AMMATTILEHTI KOEAJAA: Kolmannen sukupolven Mercedes-Benz Sprinter - Pakut uudelle tasolle22.09.2018 9.00
Mercedes-Benz on uudistanut erittäin suositun Sprinter tavara-automallistonsa. Perinteisten taka- ja nelivetomallien rinnalla saa nyt ensimmäistä kertaa myös etuvetoisen vaihtoehdon. Uudenmaan alueella tehty lyhyt koeajo ei odotetusti tarjonnut suuria yllätyksiä, mutta paljasti kehitystä tapahtuneen kaikilla tärkeimmillä osa-alueilla. (kuva yllä: Perinteisesti saksalaisvalmistajat uudistavat mallejaan ulkoisesti varsin konservatiivisin ottein. Uusi Mercedes-Benz Sprinter on kuitenkin kaikin puolin edeltäjäänsä sulavalinjaisempi.) Mercedes-Benz tuo pakettiautoihin tarjolle tukun kuljetustehokkuutta nostavia liittettävyyspalveluita, joiden kerrotaan olevan aktiivisia tulevan syksyn aikana. Sprinterin uudistus ei suinkaan jää tähän sillä ensi vuonna markkinoille tuodaan täyssähköinen eSprinter, mikä korvaa valmistajan mallistosta pois jätetyt NGT -maakaasumallit. Alkuvuodesta ensiesittelynsä saanut kolmannen sukupolven Mercedes-Benz Sprinter mallisto on laajempi ja kattavampi kuin koskaan yli 20-vuotisen mallihistoriansa aikana. Sprinteriä on nyt saatavana etu-, taka- ja nelivetoisena yhteensä viidessä eri kokonaispainoluokassa, välillä 3,0 - 5,5 tonnia. Näistä 3,0 tonninen on täysin uusi kokonaispaino. Tarjolla on umpipaketti-, pikkubussi-, kevytkuorma-auto- ja retkeilyautovaihtoehtoja useissa eri koripituuksissa ja korkeuksissa. Akselivälejä on viisi: 3250, 3259, 3655, 3924 ja 4325 mm. Uuden malliston myynti käynnistyi odotetusti umpipakettimalleilla, joita tarjotaan 7,8 - 17 kuutiometrin tavaratiloilla. Kuormatilan lattiapituus on mallista riippuen 2732 - 4810 mm ja leveys parhaimmillaan 1787 mm. Suurimpaan 17 m3 kuormatilaan kerrotaan sopivan jopa 7 eurokokoista kuormalavaa. Etuvetomallien myötä Sprinterin suurimmat kuormatilakorkeudet kasvoivat ja ovat nyt 1719 - 2243 mm välillä. (kuva: Uuden malliston myynti käynnistyi odotetusti umpipakettimalleilla, joita tarjotaan 7,8 - 17 kuutiometrin tavaratiloilla.) Asiakkaiden tarpeisiin Etuvetoisuus on saavuttanut suosiota myös isojen pakettiautojen puolella. Nyt sellainen on tarjolla myös Mercedeksen Sprinter -mallistossa ja vieläpä kahtena eri akselivälivaihtoehtona: 3259 mm ja 3924 mm sekä kolmena kokonaispainovaihtoehtona: 3,0, 3,5 ja 4,1 tonnia. Takavetomallin painoluokat yltävät 3-5,5 tonniin, ja akselivälivaihtoehdot asettuvat 3250 - 4325 mm väliin. Pakettiauto-, kombi- tai linja-autokäytössä Sprinterin koripituus on 5267, 5932, 6967 tai 7367 mm. Etuvetomalleissa akseliväli on noin 300 mm vastaavan pituista takavetomallia suurempi. Akselivälin kasvatuksella haetaan parempaa pitoa vetäville pyörille. Valmistajan mukaan etuvedon etuja ovat esimerkiksi kevyesti kuormatun auton hyvä vetopito ja kuormatilan suurempi tilavuus, suurempi kantavuus ja matalampi kuormauskorkeus. Takaveto merkitsee ohjauksen ja vedon voimien parempaa toisistaan erottamista ja siten parempaa ajomukavuutta ja pienempää kääntöympyrää. Koeajossa takavedon ohjaus tuntui havaittavasti etuvetoista tunnokkaammalle. Etuvetomallien kuormaustaso on 80 mm matalampi ja ovet vastaavasti 80 mm korkeammat kuin takavetomallissa, mikä helpottaa auton kuormausta. Voimansiirtojärjestelmän rakenteen ansiosta etuvetomallin kantavuus on parhaimmillaan jopa 50 kiloa suurempi kuin vastaavassa takavetomallissa. Mikäli autoon valitaan lisähinnasta tarjottavat komposiitti-takajouset sekä muoviset tavaratilan verhoilut, kantavuus kasvaa vielä noin 30 kg. (kuva: Jousitusmukavuutta ja kantavuutta voi kohentaa lisähinnasta tarjottavien kevyiden lasikuitulehtijousien avuin.) Maininnan arvoinen eroavaisuus etu- ja takavetomallien välillä liittyy etujousitukseen. Etuveto-Sprintereissä on kierrejouset ja takavetoisissa lehtijousi, molemmat suoriutuvat tehtävistään erinomaisesti. Jousitus-uutta on myös takapäässä. Edellämainittujen komposiittilehtijousien lisäksi Sprinteriä saa nyt myös tehdasasenteisilla taka-akselin lisäilmajousilla. Ensiesittelyyn valjastettujen koeajoautojen joukkoon oli saatu sovitettua ainakin yksi komposiittijousilla varustettu auto. Sen jousitus pelasi ajossa ensiluokkaisen hienosti. Komposiittijousitusta voikin hyvällä omallatunnolla suositella esimerkiksi henkilökuljetukseen tarkoitettuihin autoihin. Jousitusmukavuuden lisäksi Sprinterissä on parannettu alustan kestävyyttä ruostumista ja kolhuja vastaan, mikä tehdään galvanoinnilla ja alustasuojauksella. Etuvetoisella Sprinterillä voi vetää enimmillään 2-tonnista perävaunua, kun taas nelivetoisen Sprinterin vetokyky voi olla jopa 3,5 tonnia. Uutta on myös se että Sprinteriä saa yksittäispyörillä vielä 5 tonnin kokonaispainossa. Raskaimmassa 5,5 tonnin painoluokassa suurin kantavuus lähetelee kolmea tonnia. Raskaimman Sprinter-yhdistelmän enimmäispaino perävaunu mukaan lukien on 8,75 tonnia. (kuva: Sprinterin voimanlähdevalikoimassa on tarjolla kaksi huippunykyaikaista Mercedes-Benz turbodieselmoottorivaihtoehtoa: 4-sylinterinen 2,1 litrainen ja myöhemmin esiteltävä 3-litrainen V6-moottori.) Rivi- tai kulmakoneella Sprinterin voimanlähdevalikoimassa on tarjolla kaksi huippunykyaikaista Mercedes-Benz turbodieselmoottorivaihtoehtoa: 4-sylinterinen 2,1 litrainen ja myöhemmin esiteltävä 3-litrainen V6-moottori. Rivikonetta saa 84 - 130 kW / 300 - 400 Nm suoritusarvoilla. Vinkkeliä tarjotaan 140 kW / 440 Nm teholla. Etuvetomalleissa joissa moottori on asennettu menosuuntaan nähden poikittain on VGT-turboahdin ja takavetomalleissa, joissa moottori on menosuuntaan nähden pitkittäin on tuplaturboahdin. Molempia vetotapavaihtoehtoja päästiin kokeilemaan noin 50 km mittaisella koeajolenkillä. Päällimmäiseksi jäi sellainen vaikutelma että tuplaturbo vastaa hieman VGT-ahdinta nopeammin kaasupolkimen komentoihin. Tarkemmin eri mallien eroihin tutustutaan syksyn aikana, kun saamme molemmat mallivaihtoehdot kattavampaan koeajoon. (kuva: Päiväajovalojen moutoilu on lainattu henkilöautopuolelta. Kuvan Ksenon-valot on tarjolla lisähinnasta.) Pihistelijä Polttoaineen kulutuksen kerrotaan vaihtelevan auton koosta, akselivälistä ja moottorista riippuen 6,8-9,7 litran välillä/100 km ja CO2 -päästöt vastaavasti 178-253 g/km. Kaikki moottorit täyttävät Euro 6 -päästönormit. AdBlue-lisäainesäiliön koko on malliuudistuksessa kasvanut 18:sta 22 litraan. SCR-katalysaattoriteknologian sekä AdBlue -lisäaineen ansiosta tervey- delle haitallisten typpioksidien määrä pakokaasuissa on valmistajan mukaan vähentynyt yli 80 prosentilla edelliseen mallisukupolveen verrattuna. Auton käyttökulujen arvioinnin kannalta merkittävä tieto on se että etuvetomallien huoltoväli on 40 000 km / 2 vuotta ja takavetoisten 60 000 km / 2 vuotta. Huoltotarvetta ja ajoneuvon kuntoa sekä moottorin öljytasoa seurataan Assyst Plus -huoltotietokoneen avulla. Lisää pykäliä Malliuudistus toi uutta myös vaihteistovalikoimaan. Vakiovaihteisto on edelleen 6-portainen manuaali, automaattivaihteisto on tarjolla lisähinnasta. Etuvetomalliin tuotiin täysin uusi hyötyautokäyttöön tarkoitettu 9-vaihteinen momentinmuunninautomaattivaihteisto. Sprinterin taka- ja nelivetomalleihin tarjotaan 7-portaista 7G- Tronic-automaattivaihteistoa. Molemmat automaattivaihteistot suoriutuvat tehtävistään kiitettävin arvosanoin. Vaihtotapahtumat sujuvat eleettömästi ja ilman turhaa kierrosten ryntäilyä. (kuva: Ohjamon näkyviin uudistuksiin lukeutuu suurikokoinen multimediakeskus ja automaattimalleissa vaihdevivun siirtyminen ohjauspörän viikseen. Myös vakionopeuden säädin on uusi ja sitä käytellään nyt ohjauspyörän nappuloista. - ja hyvä niin!) Huippuluokan ohjaamoergonomiaa Mercedes-Benz on toiminut esimerkkinä kuljettajan työolojen parantamiseen tähtäävässä työssä, mikä saa nyt odotettua jatkoa. Ohjaamon puolelle on tuotu uudet ergonomisesti muotoillut istuimet, avaimeton käynnistys sekä uusi entistä parempi ilmastointijärjestelmä. Koeajolenkillä tarjoutui mahdollisuus kokeilla kaikkia ohjaamopaikkoja ja hyvää kehitystä on tarjolla myös tällä osa-alueella. Uusi ohjaamo tuntuu entistä tilavammalta ja istuimet kaikin puolin mukavammilta. Positiivisena kehityksenä voidaan pitää panostusta pikkutavaroiden säilytystiloihin. Lokeroita ja kannellisia luukkuja on nyt vähintäänkin riittävästi, joskin mukitelineiden määrä tuntuu jo liioittelulta. (kuva: Uusi ohjauspyörä on lainattu suoraan henkilöautopuolelta. Entistä pienikehäisempään ”ruoriin” saa nyt valmistajan luksusmalleista tutut hipausukytkimet ja muut herkut.) Avustimia kaikkiin tilanteisiin ja tarpeisiin Kuljettajaa avustavista turvajärjestelmistä saatavina ovat esimerkiksi aktiivinen Distronic -etäisyysavustin, aktiivinen jarruavustin, aktiivinen kaista-ajoavustin sekä vireystila-avustin Attention Assist. Vakiovarusteita ovat muun muassa sivutuuliavustin sekä ajonopeuden mukaan säätyvä sähköinen ohjaustehostin EPS. Mercedes-Benz on ensimmäinen pakettiautovalmistaja, joka tarjoaa EPS:n Sprinter -kokoluokassa aina 5,5 tonnin painoluokkaan saakka. Valinnaisvarusteena ovat saatavina niin ikään pysäköintipaketti 360 asteen kamerajärjestelmällä tai peruutuskameralla sekä LED High Performance -ajovalot. Uusi varuste Sprinterissä ovat Wet Wiper -tuulilasinpyyhkimet: pesuneste ruiskutetaan lasille tarkasti ja roiskumatta suoraan pyyhkimien sulkien juuresta ja pyyhitään pois samalla pyyhkimien liikkeellä. Toinen uutuus on itsepuhdistuva peruutuskamera, jonka välittämä kuva näky auton taustapeilissä. (kuva: Sprinterissä hyödynnetään täysin uutta MBUX-multimediajärjestelmää (Mercedes-Benz User Experience), joka on perusta myös Mercedes PRO connect -palvelujen toiminnoille.) Mercedes PRO Connect ja MBUX-multimediajärjestelmä Ajoneuvojen etähallintaan on tarjolla uusi tehokas ratkaisu, Mercedes PRO connect, joka esitellään ensi kertaa Sprinterissä. Tehdasasenteinen järjestelmä yhdistää kuljetusten järjestäjän kaikkiin hänen hallinnoimiinsa ajoneuvoihin ja niiden kuljettajiin. Mercedes PRO connectin kahdeksan tehdasasenteista järjestelmää mahdollistavat kuljetuskalustojen paikantamisen, logistiikan suunnittelun, kulutuksen ja huoltotarpeen seurannan sekä ajoneuvojen välisen kommunikoinnin reaaliajassa. Järjestelmä sisältää myös kuljettajan digitaalisen ajopäiväkirjan. Mercedes PRO connect palvelu on saatavana 19 Euroopan maassa kesäkuusta lähtien ja Yhdysvalloissa loppuvuoden aikana. Sprinterissä hyödynnetään täysin uutta MBUX-multimediajärjestelmää (Mercedes-Benz User Experience), joka on perusta myös Mercedes PRO connect -palvelujen toiminnoille. Järjestelmä esitellään Sprinterissä yhtä aikaa kompaktikokoluokan uuden A-sarjan henkilöauton kanssa. MBUX toimii 7- tai 10,25-tuumaisen HD-tasoisen kosketusnäytön, ohjauspyörän monitoiminäppäinten sekä uuden sukupolven ääniohjauksen avulla. Suurimman 10-tuumaisen näytön kanssa tulee aina mukana navigointi. MBUX kykenee oppimaan ja omaksumaan kuljettajan tapoja ja käyttäytymistä ja ehdottaa sen perusteella esimerkiksi sopivia radiokanavia ja ajokohteita. MBUX:n ominaisuuksiin kuuluvat myös nopea navigointi ja tarkat topografiset 3D-karttapohjat. Sprinter tarjoaa ajanmukaiset USB-liitännät ja -latausmahdollisuudet sekä WiFi-yhteydet. USB-liittimet ovat mallia USB-C eli useimmat joutuvat hankkimaan adapterin, jotta voivat käyttää kannettavia laitteitaan. (kuva: Mercedes-Benz pakettiautojen myyntipäällikkö Juha Aromaalla (vas.) ja tuotepäällikkö Jani Tolosella oli uuden Sprinterin esittelyssä hymy ansaitusti herkässä - tuote on nyt hiottu huippuunsa.) Asiakastoimitukset vauhtiin Ensimmäiset uudet Sprinterit toimitetaan asiakkaille kesä-heinäkuun aikana. Uutta Sprinteriä on testattu neljässä maassa, ja sen vaativat talvitestit ajettiin Suomessa. Jatkossa Mercedes-Benz Vans aikoo sähköistää koko pakettiautomallistonsa. Ensimmäinen uusi tuote on eVito, joka tulee saataville vuoden 2018 jälkipuoliskolla. Sitä seuraa eSprinter vuonna 2019. Täyssähköisen Sprinterin toimintamatka latauksella on jopa 150 kilometriä, ja auto voi kantaa yli 1000 kilon hyötykuorman. (kuva: Uuden Mercedes-Benz Sprinter -mallisukupolven Suomen ensiesittely järjestettiin kesällä Vantaalla Veho Airportin tyylikkäissä tiloissa.) |