Mercedes-Benz: 10 kysymystä ja vastausta ennakoivan PPC-tasanopeussäätimen toiminnasta

13.08.2020 11.41

Mercedes-Benz: Raskaiden kuorma-autojen polttoaineenkulutus on tasaisesti laskenut. Esimerkiksi uusi Actros kuluttaa maantie- ja moottoritieajossa noin 3 prosenttia vähemmän dieseliä kuin edeltäjänsä. Maaseututeillä kulutus on jopa 5 prosenttia aikaisempaa pienempi. Yksi eron selittäjistä on edelleen kehitetty Predictive Powertrain Control eli PPC-tasanopeussäädin, joka optimoi perinteisen vakionopeussäätimen, vaihteiston ja moottorinohjauksen toiminnan.

Mercedes-Benz Trucksin tuotekehitysjohtaja, Prof. Dr. Uwe Baake vastaa seuraavassa kysymyksiin PPC:n toiminnasta ja tarkoituksesta.

1. Mikä PPC:n tarkoitus on?

PPC:n päämääränä on säästää niin paljon polttoainetta kuorma-autossa kuin mahdollista ja siten tukea kuljettajan ajamista parhaalla mahdollisella tavalla. Järjestelmä huomioi automaattisesti maaston topografian, tien linjauksen ja liikennemerkit. Näin vältetään kaikki tarpeeton jarruttelu, kiihdyttäminen ja vaihteensiirrot, mikä edistää kulutuksen optimointia. PPC:n valitsema ajotapa on usein taloudellisempi kuin ammattikuljettajalla, jopa silloin kun kuljettaja tuntee sekä reitin että autonsa suorituskyvyn erittäin hyvin.

2. Kuinka paljon PPC:n avulla voi säästää?

Älykäs ajonopeuden ja vaihteiston ohjausjärjestelmä säästää keskimäärin 5 prosenttia polttoainetta verrattuna autoon, jota ei ole varustettu PPC:llä. Uutta Actrosia suunniteltaessa PPC:tä kehitettiin edelleen, jolloin saavutettiin kaksi etua: PPC toimii nyt myös alemmalla tieverkostolla ja maaseutureiteillä, mutta samalla järjestelmän toimintaa onnistuttiin kehittämään myös maantie- ja moottoritiekäytössä. Pelkästään uusimman PPC-version käyttäminen voi säästää polttoainetta 1,5 prosenttia lisää verrattuna järjestelmän aikaisempaan versioon.

3. Mistä PPC saa tarvitsemansa informaation?

Järjestelmä ”tuntee” yli 95 prosenttia Euroopan alemmasta tieverkosta ja valtateistä. Se yhdistää GPS-paikkatiedon ja auton tarkan sijainnin digitaaliseen 3D-karttatiedostoon ja laskee sen perusteella ”sähköisen horisontin”, johon ko. auto ja sen vallitseva ajotapa sovitetaan automaattisesti. Samalla PPC laskee ajoneuvon suunnan ja tien topografian, suunnittelee niiden perusteella vaihteensiirrot ja niiden ajat sekä määrittää ennakoivasti auton nopeuden. Lisäksi järjestelmä huomioi etäisyysavustimen tuottamat tiedot, jotta edessä ajavien ajoneuvojen liikkeet voidaan ottaa huomioon voimalinjan kulutuksen minimoimiseksi.

4. Kuinka PPC toimii moottoriteillä ja valtateillä?

PPC alentaa kulutusta muun muassa optimoimalla automaattivaihteiston EcoRoll-säästötoiminnon, joka pyrkii hyödyntämään ajoneuvon liike-energian mahdollisimman tehokkaasti. Järjestelmä voi esimerkiksi jättää väliin aktiivisen kiihdyttämisen, mikäli tasanopeudella etenevä auto on jo saavuttamassa halutun ajonopeuden. PPC huomioi myös maaston vaihtelevat pinnanmuodot. Ennen ylämäkeä järjestelmä vaihtaa tarvittaessa automaattisesti pienemmälle vaihteelle ja kiihdyttää autoa säädetystä nopeudesta enimmillään 40 sekunnin ajan, jotta auton oma liike-energia voidaan hyödyntää nousussa. Alamäissä PPC vaihtaa pienemmälle vaihteelle siten, että moottorijarrutus on mahdollisimman tehokas.   

5. Miten PPC ja etäisyysavustin toimivat yhdessä?

Kiitos uuden, ennakoivan etäisyyden määrittelyn, PPC optimoi ajoneuvon liikkeet, kun autonominen ja älykäs vakionopeussäädin on aktivoitu. Järjestelmä seuraa edessä olevia ajoneuvoja ja ottaa ne huomioon laskiessaan tulevia, tasanopeudella ajettavia jaksoja. Siten PPC voi suunnitella vaihtamisen ylös tai alas ja nopeuden kehityksen hyödyntääkseen auton liike-energian parhaalla mahdollisella tavalla. Auto osaa myös tiputtaa omaa vauhtia ajoissa, mikäli edessä oleva ajoneuvo pakottaa sen hiljentämään.

6. Miten PPC toimii alemmalla tieverkolla?

Uuden Actrosin myötä PPC:n toiminta-alue laajeni päätieverkolta alemmille ja vähemmän liikennöidyille teille. Järjestelmä ei nyt huomioi vain maastonmuotoja ja korkeuseroja, vaan myös mutkien kaltevuuden, nopeusrajoitukset ja risteysalueiden etuajo-oikeudet. Tähän mennessä tasanopeussäätimen käyttöä alemmalla tieverkolla ei erityisesti suositeltu, koska kuljettajan oli puututtava manuaalisesti liian moneen nopeasti vaihtuvaan liikennetilanteeseen. Nykyisen PPC:n avulla vakionopeuden käyttö onnistuu vaivatta, mikä vähentää kuljettajan kokemaa stressiä ja tuottaa jopa 5 prosentin kulutussäästöt. Tarkkojen karttojen ansiosta PPC tunnistaa tulevat nopeusrajoitukset, mutkat, kiertoliittymät ja risteykset sekä huomioi stop-merkit ja väistämisvelvollisuudet. 

7. Kuinka PPC:n toiminnot osoitetaan kuljettajalle?

Actrosissa ja Arocsissa PPC aktivoituu automaattisesti, kun kuljettaja ottaa käyttöön auton vakionopeussäätimen tai mukautuvan vakionopeussäätimen ohjauspyörän vasemman käden painikkeella ja auto on saavuttanut 15 kilometrin nopeuden. Tämän merkiksi näyttöruutuun syttyy valkoinen PPC-symboli. Väri vaihtuu vihreäksi, kun järjestelmä toimii aktiivisesti. Samalla grafiikka piirtää kartan edessä olevasta reitistä liittymineen ja risteyksineen ja näyttää vallitsevan nopeusrajoituksen.

8. Miten PPC toimii?

PPC:n ollessa edellä kuvattuun tapaan aktivoituna kuljettaja voi Järjestelmä-valikon kautta säätää sallituksi tasanopeuden ylitykseksi 2–15 kilometriä tunnissa, valitusta ajo-ohjelmasta riippuen. Alinopeuden säätövara on -1–-10 kilometriä. Kuljettaja voi niin ikään säätää nopeuden, josta lähtien PPC alkaa pudottaa nopeutta mutkaan saavuttaessa tai auto alkaa valmistautua edessä olevaan Stop-merkkiin tai väistämisvelvollisuuteen. Etäisyysavustimen avulla kuljettaja voi lisäksi säätää välimatkaa, josta alkaen oma ajoneuvo alkaa reagoida edessä olevaan liikenteeseen.

9. Kuinka kuljettaja voi keskeyttää PPC:n toiminnan?

PPC aktivoituu taustalla, kuljettajalle ilmoittamatta, heti kun tasanopeussäädin on aktivoitu ja auto kykenee määrittämään kuvan ja horisontin edessä olevasta reitistä. Mikäli PPC:n määrittämä nopeus ei tyydytä kuljettajaa, hän voi ohittaa järjestelmän koska tahansa esimerkiksi jarrua tai kaasupoljinta painamalla. PPC on niin ikään mahdollista deaktivoida täysin auton Multimedia Cockpitin pienemmän monitoiminäytön PPC Asetukset -valikosta.

10. Mihin autoihin PPC on saatavissa? 

Ennakoiva tasanopeussäädin PPC on saatavana useimpiin uuden Actrosin ja Arocsin mallivaihtoehtoihin. Järjestelmä on viimeksi tullut tarjolle myös raskaimpiin, jopa 120 tonnia painaviin kuorma-autoihin ja yhdistelmiin, nelivetoautoihin sekä raskaisiin ajoneuvoihin, joiden varusteena on hydraulinen etuveto (HAD; Hydraulic Auxiliary Drive) tai TRC-hidastuskytkin (Turbo Retarder Clutch).

26.02.2024 12.00Kansainvälinen nesteiden kuljetusyritys HOYER tilaa 165 DAF XG -vetoautoa
26.02.2024 10.15Renault jo seitsemännen kerran The Car of the Year voittaja
26.02.2024 9.12Täydellisesti uudistunut Dacia Duster ehtii kesäksi Suomeen
25.02.2024 12.00Lämmöksi Oy: Lämpöä metsästä kokonaispalveluna
24.02.2024 13.13Tavaraa määränpäähän kuljetettaessa tulisi välttää takaisinpäin kuljetusta
24.02.2024 12.00Metsäkoneilla riittää töitä - kalusto siirtyy tyylikkäästi
23.02.2024 18.00KATSO TÄSTÄ 23.2. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
23.02.2024 17.12Kuopion Savilahden robottibussin nimeksi Välkky
23.02.2024 15.00Kainuuseen lähes 1000 hehtaaria uusia luonnonsuojelualueita
23.02.2024 9.00Metsänomistajat ja teollisuus voivat saada enemmän arvoa puumassan sisältämistä arvokkaista piilevistä ainesosista
22.02.2024 12.30Ammattilehti koeajaa: Ford Transit Custom AWD - vihdoinkin neliveto!
22.02.2024 9.03Kuitu- ja energiapuun hinnat nousivat ennätyskorkeiksi vuonna 2023
22.02.2024 8.44THL ja Valvira alkoholin kotiinkuljetuksesta: Lainsäädäntö ja valvonta on suunniteltava vastuullisesti
22.02.2024 8.29IVECO Finland Oy on valinnut vuoden 2023 parhaat suorittajat verkostossaan
21.02.2024 17.40Nokian Tyres Hakkapeliitta TRI M+S -traktorirenkaasta kaksi uutta kokoa
21.02.2024 17.00Tutkimus valaisee kuorma- ja linja-autonkuljettajien saatavuuden haasteita Suomessa
21.02.2024 14.00Seuraa Äänekoskelle rakentuvan kertopuutehtaan rakennustöiden etenemistä reaaliaikaisesti verkossa
21.02.2024 12.10Koeajettua: Ford Transit Custom AWD - vihdoinkin neliveto!
21.02.2024 11.00Volvo Truck Center Forssa uudistui
21.02.2024 8.11HydraSpecman Oulun uuden myymälän avajaiset nyt perjantaina 23.2. - tervetuloa!
21.02.2024 8.00SSAB ottaa VR:n kanssa käyttöön sähkörekat lähitoimituksissa
20.02.2024 16.33Suoelinympäristöjä ennallistettiin Tornatorin mailla ennätysmäärä vuonna 2023
20.02.2024 10.00Ponssen tilinpäätös 1.1.-31.12.2023 - liikevaihto kasvoi 821,8 miljoonaan euroon
20.02.2024 9.00Karjalan ja Savon ratojen parantaminen aloitettava pikaisesti
19.02.2024 16.113D & New Materials -messut yhteistyöhön Suomen suurimman valmistavan teollisuuden yritysverkoston kanssa
19.02.2024 9.33Poronhoito aikaisempaa kannattavampaa
19.02.2024 8.49Tilastokeskus: Inflaatio palautunut maltilliselle tasolle
18.02.2024 15.00Tuulilasin kunto on tärkeä osa liikenneturvallisuutta
18.02.2024 11.00Pulpwood Online -viestintäsivusto on julkaistu
17.02.2024 11.00Metsä Group ja ANDRITZ tähtäävät kunniahimoisiin ilmastotavoitteisiin
16.02.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 16.2. TALVITIEPÄIVÄT ERIKOISLÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
16.02.2024 8.00Renault Trucks rakentaa uuden logistiikkakeskuksen Lyoniin
15.02.2024 21.00Nisula Forestilla uusi jälleenmyyjä Japanissa: Forest System Co., Ltd.
15.02.2024 14.24Vahvan tuloksen vuonna 2023 tehnyt Valmet aloittaa muutosneuvottelut Palvelut- ja Paperit-liiketoimintalinjoissaan
15.02.2024 14.01Tasavallan presidentin virkaanastujaiset järjestetään 1. maaliskuuta 2024
15.02.2024 9.23Lentolaskenta paljasti läntisen Uudenmaan hirvitiheyden odotettua suuremmaksi
15.02.2024 9.14ELY-keskus tehostaa maanteiden talvikunnossapidon valvontaa Keski- ja Itä-Suomessa
14.02.2024 12.12MEP Elsi Katainen: Pitkien ajoneuvoyhdistelmien rajat ylittävä kulku turvattu liikennevaliokunnassa
14.02.2024 10.24Suomen villisikakanta kaventuu entisestään
14.02.2024 8.47Stora Enso tähtää kasvaviin puunhankintamääriin kotimaassa
13.02.2024 12.55Retro Trucks Lahes 4.5.2024
13.02.2024 12.50Uusien hyötyajoneuvojen rekisteröinnit EU 2023: pakettiautot +14,6%, kuorma-autot +16,3%, linja-autot +19,4%
13.02.2024 11.00Talvitiepäivillä suomalaista talvikunnossapidon kalustoa ja tiealan asiantuntijaseminaari 14.2.-15.2.2024
13.02.2024 8.00Neste avaa ensimmäisen, valtatie 3:n varrelle sijoittuvan raskaan liikenteen suurteholatauspalvelunsa Janakkalan Linnatuulen liikenneasemalle
13.02.2024 7.50Kangasalalaiselle metsäasiantuntija Heikki Haralalle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
12.02.2024 17.10Metsä Group suunnittelee merkittävää investointiohjelmaa pehmopaperitehtaalleen Mänttään
12.02.2024 17.00Kuusenkuoren varastointitapa vaikuttaa niiden sisältämien yhdisteiden hyödynnettävyyteen
12.02.2024 11.00Panssarilaiva Ilmarisen hylyn saneerauksen kilpailutus käynnistyy
12.02.2024 9.11Haminan akkumateriaalitehtaalle myönnettiin ympäristölupa
12.02.2024 8.00Gasum hoitamaan Wasalinen päästöoikeussalkkua
12.02.2024 7.55Vaihtotase oli tasapainossa vuoden 2023 joulukuussa - tavaraviennin arvo laski 19 % vuodentakaisesta
11.02.2024 10.00Kaasu nostaa suosiotaan raskaan kaluston käyttövoimana
10.02.2024 13.00Selvitys vaarallisten aineiden kuljetuksista julkaistu
10.02.2024 11.00Kasvatuskokeiden hoitotoimenpiteitä ja uuden kokeen perustamistöitä Solbölen tutkimusmetsässä
10.02.2024 9.00Teollisuustuotanto väheni joulukuussa 2023 sekä vuodentakaisesta että edellisestä kuukaudesta
09.02.2024 20.00KATSO TÄSTÄ 9.2. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
09.02.2024 16.01Veho luopumassa autovuokrausliiketoiminnasta
09.02.2024 11.00Pankkitunnuksia kalastellaan OmaKanta-palvelun ja suomi.fin nimissä - Älä klikkaa viesteissä olevia linkkejä
08.02.2024 11.40Fiat Professionalin päivitetty hyötyajoneuvomallisto sai Suomen hinnat
08.02.2024 11.30Metsänomistaja! näin erilaiset tulot ilmoitetaan verotuksessa
08.02.2024 11.22Pajero nostettiin Japanin autoteollisuuden Hall of Fameen
08.02.2024 11.00Hakkuut jäivät 69 miljoonaan kuutiometriin - kasvu oli poistumaa suurempi
08.02.2024 8.00MAN kasvatti myyntiä merkittävästi vuonna 2023
07.02.2024 15.15"Pyrypeltihousut" ja "pyrypeltiautot"
07.02.2024 12.00Uudistushakkuissa kaadettu puusto on Etelä-Suomessa aiempaa järeämpää
07.02.2024 11.00Nimitykset: Pasi Nieminen nimitetty Kesla Oyj:n toimitusjohtajaksi
07.02.2024 9.00Oy Kati Ab luottaa Maxilift-nostureihin kairauksen tukitoiminnoissa
06.02.2024 16.00Hyundai toimittaa täysin sähköisen kevyen hyötyajoneuvon Ivecolle
06.02.2024 14.00Koskelainen testasi ensimmäisten joukossa Scanian ProCare -​​palvelua
06.02.2024 9.10Valtioneuvosto kannattaa komission tavoitetta yhdistettyjen kuljetusten lisäämisestä
06.02.2024 8.00Tammikuussa 2024 ensirekisteröitiin 6 589 uutta henkilöautoa
05.02.2024 18.00MP 24 -messut houkutteli nuorisoa paikalle, kaupallisuus kohdillaan
05.02.2024 11.40Valtakunnallinen metsävisa järjestetään 7.2. yli 300 koulussa
05.02.2024 11.30Viime jahtikaudella hirvenmetsästykseen osallistui noin 100 000 metsästäjää
04.02.2024 10.00Kivihiilen kulutus väheni 42 % vuonna 2023
03.02.2024 14.00Tehopäivät Lahden myymälässä ja huoltokorjaamolla 14.2.
03.02.2024 12.00Onko tässä Suomen kansainvälisin jälleenmyyjäkokous?
02.02.2024 23.00KATSO TÄSTÄ 2.2. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
01.02.2024 14.55MAN on sähkölinja-autojen markkinajohtaja Euroopassa
01.02.2024 12.00Iveco tuomassa markkinoille täysin uuden sähköpakettiautomallin Dailyn rinnalle
01.02.2024 10.49Autovalmistajien ja asiakkaiden näkemyserot autoilun suuntaviivoista näkyy uusien autojen kaupassa
01.02.2024 9.28Nimitykset: Jari Mennala John Deere Forestry Oy:n uudeksi toimitusjohtajaksi
31.01.2024 16.20Vihreällä kierrätystä - Sennebogen 825E
31.01.2024 10.44EU:n tyyppihyväksyntäsäännöt vaikuttavat myös kuljetusyrittäjiin
31.01.2024 10.17Ponsselta uuden sukupolven digitaalisten palveluiden alusta ja metsäkoneiden hallintajärjestelmä
31.01.2024 10.10Volvolta uusi FM Low Entry - Tarjolla vain sähköautona
31.01.2024 10.02Hiabille merkittäviä kuormausnosturi- ja ajoneuvotrukkitilauksia Yhdysvalloissa
31.01.2024 8.00Metsien muutosten vaikutukset korostuvat Itä- ja Pohjois-Suomessa
30.01.2024 12.00LUE TÄSTÄ! Talven jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
30.01.2024 9.00SKAL Kuljetusbarometri: Yritykset seuraavat polttoaineen kulutusta, päästöjen raportointi ei kovin yleistä
29.01.2024 17.03Janne Loponen nimitetty Ponsse Latin America Ltda:n toimitusjohtajaksi
29.01.2024 13.52Ponsse toivottaa kaikki tervetulleiksi 31.1. järjestettävään Ponsse Studio ‑verkkotapahtumaan
29.01.2024 13.44Työttömiä työnhakijoita joulukuussa liki 300 000
29.01.2024 11.23Finnair peruu noin 550 lentoa poliittisen lakon vuoksi 1.-2. helmikuuta
29.01.2024 10.01Volvo esittelee uuden FH Aeron kaukoliikennemallin
28.01.2024 15.00Laadukas ritiläauto tehostaa metsäkone urakointia
27.01.2024 10.00Energian tuonnin arvo laski 40 % vuoden 2023 tammi-syyskuussa
26.01.2024 22.00KATSO TÄSTÄ 26.1. LÄHETYS! Kooste Kuopion Konepäiviltä - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
26.01.2024 14.00Työnantajien selvitys: Perusosaamista sekä panostuksia vientiteollisuuden kriittisiin osaajatarpeisiin on vahvistettava nopeasti
26.01.2024 7.55Japanilainen Marubeni Corporation ja espoolainen Nordic Bioproducts Group Oy solmineet yhteistyösopimuksen ? tarkoituksena edistää biomassan kestävää käyttöä

Näytä lisää »