Hinausautot K. Sulingon uusi Scania 730 S: Hinausautojen kuningas

16.05.2021 15.50

sulinko1.jpg

Suomen muuta Eurooppaa sallivampi ajoneuvolaki mahdollistaa ajoneuvoyhdistelmille enimmillään 76 tonnin kokonaispainon ja jopa 34,5 metrin pituuden. Uusien mittojen mukainen ja samalla mahdollisimman kevyeksi tehty kalusto, minkä rakenteet ei kestä kovia otteita hinattaessa asettaa omat haasteensa mahdollisissa ongelmatilanteissa paikalle kutsuttaville hinausautopalvelutarjoajille. KATSO TÄSTÄ VIDEO AUTOSTA!

(kuva yllä: Hinauspalvelut K. Sulinko Oy:n uuden neliakselisen Scania 730 S hinausauton kokonaismassa nousee liki 32 tonniin. Etuakselitkin ovat 9 tonnisia, jotta  autossa on riittävästi tukevuutta tien päällä tehtäviin vaativiin nosto- ja vetourakoihin. Auto on räättälöity juuri käyttötarpeeseen ja viimeistely näyttelytasoiseksi.)

Pirkanmaan alueella liki 30 hinausauton ja muun kaluston voimin palveleva Hinausautot K. Sulinko Oy vastaa haasteeseen tarkoitusta varten räätälöidyllä raskaan kaluston hinausautokalustolla. Näistä tuorein: neliakselinen Scania 730 S on monilta osiltaan ainutlaatuinen koko maailmassa.

Hinausautot K. Sulingon ajoneuvokalusto erottuu edukseen liikenteessä, paitsi lukuisista turvallisuutta kohentavista valoista myös näyttelytasoisesta viimeistelystä. Pian pari vuotta takaperin valmistunut Volvo keräsi yleisön ja tuomariston huomion Power Truck Show näyttelyssä, mistä auto toi omistajalleen palkintoja kotiin viemisiksi. Hiljattain ruotsalaisen hinausautovalmistaja BRO Bärningsbyggen Ab:n Sulingolle erikoistilauksena valmistama Scania 730 S on sekä tekniseltä toteutukseltaan ja toiminnoiltaan että viimeistelyltään todellinen insinööri- ja käsityötaidon taidonnäyte.

sulin2.jpg

(kuva: Hydrauliikalta käyttövoimansa saavien toimintojen rusaudesta kertoo liki metrin levyiseksi venähtänyt hydrauliikkakeskus, kymmenin eri vipuineen. - Kaikkien auton toimintojen ohjaus sujuu langattomasti, yhden ohjaimen kautta, esittelee Kaj Sulinko.)

Kompromisseja ja suunnitelmat uusiksi

Kaj Sulinko sanoo hiljattain valmistuneen Scanian rakentamishankkeen saaneen alkusysäyksensä verkostokokouksessa, puolihuolimattomasta huulenheitosta:

- Ajattelin siinä ääneen, että vielä tekisi mieli tehdä yksi auto, mutta nykyinen pitäisi kyllä saada ensin myytyä. Niin siinä sitten kävi että autolle löytyikin nopeasti uusi omistaja ja sen myötä kaupat tuli käteltyä myös uudesta Scania-alustasta Pirkkalan Scanialla Huotilan Jussin kanssa. 

Sulingolla oli selkeä käsitys millainen uuden auton tulee olla, mutta kompromissejä ei tässäkään hankkeessa voitu välttää.

- Lähtökohtana oli mahdollisimman tukeva auto, jolla voi palvella mahdollisimman hyvin niin nykymittojen mukaisilla yhdistelmillä, kuin perinteisemmällä kalustolla ajavia yrityksiä. Tässä on nyt ajateltu likipitäen kaikkia mahdollisia tien päällä vastaan tulevia haasteita sekä työturvallisuutta että ergonomiaa. Käytännön syistä halusin auton mahdollisimman tilavalla ohjaamolla. Scanian mallistossa suurin pirtti on tarjolla vain S- sarjaan, mikä osaltaan määräsi mallivalintaa. Toisaalta olisin halunnut myös keppivaihteet, mutta sepä ei onnistu 730 hevosvoimaisen moottorin yhteydessä. Keppiaskin olisi saanut 650:n jatkeeksi. Tilausvaiheessa, eli reilu vuosi takaperin ei vielä ollut tarjolla 770:stä, Kaj Sulinko huomauttaa ja jatkaa: - Autossa on sen verran tehonälkäiset vinssilaitteet, että päätös kääntyi 730 heppaisen puoleen ja Opti Cruise-vaiteistoon.

sulin4.jpg

(kuva: Kaj Sulinko ei ole jättäyt mitään seikkaa puolitiehen. - Kunnollisilla työkaluilla on mukava tehdä töitä. Ja kun itse suunnittelee, niin hommat sujuu.)

Väkevät vinssit ja tehokas hydrauligeneraattori

Sulingon mainitsemat, autoon sovitetut vinssilaitteet, joita on yhteensä viisi, ovat suorituskyvyltään kunnioitusta herättävät. Päävinssien joita on kolmin kappalein, vetosuunta on taakse päin. Näistä tehokkain on 30 tonnin ja kaksi 20 tonnin vetokyvyllä. Molemmilla kyljillä, heti ohjaamon takana on hydraulisesti alas laskeutuvat 10 tonnin vinssit. Päävinssin voimavaroista kertoo jotakin se, että sen asentamisen johdosta ruotsalaisvalmistaja joutui muokkaamaan pääpuomia uusien vahvuuslaskemien mukaan. Samalla auton hydrauliikkapiiriin lisättiin toinen pumppu vaihteiston yhteyteen. 

- Toinen pumppu pyörittää käyttöhyrauliikkaa sekä Dynaset Oy:n meille varta vasten räätälöimää ja teholtaan 15 kW hydrauligeneraattoria. Sen myötä meillä on jatkuvasti riittävästi sähkövirtaa tarjolla kaikkiin tarpeisiin, sanoo Sulinko.

sulin3.jpg(kuva: - Toimitimme tähän autoon erikoistilauksena täysin uudenmalliseen 19 kW generaattorirunkoon valmistetun ja teholtaan 15 kW:n Dynaset hydrauligeneraattorin, joka on mallia Sulinko Design, eli väriä myöten täysin ainutlaatuinen. Kompakti koon ja keveyden ansiosta se voitiin asentaa ylös katonrajaan, sanoo Kaj Sulingon kanssa hyvää yhteistytä tekevä Dynasetin Jari Vuorenmaa.)

Mainittakoon samaan yhteyteen että hinausautoissa on yleisesti noin 6-7 kW:n generaattorivarustus. 

- No tässä autossa on nyt matkassa plasmaleikkurit ja muu tarvittava välineistö. Ja lisäksi rakenteesta nousevien työvalomastojen valot saavat nyt virtansa 230 V järjestelmästä, mikä tarkoittaa entistäkin parempaa valotehoa työmaalla. Tehokkaan Dynaset generaattorin ansiosta virtaa riittää myös muiden, kuten pelastusviranomaisten tarpeisiin,  Sulinko tarkentaa.

Kaj Sulingon toiveet auton rakenteellisten muutosten suhteen otettiin BRO Bärningsbyggen puolelta hyvin vastaan.

- Hiukan siinä miettivät mutta lupasivat optimisteina, että auto on valmiina neljässä kuukaudessa. Sittemmin aikataulu hieman venyi ja lopulta auton valmistuminen vei reilun vuoden ja koko ajan tapahtui. Toki siinä sai tilaajakin kaivaa taskua samassa tahdissa, Sulinko sanoo naureskellen.

sulin5.jpg

(kuva: - Ohjaamon varustelu aloitetaan keväällä. Ristimaa Customs verhoilee ja JJ Customs asentaa HiFi-puolen. Tällä kertaa luotetaan ulkopuoliseen apuun, toteaa Kaj Sulinko.)

Työn ehdoilla

Kaj Sulingolla on hyvä pelisilmä ja luonnollisesti myös kokemusta näyttävien hinausautojen rakentamisesta. Falck hinauspalveluketjun jäsenyrityksenä auton värisävy oli selvillä jo ennen hankkeen käynnistymistä. Viimeistelyn tasosta kertoo jotain se että maalaus vei kaikkinensa noin 13 viikkoa.

- Hyvin ovat maalauksessa onnistuneet. Maalauksen viimeistelee kidelakka. Ja maalattiin varmuudeksi samaan sävyyn myös liki kaikki katseilta piilossa oleva, jotta kestää paremmin kovaa kulutusta ja sääolosuhteita. Samalla ylimaalattiin nuo RST-Steelin toimittamat valoraudat ja puskuri. Kokonaisuus näyttää nyt juuri siltä millaiselta ajattelinkin, Sulinko toteaa.

sulin6.jpg(kuva: Jopa 3,5 metrin korkeuteen ulottuvissa, 3 mm vahvuisesta rosterista valmistetuissa kaapeissa riittää työkaluja kaikkiin tarpeisiin. Usein asiakkaan ajoneuvo saadaankin kuntoon paikan päällä, joten varsinaista hinausta ei tarvitse edes aloittaa.)

Hinausautot K. Sulingon Scaniassa yhdistyy käytettävyys, työturvallisuus ja näyttävyys.

- Pituuden ja korkean massan takia autot ja yhdistelmät tapaavat mennä ulosajoissa tosi syvälle, mikä tekee nostotöistä lähes poikkeuksetta erittäin haastavia ja aikaa vieviä. Tähän autoon tehtiin mittatilaustyönä, ohjeitteni mukaan erikoiskorkeat kaapit molemmin puolin. Vinssit tehtiin mittatilaustyönä, jotta rumpuihin saatiin sopimaan tarvittavat 60 m vaijeria. Myös työ- ja tieturvallisuutta kohennettiin monin eri ratkaisuin, Sulinko sanoo.

Kaapit ovat todellakin merkittävästi totuttua korkeampia ja tilavampia. Ylimmät hyllyt ovat 3,5 metrin korkeudessa ja niille pääsy käy valmistajan vartavasten tähän autoon räätälöityjen, auton rakenteesta esiin taittuvia rappuja pitkin. Turvallisuutta nostavia Sulingon kehittämiä innovaatioita auto on pullollaan. Kokonaisvaltaisesta ajattelusta ja loppuun saakka viedystä suunnittelusta turvallisuuden ehdoilla kertovat esimekiksi kyljistä ylös päin avautuvien luukkujen kulmiin sovitetut valomajakat, jotka syttyvät kun luukku on avoinna, parantaen avatun luukun havainnointia. 

Insiööritaidon huipentuma

Aikaisemmin mainitun hydrauliikkajärjestelmän aivot sijaitsevat auton peräpäässä, suojassa luukun takana tietenkin. Hydrauliikalta käyttövoimansa saavien toimintojen rusaudesta kertoo liki metrin levyiseksi venähtänyt hydrauliikkakeskus, kymmenin eri vipuineen. Merkittäväksi asian tekee se että kaikkien eri toimintojen ohjaus tapahtuu oletuksena langattoman kauko-ohjain yksikön voimin. Järjestelmän rakentamisessa haasteeksi muodostui sopivan laajoin toiminnoin varustetun kauko-ohjaimen löytäminen. Ja löytyihän se: Sulingon esittelemässä ohjaimessa on neljä kertaa enemmän toimintoja kuin yleensä. Pelkästään auton sähkötöissä vierähti kahdeksan viikkoa mihin toi oman lisämausteensa auton VAK/ADR -hyväksyntä.

- Sähkäri oli ihmeissään, kun kerroin mitä haluan. Meinasi että on pojat mahdoton tehtävä. Sanoin että ihminen on käynyt 50 vuotta sitten kuussa, niin kyllä sinäkin tästä selviät. Kertoi auton luovutuksessa viettäneensä nelisen viikkoa kytkentäkaapissa ja ehdotti että kokeilisin samaa, kertoo Sulinko hymyssä suin.

Auton varustelista on mykistävän kattava. Hinausvarusteiden lisäksi autossa on pienen korjaamon verran työkaluja ja koneita sekä jopa juokseva vesi, jos käsienpesutarvetta ilmenee. 

- Koitin ottaa kaiken huomioon Kaj Sulinko sanoo vaatimattomaan tapaansa.    

21.03.2024 12.11SSAB tuo markkinoille maailman ensimmäisen päästöttömän teräsjauheen
21.03.2024 11.01Metsä Board vetäytyy Kaskisten taivekartonkitehdashankkeesta
21.03.2024 11.00MAN: Linja-autojen myynti vahvassa kasvussa
21.03.2024 9.00Metsä Group ilmoittaa vähentävänsä fossiilisten kemikaalien käyttöä puunkorjuussa
20.03.2024 17.10Vientiteollisuuden puheenjohtajat: SAK:n toiminta ei palvele Suomen ja suomalaisten etua - "Neuvotteluissa sovitun työrauhan merkitys näyttää olevan hyvin pieni"
20.03.2024 15.22Metsänomistajien tyytyväisyys puukauppaan nousussa
20.03.2024 13.22John Deere Forestryn asiakastuki vahvistuu Pohjois-Suomessa
20.03.2024 12.00Metsätalouden vesistö- ja ilmastopäästöjä voidaan hillitä välttämällä avohakkuita ja niihin liittyviä ojitustoimia
20.03.2024 10.35Pääsiäispupun perimä avattu - käpälänjäljet johtavat Liperiin
20.03.2024 9.00Polaris esittelee uusia mielenkiintoisia moottorikelkkamalleja
19.03.2024 18.15Metsäkoneketjujen teroituspalvelua suurella volyymilla ja korkealla laadulla
19.03.2024 9.29Atlas Copco tuo markkinoille kaksinopeuksisen kompressorin teollisuuskäyttöön
19.03.2024 9.20Konecranesin teollisuusnosturimallisto laajenee
19.03.2024 9.00Uudet Renault Trucks T- ja C-sarjat koeajokiertueelle
19.03.2024 8.33Luke: Vapaa-ajankalastajien suhtautuminen kuhan alamitan nostoon on valtaosin positiivista
18.03.2024 14.00Erno Tuomilahti vuokraus- ja vaihtoautomyyjäksi MAN Center Espooseen
18.03.2024 11.00Volvo saa 100 sähkökuorma-auton tilauksen DFDS:ltä
18.03.2024 8.00Kiinteiden puupolttoaineiden kulutus väheni lämpö- ja voimalaitoksissa vuonna 2023 - metsähakkeen poltto edelleen kasvussa
17.03.2024 15.00Superpuolikkaat tuo tehokkuutta kierrätykseen
16.03.2024 16.00Korjuuyrittäjät investoivat kalustoon haastavista ajoista huolimatta
15.03.2024 20.00KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.03.2024 19.00Vuokrakoneilla tehokkuutta kierrätysprosesseihin
15.03.2024 9.17Valkohäntäpeurakanta laskee suunnitellusti - Kannan pieneneminen on metsästäjien pitkäjänteisen työn tulosta
15.03.2024 9.02Tiguanin lataushybridien myynti alkaa
14.03.2024 15.13Volvo Finland Ab muuttaa organisaatiotaan - Manninen palaa Volvolle
14.03.2024 13.13Renault Trucksilla vahva vuosi takana - uusien autojen toimitukset kasvoivat liki viidenneksellä
14.03.2024 13.13Ruotsalaisvalmistajan raskaiden perävaunujen Trako-vetoaisoissa havaittu merkittäviä puutteita
14.03.2024 9.00MAN jatkaa itsenäisesti kulkevien kuorma-autojen kehittämistä
13.03.2024 17.00Nordic Traction Group ilmoittaa strategisesta aikeestaan siirtää telatuotanto Skotlannista Suomeen
12.03.2024 18.00Puutavaterminaalissa operoitaessa luotettavuus ja tehokkuus ratkaisee
12.03.2024 14.45MEP Elsi Katainen: Jättirekkojen rajat ylittävä liikenne sinetöitiin parlamentin kantaan
12.03.2024 13.20Kartonkitehtaan sivuvirrat viljelijöille hyötykäyttöön
12.03.2024 10.00Uusien autojen verkkokaupan pioneeri vaihtaa nimeä
12.03.2024 8.00Ennallistamisasiantuntijat: Ennallistamisasetus tavoittelee elinympäristöjen tilan parantamista laajasti
11.03.2024 18.00T. ja J. Kivioja Oy: Energia-alan kokonaispalvelua
11.03.2024 11.27Keski-Suomen maanteiden päällysteitä korjataan vuonna 2024 yhteensä 200 km tieosuudella
11.03.2024 11.11Scanian myynti ja tulos kasvoivat merkittävästi vuonna 2023 - Sähköautojen kysyntä vaimeaa
11.03.2024 10.30NDI laajentaa edullisten maatalousrenkaiden valikoimaa
11.03.2024 8.22Metsä Group palkkaa 16-17-vuotiaita kesätöihin
10.03.2024 17.00Katso video kaivukoneiden lumenveiston SM-kisoista Juupajoelta
08.03.2024 20.00KATSO TÄSTÄ 200. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
08.03.2024 11.00Toimitusketjujen viiveet ja tilauskannan oheneminen söivät Keslan tulosta
07.03.2024 13.33Valmet toimittaa uuden keittimen yläerottimen Mönsteråsin sellutehtaalle Ruotsiin
07.03.2024 10.14MacGregorille suuri nosturitilaus VARD-laivanrakennusyhtiöltä kaapelinlaskualusprojektiin
07.03.2024 10.00Valkohäntäpeuroja ja metsäkauriita saaliiksi aiempaa vähemmän
06.03.2024 16.00Allison Transmissionilta uusi täyssähköisen 8,5-tonnin akseli
06.03.2024 9.06Suomessa lähes neljä miljoonaa ajokortillista
06.03.2024 9.00Siltojen korjaustyöt vaikuttavat liikenteeseen tulevana kesänä Vantaalla Kehä III:n ja Lahdenväylän liittymässä
06.03.2024 8.50Vianor uusiin tiloihin Seinäjoella
05.03.2024 10.10Valmet Automotiven vuosikatsaus 2023: Positiivinen liiketulos haastavassa markkinassa
05.03.2024 10.00Nauvo-Korppoon ja Vartsalan lauttaliikenteeseen luvassa parannuksia kesäkuusta alkaen
05.03.2024 9.00EU:n ennallistamisasetus on hyväksytty Euroopan parlamentissa - ajankohtaiswebinaari pureutuu asetuksen toteutukseen ja etenemiseen
04.03.2024 17.00Magni-kurottajat tekevät uuden maahantuojan voimin paluun Suomen markkinoille
04.03.2024 12.00AVS-Yhtiöt Oy siirtyy Beijer Tech:n omistukseen
04.03.2024 8.30Kaivinkoneiden lumenveiston SM-tittelit 2024 ratkaistaan ensi lauantaina 9.3. Juupajoella - lähde mukaan hienoon koko perheen tapahtumaan
04.03.2024 7.50Tilasto: Ennätysmäärä uusia yhteismetsiä perustettiin viime vuonna
03.03.2024 15.00Optimaalisella kuljetuskalustolla päästään parhaaseen tulokseen puunajossa
03.03.2024 10.00Suomen ajoneuvokanta kasvoi vuonna 2023
02.03.2024 12.10Uusi ympäristöystävällinen teräketjun voiteluaine vakuuttaa ominaisuuksillaan
01.03.2024 19.00KATSO TÄSTÄ 1.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
01.03.2024 8.49Metsähallitus avaa tontinluovutuskilpailun Kilpisjärvellä matkailuliiketoiminnan edistämiseksi
01.03.2024 8.30Keslan tilinpäätöstiedote: liikevaihto kasvoi, tulos parani
29.02.2024 9.30Kuumat ja kuivat kasvuolosuhteet sekä työvoiman heikko saatavuus puutarhaviljelyn haasteina
29.02.2024 9.20Ratatyöt hidastavat lentoaseman junayhteyksiä pk-seudulla
29.02.2024 9.11Biokaasulaitoksen maanrakennustyöt käynnistyvät Kiuruvedellä
28.02.2024 18.20Korpipojat Oy: Korpimetsien korjuuta luontoa kunnioittaen
28.02.2024 16.09Merikarvian sahan toiminta lakkaa kesäkuussa
28.02.2024 16.00AUTO 2025 palaa maaliskuussa Messukeskuksen ohjelmaan
28.02.2024 8.45MAN valmistautuu raskaan liikenteen sähköistymiseen avaamalla akkukorjaamoiden verkoston Eurooppaan
28.02.2024 8.33Suomen metsäkeskuksen sähköinen asiointipalvelu Metsään.fi uudistuu
27.02.2024 17.00KATSO VIDEO! Dinolift 50 vuotta - Pitkäaikainen yhteistyö Rotatorin kanssa
27.02.2024 13.00Metsätalouden Metka-tukien haku avautuu maaliskuun alussa
27.02.2024 9.17Metsä Group luopuu puunhankintaliiketoiminnoistaan Virossa
26.02.2024 16.44Huippumodernin sahalaitoksen tehokasta tukkien käsittelyä
26.02.2024 16.00Metsä Groupin Kemin biotuotetehtaan vastuullinen logistiikka takaa toimitusvarmuuden asiakkaille
26.02.2024 12.22Suomen Lantakaasu Oy ostaa Nurmon Bioenergian
26.02.2024 12.00Muodostelmaluistelu: Suomenmestaruudet ratkaistu - Junioreissa yllätysvoittaja
26.02.2024 12.00Kansainvälinen nesteiden kuljetusyritys HOYER tilaa 165 DAF XG -vetoautoa
26.02.2024 10.15Renault jo seitsemännen kerran The Car of the Year voittaja
26.02.2024 9.12Täydellisesti uudistunut Dacia Duster ehtii kesäksi Suomeen
25.02.2024 12.00Lämmöksi Oy: Lämpöä metsästä kokonaispalveluna
24.02.2024 13.13Tavaraa määränpäähän kuljetettaessa tulisi välttää takaisinpäin kuljetusta
24.02.2024 12.00Metsäkoneilla riittää töitä - kalusto siirtyy tyylikkäästi
23.02.2024 18.00KATSO TÄSTÄ 23.2. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
23.02.2024 17.12Kuopion Savilahden robottibussin nimeksi Välkky
23.02.2024 15.00Kainuuseen lähes 1000 hehtaaria uusia luonnonsuojelualueita
23.02.2024 9.00Metsänomistajat ja teollisuus voivat saada enemmän arvoa puumassan sisältämistä arvokkaista piilevistä ainesosista
22.02.2024 12.30Ammattilehti koeajaa: Ford Transit Custom AWD - vihdoinkin neliveto!
22.02.2024 9.03Kuitu- ja energiapuun hinnat nousivat ennätyskorkeiksi vuonna 2023
22.02.2024 8.44THL ja Valvira alkoholin kotiinkuljetuksesta: Lainsäädäntö ja valvonta on suunniteltava vastuullisesti
22.02.2024 8.29IVECO Finland Oy on valinnut vuoden 2023 parhaat suorittajat verkostossaan
21.02.2024 17.40Nokian Tyres Hakkapeliitta TRI M+S -traktorirenkaasta kaksi uutta kokoa
21.02.2024 17.00Tutkimus valaisee kuorma- ja linja-autonkuljettajien saatavuuden haasteita Suomessa
21.02.2024 14.00Seuraa Äänekoskelle rakentuvan kertopuutehtaan rakennustöiden etenemistä reaaliaikaisesti verkossa
21.02.2024 12.10Koeajettua: Ford Transit Custom AWD - vihdoinkin neliveto!
21.02.2024 11.00Volvo Truck Center Forssa uudistui
21.02.2024 8.11HydraSpecman Oulun uuden myymälän avajaiset nyt perjantaina 23.2. - tervetuloa!
21.02.2024 8.00SSAB ottaa VR:n kanssa käyttöön sähkörekat lähitoimituksissa
20.02.2024 16.33Suoelinympäristöjä ennallistettiin Tornatorin mailla ennätysmäärä vuonna 2023
20.02.2024 10.00Ponssen tilinpäätös 1.1.-31.12.2023 - liikevaihto kasvoi 821,8 miljoonaan euroon

Näytä lisää »