AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S21H retkeilyauto - liikkuva työmaaruokala

28.04.2020 17.15

retkinet2.jpg

Iveco Daily uudistui viime vuoden puolella. Malliuudistus toi uutta myös Suomen markkinoille räätälöidyn Daily retkeilyauton valinnaisvarusteisiin. Vetokyky säilyi entisellään 3,5 tonnissa, millä Daily pitää paikkansa autoluokan kärjessä. 

(kuva yllä: 1+4 paikkaisen Iveco Daily retkeilyauton ulkoisia tunnusmerkkejä ovat koko helman pituudelta asennetut astinlaudat ja äärivalot sekä useimmiten myös maskiin sovitetut Lazer-lisäpitkät, jotka ovat tässä mallissa viety tuulilasin yläpuolelle näyttävään rautaan.)

Iveco Finlandin ja Verhoomo Sorsan yhdessä kehittämä Iveco Daily -retkeilyautokonsepti on nauttinut vuosien saatossa suurta suosiota monilla eri toimialoilla työskentelevien ammattilaisten keskuudessa. Eikä ihme, sillä auto tarjoaa paitsi ylenpalttiset tilat ja korkean mukavuuden myös kokoluokkansa parhaimmistoon yltävän kantavuuden ja vetokyvyn. Tutustuimme viime vuoden puolella uudistuneen Dailyn tuoreimpaan retkeilyautovarianttiin ja totesimme että tuotekehitys on vienyt jo entisestään erittäin hyvää konseptia jälleen merkittävin askelein eteen päin. Kommenttiin on jotain pohjaakin sillä Ammattilehdellä on kokemusta Iveco Daily retkeilyautoista yli kolmen vuoden ajalta ja kahdesta edellisesti päivitysversiosta, mitkä ovat palvelleet Mediamobiileina asiakkaiden keskuudessa liikkumisessa sekä messukäytössä. 

retkinet3.jpg

(kuva: Jääkaappi, mikro ja pöytä sekä kunnolliset istuimet tilavassa ja valoisassa matkustamossa. Mitä muuta työmaaruokalalta voisi toivoa kenttäolosuhteissa? Lisäilmalämmittimen ansiosta matkustamossa on inhimilliset oltavat kovillakin pakkasilla.)

Dailyn hyvä perusrakenne säilynyt ennallaan

Voimanlähdevalikoiman selkärankana ovat päivitetyt 2,3- ja 3,0 -litran nelisylinteriset dieselmoottorit, joista on tarjolla runsaasti vaihtoehtoja teholuokissa 116 - 210 hv. Lisäksi mallistossa on dieselmoottorista jalostettu maakaasumoottori. Sen suurin teho on 136 hv. Vaihteistovalikoimassa on kuusivaihteisen manuaalivaihteiston rinnalla suuren suosion saavuttanut ja kestäväksi kehuttu kahdeksanvaihteinen Hi-Matic automaatti. 

Nyt ajettavan retkiksen koneena on tehokkain eli 210 hv vaihtoehto, mikä on 180 heppaisen moottorin kanssa suosituin moottorivaihtoehto retkeilyautokäytössä.

Uudet WLTP -päästömittaustavan mukaiset Iveco moottorit yltävät valmistajan mukaan jopa 10 prosenttia edellisen sukupolven moottoreita pienempään polttoaineenkulutukseen. 

Kokonaispainovaihtoehtoina ovat 3,5 tonnisen lisäksi kuorma-autovaihtoehdot, mitä saa aina 7-tonniin saakka. Kuormatilaa on tarjolla aina liki 20 kuutiometriin saakka, mikä tekee Ivecosta joustavimman ja kattavimman malliston retkeilyautokäyttöön tarjoavista hyötyautovalmistajista.

- Kuorma-autovariantit tuovat mukavasti lisää joustavuutta mallistoon. B-kortilla ajettavia retkeilyautomalleja koskevat eri määräykset kuin C- eli kuorma-autokortilla ajettavia vaihtoehtoja, sanoo Ivecolla suurasiakasmyynnistä vastaava Raimo Haavikko.

retkinet4.jpg

(kuva: Ivecon uudistunut sisäilme on kaikin puolin onnistunut. Ohjauspyörä on entistä sirompi ja nyt mittaristo näkyy ratin takaa ilman venkoilua.)

Kohta kaksi vuotta takaperin, matkailuautomaahantuojien aloitteesta voimaan astuneen lakimuutoksen myötä kokonaispainoltaan alle 3,5 tonnisissa retkeilyautoissa tulee nyt olla makuupaikkojen lisäksi vähintään 140 cm pitkä ja 40 cm leveä ”käytävä” sekä kylmäsäilytystila. 

- Lakia valmisteltaessa ei ehkä ole otettu aivan kaikkia asianhaaroja huomioon. Esimerkiksi tässä 16 kuutiometrin kuormatilan omaavassa autossa jouduimme viemään matkustamon ja tavaratilan välistä seinää muutaman kymmentä senttimetriä entistä taaemmaksi, jotta asetuksen mukainen 140 cm käytävä syntyy. Miinuksena on se että nyt auto on 1+5 paikkaisen asemesta 1+4 paikkainen. Samalla kuormatilan pituus lyhenee, mikä johtaa siihen että asiakkaamme joutuvat nyt usein valitsemaan pykälää pidemmän koripituuden, jotta saavat entisen määrän kuormaa ja matkustajia kyytiin. Pidemmän auton toimitus ei ole meille mikään haaste, mutta isompi auto tarkoittaa suurempia päästöjä, mikä ei tietenkään ole ihan linjassa nykyisen hallituksen ajoneuvopäästöjen vähentämiseen tähtäävän suunnitelman kanssa. Jos ajokortti antaa myöden niin suuremmissa kuljetustarpeissa kannattaakin harkita kuorma-autoksi rekisteröidyn retkiksen soveltuvuutta. Se tarjoaa paitsi merkittävästi suuremman kantavuuden myös mahdollisuuden matkustamon rakenteluun, sillä kuorma-autoissa ei tarvita makuupaikkoja ja istuimien asettelu on merkittävästi vapaampaa, Haavikko jatkaa.

retkinet5.jpg

(kuva: Tavaratila on verhoiltu kauttaaltaan. Suurin kuormapituus on 3,2 metriä. Väliseinän luukku avattuna kyytiin sopii lähes 5 metriset putket yms.)

Kuorma-autoksi rekisteröidyn retkeilyauton kuljettamiseen riit-tää C1-luokan ajokortti. 

- Sen hankinta on vaivatonta ja kustannustehokasta. Kortin taitaa saada tänä päivänä noin 1000 eurolla, Haavikko arvioi.

Katsaus rekisteriotteen tietosarakkeisiin paljastaa koeajokkimme kantavuudeksi noin 600 kg, mikä ei ole kovinkaan juhlavasti tämän kokoluokan autolle, mutta täysin linjassa muiden vastaavien kanssa. 

Kuormatilan pituus on lattia- tasosta mitattuna 3,2 metriä ja sisäkorkeus reilut 1,95 metriä. Kyytiin siis sopii vaivatta rakennuslevyt tai vaikkapa lyhyt-telainen kelkka. Väliseinässä on pit- kälti toista metriä leveä ja noin 40 cm korkea luukku, mikä mahdollistaa pidempien esineiden kuljettamisen. 

Helsinkiläisen Verhoomo Sorsa Oy:n osaavissa käsissä auton kaikki seinäpinnat ovat saaneet asianmukaisen lämpöeristyksen. Lämpöä Dailystä ei tule puuttumaan, sillä moottorin ja ohjaamon lämmityksestä vastaavan ajastimella varustetun polttoainekäyttöisen lisälämmittimen lisäksi matkustamossa on lisäilmalämmitin, jonka tuottama lämpö on mahdollista kääntää myös kuormatilan puolelle. Eristyksen ansiosta Daily on paitsi lämmin, myös erittäin hiljainen auto. Ajomelu ja muut auton ulkopuoliset äänet pysyvät hyvin loitolla, mikä on positiivista, jos autossa on tarkoitus yöpyä.

retkinet6.jpg(kuva: Sisustaa leimaa korkeatasoinen viimeistely. Makuulaveri taittuu esiin takaistuimien selkänojat taittamalla. Istuimien päälliset ovat hyvin kulutusta kestävää nahkaa. Lakimuutoksen takia yksi istuin on pitänyt jättää pois laskuista. Väliseinää noin puoli metriä taakse päin viemällä istuimen voi asentaa takaisin. Sellaiset ovat säännöt!.)

Kehitystä ulkonäköön ja ajettavuuteen

Malliuudistuksen myötä Iveco sai uutta muotoa keulaan sekä täysin uuden sisustuksen, joka noudattelee kohteliaasti edeltävän mallin suuntaviivoja.

Täysin uusi ohjauspyörä näyttää ja tuntuu hyvältä. Italialaiset taitavat muotoilun, mikä näkyy myös kojelaudan ja täysin uuden mittariston ilmeessä. Mielenkiintoinen uutuus on tehdaslisävarusteena tarjottava sähkötoiminen seisontajarru, mikä korvaa etuistuimien välissä törröttävän vivun. Samalla se mahdollistaa lisähinnasta tarjolla olevien ja selkä menosuuntaan nähden kääntyvien ns. kapteeni-istuimien hankinnan. 

Iveco-uutta on myös vajaan 10-tuumaisella näytöllä varustettu multimediakeskus. Valmistajan raskaista kuorma-autoista tuttu laite tuo mukanaan Ivecon monipuoliset lisäpalvelut pakettiautoasiakkaiden saataville. Teräväpiirtonäyttö toimii kaiken muun lisäksi myös peruutuskameran näyttönä.

retkinet7.jpg(kuva: Sähkökäyttöinen käsijarru on tätä päivää. Lisähinnasta tarjottava vipu tuo lisätilaa etuistuimien väliin ja mahdollistaa kääntyvien etuistuimien valinnan.)

Merkittävin ajettavuuteen vaikuttanut kehitysaskel on uusi sähkökäyttöinen ohjaustehostin, jossa on erityinen ohjaustuntumaa merkittävästi taajamaolosuhteissa keventävä City -toiminto. Samalla alustaan on tuotu jämäkämmät vakaajatangot ja uudet etujouset. Parannusten ansioista Daily on nyt havaittavasti vakaampi ja vaivattomampi ajettava. Onneksi Iveco ei ole sen enempää uudistanut Dailyn alustaratkaisuja, sillä perinteisen tikapuurunkorakenteen ja päällekäisiin kolmiotukivarsiin perustuvan pyöräntuennan ansiosta Ivecon etupyöräkoteloissa on runsaasti tilaa, mikä ulosmitataan auton ulkomittoihin nähden poikkeuksellisen pienenä kääntöympyränä, joka on nyt koeajettavan ja 4,1 m akselivälin omaavassa autossa 14 metrin luokkaa. Reippaan takaylityksen johdosta peräkärryn kanssa peruuttelusta voi tulla mielenkiintoista, ainakin jos kärryssä on pitkä puomi. Onneksi Sorsan retkeilyautovarustukseen sisältyy kameran lisäksi tehokkaat, katon rajaan, taakse päin asennetut työvalot, joita voi hyödyntää työtehtävien lisäksi myös peruuttamisessa.

Rahalle vastinetta?

Uudistunut Iveco Daily retkeilyauto täyttää onnistuneesti tehtävänsä. Reilun kokoinen jääkaappi imee sisuksiinsa vaivatta viisihenkisen työporukan muonat työpäivää kohden ja tehokas mikroaaltouuni käy keittiöstä. Molemmat tervetulleita uudistuksia auton varustelussa. Jääkaappi pelaa auton omalla virralla, mikro tarvitsee ulkoisen virtalähteen, joka voi olla vaikkapa erikseen myytävä invertteri. Nyt koeajettavaan autoon ei ole sellaista asennettu, joskin valmiudet ovat pistorasioita myöten mitkä toimivat kun auto kytketään verkkovirtaan. Laadukas invertteri kustantaa noin tuhannen euroa auton hinnan päälle.

Ja mikä auton hinta olikaan? 

- Konseptin mukaisten Iveco Daily retkeilyautojen verolliset hinnat alkavat, 210 hv moottorilla ja Hi-Matic automaattivaihteistolla noin 69 000 eurosta. Tässä autossa on lisäksi tehokkaat lisävalot katolla sekä muuta pientä kivaa, mikä nostaa hinnan hieman yli 70 000 euron, ilmoittaa Haavikko.

28.01.2022 8.00Stora Enso investoi 40 miljoonaa euroa revinnäissellutuotannon tehostamiseen ja tuotannon hiilijalanjäljen pienentämiseen
27.01.2022 12.00Nimitykset: Matti Lintala DAF-kuorma-automyyjäksi Pohjanmaalle
27.01.2022 7.00Vienti vetää vetolaitemarkkinoilla - TAV kasvaa Euroopan lisäksi Venäjällä
26.01.2022 18.01LUE TÄSTÄ! Järkälemäinen 264-sivuinen Kivirock maarakennus- ja kaivosalan ammattilehti on ilmestynyt
26.01.2022 14.33HUOMIO: Onko yrityksellä hyviä uutisia tai tärkeää tiedotettavaa..?
26.01.2022 12.11Roteri Oy:n uusi Bruks 1006PT: Tehokasta haketusta yhdellä voimanlähteellä
26.01.2022 10.10Puukauppa kävi viime vuonna vilkkaana - myyjän pitää ilmoittaa puun myyntitulot verotuksessa
26.01.2022 10.00Nesteellä maan kattavin dieselajoneuvojen typen oksidipäästöjä vähentävän AdBlue-tuotteen verkosto - yli 220 asemaa Suomessa
26.01.2022 10.00Termaterin liiketoiminta siirtyy LapWallin omistukseen
26.01.2022 8.11Selvitys: Bioenergialla vahvat talous- ja ympäristöhyödyt EU:n energiamurroksessa
25.01.2022 17.20Erkki Hannula Oy: Puunkorjuuta Pohjois-Pohjanmaalla tehtävään optimoidulla kalustolla
25.01.2022 10.10Uusi ainutlaatuinen turvatoiminto Volvon sähkökuorma-autoihin
25.01.2022 10.00Teollisuuden tuottajahinnat nousivat 23,3 prosenttia edellisvuoden joulukuusta
24.01.2022 19.03Lisää tehokkuutta Haketuspalvelu Pesosen hakekuljetuksiin
24.01.2022 8.00Uuteen Rangeriin on saatavilla yli 150 tehdasvalinnaisvarustetta
23.01.2022 17.00Rottne F10D kuormatraktori: Järkiratkaisu ajokoneurakointiin
23.01.2022 12.55Keskitolppa-Z Logliftit vakuuttaneet kestävyydellään ja ominaisuuksillaan
22.01.2022 14.00Cobbgreen Oy: Puunkorjuuta punaisilla koneilla Päijät-Hämeen leimikoilla
22.01.2022 12.14Ketjut tukkiauton tiellä pitää - Metsätyöltä huippuketjut suoraan varastosta
21.01.2022 23.55KATSO TÄSTÄ 21.1. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
21.01.2022 14.23Kolmivuotinen TES-ratkaisu turvaa työt kaikilla Keiteleen tehdaspaikkakunnilla ja alihankintaverkostossa
21.01.2022 8.16Venäläinen Luzales-sahakonsernilta jo kolmas investointipäätös TC-kanavakuivaamoihin
21.01.2022 6.32"Terminator-tekniikkaa"
20.01.2022 15.05Savonlinnan kaupunki tukee 15 - 17-vuotiaiden nuorten työllistymistä kesätyöseteleillä
20.01.2022 15.00Öljylämmityksen vaihtajien avustuspäätöksiin tauko - EU:n elvytysrahaa odotetaan käyttöön
20.01.2022 14.20Lambi matkustaa Postin kyydissä uusiutuvalla biokaasulla - päästösäästö vastaa 19 kierrosta maapallon ympäri
20.01.2022 13.01Valmet toimittaa kartonkikoneuudistuksen tuotannon lisäämiseksi Stora Enson Skoghallin tehtaalle Ruotsiin
20.01.2022 12.28Fiat 500 kahmii palkintoja Euroopassa
20.01.2022 10.12Näin toimit oikein liikenneonnettomuuspaikalla: vauhti pois ja katse eteenpäin
20.01.2022 9.43Liikennekuolemien määrä laskussa
20.01.2022 9.12Stora Enso ja Tornator aloittavat yhteistyön suoalueiden ennallistamiseksi
19.01.2022 17.00Bensiinikäyttöisen auton voi muuttaa kaasu- tai etanolikäyttöiseksi - muuttamiseen voi hakea tukea Traficomilta
19.01.2022 13.20Valmet toimittaa automaation Baltian ensimmäiseen kotitalouksien ja kauppojen biojätteitä käsittelevään biokaasulaitokseen
19.01.2022 11.11Kuitupuun painomittauksessa on mahdollista käyttää nyt myös uusia sääperusteisia ennustemalleja
19.01.2022 9.40Uusi Suomen ennätys renkaiden kierrättämisessä
19.01.2022 8.00Eränkävijöiden hatut valokeilassa Suomen Metsästysmuseolla
18.01.2022 11.22Valio lisää kaasuautojen määrää kuljetuslogistiikassaan
18.01.2022 11.00Renault Groupin vuosi 2021 - Tavoitteena tuottavuus ja sähköistyminen
18.01.2022 10.12Rautajärven Konehuolto mukaan KESLA-autonostureiden huoltoverkostoon
18.01.2022 8.20Ponsse ja Epec perustavat tuotekehitysyksikön Turkuun
17.01.2022 14.55Koura ratkaisee kuormauksen sujuvuuden
17.01.2022 10.20Suomessa voimaan poikkeuksia kuljettajan ajo- ja lepoaikasäädöksiin 17.1.2022 alkaen
17.01.2022 10.10Hämeenlinnasta terästä maailmalle jo 50 vuoden ajan
17.01.2022 9.15Uusi Volkswagen Amarok - valmiina myös Suomen talveen
17.01.2022 9.00Maailman ensimmäinen 100 % puupohjainen kalustelevy on Koskisen ja Stora Enson yhteistyönä syntynyt kiertotaloustuote
16.01.2022 19.29Terminator vaihtokamppanja 1/2022.
16.01.2022 17.30Metsäsuunnittelu Hollanti Oy: Jatkuva kasvatus on tulevaisuuden metsänhoitoa
15.01.2022 13.00Lukessa haussa 150 harjoittelu- ja kausityöpaikkaa toimipaikoille ympäri Suomen
15.01.2022 11.11Kaupan liikevaihto kasvoi 10,5 prosenttia marraskuussa
14.01.2022 22.21KATSO TÄSTÄ 14.1. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
14.01.2022 17.00Flowertrucksin ensimmäinen kaasukäyttöinen vetoauto on nyt liikenteessä - lisää on tulossa
14.01.2022 8.33John Deere Forestry Oy investoi varaosamyymälään Mikkelissä
13.01.2022 11.22MAN hyötyajoneuvojen myynti kehittyi positiiviseen suuntaan vuonna 2021
13.01.2022 9.44Talvikalastaja! Merkitse pyydyksesi oikein
13.01.2022 9.36SKAL jäsenyritysten kannattavuusennusteet vahvassa laskussa
13.01.2022 9.00Jyväskylän Kuljetusmessujen aikataulua siirretään jälleen - tapahtumaa kaavaillaan vuodelle 2023
12.01.2022 15.45Puuhakkeesta lämmöksi - lähellä tuotettua ilmastoystävällistä lämpöä
12.01.2022 12.30Veho kasvaa ja kansainvälistyy
12.01.2022 11.15Ponsse avasi uuden huoltopalvelukeskuksen Joensuuhun
12.01.2022 10.00Koskitraktori mukaan Top Truck -ketjuun
11.01.2022 9.32520 taksiliikennelupaa peruttu puuttuneen y-tunnuksen takia
11.01.2022 9.15Stora Enso Suomessa jo 150 vuotta
11.01.2022 9.00Työkyky ja työkuormituksesta palautuminen: Työn vaatimukset ja voimavarat muuttuneessa metsänhakkuutyössä
11.01.2022Voiko kuusipankkoinen vaunu "haukkua hintansa" käyttöaikanaan.
10.01.2022 16.30Puoli vuosisataa ja liki 20 000 tuotetta - VAK juhlistaa 50-vuotistaivaltaan
10.01.2022 11.00Ostamassa uutta täyssähköautoa? 2000 euron hankintatukea voi hakea Traficomista
10.01.2022 10.33Teollisuuden uudet tilaukset kasvoivat marraskuussa 38,5 prosenttia vuodentakaisesta
10.01.2022 10.16Onnisen toimitukset asiakaskohteisiin kulkevat myös biokaasulla
10.01.2022 8.22Niemi Palvelut ja Ab Stormossen Oy kierrätysyhteistyöhön Vaasan talousalueella
09.01.2022 14.40Ammattilehti.fi uutissivulla noin 50.000 erillistä kävijää vuorokaudessa - lähde mukaan bannerilla & uutisoinnilla vuodeksi 2022
09.01.2022 11.40TGB traktorimönkijät on tehty kovaan työkäyttöön
08.01.2022 15.44Uusi Isuzu D-Max: Takarivistä johtoportaaseen
07.01.2022 23.55KATSO TÄSTÄ 7.1. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
07.01.2022 12.12Metsäkiinteistöjen hinnat rajussa kasvussa vuonna 2021
06.01.2022 15.20West Coast Road Masters tekee työtä paremman tiestön eteen
06.01.2022 9.00Volvo Carsin autonominen ajojärjestelmä Ride Pilot esitellään Kaliforniassa
05.01.2022 17.10Ennätykset uusiksi puun syötössä: vuodessa ajettu noin 8000 tuntia 8,5 vuoden ajan - puuta menee kouran läpi noin kolme miljoonaa kiintokuutiota vuodessa
05.01.2022 14.00Kontiotuote Oy ja Oy Haka-Wood Ab liittyivät vuodenvaihteessa Sahateollisuus ry:n jäseniksi
05.01.2022 10.59Stadin Brankkarille uusi ensihoidon johtoauto
05.01.2022 10.06Takalaitanostimet käyvät kaupaksi USA:ssa
04.01.2022 18.00Citroën ë-Jumpy nousi myydyimmäksi täyssähköpakettiautoksi Suomessa
04.01.2022 13.00Kaupunkilaiset pitävät lähimetsien hoitoa tärkeänä
04.01.2022 8.00Ford kolmatta vuotta peräkkäin Suomen ostetuin pakettiautomerkki
03.01.2022 16.01Brigaden järjestelmillä liikkuvan kaluston turvallisuus uudelle tasolle
03.01.2022 13.31Volvo Trucks nousi markkinajohtajaksi lähes kaikissa kuorma-autojen painoluokissa
03.01.2022 11.30Hyötyautojen ensirekisreröinnit kasvoivat edellisvuodesta
03.01.2022 11.15Mietityttääkö matkapuhelinsopimuksesi voimassaolo? - Traficomin uusi palvelu kertoo määräaikaisen sopimuksen voimassaoloajan
03.01.2022 10.01Nurminen Logistics ja Valmet Automotive solmivat viiden vuoden yhteistyösopimuksen
03.01.2022 9.00Volkswagen Transporter vuonna 2021 kymmenettä kertaa peräkkäin Suomen ostetuin pakettiauto
02.01.2022 15.00B-K Karlqvist Ay: Ritiläauto on pitkän ajan investointi
02.01.2022 11.00Timo Oksanen Nordic Traction Groupin myynti- ja markkinointijohtajaksi
02.01.2022 10.33Teboil pursuaa nyt sähköä - Pirkanhoviin rakentui sähköautojen suurteholatausjärjestelmä
02.01.2022 5.31Artikkeli 26.09.2020: Kuormansidonta puhuttaa ja sen ohjeistusta ollaan laatimassa. Ryhmän ajatukset alkoivat näkyä lehdistössä jo syksyn 2017 aikana. - Uusi sidontalaki tullee voimaan 2021.
01.01.2022 16.00Liikennealan järjestöt: Talvi yllätti autoilijat - ja teiden ylläpitäjät?
01.01.2022 10.11Teollisuuden tuottajahinnat nousivat 21,1 prosenttia edellisvuoden marraskuusta
31.12.2021 19.00KATSO TÄSTÄ VUODEN VIIMEINEN 31.12. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
31.12.2021 12.22Miikka Ahonen KOME Oy:n vaihtoperävaunumyyjäksi
31.12.2021 10.24ELY-keskus: Jäänpaksuudet kasvaneet tasaisesti Etelä-Savon järvillä
31.12.2021 9.41Keski-Pohjanmaan ja Pietarsaaren pelastuslaitokselle uusi monitoimiauto
30.12.2021 13.24MAN TGE Individual Lion S -erikoismallit suomeen kesällä 2022

Näytä lisää »