AMMATTILEHTI KOEJAA: Volvo FE Electric ja FL Electric - Vakuuttavia täyssähköautoja kuorma-autoluokkaan03.05.2020 13.00
Volvo on aloittanut kaupunkikuljetuksiin tarkoitettujen sähkökuorma-autojen myynnin Euroopassa. Suomeen Volvo FE ja FL Electric -täyssähköautot saapuvat ensi vuoden vaihteessa. Otimme ennalta tuntumaa Volvon nollapäästö-uutuudesta Vantaan Volvo Truck Centerissä järjestetyn asiakastilaisuuden yhteydessä. Reilun parin vuoden aikajaksolla tarkasteltuna yleinen ilmapiiri vaihtoehtoisia käyttövoimavaihtoehtoja kohtaan on kääntynyt vähättelevästä puhtaaksi uteliaisuudeksi. Maa- ja biokaasumoottorit ovat jo tätä päivää raskaalla puolella. Uusiutuvista raaka-aineista valmistettavien polttoaineiden saamaa vastaanottoa ammattiliikenteen harjoittajien puolella voi luonnehtia penseäksi. Saatavuus, säilyvyys ja pakkaskestävyys sekä hinnoittelu ovat seikkoja, jotka nousevat nopeasti esiin keskusteluissa. Henkilöautovalmistajat ovat jo hyvän tovin ajan kiihdyttäneet sähkövoima-avusteisia että täyssähköautojen markkinoille tuloa, eikä uusien mallijulkistusten valossa vauhti näytä hiipuvan. Isossa kuvassa akkukäyttöisten ajoneuvojen määrän kasvu tuo mukanaan tuloja maamme kaivosteollisuudelle. Uuden vuosikymmenen alun kunniaksi myös merkittävimmät hyötyautovalmistajat ovat esitelleet markkinoille tuotantovalmiita täyssähkökuorma-autoja lähijakeluliikenteen tarpeisiin. Ja kiinnostus sähköisiä vaihtoehtoja kohtaan vaikuttaa näennäisen korkealle myös hankintapäätöksistä vastaavien asiakkaiden suunnalla. Teknologian kehittymisen myötä akkujen kapasiteettia on saatu kohennettua ja nousujohteinen hintakehitys on jossain määrin hiipunut. Volvo Trucks uskoo, että täyssähköisellä voimalinjalla on paikkansa polttomoottorin rinnalla kuorma-autopuolella. Parrasvaloihin Volvo Trucks astuu Volvo FL ja FE -malleilla, joiden asiakastoimitukset käynnistyvät päämarkkina-alueilla vielä tämän kesän aikana. Suomeen ensimmäisten sähkökuorma-autojen kaavaillaan saapuvan vuoden 2021 alkupuolella. Sopiva lähiliikenteeseen Kevyempi FL Electric sijoittuu 16 tonnin kokonaispainoluokkaan ja raskaampi kolmiakselinen FE Electric yltää jo 27 tonnin kokonaispainoon. Uudet mallit on tarkoitettu vaativiin kaupunkikuljetuksiin kuten jätehuoltoon, kevyisiin maansiirtokuljetuksiin ja toimituksiin. Kaukoliikenteen ajoneuvoissa sähköiset voimalinjaratkaisut tullaan näkemään lähitulevaisuudessa, ja ennen polttokennoteknologian kehittymistä, korkeintaan dieselmoottoria avustavina hybridi-järjestelminä. Tosin Volvo Groupiin kuuluvan Renault Trucksin puolella on jo esitelty täyssähköisen Renault Trucks T -rekanvetäjän kuvia. ”Sähkö-T:n” asiakkaat löytynevät Keski-Euroopasta, missä elintarvikeketjujen lähijakelu tapahtuu paljolti puoliperävaunuyhdistelmien voimin. Volvolla ollaan vielä vaitonaisia FM ja FH -sarjojen sähköistämisestä. - Nyt esiteltävät täyssähköautomme eivät missään tapauksessa tarkoita että olisimme lopettamassa tai edes vähentämässä olemassa olevan dieseltekniikan kehitystyötä. Vaihtoehtoisia käyttövoimavaihtoehtoja tarvitaan ja niillä on etuja tietyissä kuljetustehtävissä. Ne ovat tulleet jäädäkseen dieselvoimalinjavaihtoehtojen rinnalle, sanoo Volvo Finland Ab:n toimitusjohtaja Magnus Björklund. (kuva: Akusto ja ajomoottorit on sijoitettu auton keskipisteen tuntumaan. Moottoritilan täyttää latauslaitteet, 24 V akut sekä erilaiset ohjainlaitteet.) Sähköinen voimalinja on Volvo Groupin valmistama ja se on käytössä useissa eri ajoneuvokategorioissa. Nyt koeajettava FE Eletric jakaa saman tekniikan paitsi bussipuolen myös Renault Trucks D Wide Z.E. kuorma- automallin kanssa. Voimalinjan ytimenä on sähkömoottori ja 2-vaihteinen vaihteisto; sillä erotuksella että FE Electricissä on yhden sijasta kaksi sähkömoottoria. Yhteisteholtaan 400 kW sähkömoottoriparin tuottama suurin vääntömomentti on 850 Nm. Kevyemmän FL Electricin kulusta vastaa parhaalta teholtaan 200 kW / 425 Nm sähkömoottori. Volvon sähkömoottori antaa täyden tehon korkeintaan 45 sekunnin sykleissä. Jatkuvasti tarjolla olevat teholukemat ovat noin 80 prosenttia huipputehosta. Akustona käytetään molemmin puolin runkoa sovitettuja litium-ioni-akkuja. Modulaarisen akkujärjestelmän jännite on 600 Volttia ja kapasiteetti 100 - 300 kWh. Toimintamatka voi olla jopa 260 km. - Modulaarisen rakenteen ansiosta asiakas voi valita auton akkukapasiteetin työtehtäväkohtaisesti, millä voidaan saavutetaa sekä kustannussäästöä että enem- män kantavuutta, Volvo Trucksin tuotepäällikkö Mikko Aules lisää ja jatkaa: Auton sisäistä AC -laturia käytettäessä akuston voi ladata käytännössä missä tahansa Type 2 -latauspistokkeella varustetussa ja latauspisteessä. Lisäksi Volvon voi ladata ulkoisissa DC-latauspisteissä. Sisäistä laturia käytettäessä suurin latausteho on 22 kW. Ulkoista latausasemaa käytettäessä voidaan hyödyntää jopa 150 kW lataustehoa. Latausajat, tyhjästä täyteen, ovat akuista ja latauslaitteista riippuvaisia. - AC latauksella latausajat ovat 5-10,5 tuntia, DC latauksella latausajat ovat 1-2 tuntia akuston koosta ja lataustehosta riippuen, Aules toteaa. Täyssähkökuorma-autossa myös kaikki päällirakenteen toiminnot saavat virtaa erillisestä, hydraulipumppua käyttävästä sähkömoottorista. Moottorivaihtoehtoja on kaksi: 240 Nm ja 70 kW, tai 530 Nm ja 100 kW. Alustarakenteet ovat tupaten täynnä tekniikkaa, sillä jarrujärjestelmän ja jousituksen tarvitsema paineilma on tuotettava sähkökompressorein. Ohjaamon alla, perinteisen polttomoottorin paikalle on sovitettu 24 Voltin akut, jotka vastaavat ajovalojen, ohjaustehostimen ynnä muiden sähkölaitteiden virtatarpeista. Akkujen lisäksi etuakselin päällä ovat latauslaitteet inverttereineen päivineen. Jäähdytys hoituu sähköisellä ilmastointijärjestelmällä, lämmitys toimii vesikierrolla joka saa lämmön sähkövastuksista. (kuva: Volvo Trucksin tuotepäällikkö Mikko Aules sanoo Volvo Trucks huoltoverkoston olevan täydessä valmiudessa täyssähkökuorma-autoja varten. - Tekniikka ja menetelmät ovat tuttuja bussipuolelta, joten homma on silläkin puolella kaikin puolin paketissa.) Hiljaisuuden ylistys Sähkö-Volvolla ajo on metka kokemus. Liikkeellelähtö sujuu täysin viiveettä, mutta myös lähes äänettömästi. Keskellä Kehä III:n ruuhkaa ajettaessa Volvon hytissä on hiljaista kuin Kuusamon korpimailla kaamosaikaan. Hyvin eristettyyn ohjaamoon kantautuu ainostaan etäistä tuulen suhinaa. Vaihtotapahtuma sujuu lähes huomaattomasti ja peruustuvaihteen voi kytkeä konsolin nappulasta päälle suoraan hitaasta vauhdista. Näppärä asia, jos auto jää kiinni. Kaksivaihteisella vaihteistolla moottorin tuotto voidaan hyödyntää mahdollisimman tehokkaasti. - Vaihteiston välityssuhteen muutoksen ansiosta saadaan vetopyörille korkeampi vääntömomentti pienemmällä sähkömoottorilla ja sitä kautta vähemmällä virrankulutuksella luokkaa suuremman moottorin työtuloksen. Aivan kuten Volvon polttomoottorivaihtoehdoissakin, Aules tarkentaa. Kehuja ansaitsee myös ohjaus joka on tehostettu sopivan kevyeksi nurkkapyöritykseen. Myös päällerakenteeksi valitun Hiab koukkulaitteen käyttö on lähes äänetöntä. Häiritsevää melua syntyy käytännössä vain vaihtolavan käsittelystä. Vaihtolava-auton kuljettajaa tietysti kiinnostaa kuinka monta nostoa vaihtolavalaitteella voi päivässä tehdä. tarkkaa vastausta kysymykseen ei nyt saatu, mutta jotain osviittaa kuitenkin. - Virrankulutus riippuu ajotehtävästä. Ruotsissa käytännön olosuhteissa tehtyjen testien perusteella puhutaan luokasta 0,8 - 1,6 kWh/km lukemasta. Suurin kulutus voisi olla esimerkiksi jätepakkarissa ja pienin jakeluautossa. Suurimmilla akkupaketeilla, mitkä ovat saatavilla Volvo FE Electric malliin 5,3 metrin akselivälillä realistinen toimintamatka voisi olla jopa yli 250 km. Tässä, lyhyemmällä 3,9 metrin akselivälillä varustetussa autossa puhutaan noin 90 - 120 km toimintamatkasta ja enimmilläänkin, jakeluautona, noin 200 kilometristä, kertoo Aules. (kuva: - Ohjaamon puolelta ”Sähkö-FE” eroaa dieselsisarestaan vain mittaritaulun osalta, totesi Ammattilehden toimituspäällikkö Tero Lahtinen.) Sähköllä taajamien jakeluliikenteeseen? Koeajolla käyneen Storemen Logistics Oy:n toimitusjohtaja Jari Jokinen kokee Volvo FE Electric täyssähkökuorma-auton erittäin positiivisena ja tarpeellisena vaihtoehtona pääkaupunkiseudun jakeluliikenteessä: - Helsingissä ja pk-seudulla yleensäkin jakeluautojen reiteillä on paljon tunneleita ja parkkihalleja, missä pakokaasut ja moottorien tuottama melu ovat poikkeuksetta haitaksi. Nyt tehdyn lyhyen koeajon perusteella voin sanoa että täyssähköauton äänettömyys ja vaivattomuus on omiaan laskemaan kuljettajan stressitasoa, joka taas kohentaa työhyvinvointia ja sitä kautta nostaa työtehokkuutta. Niinkin kaukaa kuin 1970 luvun alkuvuosista lähtien erilaisia kuorma-autoja ja ajoneuvoyhdistelmiä pääkaupunkiseudulla ajanut Jokinen uskoo täyssähköisten kuorma-autojen menestymismahdollisuuksiin Suomessa. - Uusien teknologioiden tarjoamat mahdollisuudet kannattaa ottaa nopeasti hyötykäyttöön, sikäli kun ne ovat taloudellisesti kannattavia. Paremman taksan toivossa vaihtoehtoisiin voimalinjavaihtoehtoihin kannattaa suhtautua varauksella. Esimerkiksi täyssähköauton kohdalla hyvä kehitysaskel voisi olla vaikkapa eri terminaaleihin järjestetty latausinfra raskaan liikenteen sähköautoille. Näin toimimalla kevennettäisiin kuljetusyrittäjien kustannuskuormaa ja saataisiin hallituksen kaavailemat ilmastotalkoot oikeasti vauhtiin myös kumipyöräkuljetusten puolella, sanoo Jokinen. Järkevin toimin kaupan kuljetukset voitasiin toteuttaa taajamissa pian täysin päästöttömästi, eikä vain sillä paljon puhutulla viimeisellä maililla. (kuva: Storemen Logistics Oy:n toimitusjohtaja Jari Jokinen on vakuuttunut täyssähköisten kuorma-autojen mahdollisuuksista taajamien jakeluliikenteessä: - Ympäristön ja työhyvinvoinnin kannalta katsottuna edut ovat merkittäviä. Myös ajokilometrin hinta on houkutteleva. Tässähän voisi oikeasti olla ajatusta...) |