Akaan raakapuuterminaalin rata sähköistetätään 21.5.202114.05.2021 9.33 Akaan uuteen raakapuuterminaalin johtavalla sähkörataosuudella kytketään jännite ratajohtoon perjantaina 21.5.2021. Jännite kytketään Toijalan aseman pohjoispään ja raakapuuterminaalin väliselle radalle. Väylävirasto rakennuttaa Akaaseen uutta raakapuuterminaalia, joka parantaa kuljetusten kustannustehokkuutta ja raakapuun toimitusvarmuutta. Terminaalialueelle on rakennettu myös uusi Toijala–Valkeakoski-radasta erkaneva pistoraide, joka sähköistetään. 25 000 voltin jännite kytketään päälle perjantaina 21. toukokuuta. "Sähköradan jännite on aina päällä: myös silloin, kun junaa ei ole näkyvissä. Sähköjohtimien ja niitä kannattavien putkirakenteiden koskettaminen tai lähestyminen on aina hengenvaarallista. Myös rautatiealueella liikkuminen on vaarallista ja sakon uhalla kielletty, lukuun ottamatta matkustajalaitureita ja muita luvallisia kulkuteitä", muistuttaa hankkeen projektipäällikkö Terhi Haapaniemi Väylävirastosta. Keskustelethan lasten kanssa rautatiealueen vaaroista "Sähkö tuo rautatieympäristöön uuden elementin, johon tulee suhtautua varovaisuudella. Pylväisiin ja vaunujen katolle kiipeäminen on aina hengenvaarallista. Myös kaikenlaisten esineiden, kuten vaikkapa keppien, rautalankojen tai narujen ojentaminen kohti johtimia tai niitä kannattavia rakenteita on vaarallista" Haapaniemi jatkaa. Akaan raakapuuterminaali Valmistuessaan uusi raakapuun kuormauspaikka parantaa kuljetusten kustannustehokkuutta, sillä kuormausalue mahdollistaa 27 vaunusta koostuvien kokojunien ja HCT-rekkojen käytön raakapuun kuljetuksiin. Kuormauspaikalle johtava kuormausraiteisto sähköistetään, mikä mahdollistaa operoinninsähkövetureilla. Valmistuessaan Akaan raakapuunkuormauspaikka vahvistaa valtakunnallista raakapuuterminaali- ja kuormauspaikkaverkostoa sekä parantaa raakapuun toimitusvarmuutta. Hankkeen yhteydessä tehdään myös tasoristeysjärjestelyitä, joilla parannetaan tienkäyttäjien turvallisuutta. Raakapuun kuormauspaikan rakentamisen yhteydessä poistetaan kolme vartioimatonta tasoristeystä ja yksi tasoristeys muutetaan kevyen liikenteen käyttöön. Poistettavien tasoristeyksien osalta järjestetään korvaavat tieyhteydet. |