JR-Hake ja kuljetus Oy: Panostusta metsäenergiaan - suomalaisella sisulla

24.07.2021 12.10

JR_Hake_sisu_6.jpg

JR-Hake ja kuljetus Oy otti helmikuussa käyttöön uuden Jenz HEM 583 Hybrid hakkurin Sisu Polar kuorma-auton alustalla. Uuteen kalustoon on investoitu viime aikoina tasaiseen tahtiin, mikä takaa suuremman volyymin ja toimitusvarmuuden asiakkaille, käyttömukavuuden kuljettajille sekä pienemmän kuormituksen ympäristölle.

(kuva yllä:  JR-Hake ja kuljetus Oy:n uusi Jenz HEM 583 Hybrid / Sisu Polar autohakkuri tuottaa metsähaketta tehokkaasti tienvarressa ja tarvittaessa terminaalissakin.)

Nurmijärvellä kotipaikkaansa pitävä JR-Hake ja kuljetus Oy tekee energiapuun haketusta ja murskausta sekä kuljetusta laajalla kalustolla Uudenmaan alueella - tarvittaessa toki kauempanakin. Tärkeimmät asiakkaat ovat Metsä Group ja L & T Biowatti joiden lisäksi palvellaan myös maataloutta ym. haketuspalvelun tarvitsijoita lähinnä kesäaikaan. Käytössä on kaksi Jenz autohakkuria, kaksi Vermeer murskainta, Crambo esimurskain, kaivukoneita, pyöräkuormaajia ja autokalustoa, joiden rungon muodostaa kaksi hakkeenajossa olevaa Sisu Polar koukkuautoa.

- Parin viime vuoden aikana olemme lisänneet ja uusineet kalustoa melko paljon mihin on tullut tehokkuusetujen lisäksi painetta myös asiakkailta, jotka edellyttävät mm. uusien päästötasojen moottoritekniikkaa. Joillain työmailla on jo vaatimuksena myös uusiutuvien polttoaineiden käyttö, kertoo JR-Hake ja kuljetus Oy:n yrittäjäveljekset Jouni ja Jani Ronimus.

ronimus.jpg

(kuva: - Pyrimme investoimaan tasaiseen tahtiin uuteen kalustoon mikä takaa toiminnan tehokkuuden, toimitusvarmuuden asiakkaille ja pienemmät päästöt. Lisäksi haluamme tarjota kuljettajillemme mahdollisimman hyvän ja turvallisen työskentely ympäristön, sanovat JR-Hake ja kuljetus Oy:n yrittäjäveljekset Jouni ja Jani Ronimus; mukana Janin poika Jooa.)

Metsäenergia-alalla hyvä vauhti päällä

Metsähakkeen ja murskeen tuotannossa on ollut hyvä veto päällä kuluvalla lämmityskaudella kun eteläänkin saatiin kun-non talvi, mikä lisää voimalaitosten tarvetta ja helpottaa logistiikkaa kun tienpohjat eivät petä alta.

- Töitä on ollut hyvin ja metsäenergian käyttö on lisääntynyt voimalaitoksissa alueellamme. Toki jatkuvasti kasvanut tuontihakkeen määrä aiheuttaa paineita koko toimialalla. Kun Suomessa riittää puumateriaalia niin kotimaisen puhtaan energian käyttöä tulisi suosia millä on myös merkittävä työllistävä vaikutus, huomauttaa Jani Ronimus.

JR_Hake_sisu_50.jpg

(kuva: JR-Hake ja kuljetus Oy luottaa myös hakkeen kuljetuksissa Sisuun; käytössä on kaksi Sisu Polar 8x4 koukkuautoa varustettuna VAK-koukkulaitteilla ja -perävaunuilla. Kuvassa uudempi 2020 käyttöön otettu auto.)

Lisää haketustehoa uudella autohakkurilla

Kun haketuskapasiteetin lisääminen tuli ajankohtaiseksi niin hakkurimerkissä päädyttiin Jenziin aiempien hyvien kokemusten perusteella.

- Meille tuli vuonna 2012 uusi Jenz HEM 581 autohakkuri Mercedes-Benzin päälle asennettuna ja se on toiminut kaikin puolin mallikkaasti. Hakkurissa on nyt tunteja yli 8500 ja haketus sujuu edelleen luotettavasti. Kun tuote on tullut tutuksi ja hyväksi todettu niin miksi sitä vaihtamaankaan lähtisi, pohtii Jani Ronimus.

JR_Hake_sisu_36.jpg(kuva: Sisu rakensi alusta-auton tehtaalla valmiiksi hakkuriasennusta varten. Polttoainesäiliöitä tuli kaksi 390 litraista molemmille puolille autoa.)

Kaupat uudesta Jenz HEM 583 Hybrid hakkurista tehtiin maahantuoja Ideachip Machine Oy:n kanssa ja alusta-autoksi valittiin kotimainen tehdasvalmis korkea- runkoinen Sisu Polar 8x4 578 hv hakkuriauto mihin hakkuri asennettiin kääntökehällä pyöriväksi. 

- Uuden hakkurin selkeä etu on sen hybridi-rakenne eli kun hakkurin hydraulisen heittimen ja nosturin tarvitsema voima otetaan auton moottorista niin rummulle saadaan hakkurin oman MTU-moottorin kaikki 530 hevosvoimaa. Se lisää rummun tehoa merkittävästi eikä heittimen teho kyykkää missään tilanteessa. Painavalla hakkuutähteellä heitin saattaa tarvita jopa 200 hevosvoimaa, mikä olisi ilman hybridi-rakennetta pois rummulta ja tuottavuudesta. Sisu Polar valittiin myös hyvien kokemusten perusteella ja siksi kun valmistaja pystyi rakentamaan auton hakkuriasennukseen optimoiduksi suoraan tehtaalla juuri meidän mieltymykset huomioon ottaen. Ja Sisu Polarit ovat toimineet meillä hyvin hakkeen ajossa; vanhempi tuli käyttöön vuonna 2018 ja uudempi viime vuonna. Molemmissa on VAK:in valmistamat koukkulaitteet ja perävaunut, sanoo Jouni Ronimus.

Suosituin malli on nyt entistäkin parempi

Jenz HEM 583 on saksalaisvalmistajan suosituin malli joita toimitetaan asiakkaille yhteensä noin 100 kappaletta vuodessa. 

JR_Hake_sisu_33.jpg(kuva: Kaikki rakenteet ja esimerkiksi työvalojen sijoittelu on mietitty tarkasti juuri haketustyöhön sopiviksi, mikä helpottaa päivittäistä työtä.)

- Rumpuvaihtoehtoja on tarjolla viisi käyttötarpeen mukaan. JR-Hake ja kuljetuksen hakkuriin valittiin 1200 mm leveä ns. perinteinen malli, mikä kestää erittäin hyvin epäpuhtauksia eli jos materiaalin mukana rummulle joutuu vaikka rautaa niin isoa vahinkoa ei yleensä pääse syntymään: rummun rakenne on suljettu ja terät säädetään kahdella pultilla mitkä menevät kasaan ja terät painuu rummun sisään. Hakkurin kita-aukko on 6800 mm korkea ja leveälle syöttöpöydälle materiaalin syöttö on tehokasta, mistä se kulkeutuu rummulle erittäin aggressiivisen syötön avulla. Jenz on kehittänyt myös kulutusosat uudelle tasolle. Heittimen ja haketorven vaihdettavat kulutuslevyt on uudenlaista panssaroitua teräsmateriaalia joiden kestävyys on jopa kymmenkertainen verrattuna perinteisiin Hardox-levyihin, kertoo Ideachip Machine Oy:n Jukka Humalainen.

Sisu teki hakkuriasennuksen helpoksi

Jenz hakkurin ja Kesla 1200T ohjaamonosturin asennus tehtiin Sisu Polarin päälle Ideachip Machinen tuotannossa Mäntyharjulla.

- Asennus oli harvinaisen helppoa kun kuorma-autovalmistaja oli tehnyt auton alusta saakka hakkuriasennuksen ehdoilla. Yleensähän kun uusi auto tulee asennukseen niin sitä ensin pure- taan viikko ennen kuin päästään rakentamaan. Sisu ei tarvinnut purkaa vaan siihen oli tehnyt kiinnityslevyt valmiiksi hakkurille ja nosturille joten meidän tehtäväksi jäi vain niiden pulttaaminen paikoilleen. Myös muu varustelu oli tehty Karjaalla pitkälle valmiiksi; hyvinä esimerkkeinä kaksi 390 litraista polttoainesäiliötä molemmille puolille autoa, valmiit hydrauliikat ja sähkötyöt, asiakkaan tarpeeseen optimoidut työvaloratkaisut sekä nosturiohjaamon lämmityksen otto moottorin jäähdytyksestä, luettelee Humalainen. 

JR_Hake_sisu_47.jpg

(kuva: - Kyllä uusi on aina uusi ja kehitys on mennyt jälleen aimo harppauksen eteenpäin Jenz/Sisu autohakkurissa, sanoo kuljettaja Mika Eronen.)

Suurta haketustehoa ja käytön mukavuutta

Uusi Jenz/Sisu autohakkuri on näyttänyt tehokkuutensa heti ensimmäisistä käyttötunneista lähtien.

- Hybridirakenne antaa paukkuja rummulle niin että haketta syntyy suurella volyymilla niin rangasta, kokopuusta, hakkuutähteestä ja paksuista lumppitukeistakin. Ja kun seulapinta-alaa on enemmän kuin vanhemmassa Jenzissämme niin hake virtaa paremmin läpi, kommentoi Jouni Ronimus ensikokemuksia.

JR_Hake_sisu_37.jpg(kuva: Sähköohjatun Kesla 1200T nosturin ohjaamoon on sijoitettu monipuolinen Jenz easygreen -keskusyksikkö hakkurin kaikkien toimintojen ohjaamiseen. Hydraulista heitintä hallitaan kätevästi nosturin käyttövipujen napeista samoin kuin syöttötorven ja hakkurin kääntöä, jolloin niiden käyttö on helppoa yhtä aikaa nosturilla syöttäessä.)

JR-Hake ja kuljetuksen kuljettaja Mika Eronen on ehtinyt hakettaa uudella Jenzillä jo hieman enemmän:

- Kyllä uusi on aina uusi ja kehitys on mennyt jälleen aimo harppauksen hakkurissa eteenpäin niin kuin koko autopaketissa: työnteko on nyt helppoa, kevyttä ja mukavaa. Tehokkuuden lisäksi ergonomia on kohdillaan sähköohjatun Keslan hytissä mihin on sijoitettu monipuolinen Jenz easygreen -keskusyksikkö hakkurin kaikkien toimintojen ohjaamiseen. Hydraulista heitintä hallitaan kätevästi nosturin käyttövipujen napeista samoin kuin syöttötorven ja hakkurin kääntöä, jolloin niiden käyttö on helppoa yhtä aikaa nosturilla syöttäessä. Ja esimerkiksi työvalot on mietitty juuri oikeisiin paikkoihin ja ne voi kytkeä pois päältä toiselta puolelta autoa silloin kun haketetaan tien varrella jolloin valot eivät häikäise ohikulkijoita.     

JR_Hake_sisu_3.jpg

(kuva: Jenz HEM 583 Hybrid hakkuri on asennettu Sisu Polarin päälle kääntökehälle pyöriväksi, mikä helpottaa hakeautojen logistiikkaa ahtaissa metsäpaikoissa.)

25.02.2024 12.00Lämmöksi Oy: Lämpöä metsästä kokonaispalveluna
24.02.2024 13.13Tavaraa määränpäähän kuljetettaessa tulisi välttää takaisinpäin kuljetusta
24.02.2024 12.00Metsäkoneilla riittää töitä - kalusto siirtyy tyylikkäästi
23.02.2024 18.00KATSO TÄSTÄ 23.2. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
23.02.2024 17.12Kuopion Savilahden robottibussin nimeksi Välkky
23.02.2024 15.00Kainuuseen lähes 1000 hehtaaria uusia luonnonsuojelualueita
23.02.2024 9.00Metsänomistajat ja teollisuus voivat saada enemmän arvoa puumassan sisältämistä arvokkaista piilevistä ainesosista
22.02.2024 12.30Ammattilehti koeajaa: Ford Transit Custom AWD - vihdoinkin neliveto!
22.02.2024 9.03Kuitu- ja energiapuun hinnat nousivat ennätyskorkeiksi vuonna 2023
22.02.2024 8.44THL ja Valvira alkoholin kotiinkuljetuksesta: Lainsäädäntö ja valvonta on suunniteltava vastuullisesti
22.02.2024 8.29IVECO Finland Oy on valinnut vuoden 2023 parhaat suorittajat verkostossaan
21.02.2024 17.40Nokian Tyres Hakkapeliitta TRI M+S -traktorirenkaasta kaksi uutta kokoa
21.02.2024 17.00Tutkimus valaisee kuorma- ja linja-autonkuljettajien saatavuuden haasteita Suomessa
21.02.2024 14.00Seuraa Äänekoskelle rakentuvan kertopuutehtaan rakennustöiden etenemistä reaaliaikaisesti verkossa
21.02.2024 12.10Koeajettua: Ford Transit Custom AWD - vihdoinkin neliveto!
21.02.2024 11.00Volvo Truck Center Forssa uudistui
21.02.2024 8.11HydraSpecman Oulun uuden myymälän avajaiset nyt perjantaina 23.2. - tervetuloa!
21.02.2024 8.00SSAB ottaa VR:n kanssa käyttöön sähkörekat lähitoimituksissa
20.02.2024 16.33Suoelinympäristöjä ennallistettiin Tornatorin mailla ennätysmäärä vuonna 2023
20.02.2024 10.00Ponssen tilinpäätös 1.1.-31.12.2023 - liikevaihto kasvoi 821,8 miljoonaan euroon
20.02.2024 9.00Karjalan ja Savon ratojen parantaminen aloitettava pikaisesti
19.02.2024 16.113D & New Materials -messut yhteistyöhön Suomen suurimman valmistavan teollisuuden yritysverkoston kanssa
19.02.2024 9.33Poronhoito aikaisempaa kannattavampaa
19.02.2024 8.49Tilastokeskus: Inflaatio palautunut maltilliselle tasolle
18.02.2024 15.00Tuulilasin kunto on tärkeä osa liikenneturvallisuutta
18.02.2024 11.00Pulpwood Online -viestintäsivusto on julkaistu
17.02.2024 11.00Metsä Group ja ANDRITZ tähtäävät kunniahimoisiin ilmastotavoitteisiin
16.02.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 16.2. TALVITIEPÄIVÄT ERIKOISLÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
16.02.2024 8.00Renault Trucks rakentaa uuden logistiikkakeskuksen Lyoniin
15.02.2024 21.00Nisula Forestilla uusi jälleenmyyjä Japanissa: Forest System Co., Ltd.
15.02.2024 14.24Vahvan tuloksen vuonna 2023 tehnyt Valmet aloittaa muutosneuvottelut Palvelut- ja Paperit-liiketoimintalinjoissaan
15.02.2024 14.01Tasavallan presidentin virkaanastujaiset järjestetään 1. maaliskuuta 2024
15.02.2024 9.23Lentolaskenta paljasti läntisen Uudenmaan hirvitiheyden odotettua suuremmaksi
15.02.2024 9.14ELY-keskus tehostaa maanteiden talvikunnossapidon valvontaa Keski- ja Itä-Suomessa
14.02.2024 12.12MEP Elsi Katainen: Pitkien ajoneuvoyhdistelmien rajat ylittävä kulku turvattu liikennevaliokunnassa
14.02.2024 10.24Suomen villisikakanta kaventuu entisestään
14.02.2024 8.47Stora Enso tähtää kasvaviin puunhankintamääriin kotimaassa
13.02.2024 12.55Retro Trucks Lahes 4.5.2024
13.02.2024 12.50Uusien hyötyajoneuvojen rekisteröinnit EU 2023: pakettiautot +14,6%, kuorma-autot +16,3%, linja-autot +19,4%
13.02.2024 11.00Talvitiepäivillä suomalaista talvikunnossapidon kalustoa ja tiealan asiantuntijaseminaari 14.2.-15.2.2024
13.02.2024 8.00Neste avaa ensimmäisen, valtatie 3:n varrelle sijoittuvan raskaan liikenteen suurteholatauspalvelunsa Janakkalan Linnatuulen liikenneasemalle
13.02.2024 7.50Kangasalalaiselle metsäasiantuntija Heikki Haralalle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
12.02.2024 17.10Metsä Group suunnittelee merkittävää investointiohjelmaa pehmopaperitehtaalleen Mänttään
12.02.2024 17.00Kuusenkuoren varastointitapa vaikuttaa niiden sisältämien yhdisteiden hyödynnettävyyteen
12.02.2024 11.00Panssarilaiva Ilmarisen hylyn saneerauksen kilpailutus käynnistyy
12.02.2024 9.11Haminan akkumateriaalitehtaalle myönnettiin ympäristölupa
12.02.2024 8.00Gasum hoitamaan Wasalinen päästöoikeussalkkua
12.02.2024 7.55Vaihtotase oli tasapainossa vuoden 2023 joulukuussa - tavaraviennin arvo laski 19 % vuodentakaisesta
11.02.2024 10.00Kaasu nostaa suosiotaan raskaan kaluston käyttövoimana
10.02.2024 13.00Selvitys vaarallisten aineiden kuljetuksista julkaistu
10.02.2024 11.00Kasvatuskokeiden hoitotoimenpiteitä ja uuden kokeen perustamistöitä Solbölen tutkimusmetsässä
10.02.2024 9.00Teollisuustuotanto väheni joulukuussa 2023 sekä vuodentakaisesta että edellisestä kuukaudesta
09.02.2024 20.00KATSO TÄSTÄ 9.2. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
09.02.2024 16.01Veho luopumassa autovuokrausliiketoiminnasta
09.02.2024 11.00Pankkitunnuksia kalastellaan OmaKanta-palvelun ja suomi.fin nimissä - Älä klikkaa viesteissä olevia linkkejä
08.02.2024 11.40Fiat Professionalin päivitetty hyötyajoneuvomallisto sai Suomen hinnat
08.02.2024 11.30Metsänomistaja! näin erilaiset tulot ilmoitetaan verotuksessa
08.02.2024 11.22Pajero nostettiin Japanin autoteollisuuden Hall of Fameen
08.02.2024 11.00Hakkuut jäivät 69 miljoonaan kuutiometriin - kasvu oli poistumaa suurempi
08.02.2024 8.00MAN kasvatti myyntiä merkittävästi vuonna 2023
07.02.2024 15.15"Pyrypeltihousut" ja "pyrypeltiautot"
07.02.2024 12.00Uudistushakkuissa kaadettu puusto on Etelä-Suomessa aiempaa järeämpää
07.02.2024 11.00Nimitykset: Pasi Nieminen nimitetty Kesla Oyj:n toimitusjohtajaksi
07.02.2024 9.00Oy Kati Ab luottaa Maxilift-nostureihin kairauksen tukitoiminnoissa
06.02.2024 16.00Hyundai toimittaa täysin sähköisen kevyen hyötyajoneuvon Ivecolle
06.02.2024 14.00Koskelainen testasi ensimmäisten joukossa Scanian ProCare -​​palvelua
06.02.2024 9.10Valtioneuvosto kannattaa komission tavoitetta yhdistettyjen kuljetusten lisäämisestä
06.02.2024 8.00Tammikuussa 2024 ensirekisteröitiin 6 589 uutta henkilöautoa
05.02.2024 18.00MP 24 -messut houkutteli nuorisoa paikalle, kaupallisuus kohdillaan
05.02.2024 11.40Valtakunnallinen metsävisa järjestetään 7.2. yli 300 koulussa
05.02.2024 11.30Viime jahtikaudella hirvenmetsästykseen osallistui noin 100 000 metsästäjää
04.02.2024 10.00Kivihiilen kulutus väheni 42 % vuonna 2023
03.02.2024 14.00Tehopäivät Lahden myymälässä ja huoltokorjaamolla 14.2.
03.02.2024 12.00Onko tässä Suomen kansainvälisin jälleenmyyjäkokous?
02.02.2024 23.00KATSO TÄSTÄ 2.2. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
01.02.2024 14.55MAN on sähkölinja-autojen markkinajohtaja Euroopassa
01.02.2024 12.00Iveco tuomassa markkinoille täysin uuden sähköpakettiautomallin Dailyn rinnalle
01.02.2024 10.49Autovalmistajien ja asiakkaiden näkemyserot autoilun suuntaviivoista näkyy uusien autojen kaupassa
01.02.2024 9.28Nimitykset: Jari Mennala John Deere Forestry Oy:n uudeksi toimitusjohtajaksi
31.01.2024 16.20Vihreällä kierrätystä - Sennebogen 825E
31.01.2024 10.44EU:n tyyppihyväksyntäsäännöt vaikuttavat myös kuljetusyrittäjiin
31.01.2024 10.17Ponsselta uuden sukupolven digitaalisten palveluiden alusta ja metsäkoneiden hallintajärjestelmä
31.01.2024 10.10Volvolta uusi FM Low Entry - Tarjolla vain sähköautona
31.01.2024 10.02Hiabille merkittäviä kuormausnosturi- ja ajoneuvotrukkitilauksia Yhdysvalloissa
31.01.2024 8.00Metsien muutosten vaikutukset korostuvat Itä- ja Pohjois-Suomessa
30.01.2024 12.00LUE TÄSTÄ! Talven jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
30.01.2024 9.00SKAL Kuljetusbarometri: Yritykset seuraavat polttoaineen kulutusta, päästöjen raportointi ei kovin yleistä
29.01.2024 17.03Janne Loponen nimitetty Ponsse Latin America Ltda:n toimitusjohtajaksi
29.01.2024 13.52Ponsse toivottaa kaikki tervetulleiksi 31.1. järjestettävään Ponsse Studio ‑verkkotapahtumaan
29.01.2024 13.44Työttömiä työnhakijoita joulukuussa liki 300 000
29.01.2024 11.23Finnair peruu noin 550 lentoa poliittisen lakon vuoksi 1.-2. helmikuuta
29.01.2024 10.01Volvo esittelee uuden FH Aeron kaukoliikennemallin
28.01.2024 15.00Laadukas ritiläauto tehostaa metsäkone urakointia
27.01.2024 10.00Energian tuonnin arvo laski 40 % vuoden 2023 tammi-syyskuussa
26.01.2024 22.00KATSO TÄSTÄ 26.1. LÄHETYS! Kooste Kuopion Konepäiviltä - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
26.01.2024 14.00Työnantajien selvitys: Perusosaamista sekä panostuksia vientiteollisuuden kriittisiin osaajatarpeisiin on vahvistettava nopeasti
26.01.2024 7.55Japanilainen Marubeni Corporation ja espoolainen Nordic Bioproducts Group Oy solmineet yhteistyösopimuksen ? tarkoituksena edistää biomassan kestävää käyttöä
25.01.2024 16.00Koneosapalvelun Mertala pätevöityi - Nosturitarkastukset nyt myös Lappeenrannan alueella
25.01.2024 13.456-tiellä Korian kohta -hanke käyntiin helmikuussa
25.01.2024 12.35Merialueen kaupallisten kalastajien kokonaissaalis kasvoi edellisvuodesta

Näytä lisää »