Stage V -päästörajat tänään osittain voimaan - tekniikan muuttumisesta suuria kustannuksia30.06.2020 10.34
Uudet EU:n Stage V -päästörajat aiheuttavat monia muutoksia siirrettävien varavoimalaitteiden moottoritekniikkaan. Uudistus tuo suuren lisälaskun kunnille ja yrityksille. Tänään on viimeinen päivä, jolloin vanhan EU Stage IIIA -päästöluokan moottoreita saa käyttää alle 56 kW:n ja yli 130 kW:n uusien siirrettävien varavoimalaitteiden valmistuksessa. Moottorin ja generaattorin yhdistävän varavoimalaitteen tarkoitus on varmistaa sähkönsaanti poikkeustilanteessa ja suunnitelluissa käyttökatkoissa, jolloin sähköä ei ole saatavilla yleisestä verkosta. Niitä käytetään myös väliaikaisina päävoiman lähteinä mm. rakennustyömailla ja tapahtumissa. Uudet EU-päästörajat koskevat siirrettäviä varavoimalaitteita, joita ei ole asennettu kiinteästi kohteen muuhun infraan kiinni ja joita voidaan liikuttaa kohteesta toiseen esimerkiksi trailerilla. Ne ovat yleistyneet kuntien, vesilaitosten, sähkölaitosten ja monien kiinteistöjen sähkönsaannin turvaajina. Kustannukset + 50 – 150 % Vanhemman päästöluokan moottorilla varustettuja varavoimalaitteita on voitu säilyttää kovillakin pakkasilla ulkona. Uusissa moottoreissa on pakokaasupäästöjen hallintaa varten käytössä mm. SCR-, DPF- ja EGR-järjestelmiä, joiden takia moottorit vaativat talvisäilytystä lämpimissä sisätiloissa tai erityistä lämmitysjärjestelmää. – Stage V -moottorin ureavesisäiliön ja sen ruiskutuslaitteiden jäätymisen ehkäisy on tärkeää, sillä AdBlue-ureavesiliuos jäätyy jo noin -11°C lämpötilassa. Sitä tulisi myös säilyttää aina alle +25 °C lämpötilassa, jotta noin 18 kuukauden säilyvyysaika saavutettaisiin, sanoo maan suurimman varavoimalaitteiden huolto- ja myyntiyritys Suomen Diesel Voima Osakeyhtiön varavoima-asiantuntija Mika Peltola. Säännöllisesti tehtävät koekäytöt ovat välttämättömiä, jotta voidaan varmistua laitteen luotettavasta toiminnasta, kun todellinen tarve varasähkölle tulee. Tehokkaammassa 150 kVA/120kW EU Stage IIIA -laitteistossa lähtöhinta nousee runsaasta 20 000 eurosta 50 000 euroon. – Huoltokustannuksia on vielä vaikea arvioida tarkasti, mutta huoltotarpeiden 50 prosentin kasvu on realistinen oletus. Siirrettävä varavoimalaite, joiden tekniikan uusi EU Stage V -päästörajoitus muuttaa perusteellisesti. Kuvan laite on aiemman EU Stage IIIA päästöluokituksen mukainen 130 kVA/104 kW tieliikennetrailerialustainen varavoimakone, jonka käyttötarkoitus on kiinteistöjen sähkönsyötön turvaaminen. Uuden varavoiman tarve lisääntyy kasvukeskuksissa Vanhoja varavoimalaitteita voi käyttää niiden käyttöiän loppuun. Uusien laitteiden tarve lisääntyy eniten kaupunkikeskuksissa, joiden asukasmäärä, uusien kiinteistöjen määrä ja uusien palvelujen määrä kasvavat jatkuvasti. Suomen Dieselvoima on nyt julkaissut sekä hankkijoita että tarjoajia varten Suomen ensimmäisen ilmaisen, vapaasti ladattavan hankintaohjelman kiinteille, sääsuojatuille ja uusille Stage V -päästörajojen piiriin kuuluville liikuteltaville varavoimalaitteille. – Ohjelmassa on käyty läpi kaikki tarpeelliset varavoiman kriteerit. Dokumentin voi muuttaa helposti omaan tarpeeseensa tarjouspyynnön pohjaksi. Sen avulla asiakas saa vertailukelpoiset tiedot eri tarjoajilta, ja tarjoajat saavat asiakkaalta riittävät tiedot tarjouksen tekemiseen, Suomen Dieselvoiman toimitusjohtajaksi 1.8. siirtyvä Mika Peltola kertoo. Hankintaohjelma on ladattavissa osoitteesta: |