Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:18353408 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

10.7.2020 14:33Muutoksia tieliikenteen ammattipätevyyttä koskevaan sääntelyynLue lisää »9.7.2020 13:22Metsätehon mittaustilasto julkaistu - kuormainvaakamittaus korvannut kuitupuun tienvarsi- ja tehdasmittaustaLue lisää »8.7.2020 14:43Energiateollisuus ry: Ilmastotavoitteet eivät riipu turpeesta, vaan järjestelmätason ratkaisuistaLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

10.7.2020 14:33Muutoksia tieliikenteen ammattipätevyyttä koskevaan sääntelyynLue lisää »9.7.2020 13:22Metsätehon mittaustilasto julkaistu - kuormainvaakamittaus korvannut kuitupuun tienvarsi- ja tehdasmittaustaLue lisää »8.7.2020 14:43Energiateollisuus ry: Ilmastotavoitteet eivät riipu turpeesta, vaan järjestelmätason ratkaisuistaLue lisää »

AMMATTILEHTI KOEAJAA: Renault Trucks Master Z.E. - kestävien kuljetusratkaisujen etulinjassa

30.05.2020 15:10

ze1.jpg

Renault Trucks Master Z.E. on vasta alkua ranskalaisvalmistajan lähijakeluun tarkoitettujen hyötyautojen mallistossa. Seuraavaksi valmistajan kattava täyssähkökäyttöisten hyötyautojen mallisto kasvaa polttokennomallilla. Siihen on kuitenkin vielä matkaa, ja sitä ennen on hyvä tutustua lähemmin akkukäyttöiseen Masteriin ja sen tarjoamiin mahdollisuuksiin. 

(kuva yllä: Uusi sähkömoottorinen Master Z.E. on tarkoitettu yritysten jakeluajoon taajamissa ja kaupungeissa; toki se soveltuu vaikka huoltoajoneuvoksi.)

Viime kesänä uudistunut Renault Trucks Master pohjautuu vuoden 2010 lopulla ensiesiteltyyn malliin. Sen jälkeen niitä on toimitettu asiakkaille noin puoli miljoonaa kappaleta. Uusi sähkömoottorinen Master Z.E. on tarkoitettu yritysten jakeluajoon taajamissa ja kaupungeissa. Mallille voi povata hyvää menestystä tulevaisuudessa, sillä yhä useampi Euroopan suurkaupungeista on sulkemassa keskustansa kokonaan polttomoottorilla varustetuilta autoilta. 

Hyvä toimintasäde

Uudessa Master Z.E:ssä on Renaultin ja LG Chemin kehittämä ajoakku, jonka kapasiteetti on 33 kWh. Sähkömoottori on Renaultin suunnittelema R75 eli sama mitä Renault käyttää Zoe henkilöautomallissa. Moottorin suurin teho on 76 hv / 225 Nm ja valmistajan ilmoittama suurin toimintamatka NEDC-normin mukaan lähes 200 km. Renault Trucks Suomen tuotepäällikkö Juha Mattila toteaa rehellisesti realistisen toimintamatkan jäävän kuitenkin lähemmäksi sataa kuin kahtasataa kilometriä: 

- Auton huippunopeuden voi valita käyttötarpeen mukaan joko 80 tai 115 km/h. Vaikka kor- keampi huippunopeus houkuttaa on sen vastapainona merkittävästi lyhyempi toimintamatka, silloin jos ajetaan maantiellä 100 km/h nopeuksia. 

ze3.jpg

(kuva: Sähkömoottori ei paljoa tilaa tarvi. Konehuoneessa on tyhjää tilaa yhden pienen perheauton tavaratilan verran.)

Ammattilehden taannoin tekemässä poikkitieteellisessä sähköautokokeilussa hyötyauton virrankulutus kasvoi merkittävästi kun ajonopeutta kasvatettiin yli 80 km/h nopeuteen. Toisin kuin polttomoottoriauto Master Z.E. on taloudellisimmillaan kaupunkien ruuhkissa ja verkkaisesti etenevillä taajama- nopeuksilla ajettaessa. 

Sähköautot ovat siitä mielenkiintoisia, että jo lyhyen ajomatkan jäljestä kuljettajan ajatusmaailma muuttuu tuhlailevasta säästeliääksi. Taustalla kummittelee tieto tuhlailevan virrankulutuksen seurauksista, jotka tarkoittavat pahimmillaan usean tunnin latausrupeamaa kesken ajomatkan. 

Master Z.E.n 33 kWh / 400V lithium-ion akusto latautuu valmistajan ilmoittaman mukaan täyteen 7 kW laturilla noin kuudessa tunnissa. Auton mukana toimitetaan 10 A kotilatauskaapeli sekä yleisesti käytettävä 32 A Type 2 -latusjohto. 

Sähkömoottori on tutulla paikallaan konehuoneessa, mutta akkuyksiköt on saatu sovitettua suoraan ohjaamon alle, mikä mahdollistaa  kuormatilan täysipainoisen hyödyntämisen sekä antaa autovarustelijoille vapauden käyttää dieselmallistoon tarkoitettuja päällerakenteita, ilman vaivalloisia ja kustannuksia lisääviä muutostöitä.

ze4.jpg

(kuva: Ohjaamossa ainoa ero on mittaristossa ja vaihdevivussa, missä ei ole lainkaan manuaalipuolta.)

Sopii moneen käyttöön

Valmistajalle ominaiseen tapaan myös Master Z.E. on asiakkaan käyttötarpeiden mukaan räätälöitävissä. Saatavana on kolme vaihtoehtoa, joista löytyy kolme korin pituutta ja kaksi korin korkeutta. Master Z.E:n voi valita L1H1, L2H2 ja L3H2 -umpipakettiautona.

Renault Trucks Master Z.E umpipakettiautojen kuormatilan tilavuudet ovat mallista riippuen 8-13 kuutiometrin välillä. Kokonaispainoltaan 3,1 tonnisen auton kantavuudeksi ilmoitetaan olevan 1000-1100 kg:n luokkaa. Kilpailijoista poiketen Master Z.E.n jatkeeksi voi kytkeä peräkärryn, samoin kantavuuksin kuin dieselvaihtoehdoissa.

Master Z.E:n vakiovarusteisiin lukeutuvat Renault Trucks R-Linkiin yhdistetyt erikoispalvelut, matkustamon esilämmitys ja esijäähdytystoiminto sekä nopeusrajoitin. 

ze5.jpg

(kuva: Analoginen mittaristo on nykyautolle melko vaatimaton mutta tarjoaa kaiken tarvittavan tiedon.)

Pykälää silmään

Käynnistys ja liikkeelle lähtö Master Z.E.:llä sujuu dieselmalleista tutuin askelmerkein. Tällä Renault Trucks tekee joustavaksi eri voimalinjavaihtoehtojen välillä siirtymisen. Vaihdevalitsimessa on automaattivaihteistosta tutut D-, N- ja R-asennot, muttei manuaalipuolta.

Täysin portaaton ja viiveetön voimansiirto mahdollistaa poikkeuksellisen sujuvat liikkeelle- lähdöt, ellei sitten survo kaasupedaalia pohjaan, joka saa nimellisesti vaatimattomalla teholukemalla varustetun tavara-auton ripeään vauhtiin.

ze2.jpg

(kuva: Akut on sovitettu ohjaamon alle, mikä antaa paitsi pitoa vetäville pyörille mahdollistaa 10 cm takavetoista matalamman etuvetoisen korimallin hyödyntämisen.)

Ajoltaan Sähkö-Master on pitkälti samankaltainen kuin mikä tahansa pakettiauto. Se mikä on poikkeuksellista on moottorijarrutus, joka on säädetty sähköautossa tavallista tehokkaammaksi, sillä moottorijarrutuksen energia regeneroidaan takaisin akuille käyttövoimaksi. Master Z.E. käyttäytyy kuin retarderilla varustettu kuorma-auto. Jarruihin ei liioin tarvitse koskea. 

Toinen eroavaisuus on äänimaailmassa, joka on Master Z.E :ssä, jopa sähköautoksi, varsin poikkeuksellinen. Useimmista täyssähköautoista tutun kevyen vinkunan asemesta Master Z.E. tarjoaa vaikeasti sanoin kuvailtavaa, joskaan ei missään nimessä häiritsevää huminaa. 

Latauspistokkeen paikka on auton oikealla kyljellä. Vasemmalla puolella on yllättäen dieselsäiliön korkki, mikä paljastuu tarkemmassa syynissä polttoainekäyttöisen lisälämmittimen säiliöksi. Ilmalämpöpumpun lämmitysteho ei ilmiselvästi tahdo oikein riittää pohjolan talven vaatimuksiin.

ze6.jpg

(kuva: Matala 56 cm lastauskorkeus ja 270 asteen kulmaan avautuvat takaovet helpottavat lastin kuormaamista ja purkamista.)

Potentiaalia

Kokonaisuutena Renault Trucks Master Z.E. on yhtä koukuttava kokemus kuin muutkin sähköautot. Helppo, vaivaton ja tietysti äänetön. Järkevällä sähkösopimuksella - ainakin nykytariffeilla - liikkuminen on varsin edullista.

Renault Master Z.E:n myynti saadaan Suomessakin vauhtiin vielä tämän  vuoden kuluessa, Hinnat ja takuuehdot paljastetaan virallisen myynnin käynnistämisen yhteydessä. Nyt koeajettava, valmistajan esittelyautomallistosta irrotettu Renault Trucks Master Z.E. vieraili tammikuussa Suomessa asiakkaille ja lehdistölle räätälöityjä ennakkokoeajoja varten.

ze7.jpg

(kuva: Renault Trucks Suomen tuotepäällikkö Juha Mattila uskoo Master Z.E:n menestysmahdollisuuksiin Suomessa. - Kiinnostus asiakkaiden suunnalta on ollut poikkeuksellisen runsasta.)

04.06.2020 8:55Tampereen sähkölaitoksen bioenergiahanke etenee
04.06.2020 8:30Uudistunut Toyota Hilux Suomeen loppusyksystä 2020
03.06.2020 16:22Kuljetus- ja vuokrauspalveluita välittävien yritysten vuosi-ilmoitusvaatimukset uudistuvat
03.06.2020 14:32Suur-Seudun Osuuskaupan maatalousliiketoiminnat Hankkijalle
03.06.2020 10:50Täysin uusi Scania-keskus avaa ovensa Pirkkalassa
03.06.2020 10:23Työkaluvaunu-uutta Kamasa Toolsilta
02.06.2020 12:00Brittiläinen Lister Wilder KESLA-traktorivarusteiden jälleenmyyjäksi
02.06.2020 11:22Haluaako yrityksenne mukaan Ammattilehden Hyviä uutisia! lähetykseen? Näin helppoa se on...
02.06.2020 10:00Mercedes-Benz tavoittelee hybridi- ja sähköautoille yli 50 prosentin osuutta myynnistään vuoteen 2030 mennessä
02.06.2020 7:33Tenojoen lohiseurannat käynnistyvät hankalissa olosuhteissa
01.06.2020 19:10LUE TÄSTÄ! Järkälemäinen Kivirock lehti on ilmestynyt - 250 sivua maarakennus- ja kaivosalan asiaa
01.06.2020 16:05Naantalin Sataman liikennejärjestelyt muuttuvat 4.6.2020
01.06.2020 15:11Kiitosimeon Oy ostaa Kuljetus Mankinen Oy:n koko osakekannan
01.06.2020 15:00KATSO 29.5. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
01.06.2020 12:45Sisu Auton ja Suvanto Trucksin yhteistyö vahvistuu
01.06.2020 12:38Hyötyautokaupan alamäki muuta autokauppaa loivempi
01.06.2020 8:00Raportti: Bioenergia-alan hiilikädenjälki on ilmaston kannalta edullinen
31.05.2020 12:22Tuontihake korvaa kotimaista metsähaketta - Kemera-asetuksen muutos osaksi talouden elvytystä
31.05.2020 9:00UPM Raflatac laajentaa Forest Film -tuotevalikoimaansa alan ensimmäisellä puupohjaisella polyeteenitarramateriaalilla
30.05.2020 15:10AMMATTILEHTI KOEAJAA: Renault Trucks Master Z.E. - kestävien kuljetusratkaisujen etulinjassa
29.05.2020 15:00Talvirengaslaki muuttuu - autoilijoiden on entistäkin tärkeämpää ennakoida kelejä, jotta ajo on turvallista
29.05.2020 12:11Ahola Transportille tunnustusta parhaana logistiikan toimittajana
29.05.2020 9:44Lakiluonnos joutoalueiden metsitystuesta lausunnolle
28.05.2020 12:44Garmin esitteli suurikokoisen navigaattorimalliston raskaanliikenteen erityistarpeisiin
28.05.2020 12:23Vaisala julkistaa useita havainto- ja ennustetietoja yhdistävän ainutlaatuisen palvelun teiden talvikunnossapitoon
28.05.2020 11:00Puuston hyönteistuhot mahdollista havaita yläilmoista
28.05.2020 9:12Puun energiakäyttö ennätyslukemiin vuonna 2019
28.05.2020 8:00Metsä Fibren Rauman sahan maanrakennustyöt ovat käynnistyneet
27.05.2020 16:00WWF julkaisi oppaan, joka auttaa ketä tahansa vaikuttamaan valtion, kuntien ja seurakuntien omistamien metsien säilymiseen
27.05.2020 14:12Marko Mattila Ponsse Oyj:n johtoryhmään
27.05.2020 12:30Jarmo Vidgrén valittiin Ponssen hallituksen puheenjohtajaksi
27.05.2020 10:40KATSO 22.5. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
27.05.2020 8:09Jukka Moisio nimitetty Nokian Renkaat Oyj:n toimitusjohtajaksi
26.05.2020 13:22Mikko Lehikoinen on Logsetin hallituksen uusi jäsen
26.05.2020 13:02Toni Silfverberg on nimitetty Nokian Renkaiden Marketing & Sales Excellence -yksikön johtajaksi ja Nokian Renkaiden johtoryhmän jäseneksi
26.05.2020 12:00Maataloustukien asiakirjat sähköisesti perille
26.05.2020 10:42Turvaistuintestissä hittejä ja huteja
25.05.2020 10:40Uusi tieliikennelaki voimaan 1.6.2020
25.05.2020 8:12Lasten ja nuorten Vapapäivä-kalastustapahtuma järjestetään 5. syyskuuta
25.05.2020 8:00Teollisuuden tuottajahinnat laskivat 7,0 prosenttia edellisvuoden huhtikuusta
24.05.2020 13:00EU:n biodiversiteettistrategiassa hyvät tavoitteet - toteutus kaipaa hiomista
24.05.2020 12:22Metsähallituksen ansiomerkit myönnettiin tärkeille yhteistyökumppaneille
24.05.2020 11:00DAF käynnisti kenttätestit CF Hybrid -kuorma-autolla
23.05.2020 13:00Uusi tieliikennelaki vaikuttaa matkailuautojen nopeuksiin
23.05.2020 7:00Policy brief: Uuden metsätalouden kannustinjärjestelmän tulee ottaa nykyistä paremmin huomioon suometsien hoidon ympäristövaikutukset
22.05.2020 18:23Koskitukki hakee kumppania metsäkoneurakointiin
22.05.2020 17:33Uusi John Deere H219 harvesteripää isoille harvestereille ja suurille rungoille
22.05.2020 16:00Suomen ensimmäinen Volvo FH XXL liikenteeseen
22.05.2020 10:33Ehdotus EU:n poikkeussääntelyn käyttöönotosta ajokorttien ja tavara- ja linja-autoliikenteen lupien osalta
21.05.2020 16:44Haluaisitko mitata kuljettajien käyttämää turvaväliä?
21.05.2020 15:01UPM kaksinkertaistaa lehtipuuston määrän omissa metsissään
21.05.2020 12:44Rekkaletkoja, automaattibusseja ja tiedonjakoa - useita digitalisaatio- ja automaatiokokeiluja vauhdissa
21.05.2020 12:00EU:n biodiversiteettistrategia astuu vahvasti kansallisen metsäpolitiikan tontille
20.05.2020 17:11IVECO esittelee uudet IVECO S-WAY R -kilpakuorma-autot
20.05.2020 14:02Stora Enson tavoitteena tuplata tekopökkelöiden määrä
20.05.2020 13:00KATSO 15.5. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
20.05.2020 10:33DAF:lle 200 auton lisätilaus kierrätysyhtiö Renewilta
20.05.2020 10:23KESLA-traktorin metsäperävaunuihin lisää kantavuutta ja Euroopan laajuinen tyyppihyväksyntä
20.05.2020 10:20Laadukas kylmälaukku on erinomainen reissukumppani
19.05.2020 15:00Ammattilaisten sähkötyökaluvalmistaja Hitachi vaihtoi brändinimensä - Uusi nimi on Hikoki
19.05.2020 9:34Rangerista erikoismalli
19.05.2020 8:33Neste avaa 51 uutta jakelupistettä Neste MY uusiutuvalle dieselille - tavoitteena laajentaa saatavuutta koko Suomeen
19.05.2020 8:00Metsäteollisuus edistää monimuotoisuudelle tärkeän lahopuun määrää talousmetsissä
18.05.2020 12:01Kesla investoi uuteen testikeskukseen
18.05.2020 11:11Ponsse tarjoaa Saksassa urakoiville suomalaisille yrityksille palvelua myös suomen kielellä
18.05.2020 10:33Hiab avaa maksuttoman HiConnect-palvelun
18.05.2020 8:40Kemijoen virtaama lähes Niagaran tasolla touko-kesäkuun taitteessa
17.05.2020 9:00UPM viimeistelee yksityiskohtia Uruguayn uuden hallituksen kanssa ja yhtiön kasvuhanke etenee suunnitellusti
16.05.2020 15:22Seitsemiseen syntyi villi metsäpeura 150 vuoden tauon jälkeen
16.05.2020 11:00Otto Lahti, johtava asiantuntija, Traficom: Liikenteen päästöjen vähentäminen puoleen
16.05.2020 9:01"Kadonneen kuormatilan metsästys": Nyt mennään kuormatilakokoon vaikuttavat tekijät läpi osa osalta
15.05.2020 10:11Nokian Renkaat sai ensimmäisenä rengasyhtiönä hyväksynnän Pariisin sopimuksen mukaisille ilmastotavoitteille
15.05.2020 9:34Poikkeuksellisten säiden vaikutus luonnonvaroihin
14.05.2020 17:00Ammattilehti mukana Power Truck Showssa 2021
14.05.2020 10:56Metsä Fibre ja ABB esisopimukseen Kemin biotuotetehtaan sähköjärjestelmistä
14.05.2020 10:55IVECO on tyytyväinen Saksan tekemään päätökseen jatkaa maakaasukäyttöisten kuorma-autojen vapautusta moottoriteiden käyttömaksuista
14.05.2020 10:13Stora Enson metsänistutuskausi täydessä vauhdissa: Yli 260 000 puuntaimea päivässä
14.05.2020 9:25Täysin uusi PEUGEOT e-Expert vastaa kaikkiin ammattikäyttäjien tarpeisiin
14.05.2020 9:21Kirri-Tikkakoski -rinnakkaistie avataan liikenteelle elokuussa
14.05.2020 9:14Rahanpesulaki velvoittaa yrityksiä ilmoittamaan edunsaajansa (omistajansa) kaupparekisteriin 1.7 mennessä
14.05.2020 9:00Ajoneuvojen katsastusaikaväleihin muutoksia
13.05.2020 15:45AQUA CLEAN toimittaa sylinteriryhmäpesulinjan AGCO Powerille
13.05.2020 10:21Huoltovarmuuskeskus ja UPM yhteistyöhön suojavarusteiden hankinnassa
13.05.2020 9:07Continentalilta uutta tietoa CO2-päästöistä ja VECTO-säännöksistä kuljetusyrityksille
13.05.2020 8:45Uusi ë-Jumpy saapuu myyntiin vuoden 2020 toisella puoliskolla
12.05.2020 11:20Valmet toimittaa tuhkankäsittelyjärjestelmän L.D. Celuloselle Brasiliaan
12.05.2020 10:30MAINOSTAJA: Tavoita alan ammattilaiset tehokkaasti uudella tavalla - järkihintaan
12.05.2020 9:44Andritz toimittaa kaasutuslaitoksen ja biomassan käsittelylinjan Brasiliaan
12.05.2020 9:10Jari Kukkonen Originator Oy:n uudeksi varatoimitusjohtajaksi
12.05.2020 8:11VTT:lle Suomen ensimmäinen kvanttitietokone - tähtäimessä Suomen ja Euroopan kilpailukyvyn vahvistaminen
11.05.2020 21:00KATSO 8.5. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
11.05.2020 16:11Kuljetus A. Mansoniemi: "Volvoa en vaihda"
11.05.2020 15:20Tuontihake korvaa kotimaista metsähaketta - Kemera-asetuksen muutos osaksi talouden elvytystä
11.05.2020 11:20Puukauppa vilkastui hieman - metsäteollisuudella iso rooli koronakriisistä toipumisessa
11.05.2020 9:00Suomen Biokiertotuote Oy:n patentoitu menetelmä säästää luontoa ja rahapussia
11.05.2020 7:11Tieturvallisuusviikko Vianoreissa 11.-16. toukokuuta: ilmainen rengastarkastus kaikille autoille
10.05.2020 9:00Langatonta kauko-ohjausta - vaikka puutavara-autoon
10.05.2020 8:00UPM:n ja Liikenneturvan verkkokurssi parantaa työmatkojen turvallisuutta
09.05.2020 15:50AMMATTILEHTI KOEAJAA: Chevrolet Silverado 2500 HD Crew Cab LTZ Z71 - Kun mikään ei riitä
09.05.2020 9:22Rengas kiertää ahkerasti koronakurimuksen keskelläkin

Näytä lisää »