Metsäkonepalvelu Yli-Anttila Oy: Puut tehtaalle yhden pysähdyksen taktiikalla25.07.2021 13.00
Metsäkonepalvelu Yli-Anttila Oy on vuonna 1995 perustettu, Satakunnassa toimiva puunhankintaan liittyviä palveluja laajalla sektorilla tuottava toimija. (kuva yllä: Metsäkonepalvelu Yli-Anttila Oy metsäkonekalusto koostuu seitsemästä John Deeren harvesterista ja neljästä saman merkin ajokoneesta.) Noormarkun Lassilasta lähtöisin olevalla yrityksellä on edelleen tukikohta kotikylällä mutta päätoimipaikka sijaitsee Porin Ulasoorissa, missä huolletaan oman kaluston lisäksi myös muiden yritysten kone- ja kuljetuskalustoa sekä palvellaan tarvikemyymälällä. Tomi Yli-Anttila aloitti metsurin työt jo nuorena kulkien savotoille mopolla moottorisahan kanssa. - Eno oli metsuri ja kun metsän keskellä asuttiin niin siitä se kipinä näihin hommin syntyi, vaikka meillä ei kotona ollut metsä- tai maatalousalan toimintaa. Vuonna 1992 menin Kullaan metsäkouluun mistä valmistuin vuonna 1995 käytyäni välissä armeijan. Saman vuoden syksyllä hankin traktorin millä aloin tehdä moottorisahan kanssa ”kokonaisurakointia” Noormarkun sahalle, muistelee Tomi Yli-Anttila yrittäjäuransa alkuvaiheita. (kuva: - John Deeren metsäkoneet ovat luotettavia ja tuottavia, mikä on edellytys kannattavalle urakoinnille. Maailman suurin valmistaja tuo tasaiseen tahtiin markkinoille edistyksellisiä teknisiä ratkaisuja, mitkä tehostavat tekemistä ja helpottavat kuljettajan arkea, sanoo yrittäjä Tomi Yli-Anttila.) Kasvua konehankinnoilla ja yrityskaupoilla Ensimmäisen varinaisen metsäkoneen - käytetyn Lokomo 909 Turbo kuormatraktorin - Yli-Anttila hankki vuonna 1997. - Se oli suuri harppaus ja ajokoneen tehokkuus oli aivan toista luokkaa kuin traktorin. Vuotta myöhemmin ostin käytetyn Pika 4500 harvesterin minkä tekniikan kanssa painiessa oppi paljon koneiden sielunelämästä. Usko tekemiseen oli kuitenkin vahvaa joten päätin hankkia Logmanin toiseksi harvesteriksi ja yhteistyö Metsäliiton kanssa alkoi mikä jatkuu edelleen Metsä Groupin kanssa; teimme lisäksi siihen aikaan puuta jonkin aikaa myös Luvian sahalle. Sitten Logman vaihtui käytettyyn Timberjack 1270 harvesteriin ja vuoden 2000 lokakuussa ostin ensimmäisen koneen Timberjack 1110:n Haralan Antilta. Siitä lähtien Antin kanssa yhteistyö on pelannut hyvässä hengessä ja vihreistä koneista onkin kätelty kymmeniä kauppoja, kertoo Yli-Anttola. Metsäkonepalvelu Yli-Anttilan vahva kasvu sai 2000-luvun alkupuolella lisää vauhtia yritysostojen kautta. - Melko lyhyessä ajassa teimme kolme yrityskauppaa tämän alueen toimijoiden Lehtosen, Varjuksen ja Pohjankiven kanssa heidän korjuutoiminnoistaan sekä kalustostaan. Yrityksen täyttäessä 10-vuotta 2005 korjuumäärä oli noin 150 000 kuutiota mikä tehtiin neljällä koneketjulla. Siitä alkoi sitten meidän talossa uusien koneiden aika kun vaihtoikään tulleet vehkeet vaihdettiin yksi kerralla uusiin vihreisiin koneisiin, toteaa Yli-Anttila. (kuva: Metsäkonepalvelu Yli-Anttila Oy:n päätoimipaikka sijaitsee Porin Ulasoorissa osoitteessa Raja-Hiltantie 5 missä huolletaan oman kaluston lisäksi myös muiden kone- ja kuljetuskalustoa sekä palvellaan tarvikemyymälällä.)
(kuva: Myymälästä löytyy urakoinnissa ja kuljetustoiminnassa tarvittavia varusteita. Uutena palveluna aloitetaan syksyllä renkaiden myynti ja asennus.) Laajaa palvelua metsäurakoinnissa ja kuljetuksissa Vuonna 2007 Metsäkonepalvelu Yli-Anttila laajensi toimintaansa puutavara-autoihin ja lisäksi tehtiin pitkään maanmuokkausta ja metsuritöitä. - Tänä päivänä kalusto koostuu seitsemästä John Deeren harvesterista, neljästä saman merkin ajokoneesta ja puutavara-autoja on ajossa kuusi. Koneet kulkee savotoilta toiselle kahdella ritiliäautolla joilla kuljetetaan myös muiden yrittäjien koneita ja paketti- & lava-autoja on käytössä yli kaksikymmentä. Metsurityöt jäivät pois vuonna 2020 toiminnastamme uudesta urakointimallista johtuen. Ostamme korjuu- ja maanmuokkauspalveluita lähialueen yrityksiltä, joiden kanssa tehdään erittäin hyvää yhteistyötä. Yhteensä puuta korjattiin vuonna 2020 yli 480 000 kuutiota ja kuljetettiin autoilla yli 250 000 kuutiota asiakkaillemme Metsä Groupille, UPM:lle ja Westasille. Korjuusta merkittävä osa päätehakkuuta mutta toki harvennuksiakin tehdään paljon ja kesäisin ajetaan hakkuutähteitä laajalta alueelta. Tekeminen on pysynyt hyvällä tasolla haasteellisista ajoista huolimatta ja usko alan tulevaisuuteen on järkkymätön joten kasvua haetaan edelleen, kommentoi Yli-Anttila. (kuva: Metsäkonepalvelu Yli Anttila Oy:n harvesterikuljettaja Teemu Varjus tunnetaan suosituista YouTube videoistaan - kannattaa käydä katsomassa!) Motivoitunut henkilökunta kaiken perusta Omaa henkilökuntaa on Metsäkonepalvelu Yli-Anttilan palveluksessa tällä hetkellä 32. - Kuljettajamme ovat rautaisia ammattilaisia mikä on kaiken toiminnan perusta. Joukkuehenki on hyvä ja työurat pitkiä: ensimmäinen kuljettajani Kalervo Viitala on ollut palveluksessa jo 22 vuotta ja parikymmentä miestä on tehnyt jo yli 10 vuoden uran talossa. Korjaamolla työskentelee kolme osaavaa asentajaa, mikä mahdollistaa huoltojen tarjoamisen myös ulkopuolisille sekä tarvikemyymälän pyörittämisen. Uutena palveluna aloitamme rengastyöt ja renkaiden myynnin tulevan syksyn aikana, ilmoittaa Yli-Anttila. (kuva: Puuta urakoidaan Metsä Groupille, UPM:lle ja Westasille. Korjuusta merkittävä osa päätehakkuuta mutta toki harvennuksiakin tehdään paljon ja kesäisin ajetaan hakkuutähteitä laajalta alueelta.) Kokonaisuus ratkaisee konevalinnoissa Vahva luotto John Deeren metsäkoneisiin on syntynyt pitkän yhteistyön ja hyvien tuotteiden ansiosta. - John Deeren koneet ovat luotettavia ja tuottavia, mikä on edellytys kannattavalle urakoinnille. Maailman suurin valmistaja tuo tasaiseen tahtiin markkinoille edistyksellisiä teknisiä ratkaisuja, mitkä tehostavat tekemistä ja helpottavat kuljettajan arkea. Ja kun koneet valmistetaan Joensuussa niin meitä suomalaisia asiakkaita kuunnellaan tuotekehityksessä herkällä korvalla. Isossa roolissa yhteistyössä on Metsäkonehuolto Kähkösellä, joka toimii alueen virallisena John Deere huoltona. Heidän osaaminen ja motivaatio on ihailtavalla tasolla joten koneet pysyvät iskussa ja jos ongelmia tulee niin Kähkönen hoitaa asiat kuntoon, kehuu Yli-Anttila. Kaikissa Yli-Anttilan John Deere koneissa on ollut huoltosopimukset jo pitkään. - John Deere huoltosopimus on ihan ehdoton asia millä koneiden kulut voi ennakoida tarkkaan. Sen ansiosta yrittäjän ei tarvitse itse liikaa järkeillä huoltoasioita ja voi keskittyä tuottavan työn kehittämiseen. Toki tällaisella kone- ja automäärällä on aina jotain pientä laitettavaa joten oma halli ja osaavat asentajat ovat tärkeä lenkki kokonaisuudessa, toteaa Yli-Anttila. (kuva: Puutavarayhdistelmiä on Metsäkonepalvelu Yli-Anttilalla ajossa kuusi.) Uuteen konekalustoon investoidaan tasaisesti Metsäkoneiden vaihtoväli on Yli-Anttilalla yleensä noin viisi vuotta, jolloin mittarissa on noin 10 000 tuntia. - Vaikka tänä päivänä koneet ovat todella hyviä niin jos niitä ei vaihda sopivassa syklissä niin tuottavuus alkaa kärsiä ja huoltokulut kasvaa. Nyt mennään koronan ym. metsäteollisuuden heilahtelujen takia ehkä hieman pidemmällä vaihtovälillä mutta tänäkin vuonna meille tulee use- ampi uusi John Deere kone. Harvesterit ovat 1170 ja 1270 malleja ja ajokoneissa 1210 on meille sopivin kokoluokka. IBC -kärkiohjausta on otettu nyt myös motoihin ajokoneen lisäksi ja siitä kuljettajat tykkää. Monipuolisen TimberOffice järjestelmän kautta tehdään tarkkaa koneiden toimintojen ja kustannusten seurantaa. Yleensä kerran kuukaudessa katsotaan jokaisen koneen data läpi ja jos tuotos suhteessa polttoaineenkulutukseen alkaa vähänkin laskemaan niin on aikaa tehdä tarvittavat säädöt John Deeren toimesta, kertoo Tomi Yli-Anttila. Vapaa-aikana savusukellusta ja puutavaran ajoa Vaikka ison urakointi- ja kuljetusyrityksen pyörittäminen vie aikaa niin Tomi Yli-Anttila ehtii panostaa vapaa-ajallaan pelastustoimintaan ja ajaa lisäksi puutavara-autoa. - Itsellä on ollut aina vahva tarve pyrkiä auttamaan ihmisiä ja siihen palokuntaharrastus on sopii mainiosti. Palokunnissa toimii hienoja ihmisiä ja siellä näkee miten toimitaan yhdessä joukkueena tavoitteen eteen. Minulle erityisesti savusukellus on kiehtova pelastuslaji ja siinä joutuu kokeilemaan rajojaan monessa mielessä. Ja palokuntaharrastuksessa pysyy myös fyysisesti kunnossa; treenaamista ja testejä on tasaisesti sillä palomiehestä ei saa tulla kesken tehtävän pelastettavaa. Puutavara- autoa ajan melko paljon niin että lähden tien päälle viiden aikaan ja siitä kun aamu koittaa niin on ajellessa aikaa soitella kuljettajien kuulumisia ja jutella muustakin kuin työasioista, mihin ei toimistopäivän hässäkässä ole aikaa, sanoo Yli-Anttila. |