Laadukas ritilärakenne syntynyt käytännön kokemuksen kautta12.04.2020 15.20
Viitanen Yhtiöt Oy Parkanosta urakoi puuta metsäkoneilla ja valmistaa myös ritilärakenteita koneenkuljetusautoihin. (kuva yllä: Viitanen Yhtiöt Oy valmisti ritilärakenteen uuteen Scania G 500 10x4 kuorma-autoon, mistä kaupat tehtiin Tampereen Scania-myyjä Kimmo Niemen kanssa. Pituutta autolla on 13,5 metriä ja kantavuutta 29.200 kg. Kuvassa kyydissä juuri käyttöön otettu uusi John Deere 1110 G kuormatraktori.) Viitasten historia metsäurakoinnissa juontaa 70-luvulle, jolloin Juhani Viitanen aloitti metsurina. Vuonna 1986 hankittiin Pika 36 häntämoto Joutsa nosturilla; Pika pelasi luotettavasti ja se olikin käytössä yli 20 vuotta traktoreiden alla vain vaihtuessa. Moderneihin metsäkoneisiin siirryttiin vuonna 2008 - tänä päivänä käytössä on kolme harvesteria (2 kpl John Deere 1170G & Ponsse Scorpion) ja yksi John Deere 1110G ajokone, joilla urakoidaan Pirkanmaan MHY:lle yhden harvesterin tehdessä lisäksi puuta Westakselle. Käytössä on myös Liebherr 914 kaivukone metsäautoteiden tekoon ja muuhun maanrakentamiseen. Aliurakoitsijoiden koneita on mukana savotassa yksi harvesteri ja neljä ajokonetta. (kuva: Oikea mitoitus takaa että metsäkoneet istuvat nätisti kyytiin ja akselipainot pysyy hallinnassa.) Viitanen Yhtiöiden toiminnassa on tekemisen vastuu siirtynyt jo seuraavalle sukupolvelle mutta Juhani ja veljensä Marko ovat edelleen mukana toiminnassa. Urakointitoiminnasta vastaa Juhanin poika Timo ja ritiläautojen rakentelusta veljensä Jarno - myös siskot Jonna ja Salla ovat mukana yrityksen omistajina. Yhteensä palkkaa maksetaan 14 henkilölle. (kuva: Parkanossa vuonna 2015 käyttöön otettu uusi halli tarjoaa hyvät tilat korjaustoiminnalle sekä ritiläautojen rakentamisella.) Ritiläautojen rakenne kehittynyt koneita ajaessa Ritiläautot ovat merkittävässä roolissa Viitanen Yhtiöt Oy:n urakoinnissa sillä siirtomatkat ovat välillä jopa yli 200 kilometriä ja usein eri koneiden siirrot tulevat juuri päällekkäin joten käytössä pitää olla koko ajan kaksi siirtoautoa. Käytännön tekemisen kautta Viitasille onkin muodostunut käsitys siitä, millainen toimivan ritiläauton tulisi olla. (kuva: Hydraulisesti toimivaan ajosiltaan on integroitu kätevä varustelaatikko.) - Teimme ensimmäisen ritiläauton omaan käyttöön vuonna 2009 käytetyn 3-akselisen Volvon päälle. Siitä tuli kaikin puolin mallikas ja yhteensä olemme rakentaneet tähän mennessä viisi koneenkuljetusautoa sekä pari traktorivetoista lavettia maarakennuskoneiden siirtoon. Vuonna 2015 käyttöömme valmistui uusi halli mikä mahdollistaa autojen rakentamisen nyt kunnon tiloissa. Teemme siellä lisäksi muutakin raskaan kaluston remonttia, kauhojen kunnostusta jne. kertoo Jarno Viitanen. (kuva: Teräsrakenteet on tehty järeästi mikä takaa pitkän käyttöiän. Kuljetuskorkeus on pyritty saamaan mahdollisimman alhaiseksi.) Kuljetusautoja rakennetaan myös muille Oman tarpeen lisäksi ritilärakenteita on tehty myös muille urakoitsijoille. - Olemme tehneet ritilöitä asi- akkaiden alusta-autoihin ja myyneet myös omia vähän käytettyjä ritiläautoja eteenpäin. Itse asiassa tämä juuri valmistunut uusi Scania G 500 10x4 on otettu omaan ajoon, mutta jos joku on vailla uudenkarheaa ritiläautoa kannattaa soitella 045 117 1580, ilmoittaa Timo Viitanen. - Mitoitamme ritilärakenteen nykykoneille sopivaksi niin että ne istuvat nätisti kyytiin ja ovat mahdollisimman alhaalla. Teräsrakenteet on tehty laadulla ja mieluummin hieman järeämmäksi mikä takaa pitkän käyttöiän. Varustelu ja muut yksityiskohdat voidaan toteuttaa juuri asiakkaan tarpeeseen, toteaa Viitanen. (kuva: Viitanen Yhtiöt Oy:n Juhani (vas.), Timo ja Jarno Viitanen esittelivät onnistunutta Scania ritiläautoa.) |