AMMATTILEHTI KOEAJAA: Ford Transit Custom PHEV - Vaihtoehto dieselille

29.11.2020 14.03

Transit_1.jpg

Ford Transit Custom PHEV on mielenkiintoinen sähköauto jossa polttomoottorin tehtävänä on toimia varavoimalana. Ajossa hybridi-uutuus kulkee mallikkaasti ja jopa pienin kustannuksin, kunhan ajoakussa on riittävästi ”seinästä” ladattua virtaa. 

(kuva yllä: Transit Custom PHEV ladattavassa hybridissä on 1 130 kg:n nettokantavuus ja muuttumaton 6,0 m3:n tavaratila. Vetokoukkua autoon ei saa laittaa. Ajo-akustolla on Fordin kahdeksan vuoden / 160 000 kilometrin takuu.)

Ford Transit Custom PHEV:n kehittyneessä ladattavassa hybridijärjestelmässä on keskeisessä asemassa 13,6 kWh:n akku, jota voidaan ladata polttomoottorin lisäksi myös sähköverkosta. Akkuvirran luvataan riittävän parhaimmillaan jopa 60 km matkaan. Käytännössä toimintamatka jää kuitenkin noin puoleen luvatusta.

Transit Custom PHEV eroaa täyssähköautosta siinä että sen moottoritilan uumeniin on sovitettu teholtaan 125 hv EcoBoost -bensiinimoottori. Kolmipyttyinen ja iskutilavuudeltaan litrainen moottori kasvattaa auton toimintamatkan parhaimmillaan yli 500 kilometriin. 

Omintakeinen toteutus

Fordin henkilöautomalleista poiketen polttomoottorilta ei ole suoraa yhteyttä vetäviin pyöriin, vaan koneen pääasiallisena tehtävänä on tuottaa sähköä tavaratilan lattian alle sovitettuun akkupakettiin.  Eturenkaiden pyörittäminen tapahtuu 48V / 93 kW sähkömoottorin voimin.  Vastaava toimintaperiaate on tuttu vaikkapa laivoista ja sukellusveneistä joskin mittakaava on toinen.

Transit__2.jpg

(kuva: Ohjaamon ilmastointi ja lämmitetty tuulilasi kuuluvat kaikkien autojen vakiovarusteluun. Valinnaisvarusteena on saatavilla Fordin ääniohjattu SYNC 3 ‑tietoviihdejärjestelmä, jonka 8 tuuman kosketusvärinäyttöä voi käyttää pyyhkäisy- ja nipistyseleillä.)

Vetoa riittää

Mittaristossa on omat mittarit sekä akkuvirralle että polttoaineelle. Taltioidun sähkövirran riittoisuutta indikoidaan myös erillisellä ja hyvin ajan tasalla olevan kilometrinäytön avuin.

Kuljettaja voi valita neljästä eri EV-ajotilasta: EV Auto tarjoaa optimaalisen yhdistelmän suorituskykyä ja taloudellisuutta. EV Now käyttää pääasiassa akkuenergiaa päästöttömään ajoon ja ottaa akustoa lataavan polttomoottorin käyttöön vasta, kun akkujen varaustaso saavuttaa vähimmäisrajan. EV Later ylläpitää akun kulloistakin varaustilaa myöhempää käyttöä varten käyttämällä pääasiassa akustoa lataavaa polttomoottoria ja jarruenergian talteenottoa. EV Charge hyödyntää polttomoottoria akun lataamiseen ja lataa akun täyteen seuraavaa tarvittavaa EV Now ‑ajoa varten.

Ajotilaa vaihtamalla auton käytös muuttuu huomattavasti. EV Now -ajotilassa voimalinja vastaa kaasupolkimelta annettuihin komentoihin täyssähköauton tavoin ripeästi ja viiveittä. Virran hiipuessa automatiikka kääntää ajotilan EV Charge -tilaan ja bensiinimoottori käynnistyy tuottamaan energiaa. Samalla auton käytös muuttuu havaittavasti laiskemmaksi sekä kaasuvaste etäisemmäksi. 

Transit__6.jpg(kuva: Latauspistoke on viety vasempaan etukulmaan. Auton mukana toimitetaan sekä verkkovirtalaturi että pikalataustolppaan sopiva johto.)

Koeajon perusteella Transit PHEV:n ajotilaksi kannattaakin valita useimmin EV Auto, missä automatiikka huolehtii akkuvirran riittoisuudesta. Mainittakoon että pysähdyksissä ollessa ja vaihdevipu P-asennossa auto ei reagoi välttämättä lainkaan kaasupolkimen komentoihin. Olipa ajotilana mikä tahansa edellä mainituista. Automatiikan ansiosta moottorin äänimaailma ja ns. perstuntuma poikkeavat totutusta. Kaasupolkimen pohjaan survominen nostaa toki koneen kierroksia, mutta vain automatiikan antamissa raameissa. 

Maantiellä ja taajamaliikenteessä Transit Custom PHEV:n ajokäytös on sujuvaa. Työmailla ja muutoin haastavissa olosuhteissa ajettaessa hybridi-Transitin kanssa pärjää pienen totuttelun jälkeen. 

Janoisten sankari

Ajoakuston latausajoiksi ilmoitetaan 10 Ampeerin pistokkeesta reilut neljä tuntia ja tehokkaampaa 2 AC -latauslaitetta käytettäessä vajaat kolme tuntia. Sähköenergiaa kerätään lisäksi jarrutusenergiaa talteenottamalla. Jarrutusenergian keruujärjestelmässä on kaksi tehokkuusaluetta: Drive- ja Low joiden valinta tapahtuu vaihdevivusta. Etenkin Drive-asenossa järjestelmä pelaa lähes raskaiden kuorma-autojen hydraulihidastimien tavoin.

Hybridi-Transitin yhdistetyn ajotavan polttoaineenkulutuslukemaksi ilmoitetaan vajaat 3 l/100 km, mikä olisi toteutuessaan kaikilla mittareilla mitattuna ennätyksellisen matala lukema hyötyajoneuvolle. Jos reitin varrelle ei satu sopivaa akkujen latausmahdollisuutta voi bensiininkulutus kasvaa jopa kolminkertaiseksi.

Koeajolle lähdettäessä ajotietokone arvioi täyteen ladatun ajoakun riittävän 29 km ajomatkaan. Jopa puolet valmistajan antamaa lukemaa pienempi toimintamatka vaikutti ajoakuston kapasiteettiin suhteutettuna myyntiesitteen lupauksia uskottavammalta. 

Muutaman kilometrin totuttelun jälkeen valitsin kojelaudan nappulasta EV Now -ajotilan eli vain akkujen varassa tehtävän ajon. Positiivisena seikkana mainittakoon että ajotietokoneen arvio piti täsmälleen paikkansa. Polttomoottori käynnistyi täsmälleen 29 km ajomatkan jälkeen.

EV Charge -ajotilassa polttomoottori lataa ajoakustoa varsin verkkaisesti, mikä on ymmärrettävää kun suurin osa virrasta käytetään ajamiseen. Nopeimmin lataus vaikuttaa sujuvan paikallaan oltaessa. Mutta silloin liikutaan joutokäyntiä koskevan asetuksen rajamailla. Akun lataus kannattaakin hoitaa mahdollisimman pitkälle verkkovirran voimin. Se on paitsi vähäpäästöistä myös merkittävästi edullisempaa, kuin bensiinimoottorilla. Akkuvirran loputtua auton polttoaineen kulutusmittari näyttää jo muutaman kilometrin ajon perästä reilun neljän litran keskikulutuslukemaa. Muutaman kymmenen ajokilometrin jälkeen jo liki kuutta litraa. 

Ford Transit Custom PHEV onkin parhaimmillaan taajamissa ja korkeintaan muutaman kymmenen kilometrin mittaisilla siirtymillä, missä ajoakun voi ladata valtion sähköverkosta. Monissa työtehtävissä pakettiauton päivittäiset ajomatkat jäävätkin verraten lyhyiksi jolloin uusi tekniikka puolustaa paikkaansa.

Ostaisinko?

Ford Transit Custom PHEV sijoittuu hyötyautomaailmassa omaan luokkaansa. Sillä on mahdollista ajaa pitkiä matkoja puhtaasti täyssähköautona ja ns. Range Extender -polttomoottori mahdollistaa sille tarvittaessa usean sadan kilometrin toimintamatkan.

Maahantuojan hinnastossa Transit Custom PHEV asemoituu odotetusti hintahaitarin ylimpään segmenttiin. Alkuvaiheessa mallia tarjotaan ainoastaan yhtenä koripituusvaihtoehtona eli L1H1. Varustelutasoja on kaksi: perustaso Trend ja ylellinen Limited. Ensin mainitun verollinen listahinta on vakiovarustein lähes 49 000 euroa. Varustelutason korottaminen nostaa hintapyynnin 52 700 euron paremmalle puolelle. Hintaero vastaaviin dieselmalleihin on pitkälle toistakymmentä tuhatta euroa. 

Työmaakäytössä bensiinimoottorin tähdittämän Transit Custom PHEV:n hankintaa voi perustella vaikkapa vihreillä arvoilla tai viehätyksellä uuteen tekniikkaan. Mikäli ne eivät tunnu omilta jutuilta kannattaa katseet yhä kääntää valmistajan erinomaisien dieselvaihtoehtojen suuntaan. 

Transit__8.jpg

23.01.2022 17.00Rottne F10D kuormatraktori: Järkiratkaisu ajokoneurakointiin
23.01.2022 12.55Keskitolppa-Z Logliftit vakuuttaneet kestävyydellään ja ominaisuuksillaan
22.01.2022 14.00Cobbgreen Oy: Puunkorjuuta punaisilla koneilla Päijät-Hämeen leimikoilla
22.01.2022 12.14Ketjut tukkiauton tiellä pitää - Metsätyöltä huippuketjut suoraan varastosta
21.01.2022 23.55KATSO TÄSTÄ 21.1. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
21.01.2022 14.23Kolmivuotinen TES-ratkaisu turvaa työt kaikilla Keiteleen tehdaspaikkakunnilla ja alihankintaverkostossa
21.01.2022 8.16Venäläinen Luzales-sahakonsernilta jo kolmas investointipäätös TC-kanavakuivaamoihin
21.01.2022 6.32"Terminator-tekniikkaa"
20.01.2022 15.05Savonlinnan kaupunki tukee 15 - 17-vuotiaiden nuorten työllistymistä kesätyöseteleillä
20.01.2022 15.00Öljylämmityksen vaihtajien avustuspäätöksiin tauko - EU:n elvytysrahaa odotetaan käyttöön
20.01.2022 14.20Lambi matkustaa Postin kyydissä uusiutuvalla biokaasulla - päästösäästö vastaa 19 kierrosta maapallon ympäri
20.01.2022 13.01Valmet toimittaa kartonkikoneuudistuksen tuotannon lisäämiseksi Stora Enson Skoghallin tehtaalle Ruotsiin
20.01.2022 12.28Fiat 500 kahmii palkintoja Euroopassa
20.01.2022 10.12Näin toimit oikein liikenneonnettomuuspaikalla: vauhti pois ja katse eteenpäin
20.01.2022 9.43Liikennekuolemien määrä laskussa
20.01.2022 9.12Stora Enso ja Tornator aloittavat yhteistyön suoalueiden ennallistamiseksi
19.01.2022 17.00Bensiinikäyttöisen auton voi muuttaa kaasu- tai etanolikäyttöiseksi - muuttamiseen voi hakea tukea Traficomilta
19.01.2022 13.20Valmet toimittaa automaation Baltian ensimmäiseen kotitalouksien ja kauppojen biojätteitä käsittelevään biokaasulaitokseen
19.01.2022 11.11Kuitupuun painomittauksessa on mahdollista käyttää nyt myös uusia sääperusteisia ennustemalleja
19.01.2022 9.40Uusi Suomen ennätys renkaiden kierrättämisessä
19.01.2022 8.00Eränkävijöiden hatut valokeilassa Suomen Metsästysmuseolla
18.01.2022 11.22Valio lisää kaasuautojen määrää kuljetuslogistiikassaan
18.01.2022 11.00Renault Groupin vuosi 2021 - Tavoitteena tuottavuus ja sähköistyminen
18.01.2022 10.12Rautajärven Konehuolto mukaan KESLA-autonostureiden huoltoverkostoon
18.01.2022 8.20Ponsse ja Epec perustavat tuotekehitysyksikön Turkuun
17.01.2022 14.55Koura ratkaisee kuormauksen sujuvuuden
17.01.2022 10.20Suomessa voimaan poikkeuksia kuljettajan ajo- ja lepoaikasäädöksiin 17.1.2022 alkaen
17.01.2022 10.10Hämeenlinnasta terästä maailmalle jo 50 vuoden ajan
17.01.2022 9.15Uusi Volkswagen Amarok - valmiina myös Suomen talveen
17.01.2022 9.00Maailman ensimmäinen 100 % puupohjainen kalustelevy on Koskisen ja Stora Enson yhteistyönä syntynyt kiertotaloustuote
16.01.2022 19.29Terminator vaihtokamppanja 1/2022.
16.01.2022 17.30Metsäsuunnittelu Hollanti Oy: Jatkuva kasvatus on tulevaisuuden metsänhoitoa
15.01.2022 13.00Lukessa haussa 150 harjoittelu- ja kausityöpaikkaa toimipaikoille ympäri Suomen
15.01.2022 11.11Kaupan liikevaihto kasvoi 10,5 prosenttia marraskuussa
14.01.2022 22.21KATSO TÄSTÄ 14.1. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
14.01.2022 17.00Flowertrucksin ensimmäinen kaasukäyttöinen vetoauto on nyt liikenteessä - lisää on tulossa
14.01.2022 8.33John Deere Forestry Oy investoi varaosamyymälään Mikkelissä
13.01.2022 11.22MAN hyötyajoneuvojen myynti kehittyi positiiviseen suuntaan vuonna 2021
13.01.2022 9.44Talvikalastaja! Merkitse pyydyksesi oikein
13.01.2022 9.36SKAL jäsenyritysten kannattavuusennusteet vahvassa laskussa
13.01.2022 9.00Jyväskylän Kuljetusmessujen aikataulua siirretään jälleen - tapahtumaa kaavaillaan vuodelle 2023
12.01.2022 15.45Puuhakkeesta lämmöksi - lähellä tuotettua ilmastoystävällistä lämpöä
12.01.2022 12.30Veho kasvaa ja kansainvälistyy
12.01.2022 11.15Ponsse avasi uuden huoltopalvelukeskuksen Joensuuhun
12.01.2022 10.00Koskitraktori mukaan Top Truck -ketjuun
11.01.2022 9.32520 taksiliikennelupaa peruttu puuttuneen y-tunnuksen takia
11.01.2022 9.15Stora Enso Suomessa jo 150 vuotta
11.01.2022 9.00Työkyky ja työkuormituksesta palautuminen: Työn vaatimukset ja voimavarat muuttuneessa metsänhakkuutyössä
11.01.2022Voiko kuusipankkoinen vaunu "haukkua hintansa" käyttöaikanaan.
10.01.2022 16.30Puoli vuosisataa ja liki 20 000 tuotetta - VAK juhlistaa 50-vuotistaivaltaan
10.01.2022 11.00Ostamassa uutta täyssähköautoa? 2000 euron hankintatukea voi hakea Traficomista
10.01.2022 10.33Teollisuuden uudet tilaukset kasvoivat marraskuussa 38,5 prosenttia vuodentakaisesta
10.01.2022 10.16Onnisen toimitukset asiakaskohteisiin kulkevat myös biokaasulla
10.01.2022 8.22Niemi Palvelut ja Ab Stormossen Oy kierrätysyhteistyöhön Vaasan talousalueella
09.01.2022 14.40Ammattilehti.fi uutissivulla noin 50.000 erillistä kävijää vuorokaudessa - lähde mukaan bannerilla & uutisoinnilla vuodeksi 2022
09.01.2022 11.40TGB traktorimönkijät on tehty kovaan työkäyttöön
08.01.2022 15.44Uusi Isuzu D-Max: Takarivistä johtoportaaseen
07.01.2022 23.55KATSO TÄSTÄ 7.1. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
07.01.2022 12.12Metsäkiinteistöjen hinnat rajussa kasvussa vuonna 2021
06.01.2022 15.20West Coast Road Masters tekee työtä paremman tiestön eteen
06.01.2022 9.00Volvo Carsin autonominen ajojärjestelmä Ride Pilot esitellään Kaliforniassa
05.01.2022 17.10Ennätykset uusiksi puun syötössä: vuodessa ajettu noin 8000 tuntia 8,5 vuoden ajan - puuta menee kouran läpi noin kolme miljoonaa kiintokuutiota vuodessa
05.01.2022 14.00Kontiotuote Oy ja Oy Haka-Wood Ab liittyivät vuodenvaihteessa Sahateollisuus ry:n jäseniksi
05.01.2022 10.59Stadin Brankkarille uusi ensihoidon johtoauto
05.01.2022 10.06Takalaitanostimet käyvät kaupaksi USA:ssa
04.01.2022 18.00Citroën ë-Jumpy nousi myydyimmäksi täyssähköpakettiautoksi Suomessa
04.01.2022 13.00Kaupunkilaiset pitävät lähimetsien hoitoa tärkeänä
04.01.2022 8.00Ford kolmatta vuotta peräkkäin Suomen ostetuin pakettiautomerkki
03.01.2022 16.01Brigaden järjestelmillä liikkuvan kaluston turvallisuus uudelle tasolle
03.01.2022 13.31Volvo Trucks nousi markkinajohtajaksi lähes kaikissa kuorma-autojen painoluokissa
03.01.2022 11.30Hyötyautojen ensirekisreröinnit kasvoivat edellisvuodesta
03.01.2022 11.15Mietityttääkö matkapuhelinsopimuksesi voimassaolo? - Traficomin uusi palvelu kertoo määräaikaisen sopimuksen voimassaoloajan
03.01.2022 10.01Nurminen Logistics ja Valmet Automotive solmivat viiden vuoden yhteistyösopimuksen
03.01.2022 9.00Volkswagen Transporter vuonna 2021 kymmenettä kertaa peräkkäin Suomen ostetuin pakettiauto
02.01.2022 15.00B-K Karlqvist Ay: Ritiläauto on pitkän ajan investointi
02.01.2022 11.00Timo Oksanen Nordic Traction Groupin myynti- ja markkinointijohtajaksi
02.01.2022 10.33Teboil pursuaa nyt sähköä - Pirkanhoviin rakentui sähköautojen suurteholatausjärjestelmä
02.01.2022 5.31Artikkeli 26.09.2020: Kuormansidonta puhuttaa ja sen ohjeistusta ollaan laatimassa. Ryhmän ajatukset alkoivat näkyä lehdistössä jo syksyn 2017 aikana. - Uusi sidontalaki tullee voimaan 2021.
01.01.2022 16.00Liikennealan järjestöt: Talvi yllätti autoilijat - ja teiden ylläpitäjät?
01.01.2022 10.11Teollisuuden tuottajahinnat nousivat 21,1 prosenttia edellisvuoden marraskuusta
31.12.2021 19.00KATSO TÄSTÄ VUODEN VIIMEINEN 31.12. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
31.12.2021 12.22Miikka Ahonen KOME Oy:n vaihtoperävaunumyyjäksi
31.12.2021 10.24ELY-keskus: Jäänpaksuudet kasvaneet tasaisesti Etelä-Savon järvillä
31.12.2021 9.41Keski-Pohjanmaan ja Pietarsaaren pelastuslaitokselle uusi monitoimiauto
30.12.2021 13.24MAN TGE Individual Lion S -erikoismallit suomeen kesällä 2022
30.12.2021 9.22Kuormakoreista ja kuorman varmistamisesta annettua määräystä muutettu - vaatimuksia raakapuukuorman varmistamiseen sovelletaan vasta 1.7.2022 alkaen
30.12.2021 8.22VIELÄ EHDIT! Lähde mukaan vuodenvaihteen Hyviä Uutisia! lähetykseen uutisella tai vuoden 2022 tervehdyksellä
29.12.2021 19.00Metsätuholain muutokset tulevat voimaan vuoden 2022 alussa
29.12.2021 16.00Edistykselliset työkalut etätukeen, kenttätyöhön ja koulutukseen
29.12.2021 12.33Valmet toimittaa fleksopainokoneen laadunhallintajärjestelmän Lamipak (Kunshan) Co. Ltd:lle Kiinaan
28.12.2021 9.44Suomalaiset merikartat uudistuvat -ensimmäiset N2000-merikartat jo saatavilla
28.12.2021 9.00Sitran Timo Lehesvirta: Suomen metsäkeskustelu polarisoitunutta ja ohipuhumista - Jokamiehenoikeus ei anna oikeutta metsien näennäisomistajuuteen
27.12.2021 14.01Metsäteollisuus ry: AKT:n lakosta aiheutumassa suuret menetykset metsäteollisuudessa - toimimatonta työrauhajärjestelmää uudistettava
27.12.2021 13.00FLEETBook digitalisoi kaluston uudella, kustannustehokkaalla tavalla
27.12.2021 10.33Ensimmäinen erikoisluja teräsjauhe valmistettu SSAB:n Oxelösundin tehtaalla
27.12.2021 8.10Yhteinen hyvä houkutti kansalaiset Pyykkijahtiin
26.12.2021 11.00Valoa kansalle - käytä pitkiä valoja oikein
26.12.2021 10.44Eforan kunnossapidon toiminnot siirtyvät osaksi Stora Ensoa 1.1.2022
25.12.2021 11.00Metsä Group lahjoittaa Helsingin ja Oulun yliopistoille yhteensä 500 000 euroa
25.12.2021 8.00UPM ja WEPA edistävät yhdessä luonnon monimuotoisuutta

Näytä lisää »