AMMATTILEHTI KOEAJAA: Parivertailussa BMW X5 xDrive30d ja BMW X7 xDrive30d - Maasturiluokan valioyksilöt

19.01.2021 17.40

bemu1.jpg

Viime vuonna katukuvaan tullut BMW X5:n neljäs sukupolvi ja liki samaan aikaan markkinoille täysin uutena mallina tuotu BMW X7 alleviivaavat esimerkillisesti valmistajan tunnuslauseen ajamisen ilosta. 

(kuva yllä: Hiljattain markkinoille tuotu neljännen sukupolven BMW X5 (vas.) ja uusi BMW X7 puhuttelevat paitsi ulkonäöllään myös ajettavuudellaan. Valmistajalle ominaiseen tapaan molempiin on tarjolla mitä mielikuvituksellisimpia varusteita ja konehuoneeseen todella eksoottista tekniikkaa. Ajovalot ovat tietenkin adaptiiviset ja valo tuotetaan tehokkaiden ledien voimin.)

BMW on valmistanut suosittua X5 katumaasturiaan jo parin kymmenen vuoden ajan. Henkilöautopuolen 5-sarjan tavoin myös X5-mallisto on kestänyt ulkomuotojen osalta hyvin aikaa. Tuoreimman ja vasta järjestyksessään neljännen mallisukupolven myötä X5:n koria kasvatettiin kaikissa suunnissa. Akseliväli on nyt 2,975 metriä, mikä on peräti 42 mm entistä enemmän. Kokopituus kasvoi maltillisemmin 36mm, samoin korkeus 19 mm, mutta  suurin venytys 66 mm tehtiin leveyssuunnassa. Kasvun myötä X5:n toi kaivattuja lisäsenttimetrejä ohjaamoon, ja erityisesti takamatkustajille. Liki viiden metrin pituinen katumaasturi on kookas, mutta näyttää ja myös tuntuu isoveli X7:n vieressä, mallinimensä mukaisesti paria kokoluokkaa pienemmältä autolta. 

bemu2.jpg

(kuva: Kojelautaa hallitsee kaksi suurikokoista näyttöä. Näkyvyys on hyvä ja ajotuntuma erinomainen. X5:n keskikonsolissa on lisähinnasta tarjottava lämmitettävä/jäähdytettävä mukiteline. Erittäin toimiva ja hintansa väärti lisävaruste, oikeasti!)

BMW X7:llä on pituutta puskurista puskuriin mitattuna peräti 5,15 metriä, mikä on 38 cm enemmän kuin X5:ssä. Kun leveyttäkin on tasan kaksi metriä ja korkeutta 1,8 metriä muodostuu X7:n sovittamisesta suomalaisiin parkkipaikkoihin omat haasteensa. Tosin kuljettaja voi tällaisissa tilanteissa hyödyntää valinnaisvarusteista löytyvää ja asiallisesti pelaavaa pysäköintiavustinta tai tarkkailla auton ympäristöä eri puolille autoa sovitettuja kameroita hyödyntäen. 

Valmistaja tuntien molemmissa mallivaihtoehdoissa hyödynnetään alan uusinta ja turvallisinta tekniikkaa, mitä on tarjolla todella laajalla skaalalla, kaikkiin mieltymyksiin. Suomessa X5:n verolliset hintapyynnit alkavat xDrive 45e bensiinihybridin reilusta 86 000 eurosta päättyen X5 M mallin hulppeaan yli 230 000 euron hintapyyntiin. Nyt ajettavan BMW X5 xDrive30d:n hinnat alkavat noin 98 000 eurosta. Kattavin M-Sport, BMW Inividual ja talvipaketein sekä lukuisin valinnaisvarustein täydennetyn X5:n hintapyynti nousee päälle 137 000 euron. 

bemu3.jpg

(kuva: X7 on kuljettajan paikalta tarkasteltuna likipitäen yhteneväinen pikkuveli X5:n kanssa.)

Taloudellista voimaa

Molempien nyt koeajettavien X-sarjalaisten kulkupuolesta vastaa kaksoisahdettu, tilavuudeltaan kolmelitrainen dieselmoottori. Kierrosherkästä kuusisylinterisestä moottorista irrotetaan 265 hv / 620 Nm suoritus arvot. Huipputeho saadaan puristettua irti kierroslukumittarin neulan osoittaessa 4000 r/min lukemaa. Paras vääntö on tarjolla kierrosalueella 2000-2500 r/min.

BMW on tunnettu läpi historian korkeaan hyötysuhteeseen yltävistä moottoreistaan. X-sarjalaiset eivät tee tähän poikkeusta. Yhdistetyn ajotavan polttoaineenkulutuslukemiksi ilmoitetaan X5:lle 7,9 l / 100 km ja X7:lle 8,5 l / 100 km. Lukemat saattavat tuntua optimistisilta omapainoltaan liki 2200 kg ja yli 2300 kg painaville, yli 20-tuumaisten vanteiden ja leväprofiilisten renkaiden turvin kulkeville jäteille. Tosiasia kuitenkin se että molemmat pysyvät vaivatta luvatuissa lukemissa ja maantieajossa jopa alittavat yli litralla valmistajan ilmoittamat lukemat. 

Mielenkiintoista on sekin että autot ovat luonteiltaan täysiä vastakohtia toisilleen, vaikka tekniikkaosastolla on täysin samat varusteet. X5:n tuntuu ajossa merkittävästi X7:aa pirteämmälle; kaikilla ajotapatiloilla. X5:n kohdalla BMW on sortunut auton äänimaailman manipulointiin lisäämällä pakoääniä audiojärjestelmän kautta ohjaamon puolelle. X7 on puolestaan käyntiääniltään sekä rengasmelultaan ehkäpä hiljaisin koskaan Ammattilehden koeajama katumaasturi. 

Molemmissa autoissa on korkeussäädettävä täysilmajousitus ja sähkösäätöiset iskunvaimentimet, mikä mahdollistaa alustan säätämisen vallitsevien olosuhteiden mukaisesti. 

bemu4.jpg

(kuva: Mittaristo edustaa kehityksen kärkeä. Ajoneuvon turvallisuusvarusteet tarkkailevat infrapunakameralla kuljettajan vireystasoa. Palaute tulee järjestelmästä nopeasti, jos katse alkaa harhailla.)

Mukavuuslippulaivat

Jättimäisellä ja äärimmäisen tyylikkäällä X7:lla BMW astuu hienostuneesti Mersun ja Range Roverin ja raskaalla saappaalla kokoluokan luoneiden Yhdysvaltalaisvalmistajien varpaille. 

Vaikka X5 sai malliuudistuksessa lisää sisätilaa on se edelleen tehty etumatkustajien ehdoilla. X7 tuo ensimmäisen istuinrivin ylellisen mukavuuden ja kattavat sähköiset säädöt myös toiselle istuinriville. X7 tarjoaa vakiovarustein kelvolliset oltavat myös takimmaisella istuinrivillä matkustaville. Paremmissa varustelutasoissa X7:aan on tarjolla jopa viisialueinen ilmastointi, mikä tuo omat ilmastoinnin säätimet kaikille istuinriveille; USB-latauspisteet löytyy kaikille istuinpaikoille. 

bemu5.jpg

Ammattikäyttöön

Jos BMW X5 ja X7:aa peilataan ammattikäytön vaatimusten valossa, niin 3-litran dieselmoottori on ainoa järkevä valinta. Ergonomia ja ajettavuus sekä loppuun harkittu mukavuus on molemmissa vaihtoehdoissa huippuluokkaa. Tankkausvälin eli noin tuhannen kilometrin siivu sujuu tottumattomaltakin yhdellä pysähdyksellä. Monissa autoissa suunnittelun kukkasiksi luonnehdittavat Hands Free -järjestelmän puutteet ja etenkin se että vastapuhujan äänet kantautuvat auton ulkopuolelle on eliminoitu molemmissa onnistuneesti. 

bemu6.jpg(kuva: BMW X7:n viimeinen eli kolmas istuinrivi tarjoaa asialliset oltavat myös aikuisille. Tosin silloin keskimmäisen rivin matkustajien täytyy tinkiä hieman jalkatiloistaan - istuimet siirtyvät sähköllä, joten isosta vaivasta ei ole kyse.)

BMW:n maasturit ovat saaneet pitkään kiitosta kaksiosaisesta takaluukun kannestaan, mistä alempi puolikas taittuu pick-upin tapaan perälaudaksi. Tällä säästetään maalatun puskurin pintoja ja samalla kuormaa tekevän vaatteet pysyvät siisteinä. 

Ilmajousituksen ansiosta molempien autojen perän saa napin painalluksella laskettua vajaan kymmenisen senttiä, mikä helpottaa merkittävästi kuormausta.

X5:ssa takapenkkirivin selkänojat taittuvat alas mekaanisesti. X7:ssa sama sujuu sähköllä, molempiin suuntiin. Istuimien selkänojat taitettuina X7:n tavaratila kasvaa reilusta 320 litrasta pitkälti yli kahteen kuutiometriin. Ja kun kantavuuttakin on liki 900 kg verran käy X7 paremman puutteessa vaikka pakettiautosta. Eikä X5 kalpene tässäkään vertailussa. Kantavuutta on 650 kg ja kuormatilaa reilut 1850 litraa. 

Molempiin autoihin on tarjolla automaattisesti esiin- ja poistaittuva vetokoukku. Vetopainot ovat molemmissa samat 750 / 3500 kg.

bemu7.jpg(kuva: Malliuudistuksen myötä X5:n tavaratila kasvoi hitusen (kuva). Seiskassa sitä on pienimmilläänkin tavallisen perheauton verran ja kaikki istuimet taitettuna hulppeat 2120 litraa.)

Ajomukavuus huipussaan

Molemmat BMW katumaasturit yllättivät monipuolisuudellaan. Parasta antia on huippuunsa viety ajomukavuus. X5 on selvästi viritetty nuorempaa, merkin urheilullisia perinteitä arvostavaa eurooppalaista ostajakuntaa silmälläpitäen. Kaikki Ammattilehden mukavuusmittarit rikkova X7 puhuttelee Amerikkalaisten autojen ylellisyyttä ja mukavuutta arvostavaa ostajaa. Auto on kokoisekseen yllättävän ketterä ja saa tässä vertailussa raadilta pykälää X5:sta paremman arvosanan. Ratkaisevaksi nousi jyhkeä ulkonäkö sekä ennen kaikkea takamatkustajien arvosanat. 

Olipa ostopäätöksen alla BMW X5 tai X7, niin virhemarginaali väärän valinnan suhteen on todella mitätön, sillä valmistaja on karsinut huonot vaihtoehdot pois jo suunnitteluvaiheessa.

21.03.2024 12.11SSAB tuo markkinoille maailman ensimmäisen päästöttömän teräsjauheen
21.03.2024 11.01Metsä Board vetäytyy Kaskisten taivekartonkitehdashankkeesta
21.03.2024 11.00MAN: Linja-autojen myynti vahvassa kasvussa
21.03.2024 9.00Metsä Group ilmoittaa vähentävänsä fossiilisten kemikaalien käyttöä puunkorjuussa
20.03.2024 17.10Vientiteollisuuden puheenjohtajat: SAK:n toiminta ei palvele Suomen ja suomalaisten etua - "Neuvotteluissa sovitun työrauhan merkitys näyttää olevan hyvin pieni"
20.03.2024 15.22Metsänomistajien tyytyväisyys puukauppaan nousussa
20.03.2024 13.22John Deere Forestryn asiakastuki vahvistuu Pohjois-Suomessa
20.03.2024 12.00Metsätalouden vesistö- ja ilmastopäästöjä voidaan hillitä välttämällä avohakkuita ja niihin liittyviä ojitustoimia
20.03.2024 10.35Pääsiäispupun perimä avattu - käpälänjäljet johtavat Liperiin
20.03.2024 9.00Polaris esittelee uusia mielenkiintoisia moottorikelkkamalleja
19.03.2024 18.15Metsäkoneketjujen teroituspalvelua suurella volyymilla ja korkealla laadulla
19.03.2024 9.29Atlas Copco tuo markkinoille kaksinopeuksisen kompressorin teollisuuskäyttöön
19.03.2024 9.20Konecranesin teollisuusnosturimallisto laajenee
19.03.2024 9.00Uudet Renault Trucks T- ja C-sarjat koeajokiertueelle
19.03.2024 8.33Luke: Vapaa-ajankalastajien suhtautuminen kuhan alamitan nostoon on valtaosin positiivista
18.03.2024 14.00Erno Tuomilahti vuokraus- ja vaihtoautomyyjäksi MAN Center Espooseen
18.03.2024 11.00Volvo saa 100 sähkökuorma-auton tilauksen DFDS:ltä
18.03.2024 8.00Kiinteiden puupolttoaineiden kulutus väheni lämpö- ja voimalaitoksissa vuonna 2023 - metsähakkeen poltto edelleen kasvussa
17.03.2024 15.00Superpuolikkaat tuo tehokkuutta kierrätykseen
16.03.2024 16.00Korjuuyrittäjät investoivat kalustoon haastavista ajoista huolimatta
15.03.2024 20.00KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.03.2024 19.00Vuokrakoneilla tehokkuutta kierrätysprosesseihin
15.03.2024 9.17Valkohäntäpeurakanta laskee suunnitellusti - Kannan pieneneminen on metsästäjien pitkäjänteisen työn tulosta
15.03.2024 9.02Tiguanin lataushybridien myynti alkaa
14.03.2024 15.13Volvo Finland Ab muuttaa organisaatiotaan - Manninen palaa Volvolle
14.03.2024 13.13Renault Trucksilla vahva vuosi takana - uusien autojen toimitukset kasvoivat liki viidenneksellä
14.03.2024 13.13Ruotsalaisvalmistajan raskaiden perävaunujen Trako-vetoaisoissa havaittu merkittäviä puutteita
14.03.2024 9.00MAN jatkaa itsenäisesti kulkevien kuorma-autojen kehittämistä
13.03.2024 17.00Nordic Traction Group ilmoittaa strategisesta aikeestaan siirtää telatuotanto Skotlannista Suomeen
12.03.2024 18.00Puutavaterminaalissa operoitaessa luotettavuus ja tehokkuus ratkaisee
12.03.2024 14.45MEP Elsi Katainen: Jättirekkojen rajat ylittävä liikenne sinetöitiin parlamentin kantaan
12.03.2024 13.20Kartonkitehtaan sivuvirrat viljelijöille hyötykäyttöön
12.03.2024 10.00Uusien autojen verkkokaupan pioneeri vaihtaa nimeä
12.03.2024 8.00Ennallistamisasiantuntijat: Ennallistamisasetus tavoittelee elinympäristöjen tilan parantamista laajasti
11.03.2024 18.00T. ja J. Kivioja Oy: Energia-alan kokonaispalvelua
11.03.2024 11.27Keski-Suomen maanteiden päällysteitä korjataan vuonna 2024 yhteensä 200 km tieosuudella
11.03.2024 11.11Scanian myynti ja tulos kasvoivat merkittävästi vuonna 2023 - Sähköautojen kysyntä vaimeaa
11.03.2024 10.30NDI laajentaa edullisten maatalousrenkaiden valikoimaa
11.03.2024 8.22Metsä Group palkkaa 16-17-vuotiaita kesätöihin
10.03.2024 17.00Katso video kaivukoneiden lumenveiston SM-kisoista Juupajoelta
08.03.2024 20.00KATSO TÄSTÄ 200. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
08.03.2024 11.00Toimitusketjujen viiveet ja tilauskannan oheneminen söivät Keslan tulosta
07.03.2024 13.33Valmet toimittaa uuden keittimen yläerottimen Mönsteråsin sellutehtaalle Ruotsiin
07.03.2024 10.14MacGregorille suuri nosturitilaus VARD-laivanrakennusyhtiöltä kaapelinlaskualusprojektiin
07.03.2024 10.00Valkohäntäpeuroja ja metsäkauriita saaliiksi aiempaa vähemmän
06.03.2024 16.00Allison Transmissionilta uusi täyssähköisen 8,5-tonnin akseli
06.03.2024 9.06Suomessa lähes neljä miljoonaa ajokortillista
06.03.2024 9.00Siltojen korjaustyöt vaikuttavat liikenteeseen tulevana kesänä Vantaalla Kehä III:n ja Lahdenväylän liittymässä
06.03.2024 8.50Vianor uusiin tiloihin Seinäjoella
05.03.2024 10.10Valmet Automotiven vuosikatsaus 2023: Positiivinen liiketulos haastavassa markkinassa
05.03.2024 10.00Nauvo-Korppoon ja Vartsalan lauttaliikenteeseen luvassa parannuksia kesäkuusta alkaen
05.03.2024 9.00EU:n ennallistamisasetus on hyväksytty Euroopan parlamentissa - ajankohtaiswebinaari pureutuu asetuksen toteutukseen ja etenemiseen
04.03.2024 17.00Magni-kurottajat tekevät uuden maahantuojan voimin paluun Suomen markkinoille
04.03.2024 12.00AVS-Yhtiöt Oy siirtyy Beijer Tech:n omistukseen
04.03.2024 8.30Kaivinkoneiden lumenveiston SM-tittelit 2024 ratkaistaan ensi lauantaina 9.3. Juupajoella - lähde mukaan hienoon koko perheen tapahtumaan
04.03.2024 7.50Tilasto: Ennätysmäärä uusia yhteismetsiä perustettiin viime vuonna
03.03.2024 15.00Optimaalisella kuljetuskalustolla päästään parhaaseen tulokseen puunajossa
03.03.2024 10.00Suomen ajoneuvokanta kasvoi vuonna 2023
02.03.2024 12.10Uusi ympäristöystävällinen teräketjun voiteluaine vakuuttaa ominaisuuksillaan
01.03.2024 19.00KATSO TÄSTÄ 1.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
01.03.2024 8.49Metsähallitus avaa tontinluovutuskilpailun Kilpisjärvellä matkailuliiketoiminnan edistämiseksi
01.03.2024 8.30Keslan tilinpäätöstiedote: liikevaihto kasvoi, tulos parani
29.02.2024 9.30Kuumat ja kuivat kasvuolosuhteet sekä työvoiman heikko saatavuus puutarhaviljelyn haasteina
29.02.2024 9.20Ratatyöt hidastavat lentoaseman junayhteyksiä pk-seudulla
29.02.2024 9.11Biokaasulaitoksen maanrakennustyöt käynnistyvät Kiuruvedellä
28.02.2024 18.20Korpipojat Oy: Korpimetsien korjuuta luontoa kunnioittaen
28.02.2024 16.09Merikarvian sahan toiminta lakkaa kesäkuussa
28.02.2024 16.00AUTO 2025 palaa maaliskuussa Messukeskuksen ohjelmaan
28.02.2024 8.45MAN valmistautuu raskaan liikenteen sähköistymiseen avaamalla akkukorjaamoiden verkoston Eurooppaan
28.02.2024 8.33Suomen metsäkeskuksen sähköinen asiointipalvelu Metsään.fi uudistuu
27.02.2024 17.00KATSO VIDEO! Dinolift 50 vuotta - Pitkäaikainen yhteistyö Rotatorin kanssa
27.02.2024 13.00Metsätalouden Metka-tukien haku avautuu maaliskuun alussa
27.02.2024 9.17Metsä Group luopuu puunhankintaliiketoiminnoistaan Virossa
26.02.2024 16.44Huippumodernin sahalaitoksen tehokasta tukkien käsittelyä
26.02.2024 16.00Metsä Groupin Kemin biotuotetehtaan vastuullinen logistiikka takaa toimitusvarmuuden asiakkaille
26.02.2024 12.22Suomen Lantakaasu Oy ostaa Nurmon Bioenergian
26.02.2024 12.00Muodostelmaluistelu: Suomenmestaruudet ratkaistu - Junioreissa yllätysvoittaja
26.02.2024 12.00Kansainvälinen nesteiden kuljetusyritys HOYER tilaa 165 DAF XG -vetoautoa
26.02.2024 10.15Renault jo seitsemännen kerran The Car of the Year voittaja
26.02.2024 9.12Täydellisesti uudistunut Dacia Duster ehtii kesäksi Suomeen
25.02.2024 12.00Lämmöksi Oy: Lämpöä metsästä kokonaispalveluna
24.02.2024 13.13Tavaraa määränpäähän kuljetettaessa tulisi välttää takaisinpäin kuljetusta
24.02.2024 12.00Metsäkoneilla riittää töitä - kalusto siirtyy tyylikkäästi
23.02.2024 18.00KATSO TÄSTÄ 23.2. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
23.02.2024 17.12Kuopion Savilahden robottibussin nimeksi Välkky
23.02.2024 15.00Kainuuseen lähes 1000 hehtaaria uusia luonnonsuojelualueita
23.02.2024 9.00Metsänomistajat ja teollisuus voivat saada enemmän arvoa puumassan sisältämistä arvokkaista piilevistä ainesosista
22.02.2024 12.30Ammattilehti koeajaa: Ford Transit Custom AWD - vihdoinkin neliveto!
22.02.2024 9.03Kuitu- ja energiapuun hinnat nousivat ennätyskorkeiksi vuonna 2023
22.02.2024 8.44THL ja Valvira alkoholin kotiinkuljetuksesta: Lainsäädäntö ja valvonta on suunniteltava vastuullisesti
22.02.2024 8.29IVECO Finland Oy on valinnut vuoden 2023 parhaat suorittajat verkostossaan
21.02.2024 17.40Nokian Tyres Hakkapeliitta TRI M+S -traktorirenkaasta kaksi uutta kokoa
21.02.2024 17.00Tutkimus valaisee kuorma- ja linja-autonkuljettajien saatavuuden haasteita Suomessa
21.02.2024 14.00Seuraa Äänekoskelle rakentuvan kertopuutehtaan rakennustöiden etenemistä reaaliaikaisesti verkossa
21.02.2024 12.10Koeajettua: Ford Transit Custom AWD - vihdoinkin neliveto!
21.02.2024 11.00Volvo Truck Center Forssa uudistui
21.02.2024 8.11HydraSpecman Oulun uuden myymälän avajaiset nyt perjantaina 23.2. - tervetuloa!
21.02.2024 8.00SSAB ottaa VR:n kanssa käyttöön sähkörekat lähitoimituksissa
20.02.2024 16.33Suoelinympäristöjä ennallistettiin Tornatorin mailla ennätysmäärä vuonna 2023
20.02.2024 10.00Ponssen tilinpäätös 1.1.-31.12.2023 - liikevaihto kasvoi 821,8 miljoonaan euroon

Näytä lisää »