IAA 2018 -hyötyautonäyttelyn ennakkomaistit: Sähköä, kaasua ja liitettävyyspalveluita

17.09.2018 21.01

han1.jpg

Eurooppalaisten hyötyauto- ja perävaunuvalmistajien ylin johto avasi Saksan autoteollisuuden etujärjestö VDA:n heinäkuussä järjestämässä kansainvälisessä lehdistötilaisuudessa näkemyksiään autoalan nykytilasta sekä edustamiensa merkkien tulevaisuudennäkymistä. Lisäksi kuultiin mitä eri valmistajilla on tarjolla syyskuussa IAA 2018 hyötyautonäyttelyssä.

(kuva yllä: Daimer hyötyautojohtaja Martin Daum kertoi Daimlerin eri merkkien tekevän uraauurtavaa kehitystyötä kaikilla kuljetusalan sektoreilla: - Käynnistelemme USA:ssa ja Japanissa seuraavan eli 2 tason automaatioprojekteja, mutta niistä tiedotamme myöhemmin. Sähköautoissa tarjoamme koko paletin henkilöautoista aina linja-autoihin ja kuorma-autoihin saakka.) 

Aikaisempien vuosien tapaan Frankfurtin lentokenttähotellissa järjestetyn tapahtuman korkeaarvoisat puhujat korostivat uusien ja vielä kehitteillä olevien liitettävyyspalveluiden merkitystä ja keskeistä roolia liikenneturvallisuuden sekä kuljetustehokkuuden parantamiseen tähtäävässä kehitystyössä. Eri liikenne- ja logistiikkaketjuja yhdistävien palveluiden arvo on puhujien mukaan ulosmitattavissa myös polttoainesäästöinä sekä haitallisten päästöjen vähenemisenä. 

mattes1.jpg

VDA:n puheenjohtaja Bernhard Mattes (kuvassa yllä) nosti kuorma-autojen joukkueajon esimerkiksi digitalisaation edistysaskeleista. 

- Truck Platooning on osoittautunut teknisesti mahdolliseksi ja sitä testataan jo eri valmistajien toimesta reaaliaikaisesti. Joukkueajo mahdollistaa polttoaineen kulutuksen ja hiilidioksidipäästöjen piennentämisen jopa kymmenellä prosentilla. Seuraava kehitysaskel on ns. sekaverkkojen rakentaminen, mikä tarkoittaa eri valmistajien kuorma-autojen yhdistämistä joukkueajokokeilussa, Mattes summaa. 

Tärkeä edellytys liikenteen digitalisaatiolle, oli kyseessä sitten henkilö- tai tavaraliikenne, on sopivan digitaalisen infrastruktuurin luominen. Suomi on ottanut tässä kehityksessä hyvän etumatkan moniin Euroopan maihin nähden. 

- Innovatiiviset liikkumismahdollisuudet ovat mahdollisia vain, jos uusimmat matkaviestintäteknologiat kattavat myös haja-asutusalueet ja pienemmät tiet, Mattes sanoo.

han3.jpg

(kuva: MAN Truck&Bus pääjohtaja Joachim Drees uskoo pian julkaistavien eTGE ja eTGM -täyssähköhyötyautojen menestykseen: - Saksassa kuljetetaan tänä vuonna lähes 3 miljardia pakettilähetystä ja vuonna 2021 luvun odotetaan nousevan 4 miljardiin. Verkkokaupan kasvu ja tiukentuvat päästömääräykset luovat luontaista kysyntää kustannustehokkaille kuljetusjärjestelmille.) 

Päästötavoitteet puhuttaa

Euroopan komission asettamat päästövähennystavoitteet tuottavat suurta päänvaivaa hyö- tyautovalmistajille. Paikalla olleet auto- ja perävaunuvalmistajat pitävät Euroopan komission vuodelle 2025 asettamia hiilidioksidipäästöjen 15 prosentin ja vuodelle 2030 asettamia 30 prosentin vähentämistavoitteita erittäin kunnianhimoisina ja suh- teettomina. 

- Suunniteltu 30 prosentin vähennys vuoteen 2030 mennessä on jo erittäin kunnianhimoinen henkilöautoille. Pakettiautojen osalta tämä arvo ei ole realistinen, VDA:n presidentti Bernhard Mattes huomauttaa, ja jatkaa: - Ensinnäkin, on olemassa monenlaisia ja pakettiautoja, joiden rakenteet vaihtelevat käyttötarkoituksen mukaisesti, mikä vastaavasti näkyy polttoaineenkulutuksessa. Joten on erittäin vaikeaa toteuttaa standardoitua ja kaikkiin malleihin sopivaa CO2-arvoa. Olemme lähestyneet asian tiimoilta Euroopan parlamenttia ja ministerineuvostoa, Mattes sanoo.

han4.jpg

(kuva: Ivecon dynaaminen pääjohtaja Pierre Lahutte on puhunut jo vuosia maakaasun puolesta. Eikä syyttä, sillä Iveco on alan kiistaton johtaja hyötyajoneuvoissa: - Tarjoamme asiakkaillemme vaihtoehtoja kaikkiin laajalla mallistolla. Maakaasu ja sähkö tulevat olemaan ykkösprioriteetteja IAA:ssa. Dieselit jäävät tällä kertaa näyttelyalueen ulkopuolelle. Meillä on 100 prosenttisesti dieselvapaa näyttelyosasto.) 

Sähköinen tulevaisuus

Sähköinen liikkuvuus on keskeisessä roolissa tulevassa IAA hyötyautonäyttelyssä. Kaikki suurimmat hyötyautovalmistajat tuovat näyttelyyn omat mallinsa. Keskiössä ovat pakettiautot ja kaupunkiliikenteen linja-autot, mutta myös lähijakeluun tarkoitetut kuorma-autot, jopa 26 tonnin kokonaispainossa. 

- Sähkön ja erityisesti akkuihin liittyvät haasteet korostuvat erityisesti hyötyajoneuvoissa. Esimerkiksi tällä hetkellä käytössä olevalla teknologialla e-kuorma-auto kuluttaa kahden päivän ajosyklillä, pitkillä etäisyyksillä, saman verran sähköä kuin saksalainen kotitalous vuodessa. Se asettaa selkeät rajoitukset sähkökäyttöisten kuorma-autojen yleistymiselle raskaissa kuljetuksissa. Sen sijaan sähköauton tulevaisuus näyttää lupaavalta kaupunkialueiden jakeluliikenteessä sekä linja-autopuolella, kertoo Volkswagen Truck & Bus pääjohtaja Andreas Renschler (kuvassa alla).

han6.jpg

Daimlerin hyötyautojohtaja Martin Daum jakaa saman ajatuksen Volkswagenin Renschlerin kanssa:

- Tähän mennessä saavutettujen kokemustemme mukaan sähköauto tarjoaa elinkelpoiset liiketoimintamallit erityisesti kaupunkien ja tiheään asuttujen taajamien jakelusegmentissä. Meillä on kattavin sähköautojen mallisto tähän segmenttiin. Viime vuonna sarjatuontantoon siirtynyt päästötön ja hiljainen FUSO eCanter kuorma-automme on saanut hyvän vastaanoton asiakkailtamme. 

Sähkö on teemana myös päällerakenne- ja komponenttivalmistajien osastoilla, joilla saadaan nähdä erilaisia sähköautoihin tarkoitettuja perävaunuja, päällerakenteita sekä järjestelmiä. Järjestäjien mukaan IAA:ssa vierailijoille tarjoutuu mahdollisuus tutustua sähköisen liikkuvuuteen kokonaisvaltaisesti tarkoitusta varten rakennetulla testiradalla. Järjestyksessään 67. IAA hyötyautonäyttely järjestetään Saksan Hannoverissa 20.-27. syyskuuta 2018.

han5.jpg

(kuva: Scanian viestintäjohtaja Erik Ljundbergin mukaan Scanian IAA-osastolla kaikki autot kulkevat vaihtoehtoisilla polttoaineilla: - Tulemme olemaan vahvasti esillä ja mielenkiintoisella tarjonnalla, mikä sisältää vaihtoehtoisia polttoaineita hyödyntävien autojen lisäksi uusia palveluratkaisujamme.)

han7.jpg

(kuva: Opel tuo markkinoille uudet tavara-autot. - PSA:n hyötyautojen kehitys tapahtuu jatkossa Rüsselsheimissa. Ensin tuomme markkinoille uuden Combon ja myöhemmin täysin uuden Vivakinoille myös sähkömallit 2021 alkaen, kertoi OPEL hyötyautojen pääjohtaja Tobias Stöver.)

 
 
09.04.2022 11.00Puuenergian käyttö kasvussa Pirkanmaalla
08.04.2022 20.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 14/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
08.04.2022 9.32Vantaan Kivistöön uusi kaasutankkausasema
08.04.2022 8.00Renault Trucks maansiirtoautot esittelyssä Offroad Tour -koeajopäivillä 20.-28.4.2022
08.04.2022 7.55Vantaan Kivistöön uusi kaasutankkausasema vastaamaan kasvavaan liikennekaasun kysyntään
08.04.2022 3.30Terminator XXL aero - kolme lujuusluokkaa.
07.04.2022 8.44Metsä Fibre ja Caverion laajentavat yhteistyötä Kemin biotuotetehdasprojektissa
07.04.2022 8.00Maa- ja metsätalouden tuilla on ristiriitaisia ilmastovaikutuksia: tukijärjestelmiä tulisi kehittää ja uudistaa ohjausvaikutusten tehostamiseksi
06.04.2022 13.00Ammattibarometri: Työvoimapulasta kärsivien ammattien määrä on noussut koronaa edeltäneelle tasolle
06.04.2022 11.00ProSilva Oyj nimittää Norbert Schalkxin kansainvälisen myynnin myyntijohtajaksi
05.04.2022 10.00Vaakavalmistaja Tamtron kasvaa Pohjoismaissa - osti tanskalaisen Jydsk Vægtfabrik A/S:n
04.04.2022 17.17Wattiway laajentaa haketuspalveluihin
04.04.2022 15.45Nimitykset: Carsport Designin toimitusjohtaja vaihtuu - uudeksi toimitusjohtajaksi Olli Ronkainen
04.04.2022 14.00Merkittävät suomalaiset puuelementtirakentajat liittyvät Puutuoteteollisuus ry:n jäseniksi
04.04.2022 12.22Mercedes-Benz nousi pakettiautomarkkinan ykköseksi Suomessa
04.04.2022 9.20Kartonki ohitti paperin tärkeimpänä vientituotteena
04.04.2022 9.00Autokauppa syöksykierteessä - ensirekisteröinnit romahtivat maaliskuussa
04.04.2022 8.11Juhani Havia valittu vuoden IVECO-myyjäksi
03.04.2022 16.00Metsäaenergia urakoinnin koneet siirtyy tehokkaasti työmaalta toiselle kotimaisella lavetilla
03.04.2022 9.00Björn Wahlroos jatkaa UPM-Kymmene Oyj:n hallituksen puheenjohtajana
02.04.2022 15.33Juha ja Pekka Tauriainen Oy on Metsäalan Kuljetusyrittäjät ry:n Vuoden 2022 Kuljetusyritys
02.04.2022 13.22Liikenteen käyttövoimamurros vaatii muutoksia energiantuotannossa ja -jakelussa
01.04.2022 23.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 13/2022 VILLI LÄNSI ERIKOISLÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
01.04.2022 14.00PONSSE-palvelut Tsekissä Ponsse Czech s.r.o:n vastuulle - toimitusjohtajaksi Jakub Hacura
01.04.2022 12.00Uusi prosessikattila saapui Yaran Uudenkaupungin tehtaalle
01.04.2022 11.00Energiaturvetuotannon elvyttäminen vaatii pidempää näkymää
31.03.2022 11.00Metsävaratietojen laatu paranee hakkuukonetiedolla
31.03.2022 9.00Maerskilta ennätystilaus Volvon sähkökuorma-autoista
31.03.2022 8.11Metsäteollisuus ry: Hallitukselta tarvitaan nopeita toimia
30.03.2022 22.11VIELÄ EHDIT MUKAAN ILMOITUKSELLA! Kevään jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti valmistuu ensi viikolla...
30.03.2022 15.11Lataa tästä uusi ja ilmainen - opas pilaantuneiden alueiden kestävään puhdistamiseen ja muuhun kunnostamiseen
30.03.2022 14.27Liki 500 000 henkilön pitää tarkistaa metsätalouden esitäytetty veroilmoitus viimeistään ylihuomenna
30.03.2022 12.44Metsä Fibre ja Veolia sopimukseen Äänekosken biotuotetehtaan biometanolin jalostuksesta
30.03.2022 9.00Kone- ja infraurakoitsijan työkoneilla on tärkeä rooli poikkeusoloissa - koneyrittäjän ahdinko voi vaikuttaa jopa maanpuolustuskykyyn
29.03.2022 14.00Keinoäly mukaan liikenteen päästövähennystalkoisiin
29.03.2022 11.00Stora Enso kaavailee neljän paperitehtaan myymistä
28.03.2022 16.27Vuoden 2021 myyntitulokset: Renault Trucksin liiketoiminta kasvoi merkittävästi
28.03.2022 11.00Secodi Finland Oy ja HDS Finland Oy ovat fuusioituneet
28.03.2022 7.33Teollisuuden tuottajahinnat nousivat 22,4 prosenttia edellisvuoden helmikuusta
27.03.2022 13.33Sähkökatkoja yön aikana jopa 80.000 - viat pääosin korjattu yön aikana
27.03.2022 10.00Saimaan kanava avataan huomenna maanantaina 28.3.
26.03.2022 9.00Kotimaasta tarvitaan nyt lisää puuta - polttoainekustannus iskee puunhankintaan
25.03.2022 22.05KATSO TÄSTÄ VIIKON 12/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
24.03.2022 17.34Ammattilehti koeajaa: Renault Trucks D E-Tech sähkökuorma-auto (video podcast)
24.03.2022 13.10Lapin Kumi Oy 75 vuotta - Kumisaappaiden korjaajasta merkittäväksi työllistäjäksi
23.03.2022 14.33MTK:n metsäjohtokunta perää toimia puun korjuun ja kuljetusten varmistamiseksi
23.03.2022 14.10Rautajärven Konehuolto Oy liittyy Kome Oy:n huoltopisteketjuun
23.03.2022 10.00Uusi John Deere H225E harvesteripää eukalyptuspuun korjuuseen
23.03.2022 8.00Koneteko Pitkänen vähentää päästöjä Stora Enson puunkorjuussa hiililaskennan avulla
23.03.2022 7.55Hämeen kauppakamari: Yritysten haasteena kustannusten nousu
22.03.2022 17.00Walki investoi uuden sukupolven tuotantolinjaan Valkeakoskella
22.03.2022 9.22Kiinteitä puupolttoaineita paloi ennätysmäärä vuonna 2021
22.03.2022 8.00GREEN+ uusiutuva polttoöljy nyt huoltamojakeluun
21.03.2022 14.00Metsäkonevalmistaja Logsetilla ennätysvahva tilikausi
21.03.2022 12.02Waratah aloittaa Moipu tuotteiden myynnin ja markkinoinnin Euroopassa ja Aasian ja Tyynenmeren alueella
21.03.2022 10.00Tornatorin kahdessadas yksityinen suojelualue perustettiin Kaaville
21.03.2022 8.00Metsä Group lahjoittaa 160000 euroa Itä-Suomen yliopistolle
20.03.2022 11.00Kuorma-autoilla kuljetettu tavaramäärä väheni hieman vuoden 2021 viimeisellä neljänneksellä
18.03.2022 23.33KATSO TÄSTÄ 18.3. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! erikoislähetys Energiapäivä 2022 tapahtumasta Askolasta
18.03.2022 11.00Energia-alan tasa-arvo toteutuu käytännön päätöksillä
17.03.2022 8.45Ponsse perusti tytäryhtiön Chileen
16.03.2022 18.00Jesse Jolkkonen aloitti Prosilva Oyj:n kotimaan myyntipäällikkönä
16.03.2022 11.25HUOMIO! Energiapäivä 2022 -tapahtuma Askolassa tämän viikon perjantaina 18.3. - KATSO TÄSTÄ OHJELMA!
16.03.2022 10.21Ponssen uusi Active Manual -palvelu opastaa ja ohjaa videoiden avulla metsäkoneen käyttöä ja huoltoa
16.03.2022 9.43Stora Enso kannustaa metsänomistajia harvennushakkuisiin
15.03.2022 12.22Kaivosyhtiö Bolidenille 74-tonninen Scania täyssähkökuorma-auto raskaisiin kuljetuksiin
15.03.2022 8.00Väestönkehitys haastaa metsäalan koulutusta kehittymään
14.03.2022 10.14Renault Trucksilta T- ja C- E-Tech sähkökuorma-autot
14.03.2022 10.10Metsämiesten Säätiöltä 1,7 miljoonaa euroa apurahoja
14.03.2022 10.03Männylle, kuuselle ja koivulle tiedossa keskimääräistä heikompi kukinta
14.03.2022 9.16Oriveden eritasoliittymän ja ohituskaistan parantaminen käynnistyy 9-tiellä
14.03.2022 8.00Luonnonhoidon keinoja vahvistetaan metsänhoidon suosituksissa
13.03.2022 9.33Vöyrin Maksamaalla tutkitaan männikköjen pienaukkouudistamista
12.03.2022 16.40V8 moottoreiden ja voimansiirron korjaukset ammattitaidolla
11.03.2022 23.59KATSO TÄSTÄ SADAS JUHLALÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
11.03.2022 11.00INFRA ry: Jos kotimaisesta turpeesta halutaan ensi talven energiaratkaisu, on toimittava nyt
10.03.2022 14.55Conti Hybrid -rengassarja täydentyy
10.03.2022 14.00Sähkökäyttöinen "retro-paku" Volkswagenilta
10.03.2022 9.32Valmet Automotivelle ennätyksellinen liikevoitto vuonna 2021
09.03.2022 13.22Puurakentamisen markkinaosuus on kasvanut
09.03.2022 9.40Ponsse avasi uuden asiakaspalvelukeskuksen Ouluun
09.03.2022 9.33Kotimaan puulla voidaan korvata Venäjältä tuotu puu - poppaskonsteja ei tarvita
08.03.2022 14.44Emma Mäkinen Ivecolla ratakuorma-autojen klassikkokilpailuun Saksaan
07.03.2022 15.00HUOMENNA PORISSA! Scania vaihtoehtoiset käyttövoimat kiertueelle maaliskuussa - esittelyssä sähkö- ja biokaasukalusto
07.03.2022 14.13SSAB palkkaa yli 800 kesätyöntekijää Suomessa
07.03.2022 14.00Renault Trucks ja Geodis kehittävät yhdessä uuden sähkökuorma-auton kaupunkikuljetuksiin
07.03.2022 13.11Oulun Energia lopettaa venäläisen hakkeen käytön
07.03.2022 10.11Kotimaan vesiliikenteen kuljetukset kasvoivat tammikuussa
07.03.2022 9.44Sahateollisuuden vuositilasto 2021 - tuotanto oli 11,9 miljoonaa kuutiometriä
07.03.2022 8.00Continentalin uusi UltraContact-kesärengas on täynnä innovatiivista tekniikkaa
06.03.2022 12.22Metsähallituksella hyvä vuosi - panostukset luonnon monimuotoisuuteen nousivat ennätystasolle vuonna 2021
06.03.2022 11.00Vaikuta sähköautojen latausverkoston kehittämiseen
05.03.2022 9.11Turpeella huoltovarmuutta sodan luomassa epävarmuudessa
04.03.2022 23.33KATSO TÄSTÄ VIIKON 9/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
04.03.2022 8.41Metsä Groupin Venäjän toiminta ajetaan alas toistaiseksi
03.03.2022 12.44Volvo CE Finlandille monipyörävetoisia Volvo FMX380 6x6 -huoltoautoja
03.03.2022 10.26John Deere Forestry keskeyttänyt kaiken myynnin Venäjälle
03.03.2022 9.00Uuden sukupolven Mercedes-Benz eSprinter perusteellisessa talvitestissä Ruotsin Lapissa
02.03.2022 15.34Ponsse keskeyttää toimintansa Venäjällä
02.03.2022 14.52Teboil-asemilla tehtyjen ostosten rahat päätyvät kauppiaille

Näytä lisää »