AMMATTILEHTI KOEAJAA: MAN TGX 18.510 4x2 - Kuljettajan ehdoilla

10.04.2020 14.55

mannet0.jpg

Täysin uusi MAN TGX -mallisto on suunniteltu asiakkaita ja kuljettajia kuunnellen. Koeajoimme markkinoiden edistyksellisimmän kuorma-auton tuoreeltaan kansainväliselle lehdistölle helmikuussa järjestetyssä koeajotilaisuudessa Pohjois-Espanjan mäkisillä ja mutkaisilla moottoriteillä. 

(kuva yllä: MAN asiakkaiden kahdenkymmenen vuoden odotus palkitaan täysin uudella TGX kaukoliikennemallilla, joka vastaa hyvin mallille asetettuihin odotuksiin.)

Mallistopäivityksistä puhuttaessa MAN lukeutuu kiistatta maltillisimpiin valmistajiin. Maaliskuun lopulla tuotannossa uudelle MAN TGX:lle tilaa antava mallisukupolvi sai päivänvalonsa vuosituhannen vaihteessa. Tasaisin väliajoin tehdyt ohjaamo- ja moottori-, ja tekniikkpäivitykset varmistivat TGX:n pysymisen Euroopan myyntilastoissa vahvimmassa kärkikolmikossa liki 20-vuoden ajan. 

Viimeisimmässä, vuonna 2019 toteutetussa päivityksessä MAN uudisti voimanlähteiden polttoaineen syöttöä, palamisprosessia ja pakokaasujen kierrätysjärjestelmiä sekä yksinkertaisti ja tehosti jäähdytystä. Lisäksi polttoainetta säästävien älykkäiden apulaitteiden määrää kasvatettiin kaikissa moottorivaihtoehdoissa. Tehtyjen päivitysten ansiosta useimmat TGX :ään tarjolla olevat moottorit ovat nyt entistä tehokaampia ja polttoainetaloudellisempia. Kaikki vaihtoehdot alittavat nyt kirkkaasti tiukimman Euro6 d -päästötason vähimmäisvaatimukset. 

Voimalinjan osalta olimme jo valmiiksi markkinoiden kärjessä. Uudistuneiden voimanlähteiden ja taka-akselien välitysten sekä entistä virtaviivaisemman ohjaamon avulla asiakkaamme voivat yltää jopa kahdeksan prosentin polttoainesäästöihin, edelliseen Euro6 c -moottorisukupolveen verrattuna, toteaa uuden TGX -malliston suunnittelusta vastaava Dr. Manuel Marx.   

Malliuudistuksen myötä MAN nimesi TGX -mallin ohjaamovaihtoehdot uudelleen. XL, XLX ja XXL -ohjaamot ovat nyt GN, GM ja GX. Samalla ohjaamot saivat lisää korkeutta ja sisätilaa. G tarkoittaa suurta /  kaukoliikenneohjaamoa. Kirjainsarjan toinen merkki kertoo ohjaamon korkeuden. N matala, M keskikokoinen ja X korkea ohjaamo. Nyt koeajettavassa autossa on GM eli keskikokoinen kaukoliikenneohjaamo. Sen suurimmaksi korkeudeksi ilmoitetaan noin 204 cm. 

mannet2.jpg

(kuva: Täysin uusiksi laitettu ohjaamo tarjoaa korkeimman tason mukavuutta. Kojelauta on jaettu kahteen kerrokseen. Yläosa, jossa mittaritaulu ja medianäyttö on pyhitetty informaatiolle. Alaosa on toiminnallinen, missä enin osa kytkimistä ja katkaisijoista. Uutta on kääntyvä ja selkänojastaan työpöydäksi taittuva apumiehen istuin, sähköinen seisontajarru ja kojelaudan keskiosaan viety MAN SmartSelect ohjain.)

Kuljettajan ehdoilla

Saksalaisille autovalmistajille ominaiseen tapaan uusi malli tekee ulkoisten piirteiden osalta kunniaa reilun vuoden kuluttua tuotannosta sivuun jäävälle edeltäjälleen, millä valmistajat sujuvoittavat asiakkaiden siirtymistä mallisukupolvesta toiseen ja antavat poistuville malleille lisää elinkaarta.

Auton ohjaamoa tarkasteltaessa huomaa nopeasti että valmistaja on ottanut suunnittelussa vaarin kuljettajien palautteista ja toiveista. 

Nopeiten uuden mallisukupolven tunnistaa mustan puhuvasta, etusäleiköstä sekä entistä ylemmäksi ulottuvasta etupuskurista. Tarkkasilmäinen huomaa myös tuulilasin madaltuneen ja uudelleen muotoillut sivupeilit. Peilien ja kavennettujen A-pilarien ansiosta TGX:n GN ohjaamosta näkee nyt merkittävästi entistä paremmin ulos. 

mannet3.jpg

(kuva: Uudet sivupeilit ovat entistä pienemmät ja virtaviivaisemmat. Niiden ja kavennettujen A-pilarien ansiosta katvealue on pienentynyt paljon.)

Monia askarruttavaan kysymykseen miksi MAN ei esitellyt malliuudistuksen myötä TGX:ään kamerapeilejä, MAN:lta kerrotaan että ne ovat suunnitteilla ja mahdollisesti myös tulossa, mikäli asiakkaat sellaisia haluavat.

Tuulilasia kerrotaan madalletun kuljettajien toiveesta, millä saavutetaan paitsi lisätilaa otsahyllyihin myös helpotetaan pääsyä tuulilasin yläpuolisiin nappuloihin ja laitteisiin, kuten esimerkiksi ajopiirturiin. 

Kuljettajan arkea helpottaviin uudistuksiin lukeutuvat myös uudelleen suunniteltu täyttöaukko. Apumiehen puoleiseen porraskuiluun, toisen ja kolmannen porras-askelman väliin viedyn luukun takaa löytyy ulosvedettävä lasinpesunesteen täyttönokka, joka vaikuttaa kokeiltaessa varsin näppärältä ratkaisulta. 

mannet5.jpg

(kuva: Täysin uusi innovaatio on MAN EasyControl, joka tuo kojelaudan toiminnot oveen ja helposti saataville. Ohjelmoitavuuden ansiosta nappien toimintoja voidaan helposti vaihtaa.)

Kova ja kuljettajan arkea helpottava uutuus on kuljettajan oveen, noin auton lattiatason korkeudelle viety MAN EasyControl -painokytkinpaketti. Yksinkertaisen oivalluksen ansiosta kuljettajan ei enää tarvitse kiivetä ylös ohjaamoon kytkeäkseen esimerkiksi työvaloja tai hätävilkkuja päälle. Uudistetun sähköisen arkkitehtuurin ansiosta useimmat ohjaamon katkaisijoista voidaan ohjelmoida kuljettajan mieltymysten mukaisesti. Sama koskee myös oven neljää nappulaa, joiden parametrit on valittavissa lähes 20 eri toiminnan valikoimasta. 

Koeajettavan kaksiakselisen TGX 18.510 rekanvetäjän ohjaamoa kuljettajan paikalta arvioituna MAN TGX on täyden kympin arvoinen suoritus. Uudelleen muotoiltu ja entistä runsaammilla säätövaroilla varustettu istuin ei jätä toivomisen varaa. Myös ohjauspyörä on uusi ja siinäkin reilusti entistä runsaammat säätövarat. Jatkossa MAN kaupat eivät enää jää ajoasennosta kiinni. Uutta ovat myös täysin digitaaliset mittaritaulut ja mediajärjestelmä, joka on saatavissa 8- tai 12 tuumaisena vaihtoehtona. Sekä ajotietokoneen että multimediajärjestelmän toimintojen käyttö sujuu järkevästi asetelluista ohjauspyörän nappuloista. Multimediajärjestelmän toimintoja voi ohjata vaihtoehtoisesti lisähinnasta tarjottavan MAN SmartSelect ohjaimen avuin. Sen käyttö on ajossa sujuvaa.

mannet4.jpg(kuva: Vaihteistoa ja moottorijarrua sekä eri ajotiloja hallitaan nyt kilpailijoiden tapaan ohjauspyörän yhteyteen viedystä vivusta.)

Suurin MAN mullistus löytyy ohjauspyörän takaa. Vanha lähelle lattiatasoa viety vaihteiston kiertokytkin on vihdoin heivattu romukoppaan. Jatkossa vaihteiston ja moottorijarrun sekä eri ajotilavaihtoehtojen valinta tapahtuu lähimpien kilpalijoiden tapaan ohjauspylvään yhteyteen ympätystä monitoimikatkaisijasta. 

mannet6.jpg

(kuva: Ajoneuvoon kulkua on helpotettu mm. ovien avautumiskulmaa kasvattamalla.)

Automatiikka hoitaa

Jos liikkeellelähdöt ovat vaivattomia, niin ovat myös matkanteko ja pysähtyminen. Adaptiivinen ja maaston topografian tunteva vakionopeuden säädin tuo kulkuun helppoutta. Tilavuudeltaan 12,4-litrainen ja parhaalta teholtaan 510 hevosvoimainen MAN D26 -moottori takaa noin 40 tonniselle puoliperäyhdistelmälle väkevän etenemiskyvyn reitille osuneissa, lähes kilometrin mittaisissa ja parhaimmillaan jopa 7 prosentin nousuissa, missä kuljettajan on miltei pakosta väännettävä vaihdevivun nappulasta ajotila polttoainetta säästävästä Efficient -ajotilasta tehopuolelle. Bilbaosta Santanderiin johtavalla ja Atlantin valtameren repaleista rantaviivaa seurailevan moottoritien vuoristoratamaisilla mäkiosuuksilla ajotilan toivoi jo vaihtuvan automaatisesti. Scanian OptiCruise vaihteistoon pohjautuva ”Traton-TipMatic-vaihteisto” tekee matkanteosta mukavan leppoisaa. Takavuosien ”hyppylähdöt” ovat nyt lähihistoriaa.

Järkevästi mitoitetun voimalinjan ansiosta koneen kierrokset pysyttelevät tasamalla 1000 r/min molemmin puolin. Ja rullausominaisuutta hyödynnetään aina kun mahdollista. Jalkakaasulla ajettaessa rullaus käynnistyy muutamassa sekunnissa kaasupolkimen nostosta.

Plussaa MAN saa niin ikään ruotsalaisvalmistajalta hyödynnetystä jarruavustimesta. Jarrupoljinta kerran napauttamalla kytkeytyvä avustin pitää auton nopeuden automaattisesti asetetussa, riippumatta mäen jyrkkyydestä. 

mannet7.jpg

(kuva: Suomalaisia asiakkaita ilahduttava uudistus on lasinpesunesteen täyttöaukon uudelleensijoittaminen rappusten väliiin.)

Sapiskaa MAN TGX:lle on annettava turhan kulmikkaasti toimivasta ja ärhäkkäästi ohjat käsiinsä ottavasta kaistallapitoavustimesta. Muutoin ohjausvaste tuntuu asialliselta ja sopivan kevyeltä. Tarkempaa analyysia tarjotaan myöhemmin, kun uusi TGX päästään ajamaan kotimaan kamaralla; meikäläisillä mitoilla ja massoilla.

Kiitoksen sana on annettava EBA hätäjarruavustimesta. Sen toimintaan tutustuttiin autenttisesti koeajorupeaman alkutaipaleella, kahden edessä kulkevan henkilöauton ottaessa kevyesti tuntumaa toisistaan. Hyvin pelaa!

Nykyisestä poiketen hidastimen vivussa ei ole lainkaan havaittavia pykäliä, mihin on totuttu nykymallissa. Hidastustehoa voi annostella kevyin liikkein kaikkiaan kuudessa eri portaassa. Käytettävä teho näkyy mittaristossa. Tosipaikan tullen vivun voi runtata pohjaan, jolloin kaikki teho on kerralla käytettävissä. 

Madaltuneen tuulilasin myötävaikutuksesta ohjaamo tuntuu entistä levämmälle. Uudet sivupeilit ovat asialliset ja oikean nurkan katvealue on huomattavasti nykyistä pienempi.

Ajossa hallintalaitteiden käyttö on kaikkinensa varsin sujuvaa ja mikä parasta mittariston informaatio on selkeää ja vaivattomasti luettavissa ja ymmärrettävissä. 

Jos uudistunut MAN TGX on markkinoiden edistyksellisin, niin se on myös yksi hiljaisimmista kuorma-autoista. Tuulensuhinat räminät ja muut häiriötekijät suorastaan loistavat poissaolollaan. Moottorin äänet on sentään läsnä, ainakin kiihdytettäessä. Syyksi paljastuu suoraan kuljettajan taakse sovitettu imu- ilman otto, mikä toisinaan johtaa matalataajuista kuutoskoneen jytinää ohjaamon puolelle. 

mannet8.jpg

(kuva: MAN Truck&Bus hyötyautojen myyntipäällikkö Veli Pusa (vas.) ja kuorma-autojen tuotepäällikkö Antti Heinonen odottavat toiveikkain mielin uuden MAN malliston saapumista Suomeen. - Ennakkomyynti on lähtenyt hyvään vauhtiin, vaikka uusista malleista ei ennen lanseerausta ollut oikeastaan mitään tietoa. Se kertoo jotain asiakkaidemme luottamuksesta MAN tuotemerkkiä kohtaan, Pusa toteaa.)

Syksyksi Suomeen

Ohjaamotarjonnaltaan täydellisesti uudistuneen MAN TGX:n kuten myös muiden TG -sarjan uutuusmallien myynti on jo käynnissä. 

- Esittelyautojen pitäisi ehtiä Suomeen huhtikuun loppupuolella ja asiakastoimitukset on tarkoitus käynnistää kesän lopulla. Moniakseliset MAN TG -sarjan mallit tuodaan markkinoille loppuvuodesta ja asiakastoimitukset alkanevat tämän hetkisen ennusteen mukaan vuoden 2021 alkupuolella. Demo-autoiksi valitsimme 6x2 rekanvetäjän ja uusien mittasäännösten rajoihin hienosti sopivan, 5,9 metrin akselivälillä varustetun, 6x2 alustamallin. Sen päälle on tarkoitus sovittaa 9,6 metrinen FRC kuormakori, kertoo MAN Truck&Bus hyötyautojen myyntipäällikkö Veli Pusa K Auto Oy:ltä. 

Pusan mukaan kysyntä on ollut varsin vilkasta ja ensimmäisistä autoista on jo tehty sitovat kaupat, näkemättä:

- Ensiesittelytilaisuuden ja koeajomahdollisuuden perusteella useampikin MAN asiakas on tehnyt vähintääkin onnistuneen valinnan.

23.01.2022 17.00Rottne F10D kuormatraktori: Järkiratkaisu ajokoneurakointiin
23.01.2022 12.55Keskitolppa-Z Logliftit vakuuttaneet kestävyydellään ja ominaisuuksillaan
22.01.2022 14.00Cobbgreen Oy: Puunkorjuuta punaisilla koneilla Päijät-Hämeen leimikoilla
22.01.2022 12.14Ketjut tukkiauton tiellä pitää - Metsätyöltä huippuketjut suoraan varastosta
21.01.2022 23.55KATSO TÄSTÄ 21.1. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
21.01.2022 14.23Kolmivuotinen TES-ratkaisu turvaa työt kaikilla Keiteleen tehdaspaikkakunnilla ja alihankintaverkostossa
21.01.2022 8.16Venäläinen Luzales-sahakonsernilta jo kolmas investointipäätös TC-kanavakuivaamoihin
21.01.2022 6.32"Terminator-tekniikkaa"
20.01.2022 15.05Savonlinnan kaupunki tukee 15 - 17-vuotiaiden nuorten työllistymistä kesätyöseteleillä
20.01.2022 15.00Öljylämmityksen vaihtajien avustuspäätöksiin tauko - EU:n elvytysrahaa odotetaan käyttöön
20.01.2022 14.20Lambi matkustaa Postin kyydissä uusiutuvalla biokaasulla - päästösäästö vastaa 19 kierrosta maapallon ympäri
20.01.2022 13.01Valmet toimittaa kartonkikoneuudistuksen tuotannon lisäämiseksi Stora Enson Skoghallin tehtaalle Ruotsiin
20.01.2022 12.28Fiat 500 kahmii palkintoja Euroopassa
20.01.2022 10.12Näin toimit oikein liikenneonnettomuuspaikalla: vauhti pois ja katse eteenpäin
20.01.2022 9.43Liikennekuolemien määrä laskussa
20.01.2022 9.12Stora Enso ja Tornator aloittavat yhteistyön suoalueiden ennallistamiseksi
19.01.2022 17.00Bensiinikäyttöisen auton voi muuttaa kaasu- tai etanolikäyttöiseksi - muuttamiseen voi hakea tukea Traficomilta
19.01.2022 13.20Valmet toimittaa automaation Baltian ensimmäiseen kotitalouksien ja kauppojen biojätteitä käsittelevään biokaasulaitokseen
19.01.2022 11.11Kuitupuun painomittauksessa on mahdollista käyttää nyt myös uusia sääperusteisia ennustemalleja
19.01.2022 9.40Uusi Suomen ennätys renkaiden kierrättämisessä
19.01.2022 8.00Eränkävijöiden hatut valokeilassa Suomen Metsästysmuseolla
18.01.2022 11.22Valio lisää kaasuautojen määrää kuljetuslogistiikassaan
18.01.2022 11.00Renault Groupin vuosi 2021 - Tavoitteena tuottavuus ja sähköistyminen
18.01.2022 10.12Rautajärven Konehuolto mukaan KESLA-autonostureiden huoltoverkostoon
18.01.2022 8.20Ponsse ja Epec perustavat tuotekehitysyksikön Turkuun
17.01.2022 14.55Koura ratkaisee kuormauksen sujuvuuden
17.01.2022 10.20Suomessa voimaan poikkeuksia kuljettajan ajo- ja lepoaikasäädöksiin 17.1.2022 alkaen
17.01.2022 10.10Hämeenlinnasta terästä maailmalle jo 50 vuoden ajan
17.01.2022 9.15Uusi Volkswagen Amarok - valmiina myös Suomen talveen
17.01.2022 9.00Maailman ensimmäinen 100 % puupohjainen kalustelevy on Koskisen ja Stora Enson yhteistyönä syntynyt kiertotaloustuote
16.01.2022 19.29Terminator vaihtokamppanja 1/2022.
16.01.2022 17.30Metsäsuunnittelu Hollanti Oy: Jatkuva kasvatus on tulevaisuuden metsänhoitoa
15.01.2022 13.00Lukessa haussa 150 harjoittelu- ja kausityöpaikkaa toimipaikoille ympäri Suomen
15.01.2022 11.11Kaupan liikevaihto kasvoi 10,5 prosenttia marraskuussa
14.01.2022 22.21KATSO TÄSTÄ 14.1. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
14.01.2022 17.00Flowertrucksin ensimmäinen kaasukäyttöinen vetoauto on nyt liikenteessä - lisää on tulossa
14.01.2022 8.33John Deere Forestry Oy investoi varaosamyymälään Mikkelissä
13.01.2022 11.22MAN hyötyajoneuvojen myynti kehittyi positiiviseen suuntaan vuonna 2021
13.01.2022 9.44Talvikalastaja! Merkitse pyydyksesi oikein
13.01.2022 9.36SKAL jäsenyritysten kannattavuusennusteet vahvassa laskussa
13.01.2022 9.00Jyväskylän Kuljetusmessujen aikataulua siirretään jälleen - tapahtumaa kaavaillaan vuodelle 2023
12.01.2022 15.45Puuhakkeesta lämmöksi - lähellä tuotettua ilmastoystävällistä lämpöä
12.01.2022 12.30Veho kasvaa ja kansainvälistyy
12.01.2022 11.15Ponsse avasi uuden huoltopalvelukeskuksen Joensuuhun
12.01.2022 10.00Koskitraktori mukaan Top Truck -ketjuun
11.01.2022 9.32520 taksiliikennelupaa peruttu puuttuneen y-tunnuksen takia
11.01.2022 9.15Stora Enso Suomessa jo 150 vuotta
11.01.2022 9.00Työkyky ja työkuormituksesta palautuminen: Työn vaatimukset ja voimavarat muuttuneessa metsänhakkuutyössä
11.01.2022Voiko kuusipankkoinen vaunu "haukkua hintansa" käyttöaikanaan.
10.01.2022 16.30Puoli vuosisataa ja liki 20 000 tuotetta - VAK juhlistaa 50-vuotistaivaltaan
10.01.2022 11.00Ostamassa uutta täyssähköautoa? 2000 euron hankintatukea voi hakea Traficomista
10.01.2022 10.33Teollisuuden uudet tilaukset kasvoivat marraskuussa 38,5 prosenttia vuodentakaisesta
10.01.2022 10.16Onnisen toimitukset asiakaskohteisiin kulkevat myös biokaasulla
10.01.2022 8.22Niemi Palvelut ja Ab Stormossen Oy kierrätysyhteistyöhön Vaasan talousalueella
09.01.2022 14.40Ammattilehti.fi uutissivulla noin 50.000 erillistä kävijää vuorokaudessa - lähde mukaan bannerilla & uutisoinnilla vuodeksi 2022
09.01.2022 11.40TGB traktorimönkijät on tehty kovaan työkäyttöön
08.01.2022 15.44Uusi Isuzu D-Max: Takarivistä johtoportaaseen
07.01.2022 23.55KATSO TÄSTÄ 7.1. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
07.01.2022 12.12Metsäkiinteistöjen hinnat rajussa kasvussa vuonna 2021
06.01.2022 15.20West Coast Road Masters tekee työtä paremman tiestön eteen
06.01.2022 9.00Volvo Carsin autonominen ajojärjestelmä Ride Pilot esitellään Kaliforniassa
05.01.2022 17.10Ennätykset uusiksi puun syötössä: vuodessa ajettu noin 8000 tuntia 8,5 vuoden ajan - puuta menee kouran läpi noin kolme miljoonaa kiintokuutiota vuodessa
05.01.2022 14.00Kontiotuote Oy ja Oy Haka-Wood Ab liittyivät vuodenvaihteessa Sahateollisuus ry:n jäseniksi
05.01.2022 10.59Stadin Brankkarille uusi ensihoidon johtoauto
05.01.2022 10.06Takalaitanostimet käyvät kaupaksi USA:ssa
04.01.2022 18.00Citroën ë-Jumpy nousi myydyimmäksi täyssähköpakettiautoksi Suomessa
04.01.2022 13.00Kaupunkilaiset pitävät lähimetsien hoitoa tärkeänä
04.01.2022 8.00Ford kolmatta vuotta peräkkäin Suomen ostetuin pakettiautomerkki
03.01.2022 16.01Brigaden järjestelmillä liikkuvan kaluston turvallisuus uudelle tasolle
03.01.2022 13.31Volvo Trucks nousi markkinajohtajaksi lähes kaikissa kuorma-autojen painoluokissa
03.01.2022 11.30Hyötyautojen ensirekisreröinnit kasvoivat edellisvuodesta
03.01.2022 11.15Mietityttääkö matkapuhelinsopimuksesi voimassaolo? - Traficomin uusi palvelu kertoo määräaikaisen sopimuksen voimassaoloajan
03.01.2022 10.01Nurminen Logistics ja Valmet Automotive solmivat viiden vuoden yhteistyösopimuksen
03.01.2022 9.00Volkswagen Transporter vuonna 2021 kymmenettä kertaa peräkkäin Suomen ostetuin pakettiauto
02.01.2022 15.00B-K Karlqvist Ay: Ritiläauto on pitkän ajan investointi
02.01.2022 11.00Timo Oksanen Nordic Traction Groupin myynti- ja markkinointijohtajaksi
02.01.2022 10.33Teboil pursuaa nyt sähköä - Pirkanhoviin rakentui sähköautojen suurteholatausjärjestelmä
02.01.2022 5.31Artikkeli 26.09.2020: Kuormansidonta puhuttaa ja sen ohjeistusta ollaan laatimassa. Ryhmän ajatukset alkoivat näkyä lehdistössä jo syksyn 2017 aikana. - Uusi sidontalaki tullee voimaan 2021.
01.01.2022 16.00Liikennealan järjestöt: Talvi yllätti autoilijat - ja teiden ylläpitäjät?
01.01.2022 10.11Teollisuuden tuottajahinnat nousivat 21,1 prosenttia edellisvuoden marraskuusta
31.12.2021 19.00KATSO TÄSTÄ VUODEN VIIMEINEN 31.12. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
31.12.2021 12.22Miikka Ahonen KOME Oy:n vaihtoperävaunumyyjäksi
31.12.2021 10.24ELY-keskus: Jäänpaksuudet kasvaneet tasaisesti Etelä-Savon järvillä
31.12.2021 9.41Keski-Pohjanmaan ja Pietarsaaren pelastuslaitokselle uusi monitoimiauto
30.12.2021 13.24MAN TGE Individual Lion S -erikoismallit suomeen kesällä 2022
30.12.2021 9.22Kuormakoreista ja kuorman varmistamisesta annettua määräystä muutettu - vaatimuksia raakapuukuorman varmistamiseen sovelletaan vasta 1.7.2022 alkaen
30.12.2021 8.22VIELÄ EHDIT! Lähde mukaan vuodenvaihteen Hyviä Uutisia! lähetykseen uutisella tai vuoden 2022 tervehdyksellä
29.12.2021 19.00Metsätuholain muutokset tulevat voimaan vuoden 2022 alussa
29.12.2021 16.00Edistykselliset työkalut etätukeen, kenttätyöhön ja koulutukseen
29.12.2021 12.33Valmet toimittaa fleksopainokoneen laadunhallintajärjestelmän Lamipak (Kunshan) Co. Ltd:lle Kiinaan
28.12.2021 9.44Suomalaiset merikartat uudistuvat -ensimmäiset N2000-merikartat jo saatavilla
28.12.2021 9.00Sitran Timo Lehesvirta: Suomen metsäkeskustelu polarisoitunutta ja ohipuhumista - Jokamiehenoikeus ei anna oikeutta metsien näennäisomistajuuteen
27.12.2021 14.01Metsäteollisuus ry: AKT:n lakosta aiheutumassa suuret menetykset metsäteollisuudessa - toimimatonta työrauhajärjestelmää uudistettava
27.12.2021 13.00FLEETBook digitalisoi kaluston uudella, kustannustehokkaalla tavalla
27.12.2021 10.33Ensimmäinen erikoisluja teräsjauhe valmistettu SSAB:n Oxelösundin tehtaalla
27.12.2021 8.10Yhteinen hyvä houkutti kansalaiset Pyykkijahtiin
26.12.2021 11.00Valoa kansalle - käytä pitkiä valoja oikein
26.12.2021 10.44Eforan kunnossapidon toiminnot siirtyvät osaksi Stora Ensoa 1.1.2022
25.12.2021 11.00Metsä Group lahjoittaa Helsingin ja Oulun yliopistoille yhteensä 500 000 euroa
25.12.2021 8.00UPM ja WEPA edistävät yhdessä luonnon monimuotoisuutta

Näytä lisää »