AMMATTILEHTI KOEAJAA: Chevrolet Silverado 1500 Crew Cab 5.3 V8 4X4 LTZ Z71 - Suurempi, kevyempi ja ketterämpi

05.10.2019 17.00

chevy1.jpg

Chevrolet Silveradon neljäs mallisukupolvi on rantautunut Suomeen. Uutuusmalliston keihäänkärkenä on aluksi vain bensiinimoottorilla tarjottava Silverado 1500. Raskaammat 2500 ja 3500 sekä HD mallit esitellään syksyn kuluessa; dieselmoottorien vuoro on vuoden vaihteessa. 

(kuva yllä: Chevrolet Silverado 1500 kasvoi malliuudistuksessa kaikissa suunnissa; lopputulosta voi luonnehtia hyvin onnistuneeksi. Merkkifanaatikot huomaavat että pyörien kaaret ovat nyt muodoltaan kantikkaiden asemesta pyöreähköt.)

Silverado on yli 550 000 vuotuisella myynnillään ollut jo pitkään USA:n toiseksi myydyin automalli. Edellään vain Ford F-sarja, kolmatta paikkaa pitää RAM. USA:ssa myytiin vuonna 2018 yhteensä yli 17 miljoonaa autoa, mistä noin 2,7 miljoonaa lava-autoja. Se tarkoittaa noin 7400 uuden lava-auton kauppaa vuoden jokaisena päivänä. Suomen koko automyynti, ilman raskaita kuorma-autoja ja linja-autoja jäi alle 140 000:n, tästä lava-autojen osuus noin 1000 auton luokkaa. Siinä noin aluksi mittakaavaa ja mietittävää, miksi ”Jenkki” panostaa niin paljon Pick-upien kehitystyöhön.

Chevrolet Silverado 1500 on nyt aiempaa suurempi. Akseliväli kasvoi 100 mm ja kokonaispituus 41 mm ja leveys 30 mm, mikä mahdollistaa sekä suuremman kuormatilavuuden että antaa enemmän sisätilaa kaikille ohjaamon pituuksille. Kasvaneiden korimittojen vastapainoksi neliovisella Crew Cab -ohjaamolla ja V8 moottorilla varustettuna auton massa on nyt jopa 204 kg entistä kevyempi.

Ovet, konepelti ja takaluukku ovat nyt alumiinia. Korikehikko, lokasuojat, katto ja lava ovat seos- ja suurlujuusterästä. Koko pituudeltaan koteloitu eli boksattu erillisrunko on valmistettu erittäin lujasta teräksestä, jonka paksuus vaihtelee välillä 2-5 mil- limetriä. Rakenne on 40 kg kevyempi ja tarjoaa 10 prosenttia suuremman vääntöjäykkyyden. 

Painon säästöä on haettu myös jousituksesta, joka on täysin uusi. Taotusta alumiiniseoksesta valmistetut etuakseliston ylätukivarret ovat entistä jäykemmät ja kevyemmät, tarjoten paremman jousitusmukavuuden. Takajousitus toteutetaan edelleen leh- tijousin. Tiettyihin malleihin saa nyt komposiittijousia jotka säästävät painoa noin 5 kg per puoli, teräsjousiin verrattuna. Lisäksi ylellisimpään High Country -varustelutasoon saa tehokkaimman 6,2 litran moottorin yhteydessä tehdasasenteiset lisäilmajouset taka-akselille.

Suomessa Silveradon kevyt kuorma-automuutos vaatii lisäilmajousien sekä nopeudenrajoittimen asennusta. Sellaiset löytyvät myös nyt koeajettavasta Americar Oy:n maahantuomasta autosta. Edellämainittujen asennukset tehtiin Suomessa.

chavy2.jpg

(kuva: Kojelauta on nyt entistä selkeämpi. Vaihdevipu on entisellään lämmitettävän monitoimiohjauspyörän yhteydessä.)

Kehittynyttä tekniikkaa

Silverado 1500:sta on saatavana kuutena eri moottori-/vaihteistoyhdistelmänä, alkaen nelipyttyisestä ja tilavuudeltaan 2,7 litran dieselistä ja päättyen tulevan talven kuluessa markkinoille tuotaviin V8 dieselvaihtoehtoihin, joiden tekniset tiedot paljastettaneen syksyn aikana raskaiden lava-autojen julkistamisen yhteydessä. Bensiinivaihtoehdoista suomalaisittain kiinnostavia ovat uudet, täysalumiiniset ja 16 venttiliset 5,3 litran 355 hv / 519 Nm ja 6,2 litran 420 hv / 621 Nm V8 vaihtoehdot. Pienempi vaihtoehto on vakiona LTZ- ja High Country -varustelutasoissa. Sellainen on kehrää myös nyt koeajettavan Silveradon konehuoneessa. Suuremman saa lisähinnasta. 

Mielenkiintoisin uusiin bensiinimoottoreihin liittyvä kehitysaskel on polttoainetaloutta kohentava DFM (Dynamic Fuel Management), joka sekin lukeutuu paremmin varusteltujen mallien varusteisiin. Perusmallien moottoreissa on vanhempi AFM (Active Fuel Management) järjestelmä, joka sallii myös E85 -polttoaineen käytön.

Dynaaminen polttoaineenhallinta määrittää ajotilanteen mukaan tarvittavien sylinterien määrän ja kytkee hydarulisiin venttiilin nostimiin liitetyn automatiikan avuin sylinterit pois käytöstä. Oppivassa järjestelmässä on kaikkiaan 17 erilaista kaaviota. Ajossa järjestelmä toi- mii täysin huomaamatta, mikä on hatun noston arvoista, sillä tilanteen mukaan käytössä on kahdesta kahdeksaan sylinteriä. Valmistajan mukaan DFM:n avuin on mahdollista yltää merkittäviin polttoainesäästöihin. 

LTZ -mallissa on vakiona 8-portainen automaatti. Matalammissa varustelutasoissa on tyytyminen 6-vaihteiseen. 6,2 litraisen jatkeena on aina uusi 10-vaihteinen Hydra Matic automaatti, joka on vuosimallista 2020 eteen päin tarjolla myös 5,3 litraisen moottorin yhteyteen.

chevy3.jpg

(kuva: 5,3 litran V8:sta (L84) irrotetaan tehoa 355 hv. Lohko ja kannet ovat alumiiniä. Venttileitä on perinteiseen tapaan kaksi per sylinteri ja nokka-akseli on lohkoryhmän välissä. Perinteisen tekniikan yhteyteen on sovitettu moderneinta moottoriosaamista, kuten muuttuva venttiilien ajoitus ja polttoaineen suorasuihkutus sekä älykäs, sylintereiden lepuutusjärjestelmä (DFM).)

Polttoainekulutuksesta

Valmistajan lupaukset kohentuneesta polttoainetaloudesta on osin allekirjoitettava, sillä maantieajossa auton ajotietokone näytti 10,9 litraa satasella. Kevyemmän kaasujalan omaava alittaa helposti 10 litran lukeman.

Uusi Silverado pistää siten vahvasti jauhoja Jenkki-autoja polttoainetalouden osalta sorsivien suuvärkkeihin. Toki taajamassa ja kärryn kanssa ajettaessa kulutusmittariin tulee kummasti eloa, mutta niin käy muillakin kamppeilla ajettaessa.

Täysin uusi ohjaamo

Malliuudistuksen myötä Silveradon ohjaamo pantiin täysin uusiksi. Crew Cab sai miltei 8 senttiä lisää pituutta, mikä kohdistettiin takajalkatilaan. Miellyttävillä nahkapäällysteisillä istuimilla kulkee viisi matkustajaa mukavan väljästi. 

Kojelaudassa on tingitty nappuloiden määrässä, mikä tuo Chevyn ohjaamoon Eurooppalaisista autoista tuttua selkeyttä. Mittaristoa on niin ikään selkeytetty - toki kuljettaja voi edelleenkin päättää näytettävän informaation laadun ja määrän.

Kaikissa malleissa on nyt va- kiona 7-tuuman kosketusnäyttö. Koeajettavaan autoon on valittu optiolistalta kehittyneempi variantti, jossa 8-tuuman näyttö ja laajat liitettävyyspalvelut Wi-fi -yhteyksineen yms. Suurikokoisesta näytöstä on helppo katsella eri puolille autoa asennettujen kameroiden näyttämää. Saatavilla olevien katselukulmien määrä hipoo jo ennätystä. 

Merkittävin ja toivottavasti mahdollisimman nopeasti kaikkiin uusiin autoihin tuotava uutuus on teräväpiirtonäytöllä varustettu taustapeili. Sen kuvakulmaa voi niin ikään vaihtaa ja säätää. Lisäksi kuvaa voi myös suurentaa. 

chevy4.jpg

(kuva: Lyhyimmän lavaversion tilavuus kasvoi 1,5 kuutiometristä lähes 1,8 kuutioon. Se on entistä leveämpi ja korkeammilla laidoilla.)

Automaattinen 4-veto

Nelivetojärjestelmän ohjaus on entisellä paikallaan ohjauspyörän vasemmalla puolella. Perusasetuksella auto on takavetoinen. Uutena toimintona järjestelmän voi nyt asettaa automaattitilaan, jolloin elektroniikka päättelee ja säätää vetoa akseleiden välillä. Koeajossa takaveto sopii maantielle, mutta hiekkatiellä on parempi luottaa automatiikkaan tai jopa jatkuvaan nelivetoon. Moottorissa on sen verran jerkkua, että pelkällä takavedolla perä tapaa olla jatkuvasti irti tienpinnasta, mikä taas aktivoi asiallisen tehokkaasti toimivan luistoneston päälle. Automaattiasennossa meno tasoittuu. 

Jousitus entistä parempi

Kuten toisaalla tässä lehdessä koeajettavan RAM lava-autossa myös Silveradossa on tehty hyviä edistysaskelia jousitusmukavuuden ja ohjaustuntuman puolella. Etenkin jousitusmukavuudessa Eurooppalaisilla ja Japanilaisilla valmistajilla on vielä runsaasti tekemistä. Jäykästä taka-akselista ja lehtijousituksesta huolimatta kuormaamaton auto on lähes tunnoton nimismiehen kiharoille. Toki osa tästä herkusta kuuluu auton Z71 -varustepaketille, joka sisältää alustan 2 tuuman eli 5 cm korotuksen, tukevat kaasuiskunvaimentimet ja moottorin, vaihteiston ja polttoainesäiliön suojauksen. Lisäksi pakettiin sisältyy paremmin hengittävä ilmanpuhdistin, pakoputkien tuplaulostulo takapuskurin alle ja 20 tuuman kevytmetallivanteet renkaineen.

Chevrolet Silverado lava-autoja Suomessa myyvän mäntsäläläisen Americar Oy:n toimitusjohtaja Veli Kärkkaisen mukaan Z71 -paketin sisältö on laajentunut uuden mallin myötä entistäkin kattavammaksi. 

Monikäyttöinen auto

Uudistunut Chevrolet Silverado 1500 on vastaus moniin eri kuljetustarpeisiin. Hintapyynniltään reilun 80 000 euron auto sopii niin maastoon kuin maantiellekin, arkeen ja juhlaan. Ainoan haasteen tekee auton massiivisuus. 

Jo lyhyellä, noin 175 cm pituisella lavalla auton pituus lähentelee kuutta metriä ja pidemmällä noin parin metrin lavalla kuu- si metriä ylittyy jo kirkkaasti. Se yhdistettynä yli kahden metrin leveyteen ja reilun 1,9 metrin korkeuteen kysyy Silveradon kuljettajalta hyvää arviontikykyä suomalaisilla parkkipaikoilla ja mökkiteillä ajettaessa.

chevy5.jpg

(kuva: Silveradossa on teräväpiirtonäytöllä varustettu taustapeili.)

28.01.2022 8.00Stora Enso investoi 40 miljoonaa euroa revinnäissellutuotannon tehostamiseen ja tuotannon hiilijalanjäljen pienentämiseen
27.01.2022 12.00Nimitykset: Matti Lintala DAF-kuorma-automyyjäksi Pohjanmaalle
27.01.2022 7.00Vienti vetää vetolaitemarkkinoilla - TAV kasvaa Euroopan lisäksi Venäjällä
26.01.2022 18.01LUE TÄSTÄ! Järkälemäinen 264-sivuinen Kivirock maarakennus- ja kaivosalan ammattilehti on ilmestynyt
26.01.2022 14.33HUOMIO: Onko yrityksellä hyviä uutisia tai tärkeää tiedotettavaa..?
26.01.2022 12.11Roteri Oy:n uusi Bruks 1006PT: Tehokasta haketusta yhdellä voimanlähteellä
26.01.2022 10.10Puukauppa kävi viime vuonna vilkkaana - myyjän pitää ilmoittaa puun myyntitulot verotuksessa
26.01.2022 10.00Nesteellä maan kattavin dieselajoneuvojen typen oksidipäästöjä vähentävän AdBlue-tuotteen verkosto - yli 220 asemaa Suomessa
26.01.2022 10.00Termaterin liiketoiminta siirtyy LapWallin omistukseen
26.01.2022 8.11Selvitys: Bioenergialla vahvat talous- ja ympäristöhyödyt EU:n energiamurroksessa
25.01.2022 17.20Erkki Hannula Oy: Puunkorjuuta Pohjois-Pohjanmaalla tehtävään optimoidulla kalustolla
25.01.2022 10.10Uusi ainutlaatuinen turvatoiminto Volvon sähkökuorma-autoihin
25.01.2022 10.00Teollisuuden tuottajahinnat nousivat 23,3 prosenttia edellisvuoden joulukuusta
24.01.2022 19.03Lisää tehokkuutta Haketuspalvelu Pesosen hakekuljetuksiin
24.01.2022 8.00Uuteen Rangeriin on saatavilla yli 150 tehdasvalinnaisvarustetta
23.01.2022 17.00Rottne F10D kuormatraktori: Järkiratkaisu ajokoneurakointiin
23.01.2022 12.55Keskitolppa-Z Logliftit vakuuttaneet kestävyydellään ja ominaisuuksillaan
22.01.2022 14.00Cobbgreen Oy: Puunkorjuuta punaisilla koneilla Päijät-Hämeen leimikoilla
22.01.2022 12.14Ketjut tukkiauton tiellä pitää - Metsätyöltä huippuketjut suoraan varastosta
21.01.2022 23.55KATSO TÄSTÄ 21.1. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
21.01.2022 14.23Kolmivuotinen TES-ratkaisu turvaa työt kaikilla Keiteleen tehdaspaikkakunnilla ja alihankintaverkostossa
21.01.2022 8.16Venäläinen Luzales-sahakonsernilta jo kolmas investointipäätös TC-kanavakuivaamoihin
21.01.2022 6.32"Terminator-tekniikkaa"
20.01.2022 15.05Savonlinnan kaupunki tukee 15 - 17-vuotiaiden nuorten työllistymistä kesätyöseteleillä
20.01.2022 15.00Öljylämmityksen vaihtajien avustuspäätöksiin tauko - EU:n elvytysrahaa odotetaan käyttöön
20.01.2022 14.20Lambi matkustaa Postin kyydissä uusiutuvalla biokaasulla - päästösäästö vastaa 19 kierrosta maapallon ympäri
20.01.2022 13.01Valmet toimittaa kartonkikoneuudistuksen tuotannon lisäämiseksi Stora Enson Skoghallin tehtaalle Ruotsiin
20.01.2022 12.28Fiat 500 kahmii palkintoja Euroopassa
20.01.2022 10.12Näin toimit oikein liikenneonnettomuuspaikalla: vauhti pois ja katse eteenpäin
20.01.2022 9.43Liikennekuolemien määrä laskussa
20.01.2022 9.12Stora Enso ja Tornator aloittavat yhteistyön suoalueiden ennallistamiseksi
19.01.2022 17.00Bensiinikäyttöisen auton voi muuttaa kaasu- tai etanolikäyttöiseksi - muuttamiseen voi hakea tukea Traficomilta
19.01.2022 13.20Valmet toimittaa automaation Baltian ensimmäiseen kotitalouksien ja kauppojen biojätteitä käsittelevään biokaasulaitokseen
19.01.2022 11.11Kuitupuun painomittauksessa on mahdollista käyttää nyt myös uusia sääperusteisia ennustemalleja
19.01.2022 9.40Uusi Suomen ennätys renkaiden kierrättämisessä
19.01.2022 8.00Eränkävijöiden hatut valokeilassa Suomen Metsästysmuseolla
18.01.2022 11.22Valio lisää kaasuautojen määrää kuljetuslogistiikassaan
18.01.2022 11.00Renault Groupin vuosi 2021 - Tavoitteena tuottavuus ja sähköistyminen
18.01.2022 10.12Rautajärven Konehuolto mukaan KESLA-autonostureiden huoltoverkostoon
18.01.2022 8.20Ponsse ja Epec perustavat tuotekehitysyksikön Turkuun
17.01.2022 14.55Koura ratkaisee kuormauksen sujuvuuden
17.01.2022 10.20Suomessa voimaan poikkeuksia kuljettajan ajo- ja lepoaikasäädöksiin 17.1.2022 alkaen
17.01.2022 10.10Hämeenlinnasta terästä maailmalle jo 50 vuoden ajan
17.01.2022 9.15Uusi Volkswagen Amarok - valmiina myös Suomen talveen
17.01.2022 9.00Maailman ensimmäinen 100 % puupohjainen kalustelevy on Koskisen ja Stora Enson yhteistyönä syntynyt kiertotaloustuote
16.01.2022 19.29Terminator vaihtokamppanja 1/2022.
16.01.2022 17.30Metsäsuunnittelu Hollanti Oy: Jatkuva kasvatus on tulevaisuuden metsänhoitoa
15.01.2022 13.00Lukessa haussa 150 harjoittelu- ja kausityöpaikkaa toimipaikoille ympäri Suomen
15.01.2022 11.11Kaupan liikevaihto kasvoi 10,5 prosenttia marraskuussa
14.01.2022 22.21KATSO TÄSTÄ 14.1. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
14.01.2022 17.00Flowertrucksin ensimmäinen kaasukäyttöinen vetoauto on nyt liikenteessä - lisää on tulossa
14.01.2022 8.33John Deere Forestry Oy investoi varaosamyymälään Mikkelissä
13.01.2022 11.22MAN hyötyajoneuvojen myynti kehittyi positiiviseen suuntaan vuonna 2021
13.01.2022 9.44Talvikalastaja! Merkitse pyydyksesi oikein
13.01.2022 9.36SKAL jäsenyritysten kannattavuusennusteet vahvassa laskussa
13.01.2022 9.00Jyväskylän Kuljetusmessujen aikataulua siirretään jälleen - tapahtumaa kaavaillaan vuodelle 2023
12.01.2022 15.45Puuhakkeesta lämmöksi - lähellä tuotettua ilmastoystävällistä lämpöä
12.01.2022 12.30Veho kasvaa ja kansainvälistyy
12.01.2022 11.15Ponsse avasi uuden huoltopalvelukeskuksen Joensuuhun
12.01.2022 10.00Koskitraktori mukaan Top Truck -ketjuun
11.01.2022 9.32520 taksiliikennelupaa peruttu puuttuneen y-tunnuksen takia
11.01.2022 9.15Stora Enso Suomessa jo 150 vuotta
11.01.2022 9.00Työkyky ja työkuormituksesta palautuminen: Työn vaatimukset ja voimavarat muuttuneessa metsänhakkuutyössä
11.01.2022Voiko kuusipankkoinen vaunu "haukkua hintansa" käyttöaikanaan.
10.01.2022 16.30Puoli vuosisataa ja liki 20 000 tuotetta - VAK juhlistaa 50-vuotistaivaltaan
10.01.2022 11.00Ostamassa uutta täyssähköautoa? 2000 euron hankintatukea voi hakea Traficomista
10.01.2022 10.33Teollisuuden uudet tilaukset kasvoivat marraskuussa 38,5 prosenttia vuodentakaisesta
10.01.2022 10.16Onnisen toimitukset asiakaskohteisiin kulkevat myös biokaasulla
10.01.2022 8.22Niemi Palvelut ja Ab Stormossen Oy kierrätysyhteistyöhön Vaasan talousalueella
09.01.2022 14.40Ammattilehti.fi uutissivulla noin 50.000 erillistä kävijää vuorokaudessa - lähde mukaan bannerilla & uutisoinnilla vuodeksi 2022
09.01.2022 11.40TGB traktorimönkijät on tehty kovaan työkäyttöön
08.01.2022 15.44Uusi Isuzu D-Max: Takarivistä johtoportaaseen
07.01.2022 23.55KATSO TÄSTÄ 7.1. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
07.01.2022 12.12Metsäkiinteistöjen hinnat rajussa kasvussa vuonna 2021
06.01.2022 15.20West Coast Road Masters tekee työtä paremman tiestön eteen
06.01.2022 9.00Volvo Carsin autonominen ajojärjestelmä Ride Pilot esitellään Kaliforniassa
05.01.2022 17.10Ennätykset uusiksi puun syötössä: vuodessa ajettu noin 8000 tuntia 8,5 vuoden ajan - puuta menee kouran läpi noin kolme miljoonaa kiintokuutiota vuodessa
05.01.2022 14.00Kontiotuote Oy ja Oy Haka-Wood Ab liittyivät vuodenvaihteessa Sahateollisuus ry:n jäseniksi
05.01.2022 10.59Stadin Brankkarille uusi ensihoidon johtoauto
05.01.2022 10.06Takalaitanostimet käyvät kaupaksi USA:ssa
04.01.2022 18.00Citroën ë-Jumpy nousi myydyimmäksi täyssähköpakettiautoksi Suomessa
04.01.2022 13.00Kaupunkilaiset pitävät lähimetsien hoitoa tärkeänä
04.01.2022 8.00Ford kolmatta vuotta peräkkäin Suomen ostetuin pakettiautomerkki
03.01.2022 16.01Brigaden järjestelmillä liikkuvan kaluston turvallisuus uudelle tasolle
03.01.2022 13.31Volvo Trucks nousi markkinajohtajaksi lähes kaikissa kuorma-autojen painoluokissa
03.01.2022 11.30Hyötyautojen ensirekisreröinnit kasvoivat edellisvuodesta
03.01.2022 11.15Mietityttääkö matkapuhelinsopimuksesi voimassaolo? - Traficomin uusi palvelu kertoo määräaikaisen sopimuksen voimassaoloajan
03.01.2022 10.01Nurminen Logistics ja Valmet Automotive solmivat viiden vuoden yhteistyösopimuksen
03.01.2022 9.00Volkswagen Transporter vuonna 2021 kymmenettä kertaa peräkkäin Suomen ostetuin pakettiauto
02.01.2022 15.00B-K Karlqvist Ay: Ritiläauto on pitkän ajan investointi
02.01.2022 11.00Timo Oksanen Nordic Traction Groupin myynti- ja markkinointijohtajaksi
02.01.2022 10.33Teboil pursuaa nyt sähköä - Pirkanhoviin rakentui sähköautojen suurteholatausjärjestelmä
02.01.2022 5.31Artikkeli 26.09.2020: Kuormansidonta puhuttaa ja sen ohjeistusta ollaan laatimassa. Ryhmän ajatukset alkoivat näkyä lehdistössä jo syksyn 2017 aikana. - Uusi sidontalaki tullee voimaan 2021.
01.01.2022 16.00Liikennealan järjestöt: Talvi yllätti autoilijat - ja teiden ylläpitäjät?
01.01.2022 10.11Teollisuuden tuottajahinnat nousivat 21,1 prosenttia edellisvuoden marraskuusta
31.12.2021 19.00KATSO TÄSTÄ VUODEN VIIMEINEN 31.12. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
31.12.2021 12.22Miikka Ahonen KOME Oy:n vaihtoperävaunumyyjäksi
31.12.2021 10.24ELY-keskus: Jäänpaksuudet kasvaneet tasaisesti Etelä-Savon järvillä
31.12.2021 9.41Keski-Pohjanmaan ja Pietarsaaren pelastuslaitokselle uusi monitoimiauto
30.12.2021 13.24MAN TGE Individual Lion S -erikoismallit suomeen kesällä 2022

Näytä lisää »