Lähes 33 metrin HCT yhdistelmässä kulkee neljä konttia kierrätysmateriaalia

19.09.2018 9.56

Kuva: JuhoKuva

Suomen teillä on poikkeusluvalla kokeiluliikenteessä yli 30 metrin pituisia jättirekkoja, jotka pystyvät kuljettamaan kerralla peräti neljä konttia. Mutta miten SSAB EcoUpgraded ja Hardox In My Body liittyvät näihin maanteiden jättiläisiin?

Jättirekan virallisempi nimi on HCT-yhdistelmä, mikä tulee sanoista High Capacity Transport. Sen kuljetuskapasiteetti on kolmanneksen suurempi kuin tavallisen yhdistelmäajoneuvon. Suomessa liikenteessä on joitakin kymmeniä tällaisia yhdistelmiä, joille Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on myöntänyt kokeiluluontoisen poikkeusluvan ajaa ennalta määriteltyä reittiä.

Yksi rekoista kuljettaa kontteja kierrätykseen erikoistuneen Stena Recyclingin alueellisten palveluyksiköiden ja Porin Tahkoluodon murskauslaitoksen välillä. Tässä kuljetusjärjestelmässä kierrätysmetallit lajitellaan ja lastataan VR Transpointin vihreisiin kierrätyskontteihin. Uusi 12-akselinen ja 32,9 metriä pitkä HCT-yhdistelmä pystyy kuljettamaan kerralla neljä tällaista erikoisvalmisteista konttia. Hardox In My Body™ ja SSAB EcoUpgraded liittyvätkin juuri näihin kontteihin.

Kokemukset positiivisia

”HCT-liikenne on rullannut tällä reitillä nyt säännöllisesti runsaan vuoden ajan. Kokemukset ovat olleet rohkaisevia. Tilaa vievien kierrätysjakeiden kuljetustehokkuus paranee monella tavalla, kun kolmen kontin sijasta käytössä on neljä ja lisäksi Hardox®-kulutusteräksen ansiosta myös kontin laitakorkeutta ja pituutta voidaan kasvattaa. Yksittäisiä ajoja tarvitaan vähemmän, kun kerralla kulkee selvästi suurempi lasti. Näin ollen maantiellä liikkuu vähemmän rekkoja. Turvallisuus, ympäristöystävällisyys ja tehokkuus paranevat, luettelee VR Transpointin maantielogistiikan kuljetuspäällikkö Juha-Pekka Kuusisto saavutettuja etuja.

”Suomi on varsin suuri maa, ja meidän pitää selvittää kaikki mahdollisuudet, joilla kierrätystuotteiden logistiikan kustannusten nousupaineita ja ympäristövaikutuksia voi pienentää”, kertoo puolestaan Stena Recyclingin kuljetusjärjestelijä Matti Nummela.

Kontit valmistaa Ferreus Oy Hardox®-kulutusteräksestä

Liedossa, Turun lähellä toimiva Ferreus Oy on valmistanut vihreät kierrätyskontit VR Transpointille käyttäen SSAB:n Hardox®-kulutusterästä. Teräslavoja ja kontteja valmistava perheyritys Ferreus on perustettu vuonna 2008, ja se jatkaa Konepaja R. Raudan yli 40-vuotisia perinteitä laadukkaiden kuljetustuotteiden valmistajana. Yrityksen omistavat Mika ja Petri Rauta.

”Käytämme ainoastaan sertifioituja, laadukkaita tuotteita. Ensimmäiset Hardox®-kulutusteräksestä valmistetut kierrätyskontit toimitettiin VR-yhtymälle jo vuonna 2009, minkä jälkeen konttien rakenteessa on käytetty yksinomaan Hardox®-terästä - keskeisinä syinä kestävyys, keveys ja polttoainetalous. SSAB:n Hardox In My Body™ -verkoston jäsen olemme olleet vuodesta 2010 – itse asiassa ensimmäisinä Suomessa. Omat asiakkaamme tuntevat varsin hyvin Hardox®-terästen korkean laadun ja muun muassa markkinoiden laajimman paksuusalueen, joten jäsenyys verkostossa tuo kilpailuetua”, kertoo Ferreus Oy:n toimitusjohtaja Mika Rauta.

Hardox In My Body -verkosto kasvaa

”Kulutusterästen ykkönen Hardox® on ollut markkinoilla jo yli 40 vuotta. Hardox In My Body™ -merkki tuotteessa puolestaan tarkoittaa sitä, että se on valmistettu aidosta Hardox®-kulutuslevystä, eikä huonolaatuisesta jäljitelmästä. Hardox In My Body™ -verkostoon kuuluvalle valmistajalle merkki tuo lisää uskottavuutta, se on tae laadusta ja markkinoiden parhaista tuotteista”, kuvailee aluemyyntipäällikkö Jussi Joensuu SSAB Special Steels -divisioonasta.

Verkostossa on nyt yli 400 jäsentä eri puolilla maailmaa, Suomessa yhteensä 18. Jäsenyritysten päätuotteita ovat kontit, kippiautot, kauhat, murskaimet ja purkutyökalut sekä maatalouskoneet (esim. peräkärryt) ja metsäkonevarusteluosat (esim. hakkuupäät ja leikkurit).

”Hardox In My Body™ -valmistajat pääsevät hyödyntämään SSAB:n uusimpia materiaaliteknologiaan, käyttösovelluksiin ja valmistustapoihin liittyviä tietoja. Näin saadaan nopeasti aikaan parempia ja tehokkaampia tuotteita. Jäsenyritykset arvostavat myös tarjoamiamme markkinoinnin työkaluja ja tietysti vahvasta brändistä on hyötyä myös tuotteen mahdollisen jälleenmyynnin yhteydessä. Jäsenyys tuo myös mahdollisuuksia verkostoitumiseen muiden yritysten kanssa”, jatkaa Jussi Joensuu.

SSAB EcoUpgraded –konsepti tuo huomattavia ympäristöhyötyjä

VR Transpointin edistykselliset kontit ovat hyvä esimerkki hiilijalanjäljen pienentämisestä. Se on keskeinen tekijä SSAB EcoUpgraded -konseptissa. Tiivistetysti konsepti tuo mukanaan sekä erikoisterästen hyödyt pienemmän painon, paremman polttoainetehokkuuden ja pidemmän käyttöiän kautta että pienemmän teräksen tarpeen lopputuotteessa. Hiilidioksidipäästöt vähenevät siis sekä tuotantovaiheessa että erityisesti koneiden elinkaaren aikana.

Siirtymällä käyttämään SSAB:n erikoislujia teräksiä valmistajat voivat kompensoida teräksentuotannon aiheuttamat hiilidioksidipäästöt nopeasti koneiden käytön aikana. Kun kriittinen piste on saavutettu, käyttökohteen päästövähennykset jatkuvat ja ovat moninkertaisia alkuperäisiin päästöihin verrattuna. Päästövähennykset voidaan laskea tarkasti tuotekohtaisesti.

Vuonna 2017 SSAB asetti tavoitteen, jonka mukaan siirtymällä käyttämään SSAB:n erikoislujia teräksiä asiakkaat voivat vähentää lopputuotteiden käytön aikaisia vuotuisia hiilidioksidipäästöjä yhteensä 10 miljoonalla tonnilla. Noin 7,8 miljoonaa tonnia tästä tulee nimenomaan SSAB EcoUpgraded -konseptin avulla ja loput autoteollisuuden premium-tuotteiden kautta.

Osa SSAB:n kasvustrategiaa

Sekä Hardox In My Body™ että SSAB EcoUpgraded ovat tärkeässä roolissa SSAB:n vuoteen 2020 asetettujen kasvutavoitteiden saavuttamisessa. SSAB Special Steelsin tavoitteena ovat 1,35 miljoonan tonnin vuotuiset toimitukset 2020 mennessä. Vuonna 2017 määrä oli 1,2 miljoonaa tonnia ja vuonna 2016 1,0 miljoonaa tonnia. Suurin osa kasvusta tulee päivittämisestä erikoislujiin teräksiin.

SSAB EcoUpgraded -konseptin avulla kyetään puolestaan löytämään käyttökohteita, joissa erikoisteräksistä on suurin hyöty hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä. Konseptin avulla voidaan verrata käyttökohteiden käytönaikaisten hiilidioksidipäästöjen potentiaalisia vähennyksiä terästen tuotannosta aiheutuviin hiilidioksidipäästöihin.

https://www.ssab.fi/ssab-konserni/kestava-kehitys/kestava-tuotevalikoima/ecoupgraded


FACT BOX

Hardox®-kulutusteräksen avulla voidaan keventää kuorma-autojen, konttien, kippiautojen, kauhojen, jäteautojen ja muiden vastaavien painoa ja pidentää niiden käyttöikää. Painon keveneminen säästää polttoainetta, parantaa hyötykuormaa ja voi jopa tehdä koneista pienempiä, jolloin ne tavallisesti kuluttavat vähemmän. Kun ajoneuvojen rungot ovat kevyempiä, samalla ajoneuvokannalla voidaan kuljettaa suurempia kuormia. 

Hardox®-teräksen käyttö takaa ylivoimaisen kulutuskestävyyden ja iskusitkeyden. Nämä ominaisuudet säästävät asiakkaillemme sekä aikaa että rahaa.

SSAB myöntää Hardox In My Body™ -logon käyttöoikeuden sellaisille johtaville valmistajille, jotka täyttävät SSAB:n laatuvaatimukset. Nämä yritykset tuntevat teräksen ominaisuudet erinomaisesti, tietävät kaikki Hardox®-tuotteiden edut ja soveltavat osaamistaan jatkuvasti omassa tuotekehityksessään. Jokaisessa Hardox In My Body™ -tuotetarrassa on sarjanumero, jonka avulla voidaan selvittää tuotteen ja sen valmistajan tarkat tiedot.

08.04.2022 7.55Vantaan Kivistöön uusi kaasutankkausasema vastaamaan kasvavaan liikennekaasun kysyntään
08.04.2022 3.30Terminator XXL aero - kolme lujuusluokkaa.
07.04.2022 8.44Metsä Fibre ja Caverion laajentavat yhteistyötä Kemin biotuotetehdasprojektissa
07.04.2022 8.00Maa- ja metsätalouden tuilla on ristiriitaisia ilmastovaikutuksia: tukijärjestelmiä tulisi kehittää ja uudistaa ohjausvaikutusten tehostamiseksi
06.04.2022 13.00Ammattibarometri: Työvoimapulasta kärsivien ammattien määrä on noussut koronaa edeltäneelle tasolle
06.04.2022 11.00ProSilva Oyj nimittää Norbert Schalkxin kansainvälisen myynnin myyntijohtajaksi
05.04.2022 10.00Vaakavalmistaja Tamtron kasvaa Pohjoismaissa - osti tanskalaisen Jydsk Vægtfabrik A/S:n
04.04.2022 17.17Wattiway laajentaa haketuspalveluihin
04.04.2022 15.45Nimitykset: Carsport Designin toimitusjohtaja vaihtuu - uudeksi toimitusjohtajaksi Olli Ronkainen
04.04.2022 14.00Merkittävät suomalaiset puuelementtirakentajat liittyvät Puutuoteteollisuus ry:n jäseniksi
04.04.2022 12.22Mercedes-Benz nousi pakettiautomarkkinan ykköseksi Suomessa
04.04.2022 9.20Kartonki ohitti paperin tärkeimpänä vientituotteena
04.04.2022 9.00Autokauppa syöksykierteessä - ensirekisteröinnit romahtivat maaliskuussa
04.04.2022 8.11Juhani Havia valittu vuoden IVECO-myyjäksi
03.04.2022 16.00Metsäaenergia urakoinnin koneet siirtyy tehokkaasti työmaalta toiselle kotimaisella lavetilla
03.04.2022 9.00Björn Wahlroos jatkaa UPM-Kymmene Oyj:n hallituksen puheenjohtajana
02.04.2022 15.33Juha ja Pekka Tauriainen Oy on Metsäalan Kuljetusyrittäjät ry:n Vuoden 2022 Kuljetusyritys
02.04.2022 13.22Liikenteen käyttövoimamurros vaatii muutoksia energiantuotannossa ja -jakelussa
01.04.2022 23.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 13/2022 VILLI LÄNSI ERIKOISLÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
01.04.2022 14.00PONSSE-palvelut Tsekissä Ponsse Czech s.r.o:n vastuulle - toimitusjohtajaksi Jakub Hacura
01.04.2022 12.00Uusi prosessikattila saapui Yaran Uudenkaupungin tehtaalle
01.04.2022 11.00Energiaturvetuotannon elvyttäminen vaatii pidempää näkymää
31.03.2022 11.00Metsävaratietojen laatu paranee hakkuukonetiedolla
31.03.2022 9.00Maerskilta ennätystilaus Volvon sähkökuorma-autoista
31.03.2022 8.11Metsäteollisuus ry: Hallitukselta tarvitaan nopeita toimia
30.03.2022 22.11VIELÄ EHDIT MUKAAN ILMOITUKSELLA! Kevään jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti valmistuu ensi viikolla...
30.03.2022 15.11Lataa tästä uusi ja ilmainen - opas pilaantuneiden alueiden kestävään puhdistamiseen ja muuhun kunnostamiseen
30.03.2022 14.27Liki 500 000 henkilön pitää tarkistaa metsätalouden esitäytetty veroilmoitus viimeistään ylihuomenna
30.03.2022 12.44Metsä Fibre ja Veolia sopimukseen Äänekosken biotuotetehtaan biometanolin jalostuksesta
30.03.2022 9.00Kone- ja infraurakoitsijan työkoneilla on tärkeä rooli poikkeusoloissa - koneyrittäjän ahdinko voi vaikuttaa jopa maanpuolustuskykyyn
29.03.2022 14.00Keinoäly mukaan liikenteen päästövähennystalkoisiin
29.03.2022 11.00Stora Enso kaavailee neljän paperitehtaan myymistä
28.03.2022 16.27Vuoden 2021 myyntitulokset: Renault Trucksin liiketoiminta kasvoi merkittävästi
28.03.2022 11.00Secodi Finland Oy ja HDS Finland Oy ovat fuusioituneet
28.03.2022 7.33Teollisuuden tuottajahinnat nousivat 22,4 prosenttia edellisvuoden helmikuusta
27.03.2022 13.33Sähkökatkoja yön aikana jopa 80.000 - viat pääosin korjattu yön aikana
27.03.2022 10.00Saimaan kanava avataan huomenna maanantaina 28.3.
26.03.2022 9.00Kotimaasta tarvitaan nyt lisää puuta - polttoainekustannus iskee puunhankintaan
25.03.2022 22.05KATSO TÄSTÄ VIIKON 12/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
24.03.2022 17.34Ammattilehti koeajaa: Renault Trucks D E-Tech sähkökuorma-auto (video podcast)
24.03.2022 13.10Lapin Kumi Oy 75 vuotta - Kumisaappaiden korjaajasta merkittäväksi työllistäjäksi
23.03.2022 14.33MTK:n metsäjohtokunta perää toimia puun korjuun ja kuljetusten varmistamiseksi
23.03.2022 14.10Rautajärven Konehuolto Oy liittyy Kome Oy:n huoltopisteketjuun
23.03.2022 10.00Uusi John Deere H225E harvesteripää eukalyptuspuun korjuuseen
23.03.2022 8.00Koneteko Pitkänen vähentää päästöjä Stora Enson puunkorjuussa hiililaskennan avulla
23.03.2022 7.55Hämeen kauppakamari: Yritysten haasteena kustannusten nousu
22.03.2022 17.00Walki investoi uuden sukupolven tuotantolinjaan Valkeakoskella
22.03.2022 9.22Kiinteitä puupolttoaineita paloi ennätysmäärä vuonna 2021
22.03.2022 8.00GREEN+ uusiutuva polttoöljy nyt huoltamojakeluun
21.03.2022 14.00Metsäkonevalmistaja Logsetilla ennätysvahva tilikausi
21.03.2022 12.02Waratah aloittaa Moipu tuotteiden myynnin ja markkinoinnin Euroopassa ja Aasian ja Tyynenmeren alueella
21.03.2022 10.00Tornatorin kahdessadas yksityinen suojelualue perustettiin Kaaville
21.03.2022 8.00Metsä Group lahjoittaa 160000 euroa Itä-Suomen yliopistolle
20.03.2022 11.00Kuorma-autoilla kuljetettu tavaramäärä väheni hieman vuoden 2021 viimeisellä neljänneksellä
18.03.2022 23.33KATSO TÄSTÄ 18.3. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! erikoislähetys Energiapäivä 2022 tapahtumasta Askolasta
18.03.2022 11.00Energia-alan tasa-arvo toteutuu käytännön päätöksillä
17.03.2022 8.45Ponsse perusti tytäryhtiön Chileen
16.03.2022 18.00Jesse Jolkkonen aloitti Prosilva Oyj:n kotimaan myyntipäällikkönä
16.03.2022 11.25HUOMIO! Energiapäivä 2022 -tapahtuma Askolassa tämän viikon perjantaina 18.3. - KATSO TÄSTÄ OHJELMA!
16.03.2022 10.21Ponssen uusi Active Manual -palvelu opastaa ja ohjaa videoiden avulla metsäkoneen käyttöä ja huoltoa
16.03.2022 9.43Stora Enso kannustaa metsänomistajia harvennushakkuisiin
15.03.2022 12.22Kaivosyhtiö Bolidenille 74-tonninen Scania täyssähkökuorma-auto raskaisiin kuljetuksiin
15.03.2022 8.00Väestönkehitys haastaa metsäalan koulutusta kehittymään
14.03.2022 10.14Renault Trucksilta T- ja C- E-Tech sähkökuorma-autot
14.03.2022 10.10Metsämiesten Säätiöltä 1,7 miljoonaa euroa apurahoja
14.03.2022 10.03Männylle, kuuselle ja koivulle tiedossa keskimääräistä heikompi kukinta
14.03.2022 9.16Oriveden eritasoliittymän ja ohituskaistan parantaminen käynnistyy 9-tiellä
14.03.2022 8.00Luonnonhoidon keinoja vahvistetaan metsänhoidon suosituksissa
13.03.2022 9.33Vöyrin Maksamaalla tutkitaan männikköjen pienaukkouudistamista
12.03.2022 16.40V8 moottoreiden ja voimansiirron korjaukset ammattitaidolla
11.03.2022 23.59KATSO TÄSTÄ SADAS JUHLALÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
11.03.2022 11.00INFRA ry: Jos kotimaisesta turpeesta halutaan ensi talven energiaratkaisu, on toimittava nyt
10.03.2022 14.55Conti Hybrid -rengassarja täydentyy
10.03.2022 14.00Sähkökäyttöinen "retro-paku" Volkswagenilta
10.03.2022 9.32Valmet Automotivelle ennätyksellinen liikevoitto vuonna 2021
09.03.2022 13.22Puurakentamisen markkinaosuus on kasvanut
09.03.2022 9.40Ponsse avasi uuden asiakaspalvelukeskuksen Ouluun
09.03.2022 9.33Kotimaan puulla voidaan korvata Venäjältä tuotu puu - poppaskonsteja ei tarvita
08.03.2022 14.44Emma Mäkinen Ivecolla ratakuorma-autojen klassikkokilpailuun Saksaan
07.03.2022 15.00HUOMENNA PORISSA! Scania vaihtoehtoiset käyttövoimat kiertueelle maaliskuussa - esittelyssä sähkö- ja biokaasukalusto
07.03.2022 14.13SSAB palkkaa yli 800 kesätyöntekijää Suomessa
07.03.2022 14.00Renault Trucks ja Geodis kehittävät yhdessä uuden sähkökuorma-auton kaupunkikuljetuksiin
07.03.2022 13.11Oulun Energia lopettaa venäläisen hakkeen käytön
07.03.2022 10.11Kotimaan vesiliikenteen kuljetukset kasvoivat tammikuussa
07.03.2022 9.44Sahateollisuuden vuositilasto 2021 - tuotanto oli 11,9 miljoonaa kuutiometriä
07.03.2022 8.00Continentalin uusi UltraContact-kesärengas on täynnä innovatiivista tekniikkaa
06.03.2022 12.22Metsähallituksella hyvä vuosi - panostukset luonnon monimuotoisuuteen nousivat ennätystasolle vuonna 2021
06.03.2022 11.00Vaikuta sähköautojen latausverkoston kehittämiseen
05.03.2022 9.11Turpeella huoltovarmuutta sodan luomassa epävarmuudessa
04.03.2022 23.33KATSO TÄSTÄ VIIKON 9/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
04.03.2022 8.41Metsä Groupin Venäjän toiminta ajetaan alas toistaiseksi
03.03.2022 12.44Volvo CE Finlandille monipyörävetoisia Volvo FMX380 6x6 -huoltoautoja
03.03.2022 10.26John Deere Forestry keskeyttänyt kaiken myynnin Venäjälle
03.03.2022 9.00Uuden sukupolven Mercedes-Benz eSprinter perusteellisessa talvitestissä Ruotsin Lapissa
02.03.2022 15.34Ponsse keskeyttää toimintansa Venäjällä
02.03.2022 14.52Teboil-asemilla tehtyjen ostosten rahat päätyvät kauppiaille
02.03.2022 14.41Suomen CLT-valmistajat yhdistäytyvät
02.03.2022 13.12Bioenergia ry huolissaan seuraavien lämmityskausien polttoaineiden saatavuudesta
02.03.2022 12.08Kempower vie pikalatausratkaisunsa Pohjois-Amerikan markkinoille
01.03.2022 11.44Nurminen Logistics aloittaa lämpösäädeltyjen merikonttien satamaoperoinnin yhteistyössä Rauanheimon kanssa

Näytä lisää »