Serforestin tyylikkään tumma tukkijuna - puuta ajettu vuodesta 196918.08.2020 19.11
Pertunmaan Uotisilla on pitkät perinteet puunajossa. Hannu Uotinen osti ensimmäisen puutavara-auton vuonna 1969 ja tukki kulki 90-luvun alkuun jolloin vaihdettiin lajia hiekka-autoihin; myös Hannun veljekset olivat puutavara-autoilijoita. Hannun poika Mikko tuli mukaan yrittäjäksi uuden vuosituhannen alussa aloittaen jälleen puunajon vuonna 2005 Stora Ensolle, mikä jatkuu tänäkin päivänä Serforest Oy:n nimissä. (kuva yllä: Serforest Oy otti kesäkuun lopulla ajoon uuden tummanpuhuvan Mercedes-Benz Arocs 3363 8x4 puutavara-auton. Kuvassa ollaan pinolla Heinolan kulmilla.) - Pertunmaalla oli aikanaan puolenkymmentä puutavara-autoilijaa - nyt meitä on jäljellä kaksi eli minä sekä serkkuni Jari Uotinen ja Sami Uotinen joilla molemmilla on puutavara-autot joten yritämme pitää suvun puun ajon perinteitä voimissaan, kertoilee Serforest Oy:n Mikko Uotinen jonka kanssa yrityksen toisena omistajana on Jarno Salonen, jolla on lisäksi ajossa omia autojaan. Serforestin autot hakevat puut pääasiassa Pertunmaan, Joutsan, Heinolan ja Sysmän metsistä. - Ajomatkat sahoille ja tehtaille on melko pitkät eli keskimäärin yli 100 kilometriä suuntaansa, toteaa Uotinen. (kuva: Pertunmaan Uotisten puunajon pitkät perinteitä kunnioitetaan uuden Arocsin kylkiteippauksissa: - Isäni Hannu aloitti kuljetusyrittämisen vuonna 1969, esittelee Mikko Uotinen.) Serforestilla nyt jo kolmas Mercedes-Benz Ensimmäinen Mercedes-Benz puutavara-auto tuli Serforestille vuonna 2010 ja se vaihtui uuteen Arocsiin 2015. - Jo ensimmäinen Mersumme oli hyvä mutta uusi Actros nosti merkin uudelle tasolle puutavara-autona. Sillä ajettiin yli 750 000 kilometriä ja auto pelasi kaikin puolin luotettavasti; myös polttoaineenkulutus oli alhainen eli viikkotasolla se pysyi koko viiden vuoden ajan alle 65 litrassa per sata kilometriä, mikä osaltaan vaikutti merkissä pysymiseen. Ja tässä uudessa Arocsissa kulutus on entistäkin pienempi: ensimmäiset keikat on menty noin 55 litran kulutuksella vaikka autosta ei ole vielä kitkat hioutuneet ja kuuma kelikin on nostanut kulutusta. Mutta kaikkein tärkein asia uudelleenvalinnassa oli Vehon Lahden huolto: siellä palvelu pelaa silloin kun sitä tarvitsee ja asentajat ovat tulleet vuosikymmenen aikana tutuiksi, joten he tietävät tapamme toimia, kehuu Uotinen. (kuva: Mercedes-Benz toi ensimmäisenä markkinoille kamerapeilit, mitkä toimivat hienosti puunajossa. Aerodynaamiikka on parantunut mikä vaikuttaa positiivisesti polttoainetalouteen.) Kaupat uudesta Arocsista tehtiin Espoon Vehon myyjän Heikki Aholan kanssa: - Ostimme Heikiltä jossain vaiheessa Viton pakettiauton ja hyvinhän se sujui kuorma-autokauppakin. Hyvin palvellut Arocsimme meni Veholle vaihdossa. (kuva: Kakkosakselin telinnoston Weckman toteutti hydraulisylintereillä. Nyt teli nousee helposti myös täydellä kuormalla.) Uusi Arocs on nyt entistäkin parempi Serforestin uusi Arocs 3263 8x4 on 2+2 akselinen kuten edeltäjänsäkin ja se varusteltiin A. Weckmanilla niin kuin kaikki aiemmatkin tähtikeulat. - 2+2 alusta sopii parhaiten ajotehtäviimme ja tähän uuteen autoon hioimme päällerakenteiden mittasuhteita A. Weckmanin kanssa vielä paremmiksi akselipainojen ja kuormatilan suhteen. Apurunko on nyt levitetty koko matkalta nosturitelineestä keulaan saakka, mikä lisää kestävyyttä. Weckmanin Matti Heimanin ajatusta oleva uudenlainen etusermi (kuva) antaa lisää tilaa kahdelle kolmosnipulle ja sen aerodynaaminen muotoilu jatkaa auton kylkien muotoilua niin että sermin ja takaseinän väliin ei pääse syntymään pyörteitä joten ohjaamossa ei enää humise. Siihen vaikuttaa varmasti myös se että Arocsissa ei ole enää isoja peilejä vaan ne on korvattu kameroilla. Ensikokemukset kamerapeileistä ovat oikein positiiviset ja niihin tottuu yllättävän nopeasti, kommentoi Uotinen. (kuva: A. Weckmanin teräksinen apurunkorakenne on optimoitu käyttötarkoitukseen. Nosturisylinterin 2550 mm pitkä siirtosylinteri mahdollistaa nosturin siirron hyvään painopistekohtaan ja helpottaa perään otossa.) Serforestin Arocsissa on rautajouset varustettuna neljännen akselin ilmakevennyksellä. - Kakkosakselin telinnoston Weckman toteutti sähköhydraulisesti kun aiemmassa autossa se toimi ilmalla. Nyt teli nousee helposti myös täydellä kuormalla. Saksan insinöörit ovat tehneet hyvää työtä alustan suhteen sillä tämä uusi auto menee paljon pehmeämmin kuin edellinen - auto on myös todella tarkka ajaa ja se kulkee kuin juna, toteaa Uotinen.
(kuva: Serforestin kuljettaja Antti Mäkinen on tyytyväinen uuden Arocsin ajo-ominaisuuksiin.) Entistä paremmat ajo-ominaisuudet pitää muistaa ottaa huomioon ratin takana: - Vaikka massaa on 76 tonnia niin yhdistelmän tilannenopeudet saattavat yllättää koska ajaminen on todella helppoa, varoittelee Uotinen. Myös Arocsin PowerShift 3 -vaihdeautomatiikka saa Serforestin miehiltä kehuja: - Ohjelmat ovat kehittyneet ja laatikko vaihtaa nyt todella hienosti kaikissa tilanteissa. Se pelaa hyvin yhteen maastontuntevan vakionopeudensäätimen kassa ja auto heittää mm. oikeassa kohtaa vapaalle mikä säästää polttoainetta. (kuva: Tyylikäs rosterinen karjapuskuri ja valoraudat on kotimaisen Hio-Mexin toteutusta.) Koulutuksessa oppii uuden auton niksit Kesän aikana Veho järjestää uuden auton perehdytyksen Serforestin kuljettajille: - Koulutus on todella hyvä juttu ja siinä oppii hyödyllisiä asioita mitä uusi teknologia tuo tullessaan. Kaikkia asioita ei millään voi kokenutkaan kuski tietää - esimerkkinä viime auton koulutuksesta se että kun autoon ottaa kuorman pitää jarrupoljinta painaa kolme kertaa jolloin PowerShift osaa ottaa käyttöön oikean vaihtamisohjelman. (kuva: Serforestin Arocsin perässä kulkee 5-akselinen siirtopankkoinen Karlavagen, mikä on pelannut kaikin puolin hyvin. Kuormat tehdään väkevällä Keslan nosturilla.) Liian hyvä nosturi... Serforestin uuteen Arocsiin siirrettiin Kesla 2112Z -nosturi vanhasta autosta. - Viisi vuotta vanha nosturi on pelannut niin hyvin, että sanoinkin Kongan Konepajan Jarkko Kongalle että taisit myydä meille liian hyvän nosturin kun se ei pehmene ollenkaan, naurahtaa Uotinen. (kuva: Jo ensimmäiset keikat ovat osoittaneet että Saksan insinöörit ovat tehneet jälleen hyvää työtä: uusi Arocs on entistäkin mallia parempi ajaa ja polttoainetaloudellisempi.) |