Continentalilta ohjeet raskaan kaluston hätätilanteisiin20.04.2020 14.42
Rengasrikko on raskaan kaluston kuljettajalle haastava tilanne, jossa tarvitaan pikaista apua. Koronakriisin aikana on erityisen tärkeää, että kuljettajat saavat nopeasti tietoa siitä, miten toimia – onhan heidän työnsä ratkaisevassa asemassa tuotteiden toimittamisessa pikaisesti perille. Etenkin maiden rajoja ylittäessään kuljettajat voivat kohdata haasteita, joissa heidän tulee tuntea erilaiset hätätilannekäytännöt.Continental tarjoaa nyt kuljettajille ja kuljetuspäälliköille tietoa Euroopan maiden erilaisista raskaan kaluston rengasrikkoihin liittyvistä käytännöistä. Yhtiö on juuri julkaissut sivuston, jolta löytyvät kaikki tarvittavat tiedot, mukaan lukien markkinoiden erityispiirteet ja Conti360°-tukinumerot. ”Alun perin aikeissa oli laatia ohjeet Conti360°-palvelun työntekijöille, jotta he osaisivat antaa turvallisuuskäytäntöihin ja säännöksiin liittyviä neuvoja rengasrikon sattuessa. Yhtiössä päätettiin kuitenkin julkistaa tiedot myös verkkosivuilla kaikkien kuljettajien ja kuljetuspäällikköjen saataville hätätilanteiden varalle tien päällä”, markkinointipäällikkö Marko Pursiainen kertoo. Tiedot ja ohjeistukset eri Euroopan maille Ohjeet sekä kunkin maan Continental Conti360° -rengasrikkopalvelun yhteystiedot löytyvät osoitteesta (myös ladattavassa pdf-muodossa): www.continental-truck-tires.com/breakdown-regulati... Mukana ohjeistuksessa ovat: Alankomaat, Belgia, Bulgaria, Espanja, Iso-Britannia, Italia, Itävalta, Kroatia, Norja, Puola, Portugali, Ranska, Romania, Ruotsi, Saksa, Serbia, Slovakia, Slovenia, Suomi, Sveitsi, Tanska, Tšekin tasavalta, Unkari ja Venäjä. Miten toimia rengasrikon sattuessa? Continentalin ohjeistukset Euroopan rengasrikkokäytännöistä kertovat maittain, milloin kuljettajan tai kalustopäällikön on otettava yhteyttä kolmanteen osapuoleen ja poliisiin, kuka soittaa ja kenelle, mahdolliset rengastyypin asennusrajoitukset, maakohtaiset viranomaiset sekä miten Conti360°-rengasrikkopalvelu kattaa kolmannelle osapuolelle mahdollisesti aiheutuneet kustannukset. Lisäksi Continental suosittelee seuraavia toimenpiteitä rengasrikon sattuessa: Erityiskäytäntöjä eri maissa Continental muistuttaa, että eri maissa on käytössä erityisvelvoitteita ja -käytäntöjä. Esimerkiksi Alankomaissa Rijkswaterstaat-viranomainen seuraa tilannetta valvontakameroilla tai -autoilla ja kutsuu tarvittaessa paikalle hinausauton ja/tai viranomaisen turvaamaan liikennettä. Ranskassa kuljettajien on painettava itse SOS-painiketta ilmoittaakseen hätätilanteesta moottoriteitä valvovalle viranomaiselle, ja vain siinä tapauksessa, että SOS-painike ei toimi, kuljettajan on sallittua soittaa suoraan poliisille. Ruotsissa taas lainsäädäntö edellyttää tietyillä Eurooppateillä (E4, E16, E18, E20) törmäysvaimentimella varustetun ajoneuvon (TMA) kutsumista turvaamaan rikkoutunutta ajoneuvoa. Mikä Conti360°? - Continentalin Conti360°-rengasrikkopalvelun verkostoon kuuluu 7 500 yhteistyökumppania 37 Euroopan maassa. |