Serforestin tyylikkään tumma tukkijuna - puuta ajettu vuodesta 1969

18.08.2020 19.11

ser1.jpg

Pertunmaan Uotisilla on pitkät perinteet puunajossa. Hannu Uotinen osti ensimmäisen puutavara-auton vuonna 1969 ja tukki kulki 90-luvun alkuun jolloin vaihdettiin lajia hiekka-autoihin; myös Hannun veljekset olivat puutavara-autoilijoita. Hannun poika Mikko tuli mukaan yrittäjäksi uuden vuosituhannen alussa aloittaen jälleen puunajon vuonna 2005 Stora Ensolle, mikä jatkuu tänäkin päivänä Serforest Oy:n nimissä. 

(kuva yllä: Serforest Oy otti kesäkuun lopulla ajoon uuden tummanpuhuvan Mercedes-Benz Arocs 3363 8x4 puutavara-auton. Kuvassa ollaan pinolla Heinolan kulmilla.)

- Pertunmaalla oli aikanaan puolenkymmentä puutavara-autoilijaa - nyt meitä on jäljellä kaksi eli minä sekä serkkuni Jari Uotinen ja Sami Uotinen joilla molemmilla on puutavara-autot joten yritämme pitää suvun puun ajon perinteitä voimissaan, kertoilee Serforest Oy:n Mikko Uotinen jonka kanssa yrityksen toisena omistajana on Jarno Salonen, jolla on lisäksi ajossa omia autojaan.

Serforestin autot hakevat puut pääasiassa Pertunmaan, Joutsan, Heinolan ja Sysmän metsistä.

 - Ajomatkat sahoille ja tehtaille on melko pitkät eli keskimäärin yli 100 kilometriä suuntaansa, toteaa Uotinen.

ser2.jpg

(kuva: Pertunmaan Uotisten puunajon pitkät perinteitä kunnioitetaan uuden Arocsin kylkiteippauksissa: - Isäni Hannu aloitti kuljetusyrittämisen vuonna 1969, esittelee Mikko Uotinen.)

Serforestilla nyt jo kolmas Mercedes-Benz 

Ensimmäinen Mercedes-Benz puutavara-auto tuli Serforestille vuonna 2010 ja se vaihtui uuteen Arocsiin 2015. 

- Jo ensimmäinen Mersumme oli hyvä mutta uusi Actros nosti merkin uudelle tasolle puutavara-autona. Sillä ajettiin yli 750 000 kilometriä ja auto pelasi kaikin puolin luotettavasti; myös polttoaineenkulutus oli alhainen eli viikkotasolla se pysyi koko viiden vuoden ajan alle 65 litrassa per sata kilometriä, mikä osaltaan vaikutti merkissä pysymiseen. Ja tässä uudessa Arocsissa kulutus on entistäkin pienempi: ensimmäiset keikat on menty noin 55 litran kulutuksella vaikka autosta ei ole vielä kitkat hioutuneet ja kuuma kelikin on nostanut kulutusta. Mutta kaikkein tärkein asia uudelleenvalinnassa oli Vehon Lahden huolto: siellä palvelu pelaa silloin kun sitä tarvitsee ja asentajat ovat tulleet vuosikymmenen aikana tutuiksi, joten he tietävät tapamme toimia, kehuu Uotinen.

ser4.jpg

(kuva: Mercedes-Benz toi ensimmäisenä markkinoille kamerapeilit, mitkä toimivat hienosti puunajossa. Aerodynaamiikka on parantunut mikä vaikuttaa positiivisesti polttoainetalouteen.)

Kaupat uudesta Arocsista tehtiin Espoon Vehon myyjän Heikki Aholan kanssa:

- Ostimme Heikiltä jossain vaiheessa Viton pakettiauton ja hyvinhän se sujui kuorma-autokauppakin. Hyvin palvellut Arocsimme meni Veholle vaihdossa.

ser3.jpg

(kuva: Kakkosakselin telinnoston Weckman toteutti hydraulisylintereillä. Nyt teli nousee helposti myös täydellä kuormalla.)

Uusi Arocs on nyt entistäkin parempi

Serforestin uusi Arocs 3263 8x4 on 2+2 akselinen kuten edeltäjänsäkin ja se varusteltiin A. Weckmanilla niin kuin kaikki aiemmatkin tähtikeulat.

ser8.jpg- 2+2 alusta sopii parhaiten ajotehtäviimme ja tähän uuteen autoon hioimme päällerakenteiden mittasuhteita A. Weckmanin kanssa vielä paremmiksi akselipainojen ja kuormatilan suhteen. Apurunko on nyt levitetty koko matkalta nosturitelineestä keulaan saakka, mikä lisää kestävyyttä. Weckmanin Matti Heimanin ajatusta oleva uudenlainen etusermi (kuva) antaa lisää tilaa kahdelle kolmosnipulle ja sen aerodynaaminen muotoilu jatkaa auton kylkien muotoilua niin että sermin ja takaseinän väliin ei pääse syntymään pyörteitä joten ohjaamossa ei enää humise. Siihen vaikuttaa varmasti myös se että Arocsissa ei ole enää isoja peilejä vaan ne on korvattu kameroilla. Ensikokemukset kamerapeileistä ovat oikein positiiviset ja niihin tottuu yllättävän nopeasti, kommentoi Uotinen.  

ser5.jpg

(kuva: A. Weckmanin teräksinen apurunkorakenne on optimoitu käyttötarkoitukseen. Nosturisylinterin 2550 mm pitkä siirtosylinteri mahdollistaa nosturin siirron hyvään painopistekohtaan ja helpottaa perään otossa.)

Serforestin Arocsissa on rautajouset varustettuna neljännen akselin ilmakevennyksellä.

- Kakkosakselin telinnoston Weckman toteutti sähköhydraulisesti kun aiemmassa autossa se toimi ilmalla. Nyt teli nousee helposti myös täydellä kuormalla. Saksan insinöörit ovat tehneet hyvää työtä alustan suhteen sillä tämä uusi auto menee paljon pehmeämmin kuin edellinen - auto on myös todella tarkka ajaa ja se kulkee kuin juna, toteaa Uotinen.

ser7.jpg

(kuva: Serforestin kuljettaja Antti Mäkinen on tyytyväinen uuden Arocsin ajo-ominaisuuksiin.)

Entistä paremmat ajo-ominaisuudet pitää muistaa ottaa huomioon ratin takana:

- Vaikka massaa on 76 tonnia niin yhdistelmän tilannenopeudet saattavat yllättää koska ajaminen on todella helppoa, varoittelee Uotinen.

Myös Arocsin PowerShift 3 -vaihdeautomatiikka saa Serforestin miehiltä kehuja:

- Ohjelmat ovat kehittyneet ja laatikko vaihtaa nyt todella hienosti kaikissa tilanteissa. Se pelaa hyvin yhteen maastontuntevan vakionopeudensäätimen kassa ja auto heittää mm. oikeassa kohtaa vapaalle mikä säästää polttoainetta.

ser9.jpg

(kuva: Tyylikäs rosterinen karjapuskuri ja valoraudat on kotimaisen Hio-Mexin toteutusta.)

Koulutuksessa oppii uuden auton niksit

Kesän aikana Veho järjestää uuden auton perehdytyksen Serforestin kuljettajille:

- Koulutus on todella hyvä juttu ja siinä oppii hyödyllisiä asioita mitä uusi teknologia tuo tullessaan. Kaikkia asioita ei millään voi kokenutkaan kuski tietää - esimerkkinä viime auton koulutuksesta se että kun autoon ottaa kuorman pitää jarrupoljinta painaa kolme kertaa jolloin PowerShift osaa ottaa käyttöön oikean vaihtamisohjelman.

ser6.jpg

(kuva: Serforestin Arocsin perässä kulkee 5-akselinen siirtopankkoinen Karlavagen, mikä on pelannut kaikin puolin hyvin. Kuormat tehdään väkevällä Keslan nosturilla.)

Liian hyvä nosturi...

Serforestin uuteen Arocsiin siirrettiin Kesla 2112Z -nosturi vanhasta autosta.

- Viisi vuotta vanha nosturi on pelannut niin hyvin, että sanoinkin Kongan Konepajan Jarkko Kongalle että taisit myydä meille liian hyvän nosturin kun se ei pehmene ollenkaan, naurahtaa Uotinen.

ser10.jpg

(kuva: Jo ensimmäiset keikat ovat osoittaneet että Saksan insinöörit ovat tehneet jälleen hyvää työtä: uusi Arocs on entistäkin mallia parempi ajaa ja polttoainetaloudellisempi.)

 
 
 

24.02.2024 12.00Metsäkoneilla riittää töitä - kalusto siirtyy tyylikkäästi
23.02.2024 18.00KATSO TÄSTÄ 23.2. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
23.02.2024 17.12Kuopion Savilahden robottibussin nimeksi Välkky
23.02.2024 15.00Kainuuseen lähes 1000 hehtaaria uusia luonnonsuojelualueita
23.02.2024 9.00Metsänomistajat ja teollisuus voivat saada enemmän arvoa puumassan sisältämistä arvokkaista piilevistä ainesosista
22.02.2024 12.30Ammattilehti koeajaa: Ford Transit Custom AWD - vihdoinkin neliveto!
22.02.2024 9.03Kuitu- ja energiapuun hinnat nousivat ennätyskorkeiksi vuonna 2023
22.02.2024 8.44THL ja Valvira alkoholin kotiinkuljetuksesta: Lainsäädäntö ja valvonta on suunniteltava vastuullisesti
22.02.2024 8.29IVECO Finland Oy on valinnut vuoden 2023 parhaat suorittajat verkostossaan
21.02.2024 17.40Nokian Tyres Hakkapeliitta TRI M+S -traktorirenkaasta kaksi uutta kokoa
21.02.2024 17.00Tutkimus valaisee kuorma- ja linja-autonkuljettajien saatavuuden haasteita Suomessa
21.02.2024 14.00Seuraa Äänekoskelle rakentuvan kertopuutehtaan rakennustöiden etenemistä reaaliaikaisesti verkossa
21.02.2024 12.10Koeajettua: Ford Transit Custom AWD - vihdoinkin neliveto!
21.02.2024 11.00Volvo Truck Center Forssa uudistui
21.02.2024 8.11HydraSpecman Oulun uuden myymälän avajaiset nyt perjantaina 23.2. - tervetuloa!
21.02.2024 8.00SSAB ottaa VR:n kanssa käyttöön sähkörekat lähitoimituksissa
20.02.2024 16.33Suoelinympäristöjä ennallistettiin Tornatorin mailla ennätysmäärä vuonna 2023
20.02.2024 10.00Ponssen tilinpäätös 1.1.-31.12.2023 - liikevaihto kasvoi 821,8 miljoonaan euroon
20.02.2024 9.00Karjalan ja Savon ratojen parantaminen aloitettava pikaisesti
19.02.2024 16.113D & New Materials -messut yhteistyöhön Suomen suurimman valmistavan teollisuuden yritysverkoston kanssa
19.02.2024 9.33Poronhoito aikaisempaa kannattavampaa
19.02.2024 8.49Tilastokeskus: Inflaatio palautunut maltilliselle tasolle
18.02.2024 15.00Tuulilasin kunto on tärkeä osa liikenneturvallisuutta
18.02.2024 11.00Pulpwood Online -viestintäsivusto on julkaistu
17.02.2024 11.00Metsä Group ja ANDRITZ tähtäävät kunniahimoisiin ilmastotavoitteisiin
16.02.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 16.2. TALVITIEPÄIVÄT ERIKOISLÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
16.02.2024 8.00Renault Trucks rakentaa uuden logistiikkakeskuksen Lyoniin
15.02.2024 21.00Nisula Forestilla uusi jälleenmyyjä Japanissa: Forest System Co., Ltd.
15.02.2024 14.24Vahvan tuloksen vuonna 2023 tehnyt Valmet aloittaa muutosneuvottelut Palvelut- ja Paperit-liiketoimintalinjoissaan
15.02.2024 14.01Tasavallan presidentin virkaanastujaiset järjestetään 1. maaliskuuta 2024
15.02.2024 9.23Lentolaskenta paljasti läntisen Uudenmaan hirvitiheyden odotettua suuremmaksi
15.02.2024 9.14ELY-keskus tehostaa maanteiden talvikunnossapidon valvontaa Keski- ja Itä-Suomessa
14.02.2024 12.12MEP Elsi Katainen: Pitkien ajoneuvoyhdistelmien rajat ylittävä kulku turvattu liikennevaliokunnassa
14.02.2024 10.24Suomen villisikakanta kaventuu entisestään
14.02.2024 8.47Stora Enso tähtää kasvaviin puunhankintamääriin kotimaassa
13.02.2024 12.55Retro Trucks Lahes 4.5.2024
13.02.2024 12.50Uusien hyötyajoneuvojen rekisteröinnit EU 2023: pakettiautot +14,6%, kuorma-autot +16,3%, linja-autot +19,4%
13.02.2024 11.00Talvitiepäivillä suomalaista talvikunnossapidon kalustoa ja tiealan asiantuntijaseminaari 14.2.-15.2.2024
13.02.2024 8.00Neste avaa ensimmäisen, valtatie 3:n varrelle sijoittuvan raskaan liikenteen suurteholatauspalvelunsa Janakkalan Linnatuulen liikenneasemalle
13.02.2024 7.50Kangasalalaiselle metsäasiantuntija Heikki Haralalle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
12.02.2024 17.10Metsä Group suunnittelee merkittävää investointiohjelmaa pehmopaperitehtaalleen Mänttään
12.02.2024 17.00Kuusenkuoren varastointitapa vaikuttaa niiden sisältämien yhdisteiden hyödynnettävyyteen
12.02.2024 11.00Panssarilaiva Ilmarisen hylyn saneerauksen kilpailutus käynnistyy
12.02.2024 9.11Haminan akkumateriaalitehtaalle myönnettiin ympäristölupa
12.02.2024 8.00Gasum hoitamaan Wasalinen päästöoikeussalkkua
12.02.2024 7.55Vaihtotase oli tasapainossa vuoden 2023 joulukuussa - tavaraviennin arvo laski 19 % vuodentakaisesta
11.02.2024 10.00Kaasu nostaa suosiotaan raskaan kaluston käyttövoimana
10.02.2024 13.00Selvitys vaarallisten aineiden kuljetuksista julkaistu
10.02.2024 11.00Kasvatuskokeiden hoitotoimenpiteitä ja uuden kokeen perustamistöitä Solbölen tutkimusmetsässä
10.02.2024 9.00Teollisuustuotanto väheni joulukuussa 2023 sekä vuodentakaisesta että edellisestä kuukaudesta
09.02.2024 20.00KATSO TÄSTÄ 9.2. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
09.02.2024 16.01Veho luopumassa autovuokrausliiketoiminnasta
09.02.2024 11.00Pankkitunnuksia kalastellaan OmaKanta-palvelun ja suomi.fin nimissä - Älä klikkaa viesteissä olevia linkkejä
08.02.2024 11.40Fiat Professionalin päivitetty hyötyajoneuvomallisto sai Suomen hinnat
08.02.2024 11.30Metsänomistaja! näin erilaiset tulot ilmoitetaan verotuksessa
08.02.2024 11.22Pajero nostettiin Japanin autoteollisuuden Hall of Fameen
08.02.2024 11.00Hakkuut jäivät 69 miljoonaan kuutiometriin - kasvu oli poistumaa suurempi
08.02.2024 8.00MAN kasvatti myyntiä merkittävästi vuonna 2023
07.02.2024 15.15"Pyrypeltihousut" ja "pyrypeltiautot"
07.02.2024 12.00Uudistushakkuissa kaadettu puusto on Etelä-Suomessa aiempaa järeämpää
07.02.2024 11.00Nimitykset: Pasi Nieminen nimitetty Kesla Oyj:n toimitusjohtajaksi
07.02.2024 9.00Oy Kati Ab luottaa Maxilift-nostureihin kairauksen tukitoiminnoissa
06.02.2024 16.00Hyundai toimittaa täysin sähköisen kevyen hyötyajoneuvon Ivecolle
06.02.2024 14.00Koskelainen testasi ensimmäisten joukossa Scanian ProCare -​​palvelua
06.02.2024 9.10Valtioneuvosto kannattaa komission tavoitetta yhdistettyjen kuljetusten lisäämisestä
06.02.2024 8.00Tammikuussa 2024 ensirekisteröitiin 6 589 uutta henkilöautoa
05.02.2024 18.00MP 24 -messut houkutteli nuorisoa paikalle, kaupallisuus kohdillaan
05.02.2024 11.40Valtakunnallinen metsävisa järjestetään 7.2. yli 300 koulussa
05.02.2024 11.30Viime jahtikaudella hirvenmetsästykseen osallistui noin 100 000 metsästäjää
04.02.2024 10.00Kivihiilen kulutus väheni 42 % vuonna 2023
03.02.2024 14.00Tehopäivät Lahden myymälässä ja huoltokorjaamolla 14.2.
03.02.2024 12.00Onko tässä Suomen kansainvälisin jälleenmyyjäkokous?
02.02.2024 23.00KATSO TÄSTÄ 2.2. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
01.02.2024 14.55MAN on sähkölinja-autojen markkinajohtaja Euroopassa
01.02.2024 12.00Iveco tuomassa markkinoille täysin uuden sähköpakettiautomallin Dailyn rinnalle
01.02.2024 10.49Autovalmistajien ja asiakkaiden näkemyserot autoilun suuntaviivoista näkyy uusien autojen kaupassa
01.02.2024 9.28Nimitykset: Jari Mennala John Deere Forestry Oy:n uudeksi toimitusjohtajaksi
31.01.2024 16.20Vihreällä kierrätystä - Sennebogen 825E
31.01.2024 10.44EU:n tyyppihyväksyntäsäännöt vaikuttavat myös kuljetusyrittäjiin
31.01.2024 10.17Ponsselta uuden sukupolven digitaalisten palveluiden alusta ja metsäkoneiden hallintajärjestelmä
31.01.2024 10.10Volvolta uusi FM Low Entry - Tarjolla vain sähköautona
31.01.2024 10.02Hiabille merkittäviä kuormausnosturi- ja ajoneuvotrukkitilauksia Yhdysvalloissa
31.01.2024 8.00Metsien muutosten vaikutukset korostuvat Itä- ja Pohjois-Suomessa
30.01.2024 12.00LUE TÄSTÄ! Talven jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
30.01.2024 9.00SKAL Kuljetusbarometri: Yritykset seuraavat polttoaineen kulutusta, päästöjen raportointi ei kovin yleistä
29.01.2024 17.03Janne Loponen nimitetty Ponsse Latin America Ltda:n toimitusjohtajaksi
29.01.2024 13.52Ponsse toivottaa kaikki tervetulleiksi 31.1. järjestettävään Ponsse Studio ‑verkkotapahtumaan
29.01.2024 13.44Työttömiä työnhakijoita joulukuussa liki 300 000
29.01.2024 11.23Finnair peruu noin 550 lentoa poliittisen lakon vuoksi 1.-2. helmikuuta
29.01.2024 10.01Volvo esittelee uuden FH Aeron kaukoliikennemallin
28.01.2024 15.00Laadukas ritiläauto tehostaa metsäkone urakointia
27.01.2024 10.00Energian tuonnin arvo laski 40 % vuoden 2023 tammi-syyskuussa
26.01.2024 22.00KATSO TÄSTÄ 26.1. LÄHETYS! Kooste Kuopion Konepäiviltä - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
26.01.2024 14.00Työnantajien selvitys: Perusosaamista sekä panostuksia vientiteollisuuden kriittisiin osaajatarpeisiin on vahvistettava nopeasti
26.01.2024 7.55Japanilainen Marubeni Corporation ja espoolainen Nordic Bioproducts Group Oy solmineet yhteistyösopimuksen ? tarkoituksena edistää biomassan kestävää käyttöä
25.01.2024 16.00Koneosapalvelun Mertala pätevöityi - Nosturitarkastukset nyt myös Lappeenrannan alueella
25.01.2024 13.456-tiellä Korian kohta -hanke käyntiin helmikuussa
25.01.2024 12.35Merialueen kaupallisten kalastajien kokonaissaalis kasvoi edellisvuodesta
25.01.2024 9.44Metsäliitto Osuuskunnan hallituksen puheenjohtajana jatkaa Jussi Linnaranta
25.01.2024 9.00Kirsi Karlamaa Liikenne- ja viestintäviraston teknologia- ja strategiajohtajaksi

Näytä lisää »