Bruks 1006 ST autohakkuri: Luotettavuus ja tuottavuus huipussaan21.07.2021 17.22
Ari Junttila Ky otti kesällä 2020 käyttöön uuden Bruks 1006 ST hakkurin mikä asennettiin jo aiemman hakkurin alustana toimineeseen Volvo FMX kuorma-autoon ja syöttö tapahtuu parin vuoden ikäisellä Keslan nosturilla. Reilun 1000 tunnin jälkeen käyttökokemukset Bruksista ovat todella hyvät. (kuva: Ari Junttila Ky on tehnyt haketta viime kesästä 2020 lähtien uudella Bruks 1006 ST autohakkurilla.) Kun toimittaja soitti maaliskuun puolivälissä 2021 Ari Junttilalle joka istui haastatteluhetkellä tietenkin nosturiohjaamossa syöttämässä hakkuria, niin puhelimessa oli todella tyytyväinen mies: - Keli on kohdillaan ja haketta syntyy Bruksista huimalla vauhdilla joten nosturin kanssa syöttäessä pitää kiirettä. Olen ollut tähän uuteen Bruksiin enemmän kuin tyytyväinen. Siinä ei ole ollut mitään ongelmia ja polttoainetaloudellisen hakkurin kapasiteetti on erittäin kova. Kun toimittaja kysyi että mikäs Bruksissa on hyvää niin Junttila sanoi että helpompi on kysyä että mikä siinä on huonoa: - Vastaus on nimittäin että ei mikään. Myös päällirakenne työtä helpottavine yksityiskohtineen on oikein onnistunut. Ainut ongelma koko aikana tuli kun heittimen hihnakotelosta tippui pultti heittimen väliin ja mistä selvittiin remmin vaihdolla. Mitään muita murheita ei ole ollut ja eikä kulutusosiakaan ole tarvinnut vielä vaihtaa. Seuraava toimenpide on vastaterän kääntö toisinpäin ja sitten taas mennään. Rummussa on neljä terää jotka on asemoitu kaksi rinnakkain. Teräkulut ovat olleet oleellisesti aiempaa hakkuriamme pienemmät ja terähuolto pelaa esimerkillisesti Lappeenrannan Sawcenterillä; he noutavat kuluneet terät halliltamme ja palauttavat teroitetut tilalle. (kuva: Ympäripyörivä ja auton rungon suuntaisesti siirtyvä rakenne mahdollistaa hakettamisen molemmilta puolilta.) Hyvä säädettävyys Volvo Pentan 768 hevosvoimaisella moottorilla varustetun hakkurin polttoaineenkulutus on ollut keskimäärin vain 0,3 litraa per irtokuutio. - Moottorin kierroksia suositellaan pidettävän 1800 kierroksessa mutta olen huomannut että ne voi laskea 1600 kierrokseen ja silti hakkuri toimii hyvin. Hydraulisen heittimen nopeutta voi säätää välillä 600-1600 rpm ja sillä on selkeä vaikutus polttoaineenkulutukseen. Terminaalissa nopeuden voi pitää minimissä ja kun haketan latvusmasssa tienvarressa niin käytän maksiminopeutta, jolloin hakekuorma pakkautuu tiukkaan auton konttiin. Sitten kun kuorma alkaa olla täynnä täynnä tiputan kierrokset minimiin ettei haketta lennä maahan, kertoilee Junttila. Talvi menty täysillä Ari Junttila Ky tuottaa metsähaketta Metsä Groupille ja Vapolle Kymenlaakson alueella. - Marras-joulukuussa oli toista kuukautta tosi hiljainen tilanne hakkeen kysynnässä. Kävin jouukuussa muutaman viikon keikalla synnyinseudullani Sodankylässä hakettamassa Metsähallitukselle. Mutta kun palasin vuodenvaihteessa Kouvolaan niin siitä lähtien on menty aivan täysilla jopa seitsemänä päivänä viikossa. Jos Bruks ei olisi toiminut näin luotettavasti ja tehokkaasti niin en olisi asiakkaiden tarpeeseen pystynyt edes vastamaan. Bruksilla on saanut keskittyä tuottavaan työntekoon eikä olla persus pystyssä konetta remppaamassa, toteaa Junttila. (kuva: Volvo FMX 8x4 etenee hyvin maastossa vaikeammissakin paikoissa.) |