Hakkuukoneen kuljettajilla kovat odotukset kuljettajaa avustavia järjestelmiä kohtaan

15.05.2021 16.30

kallekkk1.jpg

Stora Enson, Karelia ja Lapin ammattikorkeakoulujen, Metsätehon ja Itä-Suomen yliopiston tutkimuksessa haastateltiin harvennushakuilla toimivia hakkuukoneen kuljettajia ja selvitettiin, millaisesta kuljettajaa avustavasta järjestelmästä olisi heille eniten hyötyä ja mitkä ovat heidän odotukset kuljettajaa avustavia järjestelmiä kohtaan.

(kuva yllä: Haastatellut kuljettajat arvioivat, että puuvalintaa avustavalla järjestelmällä olisi lähinnä positiivisia vaikutuksia hakkuutyöhön: järjestelmä nostaisi korjuutyön laatua ja tuottavuutta sekä auttaisi työssäjaksamisessa.)

Harvennushakkuussa metsän kasvu ohjataan laadultaan parhaisiin ja elinvoimaisimpiin puihin. Puuston harventaminen on erittäin haastavaa työtä, sillä hakkuukoneen kuljettajan saama informaatio leimikon puustosta hakkuun aikana on usein vajavaista ja epätarkkaa. Täten kaikki erilaiset apukeinot tuottaa kuljettajalle lisäinformaatiota työn tueksi ovat tervetulleita.

Haastattelututkimus kuljettajille

Stora Enson, Karelia ja Lapin ammattikorkeakoulujen, Metsätehon ja Itä-Suomen yliopiston tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mistä puustotiedosta olisi eniten hyötyä hakkuukoneen kuljettajille harvennuksella, määritellä hakkuukoneen kuljettajan työtä avustavan järjestelmän ominaisuuksia sekä kartoittaa hakkuukoneen kuljettajien odotuksia kuljettajaa avustavia järjestelmiä kohtaan. 

- Tehty tutkimus tuotti myös perusteita puuvalintaa koskevan automatiikan kehittämiseen metsäkonevalmistajille, kertoo Kalle Kärhä Stora Ensosta.

Tutkimuksessa haastateltiin 60 hakkuukoneen kuljettajaa, joiden työmaat olivat olleet pää- osin harvennushakkuita. Haastateltujen kuljettajien keski-ikä oli 43 vuotta, ja työkokemusta harvennushakkuilta kuljettajilla oli keskimäärin 17 vuotta. 

kkk22.jpg

(kuva: Merkittävimmät laatuominaisuudet, joiden automaattinen tunnistaminen helpottaisi poistettavien puiden valintaa harvennushakkuulla.)

Puiden valinnan päättelyketju 

Haastatelluilta kuljettajilta kysyttiin ensiksi, valitsevatko he harventaessaan ensin säästettävät puut, poistettavat puut vai tekevätkö he puuvalintaa vuorotellen. Vastaukset jakautuivat lähes tasan Poistettavat puut ja Vuorotellen -vaihtoehtojen kesken. Toimintamallia, jossa hahmotetaan ensin säästettävät puut, jolloin muut puut ovat poistettavia puita, käytti vain vajaa kymmenes haastatelluista kuljettajista.

Suullisten kommenttien perusteella päättelyketju puuvalinnassa noudatti seuraavaa kaavaa: 1) Katsotaan ensin selkeästi muusta puustosta poikkeavat (sairaat, vikaiset) puut ja poistetaan ne. 2) Valitaan hyvälaatuisimmat puut joiden hyväksi harvennus tehdään. 3) Poistetaan hyvälaatuisten puiden ympäriltä puita siten, että tiheys- ja harvennuskertymätavoitteet täyttyvät. 

- Harvennustyön keskeiseksi tavoitteeksi haastatellut mainitsivat hyvälaatuisen ja tilajärjestykseltään tasaisen puuston, summaa Heikki Ovaskainen Metsätehosta.

Haastatellut kertoivat tekevän- sä yleisimmin puuvalintaa rungon viimeisen pölkyn prosessoinnin aikana puun käsittelysyklissä. Toinen tyypillinen puiden valintahetki oli hakkuukoneella siirtyminen työpisteeltä toiselle, jolloin puita pystyy tarkastelemaan useammasta suunnasta. Puuvalintaa tehtiin myös hakkuulaitteen puulle viennin tai kaadon aikana, mutta useimmat haastatellut totesivat näiden työvaiheiden olevan paljon keskittymistä ja huomiokykyä vaativia, jolloin pystypuiden tarkastelu ei tule kysymykseen.

Havainnoinnin kohdistuminen puuvalinnassa

Haastatelluilta kysyttiin, kuinka monta seuraavaa säästettävää tai poistettavaa puuta he hahmottavat kerralla hakkuutyössä har- vennuksella. Asian todettiin riippuvan metsän tilasta ja puulajista: esimerkiksi hoitamattomassa kuusikossa saatetaan edetä puu kerrallaan. Sen sijaan hyvän näkyvyyden, kuivan kankaan männikössä saatetaan hahmottaa yli viisikin puuta kerralla. Keskimäärin poistettavia ja jätettäviä puita arvioitiin hahmotettavan 3-5 runkoa kerralla.

Haastateltuja pyydettiin myös nimeämään se osa puusta, mihin he kohdistavat katseensa ensin puuvalintaa tehdessään. Valtaosa haastatelluista teki puuvalintaa koko rungon laadun perusteella. Yleisin tapa oli arvioida ensin latvus, minkä jälkeen tyviosa ja lopuksi koko runko. 

Puuston lähtötilanne vaikutti havainnointitapaan: tasalaatuisessa männikössä pyrittiin huomioimaan poistettavat puut laatuvikojen ja sairauksien perusteella katsomalla ensin runkoa. Vastaavasti myöhästyneellä harvennuksella huomio kiinnitettiin ensin latvan kuntoon ja elinvoimaisuuteen. Myöhemmillä harvennuksilla katse kohdistettiin ensin rungon tyveen tyvitukin laadun arvioimiseksi.

kkk32.jpg(kuva: Haastateltujen hakkuukoneen kuljettajien vastaukset kysymykseen ”Jos käytössäsi olisi harvennusvoimakkuuden seurantaan tarkoitettu sovellus, käyttäisitkö sitä?”)

Poistettavien puiden valintaan vaikuttavat tekijät

Poistettavien puiden valintaan haastatelluilla vaikutti eniten puiden sairaudet ja laatuviat. Seuraaviksi tärkeimmiksi valintatekijöiksi haastatellut kokivat metsänomistajien toiveet ja puun elävän latvuksen osuuden puun kokonaispituudesta. Puun sijaintia suhteessa leimikon muihin puihin, runkojen järeyttä, poistettavien puiden puulajia ja epätasaista tilajärjestystä haastatellut pitivät kohtalaisen merkittävinä asioina. 

Vähiten merkittäväksi tekijäksi koettiin puun sijainti suhteessa hakkuukoneeseen: konetta voidaan siirtää puun sijainnin suhteen, ja haastateltujen mukaan puun sijainti ei ole missään tilanteessa kriteeri puun jättämiselle. Muista puuvalinnan kohdalla arvioitavista tekijöistä ajouralinjauksen sekä hakkuussa kolhittujen puiden mainittiin myös vaikuttavan puuvalintaan.

Korjuuolojen merkitys puuvalinnassa

- Runsas alikasvos arvioitiin olevan selkeästi eniten onnistunutta puuvalintaa vaikeuttava tekijä, alleviivaa Kalle Kärhä. Myös puissa olevan lumen todettiin aiheuttavan haasteita puun vikojen havaitsemisessa sekä näkemäongelman lumen pölisemisen muodossa hakkuutyön aikana. Pimeys yhdistettynä vesisateeseen koettiin yhtä haastavaksi olosuhteeksi kuin häikäisevä auringonvalo. 

Puuston lähtötiheydellä ja runsaalla lehtipuun osuudella havupuuvaltaisella harvennuksella ei arvioitu olevan merkittävää puuvalintaa vaikeuttavaa vaikutusta; asia koettiin jopa päinvastoin eli suuri lähtötiheys antaa enemmän vaihtoehtoja puuvalintaan. 

kkk4.jpg

(kuva: Haastateltujen hakkuukoneen kuljettajien vastaukset kysymykseen ”Kokisitko puuvalinnan opastuksesta olevan potentiaalista hyötyä sinulle omassa hakkuutyössäsi?”)

Lisätietotarve latvasta

Eniten lisäinformaatiota haluttiin saada puun elävän latvuksen kunnosta ja seuraavaksi eniten rungon yläosasta kokonaisuudessaan, koska näkyvyys latvaan on useimmiten heikko. Rungon alaosasta saadaan yleensä riittävästi informaatiota, koska alaosa näkyy hakkuukoneen ohjaamoon riittävän hyvin. Tosin rungon näkymättömästä, katveessa olevasta puolesta koet- tiin olevan tarvetta saada lisäinformaatiota. 

Puulajeittain tarkasteltuna suurin hyötypotentiaali lisäinformaatiosta arvioitiin saatavan kuusen kohdalla. Kuusessa oksat peittävät lähes koko rungon, joten runkovikojen havainnointi on haastavaa. Talvella lisäksi kuusen oksille kertyvä lumi lisää näkemäestettä huomattavasti. Männyn ja koivun kohdalla lisäinformaation tarve koettiin suurimmaksi joko erittäin hyvä- tai huonolaatuisissa harvennuksissa, joissa selviä valintavaihtoehtoja on liikaa tai liian vähän.

Puista tunnistettavat laatuominaisuudet

Haastateltuja pyydettiin lisäksi nimeämään kolme tärkeintä laatutekijää, joiden automaattinen tunnistaminen auttaisi hakkuukoneen kuljettajien työtä. Apuja toivottiin erityisesti niiden laatuominaisuuksien tunnistamiseen, joita on vaikea havaita yhdestä suunnasta puuta ajouralta päin hakkuukoneen ohjaamosta katseltaessa.

Tärkeimmiksi laatuominaisuuksiksi haastatellut nostivat lenkouden, koron sekä puiden latvakatkot. Haastatellut nostivat esille myös lahon tunnistustarpeen, mutta totesivat, että lahoa on lähes mahdoton tunnistaa puusta pelkästään rungon ulkomuodon perusteella.

Eri tekijöiden vaikutus harvennusvoimakkuuteen

- Tärkeimpänä tekijänä harvennusvoimakkuuden arvioinnissa haastatellut pitivät kuljettajan taitoa arvioida jäävän puuston määrää, kertoo Heikki Ovaskainen. Toiseksi merkittävimmäksi tekijäksi nousi maasto: kaikkiin kohtiin ei pääse metsäkoneella, joten helpoista kohdista saatetaan ottaa enemmän ja vastaavasti vaikeisiin paikkoihin saatetaan jättää enemmän puita. Kolmanneksi tärkeimmäksi tekijäksi haastatellut arvioivat lähtöpuuston tiheyden: tiheä lähtöpuusto tarjoaa valinnanvaran, ja riukuuntunut metsikkö pyritään jättämään hieman tiheämmäksi mahdollisen tuhoriskin takia.

Heikkolaatuisesta lähtöpuustosta on haastava tehdä tasalaatuista puustoa ja poistettaviksi luokiteltavia puita on runsaasti. Täten kasvamaan jätettäviä puita on vaikea valita. Haastatellut totesivat etteivät käytettävä kor- juukalusto ja asetettu hakkuukertymätavoite juurikaan vaikuta harvennusvoimakkuuteen.

Kovat odotukset avustavia järjestelmiä kohtaan

- Haastatelluista kuljettajista lähes 90 prosenttia totesi, että käyttäisi sovellusta, jolla voisi seurata harvennusvoimakkuutta, jos sellainen avustava sovellus olisi tarjolla, kertoo Kalle Kärhä. Toisaalta haastatelluista kuljettajista yli puolet koki puuvalinnan opastuksen hyödylliseksi, jos siihen olisi olemassa avustava järjestelmä. 

Valintatilanne kahden vikaisen puun välillä koettiin hienoisesti merkittävimmäksi tilanteeksi, mihin kaivattiin päätöstukea avustavalta järjestelmältä. Toiseksi merkittävämmäksi arvioitiin poistettavien puiden valitseminen työpisteen ulkolaidoilta. Kahden puulajin välillä tehtävää valintaa tai ajouranvarsipuiden valintaa ei koettu kovinkaan vaikeiksi valintatilanteiksi. 

- Muista valintatilanteista puihin liittyen haastatellut mainitsivat huonon näkyvyyden haasteet sekä rajojen sijainnin hahmottamisen vaikeuden, toteaa Heikki Ovaskainen.

Avustavan järjestelmänvaikutukset

- Haastatellut kuljettajat arvioivat, että puuvalintaa avustavalla järjestelmällä olisi lähinnä positiivisia vaikutuksia hakkuutyöhön: järjestelmä nostaisi korjuutyön laatua ja tuottavuutta sekä auttaisi työssäjaksamisessa, summaa Kalle Kärhä.

Haastatteluissa esille nousseiden kommenttien perusteella puuvalintaa avustava järjestelmä ei saisi aiheuttaa hakkuukoneen kuljettajan ja järjestelmän välille ristiriitatilanteita, jolloin kuljettajan kuormittavuus ja hakkuutyön ajanmenekki todennäköisesti kasvaisivat.    

21.03.2024 12.11SSAB tuo markkinoille maailman ensimmäisen päästöttömän teräsjauheen
21.03.2024 11.01Metsä Board vetäytyy Kaskisten taivekartonkitehdashankkeesta
21.03.2024 11.00MAN: Linja-autojen myynti vahvassa kasvussa
21.03.2024 9.00Metsä Group ilmoittaa vähentävänsä fossiilisten kemikaalien käyttöä puunkorjuussa
20.03.2024 17.10Vientiteollisuuden puheenjohtajat: SAK:n toiminta ei palvele Suomen ja suomalaisten etua - "Neuvotteluissa sovitun työrauhan merkitys näyttää olevan hyvin pieni"
20.03.2024 15.22Metsänomistajien tyytyväisyys puukauppaan nousussa
20.03.2024 13.22John Deere Forestryn asiakastuki vahvistuu Pohjois-Suomessa
20.03.2024 12.00Metsätalouden vesistö- ja ilmastopäästöjä voidaan hillitä välttämällä avohakkuita ja niihin liittyviä ojitustoimia
20.03.2024 10.35Pääsiäispupun perimä avattu - käpälänjäljet johtavat Liperiin
20.03.2024 9.00Polaris esittelee uusia mielenkiintoisia moottorikelkkamalleja
19.03.2024 18.15Metsäkoneketjujen teroituspalvelua suurella volyymilla ja korkealla laadulla
19.03.2024 9.29Atlas Copco tuo markkinoille kaksinopeuksisen kompressorin teollisuuskäyttöön
19.03.2024 9.20Konecranesin teollisuusnosturimallisto laajenee
19.03.2024 9.00Uudet Renault Trucks T- ja C-sarjat koeajokiertueelle
19.03.2024 8.33Luke: Vapaa-ajankalastajien suhtautuminen kuhan alamitan nostoon on valtaosin positiivista
18.03.2024 14.00Erno Tuomilahti vuokraus- ja vaihtoautomyyjäksi MAN Center Espooseen
18.03.2024 11.00Volvo saa 100 sähkökuorma-auton tilauksen DFDS:ltä
18.03.2024 8.00Kiinteiden puupolttoaineiden kulutus väheni lämpö- ja voimalaitoksissa vuonna 2023 - metsähakkeen poltto edelleen kasvussa
17.03.2024 15.00Superpuolikkaat tuo tehokkuutta kierrätykseen
16.03.2024 16.00Korjuuyrittäjät investoivat kalustoon haastavista ajoista huolimatta
15.03.2024 20.00KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.03.2024 19.00Vuokrakoneilla tehokkuutta kierrätysprosesseihin
15.03.2024 9.17Valkohäntäpeurakanta laskee suunnitellusti - Kannan pieneneminen on metsästäjien pitkäjänteisen työn tulosta
15.03.2024 9.02Tiguanin lataushybridien myynti alkaa
14.03.2024 15.13Volvo Finland Ab muuttaa organisaatiotaan - Manninen palaa Volvolle
14.03.2024 13.13Renault Trucksilla vahva vuosi takana - uusien autojen toimitukset kasvoivat liki viidenneksellä
14.03.2024 13.13Ruotsalaisvalmistajan raskaiden perävaunujen Trako-vetoaisoissa havaittu merkittäviä puutteita
14.03.2024 9.00MAN jatkaa itsenäisesti kulkevien kuorma-autojen kehittämistä
13.03.2024 17.00Nordic Traction Group ilmoittaa strategisesta aikeestaan siirtää telatuotanto Skotlannista Suomeen
12.03.2024 18.00Puutavaterminaalissa operoitaessa luotettavuus ja tehokkuus ratkaisee
12.03.2024 14.45MEP Elsi Katainen: Jättirekkojen rajat ylittävä liikenne sinetöitiin parlamentin kantaan
12.03.2024 13.20Kartonkitehtaan sivuvirrat viljelijöille hyötykäyttöön
12.03.2024 10.00Uusien autojen verkkokaupan pioneeri vaihtaa nimeä
12.03.2024 8.00Ennallistamisasiantuntijat: Ennallistamisasetus tavoittelee elinympäristöjen tilan parantamista laajasti
11.03.2024 18.00T. ja J. Kivioja Oy: Energia-alan kokonaispalvelua
11.03.2024 11.27Keski-Suomen maanteiden päällysteitä korjataan vuonna 2024 yhteensä 200 km tieosuudella
11.03.2024 11.11Scanian myynti ja tulos kasvoivat merkittävästi vuonna 2023 - Sähköautojen kysyntä vaimeaa
11.03.2024 10.30NDI laajentaa edullisten maatalousrenkaiden valikoimaa
11.03.2024 8.22Metsä Group palkkaa 16-17-vuotiaita kesätöihin
10.03.2024 17.00Katso video kaivukoneiden lumenveiston SM-kisoista Juupajoelta
08.03.2024 20.00KATSO TÄSTÄ 200. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
08.03.2024 11.00Toimitusketjujen viiveet ja tilauskannan oheneminen söivät Keslan tulosta
07.03.2024 13.33Valmet toimittaa uuden keittimen yläerottimen Mönsteråsin sellutehtaalle Ruotsiin
07.03.2024 10.14MacGregorille suuri nosturitilaus VARD-laivanrakennusyhtiöltä kaapelinlaskualusprojektiin
07.03.2024 10.00Valkohäntäpeuroja ja metsäkauriita saaliiksi aiempaa vähemmän
06.03.2024 16.00Allison Transmissionilta uusi täyssähköisen 8,5-tonnin akseli
06.03.2024 9.06Suomessa lähes neljä miljoonaa ajokortillista
06.03.2024 9.00Siltojen korjaustyöt vaikuttavat liikenteeseen tulevana kesänä Vantaalla Kehä III:n ja Lahdenväylän liittymässä
06.03.2024 8.50Vianor uusiin tiloihin Seinäjoella
05.03.2024 10.10Valmet Automotiven vuosikatsaus 2023: Positiivinen liiketulos haastavassa markkinassa
05.03.2024 10.00Nauvo-Korppoon ja Vartsalan lauttaliikenteeseen luvassa parannuksia kesäkuusta alkaen
05.03.2024 9.00EU:n ennallistamisasetus on hyväksytty Euroopan parlamentissa - ajankohtaiswebinaari pureutuu asetuksen toteutukseen ja etenemiseen
04.03.2024 17.00Magni-kurottajat tekevät uuden maahantuojan voimin paluun Suomen markkinoille
04.03.2024 12.00AVS-Yhtiöt Oy siirtyy Beijer Tech:n omistukseen
04.03.2024 8.30Kaivinkoneiden lumenveiston SM-tittelit 2024 ratkaistaan ensi lauantaina 9.3. Juupajoella - lähde mukaan hienoon koko perheen tapahtumaan
04.03.2024 7.50Tilasto: Ennätysmäärä uusia yhteismetsiä perustettiin viime vuonna
03.03.2024 15.00Optimaalisella kuljetuskalustolla päästään parhaaseen tulokseen puunajossa
03.03.2024 10.00Suomen ajoneuvokanta kasvoi vuonna 2023
02.03.2024 12.10Uusi ympäristöystävällinen teräketjun voiteluaine vakuuttaa ominaisuuksillaan
01.03.2024 19.00KATSO TÄSTÄ 1.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
01.03.2024 8.49Metsähallitus avaa tontinluovutuskilpailun Kilpisjärvellä matkailuliiketoiminnan edistämiseksi
01.03.2024 8.30Keslan tilinpäätöstiedote: liikevaihto kasvoi, tulos parani
29.02.2024 9.30Kuumat ja kuivat kasvuolosuhteet sekä työvoiman heikko saatavuus puutarhaviljelyn haasteina
29.02.2024 9.20Ratatyöt hidastavat lentoaseman junayhteyksiä pk-seudulla
29.02.2024 9.11Biokaasulaitoksen maanrakennustyöt käynnistyvät Kiuruvedellä
28.02.2024 18.20Korpipojat Oy: Korpimetsien korjuuta luontoa kunnioittaen
28.02.2024 16.09Merikarvian sahan toiminta lakkaa kesäkuussa
28.02.2024 16.00AUTO 2025 palaa maaliskuussa Messukeskuksen ohjelmaan
28.02.2024 8.45MAN valmistautuu raskaan liikenteen sähköistymiseen avaamalla akkukorjaamoiden verkoston Eurooppaan
28.02.2024 8.33Suomen metsäkeskuksen sähköinen asiointipalvelu Metsään.fi uudistuu
27.02.2024 17.00KATSO VIDEO! Dinolift 50 vuotta - Pitkäaikainen yhteistyö Rotatorin kanssa
27.02.2024 13.00Metsätalouden Metka-tukien haku avautuu maaliskuun alussa
27.02.2024 9.17Metsä Group luopuu puunhankintaliiketoiminnoistaan Virossa
26.02.2024 16.44Huippumodernin sahalaitoksen tehokasta tukkien käsittelyä
26.02.2024 16.00Metsä Groupin Kemin biotuotetehtaan vastuullinen logistiikka takaa toimitusvarmuuden asiakkaille
26.02.2024 12.22Suomen Lantakaasu Oy ostaa Nurmon Bioenergian
26.02.2024 12.00Muodostelmaluistelu: Suomenmestaruudet ratkaistu - Junioreissa yllätysvoittaja
26.02.2024 12.00Kansainvälinen nesteiden kuljetusyritys HOYER tilaa 165 DAF XG -vetoautoa
26.02.2024 10.15Renault jo seitsemännen kerran The Car of the Year voittaja
26.02.2024 9.12Täydellisesti uudistunut Dacia Duster ehtii kesäksi Suomeen
25.02.2024 12.00Lämmöksi Oy: Lämpöä metsästä kokonaispalveluna
24.02.2024 13.13Tavaraa määränpäähän kuljetettaessa tulisi välttää takaisinpäin kuljetusta
24.02.2024 12.00Metsäkoneilla riittää töitä - kalusto siirtyy tyylikkäästi
23.02.2024 18.00KATSO TÄSTÄ 23.2. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
23.02.2024 17.12Kuopion Savilahden robottibussin nimeksi Välkky
23.02.2024 15.00Kainuuseen lähes 1000 hehtaaria uusia luonnonsuojelualueita
23.02.2024 9.00Metsänomistajat ja teollisuus voivat saada enemmän arvoa puumassan sisältämistä arvokkaista piilevistä ainesosista
22.02.2024 12.30Ammattilehti koeajaa: Ford Transit Custom AWD - vihdoinkin neliveto!
22.02.2024 9.03Kuitu- ja energiapuun hinnat nousivat ennätyskorkeiksi vuonna 2023
22.02.2024 8.44THL ja Valvira alkoholin kotiinkuljetuksesta: Lainsäädäntö ja valvonta on suunniteltava vastuullisesti
22.02.2024 8.29IVECO Finland Oy on valinnut vuoden 2023 parhaat suorittajat verkostossaan
21.02.2024 17.40Nokian Tyres Hakkapeliitta TRI M+S -traktorirenkaasta kaksi uutta kokoa
21.02.2024 17.00Tutkimus valaisee kuorma- ja linja-autonkuljettajien saatavuuden haasteita Suomessa
21.02.2024 14.00Seuraa Äänekoskelle rakentuvan kertopuutehtaan rakennustöiden etenemistä reaaliaikaisesti verkossa
21.02.2024 12.10Koeajettua: Ford Transit Custom AWD - vihdoinkin neliveto!
21.02.2024 11.00Volvo Truck Center Forssa uudistui
21.02.2024 8.11HydraSpecman Oulun uuden myymälän avajaiset nyt perjantaina 23.2. - tervetuloa!
21.02.2024 8.00SSAB ottaa VR:n kanssa käyttöön sähkörekat lähitoimituksissa
20.02.2024 16.33Suoelinympäristöjä ennallistettiin Tornatorin mailla ennätysmäärä vuonna 2023
20.02.2024 10.00Ponssen tilinpäätös 1.1.-31.12.2023 - liikevaihto kasvoi 821,8 miljoonaan euroon

Näytä lisää »