Päästötön DAF LF Electric -kaupunkijakeluauto 280 km toimintamatkalla03.02.2021 9.30
DAF johtaa hyötyajoneuvojen sähköisten voimansiirtojen kehitystä. DAF alkoi myydä eurooppalaisista valmistajista ensimmäisenä täyssähköistä vetoautoa, CF Electriciä (GCW enintään 37 tonnia). Se on suunnattu ensisijaisesti päivittäistavarakauppojen jakeluun ja kaupunkien sisäisiin kuljetuksiin. Sittemmin DAF lisäsi sähköautotarjontaansa jäykkärunkoisen 6x2 CF Electric -mallin, jossa on taka-akseliohjaus (GVW enintään 29) ja joka sopii ihanteellisesti esimerkiksi päästöttömään jätteiden keräämiseen. Suuret kuljetusyritykset ovat ajaneet CF Electric -kuorma-autoilla jo satojatuhansia kilometrejä, mikä on kerryttänyt DAF:n kokemusta sähköisten voimansiirtojen kehittämisessä. Uusi LF Electric on DAF:n uusin täyssähköisellä voimansiirrolla varustettu tuote. Säännölliset reitit LF Electricin sähkömoottori tuottaa 250 kW:n nimellistehon (enimmäisteho 370 kW) ja 1 200 Nm:n nimellisväännön (huippuvääntö 3 700 Nm). Moottori saa virtaa litium-rautafosfaattiakusta (LFP), jonka bruttoenergiasisältö on 282 kWh (käytettävissä 254 kWh). Sen ansiosta LF Electric kulkee päästöttömästi ja lähes äänettömästi yli 280 kilometriä, mikä täyttää kaupunkijakeluyritysten tarpeet helposti. Uusimman sukupolven akut DAF:n kaikissa täyssähköautoissa käytetään LFP-akkuja (litium-rautafosfaattiakkuja). Ne edustavat uusinta akkusukupolvea, ja kestävän kehityksen vuoksi ne eivät sisällä kobolttia tai magnesiumia. Lisäksi ne on pakattu entistä tehokkaammin, mikä parantaa energiatiheyttä, ja niiden kemiallinen koostumus takaa parhaan suojan ylikuumenemista vastaan. LFP-akuilla on kuuden vuoden takuu, mikä kuvastaa DAF:n luottamusta niiden suorituskykyyn, luotettavuuteen ja kestävyyteen. Hidas ja nopea lataus e-PTO-vaihtoehto DAF LF Electriciin on saatavilla valinnainen 400 V:n e-PTO esimerkiksi sähköisten jäähdyttimien, sähköhydraulisten nostureiden ja muiden lisälaitteiden käyttöön. Jakeluauto on täysin päästötön, kun erillistä generaattoria ei tarvita. Kaksi akseliväliä LF Electric on aluksi saatavilla 19 tonnin jäykkäalustaisena mallina, jonka akselivälinä voi olla 5,3 tai 5,85 metriä. Kuorma-auton päällirakenteen ja kuorman suurin sallittu paino on 11 700 kg, mikä sopii useimpiin kaupunkijakelutehtäviin. Edeltävien LF-autojen edut LF Electric -autot luonnollisesti tarjoavat käyttäjälleen samat edut kuin polttomoottoriset sisarmallinsa. Muiden LF-mallien tavoin se tarjoaa helpon nousun hyttiin, erinomaisen näkyvyyden kaikkiin suuntiin, miellyttävän ajomukavuuden ja alansa pienimmän kääntösäteen, jonka ansiosta hallittavuus on huippuluokkaa. Se on täydellinen valinta jokaiselle kaupunkijakeluauton kuljettajalle. DAF LF Electric on kehitetty tiiviissä yhteistyössä Dana Inc:n kanssa ja sen tuotanto alkaa toukokuussa Leyland Trucksin tehtaalla Iso-Britanniassa.
DAF LF Electric tekniset tiedot: Kokonaismassa 19 tonnia Omamassa 7 300 kg Kantavuus 11 700 kg Vetotapa 4x2 Akseliväli 5 300 millimetriä 5 850 millimetriä Sähkömoottori Dana, kestomagneetti Teho 250 kW (nimellinen) / 370 kW (huippu) Vääntö 1 200 Nm (nimellinen) / 3 700 Nm (huippu) Akun kapasiteetti 282 kWh (käytettävissä 254 kWh) 20–80 % 1 t 0–100 % 2 t Hidas yölataus, 22 kW 20–80 % 6,5 t 0–100 % 12 t |