AMMATTILEHTI KOEAJAA: Subaru Forester e-Boxer - Sähköavusteisesti metsäteille18.04.2020 12.10
Uudistunut viidennen sukupolven Subaru Forester e-Boxer tarjoaa mukavuutta, tilavuutta ja huippuluokan etenemiskykyä. Malli keräsi Euro NCAP -testeissä luokassaan kaikkien aikojen korkeimmat pisteet lapsimatkustajien suojasta ja valittiin luokkansa turvallisimmaksi autoksi. Uutuus on tarjolla 2-litraisen bensiinimoottorin ja sähkömoottorin yhdistelmänä, mikä kantaa nimeä e-Boxer. (kuva yllä: Uudistunut viidennen sukupolven Subaru Forester sai mallipäivityksessä entistä menevämmän ilmeen. Bensiinimoottorisen e-Boxerin matkantekoa avustaa sähkömoottori.) Subaru Foresteriin ainoana voimanlähdevaihtoehtona tarjottavasta vapaasti hengittävästa kaksilitraisesta vastaiskumoottorista irrotetaan vaihteiston yhteyteen ympätyn sähkömoottorin avustamana tehoa yhteensä 167 hv ja vääntömomenttia pyöreät 260 Nm. Matkantekoa avustavan sähkömoottorin osuus on tästä noin 17 hv ja 66 Nm. Avustavan sähkömoottori toimii alle 20 km/h nopeuksissa mahdollisuuksien mukaan ainoana moottorina. Kevythybridien luokkaan asemoituvan katumaasturin vaihteistona on aina Subarun portaaton Lineartronic -vaihteisto. Vaihteistoon on luotujen ”virtuaalipykälien” ansiosta laatikkoa voi komentaa myös manuaalisesti, mistä on apua vaikkapa maastossa tai peräkärryä vedettäessä. (kuva: Subaru Forester e-Boxerin laadukas ohjaamo tarjoaa väljät oltavat ja hyvän näkymän ympärille. Tunnelma on leppoisa kuin amerikkalaisessa lava-autossa konsanaan.) Katse eteen… päin! Sisustaan Subaru sai malliuudistuksessa lisää tekniikkaa ja varusteita, mikä näkyy kaikissa neljässä tarjolla olevassa varustetasovaihtoehdoissa nappuloiden ja informaation määrän kasvuna. Mukavuus ja runsaat tilat ovat olleet Foresterin myyntivaltteja. Nyt sitä puolta on petrattu entisestään. Mielenkiintoinen ja samalla allekirjoittaneelle ensimmäistä kertaa vastaan tullut tuttavuus on uutena toimintona Subaruun tuotu aktiivinen kuljettajan kasvojen tunnistus, joka paitsi säätää tarvittaessa autona henkilökohtaiset asetukset automaattisesti paikalleen, kun kuljettaja vaihtuu pitää myös huolen siitä että kuljettajan katse keskittyy ajoradan suuntaan. Puhelimen pälyilystä tai maisemien katselusta tulee nopeasti palautetta! Haluttaessa poiskytkettävä avustin antaa varsin hanakasti palautetta, mikäli kuljettajan keskittyminen vähänkin herpaantuu liikenteestä. (kuva: Subaru Forester e-Boxer sopii sekä voimalinjan että ajettavuuden osalta erittäin hyvin Suomen matalien nopeuksien tiestölle tai vaikkapa metsäautoteille.) Kaikilla mausteilla Subaru Foresteria saa yhteensä neljänä eri varustelutasona: Base, Active, Ridge ja Summit. Varusteita on jo lähtötasolla varsin runsaasti. Tasokkaimman Summitin sisältäen kaiken tarjolla olevan. Hintaharppaukset eri varustelutasojen väleillä on tehty houkuttelevan mataliksi. Maahantuojalta kerrotaankin että myynnin pääpaino tulee olemaan Ridgen ja Summitin välillä. Tehdaslisävarustelista rakentuu lähinnä väri- ja vannevaihtoehdoista. Selkeää etten sanoisi. Koeajettavan auton Summit varustelutason kattavuus osasikin yllättää. Lämitettävän ohja- uspyörän ja takaistuimien sekä erinomaisen kamerajärjestelmän tarjoama mukavuus ja vaivattomuus ansaitsevat kiitoksen sanan; adaptiivisesti mutkan mukaan taittuvia ajovaloja ja mukautuvaa vakionopeudensäädintä unohtamatta. (kuva: 2-litrainen bensiini-boxermoottori antaa sähkömoottorin avustamana 167 hv tehon.) Sähköavusteisesti Kiihtyvyyden puolesta Forester e-Boxer ei yllä aivan kokoluokkansa parhaimmistoon. Valmistaja ilmoittaa kiihtyvyydeksi karvan alta 12 sekuntia, mikä on ihan ok noin 1900 kg painavalle katumaasturille. Vastavuoroisesti vääntömomenttia tuntuu olevan enemmän mitä numerot antavat ymmärtää, mikä ulosmitataan asiallisena sitkeytenä minkä huomaa erityisesti kuormattuna ajettaessa. Parhaimmillaan runsaan kilometrin matkalle sähköistä matkantekoa tarjoavan moottorin ajoakusto on sovitettu suoraan taka-akselin päälle, mikä tukevoittaa ja tasapainottaa nelivetoisen Foresterin ajettavuutta maantiellä sekä kaupunkien mukulakivikaduilla, mitkä Forester selättää luksusautomaisella tyyneydellä. (kuva: Subarun X-Mode-järjestelmässä on ajotilat sekä kiinteälle alustalle sekä syvään lumeen ja hiekkaan. Näistä jälkimmäinen antaa ulos maksimaalisen suorituskyvyn ja vääntömomentin. Ensimainittu optimoi vetopitoa kovalla alustalla.) Siirrot eri käyttövoimien välillä sujuvat, jos ei nyt aivan saumattomasti, mutta sujuvasti ainakin. Bensiinimoottori pärähtää käyntiin viimeistään parinkympin nopeudessa, sähkömoottorin avustaessa polttomoottoria siitä eteen päin aina tarvittessa. Ajoakuston latausjärjestelmä pohjautuu mitä ilmeisimmin sumeaan logiikkaan ja ihmismielen ylittävään algoritmiin, ainakin jos kojelaudan päälle sovitettuun latausnäyttöön on uskomista. Akuston varaustasoon voi vaikuttaa ajamalla M eli manuaalipuolella, jolloin akusto latautuu merkittävästi D ajoasentoa nopeammin. (kuva: Takana istutaan korkealla mukavasti ja jalkatilaa on vähintäänkin riittävästi. Lisäpisteet Subaru ansaitsee kapeista kynnyskoteloista ja helman alle ulottuvista ovista. Housun lahkeet säilyvät puhtaina kurakeleilläkin.) Subaru ei ole varsinaisesti loistanut polttoaineenkulutuksen osalta tippakisojen kärkipäässä. Eikä sähköavusteinen Forester tee poikkeusta nytkään. Valmistajan mukaan keskikulutus asettuu ajotavasta riippuen 6,7 - 9,5 litran välimaastoon. Koeajolenkillä matalin lukema jäi haaveeksi, mutta yläpään saavuttaminen sujui leikiten, joskaan sitä ei talvikeleistä huolimatta ylitettykään. Agressiivisesti hinnoiteltu Väljät sisätilat ja asiallisen nelivetojärjestelmän omaava Subaru Forester e-Boxer sopii sekä voimalinjan että ajettavuuden osalta erittäin hyvin Suomen matalien nopeuksien tiestölle tai vaikkapa metsäautoteille. Agressivisen hinnoittelun ansiosta Forester asettuu Base varustelutasossa reilun 44 000 euron hintapyynnillään sopivasti suomalaisten suosimaan n. 40 000 euron hintahaarukkaan, jossa kilpailu on kovaa, joskaan ei aivan niin raadollista nelivetoisten katumaasturien keskuudessa. Nyt koeajettavan Summit varustelutason Foresterin hintapyynti on lähentelee jo 54 000 euroa. Vaihtoehtoja löytyy siten moneen maksukykyluokkaan. (kuva: Takavalojen väli on nyt pellin sijasta mustaa muovia.) |