AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 65C14 CNG seutu-/koulubussi - Mennään biokaasubussilla17.11.2019 11.00
Ammattilehden historian ensimmäinen bussikoeajo tehtiin onnistuneesti Iveco Daily CNG -biokaasuautolla. Kehittynyt kaasumoottoriteknologia sopii rahtiautojen rinnalla yhtälailla myös henkilökuljetuspuolen tarpeisiin. (kuva yllä: Maakaasua ja etenkin biokaasua käyttämällä kuljetusyritys voi paitsi pienentää polttoainekuluja myös vähentää merkittävästi ajoneuvokalustosta aiheutuvaa ympäristökuormaa.) Vuonna 2021 voimaan astuvaksi kaavaillun direktiivin mukaan 40 prosenttia julkisesta linja-autoliikenteestä on toteutettava vähäpäästöisen kaluston voimin. Kilpailutusten ehtoihin tulee vaatimus että puolet vähäpäästöisestä kalustosta on oltava sähköautoja - loput voivat olla vaikkapa maakaasuautoja. Suomessa tulevaan on varauduttu muun muassa maakaasun jakelu- verkostoa laajentamalla niin että myös haja-asutusalueiden koulukyydit ja seutuliikenne voitaisiin toteuttaa kestävästi ja ympäristöystävällisesti. (kuva: Iveco Daily GNC -linja-autoon kuljetaan suuresta ovesta ja portaat ovat hyvät nousta kyytiin.) Maakaasuautojen markkinajohtaja Iveco on noussut määrätietoisella kehitystyöllä hyötyautopuolen markkinajohtajaksi maakaasukäyttöisten ajoneuvojen saralla. Iveco on ainoa hyötyautovalmistaja, joka tarjoaa kaikkia automallejaan myös maakaasukäyttöisinä. Italialaisvalmistaja tarjoaa paketti- ja kuorma-autojen rinnalla myös maakaasulla liikkuvia linja-autoja lähes kaikissa mahdollisissa kokoluokissa. Nyt koeajettavan, 22-paikkaisen ja kokonaispainoltaan 6-tonnisen Dailyn voimanlähteenä on nelisylinterinen, tilavuudeltaan 3-litrainen maakaasumoottori. Sen parhaaksi tehoksi ilmoitetaan 136 hv ja vääntömomentiksi 350 Nm. Vaihteistona on 8-portainen Hi-Matic automaatti. (kuva: Matkustamossa on tilaa kuljettajan lisäksi yhteensä 22 matkustajalle. Istuimet tarjoavat asiallisen mukavuuden. Suuret lasipinnat ovat plussaa ja mahdllistaa maisemien esteettömän katselun.) Tukevatekoinen, paripyörillä varustettu ja pituudeltaan yli 7,5 metrinen Daily kulkee sujuvasti 140 heppaisen kaasukoneen voimin. Moottori lunastaa asiallisin arvosanoin valmistajan lupaukset dieselmoottorin tasolle yltävästä suorituskyvystä. Takertelemattoman Hi-Matic automaattivaihteiston ja asiallisten istuimien sekä suurten lasipintojen ansiosta matkustajamukavuus on taattu sekä lyhyillä että pidemmilläkin taipaleilla. Paripyöräalustalle rakennetussa linjurissa on auton käyttötarkoitukseen nähden reippaan oloisesti maavaraa, jota tosin voi hieman säätää kuljettajan paikalta. Autossa on näet Wabcon lisäilmajouset taka-akselilla. Runsaasta maavarasta huolimatta auton kulku on kuormattakin ajettaessa vakaata ja tasaista. (kuva: Kuljettajan paikalta näkymät ovat tutut Dailyn pakettiautoversioista. Kaikki tarvittava on ergonomisesti käsillä.) Matkustamoon kulku käy auton oikealle puolelle viedyn sähkötoimisen automaattioven kautta. Takana on pariovet, mitkä sopivat sekä kuorman lasta- ukseen tai lisähinnasta tarjottavan pyörätuolihissin käyttöön. Kaikki istuimet ovat kiinni lattiaan ja seiniin viedyssä kiskoissa, mikä mahdollistaa istuimien välin ja järjestyksen muutoksen. Kaksi takimmaista riviä on kiinni pikalukoin, mikä mahdollistaa penkkien nopean irrotuksen, vaikkapa matkatavaroiden tai pyörätuolimatkustajien kuljettamista varten. Dieselmallien rinnalla tarjottava CNG-Daily suorituu tehtävistään erinomaisesti. Ainoat eroavaisuudet dieselvaihtoehtoon liittyvät lähinnä käyntiääneen ja polttoaineen lisäykseen. Dailyn maakaasuversiossa on lisäksi sähkötoiminen hidastin, mikä toimii äärimmäisen onnistuneesti. Vakiovarusteisiin sisältyvän, ja kuorma-auton hydraulihidastimen tapaan käyttäytyvän hidastimen saa noin 3 000 euron lisähinnasta myös Ivecon pakettiautomalleihin, käyttövoimasta riippumatta. (kuva: Sähköinen hidastin on viety kardaaniakselin yhteyteen. Sen käyttö sujuu joko rahtiautojen tapaan vivusta vaihdevalitsimen vierestä tai jarrupolkimesta. Koeajossa hidastin yllätti positiivisesti jarrutustehollaan.) Mitä maksaa? Ivecon linja-autot myy Suomessa Vehico Oy. Koeajetun auton veroton hinta, ilman valinnaisvarusteita on 72 500 euroa. Hintaero vastaavaan dieselvaihtoehtoon on reilut 5 000 euroa. - Hintaero vaihtoehtoisilla käyttövoimilla toimivan ja perinteisen dieselteknologian välillä on kaventunut merkittävästi, mikä tekee ympäristöystävällisestä ja polttoainetaloudellisesta CNG-moottorista kilpailukykyisen vaihtoehdon. Jos katsotaan polttoaineenkulutusta, niin tällä autolla päästään helposti 12,5 kg/100 km kulutuslukemiin toki asiakasmäärästä ja sääolosuhteista riippuen. Näin ollen maakaasu on vähintäänkin kustannusneutraali polttoainevaihtoehto dieselille, toteaa Risto Laurila Vehicolta. (kuva: Maakaasusäiliöt on sijoitettu auton runkoon. Tässä autossa on kaikkiaan viisi säilötä, niiden yhteistilavuus on 220 litraa, mikä vastaa noin 30 kg maakaasua. Sen turvin auton toimintamatka kasvaa noin 250 kilometriin. Se riittää hyvin monien koulukyytien päivätarpeisiin.) |