Br. Holmberg Transport Ab:n tuunattu Sisupari - näyttävää tehokkuutta puunajoon

29.09.2019 15.00

holmb1.jpg

Ruotsinkielisellä läntisellä Uudellamaalla, Tenholassa toimivan puutavarakuljetuksiin erikoistuneen Br. Holmberg Transport Ab:n näyttävästi rakennetut Sisu puutavaraydistelmät ovat jo vuosikymmenten ajan kiertäneet kapeita ja mutkaisia rannikkoteitä.

(kuva yllä: Br. Holmberg Transport Ab:n Sisu Polar Timber -puutavara-autot ovat näyttävä pari; uusin toukokuun lopulla ajoon otettu Sisu (oik.) on nimetty”Timber Limousineksi” ja muutaman vuoden hyvin palvellut auto ”Timber Expressiksi”. Vuodessa molempien mittareihin kertyy noin 150 000 - 180 000 kilometriä. Rekisterinumerot ovat BHT-1 ja BHT-2.)

Raakapuuta yritys on ajanut aina 1950-luvun taitteesta lähtien. Ensin Staffanin isän Brorin ja myöhemmin veljesten Store, Stefan ja Staffan Holmergin toimesta. Sittemmin Stefan perusti oman kuljetusyrityksen ja  Sture ilmoitti jäävänsä eläkkeelle kuljettajan tehtävistä. Tänäpäivänä Br. Holmberg Transport Ab:n arjesta vastaa Staffan Holmberg yhdessä poikansa Nicholaksen kanssa. 

- Nicke valmistui reilut puolitoista vuotta sitten yhdistelmäajoneuvonkuljettajaksi Närpiön ammattioppilaitoksesta ja on ollut siitä lähtien mukana toiminnassa. Staffanilta vapaaksi jääneen paikan täyttää Kenneth Grahn, joka tunnetaan muun muassa mopoharrastuksestaan, kertoilee Staffan Holmberg. 

holmb2.jpg

(kuva: Br. Holmberg Transport Ab ajaa raakapuuta kahden Sisu puutavarayhdistelmän voimin. Kuljettajinaan Tenholan mättäjät Staffan Holmberg (vas.), Nicholas ”Nicke” Holmberg ja Kenneth Grahn.)

Suurimmillaan yritys oli 1990-luvun taitteessa, jolloin puuta ajettiin parhaimmillaan neljän yhdistelmän voimin. 

- Silloin tehtiin pitkää päivää ja kuormia ajettiin paljon Veitsiluotoon menevään proomuun. Laman myötä sekin sitten loppui. Nyt ajamme kolmeen pekkaan kahdella yhdistelmällä Metsä Gropin lukuun mitä olemme tehneet katkeamatta jo yli 50 vuotta; tarkalleen vuodesta 1966 alkaen, muistelee Staffan.

Kuormat kerätään pääsääntöisesti Uudenmaan rannikoseudun leimikoilta. Purkupaikkoina ovat muun muassa Renko ja Kirkniemi. 

- Välillä ajetaan Raumallekin. Meillä on yhteistyösopimus erään toisen kuljetusyrityksen kanssa. Sen myötä voimme ajaa usein kuormattuna molempiin suuntiin, jos vain ajoaika riittää.  Kuljetamme pitkät keikat aamusta ja loppupäivästä ajetaan kotinurkilla, sanoo Nicke Holmberg. 

holmb3.jpg

(kuva: Br. Holmberg Transport Ab:n uusi Sisu Polar Timber ”Timber Limousine” on varustettu, nyt jo muutaman vuoden ikään ehtineen ”Timber Expressin” tavoin 625 hv moottorilla, Fuller-vaihteistolla ja trippeliakselilla. Vauhdissa autot erottaa toisistaan erilaisista lisävaloista ja etupuskurista.)

Luotettavalla kalustolla

Toukokuussa 2019 yritykseen hankittiin järjestyksessään jo 15. kotimainen Sisu. Kuten kaikki aikaisemmat, myös uusimman ”Timber Limousineksi” nimetyn Sisu Polar Timberin vaihteistoksi valittiin vaativimpiin työtehtäviin tarkoitettu manuaalinen ja synkronoimaton Eaton-Fuller vaihteisto. 

- Ensimmäinen Sisu hankittiin maaliskuussa 90-luvun alussa ja yhteiselo Fullerin kanssa käynnistyi sopivasti pahimpien kelien aikaan. Fulleri tulee olemaan myös seuraavissa autoissa, niin kauan kuin niitä vain saa, yrittäjä Staffan Holmberg lisää ja jatkaa: - Eipähän ole tarvinnut autoja vaihteistoharmien takia koskaan seisottaa.

holmb4.jpg

(kuva: Uuden Sisun ohjaamon kylkiin on ikuistettu vuoristomaisemassa komisteleva saksanhirvi ja karhu. Tarkkasilmäinen havaitsee maalaukseen piilotetun myös yrityksen pitkäaikaisen yhteistyökumppani Metsä Groupin logon.)

Staffan sanoo uuden auton olevan pitkälti samoin varustein kuin muutama vuosi sitten hankittu Sisu. Moottori on 625 hevosvoimainen varustettuna tehokkaalla moottorijarrulla ja vaihteistona Eaton-Fuller RTLO 22918. Trippeliakseli valittiin muun muassa siksi että rakenteeseen sopii suurempi polttoainesäiliö. Ohjaamo on tasalattiainen. Auton Staffan sanoo valmistuneen Karjaalta pari viikkoa etuajassa. 

- Otettiin alustana, kun on tykätty, että varustellaan auto Alucarilla. Samalla auto käytettiin Teerijoella, Simon Ahlsvedillä, missä se sai ylleen meidän toisen, ”Timber Express” Sisun mukaisesti metsä-teemaan sovitetut kynäruiskumaalaukset. Hyvin onnistui, Nicke lisää.

Punasävyisen auton monet muutostyöt on toteutettu tyylikkäästi ja hyvällä maulla. Lukuisin yksityiskohdin viimeistellyt rosteri- ja kromiosat sekä valoasennukset ovat Custom Partsin käsialaa. Ohjaamon verhoilusta ja varustelusta vastasi puolestaan kokkolalainen Westcustoms. 

holmb5.jpg

(kuva: Korkealuokkainen viimeistelu jatkuu ohjaamon sisäpuolelle. Verhoilumateriaalit on valittu käytännöllisyyden ja kulutuskestävyyden ehdoilla näyttävyydestä tinkimättä.)

holmb8.jpg

Nosturina on Logliftin 14 tonnimetrinen 140Z nelivipuisena. 

- Päätettiin kokeilla pykälää jykevämpää nosturia, ”Timber Expressissä” on puolestaan 12 tonnimetrinen Loglift 120Z, sanoo Staffan.

Sisun kotimaiseen ja tukevaan TAV-vetokitaan kytketty 5-akselinen Exte -alumiinipankoin varustettu Briab-Kome -puutavaravaunu on niin ikään uusi. 

- Otettiin tähän yhdistelmään Alcoa -alumiinivanteet ja langaton TPMS-rengaspaineiden valvontajärjestelmä, joka on toiminut moitteettomasti. Alumiinivanteiden ansiosta hyötykuorma kasvaa noin 550 kilolla, mikä on kaikki kotiiin päin, ilmoittaa Nicke.

Huollot ja asennukset Holmbergit teettävät tutuilla huoltopisteillä. 

- Logliftit käytetään Raisiossa ja autot käytetään määräaikaishuolloissa Raaseporin Veholla. Siellä on hyvä palvelu ja osaava henkilökunta, Staffan Holmberg kehuu.

holm63.jpg

(kuva: Sisun tasokkaaseen ohjaamovarustukseen lisättiin monikamerainen peruutuskamerajärjestelmä, joka näyttää myös apumiehen kyljen tapahtumat.)

Tyyväisyys taattu

Kilometrejä Br. Holmberg Transport Ab:n Sisuhin kertyy tyypillisesti 150 000 - 180 000 vuodessa, mikä on aika lailla keskiarvo Etelä-Suomen talousalueella toimivien puutavara-autojen kesken.

Staffan on tyytyväinen uuden Polarin polttoainetalouteen:

- 76 tonnisen yhdistelmän polttoaineenkulutus on samoissa lukemissa, kuin vaihdossa annetun 64-tonnisen V8-Sisun.

holmb9.jpg

(kuva: Nicholas ”Nicke” Holmberg jatkaa perheen Sisu-perinnettä. Pihamaalla odottaa entisöintiä vm. 1990 Sisu SM 340 puutavarayhdistelmä. Projektin osahankintaan saatiin apua alan harrastajilta Ammattilehden Facebookin kautta.)

holmb7.jpg

(kuva: 12 metrisen Briab-Kome kärryn ansiosta kyytiin sopii neljä nippua kolmosta. Kevyet, kestävät ja näyttävät Alcoan vanteet ovat taottua alumiinia joilla hyötykuorma kasvaa reilulla 500 kilolla.)

23.01.2022 12.55Keskitolppa-Z Logliftit vakuuttaneet kestävyydellään ja ominaisuuksillaan
22.01.2022 14.00Cobbgreen Oy: Puunkorjuuta punaisilla koneilla Päijät-Hämeen leimikoilla
22.01.2022 12.14Ketjut tukkiauton tiellä pitää - Metsätyöltä huippuketjut suoraan varastosta
21.01.2022 23.55KATSO TÄSTÄ 21.1. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
21.01.2022 14.23Kolmivuotinen TES-ratkaisu turvaa työt kaikilla Keiteleen tehdaspaikkakunnilla ja alihankintaverkostossa
21.01.2022 8.16Venäläinen Luzales-sahakonsernilta jo kolmas investointipäätös TC-kanavakuivaamoihin
21.01.2022 6.32"Terminator-tekniikkaa"
20.01.2022 15.05Savonlinnan kaupunki tukee 15 - 17-vuotiaiden nuorten työllistymistä kesätyöseteleillä
20.01.2022 15.00Öljylämmityksen vaihtajien avustuspäätöksiin tauko - EU:n elvytysrahaa odotetaan käyttöön
20.01.2022 14.20Lambi matkustaa Postin kyydissä uusiutuvalla biokaasulla - päästösäästö vastaa 19 kierrosta maapallon ympäri
20.01.2022 13.01Valmet toimittaa kartonkikoneuudistuksen tuotannon lisäämiseksi Stora Enson Skoghallin tehtaalle Ruotsiin
20.01.2022 12.28Fiat 500 kahmii palkintoja Euroopassa
20.01.2022 10.12Näin toimit oikein liikenneonnettomuuspaikalla: vauhti pois ja katse eteenpäin
20.01.2022 9.43Liikennekuolemien määrä laskussa
20.01.2022 9.12Stora Enso ja Tornator aloittavat yhteistyön suoalueiden ennallistamiseksi
19.01.2022 17.00Bensiinikäyttöisen auton voi muuttaa kaasu- tai etanolikäyttöiseksi - muuttamiseen voi hakea tukea Traficomilta
19.01.2022 13.20Valmet toimittaa automaation Baltian ensimmäiseen kotitalouksien ja kauppojen biojätteitä käsittelevään biokaasulaitokseen
19.01.2022 11.11Kuitupuun painomittauksessa on mahdollista käyttää nyt myös uusia sääperusteisia ennustemalleja
19.01.2022 9.40Uusi Suomen ennätys renkaiden kierrättämisessä
19.01.2022 8.00Eränkävijöiden hatut valokeilassa Suomen Metsästysmuseolla
18.01.2022 11.22Valio lisää kaasuautojen määrää kuljetuslogistiikassaan
18.01.2022 11.00Renault Groupin vuosi 2021 - Tavoitteena tuottavuus ja sähköistyminen
18.01.2022 10.12Rautajärven Konehuolto mukaan KESLA-autonostureiden huoltoverkostoon
18.01.2022 8.20Ponsse ja Epec perustavat tuotekehitysyksikön Turkuun
17.01.2022 14.55Koura ratkaisee kuormauksen sujuvuuden
17.01.2022 10.20Suomessa voimaan poikkeuksia kuljettajan ajo- ja lepoaikasäädöksiin 17.1.2022 alkaen
17.01.2022 10.10Hämeenlinnasta terästä maailmalle jo 50 vuoden ajan
17.01.2022 9.15Uusi Volkswagen Amarok - valmiina myös Suomen talveen
17.01.2022 9.00Maailman ensimmäinen 100 % puupohjainen kalustelevy on Koskisen ja Stora Enson yhteistyönä syntynyt kiertotaloustuote
16.01.2022 19.29Terminator vaihtokamppanja 1/2022.
16.01.2022 17.30Metsäsuunnittelu Hollanti Oy: Jatkuva kasvatus on tulevaisuuden metsänhoitoa
15.01.2022 13.00Lukessa haussa 150 harjoittelu- ja kausityöpaikkaa toimipaikoille ympäri Suomen
15.01.2022 11.11Kaupan liikevaihto kasvoi 10,5 prosenttia marraskuussa
14.01.2022 22.21KATSO TÄSTÄ 14.1. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
14.01.2022 17.00Flowertrucksin ensimmäinen kaasukäyttöinen vetoauto on nyt liikenteessä - lisää on tulossa
14.01.2022 8.33John Deere Forestry Oy investoi varaosamyymälään Mikkelissä
13.01.2022 11.22MAN hyötyajoneuvojen myynti kehittyi positiiviseen suuntaan vuonna 2021
13.01.2022 9.44Talvikalastaja! Merkitse pyydyksesi oikein
13.01.2022 9.36SKAL jäsenyritysten kannattavuusennusteet vahvassa laskussa
13.01.2022 9.00Jyväskylän Kuljetusmessujen aikataulua siirretään jälleen - tapahtumaa kaavaillaan vuodelle 2023
12.01.2022 15.45Puuhakkeesta lämmöksi - lähellä tuotettua ilmastoystävällistä lämpöä
12.01.2022 12.30Veho kasvaa ja kansainvälistyy
12.01.2022 11.15Ponsse avasi uuden huoltopalvelukeskuksen Joensuuhun
12.01.2022 10.00Koskitraktori mukaan Top Truck -ketjuun
11.01.2022 9.32520 taksiliikennelupaa peruttu puuttuneen y-tunnuksen takia
11.01.2022 9.15Stora Enso Suomessa jo 150 vuotta
11.01.2022 9.00Työkyky ja työkuormituksesta palautuminen: Työn vaatimukset ja voimavarat muuttuneessa metsänhakkuutyössä
11.01.2022Voiko kuusipankkoinen vaunu "haukkua hintansa" käyttöaikanaan.
10.01.2022 16.30Puoli vuosisataa ja liki 20 000 tuotetta - VAK juhlistaa 50-vuotistaivaltaan
10.01.2022 11.00Ostamassa uutta täyssähköautoa? 2000 euron hankintatukea voi hakea Traficomista
10.01.2022 10.33Teollisuuden uudet tilaukset kasvoivat marraskuussa 38,5 prosenttia vuodentakaisesta
10.01.2022 10.16Onnisen toimitukset asiakaskohteisiin kulkevat myös biokaasulla
10.01.2022 8.22Niemi Palvelut ja Ab Stormossen Oy kierrätysyhteistyöhön Vaasan talousalueella
09.01.2022 14.40Ammattilehti.fi uutissivulla noin 50.000 erillistä kävijää vuorokaudessa - lähde mukaan bannerilla & uutisoinnilla vuodeksi 2022
09.01.2022 11.40TGB traktorimönkijät on tehty kovaan työkäyttöön
08.01.2022 15.44Uusi Isuzu D-Max: Takarivistä johtoportaaseen
07.01.2022 23.55KATSO TÄSTÄ 7.1. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
07.01.2022 12.12Metsäkiinteistöjen hinnat rajussa kasvussa vuonna 2021
06.01.2022 15.20West Coast Road Masters tekee työtä paremman tiestön eteen
06.01.2022 9.00Volvo Carsin autonominen ajojärjestelmä Ride Pilot esitellään Kaliforniassa
05.01.2022 17.10Ennätykset uusiksi puun syötössä: vuodessa ajettu noin 8000 tuntia 8,5 vuoden ajan - puuta menee kouran läpi noin kolme miljoonaa kiintokuutiota vuodessa
05.01.2022 14.00Kontiotuote Oy ja Oy Haka-Wood Ab liittyivät vuodenvaihteessa Sahateollisuus ry:n jäseniksi
05.01.2022 10.59Stadin Brankkarille uusi ensihoidon johtoauto
05.01.2022 10.06Takalaitanostimet käyvät kaupaksi USA:ssa
04.01.2022 18.00Citroën ë-Jumpy nousi myydyimmäksi täyssähköpakettiautoksi Suomessa
04.01.2022 13.00Kaupunkilaiset pitävät lähimetsien hoitoa tärkeänä
04.01.2022 8.00Ford kolmatta vuotta peräkkäin Suomen ostetuin pakettiautomerkki
03.01.2022 16.01Brigaden järjestelmillä liikkuvan kaluston turvallisuus uudelle tasolle
03.01.2022 13.31Volvo Trucks nousi markkinajohtajaksi lähes kaikissa kuorma-autojen painoluokissa
03.01.2022 11.30Hyötyautojen ensirekisreröinnit kasvoivat edellisvuodesta
03.01.2022 11.15Mietityttääkö matkapuhelinsopimuksesi voimassaolo? - Traficomin uusi palvelu kertoo määräaikaisen sopimuksen voimassaoloajan
03.01.2022 10.01Nurminen Logistics ja Valmet Automotive solmivat viiden vuoden yhteistyösopimuksen
03.01.2022 9.00Volkswagen Transporter vuonna 2021 kymmenettä kertaa peräkkäin Suomen ostetuin pakettiauto
02.01.2022 15.00B-K Karlqvist Ay: Ritiläauto on pitkän ajan investointi
02.01.2022 11.00Timo Oksanen Nordic Traction Groupin myynti- ja markkinointijohtajaksi
02.01.2022 10.33Teboil pursuaa nyt sähköä - Pirkanhoviin rakentui sähköautojen suurteholatausjärjestelmä
02.01.2022 5.31Artikkeli 26.09.2020: Kuormansidonta puhuttaa ja sen ohjeistusta ollaan laatimassa. Ryhmän ajatukset alkoivat näkyä lehdistössä jo syksyn 2017 aikana. - Uusi sidontalaki tullee voimaan 2021.
01.01.2022 16.00Liikennealan järjestöt: Talvi yllätti autoilijat - ja teiden ylläpitäjät?
01.01.2022 10.11Teollisuuden tuottajahinnat nousivat 21,1 prosenttia edellisvuoden marraskuusta
31.12.2021 19.00KATSO TÄSTÄ VUODEN VIIMEINEN 31.12. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
31.12.2021 12.22Miikka Ahonen KOME Oy:n vaihtoperävaunumyyjäksi
31.12.2021 10.24ELY-keskus: Jäänpaksuudet kasvaneet tasaisesti Etelä-Savon järvillä
31.12.2021 9.41Keski-Pohjanmaan ja Pietarsaaren pelastuslaitokselle uusi monitoimiauto
30.12.2021 13.24MAN TGE Individual Lion S -erikoismallit suomeen kesällä 2022
30.12.2021 9.22Kuormakoreista ja kuorman varmistamisesta annettua määräystä muutettu - vaatimuksia raakapuukuorman varmistamiseen sovelletaan vasta 1.7.2022 alkaen
30.12.2021 8.22VIELÄ EHDIT! Lähde mukaan vuodenvaihteen Hyviä Uutisia! lähetykseen uutisella tai vuoden 2022 tervehdyksellä
29.12.2021 19.00Metsätuholain muutokset tulevat voimaan vuoden 2022 alussa
29.12.2021 16.00Edistykselliset työkalut etätukeen, kenttätyöhön ja koulutukseen
29.12.2021 12.33Valmet toimittaa fleksopainokoneen laadunhallintajärjestelmän Lamipak (Kunshan) Co. Ltd:lle Kiinaan
28.12.2021 9.44Suomalaiset merikartat uudistuvat -ensimmäiset N2000-merikartat jo saatavilla
28.12.2021 9.00Sitran Timo Lehesvirta: Suomen metsäkeskustelu polarisoitunutta ja ohipuhumista - Jokamiehenoikeus ei anna oikeutta metsien näennäisomistajuuteen
27.12.2021 14.01Metsäteollisuus ry: AKT:n lakosta aiheutumassa suuret menetykset metsäteollisuudessa - toimimatonta työrauhajärjestelmää uudistettava
27.12.2021 13.00FLEETBook digitalisoi kaluston uudella, kustannustehokkaalla tavalla
27.12.2021 10.33Ensimmäinen erikoisluja teräsjauhe valmistettu SSAB:n Oxelösundin tehtaalla
27.12.2021 8.10Yhteinen hyvä houkutti kansalaiset Pyykkijahtiin
26.12.2021 11.00Valoa kansalle - käytä pitkiä valoja oikein
26.12.2021 10.44Eforan kunnossapidon toiminnot siirtyvät osaksi Stora Ensoa 1.1.2022
25.12.2021 11.00Metsä Group lahjoittaa Helsingin ja Oulun yliopistoille yhteensä 500 000 euroa
25.12.2021 8.00UPM ja WEPA edistävät yhdessä luonnon monimuotoisuutta
24.12.2021 14.00LUE TÄSTÄ! Vuodenvaihteen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - lehden mukana postitetaan Hyviä uutisia! 2022 -seinäkalenteri

Näytä lisää »