AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 65C14 CNG seutu-/koulubussi - Mennään biokaasubussilla

17.11.2019 11.00

bio0.jpg

Ammattilehden historian ensimmäinen bussikoeajo tehtiin onnistuneesti Iveco Daily CNG -biokaasuautolla. Kehittynyt kaasumoottoriteknologia sopii rahtiautojen rinnalla yhtälailla myös henkilökuljetuspuolen tarpeisiin. 

(kuva yllä: Maakaasua ja etenkin biokaasua käyttämällä kuljetusyritys voi paitsi pienentää polttoainekuluja myös vähentää merkittävästi ajoneuvokalustosta aiheutuvaa ympäristökuormaa.)

Vuonna 2021 voimaan astuvaksi kaavaillun direktiivin mukaan 40 prosenttia julkisesta linja-autoliikenteestä on toteutettava vähäpäästöisen kaluston voimin. Kilpailutusten ehtoihin tulee vaatimus että puolet vähäpäästöisestä kalustosta on oltava sähköautoja - loput voivat olla vaikkapa maakaasuautoja. Suomessa tulevaan on varauduttu muun muassa maakaasun jakelu- verkostoa laajentamalla niin että myös haja-asutusalueiden koulukyydit ja seutuliikenne voitaisiin toteuttaa kestävästi ja ympäristöystävällisesti. 

bio3.jpg

(kuva: Iveco Daily GNC -linja-autoon kuljetaan suuresta ovesta ja portaat ovat hyvät nousta kyytiin.)

Maakaasuautojen markkinajohtaja 

Iveco on noussut määrätietoisella kehitystyöllä hyötyautopuolen markkinajohtajaksi maakaasukäyttöisten ajoneuvojen saralla. Iveco on ainoa hyötyautovalmistaja, joka tarjoaa kaikkia automallejaan myös maakaasukäyttöisinä. Italialaisvalmistaja tarjoaa paketti- ja kuorma-autojen rinnalla myös maakaasulla liikkuvia linja-autoja lähes kaikissa mahdollisissa kokoluokissa. Nyt koeajettavan, 22-paikkaisen ja kokonaispainoltaan 6-tonnisen Dailyn voimanlähteenä on nelisylinterinen, tilavuudeltaan 3-litrainen maakaasumoottori. Sen parhaaksi tehoksi ilmoitetaan 136 hv ja vääntömomentiksi 350 Nm. Vaihteistona on 8-portainen Hi-Matic automaatti. 

bio7.jpg

(kuva: Matkustamossa on tilaa kuljettajan lisäksi yhteensä 22 matkustajalle. Istuimet tarjoavat asiallisen mukavuuden. Suuret lasipinnat ovat plussaa ja mahdllistaa maisemien esteettömän katselun.)

Tukevatekoinen, paripyörillä varustettu ja pituudeltaan yli 7,5 metrinen Daily kulkee sujuvasti 140 heppaisen kaasukoneen voimin. Moottori lunastaa asiallisin arvosanoin valmistajan lupaukset dieselmoottorin tasolle yltävästä suorituskyvystä.

Takertelemattoman Hi-Matic automaattivaihteiston ja asiallisten istuimien sekä suurten lasipintojen ansiosta matkustajamukavuus on taattu sekä lyhyillä että pidemmilläkin taipaleilla.

Paripyöräalustalle rakennetussa linjurissa on auton käyttötarkoitukseen nähden reippaan oloisesti maavaraa, jota tosin voi hieman säätää kuljettajan paikalta. Autossa on näet Wabcon lisäilmajouset taka-akselilla. Runsaasta maavarasta huolimatta auton kulku on kuormattakin ajettaessa vakaata ja tasaista.

bio8.jpg

(kuva: Kuljettajan paikalta näkymät ovat tutut Dailyn pakettiautoversioista. Kaikki tarvittava on ergonomisesti käsillä.)

Matkustamoon kulku käy auton oikealle puolelle viedyn sähkötoimisen automaattioven kautta. Takana on pariovet, mitkä sopivat sekä kuorman lasta- ukseen tai lisähinnasta tarjottavan pyörätuolihissin käyttöön. 

Kaikki istuimet ovat kiinni lattiaan ja seiniin viedyssä kiskoissa, mikä mahdollistaa istuimien välin ja järjestyksen muutoksen. Kaksi takimmaista riviä on kiinni pikalukoin, mikä mahdollistaa penkkien nopean irrotuksen, vaikkapa matkatavaroiden tai pyörätuolimatkustajien kuljettamista varten.

Dieselmallien rinnalla tarjottava CNG-Daily suorituu tehtävistään erinomaisesti. Ainoat eroavaisuudet dieselvaihtoehtoon liittyvät lähinnä käyntiääneen ja polttoaineen lisäykseen. Dailyn maakaasuversiossa on lisäksi sähkötoiminen hidastin, mikä toimii äärimmäisen onnistuneesti. 

Vakiovarusteisiin sisältyvän, ja kuorma-auton hydraulihidastimen tapaan käyttäytyvän hidastimen saa noin 3 000 euron lisähinnasta myös Ivecon pakettiautomalleihin, käyttövoimasta riippumatta. 

bio2.jpg

(kuva: Sähköinen hidastin on viety kardaaniakselin yhteyteen. Sen käyttö sujuu joko rahtiautojen tapaan vivusta vaihdevalitsimen vierestä tai jarrupolkimesta. Koeajossa hidastin yllätti positiivisesti jarrutustehollaan.)

Mitä maksaa?

Ivecon linja-autot myy Suomessa Vehico Oy. Koeajetun auton veroton hinta, ilman valinnaisvarusteita on 72 500 euroa. Hintaero vastaavaan dieselvaihtoehtoon on reilut 5 000 euroa. 

- Hintaero vaihtoehtoisilla käyttövoimilla toimivan ja perinteisen dieselteknologian välillä on kaventunut merkittävästi, mikä tekee ympäristöystävällisestä ja polttoainetaloudellisesta CNG-moottorista kilpailukykyisen vaihtoehdon. Jos katsotaan polttoaineenkulutusta, niin tällä autolla päästään helposti 12,5 kg/100 km kulutuslukemiin toki asiakasmäärästä ja sääolosuhteista riippuen. Näin ollen maakaasu on vähintäänkin kustannusneutraali polttoainevaihtoehto dieselille, toteaa Risto Laurila Vehicolta.  

bio5.jpg

(kuva: Maakaasusäiliöt on sijoitettu auton runkoon. Tässä autossa on kaikkiaan viisi säilötä, niiden yhteistilavuus on 220 litraa, mikä vastaa noin 30 kg maakaasua. Sen turvin auton toimintamatka kasvaa noin 250 kilometriin. Se riittää hyvin monien koulukyytien päivätarpeisiin.)

17.03.2024 15.00Superpuolikkaat tuo tehokkuutta kierrätykseen
16.03.2024 16.00Korjuuyrittäjät investoivat kalustoon haastavista ajoista huolimatta
15.03.2024 20.00KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.03.2024 19.00Vuokrakoneilla tehokkuutta kierrätysprosesseihin
15.03.2024 9.17Valkohäntäpeurakanta laskee suunnitellusti - Kannan pieneneminen on metsästäjien pitkäjänteisen työn tulosta
15.03.2024 9.02Tiguanin lataushybridien myynti alkaa
14.03.2024 15.13Volvo Finland Ab muuttaa organisaatiotaan - Manninen palaa Volvolle
14.03.2024 13.13Renault Trucksilla vahva vuosi takana - uusien autojen toimitukset kasvoivat liki viidenneksellä
14.03.2024 13.13Ruotsalaisvalmistajan raskaiden perävaunujen Trako-vetoaisoissa havaittu merkittäviä puutteita
14.03.2024 9.00MAN jatkaa itsenäisesti kulkevien kuorma-autojen kehittämistä
13.03.2024 17.00Nordic Traction Group ilmoittaa strategisesta aikeestaan siirtää telatuotanto Skotlannista Suomeen
12.03.2024 18.00Puutavaterminaalissa operoitaessa luotettavuus ja tehokkuus ratkaisee
12.03.2024 14.45MEP Elsi Katainen: Jättirekkojen rajat ylittävä liikenne sinetöitiin parlamentin kantaan
12.03.2024 13.20Kartonkitehtaan sivuvirrat viljelijöille hyötykäyttöön
12.03.2024 10.00Uusien autojen verkkokaupan pioneeri vaihtaa nimeä
12.03.2024 8.00Ennallistamisasiantuntijat: Ennallistamisasetus tavoittelee elinympäristöjen tilan parantamista laajasti
11.03.2024 18.00T. ja J. Kivioja Oy: Energia-alan kokonaispalvelua
11.03.2024 11.27Keski-Suomen maanteiden päällysteitä korjataan vuonna 2024 yhteensä 200 km tieosuudella
11.03.2024 11.11Scanian myynti ja tulos kasvoivat merkittävästi vuonna 2023 - Sähköautojen kysyntä vaimeaa
11.03.2024 10.30NDI laajentaa edullisten maatalousrenkaiden valikoimaa
11.03.2024 8.22Metsä Group palkkaa 16-17-vuotiaita kesätöihin
10.03.2024 17.00Katso video kaivukoneiden lumenveiston SM-kisoista Juupajoelta
08.03.2024 20.00KATSO TÄSTÄ 200. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
08.03.2024 11.00Toimitusketjujen viiveet ja tilauskannan oheneminen söivät Keslan tulosta
07.03.2024 13.33Valmet toimittaa uuden keittimen yläerottimen Mönsteråsin sellutehtaalle Ruotsiin
07.03.2024 10.14MacGregorille suuri nosturitilaus VARD-laivanrakennusyhtiöltä kaapelinlaskualusprojektiin
07.03.2024 10.00Valkohäntäpeuroja ja metsäkauriita saaliiksi aiempaa vähemmän
06.03.2024 16.00Allison Transmissionilta uusi täyssähköisen 8,5-tonnin akseli
06.03.2024 9.06Suomessa lähes neljä miljoonaa ajokortillista
06.03.2024 9.00Siltojen korjaustyöt vaikuttavat liikenteeseen tulevana kesänä Vantaalla Kehä III:n ja Lahdenväylän liittymässä
06.03.2024 8.50Vianor uusiin tiloihin Seinäjoella
05.03.2024 10.10Valmet Automotiven vuosikatsaus 2023: Positiivinen liiketulos haastavassa markkinassa
05.03.2024 10.00Nauvo-Korppoon ja Vartsalan lauttaliikenteeseen luvassa parannuksia kesäkuusta alkaen
05.03.2024 9.00EU:n ennallistamisasetus on hyväksytty Euroopan parlamentissa - ajankohtaiswebinaari pureutuu asetuksen toteutukseen ja etenemiseen
04.03.2024 17.00Magni-kurottajat tekevät uuden maahantuojan voimin paluun Suomen markkinoille
04.03.2024 12.00AVS-Yhtiöt Oy siirtyy Beijer Tech:n omistukseen
04.03.2024 8.30Kaivinkoneiden lumenveiston SM-tittelit 2024 ratkaistaan ensi lauantaina 9.3. Juupajoella - lähde mukaan hienoon koko perheen tapahtumaan
04.03.2024 7.50Tilasto: Ennätysmäärä uusia yhteismetsiä perustettiin viime vuonna
03.03.2024 15.00Optimaalisella kuljetuskalustolla päästään parhaaseen tulokseen puunajossa
03.03.2024 10.00Suomen ajoneuvokanta kasvoi vuonna 2023
02.03.2024 12.10Uusi ympäristöystävällinen teräketjun voiteluaine vakuuttaa ominaisuuksillaan
01.03.2024 19.00KATSO TÄSTÄ 1.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
01.03.2024 8.49Metsähallitus avaa tontinluovutuskilpailun Kilpisjärvellä matkailuliiketoiminnan edistämiseksi
01.03.2024 8.30Keslan tilinpäätöstiedote: liikevaihto kasvoi, tulos parani
29.02.2024 9.30Kuumat ja kuivat kasvuolosuhteet sekä työvoiman heikko saatavuus puutarhaviljelyn haasteina
29.02.2024 9.20Ratatyöt hidastavat lentoaseman junayhteyksiä pk-seudulla
29.02.2024 9.11Biokaasulaitoksen maanrakennustyöt käynnistyvät Kiuruvedellä
28.02.2024 18.20Korpipojat Oy: Korpimetsien korjuuta luontoa kunnioittaen
28.02.2024 16.09Merikarvian sahan toiminta lakkaa kesäkuussa
28.02.2024 16.00AUTO 2025 palaa maaliskuussa Messukeskuksen ohjelmaan
28.02.2024 8.45MAN valmistautuu raskaan liikenteen sähköistymiseen avaamalla akkukorjaamoiden verkoston Eurooppaan
28.02.2024 8.33Suomen metsäkeskuksen sähköinen asiointipalvelu Metsään.fi uudistuu
27.02.2024 17.00KATSO VIDEO! Dinolift 50 vuotta - Pitkäaikainen yhteistyö Rotatorin kanssa
27.02.2024 13.00Metsätalouden Metka-tukien haku avautuu maaliskuun alussa
27.02.2024 9.17Metsä Group luopuu puunhankintaliiketoiminnoistaan Virossa
26.02.2024 16.44Huippumodernin sahalaitoksen tehokasta tukkien käsittelyä
26.02.2024 16.00Metsä Groupin Kemin biotuotetehtaan vastuullinen logistiikka takaa toimitusvarmuuden asiakkaille
26.02.2024 12.22Suomen Lantakaasu Oy ostaa Nurmon Bioenergian
26.02.2024 12.00Muodostelmaluistelu: Suomenmestaruudet ratkaistu - Junioreissa yllätysvoittaja
26.02.2024 12.00Kansainvälinen nesteiden kuljetusyritys HOYER tilaa 165 DAF XG -vetoautoa
26.02.2024 10.15Renault jo seitsemännen kerran The Car of the Year voittaja
26.02.2024 9.12Täydellisesti uudistunut Dacia Duster ehtii kesäksi Suomeen
25.02.2024 12.00Lämmöksi Oy: Lämpöä metsästä kokonaispalveluna
24.02.2024 13.13Tavaraa määränpäähän kuljetettaessa tulisi välttää takaisinpäin kuljetusta
24.02.2024 12.00Metsäkoneilla riittää töitä - kalusto siirtyy tyylikkäästi
23.02.2024 18.00KATSO TÄSTÄ 23.2. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
23.02.2024 17.12Kuopion Savilahden robottibussin nimeksi Välkky
23.02.2024 15.00Kainuuseen lähes 1000 hehtaaria uusia luonnonsuojelualueita
23.02.2024 9.00Metsänomistajat ja teollisuus voivat saada enemmän arvoa puumassan sisältämistä arvokkaista piilevistä ainesosista
22.02.2024 12.30Ammattilehti koeajaa: Ford Transit Custom AWD - vihdoinkin neliveto!
22.02.2024 9.03Kuitu- ja energiapuun hinnat nousivat ennätyskorkeiksi vuonna 2023
22.02.2024 8.44THL ja Valvira alkoholin kotiinkuljetuksesta: Lainsäädäntö ja valvonta on suunniteltava vastuullisesti
22.02.2024 8.29IVECO Finland Oy on valinnut vuoden 2023 parhaat suorittajat verkostossaan
21.02.2024 17.40Nokian Tyres Hakkapeliitta TRI M+S -traktorirenkaasta kaksi uutta kokoa
21.02.2024 17.00Tutkimus valaisee kuorma- ja linja-autonkuljettajien saatavuuden haasteita Suomessa
21.02.2024 14.00Seuraa Äänekoskelle rakentuvan kertopuutehtaan rakennustöiden etenemistä reaaliaikaisesti verkossa
21.02.2024 12.10Koeajettua: Ford Transit Custom AWD - vihdoinkin neliveto!
21.02.2024 11.00Volvo Truck Center Forssa uudistui
21.02.2024 8.11HydraSpecman Oulun uuden myymälän avajaiset nyt perjantaina 23.2. - tervetuloa!
21.02.2024 8.00SSAB ottaa VR:n kanssa käyttöön sähkörekat lähitoimituksissa
20.02.2024 16.33Suoelinympäristöjä ennallistettiin Tornatorin mailla ennätysmäärä vuonna 2023
20.02.2024 10.00Ponssen tilinpäätös 1.1.-31.12.2023 - liikevaihto kasvoi 821,8 miljoonaan euroon
20.02.2024 9.00Karjalan ja Savon ratojen parantaminen aloitettava pikaisesti
19.02.2024 16.113D & New Materials -messut yhteistyöhön Suomen suurimman valmistavan teollisuuden yritysverkoston kanssa
19.02.2024 9.33Poronhoito aikaisempaa kannattavampaa
19.02.2024 8.49Tilastokeskus: Inflaatio palautunut maltilliselle tasolle
18.02.2024 15.00Tuulilasin kunto on tärkeä osa liikenneturvallisuutta
18.02.2024 11.00Pulpwood Online -viestintäsivusto on julkaistu
17.02.2024 11.00Metsä Group ja ANDRITZ tähtäävät kunniahimoisiin ilmastotavoitteisiin
16.02.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 16.2. TALVITIEPÄIVÄT ERIKOISLÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
16.02.2024 8.00Renault Trucks rakentaa uuden logistiikkakeskuksen Lyoniin
15.02.2024 21.00Nisula Forestilla uusi jälleenmyyjä Japanissa: Forest System Co., Ltd.
15.02.2024 14.24Vahvan tuloksen vuonna 2023 tehnyt Valmet aloittaa muutosneuvottelut Palvelut- ja Paperit-liiketoimintalinjoissaan
15.02.2024 14.01Tasavallan presidentin virkaanastujaiset järjestetään 1. maaliskuuta 2024
15.02.2024 9.23Lentolaskenta paljasti läntisen Uudenmaan hirvitiheyden odotettua suuremmaksi
15.02.2024 9.14ELY-keskus tehostaa maanteiden talvikunnossapidon valvontaa Keski- ja Itä-Suomessa
14.02.2024 12.12MEP Elsi Katainen: Pitkien ajoneuvoyhdistelmien rajat ylittävä kulku turvattu liikennevaliokunnassa
14.02.2024 10.24Suomen villisikakanta kaventuu entisestään
14.02.2024 8.47Stora Enso tähtää kasvaviin puunhankintamääriin kotimaassa
13.02.2024 12.55Retro Trucks Lahes 4.5.2024

Näytä lisää »