Veljekset Lehtomäki Oy: Monikäyttöiset kantavat telat vakuuttaneet kestävyydellään

26.07.2021 18.10

kopanet1.jpg

Veljekset Lehtomäki Oy on käyttänyt kantavia KOPA-teloja metsäkoneissaan hyvällä menestyksellä jo puolen vuosikymmenen ajan. Yhteistyö on ollut tiivistä telojen valmistaja Koneosapalvelun kanssa myös tuotekehityksessä.

(kuva yllä: Veljekset Lehtomäki Oy on käyttänyt kantavia KOPA-teloja jo vuodesta 2016 hyvällä menestyksellä. Tällä hetkellä yritykseltä löytyy lähes 30 paria KOPA-teloja 900 mm ja 1000 mm leveinä.)

Multialainen Veljekset Lehtomäki Oy urakoi puuta noin kahdellakymmenellä metsäkoneella Keski-Suomen alueella toimien UPM:n avainyrittäjänä ja Metsä Groupin alueyrittäjänä.

- Meille tuli KOPA-teloja ensimmäisten joukossa vuonna 2016. Jo lyhyen testailun jälkeen huomattiin että ne soveltuvat pehmeiden maiden korjuun lisäksi myös laajaan yleiskäyttöön - toki järkeä käyttäen, sanoo yrittäjä Pertti Lehtomäki.

Tänä päivänä Veljekset Lehtomäeltä löytyy lähes 30 paria KOPA-teloja.

- Niinpä pystymme tarpeen vaatiessa varustamaan suurimman osa koneistamme kantavilla KOPA-teloilla. Noin puolet teloista on 900 mm leveitä ja puolet 1000 millisiä. Yleensä käytämme etutelille kapeampia ja takana leveämpiä, jolloin painava koneen kuormatila kantaa pehmeillä paremmin kun pintapaineet pienenee. Kokeilimme aikanaan yhdessä ajokoneessa takana myös 1200 mm leveitä KOPA-teloja, joita varten Ponsse muutti kuormatilan rakennetta että ne saatiin mahtumaan alle ilman että kuljetusleveys kasvoi liikaa. Erikoisratkaisu toimi ihan hyvin ja olihan koneessa kantavuutta, toteaa Lehtomäki.

kopanet2.jpg

(kuva: Veljekset Lehtomäellä on hyviä kokemuksia KOPA-teloista myös järeissä Ponsse Elephant King kuormatraktoreissa kolmen vuoden ajalta; telaleveys on sekä edessä että takana 1000 mm.)

Jopa ympärivuotiseen käyttöön 

Kesäaikaan KOPA-telat ovat laajasti käytössä koneiden alla, mutta niillä on ajettu läpi vuodenkin.

- Pari talvea oli niin leutoja ja vähälumisia, että KOPA-telat olivat vallan mainiot niissä olosuhteissa. Mutta viime kevättalvena, kun lunta oli paljon, niin vaihdoimme niiden tilalle kapulateloja, sillä lumi pakkautuu renkaan ja telan väliin laittaen telirakenteet vähän turhan koville. Ja kun ajokuorma lumen takia kasvaa, niin se näkyy polttoaineenkulutuksessakin. Mutta sitten kun lumimäärä väheni asensimme KOPAt takaisin alle kohti kelirikkoa mentäessä. Myös jos ollaan oikein kivikkoisessa kohteessa vähän pidemmän aikaa, niin silloin on hyvä vaihtaa kapulatelat. Talvella KOPA-teloila ajettassa pitää ajourat miettiä niin, että ei jouduta sellaisiin tilanteisiin, että kone lähtee luistamaan sivuttain, sillä sileä telarakenne ei luonnollisesti tarjoa kapulatelan sivuttaispitoa rinteissä. Talvea varten yleensä hitsailemmekin KOPA-teloihin lisää liukuestepaloja, kertoo Lehtomäki.

Pehmeillä mailla ylivertaiset - maastoon jää vähemmän jälkiä

Keski-Suomen alueella osuu aika usein leimikolle suota ja pehmeitä kohtia.

- KOPA-telat ovat kantavuutensa ansiosta suokorjuussa aivan ylivertaiset ja silti ne soveltuvat hyvin yleiskäyttöön, joten teloja ei tarvitse koko ajan vaihdella. Tasainen sileä telalapun rakenne vähentää maastoon jääviä jälkiä ja koneen voi huoletta ajaa alas ritiläauton kyydistä metsätiellä tai sompailla kääntöpaikalla ilman että tien pinnat menee rikki, kertoo Lehtomäki.

Jatkuvaa kehitystä

Koneosapalvelu on tehnyt jat- kuvaa kehitystyötä KOPA-teloissa ja rakenne onkin muuttunut vuosien saatossa saatujen kokemusten ja asiakaspalautteen perusteella.

- Ensimmäiset telat olivat melko lailla kaivuritelat millä nimellä niitä alettiin kutsuakin. Mutta tänä päivänä KOPA-telat ovat jalostuneet aivan omaksi tuotteekseen täysin metsäkonekäyttöön tarkoitetuiksi. Alkusarjan teloissa oli lapuissa kaivukoneiden telavedossa tarvittavat reiät, joita ei tietenkään metsäkoneissa tarvittu. Ne poistuivat melko pian, mikä paransi telalapun kestävyyttä, ja kun HD-mallit tuli markkinoille niin myös teräsmateriaali vahvistui. Alkujaan suorat telalappujen päät Koneosapalvelu muotoili pyöristetyiksi, jolloin maastoon ei jää jälkiä eikä telat tarraudu maastossa kiinni kantoihin ym. sanoo Lehtomäki.

Telalappujen lisäksi Koneosapalvelu on hionut muutenkin rakennetta entistä toimivammaksi.

- Uusissa malleissa sivulenkit ovat aiempaa reilusti vahvemmat ja sitä kautta kestävämmät, mihin meidänkin antama palaute on varmasti vaikuttanut. Samoin telojen sisätartunnat ovat nyt suuremmat jolloin rengas ei pääse tiukassakaan paikassa pyörähtämään telan sisällä tyhjää ja ne tukevat aiempaa paremmin kenkäosaa. Myös telaohjureiden kulmia on muutettu matkan aikana ja ne ohjaavat telan oikein renkaan päälle. Kehitysprojekti on ollut hienosäädöissä vähän sellaista kellosepän työtä mikä näkyy tämän hetken telojen optimaalisessa rakenteessa. Ajomukavuus saa entistä enemmän kiitosta kuljettajiltamme, kommentoi Lehtomäki.

Pitkäikäinen tela

KOPA-telojen kestävyyteen ollaan Multialla oikein tyytyväisiä.

- Meiltä löytyy teloja, joilla on ajettu erilaisissa olosuhteissa jopa 8000 tuntia ja ne ovat edelleen iskussa. Aika usein telat lähtevät meiltä käytetyn koneen mukana ja jatkavat sitten jossain elämäänsä, Lehtomäki toteaa.

Toimii jättiläisenkin alla

Veljekset Lehtomäellä on hyviä kokemuksia KOPA-teloista myös järeissä Ponsse Elephant King kuormatraktoreissa kolmen vuoden ajalta.

- Elephant painaa täydessä telavarustuksessa lähes 30 tonnia - jättiläinen on muutenkin mitoiltaan suuri ja voimiltaan väkevä. Pyöräkooltaan R26.5 750x700 koneessa on sekä edessä että takana 1000 mm leveät KOPA-telat eikä keston kanssa ole ollut mitään haasteita. Sileälappuiset telat kompensoivat hyvin koneen suurta massaa, jolloin kantavuus on pehmeilläkin hyvä, maastoon jää vähemmän jälkiä ja koneen pystyy purkamaan hyvällä omallatunnolla tieltä, sanoo Lehtomäki.

kopanet3.jpg

(kuva: KOPA-telat ovat osoittautuneet toimiviksi 10-pyöräisessä Ponsse Wisent kuormatraktorissa. KOPA -telat ovat 1000 mm leveät ja takatelillä telamatto metriä pidempi kuin normaalisti, joten kantavuus on omaa luokkaansa.)

10-pyöräinen suokone

Toinen mielenkiintoinen Veljekset Lehtomäen kone, jossa KOPA-telat ovat osoittautuneet toimiviksi, on 10-pyöräinen Ponsse Wisent kuormatraktori.

- Kun mennään oikein pehmeille, niin lisäakselin ja kantavat telat asentaa koneeseen parissa tunnissa, jonka jälkeen käytössä on todella kantava erikoiskone, jonka omapaino pysyy silti yllättävän alhaisena. KOPA -telat ovat 1000 mm leveät ja takatelillä telamatto metriä pidempi kuin normaalisti, joten suon yli mennään että heilahtaa, sanoo Lehtomäki.     

25.02.2024 12.00Lämmöksi Oy: Lämpöä metsästä kokonaispalveluna
24.02.2024 13.13Tavaraa määränpäähän kuljetettaessa tulisi välttää takaisinpäin kuljetusta
24.02.2024 12.00Metsäkoneilla riittää töitä - kalusto siirtyy tyylikkäästi
23.02.2024 18.00KATSO TÄSTÄ 23.2. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
23.02.2024 17.12Kuopion Savilahden robottibussin nimeksi Välkky
23.02.2024 15.00Kainuuseen lähes 1000 hehtaaria uusia luonnonsuojelualueita
23.02.2024 9.00Metsänomistajat ja teollisuus voivat saada enemmän arvoa puumassan sisältämistä arvokkaista piilevistä ainesosista
22.02.2024 12.30Ammattilehti koeajaa: Ford Transit Custom AWD - vihdoinkin neliveto!
22.02.2024 9.03Kuitu- ja energiapuun hinnat nousivat ennätyskorkeiksi vuonna 2023
22.02.2024 8.44THL ja Valvira alkoholin kotiinkuljetuksesta: Lainsäädäntö ja valvonta on suunniteltava vastuullisesti
22.02.2024 8.29IVECO Finland Oy on valinnut vuoden 2023 parhaat suorittajat verkostossaan
21.02.2024 17.40Nokian Tyres Hakkapeliitta TRI M+S -traktorirenkaasta kaksi uutta kokoa
21.02.2024 17.00Tutkimus valaisee kuorma- ja linja-autonkuljettajien saatavuuden haasteita Suomessa
21.02.2024 14.00Seuraa Äänekoskelle rakentuvan kertopuutehtaan rakennustöiden etenemistä reaaliaikaisesti verkossa
21.02.2024 12.10Koeajettua: Ford Transit Custom AWD - vihdoinkin neliveto!
21.02.2024 11.00Volvo Truck Center Forssa uudistui
21.02.2024 8.11HydraSpecman Oulun uuden myymälän avajaiset nyt perjantaina 23.2. - tervetuloa!
21.02.2024 8.00SSAB ottaa VR:n kanssa käyttöön sähkörekat lähitoimituksissa
20.02.2024 16.33Suoelinympäristöjä ennallistettiin Tornatorin mailla ennätysmäärä vuonna 2023
20.02.2024 10.00Ponssen tilinpäätös 1.1.-31.12.2023 - liikevaihto kasvoi 821,8 miljoonaan euroon
20.02.2024 9.00Karjalan ja Savon ratojen parantaminen aloitettava pikaisesti
19.02.2024 16.113D & New Materials -messut yhteistyöhön Suomen suurimman valmistavan teollisuuden yritysverkoston kanssa
19.02.2024 9.33Poronhoito aikaisempaa kannattavampaa
19.02.2024 8.49Tilastokeskus: Inflaatio palautunut maltilliselle tasolle
18.02.2024 15.00Tuulilasin kunto on tärkeä osa liikenneturvallisuutta
18.02.2024 11.00Pulpwood Online -viestintäsivusto on julkaistu
17.02.2024 11.00Metsä Group ja ANDRITZ tähtäävät kunniahimoisiin ilmastotavoitteisiin
16.02.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 16.2. TALVITIEPÄIVÄT ERIKOISLÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
16.02.2024 8.00Renault Trucks rakentaa uuden logistiikkakeskuksen Lyoniin
15.02.2024 21.00Nisula Forestilla uusi jälleenmyyjä Japanissa: Forest System Co., Ltd.
15.02.2024 14.24Vahvan tuloksen vuonna 2023 tehnyt Valmet aloittaa muutosneuvottelut Palvelut- ja Paperit-liiketoimintalinjoissaan
15.02.2024 14.01Tasavallan presidentin virkaanastujaiset järjestetään 1. maaliskuuta 2024
15.02.2024 9.23Lentolaskenta paljasti läntisen Uudenmaan hirvitiheyden odotettua suuremmaksi
15.02.2024 9.14ELY-keskus tehostaa maanteiden talvikunnossapidon valvontaa Keski- ja Itä-Suomessa
14.02.2024 12.12MEP Elsi Katainen: Pitkien ajoneuvoyhdistelmien rajat ylittävä kulku turvattu liikennevaliokunnassa
14.02.2024 10.24Suomen villisikakanta kaventuu entisestään
14.02.2024 8.47Stora Enso tähtää kasvaviin puunhankintamääriin kotimaassa
13.02.2024 12.55Retro Trucks Lahes 4.5.2024
13.02.2024 12.50Uusien hyötyajoneuvojen rekisteröinnit EU 2023: pakettiautot +14,6%, kuorma-autot +16,3%, linja-autot +19,4%
13.02.2024 11.00Talvitiepäivillä suomalaista talvikunnossapidon kalustoa ja tiealan asiantuntijaseminaari 14.2.-15.2.2024
13.02.2024 8.00Neste avaa ensimmäisen, valtatie 3:n varrelle sijoittuvan raskaan liikenteen suurteholatauspalvelunsa Janakkalan Linnatuulen liikenneasemalle
13.02.2024 7.50Kangasalalaiselle metsäasiantuntija Heikki Haralalle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
12.02.2024 17.10Metsä Group suunnittelee merkittävää investointiohjelmaa pehmopaperitehtaalleen Mänttään
12.02.2024 17.00Kuusenkuoren varastointitapa vaikuttaa niiden sisältämien yhdisteiden hyödynnettävyyteen
12.02.2024 11.00Panssarilaiva Ilmarisen hylyn saneerauksen kilpailutus käynnistyy
12.02.2024 9.11Haminan akkumateriaalitehtaalle myönnettiin ympäristölupa
12.02.2024 8.00Gasum hoitamaan Wasalinen päästöoikeussalkkua
12.02.2024 7.55Vaihtotase oli tasapainossa vuoden 2023 joulukuussa - tavaraviennin arvo laski 19 % vuodentakaisesta
11.02.2024 10.00Kaasu nostaa suosiotaan raskaan kaluston käyttövoimana
10.02.2024 13.00Selvitys vaarallisten aineiden kuljetuksista julkaistu
10.02.2024 11.00Kasvatuskokeiden hoitotoimenpiteitä ja uuden kokeen perustamistöitä Solbölen tutkimusmetsässä
10.02.2024 9.00Teollisuustuotanto väheni joulukuussa 2023 sekä vuodentakaisesta että edellisestä kuukaudesta
09.02.2024 20.00KATSO TÄSTÄ 9.2. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
09.02.2024 16.01Veho luopumassa autovuokrausliiketoiminnasta
09.02.2024 11.00Pankkitunnuksia kalastellaan OmaKanta-palvelun ja suomi.fin nimissä - Älä klikkaa viesteissä olevia linkkejä
08.02.2024 11.40Fiat Professionalin päivitetty hyötyajoneuvomallisto sai Suomen hinnat
08.02.2024 11.30Metsänomistaja! näin erilaiset tulot ilmoitetaan verotuksessa
08.02.2024 11.22Pajero nostettiin Japanin autoteollisuuden Hall of Fameen
08.02.2024 11.00Hakkuut jäivät 69 miljoonaan kuutiometriin - kasvu oli poistumaa suurempi
08.02.2024 8.00MAN kasvatti myyntiä merkittävästi vuonna 2023
07.02.2024 15.15"Pyrypeltihousut" ja "pyrypeltiautot"
07.02.2024 12.00Uudistushakkuissa kaadettu puusto on Etelä-Suomessa aiempaa järeämpää
07.02.2024 11.00Nimitykset: Pasi Nieminen nimitetty Kesla Oyj:n toimitusjohtajaksi
07.02.2024 9.00Oy Kati Ab luottaa Maxilift-nostureihin kairauksen tukitoiminnoissa
06.02.2024 16.00Hyundai toimittaa täysin sähköisen kevyen hyötyajoneuvon Ivecolle
06.02.2024 14.00Koskelainen testasi ensimmäisten joukossa Scanian ProCare -​​palvelua
06.02.2024 9.10Valtioneuvosto kannattaa komission tavoitetta yhdistettyjen kuljetusten lisäämisestä
06.02.2024 8.00Tammikuussa 2024 ensirekisteröitiin 6 589 uutta henkilöautoa
05.02.2024 18.00MP 24 -messut houkutteli nuorisoa paikalle, kaupallisuus kohdillaan
05.02.2024 11.40Valtakunnallinen metsävisa järjestetään 7.2. yli 300 koulussa
05.02.2024 11.30Viime jahtikaudella hirvenmetsästykseen osallistui noin 100 000 metsästäjää
04.02.2024 10.00Kivihiilen kulutus väheni 42 % vuonna 2023
03.02.2024 14.00Tehopäivät Lahden myymälässä ja huoltokorjaamolla 14.2.
03.02.2024 12.00Onko tässä Suomen kansainvälisin jälleenmyyjäkokous?
02.02.2024 23.00KATSO TÄSTÄ 2.2. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
01.02.2024 14.55MAN on sähkölinja-autojen markkinajohtaja Euroopassa
01.02.2024 12.00Iveco tuomassa markkinoille täysin uuden sähköpakettiautomallin Dailyn rinnalle
01.02.2024 10.49Autovalmistajien ja asiakkaiden näkemyserot autoilun suuntaviivoista näkyy uusien autojen kaupassa
01.02.2024 9.28Nimitykset: Jari Mennala John Deere Forestry Oy:n uudeksi toimitusjohtajaksi
31.01.2024 16.20Vihreällä kierrätystä - Sennebogen 825E
31.01.2024 10.44EU:n tyyppihyväksyntäsäännöt vaikuttavat myös kuljetusyrittäjiin
31.01.2024 10.17Ponsselta uuden sukupolven digitaalisten palveluiden alusta ja metsäkoneiden hallintajärjestelmä
31.01.2024 10.10Volvolta uusi FM Low Entry - Tarjolla vain sähköautona
31.01.2024 10.02Hiabille merkittäviä kuormausnosturi- ja ajoneuvotrukkitilauksia Yhdysvalloissa
31.01.2024 8.00Metsien muutosten vaikutukset korostuvat Itä- ja Pohjois-Suomessa
30.01.2024 12.00LUE TÄSTÄ! Talven jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
30.01.2024 9.00SKAL Kuljetusbarometri: Yritykset seuraavat polttoaineen kulutusta, päästöjen raportointi ei kovin yleistä
29.01.2024 17.03Janne Loponen nimitetty Ponsse Latin America Ltda:n toimitusjohtajaksi
29.01.2024 13.52Ponsse toivottaa kaikki tervetulleiksi 31.1. järjestettävään Ponsse Studio ‑verkkotapahtumaan
29.01.2024 13.44Työttömiä työnhakijoita joulukuussa liki 300 000
29.01.2024 11.23Finnair peruu noin 550 lentoa poliittisen lakon vuoksi 1.-2. helmikuuta
29.01.2024 10.01Volvo esittelee uuden FH Aeron kaukoliikennemallin
28.01.2024 15.00Laadukas ritiläauto tehostaa metsäkone urakointia
27.01.2024 10.00Energian tuonnin arvo laski 40 % vuoden 2023 tammi-syyskuussa
26.01.2024 22.00KATSO TÄSTÄ 26.1. LÄHETYS! Kooste Kuopion Konepäiviltä - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
26.01.2024 14.00Työnantajien selvitys: Perusosaamista sekä panostuksia vientiteollisuuden kriittisiin osaajatarpeisiin on vahvistettava nopeasti
26.01.2024 7.55Japanilainen Marubeni Corporation ja espoolainen Nordic Bioproducts Group Oy solmineet yhteistyösopimuksen ? tarkoituksena edistää biomassan kestävää käyttöä
25.01.2024 16.00Koneosapalvelun Mertala pätevöityi - Nosturitarkastukset nyt myös Lappeenrannan alueella
25.01.2024 13.456-tiellä Korian kohta -hanke käyntiin helmikuussa
25.01.2024 12.35Merialueen kaupallisten kalastajien kokonaissaalis kasvoi edellisvuodesta

Näytä lisää »