Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:20468537 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

30.10.2020 9:55Volvo Group ja Isuzu Motors muodostavat strategisen liittoutumanLue lisää »30.10.2020 9:41Nimitykset: Taavi Heikkilä Metsäliitto Osuuskunnan hallitukseenLue lisää »29.10.2020 17:00Metsäkonealan Terävät päivät Oulussa nyt perjantaina ja lauantaina 30.-31.10.Lue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

30.10.2020 9:55Volvo Group ja Isuzu Motors muodostavat strategisen liittoutumanLue lisää »30.10.2020 9:41Nimitykset: Taavi Heikkilä Metsäliitto Osuuskunnan hallitukseenLue lisää »29.10.2020 17:00Metsäkonealan Terävät päivät Oulussa nyt perjantaina ja lauantaina 30.-31.10.Lue lisää »

Mercedes-Benz GenH2 ja eActros LongHaul mallien käyttötestit alkavat 2023

16.09.2020 15:06

eactros.jpg

Kuorma-autovalmistaja Daimler Trucks avasi tänään strategiansa ajoneuvomallistonsa sähköistämiseksi, aina kaupunkien jakeluliikenteestä kansainvälisiin pitkän matkan kuljetuksiin saakka.

Samalla Daimler alleviivaa sitoutumistaan Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteiden noudattamiseen ja toteuttamiseen. Strategian julkistamisen yhteydessä Daimler Trucks esittelee Mercedes-Benz GenH2 -konseptimallin, joka merkitsee vetypolttokennoajan käynnistymistä pitkän matkan maantiekuljetuksissa. Vetykuorma-auton käytännön testit käynnistyvät vuonna 2023.

”Asiakkaamme tekevät rationaalisia ostopäätöksiä eivätkä halua tinkiä kalustonsa sopivuudesta jokapäiväiseen käyttöön eivätkä autojen kuljetuskyvystä. Konseptimallimme – Mercedes-Benz GenH2, eActros LongHaul ja eActros – yhdessä Freightliner- ja FUSO-sähkökuorma-automallien kanssa vastaavat asiakkaidemme vaatimuksiin ja tarjoavat aidosti CO2-neutraalin vaihtoehdon kuljetuspalvelujen järjestämiseksi”, Daimler Trucksin pääjohtaja Martin Daum sanoo.

vetymersu.png

Mercedes-Benz GenH2: vetypolttokennoilla jopa 1000 kilometrin toimintamatka

Mercedes-Benzin GenG2-kuorma-autokonsepti osoittaa todeksi, kuinka vetypolttokennokäyttöisellä raskaalla ajoneuvolla voidaan saavuttaa jopa 1000 kilometrin toimintamatka yhdellä tankkauksella. Auton asiakastestit on määrä käynnistää vuonna 2023, ja sarjatuotantoon malli ehtii kuluvan vuosikymmenen jälkipuoliskolla. Polttoaineena käytetään energiatiheydeltään korkeampaa nestemäistä vetyä vetykaasun sijasta, jolloin auton energiatalous ja suorituskyky vastaavat perinteisen dieselkuorma-auton arvoja. Esimerkiksi GenH2-sarjatuotantomallin kokonaismassa on 40 tonnia, ja se voi kuljettaa 25 tonnin hyötykuorman.  

Sarjatuotantomallin kahteen ruostumattomasta teräksestä valmistettuun polttoainesäiliöön mahtuu yhteensä 80 kiloa nestemäistä vetyä. Säiliöt ovat kompakteja ja kevyitä, mikä parantaa auton kuljetuskykyä ja säästää tilaa. Nestetyppi säilytetään tankeissa –253-asteisena. Polttokennojärjestelmä tuottaa autolle 2 x 150 kilowatin tehon, jonka lisäksi käytössä on hetkellisesti akun 400 kW:n teho. Ajon aikana akkua ladataan sekä auton jarrutusenergialla että polttokennon tuottamalla sähköllä. Voimalinjan tehokas jäähdytys- ja lämmitysjärjestelmä huolehtii siitä, että kaikkien komponenttien käyttölämpötila säilyy ihanteellisena. Konseptimallin kaksi sähkömoottoria tuottavat 2 x 230 kW:n jatkuvan tehon ja 2 x 330 kW:n maksimitehon. Vääntö on vastaavasti 2 x 1577 Nm ja 2 x 2071 Nm.

Mercedes-Benz eActros LongHaul: sähkökuorma-autolla jopa 500 kilometriä

Uusi Mercedes-Benz eActros LongHaul sijoittuu samaan ajoneuvoluokkaan kuin GenH2 ja vastaa ominaisuuksiltaan vetysähkökäyttöistä sisarmalliaan ja perinteistä dieselkuorma-autoa. Auton verrattain lyhyttä toimintamatkaa kompensoi sähkökäyttöisille autoille tyypilliseen tapaan mallin erinomainen energiatehokkuus, joka vähentää kuljetusyritysten energia- ja latauskustannuksia. Entistä kestävämmät ja suorituskykyiset akut puolestaan alentavat auton käyttökuluja koko elinkaaren aikana.

Myyntiin eActros LongHaul ehtii hieman ennen GenH2:ta, arvion mukaan 2020-luvun puolivälissä. Se täyttää sellaisenaan monen yrityksen kuljetustarpeet, sillä kaikilla pitkän matkan kuljetusreiteilläkään ei vaadita yli 500 kilometriä pidempää toimintamatkaa. Lisäksi yhtämittaista ajoaikaa rajoittavat työaikalait – esimerkiksi EU-maissa kuljettajan on pidettävä 45 minuutin tauko viimeistään 4,5 tunnin yhtämittaisen ajoajan jälkeen. Sähkökuorma-autoissa tämä lepoaika voidaan hyödyntää akun lataamiseen. Lataukseen voidaan käyttää myös purku- ja lastausaikoja, jolloin auto on joka tapauksessa pysähdyksissä. Mercedes-Benz eActros LongHaul sopiikin erityisen hyvin säännöllisille kuljetusreiteille, jotka on varustettu sähköajoneuvojen pikalatausasemilla.

Mercedes-Benz eActros: edelleen kehitetyn mallin sarjatuotanto käynnistyy 2021

Vuonna 2016 Daimler Trucks esitteli ensimmäisenä hyötyajoneuvovalmistajana sähkökäyttöisen raskaan kuorma-auton. Edelleen kehitetty Mercedes-Benz eActros näki päivänvalon 2018, ja asiakastestit käynnistyivät samana syksynä. Käyttötesteistä saadut tulokset ovat siirtyneet suoraan tuotekehitykseen ja sarjatuotantomallin suunnitteluun. Testeissä on myös todistettu, että sähkökäyttöinen kuorma-auto sopii erinomaisesti päivittäisen raskaan jakeluliikenteen tarpeisiin. 

Ensi vuonna sarjatuotantoon pääsevä eActros päihittää monessa suhteessa nyt käytössä olevat esisarjan autot, sillä esimerkiksi toimintamatka, voimalinja ja turvallisuus ovat nousseet uudelle tasolle käyttötesteissä saatujen kokemusten perusteella. Sarjatuotantomallin hyötykuorma on yhtä suuri kuin perinteisissä Actros-malleissa, ja toimintamatka latauksella on jopa yli 200 kilometriä. Autoa valmistetaan kaksi- ja kolmeakselisina versioina. 

Auton lisäksi Daimler Trucks auttaa asiakkaitaan kokonaisvaltaisesti sähköisen liikenteen kehittämisessä. Konsultointi kattaa esimerkiksi reittianalyysit, mahdollisten hankintakannusteiden selvittämisen maakohtaisesti, kaluston käytön integroinnin sekä sopivien latausratkaisujen kartoitukset.

Daimler Trucks & Buses: eCitaro-kalustolla ajettu yli 7 miljoonaa kilometriä

Sähköiseen eActrosiin perustuva eEconic-matalalattia-auto etenee käyttötesteihin ensi vuonna, ja tuotannon on määrä käynnistyä 2022. Autoa käytetään pääasiassa jätekuljetuksiin osana kaupunkien jätehuoltojärjestelmiä. Sähkökuorma-auto sopiikin tarkoitukseen poikkeuksellisen hyvin, sillä keräysreitit ovat suhteellisen lyhyitä (noin 100 kilometriä), tarkoin suunniteltuja ja aikataulutettuja ja sisältävät paljon pysähdyksiä ja liikkeellelähtöjä.

Mercedes-Benz eCitaro -linja-auto on ollut sarjatuotannossa jo syksystä 2018 lähtien. Sitä seuraa vuonna 2022 malliversio, jonka toimintamatkaa lisäävät polttokennot (ns. range extender). Daimler Buses on toimittanut asiakkailleen jo lähes 400 sähkölinja-autoa, ja niillä on ajettu testiajoja ja linjaliikennettä yli 7 miljoonaa kilometriä ympäri maailmaa.

ePowertrain: Sähköinen alustaratkaisu keskiraskaille ja raskaille kuorma-autoille

Kaikissa Daimler Trucksin sähköisissä kuorma-automalleissa käytetään jatkossa ePowertrain-alustaratkaisua, joka on Daimlerin itse kehittämä ja tarjoaa monia etuja verrattuna aikaisempiin sovelluksiin. Ratkaisun teknologinen sydän on integroitu sähköinen voimalinja eDrive, joka sisältää sähköisen akselin yhdellä tai kahdella sähkömoottorilla ja vaihteistolla. Voimalinjan kompakti muotoilu vapauttaa tilaa akustolle ja parantaa osaltaan auton suorituskykyä. Riittävä akkukapasiteetti puolestaan varmistaa jatkuvan voimantuoton ja auton suorituskyvyn. Suuren akun ja voimakkaiden sähkömoottorien ansiosta auton kykenee ottamaan vastaan ja tallettamaan jarrutusenergian entistä tehokkaammin.

Jatkossa eDrive-voimalinjaa käytetään Daimler Trucksin keskiraskaissa ja raskaissa automalleissa ympäri maailmaa – olivatpa ne sitten täyssähkö- tai polttokennokäyttöisiä. Ensimmäisenä eDrivea hyödynnetään eActrosin tuotantomallissa, joka esitellään 2021. Moduulirakenne mahdollistaa eDriven räätälöinnin kulloisenkin mallin, segmentin ja markkina-alueen vaatimusten mukaiseksi. Yhtenäinen ratkaisu myös nopeuttaa sähköisten voimalinjojen valmistamista sekä alentaa tuotekehitys- ja tuotantokustannuksia.

Daimler konsultoi omia asiakkaitaan kaikissa sähköajoneuvoihin ja niiden lataamiseen liittyvissä kysymyksissä niin, että sähköistä liikkumista voidaan optimoida ja kehittää yritystasolla yhtenä kokonaisuutena. Vuoden 2020 alussa Daimler lanseerasi maailmanlaajuisen aloitteen sähkökuorma-autojen latausinfrastruktuurin kehittämiseksi. Tämän eTruck Charging Initiative -aloitteen puitteissa Daimler haluaa koota yhteen kaikki alan keskeiset toimijat: sähköautoasiakkaat, sähköntuottajat ja energiayhtiöt sekä latauskaluston valmistajat ja asentajat niin, että tarjolla olisi mahdollisimman yhtenäisiä ratkaisuja kuorma-autokaluston lataamiseen ja käyttöön tulevaisuuden vaatimusten mukaisesti.

05.10.2020 10:23Metsäviennin arvo väheni vuonna 2019
05.10.2020 8:14MIESluuri tarjoaa vertaistukea vaikeissa elämäntilanteissa
05.10.2020 8:05Continental Tuulilasi -lehden kitkarengastestin voittoon
05.10.2020 8:00Oulun yliopisto ja Metsä Group tutkimus- ja koulutusyhteistyöhön
04.10.2020 11:00Metsätehon automaattinen kuviointimenetelmä on julkaistu
03.10.2020 11:11Kokkolan 14 metrin valtion väylän ja sataman syventämistyöt valmistuivat
02.10.2020 22:40KATSO TÄSTÄ 2.10. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia - juonnettuna Lapin maisemista...
02.10.2020 11:00Pudotuksesta kohti elpymistä - koronapandemia kiihdyttää metsäteollisuuden rakennemuutosta
01.10.2020 14:14Metsäteollisuus ry irtautuu työehtosopimustoiminnasta, ja työehdoista sopiminen siirtyy yritystasolle
01.10.2020 11:11Kiitosimeon Oy ostaa Truck-Oil Oy:n koko osakekannan
01.10.2020 10:10Keski-Suomen raskaan liikenteen varaosatarjonta nousi ennätyslukemiin - Närhi Oy investoi uuteen logistiikkakeskukseen ja varaosamyymälään
01.10.2020 10:00Rottne metsäkoneiden työnäytös huomenna 2.10. Perhossa
01.10.2020 9:00Cargotec ja Konecranes sulautuvat - tulevasta yhtiöstä kestävien materiaalivirtojen maailmanlaajuinen johtaja
30.09.2020 17:11LUE TÄSTÄ! Syksyn jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - paljon kuljetus- ja konealan asiaa...
30.09.2020 10:17Liikennepolttoaineiden kulutus romahti
30.09.2020 10:10Ramirent ja Metsä Fibre allekirjoittivat merkittävän vuokrasopimuksen
30.09.2020 10:00Metsä Groupin Joutsenon tehtaat valmistautuvat vuosihuoltoseisokkiin
30.09.2020 9:41Ruotsissa investoidaan sahalaitostekniikkaan
30.09.2020 9:05Nimitykset: Johan Lindberg Oy Ford Ab:n uudeksi toimitusjohtajaksi
29.09.2020 11:33Hio-Mex: Asennustilat uusiksi, lisää tuotteita ja myyntiin vauhtia nettikaupasta
29.09.2020 11:20Puutteet ajopiirturitietojen toimittamisessa johtivat työnantajan sakkoihin tieliikenteen sosiaalilainsäädännön rikkomisesta
29.09.2020 10:25Hammaslahden puunkuormausalueen laajennushankkeen rakennustyöt alkavat tällä viikolla
29.09.2020 10:20Väitöstutkimus: sienivirusten ja juurikäävän väliset suhteet - suora lähetys 2.10.2020
29.09.2020 10:15Ammatillisessa koulutuksessa yli 320 000 opiskelijaa
29.09.2020 10:00Dacia Sanderon ja Sandero Stepwayn kolmas sukupolvi esittäytyy
28.09.2020 18:42VARAUDU LIUKKAISIIN! NordChain liukuesteketjujen uusi jakelija on AFM-Forest
28.09.2020 11:44Scania julkistaa uuden V8 mallistonsa - tarjolla jopa 770 hv tehoa
26.09.2020 15:07Raakapuuyhdistelmien nippusidonta tehostuu.
25.09.2020 23:44KATSO TÄSTÄ 25.9. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia - siirryimme taivaskanaville...
25.09.2020 10:33Peugeot 508 PSE - 360 hv perheauto
24.09.2020 16:00Volvo Trucks: Kiinnostus kaasuun lisääntyy - vaihtoehto dieselille raskaissa kuorma-autoissa
24.09.2020 14:12Mahindra & Mahindra kasvattaa omistusosuuttaan Sampo-Rosenlew Oy:stä
24.09.2020 13:00Metsä Fibre Oy ja ANDRITZ Oy esisopimukseen Kemin biotuotetehtaan puuraaka-aineen käsittelylaitteistosta
24.09.2020 11:00Uusi John Deere H424 -harvesteripää markkinoille
23.09.2020 14:52Männyn siementen keruu käynnistyy Pohjois-Suomessa - käpylitrasta 1,20 euroa
23.09.2020 14:11Nurminen Logistics vie konttijunallaan Euroopan ensimmäisen rautateitse kulkevan elintarvikekuljetuksen Kiinaan
23.09.2020 12:21Renault tuo uuden vaihtoehdon katumaasturimarkkinoille
22.09.2020 15:23Renault Trucks: sähköiset voimalinjat kiinnostavat - kauppaa käydään kaikissa kokoluokissa
22.09.2020 13:12Ford Mustang Mach-E suunniteltu eurooppalaisia asiakkaita silmällä pitäen
22.09.2020 9:33Autokorjaamo 2020 -messut siirtyy ensi vuoden marraskuulle
22.09.2020 8:42Käytetyt paristot jalostamalla lannoitteeksi
21.09.2020 13:45Millaiset ovat Suomen metsäsektorin näkymät? - Kutsu julkistuswebinaariin 2.10.2020
21.09.2020 13:22Puuhuoltoketjussa tehdään pitkää työpäivää, mutta työolosuhteisiin ollaan tyytyväisiä
21.09.2020 10:23Vanhat Suomen kartat kaikkien saataville
18.09.2020 23:33KATSO TÄSTÄ 25. JUHLA LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
18.09.2020 13:11Aila-myrskyn metsätuhojen arviointi on alkanut
18.09.2020 9:03Metsätalouden kannattavuus hiipui huippuvuoden jälkeen
18.09.2020 5:55Nimitykset: Liisa Kaattari DAF:lle
17.09.2020 12:13Chevrolet Silverado 1500 3.0 TD Duramax - Vihdoin täällä!
17.09.2020 10:36Continental Tekniikan Maailman nastarengastestin kärkeen
17.09.2020 10:10Työsuhesähköautolle luvassa veroetuuksia
17.09.2020 9:55Etäohjattava Valtra-traktori kykenee nyt entistä vaativampiin tehtäviin
17.09.2020 9:45Väitöstilaisuus: Ohjelmoidut bakteerit muuntavat teknisen ligniinin voitelu- ja polttoaineiksi
17.09.2020 9:02Stora Enso lupaa Oulun alueelle lisää työtä ja puukauppatuloja
16.09.2020 15:06Mercedes-Benz GenH2 ja eActros LongHaul mallien käyttötestit alkavat 2023
16.09.2020 14:45PONSSE Opti 8 - markkinoiden modernein tietokone metsäkoneisiin
16.09.2020 13:21K-ryhmä on ottanut käyttöönsä kaksi MAN täyssähkökuorma-autoa
16.09.2020 9:00LÄHDE MUKAAN JUONNOLLA TAI MAINOSFILMILLÄ! Ammattilehden Hyviä uutisia! 25-juhlalähetys tulossa nyt perjantaina
16.09.2020 9:00Kuorma-autoilla kuljetetut tavaramäärät lievässä laskussa
16.09.2020 8:41Suosikkimaasturi uudistui
15.09.2020 14:00Scania esittelee tänään markkinoille ensimmäisen sähkökuorma-automallistonsa
15.09.2020 10:00Metsä Fibre käynnistää harmaan talouden torjuntaohjelman
15.09.2020Autolla ulkomaille? - liikennevakuutuksesta kertovan vihreän kortin saa pian myös sähköisessä muodossa
14.09.2020 15:23Tomas Strandberg: Kuormatraktorin tehokkuus noussut ohjaamojousituksen ansiosta
14.09.2020 15:01Valtakunnallisesta liikennejärjestelmä suunnitelmasta keskustellaan 16. syyskuuta
14.09.2020 11:34Tuore väitöstutkimus tuo tarkempaa tietoa liikenteen hiukkaspäästöistä
14.09.2020 11:22Hae Metsä Groupin oppisopimuskoulutukseen
14.09.2020 9:22Kemera-varoja oli käytetty elokuun lopussa reilusti viime vuotta enemmän
14.09.2020 9:00Kaupan liikevaihto kääntyi kasvuun heinäkuussa
13.09.2020 15:33Närhi Oy: Jatkuvaa toimintojen kehitystä asiakaspalvelun parantamiseksi
11.09.2020 23:22KATSO TÄSTÄ 11.9. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
11.09.2020 9:22Aktiivinen ja kattava onnettomuustutkinta varmistaa kuorma-autojen turvallisuusteknologian jatkuvan kehittymisen
11.09.2020 8:00Teppo Hujala metsäbiotalouden ennakoinnin professoriksi
10.09.2020 17:23Pohjoismaiset metsäasiantuntijat tyytyväisiä työnantajan koronatoimiin
10.09.2020 8:00Polttoaineista vain metsähakkeen hinta nousi toisella neljänneksellä
10.09.2020 8:00Continental Extreme E-sarjan sponsoriksi
09.09.2020 10:24Puutuoteteollisuus: vihreän elvytyksen varoja tulee ohjata puurakentamiseen
09.09.2020 10:00SKAL Kuljetusbarometrin syyskauden ennuste on synkkää luettavaa
09.09.2020 10:00Puun kantohinnat pysyneet vakaina
09.09.2020 9:59Yksityiset ostavat entistä vähemmän metsätiloja
09.09.2020 9:23Metsäteollisuus: Energiaverotuksen kiristäminen uhkaisi metsäteollisuuden kustannuskilpailukykyä
08.09.2020 15:31Peugeot: uuden 308:n hinnat alkavat noin 22 000 eurosta
08.09.2020 15:23Uusi kolmannen sukupolven Ford SYNC-tietoviihdejärjestelmä hyödyntää koneoppimista
08.09.2020 13:23Digitaalinen jäljitettävyys mahdollistaa kumin tuotanto- ja toimitusketjun yksityiskohtaisen analysoinnin
08.09.2020 11:10MAN Syyskiertue jatkuu: tänään Iisalmi, huomenna Kajaani ja torstaina Oulu
08.09.2020 10:21Työkalu-uutta Bahcolta
08.09.2020 10:00Klaukkalan ohikulkutien liikenteelleotto mahdollinen jo tämän vuoden lopulla
08.09.2020 9:22Yksityismetsien hakkuuaikomukset laskivat alkuvuoden aikana
07.09.2020 17:34Ponssen vuoden jälleenmyyjäksi Timber Forest Brasiliasta
07.09.2020 16:51Professori Jouni Juntunen lähtee isolla puolella liikkeelle
07.09.2020 13:00DAF Trucks on ottanut sähköisessä voimansiirrossa uuden edistysaskeleen pidentämällä DAF CF Electricin toimintamatkaa kaksinkertaiseksi, eli yli 200 kilometriin.
07.09.2020 12:35Dacia julkistaa kolmannen mallisukupolven uutuuksia
07.09.2020 9:52Stora Enso investoi ristiinliimatun puun (CLT) tuotantoon Tsekin tasavallassa
07.09.2020 9:45Jyväskylän ammattikorkeakoulun Biotalouskampuspäivä verkossa lauantaina 12.9.2020
07.09.2020 9:23BMW myöntyi uusiutuviin
04.09.2020 23:44KATSO TÄSTÄ 4.9. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa jättikoosteen FinnMetko 2020 näyttelystä
04.09.2020 13:00Bioenergia ry: Työryhmän ehdotus vaarantaa energiaturvallisuuden
04.09.2020 12:11Veho Vehkalan Hyötyajoneuvokeskuksen peruskivi muurattiin tänään
03.09.2020 18:45Komatsu Forest tuo markkinoille uuden harvennusten kuormatraktoriohjelman - Esittelykiertue aloitetaan Rovaniemeltä 16.10.
02.09.2020 12:00Metsäalan eurooppalainen verkosto hakee digitaalisia keinoja saada puu liikkeelle - Lapin AMK johtaa pohjoista osaamiskeskittymää

Näytä lisää »