AMMATTILEHTI KOEAJAA: Kolmannen sukupolven Mercedes-Benz Sprinter - Pakut uudelle tasolle

22.09.2018 9.00

sprii1.jpg

Mercedes-Benz on uudistanut erittäin suositun Sprinter tavara-automallistonsa. Perinteisten taka- ja nelivetomallien rinnalla saa nyt ensimmäistä kertaa myös etuvetoisen vaihtoehdon. Uudenmaan alueella tehty lyhyt koeajo ei odotetusti tarjonnut suuria yllätyksiä, mutta paljasti kehitystä tapahtuneen kaikilla tärkeimmillä osa-alueilla. 

(kuva yllä: Perinteisesti saksalaisvalmistajat uudistavat mallejaan ulkoisesti varsin konservatiivisin ottein. Uusi Mercedes-Benz Sprinter on kuitenkin kaikin puolin edeltäjäänsä sulavalinjaisempi.)

Mercedes-Benz tuo pakettiautoihin tarjolle tukun kuljetustehokkuutta nostavia liittettävyyspalveluita, joiden kerrotaan olevan aktiivisia tulevan syksyn aikana. Sprinterin uudistus ei suinkaan jää tähän sillä ensi vuonna markkinoille tuodaan täyssähköinen eSprinter, mikä korvaa valmistajan mallistosta pois jätetyt NGT -maakaasumallit. 

sprii12.jpg

Alkuvuodesta ensiesittelynsä saanut kolmannen sukupolven Mercedes-Benz Sprinter mallisto on laajempi ja kattavampi kuin koskaan yli 20-vuotisen mallihistoriansa aikana. Sprinteriä on nyt saatavana etu-, taka- ja nelivetoisena yhteensä viidessä eri kokonaispainoluokassa, välillä 3,0 - 5,5 tonnia. Näistä 3,0 tonninen on täysin uusi kokonaispaino. Tarjolla on umpipaketti-, pikkubussi-, kevytkuorma-auto- ja retkeilyautovaihtoehtoja useissa eri koripituuksissa ja korkeuksissa. Akselivälejä on viisi: 3250, 3259, 3655, 3924 ja 4325 mm.

Uuden malliston myynti käynnistyi odotetusti umpipakettimalleilla, joita tarjotaan 7,8 - 17 kuutiometrin tavaratiloilla. 

Kuormatilan lattiapituus on mallista riippuen 2732 - 4810 mm ja leveys parhaimmillaan 1787 mm. Suurimpaan 17 m3 kuormatilaan kerrotaan sopivan jopa 7 eurokokoista kuormalavaa. 

Etuvetomallien myötä Sprinterin suurimmat kuormatilakorkeudet kasvoivat ja ovat nyt 1719 - 2243 mm välillä. 

sprii2.jpg

(kuva: Uuden malliston myynti käynnistyi odotetusti umpipakettimalleilla, joita tarjotaan 7,8 - 17 kuutiometrin tavaratiloilla.)

Asiakkaiden tarpeisiin

Etuvetoisuus on saavuttanut suosiota myös isojen pakettiautojen puolella. Nyt sellainen on tarjolla myös Mercedeksen Sprinter -mallistossa ja vieläpä kahtena eri akselivälivaihtoehtona: 3259 mm ja 3924 mm sekä kolmena kokonaispainovaihtoehtona: 3,0, 3,5 ja 4,1 tonnia. 

Takavetomallin painoluokat yltävät 3-5,5 tonniin, ja akselivälivaihtoehdot asettuvat 3250 - 4325 mm väliin.

Pakettiauto-, kombi- tai linja-autokäytössä Sprinterin koripituus on 5267, 5932, 6967 tai 7367 mm.

Etuvetomalleissa akseliväli on noin 300 mm vastaavan pituista takavetomallia suurempi. Akselivälin kasvatuksella haetaan parempaa pitoa vetäville pyörille. Valmistajan mukaan etuvedon etuja ovat esimerkiksi kevyesti kuormatun auton hyvä vetopito ja kuormatilan suurempi tilavuus, suurempi kantavuus ja matalampi kuormauskorkeus.

Takaveto merkitsee ohjauksen ja vedon voimien parempaa toisistaan erottamista ja siten parempaa ajomukavuutta ja pienempää kääntöympyrää. Koeajossa takavedon ohjaus tuntui havaittavasti etuvetoista tunnokkaammalle. Etuvetomallien kuormaustaso on 80 mm matalampi ja ovet vastaavasti 80 mm korkeammat kuin takavetomallissa, mikä helpottaa auton kuormausta.

Voimansiirtojärjestelmän rakenteen ansiosta etuvetomallin kantavuus on parhaimmillaan jopa 50 kiloa suurempi kuin vastaavassa takavetomallissa. Mikäli autoon valitaan lisähinnasta tarjottavat komposiitti-takajouset sekä muoviset tavaratilan verhoilut, kantavuus kasvaa vielä noin 30 kg. 

sprii7.jpg

(kuva: Jousitusmukavuutta ja kantavuutta voi kohentaa lisähinnasta tarjottavien kevyiden lasikuitulehtijousien avuin.)

Maininnan arvoinen eroavaisuus etu- ja takavetomallien välillä liittyy etujousitukseen. Etuveto-Sprintereissä on kierrejouset ja takavetoisissa lehtijousi, molemmat suoriutuvat tehtävistään erinomaisesti. Jousitus-uutta on myös takapäässä. Edellämainittujen komposiittilehtijousien lisäksi Sprinteriä saa nyt myös tehdasasenteisilla taka-akselin lisäilmajousilla.

Ensiesittelyyn valjastettujen koeajoautojen joukkoon oli saatu sovitettua ainakin yksi komposiittijousilla varustettu auto. Sen jousitus pelasi ajossa ensiluokkaisen hienosti. Komposiittijousitusta voikin hyvällä omallatunnolla suositella esimerkiksi henkilökuljetukseen tarkoitettuihin autoihin.

Jousitusmukavuuden lisäksi Sprinterissä on parannettu alustan kestävyyttä ruostumista ja kolhuja vastaan, mikä tehdään galvanoinnilla ja alustasuojauksella.

Etuvetoisella Sprinterillä voi vetää enimmillään 2-tonnista perävaunua, kun taas nelivetoisen Sprinterin vetokyky voi olla jopa 3,5 tonnia. Uutta on myös se että Sprinteriä saa yksittäispyörillä vielä 5 tonnin kokonaispainossa. Raskaimmassa 5,5 tonnin painoluokassa suurin kantavuus lähetelee kolmea tonnia. Raskaimman Sprinter-yhdistelmän enimmäispaino perävaunu mukaan lukien on 8,75 tonnia.

sprii6.jpg

(kuva: Sprinterin voimanlähdevalikoimassa on tarjolla kaksi huippunykyaikaista Mercedes-Benz turbodieselmoottorivaihtoehtoa: 4-sylinterinen 2,1 litrainen ja myöhemmin esiteltävä 3-litrainen V6-moottori.)

Rivi- tai kulmakoneella

Sprinterin voimanlähdevalikoimassa on tarjolla kaksi huippunykyaikaista Mercedes-Benz turbodieselmoottorivaihtoehtoa: 4-sylinterinen 2,1 litrainen ja myöhemmin esiteltävä 3-litrainen V6-moottori. Rivikonetta saa 84 - 130 kW / 300 - 400 Nm suoritusarvoilla. Vinkkeliä tarjotaan 140 kW / 440 Nm teholla. 

Etuvetomalleissa joissa moottori on asennettu menosuuntaan nähden poikittain on VGT-turboahdin ja takavetomalleissa, joissa moottori on menosuuntaan nähden pitkittäin on tuplaturboahdin.  Molempia vetotapavaihtoehtoja päästiin kokeilemaan noin 50 km mittaisella koeajolenkillä. Päällimmäiseksi jäi sellainen vaikutelma että tuplaturbo vastaa hieman VGT-ahdinta nopeammin kaasupolkimen komentoihin. Tarkemmin eri mallien eroihin tutustutaan syksyn aikana, kun saamme molemmat mallivaihtoehdot kattavampaan koeajoon.

sprii8.jpg

(kuva: Päiväajovalojen moutoilu on lainattu henkilöautopuolelta. Kuvan Ksenon-valot on tarjolla lisähinnasta.)

Pihistelijä

Polttoaineen kulutuksen kerrotaan vaihtelevan auton koosta, akselivälistä ja moottorista riippuen 6,8-9,7 litran välillä/100 km ja CO2 -päästöt vastaavasti 178-253 g/km. Kaikki moottorit täyttävät Euro 6 -päästönormit. AdBlue-lisäainesäiliön koko on malliuudistuksessa kasvanut 18:sta 22 litraan. SCR-katalysaattoriteknologian sekä AdBlue -lisäaineen ansiosta tervey- delle haitallisten typpioksidien määrä pakokaasuissa on valmistajan mukaan vähentynyt yli 80 prosentilla edelliseen mallisukupolveen verrattuna.

Auton käyttökulujen arvioinnin kannalta merkittävä tieto on se että etuvetomallien huoltoväli on 40 000 km / 2 vuotta ja takavetoisten 60 000 km / 2 vuotta. Huoltotarvetta ja ajoneuvon kuntoa sekä moottorin öljytasoa seurataan Assyst Plus -huoltotietokoneen avulla.

Lisää pykäliä

Malliuudistus toi uutta myös vaihteistovalikoimaan. Vakiovaihteisto on edelleen 6-portainen manuaali, automaattivaihteisto on tarjolla lisähinnasta. Etuvetomalliin tuotiin täysin uusi hyötyautokäyttöön tarkoitettu 9-vaihteinen momentinmuunninautomaattivaihteisto. Sprinterin taka- ja nelivetomalleihin tarjotaan 7-portaista 7G- Tronic-automaattivaihteistoa. Molemmat automaattivaihteistot suoriutuvat tehtävistään kiitettävin arvosanoin. Vaihtotapahtumat sujuvat eleettömästi ja ilman turhaa kierrosten ryntäilyä.

sprii32.jpg

(kuva: Ohjamon näkyviin uudistuksiin lukeutuu suurikokoinen multimediakeskus ja automaattimalleissa vaihdevivun siirtyminen ohjauspörän viikseen. Myös vakionopeuden säädin on uusi ja sitä käytellään nyt ohjauspyörän nappuloista. - ja hyvä niin!)

Huippuluokan ohjaamoergonomiaa 

Mercedes-Benz on toiminut esimerkkinä kuljettajan työolojen parantamiseen tähtäävässä työssä, mikä saa nyt odotettua jatkoa. Ohjaamon puolelle on tuotu uudet ergonomisesti muotoillut istuimet, avaimeton käynnistys sekä uusi entistä parempi ilmastointijärjestelmä. 

Koeajolenkillä tarjoutui mahdollisuus kokeilla kaikkia ohjaamopaikkoja ja hyvää kehitystä on tarjolla myös tällä osa-alueella. Uusi ohjaamo tuntuu entistä tilavammalta ja istuimet kaikin puolin mukavammilta. Positiivisena kehityksenä voidaan pitää panostusta pikkutavaroiden säilytystiloihin. Lokeroita ja kannellisia luukkuja on nyt vähintäänkin riittävästi, joskin mukitelineiden määrä tuntuu jo liioittelulta. 

sprii4.jpg

(kuva: Uusi ohjauspyörä on lainattu suoraan henkilöautopuolelta. Entistä pienikehäisempään ”ruoriin” saa nyt valmistajan luksusmalleista tutut hipausukytkimet ja muut herkut.)

Avustimia kaikkiin tilanteisiin ja tarpeisiin

Kuljettajaa avustavista turvajärjestelmistä saatavina ovat esimerkiksi aktiivinen Distronic -etäisyysavustin, aktiivinen jarruavustin, aktiivinen kaista-ajoavustin sekä vireystila-avustin Attention Assist. Vakiovarusteita ovat muun muassa sivutuuliavustin sekä ajonopeuden mukaan säätyvä sähköinen ohjaustehostin EPS. Mercedes-Benz on ensimmäinen pakettiautovalmistaja, joka tarjoaa EPS:n Sprinter -kokoluokassa aina 5,5 tonnin painoluokkaan saakka.

Valinnaisvarusteena ovat saatavina niin ikään pysäköintipaketti 360 asteen kamerajärjestelmällä tai peruutuskameralla sekä LED High Performance -ajovalot. Uusi varuste Sprinterissä ovat Wet Wiper -tuulilasinpyyhkimet: pesuneste ruiskutetaan lasille tarkasti ja roiskumatta suoraan pyyhkimien sulkien juuresta ja pyyhitään pois samalla pyyhkimien liikkeellä. Toinen uutuus on itsepuhdistuva peruutuskamera, jonka välittämä kuva näky auton taustapeilissä.

sprii5.jpg

(kuva: Sprinterissä hyödynnetään täysin uutta MBUX-multimediajärjestelmää (Mercedes-Benz User Experience), joka on perusta myös Mercedes PRO connect -palvelujen toiminnoille.)

Mercedes PRO Connect ja MBUX-multimediajärjestelmä

Ajoneuvojen etähallintaan on tarjolla uusi tehokas ratkaisu, Mercedes PRO connect, joka esitellään ensi kertaa Sprinterissä. Tehdasasenteinen järjestelmä yhdistää kuljetusten järjestäjän kaikkiin hänen hallinnoimiinsa ajoneuvoihin ja niiden kuljettajiin. Mercedes PRO connectin kahdeksan tehdasasenteista järjestelmää mahdollistavat kuljetuskalustojen paikantamisen, logistiikan suunnittelun, kulutuksen ja huoltotarpeen seurannan sekä ajoneuvojen välisen kommunikoinnin reaaliajassa. Järjestelmä sisältää myös kuljettajan digitaalisen ajopäiväkirjan. Mercedes PRO connect palvelu on saatavana 19 Euroopan maassa kesäkuusta lähtien ja Yhdysvalloissa loppuvuoden aikana.

Sprinterissä hyödynnetään täysin uutta MBUX-multimediajärjestelmää (Mercedes-Benz User Experience), joka on perusta myös Mercedes PRO connect -palvelujen toiminnoille. Järjestelmä esitellään Sprinterissä yhtä aikaa kompaktikokoluokan uuden A-sarjan henkilöauton kanssa. MBUX toimii 7- tai 10,25-tuumaisen HD-tasoisen kosketusnäytön, ohjauspyörän monitoiminäppäinten sekä uuden sukupolven ääniohjauksen avulla. Suurimman 10-tuumaisen näytön kanssa tulee aina mukana navigointi. MBUX kykenee oppimaan ja omaksumaan kuljettajan tapoja ja käyttäytymistä ja ehdottaa sen perusteella esimerkiksi sopivia radiokanavia ja ajokohteita. MBUX:n ominaisuuksiin kuuluvat myös nopea navigointi ja tarkat topografiset 3D-karttapohjat.

Sprinter tarjoaa ajanmukaiset USB-liitännät ja -latausmahdollisuudet sekä WiFi-yhteydet. USB-liittimet ovat mallia USB-C eli useimmat joutuvat hankkimaan adapterin, jotta voivat käyttää kannettavia laitteitaan.

sprii9.jpg

(kuva: Mercedes-Benz pakettiautojen myyntipäällikkö Juha Aromaalla (vas.) ja tuotepäällikkö Jani Tolosella oli uuden Sprinterin esittelyssä hymy ansaitusti herkässä - tuote on nyt hiottu huippuunsa.)

Asiakastoimitukset vauhtiin

Ensimmäiset uudet Sprinterit toimitetaan asiakkaille kesä-heinäkuun aikana. Uutta Sprinteriä on testattu neljässä maassa, ja sen vaativat talvitestit ajettiin Suomessa. Jatkossa Mercedes-Benz Vans aikoo sähköistää koko pakettiautomallistonsa. Ensimmäinen uusi tuote on eVito, joka tulee saataville vuoden 2018 jälkipuoliskolla. Sitä seuraa eSprinter vuonna 2019. Täyssähköisen Sprinterin toimintamatka latauksella on jopa 150 kilometriä, ja auto voi kantaa yli 1000 kilon hyötykuorman.

sprii10.jpg

(kuva: Uuden Mercedes-Benz Sprinter -mallisukupolven Suomen ensiesittely järjestettiin kesällä Vantaalla Veho Airportin tyylikkäissä tiloissa.)
10.04.2022 12.00Stora Enso kannustaa suomalaisia metsänomistajia harvennushakkuisiin
09.04.2022 11.00Puuenergian käyttö kasvussa Pirkanmaalla
08.04.2022 20.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 14/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
08.04.2022 9.32Vantaan Kivistöön uusi kaasutankkausasema
08.04.2022 8.00Renault Trucks maansiirtoautot esittelyssä Offroad Tour -koeajopäivillä 20.-28.4.2022
08.04.2022 7.55Vantaan Kivistöön uusi kaasutankkausasema vastaamaan kasvavaan liikennekaasun kysyntään
08.04.2022 3.30Terminator XXL aero - kolme lujuusluokkaa.
07.04.2022 8.44Metsä Fibre ja Caverion laajentavat yhteistyötä Kemin biotuotetehdasprojektissa
07.04.2022 8.00Maa- ja metsätalouden tuilla on ristiriitaisia ilmastovaikutuksia: tukijärjestelmiä tulisi kehittää ja uudistaa ohjausvaikutusten tehostamiseksi
06.04.2022 13.00Ammattibarometri: Työvoimapulasta kärsivien ammattien määrä on noussut koronaa edeltäneelle tasolle
06.04.2022 11.00ProSilva Oyj nimittää Norbert Schalkxin kansainvälisen myynnin myyntijohtajaksi
05.04.2022 10.00Vaakavalmistaja Tamtron kasvaa Pohjoismaissa - osti tanskalaisen Jydsk Vægtfabrik A/S:n
04.04.2022 17.17Wattiway laajentaa haketuspalveluihin
04.04.2022 15.45Nimitykset: Carsport Designin toimitusjohtaja vaihtuu - uudeksi toimitusjohtajaksi Olli Ronkainen
04.04.2022 14.00Merkittävät suomalaiset puuelementtirakentajat liittyvät Puutuoteteollisuus ry:n jäseniksi
04.04.2022 12.22Mercedes-Benz nousi pakettiautomarkkinan ykköseksi Suomessa
04.04.2022 9.20Kartonki ohitti paperin tärkeimpänä vientituotteena
04.04.2022 9.00Autokauppa syöksykierteessä - ensirekisteröinnit romahtivat maaliskuussa
04.04.2022 8.11Juhani Havia valittu vuoden IVECO-myyjäksi
03.04.2022 16.00Metsäaenergia urakoinnin koneet siirtyy tehokkaasti työmaalta toiselle kotimaisella lavetilla
03.04.2022 9.00Björn Wahlroos jatkaa UPM-Kymmene Oyj:n hallituksen puheenjohtajana
02.04.2022 15.33Juha ja Pekka Tauriainen Oy on Metsäalan Kuljetusyrittäjät ry:n Vuoden 2022 Kuljetusyritys
02.04.2022 13.22Liikenteen käyttövoimamurros vaatii muutoksia energiantuotannossa ja -jakelussa
01.04.2022 23.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 13/2022 VILLI LÄNSI ERIKOISLÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
01.04.2022 14.00PONSSE-palvelut Tsekissä Ponsse Czech s.r.o:n vastuulle - toimitusjohtajaksi Jakub Hacura
01.04.2022 12.00Uusi prosessikattila saapui Yaran Uudenkaupungin tehtaalle
01.04.2022 11.00Energiaturvetuotannon elvyttäminen vaatii pidempää näkymää
31.03.2022 11.00Metsävaratietojen laatu paranee hakkuukonetiedolla
31.03.2022 9.00Maerskilta ennätystilaus Volvon sähkökuorma-autoista
31.03.2022 8.11Metsäteollisuus ry: Hallitukselta tarvitaan nopeita toimia
30.03.2022 22.11VIELÄ EHDIT MUKAAN ILMOITUKSELLA! Kevään jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti valmistuu ensi viikolla...
30.03.2022 15.11Lataa tästä uusi ja ilmainen - opas pilaantuneiden alueiden kestävään puhdistamiseen ja muuhun kunnostamiseen
30.03.2022 14.27Liki 500 000 henkilön pitää tarkistaa metsätalouden esitäytetty veroilmoitus viimeistään ylihuomenna
30.03.2022 12.44Metsä Fibre ja Veolia sopimukseen Äänekosken biotuotetehtaan biometanolin jalostuksesta
30.03.2022 9.00Kone- ja infraurakoitsijan työkoneilla on tärkeä rooli poikkeusoloissa - koneyrittäjän ahdinko voi vaikuttaa jopa maanpuolustuskykyyn
29.03.2022 14.00Keinoäly mukaan liikenteen päästövähennystalkoisiin
29.03.2022 11.00Stora Enso kaavailee neljän paperitehtaan myymistä
28.03.2022 16.27Vuoden 2021 myyntitulokset: Renault Trucksin liiketoiminta kasvoi merkittävästi
28.03.2022 11.00Secodi Finland Oy ja HDS Finland Oy ovat fuusioituneet
28.03.2022 7.33Teollisuuden tuottajahinnat nousivat 22,4 prosenttia edellisvuoden helmikuusta
27.03.2022 13.33Sähkökatkoja yön aikana jopa 80.000 - viat pääosin korjattu yön aikana
27.03.2022 10.00Saimaan kanava avataan huomenna maanantaina 28.3.
26.03.2022 9.00Kotimaasta tarvitaan nyt lisää puuta - polttoainekustannus iskee puunhankintaan
25.03.2022 22.05KATSO TÄSTÄ VIIKON 12/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
24.03.2022 17.34Ammattilehti koeajaa: Renault Trucks D E-Tech sähkökuorma-auto (video podcast)
24.03.2022 13.10Lapin Kumi Oy 75 vuotta - Kumisaappaiden korjaajasta merkittäväksi työllistäjäksi
23.03.2022 14.33MTK:n metsäjohtokunta perää toimia puun korjuun ja kuljetusten varmistamiseksi
23.03.2022 14.10Rautajärven Konehuolto Oy liittyy Kome Oy:n huoltopisteketjuun
23.03.2022 10.00Uusi John Deere H225E harvesteripää eukalyptuspuun korjuuseen
23.03.2022 8.00Koneteko Pitkänen vähentää päästöjä Stora Enson puunkorjuussa hiililaskennan avulla
23.03.2022 7.55Hämeen kauppakamari: Yritysten haasteena kustannusten nousu
22.03.2022 17.00Walki investoi uuden sukupolven tuotantolinjaan Valkeakoskella
22.03.2022 9.22Kiinteitä puupolttoaineita paloi ennätysmäärä vuonna 2021
22.03.2022 8.00GREEN+ uusiutuva polttoöljy nyt huoltamojakeluun
21.03.2022 14.00Metsäkonevalmistaja Logsetilla ennätysvahva tilikausi
21.03.2022 12.02Waratah aloittaa Moipu tuotteiden myynnin ja markkinoinnin Euroopassa ja Aasian ja Tyynenmeren alueella
21.03.2022 10.00Tornatorin kahdessadas yksityinen suojelualue perustettiin Kaaville
21.03.2022 8.00Metsä Group lahjoittaa 160000 euroa Itä-Suomen yliopistolle
20.03.2022 11.00Kuorma-autoilla kuljetettu tavaramäärä väheni hieman vuoden 2021 viimeisellä neljänneksellä
18.03.2022 23.33KATSO TÄSTÄ 18.3. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! erikoislähetys Energiapäivä 2022 tapahtumasta Askolasta
18.03.2022 11.00Energia-alan tasa-arvo toteutuu käytännön päätöksillä
17.03.2022 8.45Ponsse perusti tytäryhtiön Chileen
16.03.2022 18.00Jesse Jolkkonen aloitti Prosilva Oyj:n kotimaan myyntipäällikkönä
16.03.2022 11.25HUOMIO! Energiapäivä 2022 -tapahtuma Askolassa tämän viikon perjantaina 18.3. - KATSO TÄSTÄ OHJELMA!
16.03.2022 10.21Ponssen uusi Active Manual -palvelu opastaa ja ohjaa videoiden avulla metsäkoneen käyttöä ja huoltoa
16.03.2022 9.43Stora Enso kannustaa metsänomistajia harvennushakkuisiin
15.03.2022 12.22Kaivosyhtiö Bolidenille 74-tonninen Scania täyssähkökuorma-auto raskaisiin kuljetuksiin
15.03.2022 8.00Väestönkehitys haastaa metsäalan koulutusta kehittymään
14.03.2022 10.14Renault Trucksilta T- ja C- E-Tech sähkökuorma-autot
14.03.2022 10.10Metsämiesten Säätiöltä 1,7 miljoonaa euroa apurahoja
14.03.2022 10.03Männylle, kuuselle ja koivulle tiedossa keskimääräistä heikompi kukinta
14.03.2022 9.16Oriveden eritasoliittymän ja ohituskaistan parantaminen käynnistyy 9-tiellä
14.03.2022 8.00Luonnonhoidon keinoja vahvistetaan metsänhoidon suosituksissa
13.03.2022 9.33Vöyrin Maksamaalla tutkitaan männikköjen pienaukkouudistamista
12.03.2022 16.40V8 moottoreiden ja voimansiirron korjaukset ammattitaidolla
11.03.2022 23.59KATSO TÄSTÄ SADAS JUHLALÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
11.03.2022 11.00INFRA ry: Jos kotimaisesta turpeesta halutaan ensi talven energiaratkaisu, on toimittava nyt
10.03.2022 14.55Conti Hybrid -rengassarja täydentyy
10.03.2022 14.00Sähkökäyttöinen "retro-paku" Volkswagenilta
10.03.2022 9.32Valmet Automotivelle ennätyksellinen liikevoitto vuonna 2021
09.03.2022 13.22Puurakentamisen markkinaosuus on kasvanut
09.03.2022 9.40Ponsse avasi uuden asiakaspalvelukeskuksen Ouluun
09.03.2022 9.33Kotimaan puulla voidaan korvata Venäjältä tuotu puu - poppaskonsteja ei tarvita
08.03.2022 14.44Emma Mäkinen Ivecolla ratakuorma-autojen klassikkokilpailuun Saksaan
07.03.2022 15.00HUOMENNA PORISSA! Scania vaihtoehtoiset käyttövoimat kiertueelle maaliskuussa - esittelyssä sähkö- ja biokaasukalusto
07.03.2022 14.13SSAB palkkaa yli 800 kesätyöntekijää Suomessa
07.03.2022 14.00Renault Trucks ja Geodis kehittävät yhdessä uuden sähkökuorma-auton kaupunkikuljetuksiin
07.03.2022 13.11Oulun Energia lopettaa venäläisen hakkeen käytön
07.03.2022 10.11Kotimaan vesiliikenteen kuljetukset kasvoivat tammikuussa
07.03.2022 9.44Sahateollisuuden vuositilasto 2021 - tuotanto oli 11,9 miljoonaa kuutiometriä
07.03.2022 8.00Continentalin uusi UltraContact-kesärengas on täynnä innovatiivista tekniikkaa
06.03.2022 12.22Metsähallituksella hyvä vuosi - panostukset luonnon monimuotoisuuteen nousivat ennätystasolle vuonna 2021
06.03.2022 11.00Vaikuta sähköautojen latausverkoston kehittämiseen
05.03.2022 9.11Turpeella huoltovarmuutta sodan luomassa epävarmuudessa
04.03.2022 23.33KATSO TÄSTÄ VIIKON 9/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
04.03.2022 8.41Metsä Groupin Venäjän toiminta ajetaan alas toistaiseksi
03.03.2022 12.44Volvo CE Finlandille monipyörävetoisia Volvo FMX380 6x6 -huoltoautoja
03.03.2022 10.26John Deere Forestry keskeyttänyt kaiken myynnin Venäjälle
03.03.2022 9.00Uuden sukupolven Mercedes-Benz eSprinter perusteellisessa talvitestissä Ruotsin Lapissa
02.03.2022 15.34Ponsse keskeyttää toimintansa Venäjällä

Näytä lisää »