Bentley tuo markkinoille Bentayga hybridin

26.02.2021 15.00

Bentley ottaa seuraavan askeleen kohti kestävämpää tulevaisuutta uudella Bentayga Hybridillä. Valmistaja ennustaa ladattavan hybridin nousevan Bentayga-perheen myydyimmäksi malliksi. 

Uusien Bentayga V8:n ja Bentayga Speed -mallien jälkeen Bentayga Hybrid on ennennäkemättömän menestyksekkään luksusluokan SUV-perheen kolmas malli.

Bentayga Hybridissä matkustetaan hienostuneessa ja akustisesti eristetyssä ohjaamossa ilman moottorin häiritsevää ääntä täysin sähköisesti jopa 50 kilometriä (NEDC) 862 kilometrin kokonaistoimintamatkasta. 

Uusi Bentayga on edelliseen sukupolveen verrattuna uudistettu merkittävästi sekä sisältä että ulkoa ja siinä on viimeisintä teknologiaa ja entistäkin parempi ohjaamo. 

Hybridi-voimalinja 

Bentaygan sähköinen voimansiirto koostuu 12 pääkomponentista. Latausliitäntä on sijoitettu auton vasemmalle puolelle, vastapäätä polttoaineen täyttöluukkua. Led-valo ilmaisee lataustilan visuaalisesti. Auton latausteho on 7,2 kilowattia. 

Ladattavan hybridin 17,3 kWh:n litiumioniakku koostuu 168 erillisestä kennosta, joiden odotettu käyttöikä on yli 160 000 kilometriä tai kahdeksan vuotta, ja akun täyteen lataaminen vie vain noin kaksi ja puoli tuntia. Tehoelektroniikalla muunnetaan korkeajänniteakkujen energia sopivaksi sähkömoottoria ja auton 12 voltin sähköjärjestelmää varten.

Varastoitu energia muunnetaan suorituskyvyksi 94 kW:n (126 hv) sähkömoottorilla, joka tuottaa jopa 350 Nm:n vääntömomentin. Sähkömoottori on sijoitettu vaihteistoon, vaihdelaatikon ja polttomoottorin väliin ja se voi tuottaa täyden väännön välittömästi paikoiltaan, minkä ansiosta kiihdytys on nopea ja äänetön. Kolmelitrainen twin-scroll turbolla varustettu V6-moottori täydentää sähkömoottoria silloin, kun tarvitaan lisää vääntöä tai yli 135 km/h nopeutta. Ajoneuvo on sähkökäytössä lähes äänetön ja alhaisilla nopeuksilla ajoneuvo varoittaa jalankulkijoita äänimerkillä.

Kolmea ajotilaa – EV, Hybrid ja Hold – ohjataan erillisestä painikkeesta. Ajotilojen avulla kuljettaja voi hallita akun käyttöä matkan aikana manuaalisesti tai jättää sen auton automatiikan hallittavaksi. 

EV-ajotila kytkeytyy päälle maksimoiden sähköisen ajokokemuksen heti, kun autoon kytketään virta. EV on erinomainen ajotila kaupunkiajossa ja lyhyillä matkoilla. Bentley Hybrid Efficiency Accelerator Pedal korostaa painepisteellä siirtymää sähköstä hybridikäyttöön. Bentley Hybrid Efficiency Navigation -järjestelmän ennakoivan datan perusteella risteystä tai nopeusrajoitusaluetta lähestyttäessä poljin värisee kehottaen kuljettajaa nostamaan jalan kaasulta, mikä säästää energiaa ja mahdollistaa maksimaalisen energian talteenoton. Kaasupolkimen antama palaute sähkömoottorin poiskytkemisestä ja polttomoottorin käynnistämisestä kannustaa kuljettajaa pysymään EV-tilassa mahdollisimman pitkään taloudellisuuden maksimoimiseksi. Puhtaasti sähkömoottorilla voidaan ajaa jopa 135 km/h nopeuteen asti. 

Hybridi-ajotila maksimoi ajoneuvon taloudellisuuden ja toimintamatkan hyödyntäen älykkään navigointijärjestelmän tietoja. Hybridi-ajotila sopii pidemmille matkoille ja se käyttää ennakoivaa E-tilaa ja moottorin vapaata rullausta navigointijärjestelmän ohjeita seuraten. Kun määränpää syötetään järjestelmään, auto valitsee automaattisesti oikean ajotilan kullekin matkan osalle, suunnittelee jatkuvasti taloudellisimman tavan akun latauksen hyödyntämiseksi ja säästää sähköä matkan sellaisille osille, missä siitä on eniten hyötyä – esimerkiksi kaupunkialueelle saavuttaessa. Maksimoidakseen kokonaistehokkuuden auto pyrkii käyttämään akun varauksen kokonaan matkan loppuun mennessä.  

Hold-tila tasapainottaa poltto- ja sähkömoottorin käyttöä ja säilyttää akun varausta myöhempää käyttöä varten. Tämä on oletustila silloin, kun käytetään Sport-toimintoa, jossa käytössä on jatkuva tehostus ja rekuperaatio.

Uuden Bentayga Hybridin mukana toimitetaan vakiovarusteiset latauskaapelit, minkä ansiosta lataaminen on helppoa niin kotona kuin julkisissa latauspisteissä. Asiakkaat voivat tilata myös veloituksettoman Bentley-seinäkotelon, jossa latauslaite ja kaapelit säilyvät siististi.

Bentayga Hybridiin on saatavana sekä autossa että etänä käytettävien My Bentley -palveluiden uusin päivitys. Autossa käytettävät palvelut toimitetaan nyt sisäisen SIM-kortin välityksellä, eikä tähän tarvita enää asiakkaan omaa mobiilidatayhteyttä.  Etäpalvelut ovat – alueellisen saatavuuden mukaisesti – käytettävissä My Bentley sovelluksen kautta. 

Seuraavan sukupolven infotainment-järjestelmä on integroitu käsityönä valmistettuun, Bentleyn klassisen siipikuvion hallitsemaan kojelautaan. 10,9-tuumaisen näytön grafiikka ulottuu reunasta reunaan.

Liitettävyyttä on parannettu merkittävästi, ja USB-C-liittimet sekä langaton puhelimen lataus ovat nyt vakiona. 

Bentayga ottaa käyttöön Bentleyn uuden muotokielen

Uuden Bentayga-sarjan ulkomuoto on päivitetty täysin edellisestä sukupolvesta ja se on entistä tyylikkäämpi ja tarkoituksenmukaisempi. Auton jokaista etu- ja takaosassa olevaa paneelia on muutettu puhtaamman ja nykyaikaisemman ilmeen luomiseksi.

Keulan matriisisäleikkö on aiempaa pystympi ja suurempi, ja konepelti taittuu tyylikkäästi aina säleikön kromireunukseen saakka. Uudet, 30 milliä korkeammalle sijoitetut ellipsin muotoiset valot on viety kauemmas toisistaan, mikä luo muhkeutta ulkoasuun. Uusissa ajovaloissa on brändille tunnusomainen kristalli-design, joka saa ne kimaltamaan myös silloin, kun valot eivät ole päällä. 

Ehkä dramaattisin muutos näkyy auton takaosassa, joka eroaa radikaalisti edellisestä Bentaygasta. Continental GT:n tapaan siinä on ensimmäistä kertaa ellipsin muotoiset takavalot. Valot on sijoitettu täysin uuteen, täysleveään takaluukkuun, mikä tekee ilmeestä linjakkaamman ja modernimman. Rekisterikilpi on siirretty alas puskuriin, minkä ansiosta yläpuolelle mahtuvat huomiota herättävät Bentley-kirjaimet. 

Uutta dynaamista ulkonäköä voidaan korostaa edelleen monilla personointivaihtoehdoilla, mukaan lukien uusi urbaanin nykyaikainen Blackline Specification, jossa kaikki korin kromiosat ovat mustia. 

Uudistettua käsityötaitoa

Bentaygan upea käsityönä valmistettu ohjaamo on uudelleensuunniteltu. Bentayga Hybridin sisustus on jo yleisesti asetettu luksusmaastoautojen vertailukohdaksi ja nyt se tarjoaa vertaansa vailla olevan yhdistelmän ylellisiä materiaaleja ja hienoa, yksityiskohtaista käsityötä.

Bentaygan nykyaikaisemman sisustuksen suurimpia muutoksia ovat uudet oviviimeistelyt ja ohjauspyörä sekä uudistettu kojelaudan keskiosa ja digitaalinen mittaristo. Näitä uudistuksia täydentävät uudet istuimet. 

Uuteen Bentayga Hybridiin on valittavana kaksi istuinkonfiguraatiota. Viisipaikkaisessa mallissa on vakiona aivan uusi istuinrunko, joka tuplaa takaistuimen kallistuskulman. Nelipaikkaisessa versiossa on kaksi erillistä istuinta, joiden välissä on keskikonsoli. Nelipaikkaisen version ergonomiaa kasvattaa 30 millin lisäys polvitilassa pystyasennossa ja lähes 100 millin lisäys kallistettuna, mikä tekee ylellisestä matkustamisesta entistäkin mukavampaa.

Informaatiota nappia painamalla

Uudessa Bentaygassa on nyt täysin digitaalinen mittaristo samaan tapaan kuin Continental GT:ssä ja Flying Spurissa. Ohjaamon nykyaikaista ilmettä korostava digitaalinen mittaristo voidaan räätälöidä kuljettajan vaatimusten mukaiseksi ja siinä on reaaliaikaiset valotehosteet tyylikkäillä animaatioilla. 

Moottorin kierrosnopeusmittari on korvattu uudella mittarilla, joka osoittaa, milloin auto liikkuu puhtaasti sähköllä, hybriditilassa näytöllä näkyy moottorin kierrosnopeus. Akun tilan ilmaisin korvaa moottorin lämpömittarin. 

Infotainment-näytössä voidaan näyttää energiavirrat kaikissa kolmessa E-tilassa, eli toimiiko auto akusta tulevalla sähköllä vai polttomoottorilla – vai kerätäänkö energiaa akkuun talteen.

Tavallisten medialähteiden lisäksi uudessa Bentaygassa on nyt ensimmäistä kertaa vakiona langallisen järjestelmän lisäksi myös langaton Apple CarPlay Android Auton tapaan. Kun puhelin on kytketty johonkin auton USB-C-liittimistä, infotainment-näyttö peilaa älypuhelimen näytön. 

Eurooppaan ja Suomeen uusi Bentayga Hybrid -ladattava hybridi saapuu myöhemmin tänä vuonna.

23.01.2022 12.55Keskitolppa-Z Logliftit vakuuttaneet kestävyydellään ja ominaisuuksillaan
22.01.2022 14.00Cobbgreen Oy: Puunkorjuuta punaisilla koneilla Päijät-Hämeen leimikoilla
22.01.2022 12.14Ketjut tukkiauton tiellä pitää - Metsätyöltä huippuketjut suoraan varastosta
21.01.2022 23.55KATSO TÄSTÄ 21.1. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
21.01.2022 14.23Kolmivuotinen TES-ratkaisu turvaa työt kaikilla Keiteleen tehdaspaikkakunnilla ja alihankintaverkostossa
21.01.2022 8.16Venäläinen Luzales-sahakonsernilta jo kolmas investointipäätös TC-kanavakuivaamoihin
21.01.2022 6.32"Terminator-tekniikkaa"
20.01.2022 15.05Savonlinnan kaupunki tukee 15 - 17-vuotiaiden nuorten työllistymistä kesätyöseteleillä
20.01.2022 15.00Öljylämmityksen vaihtajien avustuspäätöksiin tauko - EU:n elvytysrahaa odotetaan käyttöön
20.01.2022 14.20Lambi matkustaa Postin kyydissä uusiutuvalla biokaasulla - päästösäästö vastaa 19 kierrosta maapallon ympäri
20.01.2022 13.01Valmet toimittaa kartonkikoneuudistuksen tuotannon lisäämiseksi Stora Enson Skoghallin tehtaalle Ruotsiin
20.01.2022 12.28Fiat 500 kahmii palkintoja Euroopassa
20.01.2022 10.12Näin toimit oikein liikenneonnettomuuspaikalla: vauhti pois ja katse eteenpäin
20.01.2022 9.43Liikennekuolemien määrä laskussa
20.01.2022 9.12Stora Enso ja Tornator aloittavat yhteistyön suoalueiden ennallistamiseksi
19.01.2022 17.00Bensiinikäyttöisen auton voi muuttaa kaasu- tai etanolikäyttöiseksi - muuttamiseen voi hakea tukea Traficomilta
19.01.2022 13.20Valmet toimittaa automaation Baltian ensimmäiseen kotitalouksien ja kauppojen biojätteitä käsittelevään biokaasulaitokseen
19.01.2022 11.11Kuitupuun painomittauksessa on mahdollista käyttää nyt myös uusia sääperusteisia ennustemalleja
19.01.2022 9.40Uusi Suomen ennätys renkaiden kierrättämisessä
19.01.2022 8.00Eränkävijöiden hatut valokeilassa Suomen Metsästysmuseolla
18.01.2022 11.22Valio lisää kaasuautojen määrää kuljetuslogistiikassaan
18.01.2022 11.00Renault Groupin vuosi 2021 - Tavoitteena tuottavuus ja sähköistyminen
18.01.2022 10.12Rautajärven Konehuolto mukaan KESLA-autonostureiden huoltoverkostoon
18.01.2022 8.20Ponsse ja Epec perustavat tuotekehitysyksikön Turkuun
17.01.2022 14.55Koura ratkaisee kuormauksen sujuvuuden
17.01.2022 10.20Suomessa voimaan poikkeuksia kuljettajan ajo- ja lepoaikasäädöksiin 17.1.2022 alkaen
17.01.2022 10.10Hämeenlinnasta terästä maailmalle jo 50 vuoden ajan
17.01.2022 9.15Uusi Volkswagen Amarok - valmiina myös Suomen talveen
17.01.2022 9.00Maailman ensimmäinen 100 % puupohjainen kalustelevy on Koskisen ja Stora Enson yhteistyönä syntynyt kiertotaloustuote
16.01.2022 19.29Terminator vaihtokamppanja 1/2022.
16.01.2022 17.30Metsäsuunnittelu Hollanti Oy: Jatkuva kasvatus on tulevaisuuden metsänhoitoa
15.01.2022 13.00Lukessa haussa 150 harjoittelu- ja kausityöpaikkaa toimipaikoille ympäri Suomen
15.01.2022 11.11Kaupan liikevaihto kasvoi 10,5 prosenttia marraskuussa
14.01.2022 22.21KATSO TÄSTÄ 14.1. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
14.01.2022 17.00Flowertrucksin ensimmäinen kaasukäyttöinen vetoauto on nyt liikenteessä - lisää on tulossa
14.01.2022 8.33John Deere Forestry Oy investoi varaosamyymälään Mikkelissä
13.01.2022 11.22MAN hyötyajoneuvojen myynti kehittyi positiiviseen suuntaan vuonna 2021
13.01.2022 9.44Talvikalastaja! Merkitse pyydyksesi oikein
13.01.2022 9.36SKAL jäsenyritysten kannattavuusennusteet vahvassa laskussa
13.01.2022 9.00Jyväskylän Kuljetusmessujen aikataulua siirretään jälleen - tapahtumaa kaavaillaan vuodelle 2023
12.01.2022 15.45Puuhakkeesta lämmöksi - lähellä tuotettua ilmastoystävällistä lämpöä
12.01.2022 12.30Veho kasvaa ja kansainvälistyy
12.01.2022 11.15Ponsse avasi uuden huoltopalvelukeskuksen Joensuuhun
12.01.2022 10.00Koskitraktori mukaan Top Truck -ketjuun
11.01.2022 9.32520 taksiliikennelupaa peruttu puuttuneen y-tunnuksen takia
11.01.2022 9.15Stora Enso Suomessa jo 150 vuotta
11.01.2022 9.00Työkyky ja työkuormituksesta palautuminen: Työn vaatimukset ja voimavarat muuttuneessa metsänhakkuutyössä
11.01.2022Voiko kuusipankkoinen vaunu "haukkua hintansa" käyttöaikanaan.
10.01.2022 16.30Puoli vuosisataa ja liki 20 000 tuotetta - VAK juhlistaa 50-vuotistaivaltaan
10.01.2022 11.00Ostamassa uutta täyssähköautoa? 2000 euron hankintatukea voi hakea Traficomista
10.01.2022 10.33Teollisuuden uudet tilaukset kasvoivat marraskuussa 38,5 prosenttia vuodentakaisesta
10.01.2022 10.16Onnisen toimitukset asiakaskohteisiin kulkevat myös biokaasulla
10.01.2022 8.22Niemi Palvelut ja Ab Stormossen Oy kierrätysyhteistyöhön Vaasan talousalueella
09.01.2022 14.40Ammattilehti.fi uutissivulla noin 50.000 erillistä kävijää vuorokaudessa - lähde mukaan bannerilla & uutisoinnilla vuodeksi 2022
09.01.2022 11.40TGB traktorimönkijät on tehty kovaan työkäyttöön
08.01.2022 15.44Uusi Isuzu D-Max: Takarivistä johtoportaaseen
07.01.2022 23.55KATSO TÄSTÄ 7.1. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
07.01.2022 12.12Metsäkiinteistöjen hinnat rajussa kasvussa vuonna 2021
06.01.2022 15.20West Coast Road Masters tekee työtä paremman tiestön eteen
06.01.2022 9.00Volvo Carsin autonominen ajojärjestelmä Ride Pilot esitellään Kaliforniassa
05.01.2022 17.10Ennätykset uusiksi puun syötössä: vuodessa ajettu noin 8000 tuntia 8,5 vuoden ajan - puuta menee kouran läpi noin kolme miljoonaa kiintokuutiota vuodessa
05.01.2022 14.00Kontiotuote Oy ja Oy Haka-Wood Ab liittyivät vuodenvaihteessa Sahateollisuus ry:n jäseniksi
05.01.2022 10.59Stadin Brankkarille uusi ensihoidon johtoauto
05.01.2022 10.06Takalaitanostimet käyvät kaupaksi USA:ssa
04.01.2022 18.00Citroën ë-Jumpy nousi myydyimmäksi täyssähköpakettiautoksi Suomessa
04.01.2022 13.00Kaupunkilaiset pitävät lähimetsien hoitoa tärkeänä
04.01.2022 8.00Ford kolmatta vuotta peräkkäin Suomen ostetuin pakettiautomerkki
03.01.2022 16.01Brigaden järjestelmillä liikkuvan kaluston turvallisuus uudelle tasolle
03.01.2022 13.31Volvo Trucks nousi markkinajohtajaksi lähes kaikissa kuorma-autojen painoluokissa
03.01.2022 11.30Hyötyautojen ensirekisreröinnit kasvoivat edellisvuodesta
03.01.2022 11.15Mietityttääkö matkapuhelinsopimuksesi voimassaolo? - Traficomin uusi palvelu kertoo määräaikaisen sopimuksen voimassaoloajan
03.01.2022 10.01Nurminen Logistics ja Valmet Automotive solmivat viiden vuoden yhteistyösopimuksen
03.01.2022 9.00Volkswagen Transporter vuonna 2021 kymmenettä kertaa peräkkäin Suomen ostetuin pakettiauto
02.01.2022 15.00B-K Karlqvist Ay: Ritiläauto on pitkän ajan investointi
02.01.2022 11.00Timo Oksanen Nordic Traction Groupin myynti- ja markkinointijohtajaksi
02.01.2022 10.33Teboil pursuaa nyt sähköä - Pirkanhoviin rakentui sähköautojen suurteholatausjärjestelmä
02.01.2022 5.31Artikkeli 26.09.2020: Kuormansidonta puhuttaa ja sen ohjeistusta ollaan laatimassa. Ryhmän ajatukset alkoivat näkyä lehdistössä jo syksyn 2017 aikana. - Uusi sidontalaki tullee voimaan 2021.
01.01.2022 16.00Liikennealan järjestöt: Talvi yllätti autoilijat - ja teiden ylläpitäjät?
01.01.2022 10.11Teollisuuden tuottajahinnat nousivat 21,1 prosenttia edellisvuoden marraskuusta
31.12.2021 19.00KATSO TÄSTÄ VUODEN VIIMEINEN 31.12. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
31.12.2021 12.22Miikka Ahonen KOME Oy:n vaihtoperävaunumyyjäksi
31.12.2021 10.24ELY-keskus: Jäänpaksuudet kasvaneet tasaisesti Etelä-Savon järvillä
31.12.2021 9.41Keski-Pohjanmaan ja Pietarsaaren pelastuslaitokselle uusi monitoimiauto
30.12.2021 13.24MAN TGE Individual Lion S -erikoismallit suomeen kesällä 2022
30.12.2021 9.22Kuormakoreista ja kuorman varmistamisesta annettua määräystä muutettu - vaatimuksia raakapuukuorman varmistamiseen sovelletaan vasta 1.7.2022 alkaen
30.12.2021 8.22VIELÄ EHDIT! Lähde mukaan vuodenvaihteen Hyviä Uutisia! lähetykseen uutisella tai vuoden 2022 tervehdyksellä
29.12.2021 19.00Metsätuholain muutokset tulevat voimaan vuoden 2022 alussa
29.12.2021 16.00Edistykselliset työkalut etätukeen, kenttätyöhön ja koulutukseen
29.12.2021 12.33Valmet toimittaa fleksopainokoneen laadunhallintajärjestelmän Lamipak (Kunshan) Co. Ltd:lle Kiinaan
28.12.2021 9.44Suomalaiset merikartat uudistuvat -ensimmäiset N2000-merikartat jo saatavilla
28.12.2021 9.00Sitran Timo Lehesvirta: Suomen metsäkeskustelu polarisoitunutta ja ohipuhumista - Jokamiehenoikeus ei anna oikeutta metsien näennäisomistajuuteen
27.12.2021 14.01Metsäteollisuus ry: AKT:n lakosta aiheutumassa suuret menetykset metsäteollisuudessa - toimimatonta työrauhajärjestelmää uudistettava
27.12.2021 13.00FLEETBook digitalisoi kaluston uudella, kustannustehokkaalla tavalla
27.12.2021 10.33Ensimmäinen erikoisluja teräsjauhe valmistettu SSAB:n Oxelösundin tehtaalla
27.12.2021 8.10Yhteinen hyvä houkutti kansalaiset Pyykkijahtiin
26.12.2021 11.00Valoa kansalle - käytä pitkiä valoja oikein
26.12.2021 10.44Eforan kunnossapidon toiminnot siirtyvät osaksi Stora Ensoa 1.1.2022
25.12.2021 11.00Metsä Group lahjoittaa Helsingin ja Oulun yliopistoille yhteensä 500 000 euroa
25.12.2021 8.00UPM ja WEPA edistävät yhdessä luonnon monimuotoisuutta
24.12.2021 14.00LUE TÄSTÄ! Vuodenvaihteen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - lehden mukana postitetaan Hyviä uutisia! 2022 -seinäkalenteri

Näytä lisää »