Ruokolahden Työkonepalvelu: Puunajo kasvanut leipälajiksi koneurakoinnin rinnalle08.08.2020 14.30
Ruokolahden Työkonepalvelu Ky tekee monipuolista urakointia, missä tärkeässä roolissa on puutavaran autokuljetukset. (kuva yllä: Ruokolahden Työkonepalvelu Ky ajaa puuta Metsänhoitoyhdistykselle Etelä-Karjalan alueelta Volvo FH16 puutavara-yhdistelmällä, minkä perässä kulkee 5-akselinen Zaslaw.) Yrittäjä Jari Vento aloitti urakoinnin vuonna 1996 traktorikaivurilla, minkä jälkeen toiminta ja kalustomäärä on kasvanut merkittävästi. - Keskitymme tällä hetkellä erilaisten kuljetuspalveluiden tar- joamiseen ja maarakennusurakointiin - kaivukoneilla tehdään myös metsäautoteitä ja ojituksia. Välillä meillä oli pitkään metsäkoneitakin. Puuta ajetaan Metsänhoitoyhdistykselle Etelä- Karjalan alueelta pääasiassa Kaukaalle, Kotkaan, Luumäelle sekä energiapuuta Szepaniakin haketerminaaliin, millä sitten lämmitetään Imatran kaupunkia. Omien autojemme lisäksi mukana on pari aliyrittäjää puunajossa, kertoo Jari Vento. (kuva: Volvon puutavaravarustelu on Truck Service Saku Sirkkusen käsialaa ja nosturina Kesla 2112T. Vuodessa yhdistelmällä ajetaan reilut 150 000 kilometriä.) Puuta ajettu vuosikymmen Ensimmäisen puunajoon soveltuvan laitteen Ruokolahden Työkonepalvelu rakensi vuonna 2010 käytetystä Volvo FH12 vaihtolava-autosta: - Autolla ajettiin kesäisin maa-aineksia ja talvisin puuta. Rakenteista tuli niin toimivat että yli 16 miljoonaa kilometriä mennyt auto on meillä edelleen ajossa. Kun puunajossa tuntui olevan töitä tarjolla niin 2014 ostettiin käytetty Volvo FH16 puutavara- autoyhdistelmä kuljetusyrittäjä Timo Myllykseltä. - Sekin auto on edelleen meillä ajossa palvellen nyt Kaukopään tehtaassa terminaaliajossa eli Volvoista ei tunnu veto loppu- van ollenkaan. Hyvin palvellut veteraani sai kuitenkin siirtyä eläkepäiville kun tilalle tuli heinäkuussa uudempi Volvo FH mihin asennettiin uusi väkevä Kesla 2117 normaalia pidemmällä puomilla, järeämmillä tukijaloilla ja XL-ohjaamolla. Kaupat nosturista tehtiin Kongan Konepajan Petri Lievosen kanssa. Perään valmistui Arilahdella terminaalivaunu kahdesta käytetystä Jykin puuvaunusta, sanoo Vento. (kuva yllä) (kuva: 5-akselisen Zaslawin rakenne on vakuuttanut kestävyydellään kovassa käytössä. Akseleina 10 tonnin BPW:t ilmajousilla ja levyjarruilla - myös kaikki muut komponentit ovat parasta mahdollista laatua.) Nopea toimitusaika ratkaisi kärrykaupan Maaliskuussa 2019 Ruokolahden Työkonepalvelu otti ajoon täysin uuden puutavarayhdistelmän. - Auto-Kilta Trucksin Pasi Sairasen kanssa tehtiin kaupat uudesta Volvo FH16 autosta ja perään ostettiin uusi 5-akselinen siirtopankkoinen Zaslaw varustettuna ilmajousilla ja levyjarruilla. Vaunun ostopäätöksessä vaikutti eniten nopea toimitusaika; Lappeenrannasta niitä löytyy heti pihasta ja silti pankot ym. saa valita mielensä mukaan. Mie- lestäni puuvaunu ei ole teknisesti niin monipuolinen laite että se pitäisi valmistaa alusta saakka asiakkaan erityistoiveisiin räätälöitynä, mikä vie todella paljon aikaa ja nostaa hintaakin. Ja sitten kun vaunu menee vaihtoon ei se oikein meinaa kelvata taas kellekkään kun jokaisella on omat mielipiteensä millainen vaunun tulisi olla. Standardikamppeet ovat järkeviä valmistaa ja käyttäjille pitkässä juoksussa kustannustehokkaimpia, kommentoi Vento. (kuva: Ruokolahden Työkonepalvelun kuljettaja Atte Toivanen on tyytyväinen sekä autoon että kärryyn: - Zaslawin runkorakenne on sopivan joustava joten se menee hyvin myös haastavassa maastossa.) Laadukas ja luja vaunu - järkihinnalla Reilun vuoden Volvon perässä kulkenut Zaslaw on osoittautunut mainioksi vaunuksi. - Yhdistelmällä ajetaan vuodessa reilut 150 000 kilometriä. Zaslaw on toiminut hyvin eikä siihen ole perushuoltojen lisäksi tarvinnut vaihtaa kuin yksi jarruventtiili. Runkorakenne pääsi todelliseen lujuustestiin kun kärry kaatui - onneksi mitään isompaa onnettomuutta ei sattunut. Zaslaw kesti kuperkeikan hyvin ja vaihtoon meni ainostaan pari pankkoa ja sidontalaitteita. Auto-Kilta Trucks hoiti remontin nopeasti ja varavaunuja on meillä pari kappaletta joten puunajo ei keskeytynyt, toteaa Vento. Zaslawin runkorakenne on osoittautunut kestävyytensä lisäksi myös sopivan joustavaksi joten se on hyvä vetää haastavassa maastossa ja tiukoissa paikoissa. - Myös pintakäsittely on tehty laadukkaasti eikä maalia ole tarvinnut paikkailla, sanoo Vento. (kuva: Zaslawin paineilmatoiminen kuormansidonta pitää puut tiukasti paikoillaan mikä on tärkeä asia liikenneturvallisuuden kannalta.)
|