Pakettiautojen tonniluokka sähköistyy - PSA Yhtymä asetti kehityksen suuntaviitat11.11.2020 15.55
Ammattilehden koeajossa: Peugeot e-Expert XL 75 kW(h) Liki puolet Suomessa uutena myytävistä pakettiautoista sijoittuu kantavuuden perusteella ns. tonniluokkaan. PSA Yhtymä tuo ensimmäisenä tähän luokkaan tarjolle yli 300 km toimintamatkaan yltävät täyssähkövaihtoehdot: Citroen e-Jumpyn ja Peugeot e-Expertin sekä Opelin & Vauhallin puolelle e-Vivaron. PSA Yhtymän merkittävä tavara-autoasiakas Toyota on myös esitellyt täyssähköisen Proace Electricin, jota saamme vielä odotella Suomen markkinoille. Suuret autovalmistajat ulottavat sähköistymisen entistä laajemmin myös tavara-autopuolelle. PSA Yhtymän mallistossa ovat jo tarjolla suurikokoiset täyssähköpakettiautot, joita ei tosin tuoda tällä haavaa Suomeen. Nyt on vuorossa tonniluokka ja ensi vuodelle on luvassa pienempää rahtiautoa. Kovin juttu on kuitenkin se että nyt katukuvaan saatavien uutuuksien toimtamatkat ovat sadan kilometrin asemesta reilusta kahdesta sadasta jopa yli kolmeen sataan kilometriin. Saimmeko huomionne? Rahtiosastolla on saman verran tilaa kuin dieselmalleissa. Akut on piilossa lattian alla. Tutuissa kehyksissä Toisistaan lähinnä keulan muotoilun ja valmistajan tunnuksien osalta eroavat sisarmallit jakavat yhteisen tekniikan ja koripituusvaihtoehot. Myös varustevaihtoehdot ovat pitkälti samat, joskin perusvarusteluissa on valmistajakohtaista vaihtelua. Ulkoisesti PSA Yhtymän sähköautot tekevät pesäeroa dieselmalleihin oikeastaan vain vasemman etulokasuojan latausluukun sekä mallinimen eteen tuodun e-kirjaimen osalta. Kustannussyistä sähköautoihin on jätetty polttoaineluukku vasempaan kylkeen.
Autovalmistajat ovat ottaneen opikseen takavuosien muotoilu-ylilyönneistä. Tosin tavara-autoluokassa kilpailu on sen verran veristä ettei erikoisuuden tavoitteluun ole oikein totuttu, mikä voi olla monien mielestä jopa positiivinen kehityssuunta.
Peugeotin sähköauto-ilottelu rajautuu auton ulkopuolella sinisävyiseen leijona-logoon ja mallitunnuksen e-kirjaimiin. Eri valmistajien mallistojen välisiä eroavaisuuksia on nyt osattava hakea marginaalin puolelta. Pieni ero mallien välillä löytyy esimerkiksi takuuehtoehtojen puolelta. Suomessa Citroen ja Peugeot myöntävät autoilleen viiden vuoden takuun ilman kilometrirajoitusta. Myös Opelin takuu on viisi vuotta, mutta kattaa ajokilometrit vain 100 000 km asti. Takuuseen tarjotaan joustoa lisähintaisella Opel FlexCare -palvelusopimuksella. Kun huolto-ohjelmatkin ovat pitkälti yhtä maata on auton hankinnasta tullut entistä enemmän brändi-asia, mikä näkyy myös valmistajien markkinoinnissa. Kenen joukoissa sinä seisot? Otimme tyypit Peugeotista, mallin Suomen lanseerauksen yhteydessä. Katsotaan millaisista aineksista tonniluokan täyssähköauto on rakennettu. Runsaasti vaihtoehtoja Peugeot e-Expertiä tarjotaan kahdella eri akkukapasiteetilla: 50 kWh tai 75 kWh. Vakioakulla pisimmäksi toimintamatkaksi luvataan täydellä akulla 230 kilometriä ja suuremmalla akulla peräti 330 km. Akut on sovitettu auton alustaan, joten ne pudottavat painopisteen alemmaksi, eivätkä syö kallisarvoisia senttimetrejä rahtiosastolta. Ajossa painopisteen vaikutuksen huomaa kohentuneena ajovakautena. Ajoakut on sovitettu tilansäästön ja hyvän painojakauman tavoittamiseksi alustaan. PEUGEOT e-Expert on varustettu 11 kW :n kolmivaiheisella autolaturilla. Latausvaihtoehtoja on useita: Kotilataus sukopistokkeesta, lataustolppa, WallBox seinälaturi sekä tietenkin julkiset latauspisteet. Edistyksellisen akuston lämmöntasaus- ja pikalatausjärjestelmän ansiosta auto hyväksyy jopa 100 kW:n latauspisteiden käytön. Valitusta lataustavasta ja akun kapasiteetistä riippuen pisimmät latausajat asettuvat reilun 30 minuutin ja liki kahden vuorokauden välimaastoon. Citroen ja Peugeot jälleenmyyjien kautta noin 1600 euron hintaan tarjottavan 11 kW WallBoxin voimin pisimmät latausajat asettuvat 5 - 7,5 tunnin haarukkaan. Peugeotia maahantuovan Auto-Bon Oy:n yritysmyyntipäällikkö Panu Lahtinen päällikkö sanoo täyssähkömallien ennakkomyynnin lähteneen hyvin vauhtiin. - Olemme jo ohittaneet viime vuoden koko segmentin myynnin. Toimitukset rullaavat hyvin ja ensimmäiset asiakasautot lähtevät tällä viikolla tuottavaan työhön. Uusia tilauksia tulee hyvin sisään ja nyt tehtävien uusien kauppojen toimitukset saadaan aktiivisiksi jo vuoden vaihteeseen.
Dieselmallien tavoin täyssähkömallista on tarjolla kolme korin pituusvaihtoehtoa: 4,60m, 4,95m ja 5,30m. Lyhyimmässä versiossa eli XS-mallissa tavaratilan tilavuus on 4,6 m³. Pisimmässä XL-mallissa tavaratilan tilavuus on 6,1 m³. Tila on kasvatettavissa 6,6 m³:n kokoiseksi ja tavaratilan lattiapituus jopa 4 metriin, vakiovarustukseen kuuluvan väliseinän lastausluukun ja ModuWork istuinjärjestelmän ansiosta. Kantavuutta on vakiomallissa 1 000 kg ja isoimmassa mallissa lähes 1 250 kg. Sekä XS- että M -koripituuksiin on tarjolla lisähinnasta korotettu kantavuus, mikä nostaa mallien parhaat kantavuudet yli 1200 kilogrammaan. PSA Yhtymän tonniluokan täyssähkömallit on tehty myös peräkärryn vetoon. Suurin vetopaino on tasan 1000 kg. Täyssähköpakettiauton kanssa pääsee nopeasti sinuiksi. Ohjaamossa suurin ero on mittaritaulun informaatiossa. Kolme ajotilaa Peugeotin ohjaamovarustelu on varsin kattava ja pitää sisällään pitkälti kaiken nykyautoissa pakollisen. 7-tuuman kosketusnäyttö, peruutuskamera ja ksenon ajovalot sekä HUD-heijastusnäyttö on valittu autoon kattavalta lisävarustelistalta. Kuljettajanäkymältään täyssähköauto on pitkälti sama dieselin kanssa. Hallintalaitteista mittaristo, vaihdevalitsin ja käsijarrun vipu ovat erilaisia. Viimeksi mainittu on nyt sähkötoiminen. Ranskalaisille autoille ominainen omaleimaisuus ilmentyy vaihdevalitsimen toteutuksessa. Kuljettajalla on valittavanaan kolme ajotilaa eri käyttötarpeisiin. Pisin toimintamatka saavutetaan Eco ajotilassa, joka rajoittaa moottorin tehon 60 kW ja vääntömomentin 180 Nm. Samalla lämmityksen ja ilmastoinnin tehoa lasketaan alemmaksi. Normal ajotila, joka kytkeytyy aina kun auto käynnistetään tarjoaa huipputehoa 80 kW ja Vääntömomenttia 210 Nm. Tehokkain eli Power ajotila ottaa moottorista irti kaiken tehon 100 kW ja 260 Nm. Power ajotila sopii erityisesti raskaille kuormille ja peräkärryn vetoon. Lisäksi autossa on erityinen ja omasta kytkimestä valittava B-ajotila, mikä tehostaa virran takaisinkeruujärjestelmän toimintaa, Auto-Bonin tuotepäällikkö Tomi Kari opastaa. Ajossa B-ajotila toimii vähän kuorma-auton pakokaasujarrun tavoin, mikä säästää käyttöjarruja ja tuo mukavuutta ajotapahtumaan. Moottoritila on monen nykyauton tapaan melkoinen sekamelska. Suurimman osan tilasta täyttävät lataus- ja virranhallintalaitteet. Teholtaan 100 kW/260 Nm sähkömoottori on katseilta piilossa. Rahtimalli on ajotuntumaltaan rauhallinen ja ennakoitava. Teho irrotetaan moottorilta pehmeästi, mikä on tavarankuljetukseen tarkoitetussa autossa pelkästään positiivinen asia. Ajotilaa voi vaihtaa ns. Lennossa. Ajotilan vaihto tehokkaampaan suuntaan tuntuu tasakaasulla ajettaessa mukavana potkuna.
Jarrutuntuma on asiallinen, mutta sähköinen ohjaustehostin on säädetty pykälää liian kevyeksi ja näin ohjausvaste jää dieselmallien tapaan hieman ohueksi.
Kuormatilan puolella ovien ja luukkujen sekä kuormatilan mitat ovat kantavuuden tavoin samat kuin polttomoottorivarianteissa.
Kustannusneutraali? Maahantuojan mukaan täyssähköpakettiauto voi olla elinkaarikustannuksiltaan dieselin tasolla tai jopa sitä edullisempi, kun kokonaiskustannuksia tarkastellaan 3 vuoden ja 72 000 km ajosuoritteella. Arvion perustana on sähkön hintaetu käyttövoimakustannusten osalta. Peugeot e-Expert malliston verolliset hinnat alkavat 50 kW akustolla varustetun ja XS koripituus-mallin noin 43 300 eurosta ja päättyvät nyt koeajetun Peugeot XL 75 kW mallin noin 49 400 euroon. Hintaerot Citroenin mallistoon on muutaman sadan euron luokassa. Opelilla hintapyynnit alkavat noin 44 500 eurosta. Uuden ja ajonaikaisilta päästöiltään vähäpäästöisen tekniikan hintalisä on dieseliin verrattuna ja mallista riippuen noin 12 000 - 16 000 euron luokkaa. Maahantuojan mukaan kysyntä on kohdistunut Suomessa suuremman kapasiteetin omaavilla akuilla tarjottaviin mallivaihtoehtoihin, mikä on ilmastollisista ja pitkistä välimatkoista johtuen varsin ymmärrettävää. Pikaisen tutustumisen perusteella nykyaikainen täyssähköauto on käyttäjäystävällinen ja vaivaton. |