AMMATTILEHTI KOEAJAA: MAN TGX 18.510 4x2 - Kuljettajan ehdoilla10.04.2020 14.55
Täysin uusi MAN TGX -mallisto on suunniteltu asiakkaita ja kuljettajia kuunnellen. Koeajoimme markkinoiden edistyksellisimmän kuorma-auton tuoreeltaan kansainväliselle lehdistölle helmikuussa järjestetyssä koeajotilaisuudessa Pohjois-Espanjan mäkisillä ja mutkaisilla moottoriteillä. (kuva yllä: MAN asiakkaiden kahdenkymmenen vuoden odotus palkitaan täysin uudella TGX kaukoliikennemallilla, joka vastaa hyvin mallille asetettuihin odotuksiin.) Mallistopäivityksistä puhuttaessa MAN lukeutuu kiistatta maltillisimpiin valmistajiin. Maaliskuun lopulla tuotannossa uudelle MAN TGX:lle tilaa antava mallisukupolvi sai päivänvalonsa vuosituhannen vaihteessa. Tasaisin väliajoin tehdyt ohjaamo- ja moottori-, ja tekniikkpäivitykset varmistivat TGX:n pysymisen Euroopan myyntilastoissa vahvimmassa kärkikolmikossa liki 20-vuoden ajan. Viimeisimmässä, vuonna 2019 toteutetussa päivityksessä MAN uudisti voimanlähteiden polttoaineen syöttöä, palamisprosessia ja pakokaasujen kierrätysjärjestelmiä sekä yksinkertaisti ja tehosti jäähdytystä. Lisäksi polttoainetta säästävien älykkäiden apulaitteiden määrää kasvatettiin kaikissa moottorivaihtoehdoissa. Tehtyjen päivitysten ansiosta useimmat TGX :ään tarjolla olevat moottorit ovat nyt entistä tehokaampia ja polttoainetaloudellisempia. Kaikki vaihtoehdot alittavat nyt kirkkaasti tiukimman Euro6 d -päästötason vähimmäisvaatimukset. Voimalinjan osalta olimme jo valmiiksi markkinoiden kärjessä. Uudistuneiden voimanlähteiden ja taka-akselien välitysten sekä entistä virtaviivaisemman ohjaamon avulla asiakkaamme voivat yltää jopa kahdeksan prosentin polttoainesäästöihin, edelliseen Euro6 c -moottorisukupolveen verrattuna, toteaa uuden TGX -malliston suunnittelusta vastaava Dr. Manuel Marx. Malliuudistuksen myötä MAN nimesi TGX -mallin ohjaamovaihtoehdot uudelleen. XL, XLX ja XXL -ohjaamot ovat nyt GN, GM ja GX. Samalla ohjaamot saivat lisää korkeutta ja sisätilaa. G tarkoittaa suurta / kaukoliikenneohjaamoa. Kirjainsarjan toinen merkki kertoo ohjaamon korkeuden. N matala, M keskikokoinen ja X korkea ohjaamo. Nyt koeajettavassa autossa on GM eli keskikokoinen kaukoliikenneohjaamo. Sen suurimmaksi korkeudeksi ilmoitetaan noin 204 cm. (kuva: Täysin uusiksi laitettu ohjaamo tarjoaa korkeimman tason mukavuutta. Kojelauta on jaettu kahteen kerrokseen. Yläosa, jossa mittaritaulu ja medianäyttö on pyhitetty informaatiolle. Alaosa on toiminnallinen, missä enin osa kytkimistä ja katkaisijoista. Uutta on kääntyvä ja selkänojastaan työpöydäksi taittuva apumiehen istuin, sähköinen seisontajarru ja kojelaudan keskiosaan viety MAN SmartSelect ohjain.) Kuljettajan ehdoilla Saksalaisille autovalmistajille ominaiseen tapaan uusi malli tekee ulkoisten piirteiden osalta kunniaa reilun vuoden kuluttua tuotannosta sivuun jäävälle edeltäjälleen, millä valmistajat sujuvoittavat asiakkaiden siirtymistä mallisukupolvesta toiseen ja antavat poistuville malleille lisää elinkaarta. Auton ohjaamoa tarkasteltaessa huomaa nopeasti että valmistaja on ottanut suunnittelussa vaarin kuljettajien palautteista ja toiveista. Nopeiten uuden mallisukupolven tunnistaa mustan puhuvasta, etusäleiköstä sekä entistä ylemmäksi ulottuvasta etupuskurista. Tarkkasilmäinen huomaa myös tuulilasin madaltuneen ja uudelleen muotoillut sivupeilit. Peilien ja kavennettujen A-pilarien ansiosta TGX:n GN ohjaamosta näkee nyt merkittävästi entistä paremmin ulos. (kuva: Uudet sivupeilit ovat entistä pienemmät ja virtaviivaisemmat. Niiden ja kavennettujen A-pilarien ansiosta katvealue on pienentynyt paljon.) Monia askarruttavaan kysymykseen miksi MAN ei esitellyt malliuudistuksen myötä TGX:ään kamerapeilejä, MAN:lta kerrotaan että ne ovat suunnitteilla ja mahdollisesti myös tulossa, mikäli asiakkaat sellaisia haluavat. Tuulilasia kerrotaan madalletun kuljettajien toiveesta, millä saavutetaan paitsi lisätilaa otsahyllyihin myös helpotetaan pääsyä tuulilasin yläpuolisiin nappuloihin ja laitteisiin, kuten esimerkiksi ajopiirturiin. Kuljettajan arkea helpottaviin uudistuksiin lukeutuvat myös uudelleen suunniteltu täyttöaukko. Apumiehen puoleiseen porraskuiluun, toisen ja kolmannen porras-askelman väliin viedyn luukun takaa löytyy ulosvedettävä lasinpesunesteen täyttönokka, joka vaikuttaa kokeiltaessa varsin näppärältä ratkaisulta. (kuva: Täysin uusi innovaatio on MAN EasyControl, joka tuo kojelaudan toiminnot oveen ja helposti saataville. Ohjelmoitavuuden ansiosta nappien toimintoja voidaan helposti vaihtaa.) Kova ja kuljettajan arkea helpottava uutuus on kuljettajan oveen, noin auton lattiatason korkeudelle viety MAN EasyControl -painokytkinpaketti. Yksinkertaisen oivalluksen ansiosta kuljettajan ei enää tarvitse kiivetä ylös ohjaamoon kytkeäkseen esimerkiksi työvaloja tai hätävilkkuja päälle. Uudistetun sähköisen arkkitehtuurin ansiosta useimmat ohjaamon katkaisijoista voidaan ohjelmoida kuljettajan mieltymysten mukaisesti. Sama koskee myös oven neljää nappulaa, joiden parametrit on valittavissa lähes 20 eri toiminnan valikoimasta. Koeajettavan kaksiakselisen TGX 18.510 rekanvetäjän ohjaamoa kuljettajan paikalta arvioituna MAN TGX on täyden kympin arvoinen suoritus. Uudelleen muotoiltu ja entistä runsaammilla säätövaroilla varustettu istuin ei jätä toivomisen varaa. Myös ohjauspyörä on uusi ja siinäkin reilusti entistä runsaammat säätövarat. Jatkossa MAN kaupat eivät enää jää ajoasennosta kiinni. Uutta ovat myös täysin digitaaliset mittaritaulut ja mediajärjestelmä, joka on saatavissa 8- tai 12 tuumaisena vaihtoehtona. Sekä ajotietokoneen että multimediajärjestelmän toimintojen käyttö sujuu järkevästi asetelluista ohjauspyörän nappuloista. Multimediajärjestelmän toimintoja voi ohjata vaihtoehtoisesti lisähinnasta tarjottavan MAN SmartSelect ohjaimen avuin. Sen käyttö on ajossa sujuvaa. (kuva: Vaihteistoa ja moottorijarrua sekä eri ajotiloja hallitaan nyt kilpailijoiden tapaan ohjauspyörän yhteyteen viedystä vivusta.) Suurin MAN mullistus löytyy ohjauspyörän takaa. Vanha lähelle lattiatasoa viety vaihteiston kiertokytkin on vihdoin heivattu romukoppaan. Jatkossa vaihteiston ja moottorijarrun sekä eri ajotilavaihtoehtojen valinta tapahtuu lähimpien kilpalijoiden tapaan ohjauspylvään yhteyteen ympätystä monitoimikatkaisijasta. (kuva: Ajoneuvoon kulkua on helpotettu mm. ovien avautumiskulmaa kasvattamalla.) Automatiikka hoitaa Jos liikkeellelähdöt ovat vaivattomia, niin ovat myös matkanteko ja pysähtyminen. Adaptiivinen ja maaston topografian tunteva vakionopeuden säädin tuo kulkuun helppoutta. Tilavuudeltaan 12,4-litrainen ja parhaalta teholtaan 510 hevosvoimainen MAN D26 -moottori takaa noin 40 tonniselle puoliperäyhdistelmälle väkevän etenemiskyvyn reitille osuneissa, lähes kilometrin mittaisissa ja parhaimmillaan jopa 7 prosentin nousuissa, missä kuljettajan on miltei pakosta väännettävä vaihdevivun nappulasta ajotila polttoainetta säästävästä Efficient -ajotilasta tehopuolelle. Bilbaosta Santanderiin johtavalla ja Atlantin valtameren repaleista rantaviivaa seurailevan moottoritien vuoristoratamaisilla mäkiosuuksilla ajotilan toivoi jo vaihtuvan automaatisesti. Scanian OptiCruise vaihteistoon pohjautuva ”Traton-TipMatic-vaihteisto” tekee matkanteosta mukavan leppoisaa. Takavuosien ”hyppylähdöt” ovat nyt lähihistoriaa. Järkevästi mitoitetun voimalinjan ansiosta koneen kierrokset pysyttelevät tasamalla 1000 r/min molemmin puolin. Ja rullausominaisuutta hyödynnetään aina kun mahdollista. Jalkakaasulla ajettaessa rullaus käynnistyy muutamassa sekunnissa kaasupolkimen nostosta. Plussaa MAN saa niin ikään ruotsalaisvalmistajalta hyödynnetystä jarruavustimesta. Jarrupoljinta kerran napauttamalla kytkeytyvä avustin pitää auton nopeuden automaattisesti asetetussa, riippumatta mäen jyrkkyydestä. (kuva: Suomalaisia asiakkaita ilahduttava uudistus on lasinpesunesteen täyttöaukon uudelleensijoittaminen rappusten väliiin.) Sapiskaa MAN TGX:lle on annettava turhan kulmikkaasti toimivasta ja ärhäkkäästi ohjat käsiinsä ottavasta kaistallapitoavustimesta. Muutoin ohjausvaste tuntuu asialliselta ja sopivan kevyeltä. Tarkempaa analyysia tarjotaan myöhemmin, kun uusi TGX päästään ajamaan kotimaan kamaralla; meikäläisillä mitoilla ja massoilla. Kiitoksen sana on annettava EBA hätäjarruavustimesta. Sen toimintaan tutustuttiin autenttisesti koeajorupeaman alkutaipaleella, kahden edessä kulkevan henkilöauton ottaessa kevyesti tuntumaa toisistaan. Hyvin pelaa! Nykyisestä poiketen hidastimen vivussa ei ole lainkaan havaittavia pykäliä, mihin on totuttu nykymallissa. Hidastustehoa voi annostella kevyin liikkein kaikkiaan kuudessa eri portaassa. Käytettävä teho näkyy mittaristossa. Tosipaikan tullen vivun voi runtata pohjaan, jolloin kaikki teho on kerralla käytettävissä. Madaltuneen tuulilasin myötävaikutuksesta ohjaamo tuntuu entistä levämmälle. Uudet sivupeilit ovat asialliset ja oikean nurkan katvealue on huomattavasti nykyistä pienempi. Ajossa hallintalaitteiden käyttö on kaikkinensa varsin sujuvaa ja mikä parasta mittariston informaatio on selkeää ja vaivattomasti luettavissa ja ymmärrettävissä. Jos uudistunut MAN TGX on markkinoiden edistyksellisin, niin se on myös yksi hiljaisimmista kuorma-autoista. Tuulensuhinat räminät ja muut häiriötekijät suorastaan loistavat poissaolollaan. Moottorin äänet on sentään läsnä, ainakin kiihdytettäessä. Syyksi paljastuu suoraan kuljettajan taakse sovitettu imu- ilman otto, mikä toisinaan johtaa matalataajuista kuutoskoneen jytinää ohjaamon puolelle. (kuva: MAN Truck&Bus hyötyautojen myyntipäällikkö Veli Pusa (vas.) ja kuorma-autojen tuotepäällikkö Antti Heinonen odottavat toiveikkain mielin uuden MAN malliston saapumista Suomeen. - Ennakkomyynti on lähtenyt hyvään vauhtiin, vaikka uusista malleista ei ennen lanseerausta ollut oikeastaan mitään tietoa. Se kertoo jotain asiakkaidemme luottamuksesta MAN tuotemerkkiä kohtaan, Pusa toteaa.) Syksyksi Suomeen Ohjaamotarjonnaltaan täydellisesti uudistuneen MAN TGX:n kuten myös muiden TG -sarjan uutuusmallien myynti on jo käynnissä. - Esittelyautojen pitäisi ehtiä Suomeen huhtikuun loppupuolella ja asiakastoimitukset on tarkoitus käynnistää kesän lopulla. Moniakseliset MAN TG -sarjan mallit tuodaan markkinoille loppuvuodesta ja asiakastoimitukset alkanevat tämän hetkisen ennusteen mukaan vuoden 2021 alkupuolella. Demo-autoiksi valitsimme 6x2 rekanvetäjän ja uusien mittasäännösten rajoihin hienosti sopivan, 5,9 metrin akselivälillä varustetun, 6x2 alustamallin. Sen päälle on tarkoitus sovittaa 9,6 metrinen FRC kuormakori, kertoo MAN Truck&Bus hyötyautojen myyntipäällikkö Veli Pusa K Auto Oy:ltä. Pusan mukaan kysyntä on ollut varsin vilkasta ja ensimmäisistä autoista on jo tehty sitovat kaupat, näkemättä: - Ensiesittelytilaisuuden ja koeajomahdollisuuden perusteella useampikin MAN asiakas on tehnyt vähintääkin onnistuneen valinnan. |