Nokian Hakkapeliitta 10 tarjoaa seuraavan sukupolven turvallisuutta28.01.2021 12.30
Nokian Hakkapeliitta 10 -tuoteperhe on innovatiivinen yhdistelmä ylivoimaista talvipitoa, ajomukavuutta ja ympäristöystävällisyyttä. Tuoteperheen erityinen uusi tulokas on sähköautoihin ja hybrideihin tarkoitettu Nokian Hakkapeliitta 10 EV. Uusi Nokian Hakkapeliitta 10 -nastarengasperhe on luotu suoriutumaan Pohjolan ankarissa olosuhteissa. Valikoimassa on yli 140 tuotetta. Kokovalikoima kattaa koot 14-22 tuumaa, ja nopeusluokka on T (190 km/h). Suurimmassa osassa tuotteita on merkintä XL, joka tarkoittaa kyseisen koon suurinta kantoluokkaa. Uusi Nokian Hakkapeliitta 10 -tuoteperhe tulee kuluttajille myyntiin syksyllä 2021. Päämarkkina-alueita ovat Pohjoismaat, Venäjä ja Pohjois-Amerikka. Jotta uusi Nokian Hakkapeliitta 10 vastaisi autoilijoiden tarpeisiin, siinä on kahdenlaisia uudentyyppisiä nastoja. Myös nastojen määrää on lisätty, ja niiden sijoittelu on räätälöity rengaskoon mukaan. Esimerkiksi suosituimmassa koossa 205/55 R16 nastoja on 16 prosenttia enemmän verrattuna edelliseen malliin, mikä osaltaan parantaa renkaan turvallisuusominaisuuksia. Uusia, tähden muotoisia nastoja on kierretty 180 astetta renkaan kummallakin olkapääalueella. Uudenlainen sijoittelu parantaa sivuttaispitoa ja käsiteltävyyttä varsinkin jäällä. Kun nastan reunat osuvat tien pintaan, ne ovat aina optimaalisessa asennossa. Tämä antaa lisäpitoa renkaalle sekä kuljettajalle lisää aikaa reagoida ennen pidon ja auton hallinnan menettämistä. Pito pysyy vakaana, kun sivuttais- ja pitkittäispidon ominaisuudet ovat tasapainossa. Nokian Hakkapeliitta 10:n käyttöikää on pidennetty parantamalla nastojen kiinnitystä. Lisäkumi nastojen pohjassa kiinnittää ne tiukasti ja saa ne pysymään paikallaan pidempään. Kiihdytysominaisuudet jäällä ovat parantuneet kahdeksan prosenttia verrattuna Nokian Hakkapeliitta 9:ään. Nokian Hakkapeliitta 10:n seuraavan sukupolven direktionaalinen eli pyörimissuunnaltaan määrätty pintamalli on vahvasti lamelloitu, mikä näkyy autoilijoille parantuneena vakautena ja lumipitona. – Renkaan keskiosa on erittäin jäykkä, sillä pitkittäinen keskiripa on liitetty olkapääalueeseen kuviopalojen välisillä rivoilla. Tämä tekee renkaasta jäykemmän, mikä puolestaan tuo tarkkuutta ajovasteeseen paljaalla tiellä talvipidosta tinkimättä. Aggressiivinen pintakuviointi ja monipuolinen lamellointi ovat täydellinen yhdistelmä ensiluokkaista pitoa, vakautta ja ajettavuutta kaikilla pinnoilla, Liukkula kertoo. Nokian Hakkapeliitta 10 sopii kaikkiin talviolosuhteisiin ja toimii luotettavasti märällä, loskalla ja lumella. Loskakeli on yksi vaikeimmista olosuhteista, varsinkin tilanteissa, jossa hieman jäätynyttä loskaa on kasoina moottoritien kaistojen välissä. Renkaan pinta on suunniteltu estämään sohjoliirtoa. Pinnan yhdistetyt urat siirtävät vettä ja loskaa tehokkaasti pois renkaan ja tienpinnan välistä. Nokian Renkaat on myös pienentänyt renkaan vierintävastusta, mikä lisää polttoainesäästöjä ja vähentää haitallisia päästöjä. Kekseliäs raaka-aineiden käyttö ja alhaisen vierintävastuksen tuova pintakuvio tekevät Nokian Hakkapeliitta 10:stä vastuullisemman vaihtoehdon autoilijoille. – Nastojen huono puoli on aina ollut melu. Teimme paljon tutkimus- ja testaustyötä ratkaistaksemme asian ja vähentääksemme rengasääntä mahdollisimman paljon. Nastojen sijoittelu on tietokoneoptimoitu, jotta yksittäisten nastojen iskuaallot eivät ikinä vahvista toisiaan. Sisälle autoon tuleva ääni laskee dramaattisesti, Liukkula kertoo. Nokian Hakkapeliitta 10 SUV Tehokkaat katumaasturit vaativat renkailta paljon. Renkaiden täytyy olla vahvat ja tukevat pitääkseen isot, painavat ajoneuvot vakaina myös suurissa nopeuksissa ja huonoissa tieolosuhteissa. Uusi Nokian Hakkapeliitta 10 SUV on räätälöity isoja ja tehokkaita katumaastureita varten. Siinä on samat turvallisuusominaisuudet kuin henkilöautonrenkaassa sekä enemmän kestävyyttä ja vakautta hallitakseen raskaamman rengaskuormituksen tarkasti ja luotettavasti. Nokian Hakkapeliitta 10 SUV:issa on jäykkä pintakuviointi ja tukirivat olkapääalueilla. Tukirivat yhdistyvät uranpohjanostoihin, jotta renkaan kuviopalojen liike vähenisi. Tämä parantaa ajovakautta ja kestävyyttä. Uuden sukupolven pintakumisekoitus on räätälöity monipuoliseen katumaasturikäyttöön. Kumiseos toimii talven erilaisissa lämpötiloissa, tarjoaa erinomaista kulumiskestävyyttä sekä varmistaa turvallisen pidon ja vakaan käsiteltävyyden. Nokian Hakkapeliitta 10 EV Uusi erityinen tulokas Nokian Hakkapeliitta -perheeseen on sähköautoja varten kehitety Nokian Hakkapeliitta 10 EV. - Sähköautot ovat hiljaisia, minkä vuoksi hiljainen rengasääni on mukavuuskysymys. Kun nastat ja pintakuvio osuvat tienpintaan, renkaan sisällä olevan ilmatilan ominaistaajuudet heräävät ja aiheuttavat noin 200 hertsin ärsyttävän melupiikin. Uusi Silent Drive -teknologia vaimentaa tämän värähtelyn, ja tuloksena on matalampi äänitaso, vähemmän melua matkustamossa ja lisää ajomukavuutta. Renkaan koosta ja sivupinnan korkeudesta riippuen vaahto vaimentaa resonanssihuippujen ääntä jopa 9 desibeliä, sanoo Hannu Onnela, Nokian Renkaiden Senior Development Engineer. Sähköautot ovat yleensä tehokkaita ja painavat enemmän kuin polttomoottoriautot, mikä asettaa vaatimuksia myös renkaille. Nokian Renkaat on luonut Nokian Hakkapeliitta 10 EV:n vastaamaan sähköautojen vaatimuksiin vahvemman rakenteen ja kulutuspinnan lisäkumin avulla. Vahva rakenne tuo ylivertaista vakautta, ja kulutuspinta on suunniteltu kestämään voimakasta vääntöä ja raskasta rengaskuormitusta. Lisäkumi korostaa renkaan hiljaisuuteen vaikuttavia ominaisuuksia.
Pääinnovaatiot: Tuplanastateknologia. Maksimaalista turvallisuutta jäällä ja lumella. Keskialueen nastat parantavat kiihdytys- ja jarrutuspitoa, olkapääalueiden nastat maksimoivat pidon mutkissa ja kaistanvaihdoissa. Olkapääalueiden tähdenmuotoisia nastoja on kierretty 180 astetta, mikä tuo erinomaista sivuttaispitoa ja parantaa käsiteltävyyttä. Nastojen optimoitu sijoittelu tuo miellyttävän äänitason ja ajomukavuutta. Eco Stud 10 -konsepti. Vähemmän tien kulumista, enemmän ajomukavuutta. Eco Stud -tyynyt, ilmatila nastan alalaipan keskellä, kumikerros nastan alla ja paksumpi kerros nastan ja teräsvöiden välissä vaimentavat nastojen iskua. Nykyaikainen, ympäristöystävällinen nastakonsepti pehmentää kontaktia tiehen ja varmistaa miellyttävän rengasäänen. SilentDrive™-teknologia. Parasta mukavuutta. Poikkeuksellisen hiljaisen äänitason mahdollistaa renkaan sisäpinnalle lisätty kerros akustovaahtoa. Akustovaahto vaimentaa renkaiden ilmatilasta tulevaa resonointia, mikä hiljentää ääntä ja lisää ajomukavuutta. Tätä teknologiaa hyödynnetään Nokian Hakkapeliitta 10 EV -tuotteissa. Uuden sukupolven pintakumisekoitus. Vaikuttavaa talvipitoa ja pieni vierintävastus. Pintakumiseos pysyy joustavana ja säilyttää pitonsa kovillakin pakkasilla ja tarjoaa vakaan suorituksen myös leudommalla säällä. Pintakumiseoksen materiaaleista 30 prosenttia on uusia, innovatiivisia raaka-aineita, kuten mäntyhartsia ja rypsiöljyä, ja yli 50 prosenttia kaikista renkaassa käytetyistä öljyistä on biopohjaisia. Pieni vierintävastus tuo polttoainesäästöä ja pienentää haitallisia päästöjä. Aramid Sidewall -teknologia. Kestävyyttä ja suojaa yllättäviin tilanteisiin. Äärimmäisen vahvoja Aramid-kuituja sisältävä renkaan sivupinnan seos on poikkeuksellisen kestävää ja estää rengasrikkoja. Samaa materiaalia käytetään ilmailu- ja puolustusaloilla. Aramid-kuidut vahvistavat sivupinnan kumia kestämään ulkoiset iskut ja painumisen vannetta vasten. Jarrutus- ja kiihdytystehostimet. Suunniteltu parantamaan lumipitoa. Tehostimien terävä, sahamainen kuviointi parantaa pitkittäispitoa, jota tarvitaan kiihdytyksissä ja jarrutuksissa. Deep snow grooves. Olkapääalueiden aggressiiviset urat tuovat lisäpitoa syvempään lumeen mentäessä. 3D-lukkolamellit. Enemmän ajotarkkuutta. 3D-lukkolamellit lukitsevat kuviopalat yhteen renkaan osuessa tiehen, mikä parantaa käsiteltävyyttä mutkissa ja väistöissä. |