä on hyvin pitkälle Mercedeksen tek- niikka. 80-luvulla olimme pitkään puhtaasti Sisu-talo, joten aika näyttää mitkä automerkit soveltuvat tulevaisuudessa tarpeeseemme parhaiten. Pyrimme aina saamaan käyttöömme mark- kinoiden parhaat ja kustannustehokkaimmat kokonaisratkaisut. Toimivat huoltpalvelut ja autojen polttoainetalous ovat tietenkin ratkaisevia asioita; emme aja isoimmilla moottoreilla ja kuljettajien koulutukseen panostetaan paljon autonvalmistajien kanssa, kommentoi Szepaniak. 

Kun puhe siirtyy autoista ketjupurkaviin kuormakoreihin ja perävaunuihin, niin valinta on selkeä:

- Omalla kylällä Joutsenossa toimiva Toplift valmistaa ratkaisut mihin voi aina luottaa. Tuotteet ovat teknisesti edistyksellisiä, luotettavia ja palvelu pelaa joten yhteistyö on ollut jo vuosikymmeniä tuloksellista, kehuu Szepaniak. 

szep2.jpg

(kuva: Szepaniak-yhtöiden kuljettaja Petri Ronkonen pitää uutta Mercedes-Benz Actrosta edellistäkin parempana hakekuljetuksiin: - Autossa on paljon uutta älykästä teknologiaa mikä helpottaa turvallista ajamista.)

Uusi Actros taas edellistä parempi

Szepaniak-yhtiöiden kuljettajat Arto Lapatto ja Petri Ronkonen olivat joulun välipäivinä liikkeellä uudenkarheilla Mercedes-Benz Actros 3563 8x4 hakeautoilla:

- Ajettiin molemmat aiemmin kolmen vuoden ajan 68 tonnisia yhdistelmiä joissa oli veturina Actrokset 13 litran 530 hv moottoreilla; nyt nämä uudet yhdistelmät ovat 76 tonnisia ja moottorit on kasvanut 16 litraisiin ja 630 hv tehoisiin. Vääntöä ja voimaa on enemmän mikä on tarpeen isommilla painoilla. Silti polttoaineenkulutus on pienentynyt suhteessa kuljetettuihin tonneihin, vaikka optimaalisessa ajamisessa sekä uusien teknisten järjestelmien hyödyntämisessä on vielä opettelua ja uudet autotkin ovat vielä vähän tehdasjäykkiä.

szep6.jpg

(kuva: Yli 40 vuotta kuorma-autoa ajanut Arto Lapatto tottui kaikissa olosuhteissa toimivaan kamerapeilijärjestelmään nopeasti.)

Arto Lapatto on yli 40 vuoden kuljettajaurallaan saanut ajaa monella uudella autolla:

- Ensimmäiset tuhannet kilometrit tällä Actroksella tuntuvat jo niin hyville että kyseessä saattaa olla paras auto minkä olen pitkällä urallani alleni saanut. Mercedes on ollut aina hyvä ajaa ja tämä uusi on taas edellistä parempi; pitkärunkoinen tridem-akselinen veturi menee maantiellä niin kuin juna ja lähes 28 metrisen yhdistelmän kulku on rauhallista mikä on tärkeä asia liikenneturvallisuudenkin kannalta. Isoin muutos verrattuna edelliseen Actrokseen on tietenkin se että tässä uudessa mallissa ei ole enää peruutuspeilejä vaan ne on korvattu kamerapeileillä ja analogisten mittareiden tilalla on digitaaliset näytöt. Ajattelin ensin että ilman vanhoja peilejä ei tämän ikäinen kuski enää opi ajamaan mutta kamerapeileihin tottui nopeasti ja niillä näkee paremmin oli sitten päivä tai yö - eivätkä kamerat mene tukkoon satoi sitten vettä tai lunta. Ja nyt isot peilirakenteet eivät ole näkyvyyden esteenä kun aiemmin niiden taakse jäi katveeseen jopa kuorma-auto ja risteyksissä kuljettaja sai nokkia päätä edes takaisin nähdäkseen tuleeko joku peilien takaa. Myös digitaalinen mittaristo on hyvä ja sitähän voi säädellä mieleisekseen.

Myös Perti Ronkonen on kokenut ammattilainen; vuosia ratin takana on 35 joten kommenteille on perustetta:

- Olen samaa mieltä Arton kanssa: en enää vanhoja peilejä autoon kaipaa. Kamerapeilit tarjoavat todella hyvän näkyvyyden ja lisäksi olen huomannut että sivulasit pysyvät puhtaina kun peilirakenteet eivät pilaa auton aerodynamiikkaa, mikä näkyy varmasti pienempänä polttoaineenkulutuksenakin. Ainut asia mitä jäin vanhasta Actroksesta hieman kaipaamaan on hydraulinen etuveto HAD. Se oli pirun hyvä liukkaissa tai upottavissa paikoissa kuten turvesoilla. Nyt ajot on kuitenkin muuttunut joten ilman sitäkin pärjää tällä telivetoisella Actroksella minkä trippelin saa kunnolla kevennyttä.

szep7.jpg

(kuva: Kaikissa Szepaniak-yhtiöiden hake- ja turveautoissa on Topliftin valmistamat ketjupurkavat kuormakorit ja perävaunut. Kuvassa hieman alle 28 metrinen yhdistelmä.)

Kehittynyttä teknologiaa

Uudessa Actroksessa on paljon uusia teknisiä ratkaisuja ja varusteita, joiden käyttöön Szepaniakin kuljettajat saivat opastausta Vehon kuljettajakouluttaja Ari Fehrmanilta.

- Tekniikka on mennyt kolmessa vuodessa valtavasti eteenpäin ja nyt kuljettajalle on tarjolla todella hyviä ajamista helpottavia asioita. Esimerkiksi adaptiivisen vakionopeudensäätimen toimintaa ohjataan nyt kätevästi hipaisunäppäimellä, ja se lukee voimassa olevat nopeusrajoitukset säätäen vauhdin niiden mukaan. Auto hiljentää itse myös liikenneympyrään täsmäten kaarrenopeudenkin sopivaksi joten kuskin ei tarvitse muuta kuin ohjata. Pieniä juttuja on sähköisen käsijarrun kytkeytyminen automaattisesti kun avaa auton oven ja jarru menee pois päältä kun painaa kaasua. Ja turvallisuutta lisää sekin että auto ei kulje eteenpäin jos ovi on auki. Olen opiskellut eri järjestelmien käyttöä myös käyttöohjekirjan avulla, minkä saa käyttöön kätevästi älypuhelimen Appina, kertoo Petri Ronkonen.

siirtomese1.jpg

(kuva: Szepaniak-yhtiöillä on tällä hetkellä kahdeksan puutavara-autoa. Kuvassa marraskuun lopulla 2020 käyttöön otettu uusi Mercedes-Benz Actros 3563 8x4 puutavara-auto, mikä operoi Äänekosken tehtaan siirtoajossa.)

28.01.2022 8.00Stora Enso investoi 40 miljoonaa euroa revinnäissellutuotannon tehostamiseen ja tuotannon hiilijalanjäljen pienentämiseen
27.01.2022 12.00Nimitykset: Matti Lintala DAF-kuorma-automyyjäksi Pohjanmaalle
27.01.2022 7.00Vienti vetää vetolaitemarkkinoilla - TAV kasvaa Euroopan lisäksi Venäjällä
26.01.2022 18.01LUE TÄSTÄ! Järkälemäinen 264-sivuinen Kivirock maarakennus- ja kaivosalan ammattilehti on ilmestynyt
26.01.2022 14.33HUOMIO: Onko yrityksellä hyviä uutisia tai tärkeää tiedotettavaa..?
26.01.2022 12.11Roteri Oy:n uusi Bruks 1006PT: Tehokasta haketusta yhdellä voimanlähteellä
26.01.2022 10.10Puukauppa kävi viime vuonna vilkkaana - myyjän pitää ilmoittaa puun myyntitulot verotuksessa
26.01.2022 10.00Nesteellä maan kattavin dieselajoneuvojen typen oksidipäästöjä vähentävän AdBlue-tuotteen verkosto - yli 220 asemaa Suomessa
26.01.2022 10.00Termaterin liiketoiminta siirtyy LapWallin omistukseen
26.01.2022 8.11Selvitys: Bioenergialla vahvat talous- ja ympäristöhyödyt EU:n energiamurroksessa
25.01.2022 17.20Erkki Hannula Oy: Puunkorjuuta Pohjois-Pohjanmaalla tehtävään optimoidulla kalustolla
25.01.2022 10.10Uusi ainutlaatuinen turvatoiminto Volvon sähkökuorma-autoihin
25.01.2022 10.00Teollisuuden tuottajahinnat nousivat 23,3 prosenttia edellisvuoden joulukuusta
24.01.2022 19.03Lisää tehokkuutta Haketuspalvelu Pesosen hakekuljetuksiin
24.01.2022 8.00Uuteen Rangeriin on saatavilla yli 150 tehdasvalinnaisvarustetta
23.01.2022 17.00Rottne F10D kuormatraktori: Järkiratkaisu ajokoneurakointiin
23.01.2022 12.55Keskitolppa-Z Logliftit vakuuttaneet kestävyydellään ja ominaisuuksillaan
22.01.2022 14.00Cobbgreen Oy: Puunkorjuuta punaisilla koneilla Päijät-Hämeen leimikoilla
22.01.2022 12.14Ketjut tukkiauton tiellä pitää - Metsätyöltä huippuketjut suoraan varastosta
21.01.2022 23.55KATSO TÄSTÄ 21.1. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
21.01.2022 14.23Kolmivuotinen TES-ratkaisu turvaa työt kaikilla Keiteleen tehdaspaikkakunnilla ja alihankintaverkostossa
21.01.2022 8.16Venäläinen Luzales-sahakonsernilta jo kolmas investointipäätös TC-kanavakuivaamoihin
21.01.2022 6.32"Terminator-tekniikkaa"
20.01.2022 15.05Savonlinnan kaupunki tukee 15 - 17-vuotiaiden nuorten työllistymistä kesätyöseteleillä
20.01.2022 15.00Öljylämmityksen vaihtajien avustuspäätöksiin tauko - EU:n elvytysrahaa odotetaan käyttöön
20.01.2022 14.20Lambi matkustaa Postin kyydissä uusiutuvalla biokaasulla - päästösäästö vastaa 19 kierrosta maapallon ympäri
20.01.2022 13.01Valmet toimittaa kartonkikoneuudistuksen tuotannon lisäämiseksi Stora Enson Skoghallin tehtaalle Ruotsiin
20.01.2022 12.28Fiat 500 kahmii palkintoja Euroopassa
20.01.2022 10.12Näin toimit oikein liikenneonnettomuuspaikalla: vauhti pois ja katse eteenpäin
20.01.2022 9.43Liikennekuolemien määrä laskussa
20.01.2022 9.12Stora Enso ja Tornator aloittavat yhteistyön suoalueiden ennallistamiseksi
19.01.2022 17.00Bensiinikäyttöisen auton voi muuttaa kaasu- tai etanolikäyttöiseksi - muuttamiseen voi hakea tukea Traficomilta
19.01.2022 13.20Valmet toimittaa automaation Baltian ensimmäiseen kotitalouksien ja kauppojen biojätteitä käsittelevään biokaasulaitokseen
19.01.2022 11.11Kuitupuun painomittauksessa on mahdollista käyttää nyt myös uusia sääperusteisia ennustemalleja
19.01.2022 9.40Uusi Suomen ennätys renkaiden kierrättämisessä
19.01.2022 8.00Eränkävijöiden hatut valokeilassa Suomen Metsästysmuseolla
18.01.2022 11.22Valio lisää kaasuautojen määrää kuljetuslogistiikassaan
18.01.2022 11.00Renault Groupin vuosi 2021 - Tavoitteena tuottavuus ja sähköistyminen
18.01.2022 10.12Rautajärven Konehuolto mukaan KESLA-autonostureiden huoltoverkostoon
18.01.2022 8.20Ponsse ja Epec perustavat tuotekehitysyksikön Turkuun
17.01.2022 14.55Koura ratkaisee kuormauksen sujuvuuden
17.01.2022 10.20Suomessa voimaan poikkeuksia kuljettajan ajo- ja lepoaikasäädöksiin 17.1.2022 alkaen
17.01.2022 10.10Hämeenlinnasta terästä maailmalle jo 50 vuoden ajan
17.01.2022 9.15Uusi Volkswagen Amarok - valmiina myös Suomen talveen
17.01.2022 9.00Maailman ensimmäinen 100 % puupohjainen kalustelevy on Koskisen ja Stora Enson yhteistyönä syntynyt kiertotaloustuote
16.01.2022 19.29Terminator vaihtokamppanja 1/2022.
16.01.2022 17.30Metsäsuunnittelu Hollanti Oy: Jatkuva kasvatus on tulevaisuuden metsänhoitoa
15.01.2022 13.00Lukessa haussa 150 harjoittelu- ja kausityöpaikkaa toimipaikoille ympäri Suomen
15.01.2022 11.11Kaupan liikevaihto kasvoi 10,5 prosenttia marraskuussa
14.01.2022 22.21KATSO TÄSTÄ 14.1. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
14.01.2022 17.00Flowertrucksin ensimmäinen kaasukäyttöinen vetoauto on nyt liikenteessä - lisää on tulossa
14.01.2022 8.33John Deere Forestry Oy investoi varaosamyymälään Mikkelissä
13.01.2022 11.22MAN hyötyajoneuvojen myynti kehittyi positiiviseen suuntaan vuonna 2021
13.01.2022 9.44Talvikalastaja! Merkitse pyydyksesi oikein
13.01.2022 9.36SKAL jäsenyritysten kannattavuusennusteet vahvassa laskussa
13.01.2022 9.00Jyväskylän Kuljetusmessujen aikataulua siirretään jälleen - tapahtumaa kaavaillaan vuodelle 2023
12.01.2022 15.45Puuhakkeesta lämmöksi - lähellä tuotettua ilmastoystävällistä lämpöä
12.01.2022 12.30Veho kasvaa ja kansainvälistyy
12.01.2022 11.15Ponsse avasi uuden huoltopalvelukeskuksen Joensuuhun
12.01.2022 10.00Koskitraktori mukaan Top Truck -ketjuun
11.01.2022 9.32520 taksiliikennelupaa peruttu puuttuneen y-tunnuksen takia
11.01.2022 9.15Stora Enso Suomessa jo 150 vuotta
11.01.2022 9.00Työkyky ja työkuormituksesta palautuminen: Työn vaatimukset ja voimavarat muuttuneessa metsänhakkuutyössä
11.01.2022Voiko kuusipankkoinen vaunu "haukkua hintansa" käyttöaikanaan.
10.01.2022 16.30Puoli vuosisataa ja liki 20 000 tuotetta - VAK juhlistaa 50-vuotistaivaltaan
10.01.2022 11.00Ostamassa uutta täyssähköautoa? 2000 euron hankintatukea voi hakea Traficomista
10.01.2022 10.33Teollisuuden uudet tilaukset kasvoivat marraskuussa 38,5 prosenttia vuodentakaisesta
10.01.2022 10.16Onnisen toimitukset asiakaskohteisiin kulkevat myös biokaasulla
10.01.2022 8.22Niemi Palvelut ja Ab Stormossen Oy kierrätysyhteistyöhön Vaasan talousalueella
09.01.2022 14.40Ammattilehti.fi uutissivulla noin 50.000 erillistä kävijää vuorokaudessa - lähde mukaan bannerilla & uutisoinnilla vuodeksi 2022
09.01.2022 11.40TGB traktorimönkijät on tehty kovaan työkäyttöön
08.01.2022 15.44Uusi Isuzu D-Max: Takarivistä johtoportaaseen
07.01.2022 23.55KATSO TÄSTÄ 7.1. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
07.01.2022 12.12Metsäkiinteistöjen hinnat rajussa kasvussa vuonna 2021
06.01.2022 15.20West Coast Road Masters tekee työtä paremman tiestön eteen
06.01.2022 9.00Volvo Carsin autonominen ajojärjestelmä Ride Pilot esitellään Kaliforniassa
05.01.2022 17.10Ennätykset uusiksi puun syötössä: vuodessa ajettu noin 8000 tuntia 8,5 vuoden ajan - puuta menee kouran läpi noin kolme miljoonaa kiintokuutiota vuodessa
05.01.2022 14.00Kontiotuote Oy ja Oy Haka-Wood Ab liittyivät vuodenvaihteessa Sahateollisuus ry:n jäseniksi
05.01.2022 10.59Stadin Brankkarille uusi ensihoidon johtoauto
05.01.2022 10.06Takalaitanostimet käyvät kaupaksi USA:ssa
04.01.2022 18.00Citroën ë-Jumpy nousi myydyimmäksi täyssähköpakettiautoksi Suomessa
04.01.2022 13.00Kaupunkilaiset pitävät lähimetsien hoitoa tärkeänä
04.01.2022 8.00Ford kolmatta vuotta peräkkäin Suomen ostetuin pakettiautomerkki
03.01.2022 16.01Brigaden järjestelmillä liikkuvan kaluston turvallisuus uudelle tasolle
03.01.2022 13.31Volvo Trucks nousi markkinajohtajaksi lähes kaikissa kuorma-autojen painoluokissa
03.01.2022 11.30Hyötyautojen ensirekisreröinnit kasvoivat edellisvuodesta
03.01.2022 11.15Mietityttääkö matkapuhelinsopimuksesi voimassaolo? - Traficomin uusi palvelu kertoo määräaikaisen sopimuksen voimassaoloajan
03.01.2022 10.01Nurminen Logistics ja Valmet Automotive solmivat viiden vuoden yhteistyösopimuksen
03.01.2022 9.00Volkswagen Transporter vuonna 2021 kymmenettä kertaa peräkkäin Suomen ostetuin pakettiauto
02.01.2022 15.00B-K Karlqvist Ay: Ritiläauto on pitkän ajan investointi
02.01.2022 11.00Timo Oksanen Nordic Traction Groupin myynti- ja markkinointijohtajaksi
02.01.2022 10.33Teboil pursuaa nyt sähköä - Pirkanhoviin rakentui sähköautojen suurteholatausjärjestelmä
02.01.2022 5.31Artikkeli 26.09.2020: Kuormansidonta puhuttaa ja sen ohjeistusta ollaan laatimassa. Ryhmän ajatukset alkoivat näkyä lehdistössä jo syksyn 2017 aikana. - Uusi sidontalaki tullee voimaan 2021.
01.01.2022 16.00Liikennealan järjestöt: Talvi yllätti autoilijat - ja teiden ylläpitäjät?
01.01.2022 10.11Teollisuuden tuottajahinnat nousivat 21,1 prosenttia edellisvuoden marraskuusta
31.12.2021 19.00KATSO TÄSTÄ VUODEN VIIMEINEN 31.12. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
31.12.2021 12.22Miikka Ahonen KOME Oy:n vaihtoperävaunumyyjäksi
31.12.2021 10.24ELY-keskus: Jäänpaksuudet kasvaneet tasaisesti Etelä-Savon järvillä
31.12.2021 9.41Keski-Pohjanmaan ja Pietarsaaren pelastuslaitokselle uusi monitoimiauto
30.12.2021 13.24MAN TGE Individual Lion S -erikoismallit suomeen kesällä 2022

Näytä lisää »