Pakettiautojen tonniluokka sähköistyy - PSA Yhtymä asetti kehityksen suuntaviitat

11.11.2020 15.55

e-experte-Expert_-9.jpg

Ammattilehden koeajossa: Peugeot e-Expert XL 75 kW(h)

Liki puolet Suomessa uutena myytävistä pakettiautoista sijoittuu kantavuuden perusteella ns. tonniluokkaan. PSA Yhtymä tuo ensimmäisenä tähän luokkaan tarjolle yli 300 km toimintamatkaan yltävät täyssähkövaihtoehdot: Citroen e-Jumpyn ja Peugeot e-Expertin sekä Opelin & Vauhallin puolelle e-Vivaron. PSA Yhtymän merkittävä tavara-autoasiakas Toyota on myös esitellyt täyssähköisen Proace Electricin, jota saamme vielä odotella Suomen markkinoille.  

Suuret autovalmistajat ulottavat sähköistymisen entistä laajemmin myös tavara-autopuolelle. PSA Yhtymän mallistossa ovat jo tarjolla suurikokoiset täyssähköpakettiautot, joita ei tosin tuoda tällä haavaa Suomeen. Nyt on vuorossa tonniluokka ja ensi vuodelle on luvassa pienempää rahtiautoa.

Kovin juttu on kuitenkin se että nyt katukuvaan saatavien uutuuksien toimtamatkat ovat sadan kilometrin asemesta reilusta kahdesta sadasta jopa yli kolmeen sataan kilometriin. Saimmeko huomionne?

e-experte-Expert_-12.jpg

Rahtiosastolla on saman verran tilaa kuin dieselmalleissa. Akut on piilossa lattian alla. 

Tutuissa kehyksissä

Toisistaan lähinnä keulan muotoilun ja valmistajan tunnuksien osalta eroavat sisarmallit jakavat yhteisen tekniikan ja koripituusvaihtoehot. Myös varustevaihtoehdot ovat pitkälti samat, joskin perusvarusteluissa on valmistajakohtaista vaihtelua. Ulkoisesti PSA Yhtymän sähköautot tekevät pesäeroa dieselmalleihin oikeastaan vain vasemman etulokasuojan latausluukun sekä mallinimen eteen tuodun e-kirjaimen osalta. Kustannussyistä sähköautoihin on jätetty polttoaineluukku vasempaan kylkeen. 
Autovalmistajat ovat ottaneen opikseen takavuosien muotoilu-ylilyönneistä. Tosin tavara-autoluokassa kilpailu on sen verran veristä ettei erikoisuuden tavoitteluun ole oikein totuttu, mikä voi olla monien mielestä jopa positiivinen kehityssuunta. 

e-experte-Expert_-10.jpg

Peugeotin sähköauto-ilottelu rajautuu auton ulkopuolella sinisävyiseen leijona-logoon ja mallitunnuksen e-kirjaimiin.

Eri valmistajien mallistojen välisiä eroavaisuuksia on nyt osattava hakea marginaalin puolelta. Pieni ero mallien välillä löytyy esimerkiksi takuuehtoehtojen puolelta. Suomessa Citroen ja Peugeot myöntävät autoilleen viiden vuoden takuun ilman kilometrirajoitusta. Myös Opelin takuu on viisi vuotta, mutta kattaa ajokilometrit vain 100 000 km asti. Takuuseen tarjotaan joustoa lisähintaisella Opel FlexCare -palvelusopimuksella. Kun huolto-ohjelmatkin ovat pitkälti yhtä maata on auton hankinnasta tullut entistä enemmän brändi-asia, mikä näkyy myös valmistajien markkinoinnissa. Kenen joukoissa sinä seisot?

e-experte-Expert_-14.jpg

Otimme tyypit Peugeotista, mallin Suomen lanseerauksen yhteydessä. Katsotaan millaisista aineksista tonniluokan täyssähköauto on rakennettu.

Runsaasti vaihtoehtoja

Peugeot e-Expertiä tarjotaan kahdella eri akkukapasiteetilla: 50 kWh tai 75 kWh. Vakioakulla pisimmäksi toimintamatkaksi luvataan täydellä akulla 230 kilometriä ja suuremmalla akulla peräti 330 km. Akut on sovitettu auton alustaan, joten ne pudottavat painopisteen alemmaksi, eivätkä syö kallisarvoisia senttimetrejä rahtiosastolta. Ajossa painopisteen vaikutuksen huomaa kohentuneena ajovakautena.

e-Expert_alusta.jpg

Ajoakut on sovitettu tilansäästön ja hyvän painojakauman tavoittamiseksi alustaan. 

PEUGEOT e-Expert on varustettu 11 kW :n kolmivaiheisella autolaturilla. Latausvaihtoehtoja on useita: Kotilataus sukopistokkeesta, lataustolppa, WallBox seinälaturi sekä tietenkin julkiset latauspisteet. Edistyksellisen akuston lämmöntasaus- ja pikalatausjärjestelmän ansiosta auto hyväksyy jopa 100 kW:n latauspisteiden käytön.

e-experte-Expert_-19.jpg

Valitusta lataustavasta ja akun kapasiteetistä riippuen pisimmät latausajat asettuvat reilun 30 minuutin ja liki kahden vuorokauden välimaastoon. Citroen ja Peugeot jälleenmyyjien kautta noin 1600 euron hintaan tarjottavan 11 kW WallBoxin voimin pisimmät latausajat asettuvat 5 - 7,5 tunnin haarukkaan.

panu_lahtinen_auto-bon.jpg

Peugeotia maahantuovan Auto-Bon Oy:n yritysmyyntipäällikkö Panu Lahtinen päällikkö sanoo täyssähkömallien ennakkomyynnin lähteneen hyvin vauhtiin. - Olemme jo ohittaneet viime vuoden koko segmentin myynnin. Toimitukset rullaavat hyvin ja ensimmäiset asiakasautot lähtevät tällä viikolla tuottavaan työhön. Uusia tilauksia tulee hyvin sisään ja nyt tehtävien uusien kauppojen toimitukset saadaan aktiivisiksi jo vuoden vaihteeseen.

e-experte-Expert_-8.jpg 

Dieselmallien tavoin täyssähkömallista on tarjolla kolme korin pituusvaihtoehtoa: 4,60m, 4,95m ja 5,30m. Lyhyimmässä versiossa eli XS-mallissa tavaratilan tilavuus on 4,6 m³. Pisimmässä XL-mallissa tavaratilan tilavuus on 6,1 m³. Tila on kasvatettavissa 6,6 m³:n kokoiseksi ja tavaratilan lattiapituus jopa 4 metriin, vakiovarustukseen kuuluvan väliseinän lastausluukun ja ModuWork istuinjärjestelmän ansiosta. Kantavuutta on vakiomallissa 1 000 kg ja isoimmassa mallissa lähes 1 250 kg. Sekä XS- että M -koripituuksiin on tarjolla lisähinnasta korotettu kantavuus, mikä nostaa mallien parhaat kantavuudet yli 1200 kilogrammaan.

PSA Yhtymän tonniluokan täyssähkömallit on tehty myös peräkärryn vetoon. Suurin vetopaino on tasan 1000 kg.

e-experte-Expert_-16.jpg

Täyssähköpakettiauton kanssa pääsee nopeasti sinuiksi. Ohjaamossa suurin ero on mittaritaulun informaatiossa. 

Kolme ajotilaa

Peugeotin ohjaamovarustelu on varsin kattava ja pitää sisällään pitkälti kaiken nykyautoissa pakollisen. 7-tuuman kosketusnäyttö, peruutuskamera ja ksenon ajovalot sekä HUD-heijastusnäyttö on valittu autoon kattavalta lisävarustelistalta. 

Kuljettajanäkymältään täyssähköauto on pitkälti sama dieselin kanssa. Hallintalaitteista mittaristo, vaihdevalitsin ja käsijarrun vipu ovat erilaisia. Viimeksi mainittu on nyt sähkötoiminen. 

e-experte-Expert_-21.jpg

Ranskalaisille autoille ominainen omaleimaisuus ilmentyy vaihdevalitsimen toteutuksessa. 

Kuljettajalla on valittavanaan kolme ajotilaa eri käyttötarpeisiin. Pisin toimintamatka saavutetaan Eco ajotilassa, joka rajoittaa moottorin tehon 60 kW ja vääntömomentin 180 Nm. Samalla lämmityksen ja ilmastoinnin tehoa lasketaan alemmaksi. Normal ajotila, joka kytkeytyy aina kun auto käynnistetään tarjoaa huipputehoa 80 kW ja Vääntömomenttia 210 Nm. Tehokkain eli Power ajotila ottaa moottorista irti kaiken tehon 100 kW ja 260 Nm.

Power ajotila sopii erityisesti raskaille kuormille ja peräkärryn vetoon. Lisäksi autossa on erityinen ja omasta kytkimestä valittava B-ajotila, mikä tehostaa virran takaisinkeruujärjestelmän toimintaa,  Auto-Bonin tuotepäällikkö Tomi Kari opastaa. 

Ajossa B-ajotila toimii vähän kuorma-auton pakokaasujarrun tavoin, mikä säästää käyttöjarruja ja tuo mukavuutta ajotapahtumaan.

e-experte-Expert_-11.jpg

Moottoritila on monen nykyauton tapaan melkoinen sekamelska. Suurimman osan tilasta täyttävät lataus- ja virranhallintalaitteet. Teholtaan 100 kW/260 Nm sähkömoottori on katseilta piilossa.

Rahtimalli on ajotuntumaltaan rauhallinen ja ennakoitava. Teho irrotetaan moottorilta pehmeästi, mikä on tavarankuljetukseen tarkoitetussa autossa pelkästään positiivinen asia. Ajotilaa voi vaihtaa ns. Lennossa. Ajotilan vaihto tehokkaampaan suuntaan tuntuu tasakaasulla ajettaessa mukavana potkuna.
Jarrutuntuma on asiallinen, mutta sähköinen ohjaustehostin on säädetty pykälää liian kevyeksi ja näin ohjausvaste jää dieselmallien tapaan hieman ohueksi.   
Kuormatilan puolella ovien ja luukkujen sekä kuormatilan mitat ovat kantavuuden tavoin samat kuin polttomoottorivarianteissa. 

Kustannusneutraali?

Maahantuojan mukaan täyssähköpakettiauto voi olla elinkaarikustannuksiltaan dieselin tasolla tai jopa sitä edullisempi, kun kokonaiskustannuksia tarkastellaan 3 vuoden ja 72 000 km ajosuoritteella. Arvion perustana on sähkön hintaetu käyttövoimakustannusten osalta.

e-experte-Expert_-7.jpg

Peugeot e-Expert malliston verolliset hinnat alkavat 50 kW akustolla varustetun ja XS koripituus-mallin noin 43 300 eurosta ja päättyvät nyt koeajetun Peugeot XL 75 kW mallin noin 49 400 euroon. Hintaerot Citroenin mallistoon on muutaman sadan euron luokassa. Opelilla hintapyynnit alkavat noin 44 500 eurosta.

Uuden ja ajonaikaisilta päästöiltään vähäpäästöisen tekniikan hintalisä on dieseliin verrattuna ja mallista riippuen noin 12 000 - 16 000 euron luokkaa. 

Maahantuojan mukaan kysyntä on kohdistunut Suomessa suuremman kapasiteetin omaavilla akuilla tarjottaviin mallivaihtoehtoihin, mikä on ilmastollisista ja pitkistä välimatkoista johtuen varsin ymmärrettävää. 

Pikaisen tutustumisen perusteella nykyaikainen täyssähköauto on käyttäjäystävällinen ja vaivaton. 

26.01.2022 12.11Roteri Oy:n uusi Bruks 1006PT: Tehokasta haketusta yhdellä voimanlähteellä
26.01.2022 10.10Puukauppa kävi viime vuonna vilkkaana - myyjän pitää ilmoittaa puun myyntitulot verotuksessa
26.01.2022 10.00Nesteellä maan kattavin dieselajoneuvojen typen oksidipäästöjä vähentävän AdBlue-tuotteen verkosto - yli 220 asemaa Suomessa
26.01.2022 10.00Termaterin liiketoiminta siirtyy LapWallin omistukseen
26.01.2022 8.11Selvitys: Bioenergialla vahvat talous- ja ympäristöhyödyt EU:n energiamurroksessa
25.01.2022 17.20Erkki Hannula Oy: Puunkorjuuta Pohjois-Pohjanmaalla tehtävään optimoidulla kalustolla
25.01.2022 10.10Uusi ainutlaatuinen turvatoiminto Volvon sähkökuorma-autoihin
25.01.2022 10.00Teollisuuden tuottajahinnat nousivat 23,3 prosenttia edellisvuoden joulukuusta
24.01.2022 19.03Lisää tehokkuutta Haketuspalvelu Pesosen hakekuljetuksiin
24.01.2022 8.00Uuteen Rangeriin on saatavilla yli 150 tehdasvalinnaisvarustetta
23.01.2022 17.00Rottne F10D kuormatraktori: Järkiratkaisu ajokoneurakointiin
23.01.2022 12.55Keskitolppa-Z Logliftit vakuuttaneet kestävyydellään ja ominaisuuksillaan
22.01.2022 14.00Cobbgreen Oy: Puunkorjuuta punaisilla koneilla Päijät-Hämeen leimikoilla
22.01.2022 12.14Ketjut tukkiauton tiellä pitää - Metsätyöltä huippuketjut suoraan varastosta
21.01.2022 23.55KATSO TÄSTÄ 21.1. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
21.01.2022 14.23Kolmivuotinen TES-ratkaisu turvaa työt kaikilla Keiteleen tehdaspaikkakunnilla ja alihankintaverkostossa
21.01.2022 8.16Venäläinen Luzales-sahakonsernilta jo kolmas investointipäätös TC-kanavakuivaamoihin
21.01.2022 6.32"Terminator-tekniikkaa"
20.01.2022 15.05Savonlinnan kaupunki tukee 15 - 17-vuotiaiden nuorten työllistymistä kesätyöseteleillä
20.01.2022 15.00Öljylämmityksen vaihtajien avustuspäätöksiin tauko - EU:n elvytysrahaa odotetaan käyttöön
20.01.2022 14.20Lambi matkustaa Postin kyydissä uusiutuvalla biokaasulla - päästösäästö vastaa 19 kierrosta maapallon ympäri
20.01.2022 13.01Valmet toimittaa kartonkikoneuudistuksen tuotannon lisäämiseksi Stora Enson Skoghallin tehtaalle Ruotsiin
20.01.2022 12.28Fiat 500 kahmii palkintoja Euroopassa
20.01.2022 10.12Näin toimit oikein liikenneonnettomuuspaikalla: vauhti pois ja katse eteenpäin
20.01.2022 9.43Liikennekuolemien määrä laskussa
20.01.2022 9.12Stora Enso ja Tornator aloittavat yhteistyön suoalueiden ennallistamiseksi
19.01.2022 17.00Bensiinikäyttöisen auton voi muuttaa kaasu- tai etanolikäyttöiseksi - muuttamiseen voi hakea tukea Traficomilta
19.01.2022 13.20Valmet toimittaa automaation Baltian ensimmäiseen kotitalouksien ja kauppojen biojätteitä käsittelevään biokaasulaitokseen
19.01.2022 11.11Kuitupuun painomittauksessa on mahdollista käyttää nyt myös uusia sääperusteisia ennustemalleja
19.01.2022 9.40Uusi Suomen ennätys renkaiden kierrättämisessä
19.01.2022 8.00Eränkävijöiden hatut valokeilassa Suomen Metsästysmuseolla
18.01.2022 11.22Valio lisää kaasuautojen määrää kuljetuslogistiikassaan
18.01.2022 11.00Renault Groupin vuosi 2021 - Tavoitteena tuottavuus ja sähköistyminen
18.01.2022 10.12Rautajärven Konehuolto mukaan KESLA-autonostureiden huoltoverkostoon
18.01.2022 8.20Ponsse ja Epec perustavat tuotekehitysyksikön Turkuun
17.01.2022 14.55Koura ratkaisee kuormauksen sujuvuuden
17.01.2022 10.20Suomessa voimaan poikkeuksia kuljettajan ajo- ja lepoaikasäädöksiin 17.1.2022 alkaen
17.01.2022 10.10Hämeenlinnasta terästä maailmalle jo 50 vuoden ajan
17.01.2022 9.15Uusi Volkswagen Amarok - valmiina myös Suomen talveen
17.01.2022 9.00Maailman ensimmäinen 100 % puupohjainen kalustelevy on Koskisen ja Stora Enson yhteistyönä syntynyt kiertotaloustuote
16.01.2022 19.29Terminator vaihtokamppanja 1/2022.
16.01.2022 17.30Metsäsuunnittelu Hollanti Oy: Jatkuva kasvatus on tulevaisuuden metsänhoitoa
15.01.2022 13.00Lukessa haussa 150 harjoittelu- ja kausityöpaikkaa toimipaikoille ympäri Suomen
15.01.2022 11.11Kaupan liikevaihto kasvoi 10,5 prosenttia marraskuussa
14.01.2022 22.21KATSO TÄSTÄ 14.1. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
14.01.2022 17.00Flowertrucksin ensimmäinen kaasukäyttöinen vetoauto on nyt liikenteessä - lisää on tulossa
14.01.2022 8.33John Deere Forestry Oy investoi varaosamyymälään Mikkelissä
13.01.2022 11.22MAN hyötyajoneuvojen myynti kehittyi positiiviseen suuntaan vuonna 2021
13.01.2022 9.44Talvikalastaja! Merkitse pyydyksesi oikein
13.01.2022 9.36SKAL jäsenyritysten kannattavuusennusteet vahvassa laskussa
13.01.2022 9.00Jyväskylän Kuljetusmessujen aikataulua siirretään jälleen - tapahtumaa kaavaillaan vuodelle 2023
12.01.2022 15.45Puuhakkeesta lämmöksi - lähellä tuotettua ilmastoystävällistä lämpöä
12.01.2022 12.30Veho kasvaa ja kansainvälistyy
12.01.2022 11.15Ponsse avasi uuden huoltopalvelukeskuksen Joensuuhun
12.01.2022 10.00Koskitraktori mukaan Top Truck -ketjuun
11.01.2022 9.32520 taksiliikennelupaa peruttu puuttuneen y-tunnuksen takia
11.01.2022 9.15Stora Enso Suomessa jo 150 vuotta
11.01.2022 9.00Työkyky ja työkuormituksesta palautuminen: Työn vaatimukset ja voimavarat muuttuneessa metsänhakkuutyössä
11.01.2022Voiko kuusipankkoinen vaunu "haukkua hintansa" käyttöaikanaan.
10.01.2022 16.30Puoli vuosisataa ja liki 20 000 tuotetta - VAK juhlistaa 50-vuotistaivaltaan
10.01.2022 11.00Ostamassa uutta täyssähköautoa? 2000 euron hankintatukea voi hakea Traficomista
10.01.2022 10.33Teollisuuden uudet tilaukset kasvoivat marraskuussa 38,5 prosenttia vuodentakaisesta
10.01.2022 10.16Onnisen toimitukset asiakaskohteisiin kulkevat myös biokaasulla
10.01.2022 8.22Niemi Palvelut ja Ab Stormossen Oy kierrätysyhteistyöhön Vaasan talousalueella
09.01.2022 14.40Ammattilehti.fi uutissivulla noin 50.000 erillistä kävijää vuorokaudessa - lähde mukaan bannerilla & uutisoinnilla vuodeksi 2022
09.01.2022 11.40TGB traktorimönkijät on tehty kovaan työkäyttöön
08.01.2022 15.44Uusi Isuzu D-Max: Takarivistä johtoportaaseen
07.01.2022 23.55KATSO TÄSTÄ 7.1. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
07.01.2022 12.12Metsäkiinteistöjen hinnat rajussa kasvussa vuonna 2021
06.01.2022 15.20West Coast Road Masters tekee työtä paremman tiestön eteen
06.01.2022 9.00Volvo Carsin autonominen ajojärjestelmä Ride Pilot esitellään Kaliforniassa
05.01.2022 17.10Ennätykset uusiksi puun syötössä: vuodessa ajettu noin 8000 tuntia 8,5 vuoden ajan - puuta menee kouran läpi noin kolme miljoonaa kiintokuutiota vuodessa
05.01.2022 14.00Kontiotuote Oy ja Oy Haka-Wood Ab liittyivät vuodenvaihteessa Sahateollisuus ry:n jäseniksi
05.01.2022 10.59Stadin Brankkarille uusi ensihoidon johtoauto
05.01.2022 10.06Takalaitanostimet käyvät kaupaksi USA:ssa
04.01.2022 18.00Citroën ë-Jumpy nousi myydyimmäksi täyssähköpakettiautoksi Suomessa
04.01.2022 13.00Kaupunkilaiset pitävät lähimetsien hoitoa tärkeänä
04.01.2022 8.00Ford kolmatta vuotta peräkkäin Suomen ostetuin pakettiautomerkki
03.01.2022 16.01Brigaden järjestelmillä liikkuvan kaluston turvallisuus uudelle tasolle
03.01.2022 13.31Volvo Trucks nousi markkinajohtajaksi lähes kaikissa kuorma-autojen painoluokissa
03.01.2022 11.30Hyötyautojen ensirekisreröinnit kasvoivat edellisvuodesta
03.01.2022 11.15Mietityttääkö matkapuhelinsopimuksesi voimassaolo? - Traficomin uusi palvelu kertoo määräaikaisen sopimuksen voimassaoloajan
03.01.2022 10.01Nurminen Logistics ja Valmet Automotive solmivat viiden vuoden yhteistyösopimuksen
03.01.2022 9.00Volkswagen Transporter vuonna 2021 kymmenettä kertaa peräkkäin Suomen ostetuin pakettiauto
02.01.2022 15.00B-K Karlqvist Ay: Ritiläauto on pitkän ajan investointi
02.01.2022 11.00Timo Oksanen Nordic Traction Groupin myynti- ja markkinointijohtajaksi
02.01.2022 10.33Teboil pursuaa nyt sähköä - Pirkanhoviin rakentui sähköautojen suurteholatausjärjestelmä
02.01.2022 5.31Artikkeli 26.09.2020: Kuormansidonta puhuttaa ja sen ohjeistusta ollaan laatimassa. Ryhmän ajatukset alkoivat näkyä lehdistössä jo syksyn 2017 aikana. - Uusi sidontalaki tullee voimaan 2021.
01.01.2022 16.00Liikennealan järjestöt: Talvi yllätti autoilijat - ja teiden ylläpitäjät?
01.01.2022 10.11Teollisuuden tuottajahinnat nousivat 21,1 prosenttia edellisvuoden marraskuusta
31.12.2021 19.00KATSO TÄSTÄ VUODEN VIIMEINEN 31.12. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
31.12.2021 12.22Miikka Ahonen KOME Oy:n vaihtoperävaunumyyjäksi
31.12.2021 10.24ELY-keskus: Jäänpaksuudet kasvaneet tasaisesti Etelä-Savon järvillä
31.12.2021 9.41Keski-Pohjanmaan ja Pietarsaaren pelastuslaitokselle uusi monitoimiauto
30.12.2021 13.24MAN TGE Individual Lion S -erikoismallit suomeen kesällä 2022
30.12.2021 9.22Kuormakoreista ja kuorman varmistamisesta annettua määräystä muutettu - vaatimuksia raakapuukuorman varmistamiseen sovelletaan vasta 1.7.2022 alkaen
30.12.2021 8.22VIELÄ EHDIT! Lähde mukaan vuodenvaihteen Hyviä Uutisia! lähetykseen uutisella tai vuoden 2022 tervehdyksellä
29.12.2021 19.00Metsätuholain muutokset tulevat voimaan vuoden 2022 alussa
29.12.2021 16.00Edistykselliset työkalut etätukeen, kenttätyöhön ja koulutukseen
29.12.2021 12.33Valmet toimittaa fleksopainokoneen laadunhallintajärjestelmän Lamipak (Kunshan) Co. Ltd:lle Kiinaan

Näytä lisää »