Bridgestone tuo Enliten-teknologian markkinoille17.08.2020 9.43 Bridgestone tuo yhteistyössä pitkäaikaisen kumppaninsa Volkswagenin kanssa markkinoille mullistavan kevyiden renkaiden teknologiansa uudessa Volkswagen ID.3-täyssähköautossa. Ympäristöystävällisellä Enliten-teknologialla voidaan valmistaa renkaita, joiden vierintävastus on erittäin alhainen, ja samalla voidaan vähentää materiaalien käyttöä. Teknologiaa käytetään ensimmäistä kertaa Turanza Eco -renkaissa, jotka on suunniteltu ID.3:a varten. Bridgestonen mukaan Enliten-renkaiden vierintävastus on jopa 30 prosenttia tavallista premium-kesärengasta pienempi. Polttomoottoriautossa tämä tarkoittaa pienempää polttoaineen kulutusta ja alhaisempia CO2-päästöjä, kun taas sähköauton kohdalla toimintamatka kasvaa merkittävästi Pitkästä yhteistyöstä hyötynyt projekti Bridgestonen ja Volkswagenin pitkäaikainen menestyksekäs yhteistyö – josta esimerkkinä on Nürburgringin radan sähköautojen kierrosennätyksen rikkominen viime vuonna – osoitti vahvuutensa tässäkin tapauksessa, sillä renkaat kehitettiin nopeassa aikataulussa juuri Volkswagenin vaatimusten mukaan.Bridgestone käytti renkaan kehitystyön alkuvaiheissa mullistavaa virtuaaliteknologiaansa määrittääkseen digitaalisesti renkaan optimaaliset mitat ID.3:lle. Virtuaaliteknologia ei vain nopeuta renkaan kehitystyötä vaan tarjoaa lisäksi ympäristöetuja, koska renkaita ei tarvitse valmistaa ja koeajaa kehitys- ja testausvaiheessa.Enliten-teknologiaa hyödyntäviä Turanza Eco -renkaita saa Volkswagen ID.3:een 18, 19, ja 20 tuuman kokoina. Renkaiden 19 ja 20 tuuman versioissa käytetään Bridgestonen B-Seal-teknologiaa, joka takaa rengaspaineen väliaikaisen säilymisen ja matkan jatkumisen, jos pintakuvion alueelle tulee pistovaurio. |